d:lle tai s:lle, kun on kierroksia..(3-6t..."/> d:lle tai s:lle, kun on kierroksia..(3-6t..."/>

Automaatti vaihteitten toiminta

markus

Omistan automaatti vaihteisen auton (honda prelude). Kysymys kuuluu: voiko/saako vaihtaa "n":ltä(vapaalta)---> d:lle tai s:lle, kun on kierroksia..(3-6tuhatta) lasissa..?
Kärsiikö automaattivaihteet siitä...vai voiko sitä käytää nopeampien löhtöjen toivossa..??

18

4140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olli

      älä hyvä mies riko sitä lootaa,ei todellakaan ole tarkoitettu niin toimivaksi.

      • öööö-ö

        se siitä rikki pitäis mennä jos se on ehjä.


    • nopeita

      lähtöjä, käytä turbiinin stall speediä hyväksi. Laita pykälä päälle ja paina jarrua ja sitten kaasu pohjaan, jollin turbiini luistaa tarttumisen rajalle. Sitten jarru pois, niin johan nakki savuaa! Turbiineja on saatavana eri stall speedillä, joten kilpakäytössä "tarttumisraja" voi olla yli 6000 kierrostakin. Yleensä, mitä pienempi halkaisija sitä suurempi kierrosluku!

      • markus

        Mistä näitä "turbiineja" saa..? vai onko se joku säädettävä systeemi jossakin..?


      • siinä autossas
        markus kirjoitti:

        Mistä näitä "turbiineja" saa..? vai onko se joku säädettävä systeemi jossakin..?

        turbiini. Se on normaaliauton kytkintä vastaava laite, joka toimii automaattivaihteiston öljyllä. Siinä on toisiaan vasten olevia siipiä, jotka ottavat vedon öljyn välityksellä. Siivet, kulmat ym. määräävät millä kierrosluvulla "kytkin ottaa".
        Kokeile yksi lähtö, niin huomaat kuinka toimii.


      • vielä linkki
        siinä autossas kirjoitti:

        turbiini. Se on normaaliauton kytkintä vastaava laite, joka toimii automaattivaihteiston öljyllä. Siinä on toisiaan vasten olevia siipiä, jotka ottavat vedon öljyn välityksellä. Siivet, kulmat ym. määräävät millä kierrosluvulla "kytkin ottaa".
        Kokeile yksi lähtö, niin huomaat kuinka toimii.

        niin voit perehtyä paremmin. Ei ole läheskään niin "vaikea", miltä näyttää aluksi.
        http://www.hmv-systems.fi/training/at/kuva-arkisto.html


      • sanomatta
        vielä linkki kirjoitti:

        niin voit perehtyä paremmin. Ei ole läheskään niin "vaikea", miltä näyttää aluksi.
        http://www.hmv-systems.fi/training/at/kuva-arkisto.html

        että tuo momentinmuunnin on se yleisemmin turbiiniksi kutsuttu osa. Googlesta löytyy vaikka kuinka asiaa sanalla "automaattivaihteisto".


      • markus
        sanomatta kirjoitti:

        että tuo momentinmuunnin on se yleisemmin turbiiniksi kutsuttu osa. Googlesta löytyy vaikka kuinka asiaa sanalla "automaattivaihteisto".

        sijaitseeko tämä ns. turbiini missä päin moottori ja onko sitä helppo "käyttää"...?? ja miten..?


      • käytät
        markus kirjoitti:

        sijaitseeko tämä ns. turbiini missä päin moottori ja onko sitä helppo "käyttää"...?? ja miten..?

        sitä jokakerta, kun ajat sillä autollas.
        Se on automaattivaihteisen auton "kytkin". Kun lisäät kaasua, virtaa turbiinin siipien välissä öljy kovemmin ja auto lähtee liikkeelle. Jos painat jarrua ja kaasutat vaihde päällä, ei auto pääse liikkeelle, vaan turbiini luistaa, kunnes jarru ei enää pidä, tai kone sammuu. Se on se "tartuntahetki".
        Turbiini on moottorin ja vaihteiston välissä kiinni vauhtipyörässä!


      • Janne69
        käytät kirjoitti:

        sitä jokakerta, kun ajat sillä autollas.
        Se on automaattivaihteisen auton "kytkin". Kun lisäät kaasua, virtaa turbiinin siipien välissä öljy kovemmin ja auto lähtee liikkeelle. Jos painat jarrua ja kaasutat vaihde päällä, ei auto pääse liikkeelle, vaan turbiini luistaa, kunnes jarru ei enää pidä, tai kone sammuu. Se on se "tartuntahetki".
        Turbiini on moottorin ja vaihteiston välissä kiinni vauhtipyörässä!

        Kierrosluku nousee ja turbiini välittää tehoa vaihteistolle yhä enemmän. Kierrosten nousu loppuu, kun turbiini pistää hanttiin niin paljon, että koneesta loppuu puhti. Kierrosluku jää tälle tasolle, kunnes jarrua löysätään.

        Turbiini on muuten kiinni vetolevyssä, automaattivaihteisissa ei ole vauhtipyörää...


      • Janne69
        markus kirjoitti:

        Mistä näitä "turbiineja" saa..? vai onko se joku säädettävä systeemi jossakin..?

        Hondaan et todennäköisesti saa, kuin vakioturbiinin. Jenkkivehkeisiin saa sitten vaikka mitä ihmehärveleitä.


      • Automatic
        Janne69 kirjoitti:

        Hondaan et todennäköisesti saa, kuin vakioturbiinin. Jenkkivehkeisiin saa sitten vaikka mitä ihmehärveleitä.

        Ei nyt sotkettas noita rata/street puolen teknisiä tuotteita tähän. Alunperin kun kyse oli kuitenkin ns. vakio automaatista ja sen käytöstä.


      • karvapää
        Automatic kirjoitti:

        Ei nyt sotkettas noita rata/street puolen teknisiä tuotteita tähän. Alunperin kun kyse oli kuitenkin ns. vakio automaatista ja sen käytöstä.

        voisin sanoa että usein nopein tapa lähteä on kuitenkin potkaista kaasu nopeasti pohjaan ja pitää se siellä.silloin saadaan momentin muunnosta kaikki irti.


    • markus

      ELi siis...! Onko parasta mennä sooloilemasta sellasessa paikkassa moottorissa mistä ei oo itellään mitään tietoo. Voi mennä vaikka paskaks huonolla säkällä... Ku en oo mikään moottorinikkari..! Parasta on tyytyä vaan painamaan kaasun pohjaan..eikä sooloilemaan..!
      onko näin..?

      • kokemusta

        >Parasta on tyytyä vaan painamaan kaasun pohjaan..eikä sooloilemaan..!
        onko näin..?<


        -Asia on juuri noin kuten itse sanoit!


      • eli eli

        Paras konsti on saada nopeita lähtöjä seuraava:
        Mene autokauppaan ja pyydä ystävällisesti myyjähenkilöltä lupaa saada ostaa sellainen värkki, jolla saa äkkilähtöjä ja samalla kun otat asian esille yritä päästä siitä Hondastasi eroon jollakin hinnalla.
        Nimittäin vekotin kun ei ole tarkoitettukaan alunperin miksikään tykiksi, niin miksi ihmeessä siitä sellainen pitäisi saada?
        Autoliikkeissä kyllä tietävät suositella kunnollisia vehkeitä, mikäli lompsa kestää...
        Kuulostelen vain, että mikäli alat kokemattomana viritellä Hondasi lootaa, niin lompsan kesto voi joutua kovallekin koetukselle hermojesi lisäksi.
        Toisaalta, mihin niitä "äkkilähtöjä" tarvitaan?
        Minun autoni kiihtyvyys on alle yhdeksän, jos kahdeksalta lähtee, ja se riittää minulle :-))
        Sitäpaitsi niistä "äkkilähdöistä" voi joskus koitua ÄKKILÄHTÖ! Mietipä sitä.


      • markus
        eli eli kirjoitti:

        Paras konsti on saada nopeita lähtöjä seuraava:
        Mene autokauppaan ja pyydä ystävällisesti myyjähenkilöltä lupaa saada ostaa sellainen värkki, jolla saa äkkilähtöjä ja samalla kun otat asian esille yritä päästä siitä Hondastasi eroon jollakin hinnalla.
        Nimittäin vekotin kun ei ole tarkoitettukaan alunperin miksikään tykiksi, niin miksi ihmeessä siitä sellainen pitäisi saada?
        Autoliikkeissä kyllä tietävät suositella kunnollisia vehkeitä, mikäli lompsa kestää...
        Kuulostelen vain, että mikäli alat kokemattomana viritellä Hondasi lootaa, niin lompsan kesto voi joutua kovallekin koetukselle hermojesi lisäksi.
        Toisaalta, mihin niitä "äkkilähtöjä" tarvitaan?
        Minun autoni kiihtyvyys on alle yhdeksän, jos kahdeksalta lähtee, ja se riittää minulle :-))
        Sitäpaitsi niistä "äkkilähdöistä" voi joskus koitua ÄKKILÄHTÖ! Mietipä sitä.

        heh heh...=)...ehkä mie en niitä "äkkilähtöjä" tarviikkaan mihinkään, mut halusin vaan saada selvää miten automaatti lootalla pystyis tekemään niitä parhaiten...ku ei oo oikeen kokemusta niistä....ja täs keskustelussa sain hyvii vinkkejä..!


    • Nissangtr

      Esim:Nissan gtr

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe