d:lle tai s:lle, kun on kierroksia..(3-6t..."/> d:lle tai s:lle, kun on kierroksia..(3-6t..."/>

Automaatti vaihteitten toiminta

markus

Omistan automaatti vaihteisen auton (honda prelude). Kysymys kuuluu: voiko/saako vaihtaa "n":ltä(vapaalta)---> d:lle tai s:lle, kun on kierroksia..(3-6tuhatta) lasissa..?
Kärsiikö automaattivaihteet siitä...vai voiko sitä käytää nopeampien löhtöjen toivossa..??

18

4509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olli

      älä hyvä mies riko sitä lootaa,ei todellakaan ole tarkoitettu niin toimivaksi.

      • öööö-ö

        se siitä rikki pitäis mennä jos se on ehjä.


    • nopeita

      lähtöjä, käytä turbiinin stall speediä hyväksi. Laita pykälä päälle ja paina jarrua ja sitten kaasu pohjaan, jollin turbiini luistaa tarttumisen rajalle. Sitten jarru pois, niin johan nakki savuaa! Turbiineja on saatavana eri stall speedillä, joten kilpakäytössä "tarttumisraja" voi olla yli 6000 kierrostakin. Yleensä, mitä pienempi halkaisija sitä suurempi kierrosluku!

      • markus

        Mistä näitä "turbiineja" saa..? vai onko se joku säädettävä systeemi jossakin..?


      • siinä autossas
        markus kirjoitti:

        Mistä näitä "turbiineja" saa..? vai onko se joku säädettävä systeemi jossakin..?

        turbiini. Se on normaaliauton kytkintä vastaava laite, joka toimii automaattivaihteiston öljyllä. Siinä on toisiaan vasten olevia siipiä, jotka ottavat vedon öljyn välityksellä. Siivet, kulmat ym. määräävät millä kierrosluvulla "kytkin ottaa".
        Kokeile yksi lähtö, niin huomaat kuinka toimii.


      • vielä linkki
        siinä autossas kirjoitti:

        turbiini. Se on normaaliauton kytkintä vastaava laite, joka toimii automaattivaihteiston öljyllä. Siinä on toisiaan vasten olevia siipiä, jotka ottavat vedon öljyn välityksellä. Siivet, kulmat ym. määräävät millä kierrosluvulla "kytkin ottaa".
        Kokeile yksi lähtö, niin huomaat kuinka toimii.

        niin voit perehtyä paremmin. Ei ole läheskään niin "vaikea", miltä näyttää aluksi.
        http://www.hmv-systems.fi/training/at/kuva-arkisto.html


      • sanomatta
        vielä linkki kirjoitti:

        niin voit perehtyä paremmin. Ei ole läheskään niin "vaikea", miltä näyttää aluksi.
        http://www.hmv-systems.fi/training/at/kuva-arkisto.html

        että tuo momentinmuunnin on se yleisemmin turbiiniksi kutsuttu osa. Googlesta löytyy vaikka kuinka asiaa sanalla "automaattivaihteisto".


      • markus
        sanomatta kirjoitti:

        että tuo momentinmuunnin on se yleisemmin turbiiniksi kutsuttu osa. Googlesta löytyy vaikka kuinka asiaa sanalla "automaattivaihteisto".

        sijaitseeko tämä ns. turbiini missä päin moottori ja onko sitä helppo "käyttää"...?? ja miten..?


      • käytät
        markus kirjoitti:

        sijaitseeko tämä ns. turbiini missä päin moottori ja onko sitä helppo "käyttää"...?? ja miten..?

        sitä jokakerta, kun ajat sillä autollas.
        Se on automaattivaihteisen auton "kytkin". Kun lisäät kaasua, virtaa turbiinin siipien välissä öljy kovemmin ja auto lähtee liikkeelle. Jos painat jarrua ja kaasutat vaihde päällä, ei auto pääse liikkeelle, vaan turbiini luistaa, kunnes jarru ei enää pidä, tai kone sammuu. Se on se "tartuntahetki".
        Turbiini on moottorin ja vaihteiston välissä kiinni vauhtipyörässä!


      • Janne69
        käytät kirjoitti:

        sitä jokakerta, kun ajat sillä autollas.
        Se on automaattivaihteisen auton "kytkin". Kun lisäät kaasua, virtaa turbiinin siipien välissä öljy kovemmin ja auto lähtee liikkeelle. Jos painat jarrua ja kaasutat vaihde päällä, ei auto pääse liikkeelle, vaan turbiini luistaa, kunnes jarru ei enää pidä, tai kone sammuu. Se on se "tartuntahetki".
        Turbiini on moottorin ja vaihteiston välissä kiinni vauhtipyörässä!

        Kierrosluku nousee ja turbiini välittää tehoa vaihteistolle yhä enemmän. Kierrosten nousu loppuu, kun turbiini pistää hanttiin niin paljon, että koneesta loppuu puhti. Kierrosluku jää tälle tasolle, kunnes jarrua löysätään.

