monta tukkia

mototekee tunnissa

elikkä monta tukkia noin moto pystyy tekemään tunnissa.
ajatus tuli tänään töissä kun olen sorvaaja ammatiltani niin meillä on töissä pienoinen puupula ja mietin et kuinka kauan kestää metsässä pölkyn tekemiseen koska minulla menee noin 6-7 pölkkyä minutissa sorvista läpi eli noin 400pölkkyä tunnissa tekee 200 tukkia tuntiin.
52 on tukin pituus.

13

3626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niitä

      tulee ihan niin monta kun ehtii tehdä,tässä on vaan sellainen ongelma ettei teille sorvareille tahdo kelvata mikätahansa pölli sorvattavaksi ja niitä joutuu tekovaiheessa hiukan tarkemmalla silmällä katsastelemaan!
      Se ei tarvitse kun yhden ison sorvipöllin tarkastaja raakata nipusta niin raakki%paukkuu heti 20,lla alkavissa lukemissa.
      Joten älkääpäs sorvarit valitelko puupulaa itse olette laatunne kelanneet sellaiseksi joten ei ihme jos ei pöllejä tahdo teille tulla ja riittää!

      • enkyllä

        Minä taida pystyy laatimaan laatu vaatimuksia.=)
        mutta kyllä varmasti ostopuolella ovat tarkkoja ostajat että tulisi vain suoria ja tasapaksusija ja ei olisi lahoja välissä/poika oksia.
        mutta pointti minulla olikin että jos on pääte hakkuu ja noin 60v metsää niin monta tukkia tulisi tunnissa noin mitta kaavasssa.
        eli varmaan noin 3 tukkii per puu vissiin????


      • tuollaiset
        enkyllä kirjoitti:

        Minä taida pystyy laatimaan laatu vaatimuksia.=)
        mutta kyllä varmasti ostopuolella ovat tarkkoja ostajat että tulisi vain suoria ja tasapaksusija ja ei olisi lahoja välissä/poika oksia.
        mutta pointti minulla olikin että jos on pääte hakkuu ja noin 60v metsää niin monta tukkia tulisi tunnissa noin mitta kaavasssa.
        eli varmaan noin 3 tukkii per puu vissiin????

        pölli tavoitteet,täytyy olla todella hyvin kasvanutta 60.n vuotista jos aiot saada kolme sorvia/runko,oikeampi arvio että, yksi52 sorvi latva minimin ollessa 22-24cm! sille rungolle kun on muitakin ottajia kun sorvarit!
        Sahureillekin kelpaa se terveoksainen tavara,toden totta sorvaamot kärsivät niistä aiempien vuosien älyttömistä laatuvaatimuksista edelleen, jotka ovat jääneet monelle kuskille kauhukuvina mieleen,varsinkin jos on saanut käydä peräti tehtaalla asti maistamassa "korppu kahveja"!


    • jossain rannikolla

      tosiaan kuusi 60.v kierrolla kolmen tukin puuksi,enkä tarkoita nyt mitään yksittäistä pellolla kasvavaa puuta vaan metsää.
      Itse asustelen keski-suomenssa enkä täällä ole tuollaisiin törmännyt.Nettiä selaillessa noita vaan tuntuu jossain kasvavan,vai onko tämä jotain toiveajattelua jota jossain mettä alan koulussa opetetaan?

      • vääräoppinen

        suomessa ikinä, kaikkea paskaa ne opettaa, ei edes ihanneoloissa suomessa.
        katotaanpa uudestaan sadan vuoden päästä.


      • arvioni oli väärä
        vääräoppinen kirjoitti:

        suomessa ikinä, kaikkea paskaa ne opettaa, ei edes ihanneoloissa suomessa.
        katotaanpa uudestaan sadan vuoden päästä.

        Mutta pointtihan oli että montako sorvitukkia tulee motolla päätehakkuusta tunnissa jos metsä on on 60v vanhaa.eli monta motoo pitää olla töissä että voin olla itse töissä.
        puuta meillä kuluu vuodessa jotain 1,2miljoonaa kiintoo elikkä kyllä moiseen määrään tarvii aika monta motookin ola töissä.
        tosin ei kaikki puu ole 52 käytetään myös 4,0 4,9 5,2 5,3 5,6 elikkä aika montaa eri mittaa.
        4,0 tais olla 18cm ala raja paksuudessa.


    • åkke

      90-150 runkoa tunnissa laske siitä montako tukkia se tekee.

      • joonas mulkkuvaara

        pyydettiinkö maximia? keskiarvoksi jää alle 45 runkoa...


      • åkke
        joonas mulkkuvaara kirjoitti:

        pyydettiinkö maximia? keskiarvoksi jää alle 45 runkoa...

        lasku taidoton siellä kitisee vähintään 90 runkoa per tunti.


      • elikkä
        åkke kirjoitti:

        lasku taidoton siellä kitisee vähintään 90 runkoa per tunti.

        Kuten jo todettu että 1 korkeintaan 2 52 pölkkyä per runko otetaan keski arvo 1,5 pölkkyy per runko ja 90 runkoo tekee 135 pölkkyy tunnissa elikkä noin 1,5 motoo kokoajan että voin tehdä töitä joka vuorossa jos olisi kokoajan pääte hakkuuta.
        eli kyllä ne aika tehokkaita vehkeitä on koska itse tiedän miten nopesti pölkky häviää sorvista.


    • ajetaa

      no päätehakkuulla suunnilleen minyytti ja puu keskimäärin , se on sit eriasia montako sorvii per puu .. se riippuu niin metästä millanen on ja tietysti noi matriisit millä tehää puuta ja mitä tehtalle haluavat , täälä tehty ihan hyvää tukkia kiduksi ...

      • ensin

        tuo apukoulu loppuun,ihan vaan kirjoitustaidon vuoksi!


      • Pilkullinen
        ensin kirjoitti:

        tuo apukoulu loppuun,ihan vaan kirjoitustaidon vuoksi!

        välilyönnin pilkun perään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe