VIRTSAPUTKEN KATETROINTI

oelkäävä nuorimies

Hei!
Kertokaa mulle sairaanhoitajat tai miehet joilla omakohteista kokemusta, sattuuko ja jos niin kuinka paljon virtsaputken katetrointi?? JOudun nimittäin sairaalaan leikkaukseen ja tiedän että joudun joitakin kertoja katetroitavaksi...mä pelkään sitä aivan hirveesti ja oon kuullu että se sattuu sairaasti, myös koko juttu nolottaa kun pitäis olla vehje paljaana ja sit mut on vielä ympärileikattu niin huomaaks hoitaja sen, kun luin jostain että katetrin asettamisen jälkeen esinahka kuuluu vetää takas terskan päälle, niin pelottaa se että kun mulle ei ympärileikkauksen vuoksi niin voi tehdä!! Onko katetrointi siis kuinka kivulias ja häpeällinen kokemus?! Apua!!

31

24663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitsu

      Ei pitäisi sattua katetroinnin, sillä virtsaputki puudutetaan puudutegeelillä ennen katetrointia. Sano hoitajalle, että sinua pelottaa ja hävettää, kyllä hän osaa suhtautua pelkoosi oikealla tavalla, olen siitä varma, ja odottaa puudutteen vaikuttamista. Itse pystyt vaikuttamaan asiaan myös, kun olet mahdollisimman rento ja muistat, että sairaanhoitajille katetrointi on vain hoitotoimenpide, jolla on tarkoitus auttaa potilasta. Ei siis mitään häpeämistä. Ympärileikkauksesta voit hyvin myös mainita, jos sinua arveluttaa hoitajan osaaminen. Ympärileikkauksen kyllä huomaa, ainakin kokenut sairaanhoitaja. Siis urheasti vaan ja rennolla mielellä. Uskalla sanoa miltä sinusta tuntuu. Eihän kukaan kuitenkaan ajatuksia osaa lukea. Tsemmpiä!

      • pelkäävä

        Kiitos sulle asiallisesta vastauksesta!! Mutta taidan olla niin arka ja ujo etten kehtaa mitään sanoa, mutta kaipa se siltikin hyvin menee. Mutta mites se putki sitten puudutetaan, eikös se sitten satu eli miten se puudute sinne saadaan kivuttomasti? Toivottavasti mulle sattuu ainaskin hoitaja joka odottaa sen puudutteen vaikutuksen alkamista! Vähän kyllä ihmetyttää jos siitä pitäis erikseen sanoa, eli kai hoitsut luulisi puudutteen vaikuttavan?? Olen myös kuullut pappaltani että häntä ei puudutettu lainkaan ja sattu niin perkeleesti mutta puuduttivat kyllä kun se sattu niin hitosti ja hän sitä pyysi!!


      • hoitsu
        pelkäävä kirjoitti:

        Kiitos sulle asiallisesta vastauksesta!! Mutta taidan olla niin arka ja ujo etten kehtaa mitään sanoa, mutta kaipa se siltikin hyvin menee. Mutta mites se putki sitten puudutetaan, eikös se sitten satu eli miten se puudute sinne saadaan kivuttomasti? Toivottavasti mulle sattuu ainaskin hoitaja joka odottaa sen puudutteen vaikutuksen alkamista! Vähän kyllä ihmetyttää jos siitä pitäis erikseen sanoa, eli kai hoitsut luulisi puudutteen vaikuttavan?? Olen myös kuullut pappaltani että häntä ei puudutettu lainkaan ja sattu niin perkeleesti mutta puuduttivat kyllä kun se sattu niin hitosti ja hän sitä pyysi!!

        Katetroinnissa puudutetta (joka toimii samalla liukasteena) ruiskutetaan varovasti virtsaputkeen, jossa se saa vaikuttaa jonkun aikaa. Myös itse katetriin laitetaan puudutetta. Katetrointi ei saa tuntua kivuliaalta (miehillä, joilla on suurentunut eturauhanen se voi olla kylläkin hieman hankalampaa) ja se todellakin on hyvin rutiinitoimenpide, eikä hoitaja arvostele sinua, vaikka sinulla olisi tatuointi peniksessäsi! Näpsäkkä hoitaja kyllä kysyy, onko sinut aiemmin katetroitu ja kertoo, mitä aikoo tehdä ja näyttää millä välineillä. Jos ei, sano hänelle, että informoi sinuakin. Rohkeutta!


