Apua!
Itse olen luullut, että kihlaus ja kosinta tarkoittavat samaa asiaa ja vievät samaan päämäärään? Olenko tosiaan niin väärässä?
Jokapaikasta saa nykyään lukea, että X:n kanssa mentiin kihloihin ja sitten se yht'äkkiä vaan kosi, joten nyt suunnitellaan häitä jne...
Itse olen ollut pyhästi siinä uskossa, että kun sulhaseni polvistui ja kysyi tulisitkos rouva Z:ksi, jonka jälkeen sain valmiiksi ostetun kihlasormuksen eteeni... että tässä ollaan nyt menossa naimisiin. Päivämäärä, paikka ja kaikki käytäntö on vielä hakusessa, mutta vakaasti olen luullut olevani morsian.
Kihlaus ja Kosinta??
13
2490
Vastaukset
- se on..
juuri niin, että kun mennään kihloihin, niin se tarkoittaa, että on sovittu naimisiinmenosta. Varsinaista kosintaahan ei kihlaus periaatteessa vaadi, vaan kun pari on yhteisesti sopinut menevänsä naimisiin tulevaisuudessa, niin ollaan lain silmissä kihloissa. Sormuksia ei tarvitse olla. Naimisiin ei ole mahdollista mennä ilman kihlautumista, vaikka pari ei itseään kihloissa olevana pitäisikään.
- todellakin on
mahdollista mennä naimisiin ilman kihlautumista. Minkähän vuosisadan tietoja sinulla on :)
- Ilmeisesti tietämätön?
todellakin on kirjoitti:
mahdollista mennä naimisiin ilman kihlautumista. Minkähän vuosisadan tietoja sinulla on :)
Jos pariskunta itse ei halua kutsua sitä kihlaukseksi niin se on jokaisen oma asia. Mutta eikös kaikki ole ainakin sen avioliiton esteiden tutkinta-ajan kihloissa halusivat tai ei. Koska lakikirjan mukaan "Mies ja nainen, jotka ovat sopineet avioliittoon menemisestä toistensa kanssa, ovat kihlautuneet."
Tämä on ihan vielä voimassa eikä miltään menneiltä vuosisadoilta. Ja kai vielä nykyäänkin avioliittoon menemisestä sovitaan keskenään jotenkin? Vai onko se sitten jo kovin vanhanaikaista ja kaikki ei tee niin?
Moni ehkä herää siinä vaiheessa, että kappas vaan me olemme kihloissa, kun hakee avioliiton esteiden tutkimista (pakollinen). Siinä lomakkeessa käytetään ilmaisua kihlakumppanit. Kaikki ovat kihloissa, jotka ovat menossa naimisiin.
Mutta jos sinulla on parempaa tietoa niin kerro ihmeessä tarkemmin. - ihan..
todellakin on kirjoitti:
tämän vuosisadan tietoja minulla tosiaankin on. Joku onkin jo ystävällisesti valaissut asiaa, joten en nyt ala tässä turhaan toistamaan.
Mutta kuten sanoin jo aikaisemmassa viestissä, niin parin ei tarvitse itseään kihlautuneina pitää, mutta sitä he joka tapauksessa ovat, halusivat tai eivät. Mitään kihlasormuksia ei tietenkään ole pakko vaihtaa, eikä puhua itsestään kihloissa olevana, jos ei halua, mutta fakta kuitenkin on se, että pari, joka on sopinut menevänsä naimiin, on myös kihloissa.
- karkauspäivän morsian?
Kihlaus nimenomaan tarkoittaa aikaa joka on kosinnan ja naimisiinmenon välissä. Kun kosintaan suostutaan tarkoittaa se, että on luvattu mennä naimisiin ja siitä alkaa häiden suunnittelu. Se kuinka pitkä suunnitteluaika on, on minusta ihan jokaisen oma asia. toiset menee heti seuraavana kesänä ja itse olen ajatellut laittaa häät neljän vuoden päähän. (jos kosintaani tänään edes suostutaan :D )
Kysyin kans ystävältäni, kun menivät kihloihin, että koskas on häät ja sain vastaukseksi, että ei kai tässä nyt naimisiin olla menossa. En sitten ruvennut valistamaan enempää. mutta se näyttää olevan yleistyvä käytäntö, että mennään kihloihin vaan suhteen "tiivistämisen" takia. Ja ehkä siksi, että saadaan sille toiselle se sormus käteen, että muutkin sitten näkee että on "vakavasti varattu". - Sariella
oikeassa. Nämä muut ovat sekoittaneet, kun kihlauksesta tullut jotain ihme teinimuotia... ostavat huvikseen vaan sormukset deittailun kunniaksi.
- lopputulos
Kun on sovittu naimisiin menosta ollaan kihlauduttu. Sopimus (lupaus) = kihlaus. Kun toinen kosii ei olla vielä kihloissa vaan sitten kun toinen antaa myöntävän vastauksen (eli pelkkä kosinta ei ole kihlaus). Mutta asiasta voidaan sopia keskenään muutoinkin, eikä kummankaan tarvitse kosia ns. perinteisesti. Ja sormukset ei ole pakolliset. Kihlaus on vielä määritelty lakikirjassakin.
Moni nykyään ajattelee, että kihlaus on yhtä kihlojen eli kihlasormusten vaihtaminen. Jotkut sopivat yhdessä etukäteen päivän koska kihloja vaihdetaan. Ja kihlaus voi merkitä kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta yleensä se on vakavan seurustelun, sitoutumisen ja varattuna olon merkki. Tai koeaika ennen naimisiin menoa/kosintaa. Välttämättä se ei liity lainkaan naimisiin menoon, eikä siitä puhuta kihlautuessa. Vaan myöhemmin kun halutaan mennä naimisiin kositaan. Tai sitten ei mennä koskaan naimisiin.
Omasta mielestäni kihloissa on vaan silloin, kun on sovittu naimisiin menosta. Mutta joku muu voi olla siis eri mieltä. Me kihlauduttiin mieheni kanssa, kun suostuin miehen kosintaan. - tarkoittaa
Niin mäkin oon aina ajatellut ja ajattelen vieläkin. Tai kosia ei välttämättä tarvitse, kunhan jotenkin yhdessä sovitaan, että mennään naimisiin. Mun mielestä ei voi mennä naimisiin, menemättä ensiksi kihloihin. Pitäähän siitä naimisiin menosta jotenkin sopia! Mutta monelta oon kyllä saanut kommenttia, että niin tehän ette oo/olleet kihloissa? Ja, että niin nykyäänhän ei oo pakko mennä ensiksi kihloihin kun menee naimisiin. En oo jaksanut selittää mitään.
- äskeiseen
Niin siis meillä ei ole kihlasormuksia. Mutta teillä sentään on, joten jos sekään ei ole jonkun mielestä kihlaus niin mikä sitten...?
- Vanhanaikainen setä
Aikaisemmin kihlaus oli nimenomaan avioliittolupaus!
- ihan..
edelleenkin.
- oma onni
ihan.. kirjoitti:
edelleenkin.
Meillä on menty kihloihin sillä mielellä, että tulevaisuudessa mennään naimisiin. Mutta koska tässä elämäntilnateessa (opiskelu) ei ole vielä varaa hääjuhliin, niin päivästä tai vuodesta ei ole tietoa. Kihloihin mentiin minun aloitteestani, mutta olen sanonut miehelle, että hän saa kosia sitten eli ehdotaa "joskos nyt olisi sopiva aika pitää häät".
- ihan..
oma onni kirjoitti:
Meillä on menty kihloihin sillä mielellä, että tulevaisuudessa mennään naimisiin. Mutta koska tässä elämäntilnateessa (opiskelu) ei ole vielä varaa hääjuhliin, niin päivästä tai vuodesta ei ole tietoa. Kihloihin mentiin minun aloitteestani, mutta olen sanonut miehelle, että hän saa kosia sitten eli ehdotaa "joskos nyt olisi sopiva aika pitää häät".
sama mitä sinä sanot, mutta ei se ole kosimista, jos mies kysyy, koska olisi sopiva aika pitää häät. Mikä tuon teidän "kihlautumisen" funktio sitten on, jos se kerran täytyy tehdä uudestaan? Eli joko te olette kihloissa tai sitten ette ole ja jos olette, niin silloin mitään uutta kosintaa ei tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831599- 111487
Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731415Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2341385Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311301Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121110Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341040- 91981
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973