        Turbiini on muuten kiinni vetolevyssä, automaattivaihteisissa ei ole vauhtipyörää...


      • Janne69
        markus kirjoitti:

        Mistä näitä "turbiineja" saa..? vai onko se joku säädettävä systeemi jossakin..?

        Hondaan et todennäköisesti saa, kuin vakioturbiinin. Jenkkivehkeisiin saa sitten vaikka mitä ihmehärveleitä.


      • Automatic
        Janne69 kirjoitti:

        Hondaan et todennäköisesti saa, kuin vakioturbiinin. Jenkkivehkeisiin saa sitten vaikka mitä ihmehärveleitä.

        Ei nyt sotkettas noita rata/street puolen teknisiä tuotteita tähän. Alunperin kun kyse oli kuitenkin ns. vakio automaatista ja sen käytöstä.


      • karvapää
        Automatic kirjoitti:

        Ei nyt sotkettas noita rata/street puolen teknisiä tuotteita tähän. Alunperin kun kyse oli kuitenkin ns. vakio automaatista ja sen käytöstä.

        voisin sanoa että usein nopein tapa lähteä on kuitenkin potkaista kaasu nopeasti pohjaan ja pitää se siellä.silloin saadaan momentin muunnosta kaikki irti.


    • markus

      ELi siis...! Onko parasta mennä sooloilemasta sellasessa paikkassa moottorissa mistä ei oo itellään mitään tietoo. Voi mennä vaikka paskaks huonolla säkällä... Ku en oo mikään moottorinikkari..! Parasta on tyytyä vaan painamaan kaasun pohjaan..eikä sooloilemaan..!
      onko näin..?

      • kokemusta

        >Parasta on tyytyä vaan painamaan kaasun pohjaan..eikä sooloilemaan..!
        onko näin..?<


        -Asia on juuri noin kuten itse sanoit!


      • eli eli

        Paras konsti on saada nopeita lähtöjä seuraava:
        Mene autokauppaan ja pyydä ystävällisesti myyjähenkilöltä lupaa saada ostaa sellainen värkki, jolla saa äkkilähtöjä ja samalla kun otat asian esille yritä päästä siitä Hondastasi eroon jollakin hinnalla.
        Nimittäin vekotin kun ei ole tarkoitettukaan alunperin miksikään tykiksi, niin miksi ihmeessä siitä sellainen pitäisi saada?
        Autoliikkeissä kyllä tietävät suositella kunnollisia vehkeitä, mikäli lompsa kestää...
        Kuulostelen vain, että mikäli alat kokemattomana viritellä Hondasi lootaa, niin lompsan kesto voi joutua kovallekin koetukselle hermojesi lisäksi.
        Toisaalta, mihin niitä "äkkilähtöjä" tarvitaan?
        Minun autoni kiihtyvyys on alle yhdeksän, jos kahdeksalta lähtee, ja se riittää minulle :-))
        Sitäpaitsi niistä "äkkilähdöistä" voi joskus koitua ÄKKILÄHTÖ! Mietipä sitä.


      • markus
        eli eli kirjoitti:

        Paras konsti on saada nopeita lähtöjä seuraava:
        Mene autokauppaan ja pyydä ystävällisesti myyjähenkilöltä lupaa saada ostaa sellainen värkki, jolla saa äkkilähtöjä ja samalla kun otat asian esille yritä päästä siitä Hondastasi eroon jollakin hinnalla.
        Nimittäin vekotin kun ei ole tarkoitettukaan alunperin miksikään tykiksi, niin miksi ihmeessä siitä sellainen pitäisi saada?
        Autoliikkeissä kyllä tietävät suositella kunnollisia vehkeitä, mikäli lompsa kestää...
        Kuulostelen vain, että mikäli alat kokemattomana viritellä Hondasi lootaa, niin lompsan kesto voi joutua kovallekin koetukselle hermojesi lisäksi.
        Toisaalta, mihin niitä "äkkilähtöjä" tarvitaan?
        Minun autoni kiihtyvyys on alle yhdeksän, jos kahdeksalta lähtee, ja se riittää minulle :-))
        Sitäpaitsi niistä "äkkilähdöistä" voi joskus koitua ÄKKILÄHTÖ! Mietipä sitä.

        heh heh...=)...ehkä mie en niitä "äkkilähtöjä" tarviikkaan mihinkään, mut halusin vaan saada selvää miten automaatti lootalla pystyis tekemään niitä parhaiten...ku ei oo oikeen kokemusta niistä....ja täs keskustelussa sain hyvii vinkkejä..!


    • Nissangtr

      Esim:Nissan gtr

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      53
      5430
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      91
      3331
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      40
      3213
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      155
      2996
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      60
      2341
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      50
      2276
    7. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      70
      1837
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1756
    9. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      92
      1636
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      281
      1554
    Aihe