      • ei enää niin pelkäävä
        hoitsu kirjoitti:

        Katetroinnissa puudutetta (joka toimii samalla liukasteena) ruiskutetaan varovasti virtsaputkeen, jossa se saa vaikuttaa jonkun aikaa. Myös itse katetriin laitetaan puudutetta. Katetrointi ei saa tuntua kivuliaalta (miehillä, joilla on suurentunut eturauhanen se voi olla kylläkin hieman hankalampaa) ja se todellakin on hyvin rutiinitoimenpide, eikä hoitaja arvostele sinua, vaikka sinulla olisi tatuointi peniksessäsi! Näpsäkkä hoitaja kyllä kysyy, onko sinut aiemmin katetroitu ja kertoo, mitä aikoo tehdä ja näyttää millä välineillä. Jos ei, sano hänelle, että informoi sinuakin. Rohkeutta!

        Ok, kiitti ei pelota enäää niin paljoa;)
        Miten on säilyykö hommassa intimiteetti, eli tehdäänkö se potilashuoneessa jossa siis on muitakin vai jossain erillisessä tilassa? (taitaa käytäntö tietty vaihdella sairaaloittain)


      • Hoitsu (M)
        ei enää niin pelkäävä kirjoitti:

        Ok, kiitti ei pelota enäää niin paljoa;)
        Miten on säilyykö hommassa intimiteetti, eli tehdäänkö se potilashuoneessa jossa siis on muitakin vai jossain erillisessä tilassa? (taitaa käytäntö tietty vaihdella sairaaloittain)

        >Miten on säilyykö hommassa intimiteetti, eli
        >tehdäänkö se potilashuoneessa jossa siis on
        >muitakin vai jossain erillisessä tilassa? (taitaa
        >käytäntö tietty vaihdella sairaaloittain)

        Se PITÄISI tehdä erillisessä huoneessa juuri tuon intimiteettijutun vuoksi. Pyydä että voisiko sen tehdä siellä. Älä ujostele, kyllä ne hoitsut on kuule kaikki kuulleet ja nähneet ennen sinua. Sano vaan avoimesti että tämä ja tämä jännittää ja haluaisit että tehdään näin ja näin. Kyllä ne ymmärtävät!!! Mutta muista sanoa, eivät ne muuten välttämättä osaa ottaa sitä huomioon niin hyvin, ei me hoitsutkaan nyt mitään ajatustenlukijoita olla!


      • ainaongelmia

        Minulle on tehty homma ainoa onglma oli harjoittelija tytöllä joka oli nuori ujosteli pestä vehkeitä koska olen louluttaja, neuvoin tytölle harjoittele nyt kun on tilaisuus. Homma ei sattunut yhtään ja näin itse kuvasta että vitsaputki ja rakko olivat kunnossa. Toisin kuin aikaisemmin ns urologi joka etsi etureuhassypää 3 vuotta eikä löytänyt. Vasta kun sain uskomaan että laita oikealle lääkärille homma selvisi.


    • Hoitsu (M)

      No ei se nyt mitenkään kivalta tunnu mutta ei sen pitäisi varsinaisesti "sattua". Siinä käytetään puudutetta ja edetään hitaasti etenkin jos sanot että se aristaa. Pikkuhiljaa hivuttamalla vaan sisään niin se siitä...

      Jos hammaslääkärissä käynnin kestät niin varmasti kestät tuonkin eikä tuo vie aikaa kuin minuutin siinä missä hammaslääkärissäkäynti vie tunnin. :)

      Ja mitä ihmeen noloa siinä muka on? Ne hoitajat on kuule nähneet varmaan tuhannen miehen ja naisen alapäät sitä ennen ja tehneet sen saman homman niillekkin. So what? Ei se kuule kiinnosta tai merkitse mitään heille eikä siinä muutenkaan mitään "noloa" nyt ole kun kerran menet sairaalaan ja sinua siellä hoidetaan, sehän on sen koko homman tarkoituskin!

      Tsempppiä vaan! Ei se mukavalta tunnu mutta ei sen pitäisi todellakaan sattua. Ole vaan rentona ja sano että nyt vähän arastelet tätä ja haluaisit että olisivat todella varovaisia kun sinua ei ole ennen katetroitu ja jännität sitä. Kyllä ne ymmärtävät siellä!

      PS. Yleensä kyllä tuollaisissa hommissa miespuoliset hoitajat tekevät katetroinnin miespuoliselle ja naispuoliset naispuolisille, se on potilaista mukavampaa sillä tavoin. Tietystikään kaikilla osastoilla ei ole mieshoitajia...

      PSS. Ei sitä katetrointia tarvitse varmaankaan montaa kertaa tehdä, silloin laitetaan kestokatetri ja pidetään sitä niin kauan kuin tarve vaatii. Jos leikataan, se laitetaan nukutuksessa joten et sitä tunne! :) Jos taas jostain syystä kertakatetroitaisiin niin se on ohuempi ja liukkaampi katetri eikä tunnu niinkään paljon kuin kestokatetri.

      • ex-pelkuri

        okei, kiitti vaan tuesta! ajattelin vaan kun oon niin helkutin herkkä näissä, sehän ois hyvä jos jo nukutuksessa sen laittaisivat, mutta entä sen pois otto, huonoja kokemuksia on kun multa muutamia vuosia sitten otettiin nukutuksen aikana asetettu nenä-mahaletku pois ja se tuntu todella inhalta, saati sitten että alapäätä räplätään, ja hyvä että sanoit että voi vaatia sen tehtäväksi muualla kuin potilashuoneessa, vaikka toivon että hoitajat noudattaisivat oikeita käytäntöjä ja tekisivät sen jossakin muualla PYYTÄMÄTTÄKIN! kun oon niin arka sanomaan mistään...sitähän mä eniten jännitänkin jos sen tekevä hoitsu on joku nuori vahvasti meikattu ja ehkä kokematonkin nainen, jotenkin vanhemmat hoitajat on "turvallisemman" tuntuisia;)


      • Hoitsu (M)
        ex-pelkuri kirjoitti:

        okei, kiitti vaan tuesta! ajattelin vaan kun oon niin helkutin herkkä näissä, sehän ois hyvä jos jo nukutuksessa sen laittaisivat, mutta entä sen pois otto, huonoja kokemuksia on kun multa muutamia vuosia sitten otettiin nukutuksen aikana asetettu nenä-mahaletku pois ja se tuntu todella inhalta, saati sitten että alapäätä räplätään, ja hyvä että sanoit että voi vaatia sen tehtäväksi muualla kuin potilashuoneessa, vaikka toivon että hoitajat noudattaisivat oikeita käytäntöjä ja tekisivät sen jossakin muualla PYYTÄMÄTTÄKIN! kun oon niin arka sanomaan mistään...sitähän mä eniten jännitänkin jos sen tekevä hoitsu on joku nuori vahvasti meikattu ja ehkä kokematonkin nainen, jotenkin vanhemmat hoitajat on "turvallisemman" tuntuisia;)

        "okei, kiitti vaan tuesta! ajattelin vaan kun oon
        niin helkutin herkkä näissä, sehän ois hyvä jos
        jo nukutuksessa sen laittaisivat"

        Kyllä se monesti laitetaan kyllä myös ennen leikkausta. Mutta pyydä kunnon esilääkitys, se rauhoittaa kummasti. ;)

        "mutta entä sen pois otto, huonoja kokemuksia on kun multa muutamia vuosia sitten otettiin nukutuksen aikana asetettu nenä-mahaletku pois ja se tuntu todella inhalta, saati sitten että alapäätä räplätään,"

        Ei se niin pahalta tunnu ja sehän tulee sieltä yhdessä hujauksessa pois. Kuffi tyhjäksi (eli se pallo siellä päässä joka pitää sen virtsarakossa sisällä) ja kevyesti vaan vedetään niin se on sieltä kahdessa sekunnissa ulkona. No ei sekään tietysti kivalta tunnu mutta kun olen kysynyt että tuntuuko häijyltä niin vastaus on ollut "eihän se tuntunut oikeastaan miltään, se laitto nyt hiukan tuntui".

        En tiedä kun ei ole tullut itselleen laitettua koskaan. :)

        "ja hyvä että sanoit että voi vaatia sen tehtäväksi muualla kuin potilashuoneessa, vaikka toivon että hoitajat noudattaisivat oikeita käytäntöjä ja tekisivät sen jossakin muualla PYYTÄMÄTTÄKIN!"

        Niinpä. Kannattaa sanoa että haluaisit että se laitetaan muualla. Ei siinä mitään estettä pitäisi olla että ei voitaisi laittaa kun sinä voit kävellä sinne ja sieltä pois. Laittaisivat sitten vaikka liinavaatevarastossa jos ei muulta tilaa löydy... ;)

        "kun oon niin arka sanomaan mistään..."

        Kannattaa sanoa tuokin. Kuten sanoin, et sinä voi sanoa niille mitään mitä eivät olisi kuulleet tai kuulisi joka päivä. Turha jännittää tai olla nolona.

        "sitähän mä eniten jännitänkin jos sen tekevä hoitsu on joku nuori vahvasti meikattu ja ehkä kokematonkin nainen,"

        Heh, aika harvoin on. Opiskelijaa ei ole pakko huolia eikä että opiskelija on edes läsnä. Kannattaa muistaa tuo jos opiskelija meinaa sen tulla sinulle lykkäämään etkä halua olla harjoitusmaalitauluna.

        "jotenkin vanhemmat hoitajat on "turvallisemman" tuntuisia;)"

        Siksipä sellainen kirjoittamaton sääntö onkin että nuoremmat hoitajat eivät ole tekemisissä intiimille alueille liittyvissä asioissa toista sukupuolta olevan potilaan kanssa jos vain suinkin mahdollista. Onhan siinä myös se pointti että vanhemmat hoitajat ovat paljon kokeneempia ja osaavat hommansa paremmin.


      • nuori ja kokenut hoitsu
        Hoitsu (M) kirjoitti:

        "okei, kiitti vaan tuesta! ajattelin vaan kun oon
        niin helkutin herkkä näissä, sehän ois hyvä jos
        jo nukutuksessa sen laittaisivat"

        Kyllä se monesti laitetaan kyllä myös ennen leikkausta. Mutta pyydä kunnon esilääkitys, se rauhoittaa kummasti. ;)

        "mutta entä sen pois otto, huonoja kokemuksia on kun multa muutamia vuosia sitten otettiin nukutuksen aikana asetettu nenä-mahaletku pois ja se tuntu todella inhalta, saati sitten että alapäätä räplätään,"

        Ei se niin pahalta tunnu ja sehän tulee sieltä yhdessä hujauksessa pois. Kuffi tyhjäksi (eli se pallo siellä päässä joka pitää sen virtsarakossa sisällä) ja kevyesti vaan vedetään niin se on sieltä kahdessa sekunnissa ulkona. No ei sekään tietysti kivalta tunnu mutta kun olen kysynyt että tuntuuko häijyltä niin vastaus on ollut "eihän se tuntunut oikeastaan miltään, se laitto nyt hiukan tuntui".

        En tiedä kun ei ole tullut itselleen laitettua koskaan. :)

        "ja hyvä että sanoit että voi vaatia sen tehtäväksi muualla kuin potilashuoneessa, vaikka toivon että hoitajat noudattaisivat oikeita käytäntöjä ja tekisivät sen jossakin muualla PYYTÄMÄTTÄKIN!"

        Niinpä. Kannattaa sanoa että haluaisit että se laitetaan muualla. Ei siinä mitään estettä pitäisi olla että ei voitaisi laittaa kun sinä voit kävellä sinne ja sieltä pois. Laittaisivat sitten vaikka liinavaatevarastossa jos ei muulta tilaa löydy... ;)

        "kun oon niin arka sanomaan mistään..."

        Kannattaa sanoa tuokin. Kuten sanoin, et sinä voi sanoa niille mitään mitä eivät olisi kuulleet tai kuulisi joka päivä. Turha jännittää tai olla nolona.

        "sitähän mä eniten jännitänkin jos sen tekevä hoitsu on joku nuori vahvasti meikattu ja ehkä kokematonkin nainen,"

        Heh, aika harvoin on. Opiskelijaa ei ole pakko huolia eikä että opiskelija on edes läsnä. Kannattaa muistaa tuo jos opiskelija meinaa sen tulla sinulle lykkäämään etkä halua olla harjoitusmaalitauluna.

        "jotenkin vanhemmat hoitajat on "turvallisemman" tuntuisia;)"

        Siksipä sellainen kirjoittamaton sääntö onkin että nuoremmat hoitajat eivät ole tekemisissä intiimille alueille liittyvissä asioissa toista sukupuolta olevan potilaan kanssa jos vain suinkin mahdollista. Onhan siinä myös se pointti että vanhemmat hoitajat ovat paljon kokeneempia ja osaavat hommansa paremmin.

        "Sellainen kirjoittamaton sääntö onkin että nuoremmat hoitajat eivät ole tekemisissä intiimille alueille liittyvissä asioissa toista sukupuolta olevan potilaan kanssa jos vain suinkin mahdollista. Onhan siinä myös se pointti että vanhemmat hoitajat ovat paljon kokeneempia ja osaavat hommansa paremmin."

        Mitenkäs ne nuoret hoitsut ne hommat oppii, jotka sitten vanhana taitavat? Nukeilla vain... Sitäpäitsi nuoret voivat osata sellaisia käytäntöjä, joita vanhat eivät ole oppineet aikanaan. Ja yks tärkeä pointti. Hoitajan ikä ei aina vastaa hänen kokeneisuuttaan!! Todellakaan! Joten ei pidä yleistää noin.


    • Karvanalle

      Nuorelle miehelle katetrin laittaminen tapahtuu niin hujauksessa ettei sitä huomaakaan. Homma ei tee kipeetä, mutta koska tuossa nyt näperretään sellaisella alueella johon kohde itse suhtautuu kovin tunteikkaasti, saattaa vähäisemmänkin tuntemuksen kokea hieman epämiellyttävänä. Kyseessä on kumminkin hoitohenkilökunnan silmissä niin rutiinitoimenpide, etten tiedä kannattaako niin hirveästi alkaa hoitsujen kanssa katetrointipelkoa ja katetrointityylitoiveita vatvoa. Sen kun puree hampaat yhteen ja antaa hoitsun tehdä hommansa. Tiedäthän, että ei sillä katetrilla pippeliä rikki saa... Jos jotain tuntuu, niin sittenpä tuntuu, hetkessä se on ohi. Itse olen mies, hoitoalalla, enkä tosiaan itsekään tuntisi oloani mukavaksi katetroinnin kohteena, mutta eniten oloa helpottaisi se, että tietäisin ettei katetroinnissa voi tapahtua mitään pysyvää vahinkoa ja ettei *ketään* kiinnosta pilini "siviilimielessä". Helpoiten selviää kun antaa vain muiden rauhassa tehdä työnsä, kyllä ne osaavat...

    • Insku95

      Olen kateroinut nyt itsenäisesti kotona jo 10 vuotta. Ei satu sitten pätkänvertaa, ei yhtään, enkä todellakaan käytä mitään puudutteita. Jännä lukea ns. normi ihmisten kommentteja katetroinnista, koska te oletatte, että yksityisyys ja osaaminen on tavallaan taattu. Näin ei ikävä kyllä ole. Ollessani lapsi, makasin tarhassa aina laatta lattialla, ja 10 ihmistä siinä pällisteli ja kokeili miten se sujuu, koska silloin en sitä osannut, ja ovet oliva tietenkin auki. Sama sairaalassa, yksityisyyttä ei oteta läheskään aina huomioon. Minulla on jäänyt noilta vuosilta traumat. Mutta ei se satu. Ei missään nimessä.

      • Naiset näyttää

        ajattelevan, ettei miehillä ole väliä, kun TV:n lääkäriohjelmissakin usein riisuvat alasti kaikkien nähden onnettomuuspaikalla tai sairaalassa, mutta naisia eivät koskaan. Vai onko se vaan niin kiinnostavaa nähdä alaston mies, että täytyy riisua, vaikka selvästikään ei alapäässä edes ole mitään vammaa.


    • kj

      Tämä asia on tuolla työpaikat-hoitotyössä esillä jatkuvasti , tavalla tai toisella.

    • poti1

      Osaavan hoitajan tekemänä katetrointi on hyvin simppeli juttu, ei juuri mitään tunne kun katetri työnnetään sisään ei sitä voi kivuksi edes sanoa mieluummin lieväksi kutittamiseksi.
      Itselle tehtiin leikkauksen jälkeen kun rakko oli täynnä eikä normaalisti tyhjentynyt.
      Hoitsutäti kyllä osas homman hyvin, toimitusta oli seuraamassa hoituopiskelijatyttökin fiksusti ensin kysyi lupaa saako hän tulla seuraamaan katetrointia, mitäpä tuossa pitää heidänkin joskus tämäkin homma oppia.
      Eipä tuossa ehtinyt edes jännittää tai nolostua vaikka naishoitsut työn teki, tai toinen teki ja toinen seuras skarppina tapahtumaa.

      • Kylmät kädet

        Itselläni on ainakin niin pieni muna ja virtsaputki, että turha edes yrittää katetroida. Olen jopa kieltäytynyt parista leikkauksesta tämän takia, koska sain tietää, että katetri laitetaan. Ahdistavaa.


    • hoitsu minäkin

      Pienihän se vasta helppo on katetroida... ;) Ei vaan ei todellakaan sen vuoksi kannata jättää leikkausta tekemättä jos se tarpeen! Eikä läheskään kaikissa leikkauksissa edes katetroida. Samojakin leikkauksia samassa talossa tehdään virtsakatetrin kanssa ja ilman. Voi esittää toiveenkin että on mieluummin ilman. Kuikkaan voi virtsata alkuun jos ei liikkeelle heti pääse. Ja nykyinen hoitosuositus useimmissa leikkauksissa on mahdollisimman nopea ylösnousu ja liikkeelle lähtö että se vessareissu on jo hyvää kuntoutumista leikkauspäivän iltana. :)

      • Ei.onnistu.mulle

        Hyökkäisin välittömästi kimppuun jos joku sanoisi tekevänsä minulle katetroinnin ja yrittäisi katkaista virtsaputkeni. Hakkaisin kuin mielipuoli (joka olen) jokaista jonka saisin kiinni ja purisin korvat sekä nenän irti.


    • Jompi

      Olin eturauhasen poistoleikkauksessa jossa asennettiin katetri virtsaputkeen joka poistetaan 2viikon jälkeen,en edes huomannut asennusta kun tehtiin leikkauksen nukutuksen aikana,nyt ollut paikallaan 8vrk. Ja kohta poistetaan,odotan todella sitä päivää ,ei minkäänlaisia kipuja koko aikana mutta pienet vuodot sen aikana hiukan nöyryyttävää vaipan kans pelatessa,heti kun se poistetaan niin merelle Kuhan kalastukseen.kaverikin lähti harrikalla kiertävän Suomea heti poiston jälkeen,Tsemppiä kaikille

    • Tietämätön478

      Mikäli sinulla on virtsaumpi, joka johtuu antihistamiinista, tarviiko sitä katetroida vai parantuuko jos lopettaa antihistamiinin käytön?

    • Ikuisestikatetrinkanssa

      Katetroin itseni kertaviikkoon estäen kuorouman uusiutumisen. Ei satu pätkääkään. Tämä niille jotka sattumista pelkäävät. Ensikerta tuntuu oudolle mutta ei satu! Kaikkeen tottuu😂

    • katetroitu

      Kyllä se katetrointi sattuu, sanovat hoitajat/lääkärit mitä tahansa. Mut on katetroitu, nukutuksen aikana kun olin kieltänyt erikseen ettei sitä saa tehdä olkaleikkauksen yhteydessä. Heppi heräämössä kuin olisi teräsharjalla hinkattu, kirveli pirusti. Eivät sitä erikseen kertoneet, mutta myönsivät katetroineen kun sitä kysyin. Ja selityksenä oli potilasturvallisuus. Aika paksu jos leikkaus kesti maks. 4 tuntiä nukutuksesta heräämiseen, ja kusella kävin juuri ennen toimenpidettä.

    • jalmis

      Katetrointi sattuu aika hitosti, ellei ole aivan tillintallin aineissa. Aikoinaan polven tähystyksen yhteydessä katetroitiin, kun oli niin kovat puudutusaineet ettei urea juossut. Vatsa oli turvonnut kuin jalkapallo ja säryt aivan helvetilliset.

      Kaksi täti ihmistä tuli katetroimaan ja työnsivät erikokoisia välineitä minuun, eivät saaneet mitään tulemaan, aikaa kului verta valui ja maha turposi(ajattelin että tämä oli nyt tässä). Juoksivat sitten loputtoman ajan jälkeen hakemaan mieslääkärin, joka totesi että teidän katetrinne ei ole perillä rakossa. Jonkin ajan kuluttua säryt alkoivat hellittämään, kaksi litran sorsaa tarvittiin, toinen jäi vähän vajaaksi. Oli meinaan unohtumaton kokemus voin sanoa. Montakohan litraa rakko vetää ennen kun se repeää? Tunsi että olen koekaniinina Marian sairaalassa, yritän välttää sitä paikkaa kuin ruttoa, vaikka eihän sitä koskaan tiedä kenet mistäkin löytää.

      • jalmis

        Mitäs siinä höpiset, totta joka sana, sitäpaitsi suomessa tapahtuu paljon potilas vahinkoja.


      • Anonyymi
        jalmis kirjoitti:

        Mitäs siinä höpiset, totta joka sana, sitäpaitsi suomessa tapahtuu paljon potilas vahinkoja.

        Itse katetroin 4 kertaa vuorokaudessa.Tänä aamuna heräsin patja märkänä.Kuset oli tullut housuun.


    • jalmis

      Marian sairaalan alueella on jokin start up keskittymä nykyään, onneksi,.

    • Kauhusairaala

      Ensiavussa ei katetria työnnetty rakkoon asti. Pallon laajennus rikkoi virtsaputken. Kivut ja verentulo mieletöntä. Kolme pv virtsasin verta kipujen kanssa. Kaksi kertaa menin tajuttomaksi kivusta. Lopulta nukutuksessa katetri. Kipuja putken alaosassa lähellä haaroväliä. Pirun huonot kokemukset sairaanhoitajien työskentelystä. Toivottavasti ei jäänyt pysyviä vaurioita.

    • Peijoonisearvauskeskus

      Minulla lakkasi spinaalipuudutuksesta virtsan tulo, jonka seurauksena katetrointiin. Ei ollut mikään helppo juttu, koska eturauhanen esti katetrin sisään menoa. Koko homma oli yhtä helvettiä. Sen jälkeen sain kulkea kusipussien kanssa viikkoja, joka lopuksi muutettiin vatsanpeiteenläpi vietyyn katetriin josta tuli tulehdus ja sairaala reissu useammaksi päiväksi.
      En tiedä ikääsi mutta ihan vaan neuvoksi. Jos olet vanhempi ihminen niin älä suostu spinaalipuudutukseen vaan vaadi nukutusta.
      Ne eivät siellä sairaalassa paljon kerro spinaalin mahdollisista haittavaikutuksista.

    • Anonyymi

      Koekaniineja tässä aika pitkälti ollaan, joskus käy huonosti, voi käydä jopa hiton huonosti, on mahdollista että kaikki menee hyvinkin mutta mitä olen kuullut luvattoman paljon menee asioita pieleen. Kannattaa siis elää askeettisesti ja terveellisesti , voi jopa onnistua välttämään näitä kovia kokemuksia.

    • Anonyymi

      Olen iäkäs mies ja katetroin itseni neljä kertaa vuorokaudessa, ja olen tehnyt sitä nyt kolmen vuoden ajan. Kymmenkunta vuotta sitten katetroin itseäni lähes vuoden ajan. Nyt syynä on sekäydinvamma, joka lopetti normaalin virtsantulon.

      Katetrointi on yleensä kivuton toimenpide, jos virtsaputkessa ei ole tulehduksia. Sanotaan nyt kuitenkin, että näin on, jos sen tekee itse oikeantyyppisellä katetrilla. Tämä siksi, että itse tehdessään tuntee, miten katetri kulkee ja voi tarvittaessa muuttaa katetrin asentoa. Minulle oikea katetri on pisaranmuotoisella kärjellä varustettu, jota ei tarvitse pyöritellä.

      Jonkun muun katetroidessa olen sitten kokenut hyvinkin erilaisia suorituksia, sillä hoitajien osaaminen asiassa todella vaihtelee. Onneksi he käyttävät puudutetta, joten homman kestää. Itse katetroidessani en puudutetta käytä. Hoitajille suosittaisin jonkun pitkään itseään katetroineen konsultointia ja opastusta asiassa.

      Nyt helteiden aikana katetrointi ei aina tahtonut onnistua helposti, sillä katetri menetti lämmitessään turhan paljon jäykkyyttään. Kun asiaa tovin tuumin, keksin ratkaisuksi katetrin jäähdytyksen. Katetri joko jäähdytetään pakkauksessaan kylmän veden alla tai katetreita säilytetään jääkaapissa. Nyt homma onnistuu taas hyvin

    • Anonyymi

      Mikään ei ole niin kivulias toimenpide kuin tämä.kuin työntäisi partakonen terää sisään.Sama katetria poistaessa..Pelottaa pelkästään tuontakia mennä toimenpiteeseen.Pakko kun sydän operoidaan..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe