Onko kellään tietoa tästä moottorista?Perustunee johonkin auton moottoriin?Kone on nelipyttynen.
Tulis vaan tuo mahdollinen remontti ehkä halvemmaksi jos tuon tietäis..Kone toimii muuten hyvin mutta öljynkulutus on suuri,onkohan tuo vain kulunut vai mistä johtuu?
Volvo Penta AD 21
5
2725
Vastaukset
- juuso
Pieni tarkennus...Tyyppi voi olla myös MD 21.Näyttäisi että moottorin malli on Indenor XPD 4-90.
Eikös tämä ole 80-luvun diesel pösöjen moottori??luulisi tähän osat olevan huokeita ja vaihtureitakin löytyä?- Pete
Kyseessä on 2,1 litrainen Indenorin ns. putkikone, jossa on vaihdettavat sylinteriputket. Uudemmat, 80-luvulla peugeoteissa ja Fordeissa käytetyt moottorit ovat poratuilla sylintereillä varustettuja, iskutilavuudeltaan 2,3 tai 2,5 litraisia. Perusmoottorihan noissa lienee sama. Itselläni on kyseinen 2,1 litrainen MD 21 joka alkaa olla finaalissa. Ostin käytetyn, kolariautosta, (Peugeot 505) poistetun 2,5 litraisen moottorin ja olen juuri alkamassa sovittamaan siihen marinointiosia 2,1 litraisesta. Ainakin pakosarja sopii suoraan paikoilleen. Seuraavaksi on vuorossa öljynlauhduttimen ja merivesipumpun sovitus. MD 21:n kytkinkoppaa piti koneistaa siten, että 2,5 litraisen moottorin läpimitaltaan suurempi vauhtipyörä mahtuu pyörimään sen sisällä. MD 21:n startti muuten ei sovi näihin isommalla vauhtipyörällä varustettuihin koneisiin. Vanhimmat 2,3 litraiset koneet, joita käytettiin mm. Pösö 504:ssä, ovat varustettu pienemmällä vauhtipyörällä jolloin MD 21:n startti sopii suoraan.
Eli siis vaihturia etsiessä kannattaa ottaa huomioon, että uudemmat Indenorit ovat tietyiltä osin erilaisia kuin MD 21 ja marinointiosien sovittelussa voi tulla asiaa mm. sorvaamoon...
Voin kertoa oman projektini onnistumisesta, kunhan saan osat irti vanhasta koneesta ja pääsen sovittelemaan uuteen... - Markku 510
Pete kirjoitti:
Kyseessä on 2,1 litrainen Indenorin ns. putkikone, jossa on vaihdettavat sylinteriputket. Uudemmat, 80-luvulla peugeoteissa ja Fordeissa käytetyt moottorit ovat poratuilla sylintereillä varustettuja, iskutilavuudeltaan 2,3 tai 2,5 litraisia. Perusmoottorihan noissa lienee sama. Itselläni on kyseinen 2,1 litrainen MD 21 joka alkaa olla finaalissa. Ostin käytetyn, kolariautosta, (Peugeot 505) poistetun 2,5 litraisen moottorin ja olen juuri alkamassa sovittamaan siihen marinointiosia 2,1 litraisesta. Ainakin pakosarja sopii suoraan paikoilleen. Seuraavaksi on vuorossa öljynlauhduttimen ja merivesipumpun sovitus. MD 21:n kytkinkoppaa piti koneistaa siten, että 2,5 litraisen moottorin läpimitaltaan suurempi vauhtipyörä mahtuu pyörimään sen sisällä. MD 21:n startti muuten ei sovi näihin isommalla vauhtipyörällä varustettuihin koneisiin. Vanhimmat 2,3 litraiset koneet, joita käytettiin mm. Pösö 504:ssä, ovat varustettu pienemmällä vauhtipyörällä jolloin MD 21:n startti sopii suoraan.
Eli siis vaihturia etsiessä kannattaa ottaa huomioon, että uudemmat Indenorit ovat tietyiltä osin erilaisia kuin MD 21 ja marinointiosien sovittelussa voi tulla asiaa mm. sorvaamoon...
Voin kertoa oman projektini onnistumisesta, kunhan saan osat irti vanhasta koneesta ja pääsen sovittelemaan uuteen...Hei. Minulla on juuri tuo 2,5L Indenor jonka ostin Tammer-dieseliltä 1998 syksyllä vanhan -71 Peugeot 404D 1,95L moottorin laakerin palettua. Samanlainen muutos oli myös minulla tosin ostin uuden kopan ja VP-öljypohjan käytettynä. Minulla on ongelma merivesipumpun kanssa kun olen sen aikoinaan niin hankalasti suunnitellut että pitää irroittaa sekä pumppu että hihnapyörä saadakseen siipipyörän esille. Ja koko viritys on vielä hankalan kiristyssysteemin alla. Olisin erittäin kiitollinen neuvoista miten saisin helposti huollettavan merivesipumpun vanhan tilalle.
- R K-S
Markku 510 kirjoitti:
Hei. Minulla on juuri tuo 2,5L Indenor jonka ostin Tammer-dieseliltä 1998 syksyllä vanhan -71 Peugeot 404D 1,95L moottorin laakerin palettua. Samanlainen muutos oli myös minulla tosin ostin uuden kopan ja VP-öljypohjan käytettynä. Minulla on ongelma merivesipumpun kanssa kun olen sen aikoinaan niin hankalasti suunnitellut että pitää irroittaa sekä pumppu että hihnapyörä saadakseen siipipyörän esille. Ja koko viritys on vielä hankalan kiristyssysteemin alla. Olisin erittäin kiitollinen neuvoista miten saisin helposti huollettavan merivesipumpun vanhan tilalle.
Minulta löytyy purettuna noita Indenor = Peugeot = Volvo MD-21 moottoreita.
Niissä on merivesipumppu jakopäässä, veto suoraan.
Sieltä saat varaosia. Soita 040-9000940 - Anonyymi
R K-S kirjoitti:
Minulta löytyy purettuna noita Indenor = Peugeot = Volvo MD-21 moottoreita.
Niissä on merivesipumppu jakopäässä, veto suoraan.
Sieltä saat varaosia. Soita 040-9000940Oisko sinulla Diesel pumppu tai panjo liittimen pultteja ja vaihteiston öljyn lauhdutin Kuparinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3633802Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091413- 941267
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651054Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔58877Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass14877- 38860
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60839Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise11837- 65831