Tiksin lukio vastaan Lumon lukio.

minävaan

Minä en ole vielä vuoteen menossa lukioon mutta olen ajatellut jo kahta. Tikkurila, ja Lumo.
Minusta tiksi on hyvä, kun sinne ei ole kauhean pitkä matka, mutta sitten kesällä sinne pitäisi ajaa pyörällä, koska vanhempani kannattavat liikuntaa mileuummin, kuin bussilla kulkemista.
Lumo on taas parempi siksi, koska se on iin mukavan matkan päässä, ja se olisi ihan uusi paikka, ja seutu, ja uudet kaverit, ja tuttava piiri.
Eli nyt kysyn TEILTÄ :P kumpi? Tikkurilan Lukio, vai Lumon Lukio? Hyvät puolet, ja huonot puolet?

23

11852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TiLu

      Tästä nyt ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä: Tikkurilan Lukio on about miljoona kertaa parempi lukio kuin Lumo.
      Lumon lukioon menevät ne, jotka eivät ylipäätään jaksaisi kauheasti opiskella. Siellä ei opetuksella ole mitään tasoa, kun taas Tikkurilassa on todella mukavia ja ammattitaitoisia maikkoja. Tiksiin vaan! =)

      • minävaan

        Eli lumossa saa helpommin arvosanat, ja aktiivisuus tulee helpommin kympiksi, kun on ainut hyvä, ja innokas opiskelija ;)


      • TiLu
        minävaan kirjoitti:

        Eli lumossa saa helpommin arvosanat, ja aktiivisuus tulee helpommin kympiksi, kun on ainut hyvä, ja innokas opiskelija ;)

        Voi olla niinkin. Eli jos haluaa helpommin hyviä numeroita niin eikun Lumon lukioon, mutta jos arvostaa opetuksen tasoa ja oikeata oppimista, niin Tiksi on siinä tapauksessa ehdottomasti tasokkaampi mesta. =)


      • minävaan
        TiLu kirjoitti:

        Voi olla niinkin. Eli jos haluaa helpommin hyviä numeroita niin eikun Lumon lukioon, mutta jos arvostaa opetuksen tasoa ja oikeata oppimista, niin Tiksi on siinä tapauksessa ehdottomasti tasokkaampi mesta. =)

        Äh niin vaikeeta valita ! ! x)
        No tiksiinhän sitä nyt ollaan sit menossa :P :)


      • lumo!!
        minävaan kirjoitti:

        Eli lumossa saa helpommin arvosanat, ja aktiivisuus tulee helpommin kympiksi, kun on ainut hyvä, ja innokas opiskelija ;)

        turhaan sanoa tollaisia kommentteja kun ette vissiin itse lumon lukiota ole käyneet! turhaan haukutte opetuksen tasoa tai, että arvosanoja saisi helpommin!


      • Lumolainen

        Ei mielestäni Tilulaiset voi sanoa että tilu on tuhat kertaa parmpi? Oletko opiskellut kummassakin koulussa? Eivätkä tilulaiset voi sanoa että lumossa ei ole kunnollista opetuksen tasoa. Kaikki nämä ovat vääriä väitteitä. Lumossa on hyvä yhteishenki myös pienemmästä oppilasmäärästä johtuen, opettajat ovat rentoja ja mukavia sanoin kuin oppilaat. Tällä kaikki ovat toistensa kavereita eikä kavereita katsota "ikäluokan mukaan"... Opettajat ovat hyviä ja osaavat työnsä, suurin osa työn ja oppimisen määrästä on kuitenkin kiinni oppilaasta. Meillä on myös erilaisia aktiviteetteja monitoimikeskuksessa joita oppilaat voivat hyödyntää ilmaiseksi, kuten kuntosali (joka löytyy myös tilusta) ja tanssisali ja painisali joihin voi mennä harjoittelemaan jos tuntuu siltä. Meillä on myös ilmiöviikkoja joissa oppilaat järjestelevät eri ryhmissä, erilaisia tekemisiä vierailijoille ja teatteri viikkoja joissa nähdään esittäväntaiteen linjalaisten omia esityksiä. Monet ystävänikin esim tikkurilasta ja hakunilasta ovat suositelleet enemmän lumoa kuin tilua, vaikkakin koulu olisi lähempänä ja luultavasti helpompien kulkuyhteyksien takana. Suosittelen siis itse lumoa erityisen hyvänä vaihtoehtona!


