Hei!
Sain lähetteen päänmagneettikuvaus tutkimusmääräyksessä luki ainoastaan pään vahvakenttä- mt, mutta siinä ei ei lukenut mitään varjoaineesta! Osaako joku sanoa tai muistaako mitä pitäisi lukea tutkimusmääräyksessä, että varjoainetta käytetään? Kiitos kovasti, jos joku vastaa.
Magneettikuvaus
13
11594
Vastaukset
- mri:ssä 2 kertaa käynyt
Hei,
en ole kuullut "ikinä" mistään varjoaineesta kuvatessa päätä?
Ainakin MRI tutkimus koskee päätä/aivoja, ja siinä mennään laitteeseen sellaisenaan.
Saa kuunnella musiikkia kuulokkeet korvilla muistaakseni. MRI vastaa röngten-kuvausta.
Mitenköhän sitä varjoainetta käytettäisi? Eikö varjoaineen pitäisi mennä verenkiertoon?
Olen käynyt myös pään emrg (muistaakseni sellainen lyhenne), siinä oltiin piuhat päässä, ja jotain elektrolyyttistä nestettä piuhojen ja päänahan välissä. Mutta sekään neste ei ole varjoainetta??
Syöpäepäillyistä en tiedä mitään, miten sellaiset kuvataan. Oma tieto koskee vain mangneettikuvausta ja tätä "piuhat päässä" noin 30 min. kokemusta.- vain magneettikuvauksessa
voidaan käyttää varjoainetta. Itselläni on otettu pään kuvat 2 kertaa ja molemmilla kerroilla on varjoainetta käytetty. Ensin otettiin kuvat ilman varjoainetta ja sen jälkeen otettiin varjoaineen kanssa. Minulla on MS-tauti ja sillä varjoaineella etsittiin plakkeja (tulehdusmuutoksia) jotka tehostusisivat varjoaineen käytön myötä.
- kolmen lapsen äiti
vain magneettikuvauksessa kirjoitti:
voidaan käyttää varjoainetta. Itselläni on otettu pään kuvat 2 kertaa ja molemmilla kerroilla on varjoainetta käytetty. Ensin otettiin kuvat ilman varjoainetta ja sen jälkeen otettiin varjoaineen kanssa. Minulla on MS-tauti ja sillä varjoaineella etsittiin plakkeja (tulehdusmuutoksia) jotka tehostusisivat varjoaineen käytön myötä.
...ja sen kanssa olen perheeni kanssa elellyt.
Minulle tehtiin 2004 vuonna magneettikuvaus,josta se sitten selvisikin et mkä mua vaivaa.Jokos sinä olet aloittanut lääkityksen ms-tautiin? - aloitettu jo
kolmen lapsen äiti kirjoitti:
...ja sen kanssa olen perheeni kanssa elellyt.
Minulle tehtiin 2004 vuonna magneettikuvaus,josta se sitten selvisikin et mkä mua vaivaa.Jokos sinä olet aloittanut lääkityksen ms-tautiin?2 vuotta sitten, Betaferonilla mennään eteenpäin, epämiellyttävä lääke kaikkinen ilkeine sivuvaikutuksineen, mutta urheasti pistelen.
- ...
MRI (magneettikuvaus) on eri asia kuin röntgenkuvaus ja CT (tietokonetomografia). Röntgenissä saat säteilyä, ja CT:ssä usein moninkertaisen annoksen. Röntgen soveltuu lähinnä murtuneiden luiden tutkimiseen. CT ei sovellu esim. MS-taudin toteamiseen.
Se "piuhat päässä" on EEG, eli mittaa aivojen sähköistä toimintaa. Sillä tutkitaan lähinnä epilepsiakohtauksia.
Sitten on vielä ENMG (tai EMG), joka mittaa hermojen ja lihasten sähköistä toimintaa. Ja EKG, joka mittaa sydämen sähköistä toimintaa.
Alkuperäiselle kirjoittajalle: pään magneettikuvaukseen mentäessä varjoaineesta kannattaa kysyä etukäteen, koska sen avulla kuvista saa enemmän irti. - olen ollut
Kai neljä kertaa, aivokasvaimen takia. En niitä lähetteitä montaa ole nähnyt, mutta muistan ensimmäisessä (kirjoitettu ennen diagnoosia) lukeneen jotain tällaista:
Pään erittäin laaja tutkimus vahvakenttämagneettilaitteella, mielenkiinto erityisesti pons-alueella. Ystävällisesti pyydetään myös verisuonisarjoja... Jotain sellaista. Varjoaineesta ei mielestäni mitään ole erikseen mainittu, mutta aina se on laitettu. (Kanyyli suoneen ennen laitteeseen menoa) Kai se on se laajuus mikä ratkaisee, ne on ne viimeiset sarjat kun paukutetaan menee varjoaineen kanssa. - muistaakseni
jotain "pään kuvaus natiivina ja varjoainetehosteisena". Melkeinhän se menee niin, että jos jotain poikkeavaa näkevät, varjoaine laitetaan sen jälkeen (näin mulla ekalla kerralla kun kasvain löytyi).
