Auton ilmastoinnin huolto oulussa?

tietämätön2

Missä oulussa edullista huollattaa auton ilmastointilaite? (uudet kylmä-aineet)
Ja hintoja jos tiedätte,nii kertokaapas :)

24

2123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasonitti

      Kävin eilen Veinorilla ja näytti olevan seinällä mainos täytöstä reilut 100e. Yleisestä hintatasosta ei mitään tietoa.

      • Seppo 99

        Jos ilmastointi toimii normaalisti huolto on ihan turha. Sinulle myydään sama kylmäaine takaisin joka käy vain täyttöasemassa. Paineistettun järjestelmään ei voi mennä kosteutta. Huolto on myyntimiesten keksintö 30 vuotta alalla ollut.


      • diileri
        Seppo 99 kirjoitti:

        Jos ilmastointi toimii normaalisti huolto on ihan turha. Sinulle myydään sama kylmäaine takaisin joka käy vain täyttöasemassa. Paineistettun järjestelmään ei voi mennä kosteutta. Huolto on myyntimiesten keksintö 30 vuotta alalla ollut.

        huoltoon on asiaa vasta sitten kun järjestelmä on tyhjentynyt niin ettei ilmastointi enää mene päälle,tämä voi tapahtua viidessäkin vuodessa.


      • järjestelmässä
        diileri kirjoitti:

        huoltoon on asiaa vasta sitten kun järjestelmä on tyhjentynyt niin ettei ilmastointi enää mene päälle,tämä voi tapahtua viidessäkin vuodessa.

        on vajautta, niin kompressori joutuu käymään normaalia useammin. Lisäksi nesteen mukana oleva voiteluöljy vähenee järjestelmästä.


      • myös asentaja
        Seppo 99 kirjoitti:

        Jos ilmastointi toimii normaalisti huolto on ihan turha. Sinulle myydään sama kylmäaine takaisin joka käy vain täyttöasemassa. Paineistettun järjestelmään ei voi mennä kosteutta. Huolto on myyntimiesten keksintö 30 vuotta alalla ollut.

        Vai turhaa on, no kuitenkin nykyaikaisissa ilmastoinneissa kylmäainetta on vain noin 500g ja siitä ei paljoa tarvitse kadota tiivisteistä pihalle kun ei vaan enää kylmää tulekkaan. Huolto onkin ennaltaehkäisevää ja suositeltavaa. olen myös törmännyt jo tehtaalta asti vajaa sekä ylitäyttöihin ilmastoinneissa. siinäkin hyvä syy teettää huolto. Aiheuttaa muuten kaikenlaisia pikku murheita, jos et ole 30vuodessa niihin törmännyt. Voihan olla että dementoituneet aivosi ei vain muista näitä uudempia juttuja. kyllähän freonivehkeet toimivat melkein ikuisesti, kunnes alkavat vuotaaa... ne vain alkavat olla jo kaikki kohta museossa tai ongelmajätelaitoksella.


      • olette siitä,
        myös asentaja kirjoitti:

        Vai turhaa on, no kuitenkin nykyaikaisissa ilmastoinneissa kylmäainetta on vain noin 500g ja siitä ei paljoa tarvitse kadota tiivisteistä pihalle kun ei vaan enää kylmää tulekkaan. Huolto onkin ennaltaehkäisevää ja suositeltavaa. olen myös törmännyt jo tehtaalta asti vajaa sekä ylitäyttöihin ilmastoinneissa. siinäkin hyvä syy teettää huolto. Aiheuttaa muuten kaikenlaisia pikku murheita, jos et ole 30vuodessa niihin törmännyt. Voihan olla että dementoituneet aivosi ei vain muista näitä uudempia juttuja. kyllähän freonivehkeet toimivat melkein ikuisesti, kunnes alkavat vuotaaa... ne vain alkavat olla jo kaikki kohta museossa tai ongelmajätelaitoksella.

        että nykyisin käytettyjen kylmäaineiden järjestelmän tiivisteitä voiteleleva vaikutus loppuisi jo nolla-asteen tietämillä. Laitteistoa kun olisi hyvä käyttää myös talvella hetki vaikka kerran viikossa. Tämä on "mutu"-tuntumalla mahdollista talvella vain jos ajoneuvo saa olla lämpimässä tilassa tarvittaessa, ja lyhytkin (>1 min) nesteiden kierrätys hoitaisi tiivisteiden edes jonkunlaisen voitelun talvikaudella.
        Asiasta toiseen.
        Meksun käyttäjänä kerron: Kaikki puolat on vaihdettu autooni Japanilaisen valmistajan tuotteisiin, ja autosalvan asentajan lausunto: "Yhtään japsipuolaa ei ole tullut vaihtoon vian takia". Edellinen (tai sitä edellinen valmistaja) oli eurooppalainen DUCELLIER (tai joku vastaava 60- luvulta tuttu virranjakaja valmistaja).


      • se sitten
        diileri kirjoitti:

        huoltoon on asiaa vasta sitten kun järjestelmä on tyhjentynyt niin ettei ilmastointi enää mene päälle,tämä voi tapahtua viidessäkin vuodessa.

        öljynvaihdon ja muunkin huollon kohdalla niin että sitten kun auto leikkaa kiinni niin viedään öljynvaihtoon?


      • se menee.
        se sitten kirjoitti:

        öljynvaihdon ja muunkin huollon kohdalla niin että sitten kun auto leikkaa kiinni niin viedään öljynvaihtoon?

        Myös renkaisiin kannataa vaihtaa ilmat säännöllisesti, ennen kuin rengas puhkeaa.


      • Vian hakija
        myös asentaja kirjoitti:

        Vai turhaa on, no kuitenkin nykyaikaisissa ilmastoinneissa kylmäainetta on vain noin 500g ja siitä ei paljoa tarvitse kadota tiivisteistä pihalle kun ei vaan enää kylmää tulekkaan. Huolto onkin ennaltaehkäisevää ja suositeltavaa. olen myös törmännyt jo tehtaalta asti vajaa sekä ylitäyttöihin ilmastoinneissa. siinäkin hyvä syy teettää huolto. Aiheuttaa muuten kaikenlaisia pikku murheita, jos et ole 30vuodessa niihin törmännyt. Voihan olla että dementoituneet aivosi ei vain muista näitä uudempia juttuja. kyllähän freonivehkeet toimivat melkein ikuisesti, kunnes alkavat vuotaaa... ne vain alkavat olla jo kaikki kohta museossa tai ongelmajätelaitoksella.

        Freoni eli R12 ei todellakaan pysynyt ikuisesti,silloin oli normaalia vuoto kumiletkujen läpi ja ilmastointi täytettiin melkein kerran vuodessa.Uudempi aine eli R134A on molekyylirakenteeltaan hienojakoisempaa ja vaatii erilaiset letkut jonka myötä pienet vuodot on historiaa.Auton tullessa huoltoon on ilmastointi yleensä täysin tyhjä ja vaaditaan myös vuodon korjaus ja täyttö tai se on kunnossa ja kaikenlainen huolto kylmäaineen suhteen on turhaa.


      • mites onkaan
        järjestelmässä kirjoitti:

        on vajautta, niin kompressori joutuu käymään normaalia useammin. Lisäksi nesteen mukana oleva voiteluöljy vähenee järjestelmästä.

        Voiteluöljy EI VÄHENE järjestelmästä!! Sitä ei myöskään lisätä yhtään sen enempää, kuin mitä täyttölaite näyttää tulleen ulos vanhan kylmäaineen mukana sen poisimemisen aikana.

        Kompressorin käyntitaajuus ei lisäänny kylmäaineen vähenemisen myötä, ennenkuin kylmäaineen määrä on vähentynyt aivan minimiin, noin 20 prosenttiin täyttömäärästä.

        Kun käyntitaajuus on tihentynyt merkittävästi, sitä voi pitää merkkinä uuden täytön tarpeesta (tai kuka sitä huolloksi haluaa sanoa).


      • Miksi oi miksi?
        se sitten kirjoitti:

        öljynvaihdon ja muunkin huollon kohdalla niin että sitten kun auto leikkaa kiinni niin viedään öljynvaihtoon?

        "muunkin huollon kohdalla niin että sitten kun auto leikkaa kiinni niin viedään öljynvaihtoon"

        Älä sekoita selviä asioita! Vai "huollatatko" pissapoikasikin samalla periaatteella kerran pari vuodessa, siis uusi pumppu, uudet letkut yms.?

        Ei ilmastointiin vaihdeta öljyjä ikinä! Kylmäaine ei ole voiteluaine ja kylmäaineen joukossa oleva erillinen voiteluaine ei vaihdu kylmäaineen täytön ("vaihdon") yhteydessä.


      • Ammattilainen myös
        myös asentaja kirjoitti:

        Vai turhaa on, no kuitenkin nykyaikaisissa ilmastoinneissa kylmäainetta on vain noin 500g ja siitä ei paljoa tarvitse kadota tiivisteistä pihalle kun ei vaan enää kylmää tulekkaan. Huolto onkin ennaltaehkäisevää ja suositeltavaa. olen myös törmännyt jo tehtaalta asti vajaa sekä ylitäyttöihin ilmastoinneissa. siinäkin hyvä syy teettää huolto. Aiheuttaa muuten kaikenlaisia pikku murheita, jos et ole 30vuodessa niihin törmännyt. Voihan olla että dementoituneet aivosi ei vain muista näitä uudempia juttuja. kyllähän freonivehkeet toimivat melkein ikuisesti, kunnes alkavat vuotaaa... ne vain alkavat olla jo kaikki kohta museossa tai ongelmajätelaitoksella.

        Noin minäkin kirjoittelisin, jos oman leipäni päällä olevan makkaran paksuudesta olisi kyse.

        Siitä 500g kylmäainemäärästä saa haihtua otsonikerrosta ohentamaan puolet ja vasta sitten alkaa olla tarve kylmäaineen lisäämiseen. Turhan aikaisesta "huollosta" on vain haittaa: Jokaisella "huoltokerralla" kylmäainepiiriin pääsee hivenen kosteutta ja sitä kosteutta mahtuu kuivaimeen vain vähäinen määrä. Jokaisella kylmäaineen vaihtokerralla laitetaan kylmäaineen mukana tulleen öljyn verran uutta öljyä tilalle ja useimmissa vaihtolaitteissa öljy on imenyt vettä itseensä joka siis menee kylmäainepiiriin. Harvoin jos koskaan näkee kertakäyttöampulleja, jotka avataan juuri täyttöhetkellä! Näin pitäisi aina toimia, mutta kun ei toimita.

        Öljyn pitää olla juuri ko. auton alkuperäisöljyn laatuista. Näitä PAG-öljyjä on useita tyyppejä, eikä ilmastointihuoltomies paljoa välitä, mitä öljyä mihinkin sattuu työntämään. Sitä laitetaan, mitä automaattikoneessa sattuu olemaan!

        Jokainen "huoltokerta" on siis laitteistoa tuhoava.


      • korjaamon äijä
        mites onkaan kirjoitti:

        Voiteluöljy EI VÄHENE järjestelmästä!! Sitä ei myöskään lisätä yhtään sen enempää, kuin mitä täyttölaite näyttää tulleen ulos vanhan kylmäaineen mukana sen poisimemisen aikana.

        Kompressorin käyntitaajuus ei lisäänny kylmäaineen vähenemisen myötä, ennenkuin kylmäaineen määrä on vähentynyt aivan minimiin, noin 20 prosenttiin täyttömäärästä.

        Kun käyntitaajuus on tihentynyt merkittävästi, sitä voi pitää merkkinä uuden täytön tarpeesta (tai kuka sitä huolloksi haluaa sanoa).

        Siehän suhari olet. Eipä toimi kylmäkone 20 prosentilla. eipä taida toimia edes 50 prosentilla...


      • 825 grammasta 260 jäljellä
        korjaamon äijä kirjoitti:

        Siehän suhari olet. Eipä toimi kylmäkone 20 prosentilla. eipä taida toimia edes 50 prosentilla...

        Ei tiedä kylmäkone mitään siitä, montako prosenttia on aineesta jäljellä. Sepä vain tyhmänä toimii niin kauan, kun ainetta on sen verran, että faasimuutos tapahtuu höyrystä nesteeksi ja taas takaisin höyryksi. Riittävä prosenttiluku riippuu siis keräinsäiliön koosta ja täyttötilavuudesta ja systeemin kennojen letkujen kokonaissisätilavuudesta, niin että 20% riittää oikein hyvin joissakin h-autoissa joissakin pitää olla lähes 50% ainetta jäljellä. Joka tapauksessa täyttöväliaika ehjässä systeemissä on useita vuosia, viisi vuotta ainakin.

        Viimeksi tunatussa Volvossa ainetta oli jäljellä 30% (825 g täyttö) ja hyvinhän se edelleen pelasi, edellinen täyttö tehty 7 vuotta sitten. Täyttö ei muuttanut laitteiston toimivuutta (kompressorin käyntijaksoa) mitenkään, luonnollisesti.


    • eerops

      Et kertonut autosi merkkiä!

    • tästä...

      TURVATEKNIIKAN KESKUKSEN linkistä.
      http://www.tukes.fi/Tiedostot/kylmalaiteliikkeet/toiminnanharjoittajat.xls

      Muut ovat lähinnä oman kaasun takaisinmyyjiä,Kun on joku vika sanotaan vie muualle korjattavaksi. mm Oulun Vianorilla ei näytä olevan lupaa huoltaa ilmastointilaitteita.

      Oikean huoltoajankohdan saat selville, ulkolämpötilan ollessa noin 20 säädät ilmastointilaitteen kaikkein kylmimmälle ja mittaa auton kojelaudan keskisäleikköön tulevan ilman lämpötilan. Mikäli se on välill 6...10 astetta asia on kunnossa. Mikäli lämpöisempää kuin 12 asetta on huollon paikka.

      Terveisin ilmastoiniasentaja.
      Usein riittää kylmäaineen lisäys, josta veloitan 50 €. Samalla tarkistan mahdolliset vuodot.

      • myös asentaja

        Joopa, lisäät vain kylmä ainetta summa mutikassa. TERVE, toivottavasti rikot pari laitetta ja maksat ne kalliisti. Saamarin rusnari, no onhan siinä tietysti työllistävä vaikutus...


      • vaan taidolla
        myös asentaja kirjoitti:

        Joopa, lisäät vain kylmä ainetta summa mutikassa. TERVE, toivottavasti rikot pari laitetta ja maksat ne kalliisti. Saamarin rusnari, no onhan siinä tietysti työllistävä vaikutus...

        JOS olet ammattimies, tiedät että kylmäainetta voi lisätä poistamatta kaikkea entistä.Näin tehdään mm. kaikissa kaupan kylmälaitteissa ja niitä on paljon. Mittaamalla kompressorin imu- ja painepuolen paineet ja lämpötilat voi lisätä juuri oikean määrän kylmäainetta.
        Vain uusavuttomat automaatilaitteiden käyttäjät luulette, että kaikki kaasu pitää ensin poistaa ja jotka myytte asiakkaalle vain heidän oman kaasunsa takaisin ja usein täysin turhaan tuollainen 100 € huolto.

        Taidat olla niitä rengasliikkeen mutterimiehiä, joilla ei ole oikeita työkaluja ja ammattikoulukin jäänyt käymättä.


      • myös asentaja
        vaan taidolla kirjoitti:

        JOS olet ammattimies, tiedät että kylmäainetta voi lisätä poistamatta kaikkea entistä.Näin tehdään mm. kaikissa kaupan kylmälaitteissa ja niitä on paljon. Mittaamalla kompressorin imu- ja painepuolen paineet ja lämpötilat voi lisätä juuri oikean määrän kylmäainetta.
        Vain uusavuttomat automaatilaitteiden käyttäjät luulette, että kaikki kaasu pitää ensin poistaa ja jotka myytte asiakkaalle vain heidän oman kaasunsa takaisin ja usein täysin turhaan tuollainen 100 € huolto.

        Taidat olla niitä rengasliikkeen mutterimiehiä, joilla ei ole oikeita työkaluja ja ammattikoulukin jäänyt käymättä.

        siinäpä se juuri onkin että paineita ei mitata YLEENSÄ, jos joku vaan turauttaa vähän lientä lisää järjestelmään, ja hyvä on. Ei öljyä, ei väriainetta, ei vuototestiä, ei toiminnan tarkastusta...

        En ole rengasliikkeestä en.

        Kaupan kylmäkoneet on mielestäni vähän eri juttu, mutta puhuttakoon niistä nyt sitten saman otsikon alla, jos niin haluat.

        Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä ja huollattakoon tai jättäköön huollattamatta ilmastointinsa. Jääkaappini (useat) ja pakastimeni ovat toimineet lisäämättä kylmäainetta, ja jokainen hyvin pitkään, mutta autoissani olen joutunut huoltoa tekemään. Kai sitten ihan turhaan, vaikka ei kylmää tullutkaan.

        Sitä on helppo täällä muita uusavuttomiksi huudella, ja arvostella muiden tekemisiä, kun on itse mestarien mestari, ja tietää varmasti mikä on turhaa ja mikä ei. Pännii tuollainen yleistäminen, ja muiden aliarviominen. Sinulle ei varmaan koskaan ole käynyt mitään virhettä? älä nyt ainakaan tunnusta, oi kaikkitietävä kymäkoneguru.


      • Niin..
        myös asentaja kirjoitti:

        siinäpä se juuri onkin että paineita ei mitata YLEENSÄ, jos joku vaan turauttaa vähän lientä lisää järjestelmään, ja hyvä on. Ei öljyä, ei väriainetta, ei vuototestiä, ei toiminnan tarkastusta...

        En ole rengasliikkeestä en.

        Kaupan kylmäkoneet on mielestäni vähän eri juttu, mutta puhuttakoon niistä nyt sitten saman otsikon alla, jos niin haluat.

        Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä ja huollattakoon tai jättäköön huollattamatta ilmastointinsa. Jääkaappini (useat) ja pakastimeni ovat toimineet lisäämättä kylmäainetta, ja jokainen hyvin pitkään, mutta autoissani olen joutunut huoltoa tekemään. Kai sitten ihan turhaan, vaikka ei kylmää tullutkaan.

        Sitä on helppo täällä muita uusavuttomiksi huudella, ja arvostella muiden tekemisiä, kun on itse mestarien mestari, ja tietää varmasti mikä on turhaa ja mikä ei. Pännii tuollainen yleistäminen, ja muiden aliarviominen. Sinulle ei varmaan koskaan ole käynyt mitään virhettä? älä nyt ainakaan tunnusta, oi kaikkitietävä kymäkoneguru.

        Pointti onkin siinä minkä itse sanoitkin: "ei kylmää tullutkaan"


    • Oulusta?

      Tapahtui odottamaton virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.

    • Oulusta?

      Tapahtui odottamaton virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.

      • idiootimpi

        eikö jokainen saa olla niin TYHMÄ että jättää laitteensa huoltamatta olise sitten jääkaappi tai auto? minua ei ainekaan haitaa se jos asiakas tuo auton 1500-2000€€ korjaukseen kun kompura on ilmastoinnista paskana koska on lisätty vain kylmäainetta eikä öljyä ollenkaan. tai kaikki tiivisteet vuotaa jolloin selviää vähän halvemmalla. eikä siinä mitään vaikka onnistuistaisikin täyttämään laite tai se pitäisi aineet sisällä mutta kondenssi vedet auton sisällä ei ole hyvä juttu eikä kosteuden aiheuttama kasvusto kennossa tuota hyvää hajua ainekaan minun mielestäni,jotka ennelta ehkäistään huollossa. tässä OSA ilmastointihuoltoon liittyvistä toimenpiteistä ja niiden aiheuttamista haitoista/lisäkuluista. Viileitä ajokilometrejä VIISAILLE!!!!!!!!!!


      • jatkakaa keskustelua aiheesta
        idiootimpi kirjoitti:

        eikö jokainen saa olla niin TYHMÄ että jättää laitteensa huoltamatta olise sitten jääkaappi tai auto? minua ei ainekaan haitaa se jos asiakas tuo auton 1500-2000€€ korjaukseen kun kompura on ilmastoinnista paskana koska on lisätty vain kylmäainetta eikä öljyä ollenkaan. tai kaikki tiivisteet vuotaa jolloin selviää vähän halvemmalla. eikä siinä mitään vaikka onnistuistaisikin täyttämään laite tai se pitäisi aineet sisällä mutta kondenssi vedet auton sisällä ei ole hyvä juttu eikä kosteuden aiheuttama kasvusto kennossa tuota hyvää hajua ainekaan minun mielestäni,jotka ennelta ehkäistään huollossa. tässä OSA ilmastointihuoltoon liittyvistä toimenpiteistä ja niiden aiheuttamista haitoista/lisäkuluista. Viileitä ajokilometrejä VIISAILLE!!!!!!!!!!

        Aihe kiinnostaa edelleen, koska tuntuu että hommia hoitaa joskus "kukkolan pojat". (Eivät ole todellisesti vastuussa mistään, kunhan tiliä tulee riittävästi)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3630
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2876
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      164
      2813
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2361
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      359
      2113
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1840
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1515
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1368
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1332
    10. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      26
      1299
    Aihe