Menikö sytytyspuola?

Lucius Vorenus

Yöllä kotiin ajaessani nollakolmosen Meganeni kojelautaan syttyi oranssi moottoria kuvaava varoitusvalo, ja samalla moottorin käynti muuttui epätasaiseksi. Olin kilometrin päässä kotoa, joten ajoin hissukseen kotipihaan ongelmaa ihmettelemään. Sammutin moottorin ja kaivoin ohjekirjan esille. Käynnistin auton uudestaan, ja nyt merkkivalo ei palanut enää, mutta tuntui siltä kuin auto kävisi kolmella sylinterillä.

Todennäköisesti yksi sytytyspuolista simahti. (Muita todennäköisiä diagnooseja tämän palstan mukaan voisi olla lamda-anturi taikka nokka-akselin asentoanturi).

Kysymys 1: muistelen lukeneeni palstalta, että puolan vaihtamisen voi tehdä helposti itsekin, kunhan ensin selvittää mikä niistä on pimeänä. En vaan löytänyt ko. säiettä enää. Menikös se nyt niin, että jokainen sytytyspiuha irrotetaan vuorotellen, ja viallinen puola löytyy sillä että ontuva käynti ei muutu huonommaksi? Vaurioituuko moottori moisesta kokeilusta?

Kysymys 2: jos en ryhdy itse vikaa selvittämään, uskallanko ajaa auton merkkikorjaamolle parin kilometrin päähän?

Kysymys 3: kumman merkkiset puolat ovat olleet niitä huonolaatuisia - japanilainen Denso vaiko saksalainen Sagem? Kumman merkkisiä ne Motonetin myymät ovat?

Toki pääsisin kaikkein helpoimmalla sillä että hakisin bussilla kaikki neljä puolaa kerralla, ja tuolla turvaisin matkanteon pitkäksi aikaa eteenpäin, mutta entäpä jos vika ei ollutkaan tämä surullisenkuuluisa ja klassinen? Ei viitsisi pistää kahta sataa aivan tärviölle nyt kun auton vaihtaminen on käynyt mielessä.

Onpa muuten melkoinen tuuri, että vika ilmestyi tässä lähiympäristössä eikä Nordkappin reissulla... Se varapuola taitaa olla järkevää hankkia hansikaslokeroon. Eihän se maksakaan kuin viitisenkymppiä.

Perheessä on / on ollut kolme Renaultia vuodesta 2001 ja olemme olleet pääosin tyytyväisiä. Ajettavuus ja hinta-laatusuhde on ollut kohdallaan. Ei ruostu ja on hyvin varusteltu sekä turvallinen. On vaan uskomatonta, että jollain tehtaalla on ollut varaa pilata mainettaan moisten osien vuoksi.

Vastauksista kiitollinen on hän.

9

17141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-Scenic

      Scenulle kävi taannoin samalla tapaa, käynti muuttui epätasaiseksi ja nykiväksi, pakoputkesta tuli märäntyneen kananmunan hajuista pakokaasua. Merkkihuolto n. 20 km päässä, soitin sinne ja kysyin, voinko tulla ajamalla. Vastaus oli myönteinen ja niin sitten ajaa köröttelin kaupunkiin ilman ongelmia.

    • puola.....

      Laguna -96 farkussa tuli kesällä sama ongelma, toimi 3lla pytyllä. Vaihdoin ensin sytytystulpat uusiin ja kun vika ei hävinnyt niin vaihdoin toisen sytytyspuolan uuteen (autossani siis vain kaksi puolaa) ja vika hävisi.

      Itse paikallistin vian siten että vedin koneen käynnissä ollessa yksitellen tulppia irti; kun ääni ei muutu miksikään tulpan irrotessa, se on se viallinen "linja". Eli tulppa- tai puolavika...Helppo korjata itse...Kuulema relluissa yleinen vika....

      • Mary Jo

        Olisi kiva tietää hyvä puolamerkki. Motonetissa taitaa olla no logo -nimettömiä tarvikeosia.


      • Lucius Vorenus
        Mary Jo kirjoitti:

        Olisi kiva tietää hyvä puolamerkki. Motonetissa taitaa olla no logo -nimettömiä tarvikeosia.

        Aikaisemmissa säikeissä joku väitti, että Motonetin puolat olisivat peräti alkuperäisosia, mutta eri paketissa. Alihankkijathan saattavat pakata osia paitsi alkuperäisosapakkauksiin, myös tarvikkeina myytäviin. Näin ainakin esim. Hella ja Bosch tekevät. Eli osa olisi sama, mutta hinta eri.


      • Lucius Vorenus

        Näin muistelen jonkun aikaisemmin kirjoittaneen, joten täytyypä kurkata pellin alle ja katsoa miten piuhoihin pääsee käsiksi. Jos viallinen puola löytyy noin helposti ja korjaus ei maksa kuin mitättömiä, selvisin säikähdyksellä. Täytynee ostaa ylimääräinen puola hansikaslokeroon kaiken varalta. Sittenpä ne ainakin pysyvät kunnossa...