    • jjjjjjjjjjjjjjjjj...........

      olen viimeisellä luokalla lumon lukiossa ja harmistunut... aloitin lukion toivoen, että koulu olisi kaikin puolin mukava opiskelu, että oleskelu paikka. oleskelu paikka täyttikin toivomukseni. Ympäristö on viihtyisä ja ihmiset sitäkin mukavempia, muihin on helppo tutustua. harmikseni kuitenkin jouduin huomaamaan, että opetuksen taso ei kuitenkaan vastannut odotuksiani. minun keskiverto opiskelijan on välillä vaikea ymmärtää ehkä liiankin persoonallisten opettajiemme opetusmetodeja ja näin ollen motivaationi on usein nollassa. sen tiedän, että jos ensi keväänä seison ylioppilaslakki päässä muiden joukossa, kiitän siitä itseäni, ystäviäni ja muutamaa opettajaa. kaikki eivät ansaitse kiitostani. yleisesti ottaen lumon lukion opettajien taso kyseenalaistuttaa. mutta sinä päätät.

      • Mieshuoraus pois Futiksesta...

        Lumo on hyvä paikka, älkää dissatko Lumoo ;(

        Hämis on puoljumala mut Petra ja Riitta ei oo niin mukavia opettajia ;(

        Mun motivaatio on vaan noussu Lumossa ja rakastan opiskelua


      • jeaAa
        Mieshuoraus pois Futiksesta... kirjoitti:

        Lumo on hyvä paikka, älkää dissatko Lumoo ;(

        Hämis on puoljumala mut Petra ja Riitta ei oo niin mukavia opettajia ;(

        Mun motivaatio on vaan noussu Lumossa ja rakastan opiskelua

        Eikös tilulla ja lumolla ole samat safkat?
        Tule lapsi tiluun, itse opiskelen vikaa vuotta tilussa ja oon digannu. Mitä parempaa lumo voi tarjota mitä tilue ei..ei mitään. Ihan samaa teatteri settiä meilläkin saa, musaa, mediaa ja mikä parasta mediaa, mediaa, mediaa monissa muodoissa. Tilu on suomen ainut lukio jossa elokuva on erillinen aine, suosittelen. Suurin lukio, eniten ihmisiä, eniten valinnan varaa ihan kaiken suhteen.


      • UGONEN
        jeaAa kirjoitti:

        Eikös tilulla ja lumolla ole samat safkat?
        Tule lapsi tiluun, itse opiskelen vikaa vuotta tilussa ja oon digannu. Mitä parempaa lumo voi tarjota mitä tilue ei..ei mitään. Ihan samaa teatteri settiä meilläkin saa, musaa, mediaa ja mikä parasta mediaa, mediaa, mediaa monissa muodoissa. Tilu on suomen ainut lukio jossa elokuva on erillinen aine, suosittelen. Suurin lukio, eniten ihmisiä, eniten valinnan varaa ihan kaiken suhteen.

        Mun mielestä on ihan sama kumpaan sä meet koska loppujen lopuksi sinä olet itse vastuussa opiskelustasi. Itse menin Tiluun enkä olesiellä erittyisemmin viihtynyt...


      • tainatintti
        UGONEN kirjoitti:

        Mun mielestä on ihan sama kumpaan sä meet koska loppujen lopuksi sinä olet itse vastuussa opiskelustasi. Itse menin Tiluun enkä olesiellä erittyisemmin viihtynyt...

        Jokaikisessä koulussa on aina hyviä ja vähemmän hyviä opettajia. Suomessa kouluissa on kaikissa hyviä opettajia.
        Itsestä se on kiinni miten lukiosta selviää.
        Tänä syksynä Tiluun pääsi 7.7 keskiarvolla ja Lumoon 7.6. Siis ei merkitystä.
        Tilussa oppilaat jäävät usein opeille kasvottomaksi massaksi kun oppilaita on niin älyttömästi.

        Lumossa kirjoitetaan yli 9 keskiarvolla kuten Tilussakin.
        Lumossa kirjoitetaan alle 8 keskiarvolla kuten Tilussakin.

        Itse suosittelen kokonaisuuden kannalta ehdottomasti Lumoa.

        Näitä ikiaikaisia vertailuja koulujen ja asuinpaikkojen kesken on aina eikä ne käänny koskaan toisinpäin vaikka tottus olisi toinen.


      • Tilulainen
        tainatintti kirjoitti:

        Jokaikisessä koulussa on aina hyviä ja vähemmän hyviä opettajia. Suomessa kouluissa on kaikissa hyviä opettajia.
        Itsestä se on kiinni miten lukiosta selviää.
        Tänä syksynä Tiluun pääsi 7.7 keskiarvolla ja Lumoon 7.6. Siis ei merkitystä.
        Tilussa oppilaat jäävät usein opeille kasvottomaksi massaksi kun oppilaita on niin älyttömästi.

        Lumossa kirjoitetaan yli 9 keskiarvolla kuten Tilussakin.
        Lumossa kirjoitetaan alle 8 keskiarvolla kuten Tilussakin.

        Itse suosittelen kokonaisuuden kannalta ehdottomasti Lumoa.

        Näitä ikiaikaisia vertailuja koulujen ja asuinpaikkojen kesken on aina eikä ne käänny koskaan toisinpäin vaikka tottus olisi toinen.

        Se vaan piti sanoa, että ne alimmat keskiarvot, joilla lukioihin päästään, eivät kerro yhtikäs mitään. Olennainen tieto on keskiarvojen keskiarvo, sillä se paljastaa opiskelijoiden yleistason.


    • lumofani

      aina tuntuu, että kaikki mollaa jollain tasolla lumon lukiota koska se sijaitsee KORSOSSA. mitä väliä sillä on missä se on?? ja toiseksi kaikki aina vetoaa jos kysyy että aitko hakea lumoon, nii että HALOO KELAAKS ET AION JONNEKKI KORSOO JÄÄDÄ?!!? ja sit seuraavaks kulee että aa okei se hakiki sit tiluun. joo kuulkaas tervemenoa tiluun vaan jos haluutte mennä massan mukana, moro.
      Lumossa ei oo mitään vikaa. Päin vastoin. Hyvät maikat. Riittävät kurssivalinnat. Selkee paikka: ei tarviii juosta ympäri kouluu luokkien perässä. Ilmapiiri ihan mahtava! eli EI OLE TODELLAKAAN sellast et ylempi luokkalaiset kattoo ykkösiä sillai PAINUKAA SINNE MISTÄ TULITTEKI asenteella, niinkun yleensä kouluissa on tapana. Mulla nousi matikan numero peruskoulun päättötodistuksesta (vitosesta) lukiossa ysiiiin. Eli jotain toi kyllä kertooo siiitä että motivoiko lumo vai ei! ihan tosissaa suosittelen hakemaan lumoon vaikka fiiilis oliski et "en mä voi mennä sinne ku kaikki ajattelee et mitä mä johoki lumooo oon menos". ihan oikeesti lumo on mahtava paikka ja mikä parasta RUOKA ON IHAN ÄLYTTÖMÄN HYVÄÄ! Tilussa ruokaan käytetään NIIIIN VÄHÄN rahaa, eihä tuhannelle oppilaaalle pysty kustantamaan ruokaa ku n. 60 sentillä kun taas lumossa meillä on ravintola Fazer Amican keittiöstä suoraan ruuat! miettikääs sitä!: ) NAM! joka päivä on neljää eri salaattia, kuutta eri leipävaihtoehtoa, maitoa, vettä, kotikaljaa ja mehua, kahta eri ruokaa välillä plus tottakai KASVISruuuat. Koeviiikolla välillä on karkkia tarjolla ja käden ulottuvilla jonojen vieressä on maksullisia täyte voileipiä, suklaavaahtoja yms. muita jälkiruokia, pikkusuolaisia, karkkipusseja, limuja, jätskiä yms. muita herkkuja. LUMOSSA VIIIHTYYY iha perkeleen hyvin! ja kavereita täällä saa ihan jokainen (niinkuin varmaan tilussakin kyllä, kun kerta 1000 oppilasta on) mutta tosiystäviä löytää helpommin kun niitä kerkeää näkemäänkin useammin eikä tarvitse juosta siivistä toiseen, niinkuin tilussa. Anteeksi tämä pieni tilun mollaus, mutta kiva että se välillä on myös näin päin, eikä vain että aina molaluksen kohteena on lumo. LUMOSSA ON MAHTAVAA!

      • nick10

        Lumossa ei ilmeisesti ainakaan opeteta oikeinkirjoitusta?:)


      • jj

        Ensiks nyt kaikille selväks et Korso on ihan loisto paikka. Toiseks tilu on paljon parempi kuin lumo. Tilussa on paljon enemmän valinnanvaraa kursseissa kuin lumossa ja opetuksen taso on korkeampi(vaikka kyllä sieltä tilustakin huonoja opettajia paljon löytyy). Tilun iso oppilasmäärä ei vaikuta ystävien saamiseen muulla kuin positiivisella tavala: iso ihmismäärä mahdollistaa paljon uusia tuttavuuksia ja sieltä saa varmasti kavereita. Se että mennään siivestä toiseen mahdollistaa parhaan opetusympäristön kullekin aineelle eikä se vaikuta ystävien saantiin koska sen 15min välitunnin voi hyvin viettää esim kahviossa missä moni muukin viettää aikansa. Varsinainen kahviosta luokkaan kulku, jossa opetusta järjestetään, kestää n.1min, joka ei varmastikaa ole kovin paljoa aikaa teidän elämästänne.


      • MAKE <3 NOT WAR
        jj kirjoitti:

        Ensiks nyt kaikille selväks et Korso on ihan loisto paikka. Toiseks tilu on paljon parempi kuin lumo. Tilussa on paljon enemmän valinnanvaraa kursseissa kuin lumossa ja opetuksen taso on korkeampi(vaikka kyllä sieltä tilustakin huonoja opettajia paljon löytyy). Tilun iso oppilasmäärä ei vaikuta ystävien saamiseen muulla kuin positiivisella tavala: iso ihmismäärä mahdollistaa paljon uusia tuttavuuksia ja sieltä saa varmasti kavereita. Se että mennään siivestä toiseen mahdollistaa parhaan opetusympäristön kullekin aineelle eikä se vaikuta ystävien saantiin koska sen 15min välitunnin voi hyvin viettää esim kahviossa missä moni muukin viettää aikansa. Varsinainen kahviosta luokkaan kulku, jossa opetusta järjestetään, kestää n.1min, joka ei varmastikaa ole kovin paljoa aikaa teidän elämästänne.

        "Tilussa on paljon enemmän valinnanvaraa kursseissa kuin lumossa"

        Muiden kuin esittävän taiteen kursseista ei tarvi huolehtia etukäteen, koska kaikki muut kurssit voi suoritta kummassa vaan. Esim. Vaikka menisit Tiluun voit edelleen käydä Lumossa vaikka Venäjän tai Japanin tunnilla. Matkaa kertyy huikea 10 min junamatka kävely asemalle ja kaikki tää vantaan sisäsellä.

        Että niitä on turha vetää Tilun eduksi, kun kaikki media ja leffa kurssit voi lumolaisetkin siellä Tilussa käydä suorittamassa. Vaikka onhan meillä Lumossa niitä omiakin. -Vähemmän tosin =)

        "iso ihmismäärä mahdollistaa paljon uusia tuttavuuksia"
        - Jep täysin totta. Mulla on ittellä sisaruksia ja paljon kavereita Tilussa ja valitettavasti, siellä voi vierähtää viikkokin etten nää niitä omia kavereitas ollenkaan jossette ole kokoajan erikseen sopimassa aikaa ja paikkaa missä nähdä. Eli siis Tilussa voi saada paljon tuttavuuksia, mutta tuttaviksi ne liian helposti jäävät.


      • Pevela
        jj kirjoitti:

        Ensiks nyt kaikille selväks et Korso on ihan loisto paikka. Toiseks tilu on paljon parempi kuin lumo. Tilussa on paljon enemmän valinnanvaraa kursseissa kuin lumossa ja opetuksen taso on korkeampi(vaikka kyllä sieltä tilustakin huonoja opettajia paljon löytyy). Tilun iso oppilasmäärä ei vaikuta ystävien saamiseen muulla kuin positiivisella tavala: iso ihmismäärä mahdollistaa paljon uusia tuttavuuksia ja sieltä saa varmasti kavereita. Se että mennään siivestä toiseen mahdollistaa parhaan opetusympäristön kullekin aineelle eikä se vaikuta ystävien saantiin koska sen 15min välitunnin voi hyvin viettää esim kahviossa missä moni muukin viettää aikansa. Varsinainen kahviosta luokkaan kulku, jossa opetusta järjestetään, kestää n.1min, joka ei varmastikaa ole kovin paljoa aikaa teidän elämästänne.

        Syntyperäisenä Korsolaisena joka edelleen asuu Korsossa on mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Valmistuin itse Korson silloisen lukion (rehtorina Mauno Remes) viimeiseltä vuosiluokalta; Korsoon suhtauduttiin jo tuolloin -70 luvun lopulla kuin johonkin epämäämäiseen alueeseen.
        Vanhoin sanoin: ' voit olla kotoisin vaikka Korsosta jos löytyy poweria torsosta ...

        Yt Korsolainen DI


    • Boogeyman~

      hmm.. oon itekki just miettimäs meniskö tiluun vai lumoon.. lumo ois toki lähempänä. Kaverit tosin ehotti et mäki voisin tulla lumoo ku siel on enemmän kaikkee ohjelmaa mut en oo siltikää varma kumpaan menisin.. apua :/

    • hfk

      ilmaisutaito :D

      • njupa

        Itse olen Lumossa toisella luokalla, ja kyllä meille oikeinkirjoitustakin siellä opetetaan, mutta niin kuin missä tahansa lukiossa, kaikki riippuu itsestä. Toki henkilökemialla opettajien kanssa yms. on merkitystä, mutta lukion pitäisi kuitenkin olla suht itsenäistä opiskelua, eikä opettajien vahtimaa. Lumon lukiossa on paljon todella hyviä opettajia, joitakin keskivertoja ja pari aika huonoa, mutta kyllä se opetuksen taso täällä on aivan yhtä hyvä kuin muuallakin. Ainahan koulussa on niitä opettajia, joita kaikki vihaa jne. Lisäksi, ei kaikkien opettajien opetustyylit sovi kaikille, joku oppii kuuntelemalla, joku kirjoittamalla, joku käytännön harjoittelusta ja joku täysin itsenäisesti. Kyllä ne "huonotkin opet" osaavat opettaa, aivan varmasti löytyy sellaisia oppilaita, jotka repivät ysejä ja kymppejä kyseisten opettajien kursseilta. Lumossa on tietty myös jo aiemmin mainittu asia, hyvä ilmapiiri, "kotoisa koulu". Lumossa sitä tuntee melkein kaikki, opettajatkin muistavat lähes jokaisen oppilaan nimen. Turhaa oikeastaan vertailla kouluja keskenään, kuten sanottu, kaikissa on sekä hyvät että huonot puolet, ja mikä toisen mielestä on hyvää, voi toisen mielestä olla huonoa, ja päinvastoin. Luulen, että menet sitten Lumoon tai Tiluun, saat hyviä sekä huonoja kokemuksia ja numeroita, molempi parempi. Itse tietysti kannustan Lumoon menoa, koska itse käyn täällä. Ja unohdin sanoa, että asun itse Tikkurilassa, ja silti olen Lumossa, mikään ei ole sanottua. ;)


    • LukijanHuomio

      Vanhaa juttua yli 10 vuoden takaa. Hyvä päivitys tuolla hieman ylempänä: "Lumolainen 29.11.2015 17:05"

    • Jos et osaa päättää, niin älä mene ollenkaan

    • Anonyymi

      Lumossa on ihan vitusti meluavia ja riehuvia mamuja. Opettajat sönkköjä asian suhteen eikä uskalla puuttua ongelmaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1333
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      989
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      949
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      924
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      840
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      831
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      829
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      828
    Aihe