Hei!
Onko ketään kuka olisi hakenut ammattisen koulutuksen jälkeen yliopistoon. Ja vielä päässyt sisään? Onko mitään mahdollisuuksi päästä ilman että on ylioppilas?
Kokemuksia kiitos!
Ammattikoulusta yliopistoon
5
1035
Vastaukset
- on mahiksia!
On mahdollisuuksia. Itte olen lukion käynyt, mutta kun tulin yo:oon, niin ainakin tässä aineessa (ruotsin kieli) oli kaksi kiintiötä. Jos ei päässyt ensimmäisessä kiintiössä (lukion tokari pääsykoepisteet), oppilas siityi automaattisesti pelkän pääsykokeen kiintiöön. On aloja, jotka "vaativat" ts. lukio olisi hyvä olla käytynä, mutta niin kuin näet, itse menin pelkän pääsykokeen mukaan! Yrittämään vain, joukkoon mahtuu! :) Hurjasti lykkyä!
- green eys
Moi ! Onhan paljon mahdollisuuksia edetä ammatillisesta tutkinnosta kohti yliopistoa. Itse olen edennyt tutkinnoista yliopistotasolle tietä kem.pros ( ammatillinen tutkinto ) > kem.lab perustutkinto ( ammattikorkeakoulu tasoinen tutkinto jopa ehkä lasketaan ylemmäksi ammattikorkeakoulu tutkinnoksi ) > nyt tieni kohti mitä tahansa tiedekuntaa .
Nykyisin kem.pros ( ammatillinen tutkinto ) > AMK kem.pros taikka laboratory analyytikko > jokin yliopisto-opin tie.
Tosin tämä nykyinen ei suorituksena ole ylemmän arvoinen nykyinen tie on helpotettu joten arvoltaan ei yllä polkuun jonka itse olen käynyt kohti yliopistoa.
Kemian tekniikka on paras koskien ainoastaan laboratory tekniikkaa koska pros.tekniikka ei ole kemian eikä konetekniikkaa .
T:Marko - +++++
Olen ammattikoulu pohjalta päässyt yliopistoon ensimmäisellä haku kerralla, joten kyllä sinne pääsee jos vain tahtoo ja onnistuu pääsykokeissa. Sehän ei vaadi ammattikoulun käyneeltä yhtään sen enempää lukemista pääsykokeisiin kuin lukiolaisiltakaan. Täytyy vain tosissaan haluta ja uskoa unelmaansa. Ja on siellä muitakin kaltaisiani. Niin ja olen pärjännyt opinnoissa hyvin sillä amitsu pohjalla.
- Lissu
Hyvä tietää, että yliopistoon voi päästä pelkällä amiska pohjalla, kun itse haluaisin kovasti opiskelemaan sosiaalitiedettä.
Mitä alaa opiskelet, ja mikä oli aiempi alasi? - Narsi
Jep, sama täällä. Oma ala suhteellisen suosittu, joten vaikka tein aika lujasti töitä ennen kirjallista koetta, eteneminen seuraavaan koevaiheeseen ja siitä vielä sisäänpääsy tuli silti vähän yllätyksenä. Olin ehkä tuijottanut noita sisäänpääsytilastoja vähän liiankin paljon, kun en ihan täysillä jaksanut uskoa että amiskapohjalla pääsisin lukemaan omaa toivealaa. Lukemisia häiritsi koko ajan pieni epäilys kun koko ajan mietti pitäisikö käydä ensin lukio loppuun ennen hakemisia.
Itseltäni jäi siis perhevaikeuksien ym. härpäkkeiden takia lukio kesken, kävin myöhemmin ammattikoulun ja siltä pohjalta sitten selvitin tieni eteenpäin. Ihan tavis olen kaikin puolin, mitä nyt ehkä aavistuksen synkemmällä historialla. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019