Onko kukaan rakentanut kiertoa lämminvesivaraajalle tai lämminilmapuhaltimelle tuohon koneeseen (vm -72)? Onko lähtö siinä heti vesipumpun takana oleva kuusiokolomutteri? Entä missä paluuliitäntä?
Perkins
9
953
Vastaukset
Lähes samanlaiseen 6-sylinteriseen ja saman ikäiseen koneeseen olen rakentanut lämpöpuhaltimien letkuliitännät.
Lähtöliitännän otin sylinterinkannen takapäässä olevasta teräslevystä kierteittämällä siihen 3/4"letkunipan (koska kansi lienee kuumin paikka) ja paluu yhteenä on vesipumpulle menevässä putkessa oleva 3/4" T-haara.
Varmaan letkuliitännät voisi ottaa muualtakin mutta nuo katsoin helpoimmiksi.
Lämpöä riittää oikein hyvin tietysti heti kun moottori on lämmennyt, on ihan verrattavissa henkilöauton lämmityslaitteeseen, varmasti lämpöä riittää myös lämminvesivaraajallekin.- Kapu III
Niin että lähtö on sylinterinkannesta pakosarjan edestä samasta nipasta jossa on lämpömittarin anturi ja paluu paisunta säiliöön.
http://motoren.ath.cx/download.php?filename=perkins/perk4236.pdf- 4.236M
Onkohan sulla se malli jossa on kulmikkaampi paisuntasäiliö? Mulla ei ole paisuntasäiliössä ainakaan mitään liitäntää. Entä ne kaksi tulppaa jotka ovat heti termostaatin alla päällekkäin?
- Kapu III
4.236M kirjoitti:
Onkohan sulla se malli jossa on kulmikkaampi paisuntasäiliö? Mulla ei ole paisuntasäiliössä ainakaan mitään liitäntää. Entä ne kaksi tulppaa jotka ovat heti termostaatin alla päällekkäin?
Mulla on siis se kulmikkaanpi paisuntasäiliö, lähtö tosiaan on siinä moottorissa juuri termostaatin alla ja vain paluu on siis paisuntasäiliöön johon on itse tehty nippa johon paluuletku tulee.
- Molemmat värkit löytyy
Siinähän ne letkut koneen etupäädyssä risteilee mutta kun ei muista et mistä ne lähtee. Yritän muistaa tsekata kun veneellä seuraavaksi käyn.
- Per4236kins
Mulla marinoitu maatalouskone ja siinä lähdön otin kannesta jossa oli sokeointiproppu, eli koneen etupäästä, paluun laitoin vesipumpulle menevän putken liitäntään, kun pumppu hajosi niin uudessa oli valmis kohta liittimelle johon paluu oli helppo laittaa. Ja koska kyseessä oli Perkins niin tiedoksi merimoottorin (lue Volvo) omistajille pumppu masksoi 28€!
- Kävin kattomassa
Sieltähän ne näyttää lähtevän ja tulevan merivesi- ja polttoainepumppujen puolelta koneen etupäädystä heti lämmönvaihtimen alta. Toinen liitos näkyy ja toinen jää piiloon vaihtimen alle.
- Tarkennetaanpa vielä
Kapun sanoin, eli sieltä paisuntasäiliön altahan ne lähtevät paremminkin kuin itse lämmönvaihtimen...
- tiedoista
Tarkennetaanpa vielä kirjoitti:
Kapun sanoin, eli sieltä paisuntasäiliön altahan ne lähtevät paremminkin kuin itse lämmönvaihtimen...
tutkin asiaa kunhan pääsen taas veneelle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei512499Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071612- 83895
- 97885
- 59808
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57741Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate163740Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59722- 42719
Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28655