Hieman taustaa ensiksi.
Mulla oli 10 vuotta sitten lento-onnettomuus. Ei kyllakaan lentokoneella mutta liitovarjolla joten varsinaista lentamista en pelkaa.
Onnettomuuden seurauksena tuli alaraajahalvaus ja kaytin pyoratuolia 3 vuotta kunnes laakarien maarayksesta huolimatta opin kavelemaan kyynarsauvojen kanssa ;)
Kun palautin pyoratuolini vakuutusyhtiolle joka sen maksoi, paatin etta en koskaan enaa istu moiseen ihmisarvoa alentavaan vempaimeen!
Nyt kaytan nelipyoraista potkupyoraa liikkumiseen ja siina kulkee myos matkatavarat hyvin. Taalla ei sita kutsuta rollaattoriksi eika mummot ole pilanneet hyvan kulkuneuvon mainetta. Kukaan ei edes tieda kyseisesta kulkuvalineesta ja kun ajan silla paat kaantyvat ja usein kuulee sanan COOL!
Ongelmia tulee kun lennan takaisin Suomeen parin vuoden valein taalta pallon toiselta puolelta.
Vaikka kuinka yritan selittaa matkatoimistossa viranomaisille ja lentoasemien virkailijoille etta minulle ei sitten tarvitse pyoratuolia tyrkyttaa niin ei mene jakeluun ja jo on lentoasemalle tullessa koneen ovella joku tyrkytamassa pyoratuolia. #*%$
Joka toinen kerta viesti menee perille ja mulle annetaan koneen ovella mun oma potkupyora jolla paasen potkimaan iloisesti matkatavarahihnalle.
Joskus se ei ole koneen ovella ja mina joko kavelen pitkan matkan vasyneena keppien kanssa tai adotan puoli tuntia etta tuovat potkupyorani.
Onko neuvoja? Olen taas tulossa suomeen kesakuussa ja nyt olis mukana myos uusi nojapyorani (Greenspeed recumbent trike)joten painoa taitaa olla liikaa vai meneeko nuo liikuntavalineet ilmaiseksi?
Pyoratuolipelko
4
342
Vastaukset
- Juulia
No minusta hieno pyörätuoli ei kyllä ole mikään ihmisarvoa alentava vekotin.
Ainakin mun hieno kokomusta unelmankevyt ja tyylikäs tuolini on minusta COOL,tuolikin voi olla yhtä cool siis.
Ymmärrän kyllä sikäli ongelmasi,sillä lentokoneesta poistuttaessa olen minäkin joskus joutunut hirveään rutkutuoliin jossa tuntee olon sa tosi vammaiseksi,jos en siis ole saanutkaan omaa tuoliani portille.
Yleensä kyllä tuoli tulee jo portille vastaan kun kiinnittävät siihen SIDE DOOR-tarran lähtöselvityksessä,silloin se puretaan ensimmäisenä.
Eikös tuo nyt ole kuitenkin ihan turha pelätä tuollaista,mikä siinä nyt Niin kamalaa olis jos hetken tuolissakin joutuisit kulkemaan?Tuoli se vaan on.- Able Guy
Varsinkin kun niita ei voi itse ajaa vaan aina joku toinen tyontaa! Sain siita tarpeeksi kauan sitten.
5 vuotta sitten istuin viimeisen kerran pyoratuolissa ja sekin oli viimeiset puoli vuotta sisalla kotona. Laiskuuttani sita kaytin ja olihan siina hyva istuintyyny.
Kun vein sen takaisin sielta mista sain sen, paatin etten koskaan enaa istu pyoratuoliin tai edes kosketa sellaista. Siita periaatteesta olen pitanyt kiinni ja ainoastaan tajuttomana saa minut siihen istumaan jos silloinkaan!
Lentoaseman virkailijat ei aina tajua sita ja varsinkin kun on valissa monta henkiloa ja kielitaidottomuus niin onhan siella vastassa joku englanninkielentaidoton joka tyrkyttaa pyoratuolia %@#Kele!
Periaatteessa sama kuin yrittaisi kasvissyojalle tyrkyttaa pihvia lounaaksi.
Yrita siina sitten matkasta vasyneena selittaa etta en siihen istu vaan haluan oman potkupyorani tai kavelen sen pitkan matkan matkatavaroihin keppien kanssa. Ei se muuten ole mikaan ongelma mutta aikaa siina menee joten viimeinen bussi kaupunkiin on mennyt kun olen ulos tullista!
Asiaa tietty pahentaa se etta en paase koskaan ensimmaisena ulos koneesta vaan sitten vasta kun on kaikki muut matkustajat lahteneet. Varsinaista syrjintaa. - Juulia
Able Guy kirjoitti:
Varsinkin kun niita ei voi itse ajaa vaan aina joku toinen tyontaa! Sain siita tarpeeksi kauan sitten.
5 vuotta sitten istuin viimeisen kerran pyoratuolissa ja sekin oli viimeiset puoli vuotta sisalla kotona. Laiskuuttani sita kaytin ja olihan siina hyva istuintyyny.
