Helsinki ja palkat

Jugend78

Työpaikan vaihto mielessä ja Helsingin suunnalta on ottanut eräs rekrytointitoimisto yhteyttä parista vaihtoehdosta. Mietityttää hieman vain palkan määrä mitä pyytää. Työni on talous- ja kiinteistöhallintoon liittyvää ja koulutukseltani olen tradenomi. Omissa laskelmissani olen päätynyt kk-palkan summaan min. 3200 euroa. Tällä hetkellä nykyisessäni työpaikassani ansaitsen noin 2300 euroa/kk , joka on alhainen työnkuvani huomioon ottaen ja tästä syystä yleensä ottaen olen katsomassa uusia vaihtoehtoja, tosin kyseessä on pieni kaupunki ja asumiskulut suhteellisen matalat, joten se kompensoi hieman palkan alhaisuutta. Omien laskelmien mukaan kyseinen palkan määrä vastaisi Helsigissä noin 2900 euron kk-palkkaa. Jotta en jaarittele enempää kysymykseni on mikä teidän mielestä on sellainen palkka, jolla Helsingissä pystyy kustantamaan itselleen suhteellisen hyvän elintason mittapylväänä asunnossa hyvä tasoinen vuokra/omistuskaksio. Sinällään hieman "hukassa" palkkapyynnön suhteen, sillä asumiskulut Helsingissä verratuna muuhun Suomeen ovat karanneet käsistä ja työpaikan vaihdon yhteydessä on palkka saatava sellaiseksi, että nettoansiotaso asumiskulujen jälkeen kasvaa.

23

6107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ne

toimistotöiden palkat Helsingissäkään ihan noin suuria ole kuin tuo 3200 - se on jo aika esimies-työnjohto-hommien palkkoja eli jos tuollaista palkkaa meinaa saada pitää olla jo siinä asemassa että tekee päätöksiä ja ratkaisuja firman asioista ja alaisten asioista. Näillä palstoilla yleensäkin esitetään aivan älyttömiä palkka"vaatimuksia" ja joku teini vielä uskoo niihin. Viime vuonna kuulin erään inttipojan esittävän junassa jakeluauton kuljettajan tuntipalkaksi sellaisen summa josta kuukausipalkaksi jos joka päivä täyden päivän tekisi tulisi juuri tuota luokkaa oleva summa eli vähän mettään menee! Mutta voithan sinä pyytää vaikka kuustonnia, mitä se haittaa, jos olet hyvä ja hyvin kehuttu työntekijä niin ne jättävät suhteettomat vaateet huomioimatta ja palkkaavat sinut sillä palkalla johon itse pystyvät.

Mikä rekrytointitoimisto - ai sua on oikein headhuntterit värväämässä - ja talous- ja kiinteistöhallintoa - oho no sori, mä taisin aliarvioida sut. Sori sori.

• Jugend75

Olipas siinä katkeran kuuloinen vastaus, jos itsellä ei mene hyvin niin ei se tarkoita, että kaikki olisi samassa veneessä. Eräänlaisesta johtotason toimenkuvasta on kyse, eli en kuvittele, että esim. jostain reskontranhoitajan työstä maksettaisiin pääkaupunkiseudulla 3000 euroa. Alalla, jossa minä olen on tällä hetkellä työvoimapula osaavista tekijöistä ja keskipalkka toimenkuvastani Suomessa on 2900 euroa/kk. Olisi todella kannattamatonta siirtyä vastaavanlaiseen toimenkuvaan pääkaupunkiseudulle esim. 2500 euron kk-palkalla, jolloin asumiskulujen jälkeen käteen jäisi vain todella pieni määrä rahaa.

• sen tehtävänimikkeen
        Jugend75 kirjoitti:

Olipas siinä katkeran kuuloinen vastaus, jos itsellä ei mene hyvin niin ei se tarkoita, että kaikki olisi samassa veneessä. Eräänlaisesta johtotason toimenkuvasta on kyse, eli en kuvittele, että esim. jostain reskontranhoitajan työstä maksettaisiin pääkaupunkiseudulla 3000 euroa. Alalla, jossa minä olen on tällä hetkellä työvoimapula osaavista tekijöistä ja keskipalkka toimenkuvastani Suomessa on 2900 euroa/kk. Olisi todella kannattamatonta siirtyä vastaavanlaiseen toimenkuvaan pääkaupunkiseudulle esim. 2500 euron kk-palkalla, jolloin asumiskulujen jälkeen käteen jäisi vain todella pieni määrä rahaa.

