Onko kellään tietoa tästä moottorista?Perustunee johonkin auton moottoriin?Kone on nelipyttynen.
Tulis vaan tuo mahdollinen remontti ehkä halvemmaksi jos tuon tietäis..Kone toimii muuten hyvin mutta öljynkulutus on suuri,onkohan tuo vain kulunut vai mistä johtuu?
Volvo Penta AD 21
5
2333
Vastaukset
- juuso
Pieni tarkennus...Tyyppi voi olla myös MD 21.Näyttäisi että moottorin malli on Indenor XPD 4-90.
Eikös tämä ole 80-luvun diesel pösöjen moottori??luulisi tähän osat olevan huokeita ja vaihtureitakin löytyä?- Pete
Kyseessä on 2,1 litrainen Indenorin ns. putkikone, jossa on vaihdettavat sylinteriputket. Uudemmat, 80-luvulla peugeoteissa ja Fordeissa käytetyt moottorit ovat poratuilla sylintereillä varustettuja, iskutilavuudeltaan 2,3 tai 2,5 litraisia. Perusmoottorihan noissa lienee sama. Itselläni on kyseinen 2,1 litrainen MD 21 joka alkaa olla finaalissa. Ostin käytetyn, kolariautosta, (Peugeot 505) poistetun 2,5 litraisen moottorin ja olen juuri alkamassa sovittamaan siihen marinointiosia 2,1 litraisesta. Ainakin pakosarja sopii suoraan paikoilleen. Seuraavaksi on vuorossa öljynlauhduttimen ja merivesipumpun sovitus. MD 21:n kytkinkoppaa piti koneistaa siten, että 2,5 litraisen moottorin läpimitaltaan suurempi vauhtipyörä mahtuu pyörimään sen sisällä. MD 21:n startti muuten ei sovi näihin isommalla vauhtipyörällä varustettuihin koneisiin. Vanhimmat 2,3 litraiset koneet, joita käytettiin mm. Pösö 504:ssä, ovat varustettu pienemmällä vauhtipyörällä jolloin MD 21:n startti sopii suoraan.
Eli siis vaihturia etsiessä kannattaa ottaa huomioon, että uudemmat Indenorit ovat tietyiltä osin erilaisia kuin MD 21 ja marinointiosien sovittelussa voi tulla asiaa mm. sorvaamoon...
Voin kertoa oman projektini onnistumisesta, kunhan saan osat irti vanhasta koneesta ja pääsen sovittelemaan uuteen... - Markku 510
Pete kirjoitti:
Kyseessä on 2,1 litrainen Indenorin ns. putkikone, jossa on vaihdettavat sylinteriputket. Uudemmat, 80-luvulla peugeoteissa ja Fordeissa käytetyt moottorit ovat poratuilla sylintereillä varustettuja, iskutilavuudeltaan 2,3 tai 2,5 litraisia. Perusmoottorihan noissa lienee sama. Itselläni on kyseinen 2,1 litrainen MD 21 joka alkaa olla finaalissa. Ostin käytetyn, kolariautosta, (Peugeot 505) poistetun 2,5 litraisen moottorin ja olen juuri alkamassa sovittamaan siihen marinointiosia 2,1 litraisesta. Ainakin pakosarja sopii suoraan paikoilleen. Seuraavaksi on vuorossa öljynlauhduttimen ja merivesipumpun sovitus. MD 21:n kytkinkoppaa piti koneistaa siten, että 2,5 litraisen moottorin läpimitaltaan suurempi vauhtipyörä mahtuu pyörimään sen sisällä. MD 21:n startti muuten ei sovi näihin isommalla vauhtipyörällä varustettuihin koneisiin. Vanhimmat 2,3 litraiset koneet, joita käytettiin mm. Pösö 504:ssä, ovat varustettu pienemmällä vauhtipyörällä jolloin MD 21:n startti sopii suoraan.
Eli siis vaihturia etsiessä kannattaa ottaa huomioon, että uudemmat Indenorit ovat tietyiltä osin erilaisia kuin MD 21 ja marinointiosien sovittelussa voi tulla asiaa mm. sorvaamoon...
Voin kertoa oman projektini onnistumisesta, kunhan saan osat irti vanhasta koneesta ja pääsen sovittelemaan uuteen...Hei. Minulla on juuri tuo 2,5L Indenor jonka ostin Tammer-dieseliltä 1998 syksyllä vanhan -71 Peugeot 404D 1,95L moottorin laakerin palettua. Samanlainen muutos oli myös minulla tosin ostin uuden kopan ja VP-öljypohjan käytettynä. Minulla on ongelma merivesipumpun kanssa kun olen sen aikoinaan niin hankalasti suunnitellut että pitää irroittaa sekä pumppu että hihnapyörä saadakseen siipipyörän esille. Ja koko viritys on vielä hankalan kiristyssysteemin alla. Olisin erittäin kiitollinen neuvoista miten saisin helposti huollettavan merivesipumpun vanhan tilalle.
- R K-S
Markku 510 kirjoitti:
Hei. Minulla on juuri tuo 2,5L Indenor jonka ostin Tammer-dieseliltä 1998 syksyllä vanhan -71 Peugeot 404D 1,95L moottorin laakerin palettua. Samanlainen muutos oli myös minulla tosin ostin uuden kopan ja VP-öljypohjan käytettynä. Minulla on ongelma merivesipumpun kanssa kun olen sen aikoinaan niin hankalasti suunnitellut että pitää irroittaa sekä pumppu että hihnapyörä saadakseen siipipyörän esille. Ja koko viritys on vielä hankalan kiristyssysteemin alla. Olisin erittäin kiitollinen neuvoista miten saisin helposti huollettavan merivesipumpun vanhan tilalle.
Minulta löytyy purettuna noita Indenor = Peugeot = Volvo MD-21 moottoreita.
Niissä on merivesipumppu jakopäässä, veto suoraan.
Sieltä saat varaosia. Soita 040-9000940 - Anonyymi
R K-S kirjoitti:
Minulta löytyy purettuna noita Indenor = Peugeot = Volvo MD-21 moottoreita.
Niissä on merivesipumppu jakopäässä, veto suoraan.
Sieltä saat varaosia. Soita 040-9000940Oisko sinulla Diesel pumppu tai panjo liittimen pultteja ja vaihteiston öljyn lauhdutin Kuparinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1392013- 271918
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha231868Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.851660Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?621468Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se201266Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo381170Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan371163- 111158
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k101137