Kun vein sen takaisin sielta mista sain sen, paatin etten koskaan enaa istu pyoratuoliin tai edes kosketa sellaista. Siita periaatteesta olen pitanyt kiinni ja ainoastaan tajuttomana saa minut siihen istumaan jos silloinkaan!
Lentoaseman virkailijat ei aina tajua sita ja varsinkin kun on valissa monta henkiloa ja kielitaidottomuus niin onhan siella vastassa joku englanninkielentaidoton joka tyrkyttaa pyoratuolia %@#Kele!
Periaatteessa sama kuin yrittaisi kasvissyojalle tyrkyttaa pihvia lounaaksi.
Yrita siina sitten matkasta vasyneena selittaa etta en siihen istu vaan haluan oman potkupyorani tai kavelen sen pitkan matkan matkatavaroihin keppien kanssa. Ei se muuten ole mikaan ongelma mutta aikaa siina menee joten viimeinen bussi kaupunkiin on mennyt kun olen ulos tullista!
Asiaa tietty pahentaa se etta en paase koskaan ensimmaisena ulos koneesta vaan sitten vasta kun on kaikki muut matkustajat lahteneet. Varsinaista syrjintaa.Sori vaan mutta minusta aivan lellitellyn ihmisen tyhjänmarinaa nuo sinun ongelmasi. Kirjoitit seuraavasti myös"Varsinkin kun niita ei voi itse ajaa vaan aina joku toinen tyontaa!"
Ai mikset muka voi itse ajaa sitä pyörätuolia????
Kuka käskee istumaan kädet ristissä siinä?Kyllä minä ainakin itse ajan niitä rotiskojakin joita joskus joutuu lentoasemilla käyttämään.
Ja mitä fucn syrjintää siinä on että liikuntaesteiset päästetään aina ensimmäisenä sisään koneeseen,ja viimeisenä pois?Nuo ovat käytännön asioita,hitaasti könyävä ihminen tukkisi tien koko muulta matkustajaletkalta!
Sitäpaitsi jos olet niin rakastunut siihen potkupyörääsi ettet voi sopeutua matkailun muuttuviin olosuhteisiin niin älä matkusta.Aivan turha äristä lentoaseman henkilökunnalle joka ei voi tajuta tuollaista kummallista angstiasi vaan ajattelee loogisesti miten henkilö saadaan siirretyksi paikasta toiseen kätevimmin.
Kohdistat vain ikävät muistosi ja tunteesi nyt mekaaniseen,ja erittäin kivaankin ja tarpeelliseen välineeseen. - Juulia
Juulia kirjoitti:
Sori vaan mutta minusta aivan lellitellyn ihmisen tyhjänmarinaa nuo sinun ongelmasi. Kirjoitit seuraavasti myös"Varsinkin kun niita ei voi itse ajaa vaan aina joku toinen tyontaa!"
Ai mikset muka voi itse ajaa sitä pyörätuolia????
Kuka käskee istumaan kädet ristissä siinä?Kyllä minä ainakin itse ajan niitä rotiskojakin joita joskus joutuu lentoasemilla käyttämään.
Ja mitä fucn syrjintää siinä on että liikuntaesteiset päästetään aina ensimmäisenä sisään koneeseen,ja viimeisenä pois?Nuo ovat käytännön asioita,hitaasti könyävä ihminen tukkisi tien koko muulta matkustajaletkalta!
Sitäpaitsi jos olet niin rakastunut siihen potkupyörääsi ettet voi sopeutua matkailun muuttuviin olosuhteisiin niin älä matkusta.Aivan turha äristä lentoaseman henkilökunnalle joka ei voi tajuta tuollaista kummallista angstiasi vaan ajattelee loogisesti miten henkilö saadaan siirretyksi paikasta toiseen kätevimmin.
Kohdistat vain ikävät muistosi ja tunteesi nyt mekaaniseen,ja erittäin kivaankin ja tarpeelliseen välineeseen.Vaikka olenkin sitä mieltä mitä äsken kirjoitin,pyydän silti anteeksi jos ja kun varmaankin loukkasin sinua vastauksellani.
Pelot ovat aina henkilökohtaisia ja usein aika irrationaalisiakin,jopa järjettömiä,mutta silti pelkääjälle niin tosia.
Minun mäkätykseni siinä pelossasi sinua tuskin auttaa,pahentaa vain,siispä,olen pahoillani!
Toivottavasti pystyisit käsittelemään pyörätuolipelkoasi,ehkä kohtaamalla sen?
Jos hetken joudutkin käyttämään pyörätuolia,mitä pahaa silloin tapahtuu?
Pääsethän siitä nousemaan ylös koska vain,tuoli ei imaise sinua takaisin kurjaan menneeseen tilanteeseesi,ei vammauta sinua uudestaan.
Koet ehkä pyörätuolissa hetken ikävän muistuman menneeseen,mutta mennyt on mennyttä ja pyörätuoli vain liikkumisen apuväline,ei hyvä eikä paha,mutta monille tarpeellinen.
Minulle pyörätuolini on tarpeellinen ja tärkeä,se tuo vapauden liikkua ja elää mailmassa muiden keskellä,ei yksin kotona.
Toivotan hyvää jatkoa sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 885516
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113047Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv892958Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232584Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328