Revennyt luomi

...

Huomasin, että olen ilmeisesti epähuomiossa raapinut luomen irti. Nyt siihen on muodostunut rupea. Ihmettelen vaan, että miten olen voinut repiä melko tasaisen luomen irti (ei ole siis paljonkaan koholla ihosta). Pitäiskö olla huolissaan, melanooma tietty tuli mieleen.

38

36320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S-tintti

      lääkärille,jos siltä tuntuu,niin saat mielenrauhan.

    • ja tulehtunutkin

      ...haljennut ja ym. luomia. Ei hätää. Ei se ole vaarallista yksittäisinä tapauksissa tai tarvitaan ainakin helvetin huonoa tuuria silloin.

      Lähinnä jos kulutus ja hinkkaus luomen päällä on jatkuvaa, melanooma riski kasvaa. Silloin nuo "riskiluomet" yleensä otetaan kokonaan pois varmuuden vuoksi.

    • kannattaa heti

      soittaa ja varata lekurille aika että poistavat luomen.. minulle ainakin lääkäri sanoi että jos luomi vahingoittuu se pitää poistaa mahdollisimman pian!!

      • luomia vahingoittuu

        ja hiertyy enkä tunne yhtään jolla olisi tullut melanooma. Siihen tarvitaan vain todella huonoa tuuria, jos sitten tuleekin, joten ei tietenkään turhan takia kannata ottaa riskiä.

        Ihminen on täynnä luomia. Niitä on usein naamassa, käsissä, selässä ja milloin missäkin. Jatkuvasti selän luomiinkin tulee rasitusta, mutta ei se ole vaarallista esim. selällään nukkumista ei tarvitse lopettaa tai että kaikki luomet pitäisi poistaa. (Hyvä)Lääkärikään ei edes suostu poistamaan turhan takia luomia.

        Riskiluomia ON olemassa ja niitä poistetaan.


        Ylivoimaisesti suurin melanooman aiheuttaja on aurinko! Reilusti yli puolet melanoomista on seurausta auringon-otosta ja ovat muodostuneet siis johonkin "puhtaaseen" ihoon.

        "Marleylla havaittiin pahanlaatuinen melanooma varpaassa, mutta uskonnollisista syistä hän ei suostunut amputaatioon. Myöhemmin syöpä levisi keuhkoihin, maksaan ja aivoihin." Wikipedia


      • tuskimpa vaarallista
        luomia vahingoittuu kirjoitti:

        ja hiertyy enkä tunne yhtään jolla olisi tullut melanooma. Siihen tarvitaan vain todella huonoa tuuria, jos sitten tuleekin, joten ei tietenkään turhan takia kannata ottaa riskiä.

        Ihminen on täynnä luomia. Niitä on usein naamassa, käsissä, selässä ja milloin missäkin. Jatkuvasti selän luomiinkin tulee rasitusta, mutta ei se ole vaarallista esim. selällään nukkumista ei tarvitse lopettaa tai että kaikki luomet pitäisi poistaa. (Hyvä)Lääkärikään ei edes suostu poistamaan turhan takia luomia.

        Riskiluomia ON olemassa ja niitä poistetaan.


        Ylivoimaisesti suurin melanooman aiheuttaja on aurinko! Reilusti yli puolet melanoomista on seurausta auringon-otosta ja ovat muodostuneet siis johonkin "puhtaaseen" ihoon.

        "Marleylla havaittiin pahanlaatuinen melanooma varpaassa, mutta uskonnollisista syistä hän ei suostunut amputaatioon. Myöhemmin syöpä levisi keuhkoihin, maksaan ja aivoihin." Wikipedia

        Mulla tuli finni luomen alle, revin sitä finniä epähuomiossa ja koko höskä lähti irti luomen kera. :O Nyt siinä on ihan tavallista ihoa vaan sillä paikalla. Eipä taida olla vaarallista jos tuollainen minimaalinen (n. 1 mm) luomi lähtee irti...?


      • huolestunut 88
        tuskimpa vaarallista kirjoitti:

        Mulla tuli finni luomen alle, revin sitä finniä epähuomiossa ja koko höskä lähti irti luomen kera. :O Nyt siinä on ihan tavallista ihoa vaan sillä paikalla. Eipä taida olla vaarallista jos tuollainen minimaalinen (n. 1 mm) luomi lähtee irti...?

        Mä kanssa vahingossa oon muutaman kerran raapassu yhtä ruskeaa luomea ja sen jälkeen se on vaalentunut ja keskelle on ilmestyny valkonen läiskä...Luomen koko on myös pienentynyt.Vähän huolettaa,et jos se onki melanoomaa:/


      • Positiivinen1234
        huolestunut 88 kirjoitti:

        Mä kanssa vahingossa oon muutaman kerran raapassu yhtä ruskeaa luomea ja sen jälkeen se on vaalentunut ja keskelle on ilmestyny valkonen läiskä...Luomen koko on myös pienentynyt.Vähän huolettaa,et jos se onki melanoomaa:/

        Minä olen 12v poika joka eilen raapi vahingollisesti luomen irti. Se oli noin puoli senttiä ja olen sitä mieltä että ei siinä pahaa ole että luomi irtoaa tahalleen tai vahingossa. En itse ole tuntenut mitään kipua luomessani ja voin jatkaa elämääni normaalin tavoin!


    • SIMO 87

      voiko siitä tulla syöpä jos on hiukan repinyt luomest ei kuitenkaan koko luomea :)

      • Anonyymi

        No voi saatana kun menee hermoille kun ei netistä mitään tietoa löydy niin mites sille tapahtuu jos repii irti


    • hbgdtklgc

      mulla oli kohonnu rikkoutunu luomi mutta se lähti itestää irti. voiko siitä tulla syöpää tai jotain ?

    • Mun miehellä repes luomi ja siihen tuli melanooma ja hän kuoli tän vuoden alussa 28-vuotiaana. Eli suosittelen ottamaan jokaisen normaalista poikkeavan luomen vakavasti.

    • hbgdtklgc

      otan osaa

    • Jaa ha

      Ja miltähän tämä syöväksi muuttunut luomi sitten näytti?

    • åelkpwuirhtisrhvfdkf

      voiko luomet lähteä joskus pois itsestään ?

      • alaluomi

        Vaarille -83v kasvoi luomi alaselkään pakaran päälle. Näyte otettiin ja syöpäsoluja löytyi. Keskisyväksi melanoomaksi äityi ja nyt täytyy kainalostakin rauhanen poistaa. Luomiin kannattaa suhtautua tietyllä pieteetillä.


    • Luomet, yök

      Mulla on aina silloin tällöin ihottumaa ja sitte raavin ihoani ja siinä kohassa oli semmonen puolen sentin kokonen lomi ja se repes ja nyt oon repiny sitä ku siihen on tullu rupee ja näi... Nyt laitoin laastarin enkä aio repii enää!!! että mitä pitäs tehä? Ja oon sitte vasta 14 vuotias..

      • 13v

        Itsellä oli luomi jota raavin ja sitten se repes ja ja oli sairaan kipee no mursi huomasi ja mentii lääkäriin ni se joudutaan poistaa ens viikolla oon ite vasta 13 vuotias


    • bg

      Itse kävin näyttää syöpäyhdistyksellä luomea joka kutisi hirveästi ja raavin sen aina irti, mutta se kasvoi takaisin. Kuulema rasvaluomi, eikä mitään hätää. Sanoi että pahanlaatuinen luomi ei kasva takaisin. Sen verran sanoi että jos repeää ja tulee verta tai menee ruvelle niin silloin pitää käydä näyttämässä/poistamassa. Näin myös sanottin eräälle tuttavalleni toisessa paikassa. Eli sinuna kävisin kuitenkin varoilta näyttämässä luomen, mutta ei silti kannata vielä huolestua..

    • luomi irti :(

      apua olen ihan sekaisin koska minun luomi lähti irti liikunta tunnilla enkä tiedä voinko sairastua esim syöpään tai johonkin muuhun vakavaan itku tulee ku miettii niitä jotka on kuollu syöpään tai johonki.

    • MelaNOma

      Toisin kun luullaan, luomen repimisestä ei aiheudu melanoomaa vaan pelkkä kivulias rupi. Sekin paranee ajan myötä. Miettikääpäs kuinka paljon ihmiset, vahingossa tai tahallaan, repivät näitä luomia. Täällähän olisi joka toisella ihosyöpä. Melanooman pelossa lääkäriin kannattaa mennä jos: luomi on epäsäännöllisen muotoinen, se hilseilee, vaihtaa väriä tai kokoa tai on koholla. Tai tietty sitten esteettisistä syistä. Tai jos se on pahassa paikassa. Ni!

    • Auttakaa!

      Revin vahingossa oman luomeni leuasta irti ja nyt on mennyt ruvelle ja sitten revin sitä rupea pois.. Voiko mulla olla jotain melanoomaa, koska luomi on ruvella, joskus vähän kirvelee sitä???? Oon 13- vuotias vasta, enkä halua melanoomaa tms....

      • 13v

        Ite raavin luomen poskesta irti ja menin lääkärille näyttää ja ne sano et ei melanooma oo niin yleinen tässätapauksessa ku syöpä ja et pitää ehdottomasti poistaa ja oon myös 13 vuotias


    • elli

      Mitä jos kissa repäisee vahingossa sitä luomen pintaa.. voiko siitä tulla mitään?

    • vastatkaa mulle!

      mulla on persauksessa(pakarassa) melko iso luomi josta kasvaa karvoja. No karvoja olen nyppiny pois ja vähän raapinu. Voiko tästä aiheutua syöpä tai melanooma???

    • Vierdeiden

      Auttaa luomi miten kasvaa ruskee

    • Vierden

      Satuunko luomi kasvaa miten auttaa minua okk

    • Vierdeet

      En saa revii luomi sellaista

    • Pahapaikka

      Repäisin juuri äskettäin luomeni irti joka on kyljessä.Luomi on koholla oleva ja siitä tuli verta.Kannattaako käydä näyttämässä lääkräille??!

    • jaödjjw

      Onko vaarallista jos kissani reipäisee pientä luomea hieman auki??

    • Anonyymi

      Kaikki luultavasti kuolette syöpään

    • Anonyymi

      sheivasin kainalokarvojani ja ihan semi iso luomi repes varmaan puoliks. pelkään ihan hirveesti et saan jonkun syövän nyt. onko mahdollista saada syöpä?

    • Anonyymi

      En tiedä liittyykö tämä nyt tähän aiheeseen, mutta haluaisin vaustauksen. Eli siis minulla on luomi juuri siinä kohdassa, jossa topit ja sellaiset ovat kosketuksessa luomen kanssa. En tiedä tajusitteko. Luomi on hieman koho luomi, mutta ei se kuitenkaan ole kauhean koho. Joka päivä pidän toppia ja se on juuri siina topin sauman alla. Pitääkö huolestua?

      • Anonyymi

        Ei tartte.Minullakin on luomia tuolla alueella.Mutta jos se aluea saa aurinko niin silloin mikä tahansa luomi voi muuttua melonoomaksi.Itse en ole koskaan ottanut aurinko niin ei ne luomet muutu melonoomaksi ilman syytä.


    • Anonyymi

      Kysykää/käykää lääkärissä jos mietityttää. Terveyskeskuksessa ottavat luomia pois hyvin matalalla kynnyksellä jos luomi kasvaa hankalassa paikassa.

    • Anonyymi

      Yhdellä tuttavallani on luomi alapäässä en tiedä miten hänen miehensä kanssa homma oikeen toimii eihän sitä luomea ole mukava nuollakaan

    • Anonyymi

      Säilytä puhtaana se revennyt luomi vie päivystykseen ottavat näyttepurkkiin ja sille haavalle näytettä mutta miten.

    • Anonyymi

      Vanhemmiten meille kaikille kehittyy ns. rasvaluomia, jotka eivät ole vaarallisia.
      Niitä olen itsekin raapinut pois, mutta näyttävät palaavan takaisin.

      Ok, se on osa vanhenemista, ja se pitää hyväksyä. Tietysti, jos jokin luomi huolestuttaa, kannattaa näyttää lääkärille.

      • Anonyymi

        Iän myötä minullekin tullut paljon rasvaluomia, ja koko ajan niitä näyttää tulevan lisää. Osa on niin helposti murenevia, että lähtevät rapsuttamalla pois. Varsinaisia pigmenttiluomia minulla ei ole lainkaan, ihan pieniä pisamantyyppisiä täpliä lukuunottamatta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe