Paljonkohan maksaisi suunnilleen n. 60 neliön hirsimökin sisätyöt? Pistorasioita tulee n. 5, valaisinpisteitä n. 4. Pintaan on tarkotus johdotukset vetää.
Mökin sähköistys, sisätöiden hinta?
16
10115
Vastaukset
- ehkä,....
En tiedä hintaa kun en ole sähkömies, mutta eikö voisi tehdä niin että laittaa itse johdot seiniin ja kattoihin, tarvittavat rasiat ja kytkimet, ja sitten tulee sähkäri ja kytkee piuhat.Vai onko tämä kiellettyä?
- ilman asianmukaista
pätevyyttä on kielletty. Maallikolle sallituista töistä löytyy opas tästä osoitteesta www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html
- kylmää johtoa
ilman asianmukaista kirjoitti:
pätevyyttä on kielletty. Maallikolle sallituista töistä löytyy opas tästä osoitteesta www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html
saa omaan seinäänsä naulata niin paljon kuin haluaa. Lakihan tulee mukaan vain jos ne kytketään sähköverkkoon kiinni.
- dfgdfgdg
kylmää johtoa kirjoitti:
saa omaan seinäänsä naulata niin paljon kuin haluaa. Lakihan tulee mukaan vain jos ne kytketään sähköverkkoon kiinni.
No tässä tapauksessa käsittääkseni kaapeleita ei jätetä kylmäksi, ja kuka nyt hyvikseen vetää kaapeleita, jos meinaa jättää ne kylmäks.
- tehdä.
Aluksi hiukan itse mittailee kuinka paljon kaapelia tarvitsee ja ostaa paikallisesta rautakaupasta kaksi 50m kieppiä vääränlaista MMJ:tä ja lyö sykerölle seinään. Sitten tulee sähkäri ja käytää tunnin irroittaessa vääränlaiset MMJ:t ja kaivaa kontista oikeanlaisen MMJ:n (tai MPLM:n)ja loppulasku tulee tuskin yli satasta kalliimaksi kuin tekemättä itse yhtään mitään
- sitä...
tolleenkin voi tehdä.Mutta silti olen veloittanut saman hinnan kuin itse olisin ne laittanut.Tyhmä rane maksaa....Luuletteko te Urpot et sähkäri tulee puoli ilmaiseksi kytkee johdot.Ei tuu kesää ei.
- osaa.
ilman asianmukaista kirjoitti:
lukea sähkösuunnitelmaa, niin johdot voi vetää. Kytkennän tekee ammattimies. Näin tein itse. Vaikka on osaavinaan kytkemisen, niin sitä ei ole kuitenkaan syytä itse tehdä.
- harmittaa,
sitä... kirjoitti:
tolleenkin voi tehdä.Mutta silti olen veloittanut saman hinnan kuin itse olisin ne laittanut.Tyhmä rane maksaa....Luuletteko te Urpot et sähkäri tulee puoli ilmaiseksi kytkee johdot.Ei tuu kesää ei.
mutta maailma menee eteenpäin ja kuluttajien tieto lisääntyy. Alempana olikin hyvä keskustelu "aputöistä". Tieto lisää tuskaa.
Mikä tai kuka on Rane?
Tämän päivän Rane ajelee usein pakettiautolla (Hiacella) lupalappu taskussa. Rane tekee huonoa työtä. Ranella on vähäinen kokemus. Ranella on huono työmoraali. Rane ei osaa hahmottaa omaa ja yrityksensä toimintaa ympäristöönsä. Rane ei ajattele asiakkaan etua, Rane rahastaa.
Ranella on kiire, Rane ottaa keikan vaikka edellisetkin kusee. Jos Rane ei kerkiä, liisaa Rane lupaansa kaverille, joka ei ole Rane. Ranen kaveri on Urpo. Rane suostuu hyvää korvausta vastaan siihen, että joku muu tekee Ranen luvilla töitä. Rane hyväksyy, Rane ottaa "vastuun". Rane ei osaa tai ymmärrä oman alansa lainsäädäntöä. Rane tietää kuitenkin, että on pakko, täytyy, säännöt sanoo ja laki kieltää. Ranen työmaalla törröttää kaapelinpäät kuorittuina ja sähkökeskuksen kannet on auki. Ranelta jää työt viimeistelemättä. Ranelta jää paperityöt, kuvat ja asialliset pöytäkirjat tekemättä. Ranen tuherruksilla ei ole mitään arvoa. Rane tietää, että jos Rane ryssii, niin omistajan/ haltijan on korjattava Ranen "vastuulla" tehdyt peikonpesät.
Ranella on lupa.
Kuule Rane, ei tuu kesää. - Tunarointia
Voit toki hommata värkit jostain marketeista ja romuliikkeistä 500€, tehdä sitten alustavia "aputöitä" jotka pitää sitten tehdä kuitenkin uusiksi tai sitten jäävät seinälle päin persettä ja mainostat sitten että se ja se teki sähköt. Sähköurakoitsija todennäköisesti ottaa noiden räpellysten kytkennästä vaikkapa 200€, jos kukaan edes lähtee fiksut ei. Samat hommat urakoitsijalta tarvikkeineen vastaavasti 450,€
- hahmottanut_
Tunarointia kirjoitti:
Voit toki hommata värkit jostain marketeista ja romuliikkeistä 500€, tehdä sitten alustavia "aputöitä" jotka pitää sitten tehdä kuitenkin uusiksi tai sitten jäävät seinälle päin persettä ja mainostat sitten että se ja se teki sähköt. Sähköurakoitsija todennäköisesti ottaa noiden räpellysten kytkennästä vaikkapa 200€, jos kukaan edes lähtee fiksut ei. Samat hommat urakoitsijalta tarvikkeineen vastaavasti 450,€
_miten homma menee, kun se tehdään suunnitellusti ja järkevästi ihan pykälien mukaan silloin, kun vaikkapa rakentaja haluaa itse rahojaan säästääkseen tehdä vaarattomat ja tarkastettavissa olevat rakennustöihin verrattavat rutiinityöt? Eikö sähköurakoitsija todennäköisesti veloita työstä juuri sen mikä siihen aikaa menee, jos on sovittu tuntitöistä? Pelkällä kytkennällä ja paperien kirjoittelulla asia ei tule kuntoon.
Ei kai siitä mitään extraa laskuteta, että palvelu jota tarjotaan on luvanvaraista sähkötyötä?
Samaa mieltä olen siitä, että tukkualennukset ovat sen verran kovat, että ei kannata käyttää markettivärkkiä.
- elmontör
Noin vähillä pistorasioilla siitä tuskin selviää, ja valaisimille vielä katkaisimet?
Mutta kertomillasi määrillä hintahaitari alkaa parista sadasta ja kasvaa ylöspäin riippuen asioista; eli onko huonekaluja edessä, kuinka "piiloon" pitää johdot saada, onko sulaketaulua jo olemassa jne...?
Tietysti paikan päälle täytyy lisäksi tulla autolla.
Ei mielestäni ole kovin monen satasen keikka. - Mannepoika
Jos itse teet ja varastat tarvittavat tarvikkeet jostakin, se ei maksa mitään.
- pitkä piuha
n. 50Euroa per tunti matkakustannukset 0,5Eur/km tarvikekustannukset. Eli arvio noilla tiedoilla neljä tuntia matka-aika tarvikkeet 200 Euroa.
Hinnat alvillisia.
Urakkana 500 Euroa.
Ota yhteyttä jos kiinnostaa. - oooppp
Tuli maksamaan, Kyösti3, nuo mökkisi sähkötyöt?
- kyösti3
6455€
- joo mies
kyösti3 kirjoitti:
6455€
eiku 6455,59€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841