Viitaten edelliseen kommenttiin, ei mielestäni laajuus pelkästään ratkaise. Mulla on kuvattu erittäin laaja, laaja ja sitten matalakenttä. Kaikissa on varjoaine ollut käytössä. Kuviahan vertaillaan, jolloin pitää olla sarja molemmista. Tiettyihin muutoksiin varjoaine latautuu/kerääntyy ja näin ollen muutoksen laatua voidaan tulkita (esim. kasvaimiin kerääntyy, joihinkin verisuonimuutoksiin muistaakseni ei).
Yhteenvetona siis, monet tärkeät asiat näkyvät ihan natiivikuvauksessakin. Eihän niitä muuten olisi mitään järkeä tehdä.- Epätie.
Hei!
Kiitokset monista vastauksista. Näistä vastauksista on selvinnyt minulle monia asioita, kun ei aina ymmärrä tai osaa kysyä lääkäriltä...Hyym. Hyvä palsta, kun voi kysellä mieltä askarruttavia asioita ja lääkäreitä ei aina edes saa puhelimella kiinni! Kiirettä siis piisaa... Mukavaa viikonloppua ja Hyvää hiihtolomaa, niille kenellä on. - vielä vähän
Minun käsitykseni mukaan varjoaine kerääntyy nimenomaan paljon verisuonia sisältäviin rakenteisiin (joihinkin kasvaimiin, verisuoniepämuodostumiin?) verenkiertoonhan se tuikataan.
- hamaru
pään magneettikuvauksessa (kokemus tammikuulta 2008 ) ei käytetä mitään aineita. sen sijaan aivoperfuusien gammakuvauksessa ( johon olen menossa ja sain juuri jorvista kirjalliset ohjeet) kyynertaipeen laskimosta pannaan sisään radioaktiivista tutkimusainetta joka tunnissa menee aivoihin ja näkyy silloin aivojen etäisverisuonissa joita minun tapauksessani tutkitaan mahdollisen alzheimertaudin varalta. magneettikuvaus näytti alzheimerin tyypillisiä muutoksia joten tutkimus jatketaan koska olen työikäinen. seuraava tutkimus on kuulemma selkäydinpunktio, mutta siihen en ole vielä suostunut.
- tyttö_84.
Olen käynyt kaksi kertaa magneettikuvauksessa,päätä kuvattu molemmilla kerroilla.
Varjoaine laitetaan kanyylilla menemään verenkiertoon. Ensin tosiaan kuvataan ilman,sitten laitetaan aine menemään.
Ei mitenkään paha kokemus,vaikka itse olenkin sellainen,että aina tuskaillaan,ku ei suonet näy.
Nyt tuloksia odotellaan taas(viime käynti oli 2vko sit).
Tsemppiä vaan :) - niinenpätiedämilloin
No siis neurologista harvinaista sairautta CM1, (Chiari)esim sen näkymistä varten varmaan laitetaan se esim se varjoaine aivoihin mutta kai siinä samalla laitetaan usein myös tutkimus myös selkäydinosaan selkään varjoaine MRI nä koska sieltä etsitään sitten esim syringomyeliaa(SM). Mutta
riippuu paljolti oireiden
esiintymistä koskevista alueista.
Jos yläraajojen kohdalla esim
oireita niin sitten aivojen MRi
varjoaine vain, mutta jos
alaraajojenkin ongelma
lihasjäykistymistä esim niin sitten
varmaan myös selkää koskeva
selkäydin varjoaine
MRI(syrengomyelia on ylimääräinen ontelo
selkäytimessä eli se ei voi kovin
leveä olla kun noin sentin vain on
läpimitta vaakaleikkauksessa
selkäytimellä mutta pituutta voi
olla vähän enemmänkin ontelolla)
(tuo Chiari on jonkunlainen
selkäytimen tai muun
työntyminen liian syvään
pikkuaivoja kohden eli
takaraivoalue ko. kai
suurinpiirtein) . (No näin
ymmärsin minä mutten ole
neurologi ja en tiedä missä nuo
ihmiset ovat saaneet yleensäkin
nuo diagnoosinsa noista?? Jotain
500 vain todettu noita potilaita mutta olisi mukava joskus kuulla
neurologin nimiä jotka noita
neurologisia harvinaisia tauteja
tutkivat ja diagnosoivat, näin vainMaskun harvinaiset neurologiset sairaudet yhden
lääkärin (kuntoutuksen) siellä
Maskussa nimen R. R ja epäselväksi jäi diagnosoiko hän syringomyeliaa tai chiaria??? Ottaa yksityisellä vastaa. En oikein tiedä aikooko minun neurologi vaikka mukava suurin piirtein onkin niin tutkia minulta syringomyeliaa.. minun vasen jalka on vähän tullut kampuramaiseksi eli ei oikein jaksa toimia täysillä ja alaselästä on/tuntuu välillä jo tulihiilinen kipu. On siellä välilevyrappeumat ja olen kaatunut alaselkäni loukaten myös pari kertaa hyvin kovavoimaisesti. Väsymys on tositosi suuri( ja vielä ikävästi muitakin väsymyssairauksia on). Alaraajojen lihakset on varsinkin takaa tosi jäykät.. mutta pitää kai itse keksiä mistä saa rahat tuohon SM tutkimukseen eli ei ole lähetettä ollut näkyvillä..?mutta minne eli R. R llekö??? Pitääkö mennä ulkomaille? - Aikuinen89
Minulle tehtiin eilen pään magneettikuvaus ja käytettiin varjoainetta. 👍 Juoda piti norm enemmän että aine poistuu munuaisista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569