Onko porukoilla kokemusta Mercury OptiMax 90-115 hv koneista? Kulutus, kestävyys, äänitaso? Kone tulisi Yamarin 5150 BR:een. Mieluummin omakohtaisia kokemuksia eikä Essonbaarin juttuja :-).
OptiMax
18
18308
Vastaukset
- ränni
oli 2005 mallinen finnmaster 5700 veneessä. pari vuotta ajelin. Ärtsy peli ja hiljainenkin mutta ongelma oli että keskimmäisen sylinterin tulppa meni muutaman kerran pimeäksi. Huollossa vaihdettiin lopulta kuumemmat tulpat, en tiedä auttoiko kun vaihdoin veneen pois.
- on ollut .....
virran puutetta, eli joko liian ohuet virtakaapelit, huonot liitokset tai kapasiteetiltan liian pieni akku.
Ihan vaan vinkiksi sille seuraavalle! :-)
- B_Bobby
115 OptiMax Buster XL:ssä.
Ihan hyvin se kait on pelannut. Kuulemma heikko kohta on kompressorin hihna joten kannattaa ehdottomasti pitää varahihna mukana.
Hänen laiturinaapurillaan oli ongelmia kerran (sama kone) kun sitä hinattiin ja kaveri kävi kysymässä syytä.
Kone kyllä käynnistyi ja kävi tyhjäkäyntiä mutta kaasua lisättäessä ruisku ei anna tavaraa kun ei ole painetta.
Kaveri sitten huomasi remmin paloja ja paikallisti vian. - hyvää sellaista
Tosissaan kokemusta on 115hp Optimaxista ja on ollut kyllä todella hieno peli, uskomattoman bensapihi laitekkin jos marssivauhtia ajaa(mulla on kyllä aika kevyt venekkin). Metelitaso on suhteellisen pieni, kärytystäkään ei tapahdu :)
Vakikorjaaja kertoi että noita hihnajuttuja oli jokunen vuosi sitten kun oli alihankkijalta tullut huono erä hihnoja mutta ne on kaikki jo vaihdettu, hihnan vaihtovälihän on 300h tai 3 vuotta, varahihna on tietenkin hyvä olla mukana.
Mitään vikoja ei ole ollut itselläni, enkä ole mitään moitittavaa kuullu muutenkaan, tosissaan kuten joku muukin sanoi niin räyhä peli :) - nykyiseen
uuteen BF hondaani,niin eroa on kuin yöllä ja päivällä,tietenkin optimaxin hyväksi.Polttoaineen kulutus on samaa luokkaa vaikka öljyä pitää käyttää polttoaineessa optimaxissa.samoin äänitaso samaa luokkaa.Kokemuksen pohjalta en voi sanoa kumpi parempi.Honda mielestäni sirompi.
- kiihtynyt
Mikä on veneissä tämä kiihtyvyys, josta 2-tahtisen puolustajat jaksavat jauhaa.
Jos häviän 100 metriä jollekin veneelle kiihdytyksessä, niin tulen perille muutaman sekunnin sitä myöhemmin (mikäli menemme samalla nopeudella samaan paikkaan). Mitä sitten??? - kiihtyvyydellä
kiihtynyt kirjoitti:
Mikä on veneissä tämä kiihtyvyys, josta 2-tahtisen puolustajat jaksavat jauhaa.
Jos häviän 100 metriä jollekin veneelle kiihdytyksessä, niin tulen perille muutaman sekunnin sitä myöhemmin (mikäli menemme samalla nopeudella samaan paikkaan). Mitä sitten???suurta merkitystä ole.Mutta ei ollut kivaa kun neljän hengen porukalla piti ajaa melkein kilometrin ennenkuin vene nousi plaaniin.Siinä sitä litkua paloi.En kyllä ole huomannut että jotku jauhaa 2 tahtisten puolesta.Ja vaikka jauhaa mitä sitten ? Meneeks sult mielenrauha ?
- kiihtynyt
kiihtyvyydellä kirjoitti:
suurta merkitystä ole.Mutta ei ollut kivaa kun neljän hengen porukalla piti ajaa melkein kilometrin ennenkuin vene nousi plaaniin.Siinä sitä litkua paloi.En kyllä ole huomannut että jotku jauhaa 2 tahtisten puolesta.Ja vaikka jauhaa mitä sitten ? Meneeks sult mielenrauha ?
Katso nimimerkkiä
- mikään auto,
kiihtynyt kirjoitti:
Mikä on veneissä tämä kiihtyvyys, josta 2-tahtisen puolustajat jaksavat jauhaa.
Jos häviän 100 metriä jollekin veneelle kiihdytyksessä, niin tulen perille muutaman sekunnin sitä myöhemmin (mikäli menemme samalla nopeudella samaan paikkaan). Mitä sitten???eli toimintavaaatimukset ovat erilaiset.
Veneen tyypistä riippuen liukukynnyksen ylittäminen ja plaaniin pääseminen vaatii koneeltä enemmän tai vähemmän vääntöä ja voimaa, että moottori jaksaa kiihdyttää veneen liukuun.
Vaiva on usein suurin silloin, kun veneen moottori on jo käyttöalueen alarajoilta ja venettä kuormataan useammalla henkilöllä. Iso moottori tarjoaa luonnollisesti enemmän vääntöä, mutta kaikkiin veneisiin iso moottori ei sovi tai sellaista ei haluta ostaa / hankkia.
2-tahtinen tarjoaa nimenomaan sitä tarvittavaa vääntöä ja voimaa likuunlähdössä verrattuna 4-tahtiseen samanakokoiseen moottoriin. Jos joutuu usein hidastelemaan alle liukukynnyksen ja taas puskemaan veneen liukuun, siinä sitä bensaa vasta palaakin kahva pohjassa jurnutettaessa ja odottaessa sitä liukuunlähtöä. 4-tahtisessa saattaa käydä niin, että koneen kierrokset jäävät jurnuttamaan siihen momenttipisteen maksimiin, ja kestää kauan, ennen kuin veneen vauhti kiihtyy ja potkurin kierrosluku alkaa kasvamaan.
Lisäksi tuulessa ja merenkäynnissä nopeasti kaasuun vastaavasta (2-tahtinen) moottorista pelkkää iloa ja se tuntuu myös turvallisemalta käytössä, voi ajaa paremmin aaltojen ja tuulen mukaan, kun tietää, että kone vastaa kaasuun sitä pyydettäessä, eikä se voi lopu väännön puutteeseen.
Trimmitasojen käyttö usein auttaa "heikompaa" moottoria saamaan veneen nopeammin liukuun. - molempiparempi
mikään auto, kirjoitti:
eli toimintavaaatimukset ovat erilaiset.
Veneen tyypistä riippuen liukukynnyksen ylittäminen ja plaaniin pääseminen vaatii koneeltä enemmän tai vähemmän vääntöä ja voimaa, että moottori jaksaa kiihdyttää veneen liukuun.
Vaiva on usein suurin silloin, kun veneen moottori on jo käyttöalueen alarajoilta ja venettä kuormataan useammalla henkilöllä. Iso moottori tarjoaa luonnollisesti enemmän vääntöä, mutta kaikkiin veneisiin iso moottori ei sovi tai sellaista ei haluta ostaa / hankkia.
2-tahtinen tarjoaa nimenomaan sitä tarvittavaa vääntöä ja voimaa likuunlähdössä verrattuna 4-tahtiseen samanakokoiseen moottoriin. Jos joutuu usein hidastelemaan alle liukukynnyksen ja taas puskemaan veneen liukuun, siinä sitä bensaa vasta palaakin kahva pohjassa jurnutettaessa ja odottaessa sitä liukuunlähtöä. 4-tahtisessa saattaa käydä niin, että koneen kierrokset jäävät jurnuttamaan siihen momenttipisteen maksimiin, ja kestää kauan, ennen kuin veneen vauhti kiihtyy ja potkurin kierrosluku alkaa kasvamaan.
Lisäksi tuulessa ja merenkäynnissä nopeasti kaasuun vastaavasta (2-tahtinen) moottorista pelkkää iloa ja se tuntuu myös turvallisemalta käytössä, voi ajaa paremmin aaltojen ja tuulen mukaan, kun tietää, että kone vastaa kaasuun sitä pyydettäessä, eikä se voi lopu väännön puutteeseen.
Trimmitasojen käyttö usein auttaa "heikompaa" moottoria saamaan veneen nopeammin liukuun.Kylläpä se 4-tahti vaan herkemmin lähtee liukuun, siis pienemmillä kierroksilla, mutta 2-tahtinen naukuu ja kiertää, eli on parempi "loppukierrosalueen teho"
Tämä kokemuksesta 20 hevon koneilla. Uskoisin että jos mitattaisiin vääntö newtoneina niin kyllä 4-tahti vie voiton. Paljon riippuu tietysti kuutiotilavuudesta jne.
En siis ole mikään fyysikko mutta tämä omasta kokemuksesta niillä koneilla mitä mulla on ollu. - Perko
mikään auto, kirjoitti:
eli toimintavaaatimukset ovat erilaiset.
Veneen tyypistä riippuen liukukynnyksen ylittäminen ja plaaniin pääseminen vaatii koneeltä enemmän tai vähemmän vääntöä ja voimaa, että moottori jaksaa kiihdyttää veneen liukuun.
Vaiva on usein suurin silloin, kun veneen moottori on jo käyttöalueen alarajoilta ja venettä kuormataan useammalla henkilöllä. Iso moottori tarjoaa luonnollisesti enemmän vääntöä, mutta kaikkiin veneisiin iso moottori ei sovi tai sellaista ei haluta ostaa / hankkia.
2-tahtinen tarjoaa nimenomaan sitä tarvittavaa vääntöä ja voimaa likuunlähdössä verrattuna 4-tahtiseen samanakokoiseen moottoriin. Jos joutuu usein hidastelemaan alle liukukynnyksen ja taas puskemaan veneen liukuun, siinä sitä bensaa vasta palaakin kahva pohjassa jurnutettaessa ja odottaessa sitä liukuunlähtöä. 4-tahtisessa saattaa käydä niin, että koneen kierrokset jäävät jurnuttamaan siihen momenttipisteen maksimiin, ja kestää kauan, ennen kuin veneen vauhti kiihtyy ja potkurin kierrosluku alkaa kasvamaan.
Lisäksi tuulessa ja merenkäynnissä nopeasti kaasuun vastaavasta (2-tahtinen) moottorista pelkkää iloa ja se tuntuu myös turvallisemalta käytössä, voi ajaa paremmin aaltojen ja tuulen mukaan, kun tietää, että kone vastaa kaasuun sitä pyydettäessä, eikä se voi lopu väännön puutteeseen.
Trimmitasojen käyttö usein auttaa "heikompaa" moottoria saamaan veneen nopeammin liukuun.ei lisättävää eikä pois otettavaa.
- 2-t veneeseen
molempiparempi kirjoitti:
Kylläpä se 4-tahti vaan herkemmin lähtee liukuun, siis pienemmillä kierroksilla, mutta 2-tahtinen naukuu ja kiertää, eli on parempi "loppukierrosalueen teho"
Tämä kokemuksesta 20 hevon koneilla. Uskoisin että jos mitattaisiin vääntö newtoneina niin kyllä 4-tahti vie voiton. Paljon riippuu tietysti kuutiotilavuudesta jne.
En siis ole mikään fyysikko mutta tämä omasta kokemuksesta niillä koneilla mitä mulla on ollu.Lähdetäänpäs nyt liikkeelle siitä, että teho = vääntö * kierrosnopeus, eikö?
Jatketaanpas nyt edelleen siitä, että riippumatta perämoottorista ne tehdaskoneet kiertävät 5 - 6 tuhatta kierrosta minuutissa, eli varsin samat lukemat.
Ja päätetäänpäs vielä siihen, että 2-tahtiset kiihtyvät paremmin ja vastaavat kaasuun nopeammin.
Eli loppupäätelmänä on, että 2-tahtiperämoottorin vääntöalue osuu paremmin kohdilleen liukuveneessä. - vastauksesta
mikään auto, kirjoitti:
eli toimintavaaatimukset ovat erilaiset.
Veneen tyypistä riippuen liukukynnyksen ylittäminen ja plaaniin pääseminen vaatii koneeltä enemmän tai vähemmän vääntöä ja voimaa, että moottori jaksaa kiihdyttää veneen liukuun.
Vaiva on usein suurin silloin, kun veneen moottori on jo käyttöalueen alarajoilta ja venettä kuormataan useammalla henkilöllä. Iso moottori tarjoaa luonnollisesti enemmän vääntöä, mutta kaikkiin veneisiin iso moottori ei sovi tai sellaista ei haluta ostaa / hankkia.
2-tahtinen tarjoaa nimenomaan sitä tarvittavaa vääntöä ja voimaa likuunlähdössä verrattuna 4-tahtiseen samanakokoiseen moottoriin. Jos joutuu usein hidastelemaan alle liukukynnyksen ja taas puskemaan veneen liukuun, siinä sitä bensaa vasta palaakin kahva pohjassa jurnutettaessa ja odottaessa sitä liukuunlähtöä. 4-tahtisessa saattaa käydä niin, että koneen kierrokset jäävät jurnuttamaan siihen momenttipisteen maksimiin, ja kestää kauan, ennen kuin veneen vauhti kiihtyy ja potkurin kierrosluku alkaa kasvamaan.
Lisäksi tuulessa ja merenkäynnissä nopeasti kaasuun vastaavasta (2-tahtinen) moottorista pelkkää iloa ja se tuntuu myös turvallisemalta käytössä, voi ajaa paremmin aaltojen ja tuulen mukaan, kun tietää, että kone vastaa kaasuun sitä pyydettäessä, eikä se voi lopu väännön puutteeseen.
Trimmitasojen käyttö usein auttaa "heikompaa" moottoria saamaan veneen nopeammin liukuun.kirjoitat asiantuntemuksella.Toivottavasti menee joillekkin jakeluun.
- näytä1
molempiparempi kirjoitti:
Kylläpä se 4-tahti vaan herkemmin lähtee liukuun, siis pienemmillä kierroksilla, mutta 2-tahtinen naukuu ja kiertää, eli on parempi "loppukierrosalueen teho"
Tämä kokemuksesta 20 hevon koneilla. Uskoisin että jos mitattaisiin vääntö newtoneina niin kyllä 4-tahti vie voiton. Paljon riippuu tietysti kuutiotilavuudesta jne.
En siis ole mikään fyysikko mutta tämä omasta kokemuksesta niillä koneilla mitä mulla on ollu.olevan mikään asiantuntija.Puhut pehmosia.Tossa jo aikaisemmin kirjoitin ja vertailin nykyistä hondaani ja entistä Mercyry optimaxia,niin kyllä Optimax kiihtyy huomattavasti nopeammin kuin honda.Tämä pätee kaikkiin, vertailtaessa saman tehoisiin moottoreihin.(2-tahtiset kiihtyy paremmin)
- Eski67
Tästä voit lukea mun kokemuksia ko. moottorista. Olen kirjoittanut tämän saman jutun aiemmin Vetouistelu.com:iin:
Vaihdoin heinäkuussa 2004 entisen moottorini Mercury Optimax 115 heppaseen koneeseen. Loppukausi ajeltiin ongelmitta.
Viime vuoden juhannusaattona (2005) kone alkoi temppuilla. Tähän mennessä ajotunteja oli ehtinyt kertyä 30. Vaikka käänsi kahvan pohjaan, niin kone ei kiertänyt kuin 3660 rpm maksimissaan. Ongelman syyksi paljastui hajonnut sytytyspuola, eli kone kävi ajoittain vain kahdella pytyllä. Tämän ongelman takia vene seisoi huoltoliikkeen pihassa 5 päivää.
Jokakesäisen Saimaalla suoritettavan ajoreissun viimeisenä päivänä kone alkoi taas oireilla. Se ei käynyt enää kunnolla tyhjäkäyntiä. Ajettaessa kovemmilla kierroksilla, se kuitenkin toimi kuten normaalisti. Tähän mennessä ajotunteja oli kertynyt 47. En ajanut veneellä enää tämän jälkeen ja syyskuun puolessa välissä vein sen jälleen pajalle. No vikaa etsittiin viikon verran. Selvisi että ruiskusuuttimien O-tiivisterenkaista oli kaksi hajalla. Toinen niistä oli kokonaan poikki ja toisessa oli huomattavia kulumia. Näin ollen bensaa pääsi vuotamaan näistä raoista suoraan sylintereihin tukehduttaen koneen.
Näitä tiivisterenkaita odoteltiinkin sitten rapakon takaa saapuviksi neljä viikkoa. Ihmeellisintä tuossa asiassa on se, että noita tiivisterenkaita ei pysty ostamaan irrallisina, vaan on ostettava samalla koko ruiskusuutin. No onneksi oli takuu voimassa, joten Vator maksoi viulut.
Eli vene seisoi yhteensä kuusi viikkoa pajalla viime vuonna (2005) moottoriongelmien takia. Jos tuo kyseinen kuuden viikon ajanjakso olisi osunut kokonaisuudessaan kesäloman kanssa samaan aikaan, niin olis kyllä ruvennu hatuttamaan...
Keväällä 2006 kun vene laskettiin talvisäilytyksen jälkeen veteen, moottori ei käynnistynyt. No ei kun vene suoraan huoltoon, jossa se seisoikin kaksi viikkoa. Syyksi paljastui viallinen kaasuläpän asentotunnistin, joka antoi moottorin ohjausyksikölle väärää tietoa, minkä vuoksi moottori ei suostunut käynnistymään. Huvittavaa tässä oli vielä se, että Belgiasta ensin tilattu varaosa oli viallinen. Täytyi odotella kauemmin, jotta toinen varaosa (joka sitten oli toimiva) saapui.- Perko
mutta vastaavia kuulee myös nelareista että sikäli ei ihmeellistä.
Ennemminkin kysyisin että mikä on komponeettien laatu,kiinalaisia osia?
Kaasuläpän asentotunnistimen väärä asento taasen viittaisi siihen että joku on sörssinyt talvihuollossa,esim.akku on ollut pois ja kun on kytketty taas niin epähuomiossa on vaihde tai kaasua ollut päällä?
Se tietokone nimittäin sillä kertaa määrittelee heti uudet asetukset jotka eivät sitten pelitäkkään kun konetta pitäsi käynnistellä. - Oma apu paras apu
Perko kirjoitti:
mutta vastaavia kuulee myös nelareista että sikäli ei ihmeellistä.
Ennemminkin kysyisin että mikä on komponeettien laatu,kiinalaisia osia?
Kaasuläpän asentotunnistimen väärä asento taasen viittaisi siihen että joku on sörssinyt talvihuollossa,esim.akku on ollut pois ja kun on kytketty taas niin epähuomiossa on vaihde tai kaasua ollut päällä?
Se tietokone nimittäin sillä kertaa määrittelee heti uudet asetukset jotka eivät sitten pelitäkkään kun konetta pitäsi käynnistellä.Käsitys on tullut että nämä nykyiset nelarit ja 2-t ruiskutkin ovat sen verran monimutkaisia ettei huoltokaan välttämättä aina tiedä mitä tekee.
Vanhat 2-t koneet olivat niin yksinkertaisia että jokainen jonkin aikaa niiden kanssa temppuilut jo oppi pelaamaan.
Sikäli veemäistä että työn hinta on usein tuntiveloitus - ja kun joku on sössimässä äkkiä sitä sössitään niitä tuntejakin a 50-70 euroa tunti... kymmenen tuntia onkin jo sitten vanha kolmetonnia!
Mutta uudet koneet toimiessaan on kyllä tosi "nätti" käyntisiä, lähtevät hienosti käymään jne. - Eski67
Perko kirjoitti:
mutta vastaavia kuulee myös nelareista että sikäli ei ihmeellistä.
Ennemminkin kysyisin että mikä on komponeettien laatu,kiinalaisia osia?
Kaasuläpän asentotunnistimen väärä asento taasen viittaisi siihen että joku on sörssinyt talvihuollossa,esim.akku on ollut pois ja kun on kytketty taas niin epähuomiossa on vaihde tai kaasua ollut päällä?
Se tietokone nimittäin sillä kertaa määrittelee heti uudet asetukset jotka eivät sitten pelitäkkään kun konetta pitäsi käynnistellä.Tietääkseni moottori on kasattu Mexicossa. Niin luki ainakin siinä pahvilaatikossa, johon tuo moottori oli pakattu. Siitä ei ole tietoa, että missä ko. moottorin komponentit on valmistettu. Vaikuttaa kyllä ihan 'Made in China' laadulta. Ihmetyttää vaan että tämän hintaluokan tuotteetkin ovat näin heikkolaatuisia.
Eräs asia mikä Optimax moottorin ostajan kannattaa ennalta selvittää on se, että paikallisesta huollosta löytyvät kaikki tarvittavat laitteet sen huoltamiseksi. Esim. siitä liikkeestä, jossa normaalisti teetätän syyshuollon moottorille, ei löydy analysaattoria, minkä voisi kytkeä Optimaxiin. Jos tulee tarve tuon analysaattorin käytölle, niin paikallinen huoltoliike joutuu kuskaamaan veneen noin. 50 kilometrin päässä sijaitsevaan toiseen huoltoliikkeeseen. Tämä luonnollisesti pitkittää huollossaoloaikaa entisestään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747