Onko kellään tietoa tästä moottorista?Perustunee johonkin auton moottoriin?Kone on nelipyttynen.
Tulis vaan tuo mahdollinen remontti ehkä halvemmaksi jos tuon tietäis..Kone toimii muuten hyvin mutta öljynkulutus on suuri,onkohan tuo vain kulunut vai mistä johtuu?
Volvo Penta AD 21
5
2853
Vastaukset
- juuso
Pieni tarkennus...Tyyppi voi olla myös MD 21.Näyttäisi että moottorin malli on Indenor XPD 4-90.
Eikös tämä ole 80-luvun diesel pösöjen moottori??luulisi tähän osat olevan huokeita ja vaihtureitakin löytyä?- Pete
Kyseessä on 2,1 litrainen Indenorin ns. putkikone, jossa on vaihdettavat sylinteriputket. Uudemmat, 80-luvulla peugeoteissa ja Fordeissa käytetyt moottorit ovat poratuilla sylintereillä varustettuja, iskutilavuudeltaan 2,3 tai 2,5 litraisia. Perusmoottorihan noissa lienee sama. Itselläni on kyseinen 2,1 litrainen MD 21 joka alkaa olla finaalissa. Ostin käytetyn, kolariautosta, (Peugeot 505) poistetun 2,5 litraisen moottorin ja olen juuri alkamassa sovittamaan siihen marinointiosia 2,1 litraisesta. Ainakin pakosarja sopii suoraan paikoilleen. Seuraavaksi on vuorossa öljynlauhduttimen ja merivesipumpun sovitus. MD 21:n kytkinkoppaa piti koneistaa siten, että 2,5 litraisen moottorin läpimitaltaan suurempi vauhtipyörä mahtuu pyörimään sen sisällä. MD 21:n startti muuten ei sovi näihin isommalla vauhtipyörällä varustettuihin koneisiin. Vanhimmat 2,3 litraiset koneet, joita käytettiin mm. Pösö 504:ssä, ovat varustettu pienemmällä vauhtipyörällä jolloin MD 21:n startti sopii suoraan.
Eli siis vaihturia etsiessä kannattaa ottaa huomioon, että uudemmat Indenorit ovat tietyiltä osin erilaisia kuin MD 21 ja marinointiosien sovittelussa voi tulla asiaa mm. sorvaamoon...
Voin kertoa oman projektini onnistumisesta, kunhan saan osat irti vanhasta koneesta ja pääsen sovittelemaan uuteen... - Markku 510
Pete kirjoitti:
Kyseessä on 2,1 litrainen Indenorin ns. putkikone, jossa on vaihdettavat sylinteriputket. Uudemmat, 80-luvulla peugeoteissa ja Fordeissa käytetyt moottorit ovat poratuilla sylintereillä varustettuja, iskutilavuudeltaan 2,3 tai 2,5 litraisia. Perusmoottorihan noissa lienee sama. Itselläni on kyseinen 2,1 litrainen MD 21 joka alkaa olla finaalissa. Ostin käytetyn, kolariautosta, (Peugeot 505) poistetun 2,5 litraisen moottorin ja olen juuri alkamassa sovittamaan siihen marinointiosia 2,1 litraisesta. Ainakin pakosarja sopii suoraan paikoilleen. Seuraavaksi on vuorossa öljynlauhduttimen ja merivesipumpun sovitus. MD 21:n kytkinkoppaa piti koneistaa siten, että 2,5 litraisen moottorin läpimitaltaan suurempi vauhtipyörä mahtuu pyörimään sen sisällä. MD 21:n startti muuten ei sovi näihin isommalla vauhtipyörällä varustettuihin koneisiin. Vanhimmat 2,3 litraiset koneet, joita käytettiin mm. Pösö 504:ssä, ovat varustettu pienemmällä vauhtipyörällä jolloin MD 21:n startti sopii suoraan.
Eli siis vaihturia etsiessä kannattaa ottaa huomioon, että uudemmat Indenorit ovat tietyiltä osin erilaisia kuin MD 21 ja marinointiosien sovittelussa voi tulla asiaa mm. sorvaamoon...
Voin kertoa oman projektini onnistumisesta, kunhan saan osat irti vanhasta koneesta ja pääsen sovittelemaan uuteen...Hei. Minulla on juuri tuo 2,5L Indenor jonka ostin Tammer-dieseliltä 1998 syksyllä vanhan -71 Peugeot 404D 1,95L moottorin laakerin palettua. Samanlainen muutos oli myös minulla tosin ostin uuden kopan ja VP-öljypohjan käytettynä. Minulla on ongelma merivesipumpun kanssa kun olen sen aikoinaan niin hankalasti suunnitellut että pitää irroittaa sekä pumppu että hihnapyörä saadakseen siipipyörän esille. Ja koko viritys on vielä hankalan kiristyssysteemin alla. Olisin erittäin kiitollinen neuvoista miten saisin helposti huollettavan merivesipumpun vanhan tilalle.
- R K-S
Markku 510 kirjoitti:
Hei. Minulla on juuri tuo 2,5L Indenor jonka ostin Tammer-dieseliltä 1998 syksyllä vanhan -71 Peugeot 404D 1,95L moottorin laakerin palettua. Samanlainen muutos oli myös minulla tosin ostin uuden kopan ja VP-öljypohjan käytettynä. Minulla on ongelma merivesipumpun kanssa kun olen sen aikoinaan niin hankalasti suunnitellut että pitää irroittaa sekä pumppu että hihnapyörä saadakseen siipipyörän esille. Ja koko viritys on vielä hankalan kiristyssysteemin alla. Olisin erittäin kiitollinen neuvoista miten saisin helposti huollettavan merivesipumpun vanhan tilalle.
Minulta löytyy purettuna noita Indenor = Peugeot = Volvo MD-21 moottoreita.
Niissä on merivesipumppu jakopäässä, veto suoraan.
Sieltä saat varaosia. Soita 040-9000940 - Anonyymi
R K-S kirjoitti:
Minulta löytyy purettuna noita Indenor = Peugeot = Volvo MD-21 moottoreita.
Niissä on merivesipumppu jakopäässä, veto suoraan.
Sieltä saat varaosia. Soita 040-9000940Oisko sinulla Diesel pumppu tai panjo liittimen pultteja ja vaihteiston öljyn lauhdutin Kuparinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433167Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222668- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861477- 391320
- 821189