Taloushallinnon ja kiinteistöalan paikkoja on paljon, totta....

• tuli mieleen

että kuntatyössähän taisi ne paikkakuntakalleusluokat hävitä just, miks niitä sitte pitäs jollaan yksityisellä puolellakaan olla - eli kuule kyllä sun palkkas tulee ihan samaa tasoa olemaan kuin nyt jos työtehtävät pysyvät samankaltaisina.......

• on sinun mielestäsi

kohtuullinen, niin mikset pyydä sitä? Vai pelkäätkö että olisi mahdollista saada vielä enemmän, mutta kun myyt itsesi alihintaan, enempää et saa!

• Jugend75

Sitä luultavasti tulen pyytämään ja siinä menee myös kipukynnys kohdallani työpaikan vaihdolle pääkaupunkiseudulle. Tietysi aina parempi olisi jos enemmän saisi. Ilmeisesti olet pääkaupunkiseudulta, millaista palkkaa saat ja tuletko toimen sillä?

• tietää?
        Jugend75 kirjoitti:

Sitä luultavasti tulen pyytämään ja siinä menee myös kipukynnys kohdallani työpaikan vaihdolle pääkaupunkiseudulle. Tietysi aina parempi olisi jos enemmän saisi. Ilmeisesti olet pääkaupunkiseudulta, millaista palkkaa saat ja tuletko toimen sillä?

No mulla on opistokoulutus, työskentelen kunnalla, palkka alle 2000/kk, tulen toimeen ........

• Jugend75
        tietää? kirjoitti:

No mulla on opistokoulutus, työskentelen kunnalla, palkka alle 2000/kk, tulen toimeen ........

Kuntien palkoilla ei kyllä paikkakunnasta riippumatta juurikaan juhlita, ellet ole johtavassa asemassa. Sanovat, että kunnat panostavat työpaikkojensa työviihtyvyyteen yksityisektorin palkkojen kanssa kilpailun sijaan. Kuinka tuolla tulee Hesassa toimeen, ei ainakaan oman asunnon hankinnasta voi unelmoida näillä hinnoilla ja vuokraankin menee reilu puolet nettopalkasta, jos yksin asuu ja haluaa vähintään asua kaksiossa. Itse en saisi edes kamojani mahtumaan yksiöön saati 40-50 neliön kaksioon.

• Jugend75
        Jugend75 kirjoitti:

Kuntien palkoilla ei kyllä paikkakunnasta riippumatta juurikaan juhlita, ellet ole johtavassa asemassa. Sanovat, että kunnat panostavat työpaikkojensa työviihtyvyyteen yksityisektorin palkkojen kanssa kilpailun sijaan. Kuinka tuolla tulee Hesassa toimeen, ei ainakaan oman asunnon hankinnasta voi unelmoida näillä hinnoilla ja vuokraankin menee reilu puolet nettopalkasta, jos yksin asuu ja haluaa vähintään asua kaksiossa. Itse en saisi edes kamojani mahtumaan yksiöön saati 40-50 neliön kaksioon.

Täällä kyllä pärjää hyvin 2000 euron kk-palkalla ja suorittavan tason työstä saa melko helposti tuon. Kaksion vuokraan tasosta riippuen 340-550 euroa/kk ja jos yksiöön tyytyy niin noin 220-350 euroa/kk.

• on jotain markkina-arvoa
        Jugend75 kirjoitti:

itsessäsi, ei tarvitse halvalla myydä, niin saattaa kohta olla jo miljoonat taskussa ja keskusta-asunto Bulevardilta hankinnassa - onnee sulle ja sun sadan neliön kämpän vaativille kamoilles!

• Jugend75
        on jotain markkina-arvoa kirjoitti:

itsessäsi, ei tarvitse halvalla myydä, niin saattaa kohta olla jo miljoonat taskussa ja keskusta-asunto Bulevardilta hankinnassa - onnee sulle ja sun sadan neliön kämpän vaativille kamoilles!

Kiitos, kyllä se kova työ aina jossain vaiheessa alkaa tuottamaan tulosta.

• palkka

3200 euron palkkapyyntö on sopiva, pyydä ensin
      2900e ja koeajan jälkeen 3200e.
      Olen taloushallinnon tehtävissä ja tradenomi,
      palkka keski-suomessa 3100e (alalla 15v),
      työhön sisältyy esimiestehtäviä. Palkkaani
      sisältyy vielä puhelin nettietu, liikuntasetelit,
      laajennettu työterveys.
      Helsingin hyvätasoiset isot kaksioiden vuokra
      on jotain 800 euroa.

• voi olla tyytyväinen

Itse "nautin" tällä hetkellä 3250 euron kuukausittaisesta palkasta. Se tuntuu pieneltä, koska verotus myös iskee tuollaiseen palkkaan ikävästi (verottaja vie tonnin). Rahaa ei tunnu riittävän oikein mihinkään. Maksan autolainaa ja vuokraa ja syön huonosti. Tosin työsuhde edut kattavat jotain, kuten puhelimen, terveydenhuollon ja nettiliittymän. Jos olet menossa hoitamaan jonkun firman taloushallintoa (controller?) niin pyytäisin kyllä lähemmäs neljätonnia tai jopa ylikin, sillä se on tämän päivän hinta, mitä kolleegani ovat tuommoisiin hommiin lähtiessään saaneet.

• Jugend75

Joo kyllä tuo 3200 euroa on ehdoton minimi, niin uskomattomalta kuin se yhtäkkiä tuntuukin niin asumiskulujen jälkeen lopputuloksessa ei ole juurikaan eroa nykyiseen kiitos progressiivisen verotuksen ja pääkaupunkiseudun korkeiden asumiskulujen.

• merkonomi
        Jugend75 kirjoitti:

Joo kyllä tuo 3200 euroa on ehdoton minimi, niin uskomattomalta kuin se yhtäkkiä tuntuukin niin asumiskulujen jälkeen lopputuloksessa ei ole juurikaan eroa nykyiseen kiitos progressiivisen verotuksen ja pääkaupunkiseudun korkeiden asumiskulujen.

Ei palkkaa minkään asumiskustannusten perusteella makseta. Vaadi se kolme-neljätonnia siitä syystä että tehtävä on sen arvoinen yritykselle että kannattaa maksaa.

Oma valintansa missä asuu. Pienessä maalaiskunnalla on tietenkin halvempaa asua kuin maamme pääkaupungissa jossa maksukykyisten asukastiheys on paljon suurempi. Tässä vähän näkökulmaa tuohon vaateeseen vaikka lopputulos olisikin sama palkan osalta.

Itse en asu Helsingissä vaan Lahdessa, veronalainen palkka 40t vuodessa. Ikää 28v, pärjää ainakin täälläpäin ok.

• maksukykyinen asukasmäärä
        merkonomi kirjoitti:

Ei palkkaa minkään asumiskustannusten perusteella makseta. Vaadi se kolme-neljätonnia siitä syystä että tehtävä on sen arvoinen yritykselle että kannattaa maksaa.

Oma valintansa missä asuu. Pienessä maalaiskunnalla on tietenkin halvempaa asua kuin maamme pääkaupungissa jossa maksukykyisten asukastiheys on paljon suurempi. Tässä vähän näkökulmaa tuohon vaateeseen vaikka lopputulos olisikin sama palkan osalta.

Itse en asu Helsingissä vaan Lahdessa, veronalainen palkka 40t vuodessa. Ikää 28v, pärjää ainakin täälläpäin ok.

tai -tiheys, miten vaan. Mutta eipä sitten ole pks:lla mahdollisuuksia vähemmän tienaavilla kun nuo maksukykyiset hilaavat kaikki hinnat ja vuokrat pilviin. Mutta ei pks taida enää pienituloisia tarvitakaan.....

• Jugend75
        maksukykyinen asukasmäärä kirjoitti:

tai -tiheys, miten vaan. Mutta eipä sitten ole pks:lla mahdollisuuksia vähemmän tienaavilla kun nuo maksukykyiset hilaavat kaikki hinnat ja vuokrat pilviin. Mutta ei pks taida enää pienituloisia tarvitakaan.....

Itse määrittelen oman palkkani tietysi tehtävän mukaan mutta myös sen mukaan mikä on ostovoima asumiskulujen jälkeen vastaavalla asumistasolla. Täällä missä nyt olen on mahdotonta saada tästä toimenkuvasta 3200 euroa kuukaudessa, mikä on ihan ymmärrettävää ja enkä myös niin paljoa tarvitsekkaan koska täällä asuminen on halpaa. Omalle osaamiselle on ilmeisesti melko paljon kysyntää pääkaupunkiseudulla mutta käteen on jäätävä verotuksen ja asumiskulujen jälkeen ainakin sama mutta mielummin tietysti enemmän tai ei jaksa kiinnostaa. Osaajista ilmeisesti on pula kun hakupyyntöjä näyttää tulevan melko paljon pääkaupunkiseudulta ja sinällään kyllä siirtyminen kiinnostaakin mikäli vain asiallista palkkaa tulevat maksamaan.

• joo.......
        Jugend75 kirjoitti:

Itse määrittelen oman palkkani tietysi tehtävän mukaan mutta myös sen mukaan mikä on ostovoima asumiskulujen jälkeen vastaavalla asumistasolla. Täällä missä nyt olen on mahdotonta saada tästä toimenkuvasta 3200 euroa kuukaudessa, mikä on ihan ymmärrettävää ja enkä myös niin paljoa tarvitsekkaan koska täällä asuminen on halpaa. Omalle osaamiselle on ilmeisesti melko paljon kysyntää pääkaupunkiseudulla mutta käteen on jäätävä verotuksen ja asumiskulujen jälkeen ainakin sama mutta mielummin tietysti enemmän tai ei jaksa kiinnostaa. Osaajista ilmeisesti on pula kun hakupyyntöjä näyttää tulevan melko paljon pääkaupunkiseudulta ja sinällään kyllä siirtyminen kiinnostaakin mikäli vain asiallista palkkaa tulevat maksamaan.

Voihan sitä pyytää mitä tahansa, se onkin eri asia maksaako kukaan kohtuuttomia. Jos haluat säilyttää "elintasosi", niin pysy siellä entisessä.
        Luuletko tosiaan, että pääkaupunkiseudulla maksetaan 40% korkeampaa palkkaa, kuin muualla maassa. Palkat on määritelty tehtävien mukaan, ei kunkin nettopalkan mukaan. Ei täällä mitään erillistä asumis- tai elintasolisää makseta.

• Jugend75
        joo....... kirjoitti:

Voihan sitä pyytää mitä tahansa, se onkin eri asia maksaako kukaan kohtuuttomia. Jos haluat säilyttää "elintasosi", niin pysy siellä entisessä.
        Luuletko tosiaan, että pääkaupunkiseudulla maksetaan 40% korkeampaa palkkaa, kuin muualla maassa. Palkat on määritelty tehtävien mukaan, ei kunkin nettopalkan mukaan. Ei täällä mitään erillistä asumis- tai elintasolisää makseta.

Niin saas nähdä sitten, 2970 euron luokassa olen tällä hetkellä neuvotteluissa erään firman kanssa, mutta luultavasti menee ohitse se tilaisuus. Palkkaan sisältyy auto- ja puhelinetu, joten aivan en ole vielä tyytyväinen käteen jäävään osaan, mutta eipä tässä olla selkä seinään vasten, joten ei paniikkia vaikka tämä paikka luultavasti menee ohitse.

• vähään
        Jugend75 kirjoitti:

Niin saas nähdä sitten, 2970 euron luokassa olen tällä hetkellä neuvotteluissa erään firman kanssa, mutta luultavasti menee ohitse se tilaisuus. Palkkaan sisältyy auto- ja puhelinetu, joten aivan en ole vielä tyytyväinen käteen jäävään osaan, mutta eipä tässä olla selkä seinään vasten, joten ei paniikkia vaikka tämä paikka luultavasti menee ohitse.

Vaadi vielä asunto- ja lounasetu. Hyvällehän kannattaa luvata kaikki herkut.

• Jugend75
        vähään kirjoitti:

Vaadi vielä asunto- ja lounasetu. Hyvällehän kannattaa luvata kaikki herkut.

Yes, muutto edessä puolentoista kuukauden päästä ja noin pari sataa pääsin yli tavoitteeni kk-palkassa eli noin 3400 euron luokkaan etuineen =). Normaali tasoa siellä tällä alalla, asiaa myös parilta pääkapunkiseudulla työssä olevalta kolleegalta tiedustelin.

• LiljanKukkaLumiValkoinen
        Jugend75 kirjoitti:

Yes, muutto edessä puolentoista kuukauden päästä ja noin pari sataa pääsin yli tavoitteeni kk-palkassa eli noin 3400 euron luokkaan etuineen =). Normaali tasoa siellä tällä alalla, asiaa myös parilta pääkapunkiseudulla työssä olevalta kolleegalta tiedustelin.

ihanaa, kun edes toisia onnistaa ; ) toteutukoon toiveesi!

• palkkataulukot

Harvoin palkkaa suoraan tehtävän mukaan maksetaan vaan erot voivat olla hyvin suuriakin riippuen juuri paikkakunnasta ja varsinkin millainen yritys on kyseessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      174
      6431
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1764
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1548
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      972
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      37
      928
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      887
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      839
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      233
      793
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      789
    Aihe