      • puolamalli
        Lucius Vorenus kirjoitti:

        Aikaisemmissa säikeissä joku väitti, että Motonetin puolat olisivat peräti alkuperäisosia, mutta eri paketissa. Alihankkijathan saattavat pakata osia paitsi alkuperäisosapakkauksiin, myös tarvikkeina myytäviin. Näin ainakin esim. Hella ja Bosch tekevät. Eli osa olisi sama, mutta hinta eri.

        V6:een motonetistä ostettu puola oli täsmälleen samanlainen kuin ns. alkuperäinen.


      • Lucius Vorenut
        puolamalli kirjoitti:

        V6:een motonetistä ostettu puola oli täsmälleen samanlainen kuin ns. alkuperäinen.

        Kurkkasin www.motonet.fi -sivuilta mitä mahtaa maksaa (1,6 ltr 16 valve), ja 47,50 euroa ei kuulosta pahalta. Kysäisen mielenkiinnosta myös Bilian hinnan.

        Viimeisessä ekakoppaisessa (2003) Breakissa moottorin päällä on muovilevy, jonka alta puolat paljastuvat. Piuhat ovat kiinni muovisilla pikaliittimillä, ja huomenna kokeilen mitä niiden yksitellen irroittaminen vaikuttaa käyntiin eli löytyykö huonon käynnin syy tällä tavoin. Puola näyttää olevan kiinni 6 mm pultilla johon käy 10 mm hylsy joka on jatkovarren päässä. Rouvalla on vastaavanlainen moottori 2001 Coupessaan. Tuon mottorin päällä ei tuota muovilevyä ole ja puolat on kiinni torx-kantaisilla pulteilla. Kirjoittelen lisää jahka ongelmanratkaisu etenee.


    • Lucius Vorenius

      Tänään oli aikaa perehtyä ongelmaan. Irroittelin sytytyspuolien johtoja vuoronperään, mutta valitettavasti en saanut selvitettyä pimeää puolaa tällä tavalla. (Toinen keskemmistä piuhoista oli niin tiukassa että en uskaltanut hentoa muoviliitintä pakkasessa riuhtoa, ja muiden johtojen irroittaminen sammutti moottorin. Ilmeisimmin tuo irroittamatta jäänyt johto ollut juuri kakkossylinterin, sillä myöhemmin testeri osoitti viallisen puolan olleen juuri siinä sylinterissä.)

      Moottori kävi huonosti ja kuten "ex-Scenic" tuossa mainitsikin, pakoputkesta tuli mädän kananmunan hajua. Välillä moottorin varoitusvalo vilkkui, välillä se oli pimeänä. Mitäpä moista enempää ihmettelemään, ja niin ajoin nilkuttaen lähistöllä sijaitsevaan Auto Serviaan. Onneksi heillä sattui olemaan sopiva rakonen ja niin he ottivat auton saman tien työn alle ja puolta tuntia myöhemmin se oli taas kunnossa. Päädyin vaihdattamaan kaikki neljä puolaa kerralla, sillä on enemmän kuin todennäköistä että vierestä pimahtaisi kohta toinen. Eivätköhän ne sen verran tasalaaduttomia ole.

      Uudet puolat ovat Valeo-merkkisiä. Niiden pitäisi olla kestävämpiä kuin mitä Denso- ja Sagem-merkkiset ovat olleet. Niitä on kuulemma vaihdettu aika tavalla...

      Kustannusten puolesta oli melkein hevonhumppaa yhdentekevää hakea puolat Motonetistä, sillä puolat olivat käytännössä samanhintaisia. Motonetissä 47,50 e / kpl, Auto Serviassa 50,40 e / kpl.

      Testauksineen ja töineen päivineen remontti tuli maksamaan 280,25 e.

      No okei, olisihan tuon rahan voinut käyttää muutenkin, mutta kun kuuntelee kolleegoiden kertomuksia siitä miten A-sarjan Mersua korjattiin 3000 eurolla tai miten C-sarjan Saksantuonti Mersu mätänee käsiin tai kuinka uuteen C5 Breakiin tehtiin huippukallis jarruremontti... käy väkisinkin mielessä että me Rellukuskit pääsemme kuitenkin aika pienillä kustannuksilla.

      Ennen Lapin matkaa aion kuitenkin hakea tuollaisen Valeon valmistaman sytytyspuolan varoiksi hansikaslokeroon... kun ei se tuon enempää kerran maksakaan... vaihdan sen tarpeen niin vaatiessa vaikka vuoron perään joka sylinteriin... vaikka voihan se olla että tuon merkkiset puolat kestävät.

    • zinnuh

      Meidän rellusta meni kans se sytytyspuola ja liikkeelle lähdössä oli eniten ongelmia risteyksissä varsinkin. Kun painoi kaasua niin auto mateli eteenpäin mutta yhtäkkiä syöksähti eteenpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe