keuhkokuume

huolettaa

Olen toipumassa keuhkokuumeesta. sairastin kotosalla eli sairaalahoitoa en tarvinnut. viime viikko oli pahin ja nyt siis kunto alkaa kohenemaan. Kuume on poissa ja vointi on muuten ihan hyvä, mutta tuntuu, että henkeä vielä ahdistaa. Keuhkokuvassa todettiin atelektaasityyppistä ilmapitoisuuden alenemaa.. Antibiootti (viikon kuuri) Avelox 400 mg loppui tänään. onko kokemusta/tietoa palautuuko keuhkot ja kunto ennalleen keuhkokuumeen sairastamisen jälkeen? Huolestuttaa tuo hengenahdistus.

14

7897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikansa

      Minulla meni keuhkokuumeen jälkeen reilu kuukausi ennekuin kunto alkoi olemaan suht entisensä. Hengästytti ja henkeä ahdisti jos esimerkiksi nousi portaita ylös. Kuukauden päästä otettu kontrolliröntgen ja tulehdusarvot olivat kuitenkin normaalit vaikka olo oli vielä puolikuntoinen. Vähitellen kunto palautui.

      • 5 kertaa sairastanut

        Minä sairastin keuhkokuumeen vuosi sitten ja siitä täysin toipuminen vei kolmatta kuukautta.Olin sairaalassa ja antibioottitiputuksessa viikon verran.
        Kunto oli aivan kauhea ja jalat eivät kantaneet ja koko ajan hengästyi, kun vain pari metriä oli kävellyt.
        Toipuminen on tietysti tapauskohtaista, mutta voin kertoa keuhkokuumeen viisi kertaa sairastaneena, että saat varautua pitkään toipumiseen.Niin kova tauti se kyllä on.


      • vastauksista
        5 kertaa sairastanut kirjoitti:

        Minä sairastin keuhkokuumeen vuosi sitten ja siitä täysin toipuminen vei kolmatta kuukautta.Olin sairaalassa ja antibioottitiputuksessa viikon verran.
        Kunto oli aivan kauhea ja jalat eivät kantaneet ja koko ajan hengästyi, kun vain pari metriä oli kävellyt.
        Toipuminen on tietysti tapauskohtaista, mutta voin kertoa keuhkokuumeen viisi kertaa sairastaneena, että saat varautua pitkään toipumiseen.Niin kova tauti se kyllä on.

        Kiitos molemmille alkuperäiseen viestiini vastanneille. Otan nyt ihan rauhallisesti ja luotan siihen, että ajan kanssa palaan vielä hyväkuntoiseksi.


      • tuo keuhkokuume
        vastauksista kirjoitti:

        Kiitos molemmille alkuperäiseen viestiini vastanneille. Otan nyt ihan rauhallisesti ja luotan siihen, että ajan kanssa palaan vielä hyväkuntoiseksi.

        sairastin sen v. 97. Ihmettelin aamulla kun ei noussut oikea käsi millään kun puin vaatteita päälle ja hirvee tuska oli solisluun kohdalla. Ajattelin, että onpas nyt hiiren naputtelusta tullut käsi kipeeksi!
        Menin TK:n ja siellä nuori lääkärityttönen antoi kortisoonipiikin kun olen hiirtä juoksuttanut jo yli 20v, siitä se on kipee, mutta sitten kuiteskin hän määräsi röntgenin, kysyttyään vanhemmalta lekurilta, koska mulla on astmalääkeet, no kuvattiin ja kuvaaja kysyi onkos sulla ollut tollaista viirua tuossa?
        No, selvisi, että on keuhkokuume, vaikka mulla ei ollut edes kuumetta!?!

        No sitten se nuori lekurityttö valitti, että kun antoi turhaan sen k-piikin!

        Oppia ikä kaikki!
        Mut ei se keuhkokuume ole aina kuumeellinen!

        Hyvänen aika, muistuttakaa siitä lääkäreitänne!


    • palautuuko

      Minäkin just toipumassa keuhkokuumeesta nyt jo viides viikko sairaslomalla. Huolestuttaa tuo hengenahdistus kun sitä on vielä levossakin ja keuhkokuume ei ilmeisesti ollut pahimpaa laatua, kun en sairaalaan joutunut. Tupakoin ja nyt pelottaa että onko se voinut kehkeytyä joksikin muuksi esim. alkavaksi keuhkoahtaumaksi. En kehtais enää mennä lääkärille panikoimaan kun just oli ton pyörtymisen tunteen ja huimauksen takia :/ ja uusissa keuhkokuvissa on käyty ne oli puhtaat ja lääkäri sanoi ettei keuhkot oo vaan palautunut. Viime viikolla oli jo tosi virkeä olo nyt taas ei jaksa mitään :( Tää ei nyt vastannut sun kysymykseen, mutta ainakin tiedät ettet ole ainut, jota huolettaa...

      • vaan ihmettelen

        "Tupakoin ja nyt pelottaa että onko se voinut kehkeytyä joksikin muuksi esim. alkavaksi keuhkoahtaumaksi."

        Lopettaisit sen tupakoinnin jos kerran oireitakin on ja ne sua pelottaa. Jos on vasta sairastettu keuhkokuume ja sinne vetää vielä kaikki tupakan sisältämät myrkyt sekaan, ei kai ole kumma et oireilu pitkittyy.


      • mutta nyt on päätetty
        vaan ihmettelen kirjoitti:

        "Tupakoin ja nyt pelottaa että onko se voinut kehkeytyä joksikin muuksi esim. alkavaksi keuhkoahtaumaksi."

        Lopettaisit sen tupakoinnin jos kerran oireitakin on ja ne sua pelottaa. Jos on vasta sairastettu keuhkokuume ja sinne vetää vielä kaikki tupakan sisältämät myrkyt sekaan, ei kai ole kumma et oireilu pitkittyy.

        Tupakoinnin lopettamis taistoon on ryhdytty mutta sillon ku se tauti iskee ni se on nii vaikeeta olla ilman vaikka tyhmäkin sen tietää mitä siitä seuraa.. no mutta eli siis jotain hyvääkin tupakointi on päätetty lopettaa...


      • Pysykin päätöksessäsi
        mutta nyt on päätetty kirjoitti:

        Tupakoinnin lopettamis taistoon on ryhdytty mutta sillon ku se tauti iskee ni se on nii vaikeeta olla ilman vaikka tyhmäkin sen tietää mitä siitä seuraa.. no mutta eli siis jotain hyvääkin tupakointi on päätetty lopettaa...

        Tumppaa lopullisesti, kukaan ei voi sitä voi tehdä sun puolestasi.


    • määrätty kontrollikeuhkokuva

      sen varmistamiseksi et tuo atelektaasi alkaa häipyä?

      • on otettu

        Tänään kävin kontrollikuvassa ja huomenna olen siitä yhteydessä lääkäriin. Kyllähän tuo hengenahdistus, josta tuolla ketjun alussa valittelin on onneksi vähitellen hävinnyt. Rasituksen jälkeen tosin vielä ahdistelee kovastikin, mutta sen ymmärtää, kun kunto on niin huono. Lepäillä pitää päivällä moneen otteeseen.


      • Ei varmaan kannata
        on otettu kirjoitti:

        Tänään kävin kontrollikuvassa ja huomenna olen siitä yhteydessä lääkäriin. Kyllähän tuo hengenahdistus, josta tuolla ketjun alussa valittelin on onneksi vähitellen hävinnyt. Rasituksen jälkeen tosin vielä ahdistelee kovastikin, mutta sen ymmärtää, kun kunto on niin huono. Lepäillä pitää päivällä moneen otteeseen.

        rasittaa niin kauan kuin on oireita ja varmaan huomenissa saat tietää siitä keuhkokuvasta enemmän. Pidetään pukkui et se juoste on hävinnyt.


    • make

      uutena vuonna sairastin keuhkokuumeen ja vieläkään ei ole olo normaali,väsyttää,hengästyy ym.ym.toivottavasti ei koskaan enää!

    • aikku3

      olen juuri 3matta kertaa toipumas keuhkokuumeesta aina sama juttu hengästyn pienestä voimat nolla ,,viime kerralla kesti 3kk ennenku olin kunnos niin tuli uusi juttu taas kuntoutus aloitettava alusta pienin askelin eteen päin

    • ttsv69

      Keuhkokuumeesta toipuminen ottaa aikansa. Tietysti riippuu myös miten rajusta on kyse. Mä sairastuin todella rajuun keuhkokuumeeseen, jossa kuumetta 41, 8 ja CRP melkein 500. Tehollehan siitä joutui/pääsi. Kuoleman rajoilla käytiin ja nyt toipuminen on ottanut yli 6kk. Jäi lihasheikkoutta ja huono kunto, vaikka olin erittäin hyvässä kunnossa ennen sairastumistani. Täytyy vain kuunnella kehoaan ja mennä sen mukaisesti. Hosua ei kannata, sillä jälkitaudit voivat viedä vieläkin huonompaan suuntaan. Tsemppiä kaikille paranemiseen!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe