Tämäkö osa syy hoidollisiin huostiin??

toniak

Löysin mielenkiintoisen lehtijutun...

http://www.ess.fi/?article=24814

ESS: 25.1.2005

Ylilääkäriksi valittu Päivi Patrikainen ainoa vakinainen lääkäri
Erikoislääkäri Päivi Patrikainen on valittu Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenpsykiatrian ylilääkäriksi. Sairaanhoitopiirin hallitus teki valinnan maanantaina. Patrikainen oli viran ainoa hakija. Hän on hoitanut virkaa määräaikaisena viime syyskuun puolivälistä alkaen.
Lastenpsykiatrian tulosalueella on sekä osastohoitoa että poliklinikkatoimintaa. Patrikainen on tällä hetkellä ainoa virassa oleva lääkäri.
- Meillä on erittäin vaikea tilanne. Virassa olen vain minä. Yhden avoimen viran hoitajana on lääkäri, joka ei ole lastenpsykiatri ja muut lääkäripalvelut ostetaan. Viime perjantaina päättyi lääkärinviran haku, johon ei tullut yhtään hakemusta.
Patrikainen arvelee, että syynä ei ole palkkauskysymys.
- Keskussairaalan lastenpsykiatriaa pidetään haasteellisena. Kyllä lastenpsykiatreja on, mutta he ovat mieluummin terapeutteina tai työssä pääkaupunkiseudulla.
Patrikainen hakeutui lastenpsykiatrian pariin viime syksynä henkilökohtaisista syistä. Hänet oli nimitetty elokuun alusta Lahden sosiaali- ja terveysviraston psykososiaalisten palvelujen päälliköksi. Sitä ennen hän toimi Launeen hyvinvointialueen aluejohtajana.
- Olen lääkäri koulutukseltani, mutta tein hallinnollisia töitä. Kyllä minua viehättää, että saan tehdä kliinistä hoitotyötä. Koen, että koulutusta vastaava työ on henkilökohtaisesti palkitsevaa, hän kertoo.
Paljon kehittämistä
Päivi Patrikaisen mukaan lastenpsykiatriassa on valtavasti erilaisia kehittämistarpeita.
- Tällä hetkellä keskeisiä kehittämiskohteita on muun muassa lasten neuropsykiatria. Siinä hoidetaan lapsia, joilla neurologisten ongelmien lisäksi on usein myös psyykkistä ongelmia. Toinen haasteellinen alue on pikkulapsipsykiatria eli vauvojen ja pienten lasten psykiatria.
- Seksuaalisen hyväksikäytön tutkimus on suuri ja tärkeä asia. Lisäksi on vielä perhepsykiatria, jossa tehdään aikuisten ja lasten psykiatrian yhteistyötä, Patrikainen luettelee.
Resurssipulan vuoksi lastenpsykiatriassa joudutaan kuitenkin tekemään jatkuvasti priorisointia ja miettimään ketä hoidetaan.
- Kymmenen viime vuoden aikana lasten ongelmat ovat aivan selvästi vaikeutuneet. Pidän suurimpana ongelmana sitä, että perustaso, tarkoitan perheneuvoloita, ei toimi. Perustason palveluita pitäisi kehittää huomattavasti. Nyt on paineita hoitaa niitäkin, jotka pitäisi hoitaa perheneuvoloissa, Patrikainen sanoo.
Lastenpsykiatriaan ei ole näköpiirissä lisärahoitusta.
- Valtiolta on saatu korvamerkittyä rahaa, jota on käytetty psykoterapioiden rahoittamiseen. Kunnat ovat sen sijaan mielellään jopa supistamassa toimintaa, Patrikainen pahoittelee.
Keskussairaalan lastenpsykiatrian lisäksi toimintaa kuuluu Heinolan lapsi- ja perhevastaanotto.


Onko tämä lääkärivaje osasyynä siihen että he suosittelevat turhan helposti sijoitusta verukkeella: lapsen pitää rauhoittua!!!
Tälläkö sitten ratkaistaan ketä hoidetaan ketä ei???


Tulee tunne että psykiatrian puolella ei ole tietoa/taitoa hoitaa lapsia.
Vai onko kyseessä jonkinlainen valtataistelu psykiatria vs neuro???
Pitävätkö psykiatrian puoli itseään kaikkitietävänä ja tämän vuoksi vanhemmat teilataan usein: et ole lääkäri, kuvittelet, kotona opittua...
Varsinkin jos perheessä/suvussa on neurologisia oireyhtymiä jo entuudestaan ei psykiatrian puoli noteeraa tätä ollenkaan.


Kuinka monelta turhalta huostaanotolta olisikaan vältytty jos lääkärit kuuntelisivat vanhempia ja tekisivät yhteistyötä last.neuron kanssa???


Tänä päivänä on valitettavasti pakko hakea dg jos haluaa saada lapselleen tarvittavaa tukea koulunkäyntiin.

Nyt on oravanpyöra valmis...
koulu - sosiaali - psykiatria - sijoitus - lapsen alamäki

Patrikainen hienosti kyllä siirtää vastuun perheneuvoloille...
Tässä olen erimieltä.
Ensimmäinen sairaalakäynti tarkoittaa hoitovastuun siirtoa perheneuvoloista sairaalaan. Ja siihen yleensä loppuu lapsen auttaminen monissa tapauksissa. Joten kannattaisi kyllä katsoa sitä omaa osastoaan eikä syyttää muita.

T: pojan äippä/toniak.

12

1908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet oikeassa

      Tervehdys toniak.
      kirjauduit pitkästä aikaa, luin alempaa juttusi siitä kantelusta, se oli hyvä. Toivottavasti saavat kunnon rapsut. Moni ei uskaltaisi peläten kostoa. Pidän peukut pystyssä teille molemmille. Nyt ei enään kannata luovuttaa. Mutta kyllä teille saa hattua nostaa, moni ei olisi jaksanut sitä rulianssia mitä olette joutuneet kokemaan ja vain siksi kun poikanne ei saanut oikeanlaista tukea kouluun.

      Minun silmään pisti kohta
      - Olen lääkäri koulutukseltani, mutta tein hallinnollisia töitä. Kyllä minua viehättää, että saan tehdä kliinistä hoitotyötä.
      taisivat valita aivan väärän lekurin. Jos tollanen ummikko pistetään arvioimaan lapsia ei siitä hyvää seuraa.
      Ei kai tämä ole teidän lääkärinne?

    • kipinä......

      Saatat olla hyvinkin oikeassa, kun kuvailit hyvin tuota tarkoituksen perää "Onko tämä lääkärivaje osasyynä siihen että he suosittelevat turhan helposti sijoitusta verukkeella: lapsen pitää rauhoittua!!!
      Tälläkö sitten ratkaistaan ketä hoidetaan ketä ei???" Ja kun lapset on saatu huostaanotetuiksi niin, tämä psykiatrinen toiminta on sen jälkeen vain, show:ta joilla sitten esitetään kuinka lapsia nyt muksmas hoidetaan. Eli kukaan ei ole vaatimassa sen,jälkeen mitään, kun sossut sanovat että lapsille on järjestetty hoito ja nämä ns. ammattilaiset psykiatriat sitten osaavatkin hommansa joten kenelläkään ei ole varaa mennä kyseenalaistamaan heidän työtään. Ovelaa toimintaa
      sossuilta! Mutta nyt on hyvä kun tuokin asia tuli julki, kuinka tilanne todellisuudessa on.Koska meille kaikillehan on uskoteltu että nämä kaikki psykiatriat ovat alansa ammattilaisia, niin kuin moni uskoo että sosiaaliviranomaiset osaavat tehdä työnsä hyvin ja että he olisivat ammattitaitoisia ja muka tekisivät niinkuin laki sanoo. Eli suoraan sanottuna meitä kansalaisia on huijattu monelta taholta! Mielenkiintoista on nyt sitten seurata että mitä muitakin uusia paljastuksia tuleekaan... esim. Perheneuvolassa on vain tavallinen sosiaalityöntekijä, ei psykologi!Niin, kuin meidän kohdalle tuli tämä täysin yllätyksenä tietoon huostaanoton jälkeen!

    • ......

      esim. PHKS:stä puuttuu tarpeellinen ja neuropuolen lastenlääkärikunta kokonaan ja sitä hoidetaan sitten vähän niinkuin pikkurillin kynnellä että "sitä muka on tarjota"?

      Perheneuvolapalvelut
      -kun ne on kuntasolla (yllätys, yllätys...)
      alasajettu
      niin ettei niitä yksinkertaisesti edes ole,
      niin "kärpäsestä kasvaakin sitten härkänen" keskussairaalatasolla hoidettaessa
      eli on vain väkisin sitten hoidettava
      "tykillä" kun vain "lakaisullakin"
      saataisiin tulosta esimerkiksi lapsen kohdalla aikaiseksi?

      !Lapsen rauhoittuminen sijaishuollossa!
      kuulostaa kyllä niin uskomattomattomalta hoitosuositukselta terveydenhuollosta
      että missähän päin maailmaa muualla sellainen menisi lasten terveydenhuollossa edes läpi?


      Tässä taas jotain linkkejä
      http://www.oulults.net/esittely_index.htm

      http://www.tkukoulu.fi/~moped/opetus/erityistuki2.html

      http://www.tukilinja.net/myonnetyt.htm

      • Korjaan kirjoitustasi last.neurosta.
        Muutama vuosi takaperin kävimme toisen poikani siellä tutkimuksissa ja saimme dg:n ADHD, hlökunta oli aivan mahtavaa ja on edelleen. Siellä meitä ymmärrettiin ja minua kuunneltiin. Last.neurosta minulla ei ole kuin pelkää hyvää sanottavaa. Olen miettinyt miten hyvä tuuri toisella pojallani kävi. Kiitos ammattitaitoisten lääkäreiden.
        Tapaan heidät jälleen ensikuussa kun menemme tarkastukseen.


      • tutkimuksissa
        toniak kirjoitti:

        Korjaan kirjoitustasi last.neurosta.
        Muutama vuosi takaperin kävimme toisen poikani siellä tutkimuksissa ja saimme dg:n ADHD, hlökunta oli aivan mahtavaa ja on edelleen. Siellä meitä ymmärrettiin ja minua kuunneltiin. Last.neurosta minulla ei ole kuin pelkää hyvää sanottavaa. Olen miettinyt miten hyvä tuuri toisella pojallani kävi. Kiitos ammattitaitoisten lääkäreiden.
        Tapaan heidät jälleen ensikuussa kun menemme tarkastukseen.

        (yksityislääkärin lähete as-epäilystä)
        vai missä puolella hän nyt on?


      • tutkimuksissa kirjoitti:

        (yksityislääkärin lähete as-epäilystä)
        vai missä puolella hän nyt on?

        Poika on psykan puolella 6vk osasto/tutkimusjaksolla. Eli väärällä puolella.
        Kuten aikaisemmin olin kirjoittanut toiseen ketjuun meille luvattiin vaikka mitä, mutta kaikki peruttiin.
        Kävin sairaalan lakimiehen juttusilla ja hän antoi minulle muistutuslomakkeen jonka palautan maanantaina suoraan potilasasiamiehelle.
        Tässä vaadimme oikeuttamme osallistua poikamme hoitoon ja myös hoitovastuun siirtämistä last.neuron puolelle. Oli siinä paljon muutakin, mutta tässä tärkeimmät.
        Psykan puolella as-piirteet, mm. valikoiva ruokailu, omaehtoisuus, puheentuoton ongelmat, raivarit, sekä herkät haju/maku/tuntoaistit jätetään huomioimatta. He eivät anna periksi tästä kotona opitusta...
        "Täytyy kehua itseäni miten olenkin osannut kasvattaa/opettaa yhden viidestä lapsestani tälläiseksi... ja yhdelle opetin miten ollaan ADHD... Mitäköhän pienemmistä kasvatan??? Ehdotuksia... :) "

        Ylempänä kysyttiin onko alkukirjoituksen lääkäri meillä...
        Kyllä valitettavasti on!


    • puutetta syyksi

      hoidollisiin huostaanottoihin, mutta koska rahoituspäätöksistäkään kaikki ei tule kansalaisten tietoon, niin vaikea sanoa juuta tai jaata koko asiaan.

      Psykiatrit voi jakaa karkeasti 2:een leiriin:
      -psykodynaamisen koulukunnan vanhoihin jässiköihin, joita ei neurologian puolen tutkimuksen edistyminen mihinkään heilauta. He vähättelevät neuron diagnooseja, koska ovat niin oman oppinsa jääräpäisesti sokaisemia.
      -ja sitten tietysti ne järkevät lääkärit, jotka osaavat arvostaa myös muiden lääketieteen osa-alueiden tutkimusta ja hoitoa.

      Ensin mainitut eivät anna periksi omista näkemyksistään, vaikka huomaavat, että oma ammattitaito ei lasta auta, vaikka häntä kuinka pakottaisi lapselle sopimattomiin terapioihin ja hoitoihin. Siitä pälkähästä lääkärin pelastaa se, että lapselle kirjoitetaan huostaanottolähete.

      Minusta tuo Patrikainen näyttää vähän kahden tien kulkijalle siinä mielessä, että hän puhuu kyllä neuropsykiatrian kehittämisestä, mutta näkee ensisijaisesti neuron puolelta vain ne lapset, joilla on myös psykiatrisia ongelmia.

      Tuossa on juuri se vaara, että perinteisesti kaikki ongelmat, siis myös koulussa ilmenevät, nähdään kotoa johtuviksi. Ei tuollaisen ihmisen kyky riitä erottelemaan lapsen ongelmissa sitä, mikä on syytä ja mikä seurausta. Ja vaikka riittäisi, niin ei vain haluta luopua vanhakantaisesta ajattelusta, että jokainen ongelmainen lapsi on saatava ensin pois kotoa.

      Toki sekin on mahdollista, että adhd tai as-lasta on kohdeltu kotona huonosti. Mutta esim. minulla oli lapsen tutkimusjakson aikana yht. 16-20 tuntia lastenpsykiatrin haastatteluja, joten kyllä vanhempien väärät asenteet tuollaisen jakson aikana tulevat esiin, jos niitä on. Mutta kun ei vaan ilmennyt mitään vanhempia syyllistävää, silti emme päässeet neuron puolelle enää, koska lapsi oli jo sisällä sairaalassa.

      Tätähän hoidollinen huosta on, että vaikka vanhemmissa ei syytä olisikaan, niin silti päädytään huostaanottoon. Meille selitykseksi tarjottiin sairaalapaikkojen vähyyttä, huostaanoton vaativaan laitokseen pääsi paljon nopeammin kuin olisi saanut sairaalassa osastopaikan. Mutta ylilääkäri oli nimenomaan vanhan koulukunnan jääriä, joka ei halunnut antaa mahdollisuutta toisen lääketieteen alan avulle, vaikka itse ei pystynyt lasta auttamaan.

      Todellisuudessa lapsi ei olisi ollut psykiatrinen potilas ollenkaan - kuten ei ilmeisesti sinunkaan poikasi - vaan meillä lapsi sai väärän dg:n, väärän lääkityksen ja järjettömän jatkohoitosuosituksen huostaanoton vaativaan laitokseen. Sinun lapsesi taitaa olla vahvempi psyykenrakenteeltaan, että hän taitaa selvitä suht kunnialla huostaanotosta, jos oikein muistan viimeiset kirjoituksesi. Sen sijaan en usko, että minun lapseni olisi tällä hetkellä terveen kirjoissa ollenkaan, jos hän olisi joutunut olemaan huostaanotettuna jääräpsykiatrin suositteleman 2-vuotisen jakson, niin herkkä hän on ja voimakkaasti reagoi kaikkeen väärään kohteluun.

      Lapsesi, kuten kaikkien muidenkin kouluongelmaisten, pitäisikin ensin päästä neurologian puolelle, ei psykiatriaan. Kyllä neuropsykiatrit osaavat ohjata lapsen psykiatrille, jos siihen tarvetta on. Ja puutteet vanhempien asenteissa tulevat siellä ilmi ihan samoin kuin psykiatriankin puolella.

      Siinä mielessä Patrikainen on mielestäni oikeassa, että psykiatrisissa hoitojonoissa on tällä hetkellä lapsia, jotka eivät kuulu sinne. He kuuluisivat joko neurologian puolelle tai tulisivat autetuiksi esim. perheneuvoloissa, mutta sitten törmätään käsittääkseni samaan resurssipulaan kuin lastensuojelussakin.
      Perheneuvolat eivät pysty tarjoamaan sellaista ammattitaitoa, joka auttaisi asiakkaita.

      • poissa mielestä

        "Poissa silmistä, poissa mielestä"

        Minulle tulee kuva että kukaan ei halua ottaa vastuuta jos lapsi on hieman erilainen, en tarkoita tällä vanhempia.
        Tuo kyllä säväytti: pitää miettiä ketä hoidetaan. Hyvät hyssykät, ei siinä mitään miettimistä ole. Millä ihmeen perusteella he sanovat vanhemmille että: en minä sinun lastasi hoida. Ammattitaitoinen lääkäri ei tämänlaisia kommentteja lehtiin laittaisi. Olisi kannattanut miettiä sanamuoto uudestaan. Jos sairaalapaikkoja on liian vähän varmasti löytyisi jotain muitakin tahoja jotka voisivat auttaa ilman että lapsi otetaan huostaan. Eivät lapset ole mitään heittosäkkejä mitä pompotellaan paikasta paikkaan toivoen että kai nyt joku kopin ottaa ja pitää sen itsellään.

        toniak ja pojan isä: toivotan teille jaksamista.
        Olen tiiviisti seurannut kirjoituksianne kohta vuoden ja niistä huomaa miten paljon vääryyttä pojallenne on tehty. Se kantelu oli hieno asia, harva olisi ihan oikeasti uskaltanut sitä tehdä.
        Sitten on aivan pakko kysyä.
        Mikä teidän salaisuutenne on? Olette eronneet ja silti asetatte lapsenne etusijalle ilman keskinäisiä riitoja. (sen huomaa kun lukee kirjoituksianne) En koskaan ole tavannut/kuullut samanlaisista eronneista.
        Minusta tuntuu että teillä alkaa loppusuora häämöttämään. Jaksakaa loppuun asti.


      • yhteisesti hoidettavana.
        poissa mielestä kirjoitti:

        "Poissa silmistä, poissa mielestä"

        Minulle tulee kuva että kukaan ei halua ottaa vastuuta jos lapsi on hieman erilainen, en tarkoita tällä vanhempia.
        Tuo kyllä säväytti: pitää miettiä ketä hoidetaan. Hyvät hyssykät, ei siinä mitään miettimistä ole. Millä ihmeen perusteella he sanovat vanhemmille että: en minä sinun lastasi hoida. Ammattitaitoinen lääkäri ei tämänlaisia kommentteja lehtiin laittaisi. Olisi kannattanut miettiä sanamuoto uudestaan. Jos sairaalapaikkoja on liian vähän varmasti löytyisi jotain muitakin tahoja jotka voisivat auttaa ilman että lapsi otetaan huostaan. Eivät lapset ole mitään heittosäkkejä mitä pompotellaan paikasta paikkaan toivoen että kai nyt joku kopin ottaa ja pitää sen itsellään.

        toniak ja pojan isä: toivotan teille jaksamista.
        Olen tiiviisti seurannut kirjoituksianne kohta vuoden ja niistä huomaa miten paljon vääryyttä pojallenne on tehty. Se kantelu oli hieno asia, harva olisi ihan oikeasti uskaltanut sitä tehdä.
        Sitten on aivan pakko kysyä.
        Mikä teidän salaisuutenne on? Olette eronneet ja silti asetatte lapsenne etusijalle ilman keskinäisiä riitoja. (sen huomaa kun lukee kirjoituksianne) En koskaan ole tavannut/kuullut samanlaisista eronneista.
        Minusta tuntuu että teillä alkaa loppusuora häämöttämään. Jaksakaa loppuun asti.

        Mutta hetipä "piru mieleen" juolahti,
        että miksi nykyisin niin paljon riidelläänkään ja oikeuksissa asti
        lasten hoidosta ja huollosta eron jälkeen ja jopa tapaamisistakin... ettei vain lastensuojelulla olisi siinäkin näppinsä pelissä....


      • mutta olet
        yhteisesti hoidettavana. kirjoitti:

        Mutta hetipä "piru mieleen" juolahti,
        että miksi nykyisin niin paljon riidelläänkään ja oikeuksissa asti
        lasten hoidosta ja huollosta eron jälkeen ja jopa tapaamisistakin... ettei vain lastensuojelulla olisi siinäkin näppinsä pelissä....

        aivan oikeassa. Me erehdyimme menemään sosiaalivirastoon tekemään viralliset tapaamispaperit ja siitäkö sota alkoi. Niille piruille eivät kelvanneet tapaamiset mitä olimme keskenään sopineet. Lopputulos. Kävelimme ovesta ulos ja se on ollut paras päätöksemme eron jälkeen.


      • sanoa että
        yhteisesti hoidettavana. kirjoitti:

        Mutta hetipä "piru mieleen" juolahti,
        että miksi nykyisin niin paljon riidelläänkään ja oikeuksissa asti
        lasten hoidosta ja huollosta eron jälkeen ja jopa tapaamisistakin... ettei vain lastensuojelulla olisi siinäkin näppinsä pelissä....

        näppinsä on ja lujasti. Voin sanoa että minun ja lasten elämät sotkivat täysin (kehottivat riitelemään oikeudessa) vaikka sovinto olisi aivan varma tullut.


    • BuenoSamiLahti

      Nyt on syksy 2018.
      Onneksi nämäkin lapset ovat nykyään aikuisia!
      Toivottavasti jokainen on töissä ja veroa maksamassa yhteiskuntaamme!
      Elämä menee elämän ohessa ja lapset ja lapsenlapset kasvavat siinä sivussa huomaamatta!
      Ei siinä muuta tarvita, kuon hyvä perhe!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe