Mistä vanteet?

Janicah-Alfa

Täällä kirjoittelee eräs Alfa Romeo nainen, jolle nuo kaunokaiset ovat ainoita oikeita autoja. Alfa pörisee alla, ja tasan tarkkaan seuraavakin auto on kyseistä merkkiä.
Sellaista ajattelin kysäistä,että mistä paikoista saa Alfoihin esimerkiksi vanteita? Kun yhdet vanteet on, ja ne tulivat kaupan tekijäiseksi. Olisi mukava saada ostettua uudet alumiinivanteet, toki jos jollakin on myynnissä Alfa Romeo 156 sportwagoniin sopivat vanteet, voi sähköpostiin laittaa tietoa. ([email protected])
Ja sitten.. Haluaisin myös alfaani esim.punaiset penkin suojukset. Onko sellaisia mahdollista saada ostettua jostakin? Kun jossakin Alfassa olen sellaiset joskus nähnyt,mutten mistään ole niitä löytänyt...

48

5077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veneziano

      Sopivanlaisia alumiinivanteita kannattaa kysellä rengasliikkeiden kautta. Sopiva koko löytyy auton käyttöohjekirjasta pulttijakotietoineen.

      Kannattaa hankkia kooltaan Alfan alkuperäisiä vastaavat vanteet ja renkaat, näin voi olla varma siitä, että sen alkuperäiset hyvät ajo-ominaisuudet säilyvät muuttumattomina.

      Alkuperäisiä Alfan alumiinivanteita myy maahantuoja ja käytettyjä myyvät yksityiset. Niiden kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei osta viallisia.

      Liian suuret/leveät renkaat lisäävät auton uraherkkyyttä, rengasmelua ja ovat kalliimmat. Alfa Romeo 156 ei alkuperäisrenkailla ole uraherkkä eikä meluisakaan.

      Tietyn värisiä istuinsuojia voi tiedustella maahantuojalta ja jos heiltä ei löydy, niin toinen tiedustelemisen arvoinen paikka on Polar Autovaruste Tampereella, jonka kautta sai ainakin vielä pari vuotta sitten merkkikohtaisia plyyshisiä istuinsuojia, värivalikoima laaja ja istuvuus kuulemma erittäin hyvä!

      Toivon, että pääset näillä vinkeillä ainakin alkuun!

      Hyvää kevättä!

      • Janicah-Alfa

        Oikein paljon kiitoksia Sinulle asiantuntevista vinkeistä!
        ..On varmaankin tosi asia,ettei kannata ostaa kamalan suuria renkaita/vanteita, koska olen erityisen ihastunut juuri tuohon Alfan hyvään ajettavuuteen. Tosin kyllähän ne suuret vanteet ovat aina niiiin ihanat.
        Iloista kevättä kaikille Alfa-kuskeille!:P


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Oikein paljon kiitoksia Sinulle asiantuntevista vinkeistä!
        ..On varmaankin tosi asia,ettei kannata ostaa kamalan suuria renkaita/vanteita, koska olen erityisen ihastunut juuri tuohon Alfan hyvään ajettavuuteen. Tosin kyllähän ne suuret vanteet ovat aina niiiin ihanat.
        Iloista kevättä kaikille Alfa-kuskeille!:P

        Sen verran vielä noista auton pyöristä, että rengaskauppiashan myy sinulle millaiset vanne/rengas -yhdistelmät tahansa, mieluimmin mahdollisimman isot (=kalliit sellaiset).

        Nykyisen "tuning" -villityksen aikanahan on totuttua, että kaikenlaisiin perhevankkureihinkin asennetaan ylisuurille vanteille ylileveät renkaat.

        Tuloksena on "sporttisen?!?" näköinen peli, joka paukkuu kuopissa, humisee läpitunkevasti moottoritienopeuksissa ja vaatii jatkuvaa ohjaamista suorallakin tiellä.

        Omistat Alfa Romeo 156 Sportwagonin, johon on valmistaja suositellut rekisteriotteen mukaisia renkaita. Ne ovat mielestäni sen alla asiallisen näköiset ja ennen kaikkea, hyvät ajaa! (itselläni Alfa 156 2.0 TS Berlina)

        Ei kannata "ylirengastaa" ajettavuudeltaan näinkin hienoa autoa pelkkien ulkonäköseikkojen vuoksi.

        Muistathan myös, että Alfaa ajetaan "teiden ritareiden" (tai sinun tapauksessasi linnaneidon)tyylillä, se pidetään aina fiksussa kunnossa ja että me tosi Alfistit tervehdimme toisiamme aina vastaan ajaessamme!

        Eli tervehditään! :)


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Sen verran vielä noista auton pyöristä, että rengaskauppiashan myy sinulle millaiset vanne/rengas -yhdistelmät tahansa, mieluimmin mahdollisimman isot (=kalliit sellaiset).

        Nykyisen "tuning" -villityksen aikanahan on totuttua, että kaikenlaisiin perhevankkureihinkin asennetaan ylisuurille vanteille ylileveät renkaat.

        Tuloksena on "sporttisen?!?" näköinen peli, joka paukkuu kuopissa, humisee läpitunkevasti moottoritienopeuksissa ja vaatii jatkuvaa ohjaamista suorallakin tiellä.

        Omistat Alfa Romeo 156 Sportwagonin, johon on valmistaja suositellut rekisteriotteen mukaisia renkaita. Ne ovat mielestäni sen alla asiallisen näköiset ja ennen kaikkea, hyvät ajaa! (itselläni Alfa 156 2.0 TS Berlina)

        Ei kannata "ylirengastaa" ajettavuudeltaan näinkin hienoa autoa pelkkien ulkonäköseikkojen vuoksi.

        Muistathan myös, että Alfaa ajetaan "teiden ritareiden" (tai sinun tapauksessasi linnaneidon)tyylillä, se pidetään aina fiksussa kunnossa ja että me tosi Alfistit tervehdimme toisiamme aina vastaan ajaessamme!

        Eli tervehditään! :)

        Kiitos sinä teiden Alfa-uros! :P Ja ihan varmasti moikataan aina,kun vastaan tullaan! :) On ollut ilo huomata,että aina käsi nousee kun kaksi Alfaa reiteillään törmää.
        Iloista kevättä!


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Kiitos sinä teiden Alfa-uros! :P Ja ihan varmasti moikataan aina,kun vastaan tullaan! :) On ollut ilo huomata,että aina käsi nousee kun kaksi Alfaa reiteillään törmää.
        Iloista kevättä!

        ...että maassamme toimii parikin Alfa Romeo -merkkikerhoa. Itselläni on kokemusta AREF:sta (Alfa Romeo Entusiasti Finlandesi) ja ne ovat myönteisiä. Kerho järjestää erilaisia tapahtumia ympäri maata, porukka on mukavaa ja jäsenlehti on laadukas.

        Oletko ajatellut mahdollista kerhoon liittymistä, vai oletko jo mahdollisesti sen jäsen? Jos et vielä, kannattaa käydä tutustumassa sen nettisivuilla!


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        ...että maassamme toimii parikin Alfa Romeo -merkkikerhoa. Itselläni on kokemusta AREF:sta (Alfa Romeo Entusiasti Finlandesi) ja ne ovat myönteisiä. Kerho järjestää erilaisia tapahtumia ympäri maata, porukka on mukavaa ja jäsenlehti on laadukas.

        Oletko ajatellut mahdollista kerhoon liittymistä, vai oletko jo mahdollisesti sen jäsen? Jos et vielä, kannattaa käydä tutustumassa sen nettisivuilla!

        En ole moisesta kuullutkaan. Pitääpäs käydä katsastamassa nuo kyseisen paikan sivut,jospa sinne vaikka liittyisi. Alfalaiset on mukavaa porukkaa!:)


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        En ole moisesta kuullutkaan. Pitääpäs käydä katsastamassa nuo kyseisen paikan sivut,jospa sinne vaikka liittyisi. Alfalaiset on mukavaa porukkaa!:)

        Nettisivut löytyvät osoitteesta www.aref.fi josta löytyvät yhteystiedot ja juttua kerhon toiminnasta ym, ym.

        Hyvänä esimerkkinä kerhon toiminnasta voisi mainita viime vuonna elokuun lopulla kokoontumisajot kylpylähotelli "Kivitipussa" Lappajärvellä joka järjestettiin jo toisen kerran nimellä "Italialainen viikonloppu".

        Alfoille oli oma parkkinsa hotellin edessä, jossa ne muodostivat hotellin muille vieraille "näyttelyn" kerholaisten ajokalustosta (tämä tarkoitti sitä, että auto piti jynssätä kiiltävään kuntoon.....)

        Ohjelmassa oli mm. luento Vespa -skootterin syntyhistoriasta, viikonlopun ruokatarjoilu oli tietysti italialaishenkinen ja todella maukas. Kylpylässä oli mukava polskutella ja illalla mahdollisuus pyörähtää parketilla.

        Sunnuntai -aamupäivällä käytiin tutustumassa n. 40 km:n päässä Ähtävällä (Esse) yhteen suomen tunnetuimmista Alfa Romeoihin erikoistuneista huoltokorjaamoista, eli T. Muukkosella.

        Siellä saimme tutustua korjaamon varaosa- ja huoltopalveluihin, Alfojen ylläpidon erityispiirteisiin ja hyvät pullakahvit.

        Jos em. tyyliset kerhotapaamiset ja rentojen ihmisten seura kiinnostaa, niin siitä vain!


      • ylirengastaja
        Veneziano kirjoitti:

        Sen verran vielä noista auton pyöristä, että rengaskauppiashan myy sinulle millaiset vanne/rengas -yhdistelmät tahansa, mieluimmin mahdollisimman isot (=kalliit sellaiset).

        Nykyisen "tuning" -villityksen aikanahan on totuttua, että kaikenlaisiin perhevankkureihinkin asennetaan ylisuurille vanteille ylileveät renkaat.

        Tuloksena on "sporttisen?!?" näköinen peli, joka paukkuu kuopissa, humisee läpitunkevasti moottoritienopeuksissa ja vaatii jatkuvaa ohjaamista suorallakin tiellä.

        Omistat Alfa Romeo 156 Sportwagonin, johon on valmistaja suositellut rekisteriotteen mukaisia renkaita. Ne ovat mielestäni sen alla asiallisen näköiset ja ennen kaikkea, hyvät ajaa! (itselläni Alfa 156 2.0 TS Berlina)

        Ei kannata "ylirengastaa" ajettavuudeltaan näinkin hienoa autoa pelkkien ulkonäköseikkojen vuoksi.

        Muistathan myös, että Alfaa ajetaan "teiden ritareiden" (tai sinun tapauksessasi linnaneidon)tyylillä, se pidetään aina fiksussa kunnossa ja että me tosi Alfistit tervehdimme toisiamme aina vastaan ajaessamme!

        Eli tervehditään! :)

        Ylirengastusta minäkään en suosittele, mutta kannattaa nyt sentään pykälää vakiokokoa suurempaa laittaa alle.

        Rengaskoko 205/55R16 on aika hyvä kompromissi. 16-tuumainen vanne näyttää paremmalta kuin vakiona oleva nykymittapuunmukaan "säälittävä" 15-tuumainen. Lisäksi 205 leveä rengas ei vielä vetele urissa ja on hiljainen. 17-tuumaiset ja 225 leveät menevät jo hieman överiksi...

        Omien kokemusteni mukaan Continentalin SportContact2 on hiljaisin ja paras rengas, jonka kaupasta saa. Tuli muuten juuri TM:n rengastestissä kakkoseksi!


    • Veneziano

      ...hassua, ettei kukaan muu osallistunut tähän keskusteluun? Yleensä kommentteja satelee sieltä sun täältä.....

      • Janicah-Alfa

        Niin.. Me keskustelemme täällä kahdestaan.. :) Mutta eipä se haittaa, kaksi Alfistia löysi toisensa. :)
        Kävin tuolla nettisivuilla,ja mielenkiintoiselta vaikutti. Pitänee varmaan liittyä tuohon Alfojen suureen joukkoon.


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Niin.. Me keskustelemme täällä kahdestaan.. :) Mutta eipä se haittaa, kaksi Alfistia löysi toisensa. :)
        Kävin tuolla nettisivuilla,ja mielenkiintoiselta vaikutti. Pitänee varmaan liittyä tuohon Alfojen suureen joukkoon.

        Kiva, että kiinnostuit AREF:ista! Joukko tosin ei ole hirveän suuri, mutta kuitenkin aktiivinen kun ottaa huomioon maassamme rekisteröityjen Alfa Romeo -autojen kokonaismäärän (lienee tällä hetkellä jossain 7000 - 8000 kpl:n tienoilla).

        Porukkaa yhdistää saman ajoneuvomerkin lisäksi yleinen kiinnostus Italiaan, italialaisuuteen, heidän tapaansa toteuttaa asioita ja tietysti ruokakulttuuriin, jota ei voi sivuuttaa kun liikutaan näissä ympyröissä.

        Kärsiikö muuten kysyä, missäpäin suomea Alfallasi kurvailet......?

        Lopuksi: Oikein hyvää naistenpäivää sinulle!!!


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Kiva, että kiinnostuit AREF:ista! Joukko tosin ei ole hirveän suuri, mutta kuitenkin aktiivinen kun ottaa huomioon maassamme rekisteröityjen Alfa Romeo -autojen kokonaismäärän (lienee tällä hetkellä jossain 7000 - 8000 kpl:n tienoilla).

        Porukkaa yhdistää saman ajoneuvomerkin lisäksi yleinen kiinnostus Italiaan, italialaisuuteen, heidän tapaansa toteuttaa asioita ja tietysti ruokakulttuuriin, jota ei voi sivuuttaa kun liikutaan näissä ympyröissä.

        Kärsiikö muuten kysyä, missäpäin suomea Alfallasi kurvailet......?

        Lopuksi: Oikein hyvää naistenpäivää sinulle!!!

        Voin todellakin sanoa,että tämä kyseinen automerkki on vienyt sydämeni. Se on sen verran erikoinen,ettei kuitenkaan ihan jokaisella sellaista ole. :) Ei tarvitse ainakaan seuraavaa autoa ostaessa miettiä,mikähän merkki olisi.
        Keski-Suomessa kurvailen, missäspäin sinä?


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Voin todellakin sanoa,että tämä kyseinen automerkki on vienyt sydämeni. Se on sen verran erikoinen,ettei kuitenkaan ihan jokaisella sellaista ole. :) Ei tarvitse ainakaan seuraavaa autoa ostaessa miettiä,mikähän merkki olisi.
        Keski-Suomessa kurvailen, missäspäin sinä?

        Itse olen ollut kiinnostunut Alfa Romeoista jo 80 -luvun puolenvälistä lähtien, kun viimeisiä Alfasudeja ajeltiin loppuun, 33:sia tuli vastaan muutamia ja katukuvaan alkoivat ilmestyä harvakseltaan 75:sia ja ensimmäiset 164:set.

        Jo silloin oivalsin, että kyseessä olivat hieman tavallisuudesta poikkeavat autot, eikä mielenkiintoani vähentänyt lainkaan: "Nää on hienoja vehkeitä, jos sattuvat toimimaan" -jutut.

        Sillä näitä juttujahan kertoivat lähinnä sellaiset henkilöt, jotka eivät olleet koskaan omistaneet Alfaa.

        Tutustuessani merkkiin ja sen historiaan tarkemmin varmistuin, että joskus huristelen Alfalla itsekkin, niin kuin tilanne nyt onkin.

        Alfat ovat sekoitus merkin legendaarista kilpailuhistoriaa = "Cuore Sportivo", italialaista tempperamenttia, jäljittelemätöntä tyylikkyyttä, herkkää ajonautintoa ja ennen kaikkea saapasmaan: "ei elämän tarvitse olla niin kauhean tiukkapipoista" -asennetta.

        Itse kaarran ja kurvailen, aina kun ehdin, täällä Hämeen tiheimmässä asutuskeskittymässä...

        Miten on, tuleeko sinusta kerholaista ja oletko muuten matkaillut Alfojen kotimaassa?


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Itse olen ollut kiinnostunut Alfa Romeoista jo 80 -luvun puolenvälistä lähtien, kun viimeisiä Alfasudeja ajeltiin loppuun, 33:sia tuli vastaan muutamia ja katukuvaan alkoivat ilmestyä harvakseltaan 75:sia ja ensimmäiset 164:set.

        Jo silloin oivalsin, että kyseessä olivat hieman tavallisuudesta poikkeavat autot, eikä mielenkiintoani vähentänyt lainkaan: "Nää on hienoja vehkeitä, jos sattuvat toimimaan" -jutut.

        Sillä näitä juttujahan kertoivat lähinnä sellaiset henkilöt, jotka eivät olleet koskaan omistaneet Alfaa.

        Tutustuessani merkkiin ja sen historiaan tarkemmin varmistuin, että joskus huristelen Alfalla itsekkin, niin kuin tilanne nyt onkin.

        Alfat ovat sekoitus merkin legendaarista kilpailuhistoriaa = "Cuore Sportivo", italialaista tempperamenttia, jäljittelemätöntä tyylikkyyttä, herkkää ajonautintoa ja ennen kaikkea saapasmaan: "ei elämän tarvitse olla niin kauhean tiukkapipoista" -asennetta.

        Itse kaarran ja kurvailen, aina kun ehdin, täällä Hämeen tiheimmässä asutuskeskittymässä...

        Miten on, tuleeko sinusta kerholaista ja oletko muuten matkaillut Alfojen kotimaassa?

        On totta, että Alfa on juuri persoonallinen auto. Ja varmasti myös persoonallisten ihmisten merkkivalinta. (Voin ainakin itsestäni sanoa,että olen aikamoinen persoona, enkä varmasti mikään perustypy..) :)
        Olen ammatiltani matkailuvirkailija, mutta en ole tuolla Alfojen kotimaassa koskaan vieraillut. Toki mahtavaa sinne olisi joskus päästä.
        Ja näin kevään tullen on iskenyt valtava autokuume... Kunpa olisi rahaa vaihtaa uudempaan Alfaan...


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        On totta, että Alfa on juuri persoonallinen auto. Ja varmasti myös persoonallisten ihmisten merkkivalinta. (Voin ainakin itsestäni sanoa,että olen aikamoinen persoona, enkä varmasti mikään perustypy..) :)
        Olen ammatiltani matkailuvirkailija, mutta en ole tuolla Alfojen kotimaassa koskaan vieraillut. Toki mahtavaa sinne olisi joskus päästä.
        Ja näin kevään tullen on iskenyt valtava autokuume... Kunpa olisi rahaa vaihtaa uudempaan Alfaan...

        Sinun täytyy ehdottomasti vierailla joskus Italiassa, se on todella mielenkiintoinen maa! Itse on tullut käytyä eräitäkin kertoja ja voin sanoa, että jos on itse luonteeltaan tietyn tyyppinen, siihen rakastuu niin kuin Alfaan!

        Lisäksi viimeistään maahan tutustuessaan ymmärtää, miksi Alfat ovat sellaisia, kuin ne ovat.

        Autokuume on näin keväisin kavala tauti ;) Mutta harkitse tarkoin, mikäli nykyinen autosi on vielä hyvässä kunnossa. Alfa 156 on nimittäin nyky-Alfoista tunnokkaimpia ajettavia (ja lisäksi mielestäni erittäin hyvän näköinen!!!)

        Vaikka Alfa 159 on joiltakin osin laadukkaamman oloinen, se ei ole niin persoonallinen, kuin 156 ja on jotenkin "jähmeämpi". Uskon, että 156 tulee olemaan tietynlainen "virstanpylväs" -malli merkin kehityksessä.

        Jos oma 156:sesi on hyvässä kunnossa, pidä siitä huolta, nauti sen herkkyydestä ja luonteesta sillä vuosimallia uudistamalla kaikki seikat eivät välttämättä parane (vaikka eivät sitten huononisikaan) Lisäksi säästyy rahaa.

        Minkä ikäinen ja värinen oma Alfasi on? Onko se toiminut hyvin?


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Sinun täytyy ehdottomasti vierailla joskus Italiassa, se on todella mielenkiintoinen maa! Itse on tullut käytyä eräitäkin kertoja ja voin sanoa, että jos on itse luonteeltaan tietyn tyyppinen, siihen rakastuu niin kuin Alfaan!

        Lisäksi viimeistään maahan tutustuessaan ymmärtää, miksi Alfat ovat sellaisia, kuin ne ovat.

        Autokuume on näin keväisin kavala tauti ;) Mutta harkitse tarkoin, mikäli nykyinen autosi on vielä hyvässä kunnossa. Alfa 156 on nimittäin nyky-Alfoista tunnokkaimpia ajettavia (ja lisäksi mielestäni erittäin hyvän näköinen!!!)

        Vaikka Alfa 159 on joiltakin osin laadukkaamman oloinen, se ei ole niin persoonallinen, kuin 156 ja on jotenkin "jähmeämpi". Uskon, että 156 tulee olemaan tietynlainen "virstanpylväs" -malli merkin kehityksessä.

        Jos oma 156:sesi on hyvässä kunnossa, pidä siitä huolta, nauti sen herkkyydestä ja luonteesta sillä vuosimallia uudistamalla kaikki seikat eivät välttämättä parane (vaikka eivät sitten huononisikaan) Lisäksi säästyy rahaa.

        Minkä ikäinen ja värinen oma Alfasi on? Onko se toiminut hyvin?

        Joo,tämä kevät on aina sellaista auto-kuume aikaa.. Ihan kamalasti tekisi mieli vaihtaa uudempi Alfa,mutta toki järkevänä ymmärrän ettei se ole mahdollista.
        Oih,Italiaan olisi niin ihana päästä. Mutta ei taida taloudellinen tilanne ainakaan nyt antaa periksi. Noh,unelmissani ajan Italiassa uudella Alfalla.
        Itselläni on vuoden 2001 Alfa, ja väriltään se perinteinen; Kirkkaan punainen. Mielestäni Alfan kuuluu olla "perinteisen" värinen, tai ainakin itse olen mieltynyt juuri tuohon punaiseen. Sellainen tälle typylle jatkossakin.


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Joo,tämä kevät on aina sellaista auto-kuume aikaa.. Ihan kamalasti tekisi mieli vaihtaa uudempi Alfa,mutta toki järkevänä ymmärrän ettei se ole mahdollista.
        Oih,Italiaan olisi niin ihana päästä. Mutta ei taida taloudellinen tilanne ainakaan nyt antaa periksi. Noh,unelmissani ajan Italiassa uudella Alfalla.
        Itselläni on vuoden 2001 Alfa, ja väriltään se perinteinen; Kirkkaan punainen. Mielestäni Alfan kuuluu olla "perinteisen" värinen, tai ainakin itse olen mieltynyt juuri tuohon punaiseen. Sellainen tälle typylle jatkossakin.

        Sinullahan on uudempi! Täällä on myös punainen, vm. 2000 Alfa 156 2.0 TS Berlina, n.122 000 km ajettu ja ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa!

        Kiitos tämän yksilön hyvästä kunnosta kuuluu sen ensimmäiselle omistajalle, yrittäjä-rouvalle joka oli pitänyt auton aivan viimeisen päälle kunnossa ja ajanut sillä lähinnä yksin. Näin ollen sen sisätilatkin olivat erittäin siistit, eikä autossa oltu tupakoitu.

        Olen yrittänyt jatkaa samaa linjaa auton ylläpidossa, huollot on suoritettu ajallaan, pesty vähintään 2-3 kertaa/kk ja vahattukin keväin/syksyin (ja tietysti ennen kerhotapaamisia!!) Toki maalipinnassa näkyy 8 vuoden käytön jäljet, mutta ei se kyllä pahasti häpeä muutamaa vuotta nuorempaa ajokkia.

        Alfa 156 on erittäin kauniisti muotoiltu auto ja mikä parasta, täysikokoinen quattroporte. Nyky-Alfoista suosikkini (mikäli tämän voi niihin enää lukea) on kuitenkin Alfa 164, sen 80-luvun kiilamainen Pininfarina -muoto puhuttelee minua eniten eli kaveri on osannut hommansa.

        Alkuun olikin kiikarissa 1990 - 1995 vm. 164, mutta sen ikäisiä oli harvoin tarjolla ja nekin lähes järjestäin yli 200 000 km ajettuja, eli "entisöintiä" olisi ollut tiedossa.

        Jos Alfan dueporte -malleista pitäisi nostaa yksi ylitse muiden, olisi se ehdottomasti 90 -luvun puolenvälin Alfa GTV 2.0 TS (Gran Turismo Veloce), muistaakseni myös Pininfarinan leipoma kori.

        Kävin viime syksynä koeajamassa Breran, mutta se ei murinastaan, nelivedostaan ja tietystä agressiivisuudestaan huolimatta tehnyt minuun toivottua vaikutusta. Auto muljahteli ikävästi moottoritien urissa, rengasmelu oli turhan kova ja kojetaulu mielestäni pilattu tyylittömällä ajotietokoneen näytöllä (noh, makuasia)

        Alfan tulee olla ehdottomasti PUNAINEN! ja jollei se ole punainen, niin sitten musta! Muut värit ovat siinä tekaistun näköisiä ja ainakin 156 on hopeisena jotenkin "halvan" oloinen.

        Tee Italian -matkasta tulevien vuosien tavoite!


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Sinullahan on uudempi! Täällä on myös punainen, vm. 2000 Alfa 156 2.0 TS Berlina, n.122 000 km ajettu ja ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa!

        Kiitos tämän yksilön hyvästä kunnosta kuuluu sen ensimmäiselle omistajalle, yrittäjä-rouvalle joka oli pitänyt auton aivan viimeisen päälle kunnossa ja ajanut sillä lähinnä yksin. Näin ollen sen sisätilatkin olivat erittäin siistit, eikä autossa oltu tupakoitu.

        Olen yrittänyt jatkaa samaa linjaa auton ylläpidossa, huollot on suoritettu ajallaan, pesty vähintään 2-3 kertaa/kk ja vahattukin keväin/syksyin (ja tietysti ennen kerhotapaamisia!!) Toki maalipinnassa näkyy 8 vuoden käytön jäljet, mutta ei se kyllä pahasti häpeä muutamaa vuotta nuorempaa ajokkia.

        Alfa 156 on erittäin kauniisti muotoiltu auto ja mikä parasta, täysikokoinen quattroporte. Nyky-Alfoista suosikkini (mikäli tämän voi niihin enää lukea) on kuitenkin Alfa 164, sen 80-luvun kiilamainen Pininfarina -muoto puhuttelee minua eniten eli kaveri on osannut hommansa.

        Alkuun olikin kiikarissa 1990 - 1995 vm. 164, mutta sen ikäisiä oli harvoin tarjolla ja nekin lähes järjestäin yli 200 000 km ajettuja, eli "entisöintiä" olisi ollut tiedossa.

        Jos Alfan dueporte -malleista pitäisi nostaa yksi ylitse muiden, olisi se ehdottomasti 90 -luvun puolenvälin Alfa GTV 2.0 TS (Gran Turismo Veloce), muistaakseni myös Pininfarinan leipoma kori.

        Kävin viime syksynä koeajamassa Breran, mutta se ei murinastaan, nelivedostaan ja tietystä agressiivisuudestaan huolimatta tehnyt minuun toivottua vaikutusta. Auto muljahteli ikävästi moottoritien urissa, rengasmelu oli turhan kova ja kojetaulu mielestäni pilattu tyylittömällä ajotietokoneen näytöllä (noh, makuasia)

        Alfan tulee olla ehdottomasti PUNAINEN! ja jollei se ole punainen, niin sitten musta! Muut värit ovat siinä tekaistun näköisiä ja ainakin 156 on hopeisena jotenkin "halvan" oloinen.

        Tee Italian -matkasta tulevien vuosien tavoite!

        Mielestäni Alfoja on vain kahta "oikeaa väriä," Kirkkaan punainen tai sitten musta. Olen aina ollut tätä mieltä, ja mielestäni muut värit eivät yksinkertaisesti käy tähän autoon, eivätkä ne tuo auton kauneutta esille yhtä hyvin.
        Minulla tulee aivan varmasti olemaan aina joko musta tai sitten tuo punainen.
        Täällä meidän kylillä on sellainen "viininpunainen" (Vai metallinpunainen?) Alfa, tätä uusinta uutta mallia. Hieno auto, mutta mielestäni tuo väri ei ole kovinkaan hieno... Noh,makunsa kullakin.
        Omalla Alfallani on mittarissa jo 151 000km, ja olenkin miettinyt kuinka kauan autoa kannattaa sitten pitää. (Tarkoitan sitä, että sillä olisi vielä jotakin vaihto-arvoa.) Toki ainakin pari vuotta olen sitä ajatellut pitää, ja olenhan hyvin kiintynyt tähän nykyiseen autooni.. :)


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Mielestäni Alfoja on vain kahta "oikeaa väriä," Kirkkaan punainen tai sitten musta. Olen aina ollut tätä mieltä, ja mielestäni muut värit eivät yksinkertaisesti käy tähän autoon, eivätkä ne tuo auton kauneutta esille yhtä hyvin.
        Minulla tulee aivan varmasti olemaan aina joko musta tai sitten tuo punainen.
        Täällä meidän kylillä on sellainen "viininpunainen" (Vai metallinpunainen?) Alfa, tätä uusinta uutta mallia. Hieno auto, mutta mielestäni tuo väri ei ole kovinkaan hieno... Noh,makunsa kullakin.
        Omalla Alfallani on mittarissa jo 151 000km, ja olenkin miettinyt kuinka kauan autoa kannattaa sitten pitää. (Tarkoitan sitä, että sillä olisi vielä jotakin vaihto-arvoa.) Toki ainakin pari vuotta olen sitä ajatellut pitää, ja olenhan hyvin kiintynyt tähän nykyiseen autooni.. :)

        Autoissa pätee jollain lailla samat perusasiat, kuin meissä ihmisissäkin. Iällä ja kilometrimäärillä ei ole niin suurta merkitystä, jos huolloista on pidetty kiinni.

        Mikäli ajokkisi on mielestäsi siistissä kunnossa (ei ruostetta) huollot on tehty ajallaan, (huom: jakohihnan vaihto 3vuoden tai 60 000 km:n välein) ja muut huoltokohteet käyttöohjekirjan mukaisesti, on mielestäni lähes sama, onko auto 5 vai 10 vuotias, tai 100 000 vai 150 000 km ajettu.

        Huonolla ylläpidolla saadaan nuorikin yksilö nopeasti huonoon kuntoon, eikä se ole mikään temppu. Taitona sen sijaan pidän arkiajokin hyvässä kunnossa ja siistinä pitämistä (siihen itse ainakin pyrin) ja se on AINA edullisempaa, kuin uuteen vaihtaminen!

        Noissa väriasioissa tunnumme olevan samoilla linjoilla, tosin itse hyväksyn tuon mainitsemasi "viininpunaisen", koska se ei tee Alfaa "halvan" oloiseksi. Myös tumman sininen menettelee jotenkuten, mutta ne hopea ja metallinhohto vaalean vihreä ehdottomasti ei!

        Onko muuten teidän kylillänne huoltokorjaamoa, jossa suhtaudutaan myötämielisesti Alfoihin (jotkut korjaamot ainakin takavuosina karsastivat niitä niiden "eksoottisuuden" vuoksi). Minkälaisessa itse huollatat Alfasi? Suuressa korjaamossa vai pikkupajalla?


      • ToroBianco
        Veneziano kirjoitti:

        Sinullahan on uudempi! Täällä on myös punainen, vm. 2000 Alfa 156 2.0 TS Berlina, n.122 000 km ajettu ja ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa!

        Kiitos tämän yksilön hyvästä kunnosta kuuluu sen ensimmäiselle omistajalle, yrittäjä-rouvalle joka oli pitänyt auton aivan viimeisen päälle kunnossa ja ajanut sillä lähinnä yksin. Näin ollen sen sisätilatkin olivat erittäin siistit, eikä autossa oltu tupakoitu.

        Olen yrittänyt jatkaa samaa linjaa auton ylläpidossa, huollot on suoritettu ajallaan, pesty vähintään 2-3 kertaa/kk ja vahattukin keväin/syksyin (ja tietysti ennen kerhotapaamisia!!) Toki maalipinnassa näkyy 8 vuoden käytön jäljet, mutta ei se kyllä pahasti häpeä muutamaa vuotta nuorempaa ajokkia.

        Alfa 156 on erittäin kauniisti muotoiltu auto ja mikä parasta, täysikokoinen quattroporte. Nyky-Alfoista suosikkini (mikäli tämän voi niihin enää lukea) on kuitenkin Alfa 164, sen 80-luvun kiilamainen Pininfarina -muoto puhuttelee minua eniten eli kaveri on osannut hommansa.

        Alkuun olikin kiikarissa 1990 - 1995 vm. 164, mutta sen ikäisiä oli harvoin tarjolla ja nekin lähes järjestäin yli 200 000 km ajettuja, eli "entisöintiä" olisi ollut tiedossa.

        Jos Alfan dueporte -malleista pitäisi nostaa yksi ylitse muiden, olisi se ehdottomasti 90 -luvun puolenvälin Alfa GTV 2.0 TS (Gran Turismo Veloce), muistaakseni myös Pininfarinan leipoma kori.

        Kävin viime syksynä koeajamassa Breran, mutta se ei murinastaan, nelivedostaan ja tietystä agressiivisuudestaan huolimatta tehnyt minuun toivottua vaikutusta. Auto muljahteli ikävästi moottoritien urissa, rengasmelu oli turhan kova ja kojetaulu mielestäni pilattu tyylittömällä ajotietokoneen näytöllä (noh, makuasia)

        Alfan tulee olla ehdottomasti PUNAINEN! ja jollei se ole punainen, niin sitten musta! Muut värit ovat siinä tekaistun näköisiä ja ainakin 156 on hopeisena jotenkin "halvan" oloinen.

        Tee Italian -matkasta tulevien vuosien tavoite!

        Lueskelin tuota teidän kaksin keskustelua ja oli pakko ottaa osaa tähän värikeskusteluun.
        Ensinnäkin, itselläni on toinen 156. Eka oli 2.0 t.s sedani vm 2000 BIANCO POLARE ja tämä toinen 2 jts sw. se Rosso.
        Näin reilut puoli vuotta ajaneena olen melkein katunut tuon valkoisen hukkaamista, mutta kun käytännöllisyys vaikutti vaihtoon. Mielestäni ja muidenkin se oli varsin nätti väri. Teki siitä elegantimman ja hienostuneemman näköisen ja sopivilla vanteilla, sellaisilla Ferrarilook 5-puolaisilla ja pikkutakaspoilerilla. Lisäksi tumman vihreä sisustus ja puuratti olivat tosi tyylikkäät.
        Mutta tämä punainen. Täällä Tampesterissa olen jo törmännyt muutamaan samanlaisen SW:hen. En enään erotu joukosta tarpeeksi! Jotain pientä tekisi mieli lisätä. Sellainen pieni helmasarja ehkä. Mutta tuo alfan oma 16" vanne on ehdoton. Ne kuulu ilman muuta alfaan. Itsekin etsin edelliseen kauan aluvanteita, olisi silloin ostanu nuo puhelin kiekot mutta jouduin ostamaan Aezit.
        Facelifti 156:een sopii mielestäni hyvin se hieno hiekanruskea/kullan värinen metallisävy. Samoin 159 sw:hen, näin juuri Fuertuventuralla moisen. Olettekos nähny tuota väriä 155:ssa? Uskomattoman hienon näköinen. Näin sellaisen joskus Lahdessa 10 vuotta sitten. Piti oikein käydä kaksi kertaa katsomassa sitä. Mahtaakohan se olla vielä liikenteessä? Toivottavasti.
        Olen Venezianon kanssa samaa mieltä että ekasta 156:sta tulee Alfan historian yksi merkittävimmästi autoista. Nimenomaan näistä etuvetoisista malleista. Muotoilultaan se menee valitettavasti 164:n ohi, jota kyllä vieläkin ihailen kovasti.
        Yksi mikä Alfoissa on merkittävää on myös moottorin soundi. Joka tosin sai kolauksen jts:ssä. Huom! Itselläni ei ole vara v6:een siksi kommentoin näitä 4-pyttysiä. Kyllä teeässä soi kauniimmin.
        Ehkä ihmettelette kommenttejani, johtunee siitä että olisin aikoinaan halunnut Dedran jälkeen halunnut Lybran. Mutta jouduin sittemin hankkimaan Alfan. Ehkä joskus vielä hankin Lancian. Tai sitten pysyn Vespassani ja hankin 500 fiiun :)


      • Veneziano
        ToroBianco kirjoitti:

        Lueskelin tuota teidän kaksin keskustelua ja oli pakko ottaa osaa tähän värikeskusteluun.
        Ensinnäkin, itselläni on toinen 156. Eka oli 2.0 t.s sedani vm 2000 BIANCO POLARE ja tämä toinen 2 jts sw. se Rosso.
        Näin reilut puoli vuotta ajaneena olen melkein katunut tuon valkoisen hukkaamista, mutta kun käytännöllisyys vaikutti vaihtoon. Mielestäni ja muidenkin se oli varsin nätti väri. Teki siitä elegantimman ja hienostuneemman näköisen ja sopivilla vanteilla, sellaisilla Ferrarilook 5-puolaisilla ja pikkutakaspoilerilla. Lisäksi tumman vihreä sisustus ja puuratti olivat tosi tyylikkäät.
        Mutta tämä punainen. Täällä Tampesterissa olen jo törmännyt muutamaan samanlaisen SW:hen. En enään erotu joukosta tarpeeksi! Jotain pientä tekisi mieli lisätä. Sellainen pieni helmasarja ehkä. Mutta tuo alfan oma 16" vanne on ehdoton. Ne kuulu ilman muuta alfaan. Itsekin etsin edelliseen kauan aluvanteita, olisi silloin ostanu nuo puhelin kiekot mutta jouduin ostamaan Aezit.
        Facelifti 156:een sopii mielestäni hyvin se hieno hiekanruskea/kullan värinen metallisävy. Samoin 159 sw:hen, näin juuri Fuertuventuralla moisen. Olettekos nähny tuota väriä 155:ssa? Uskomattoman hienon näköinen. Näin sellaisen joskus Lahdessa 10 vuotta sitten. Piti oikein käydä kaksi kertaa katsomassa sitä. Mahtaakohan se olla vielä liikenteessä? Toivottavasti.
        Olen Venezianon kanssa samaa mieltä että ekasta 156:sta tulee Alfan historian yksi merkittävimmästi autoista. Nimenomaan näistä etuvetoisista malleista. Muotoilultaan se menee valitettavasti 164:n ohi, jota kyllä vieläkin ihailen kovasti.
        Yksi mikä Alfoissa on merkittävää on myös moottorin soundi. Joka tosin sai kolauksen jts:ssä. Huom! Itselläni ei ole vara v6:een siksi kommentoin näitä 4-pyttysiä. Kyllä teeässä soi kauniimmin.
        Ehkä ihmettelette kommenttejani, johtunee siitä että olisin aikoinaan halunnut Dedran jälkeen halunnut Lybran. Mutta jouduin sittemin hankkimaan Alfan. Ehkä joskus vielä hankin Lancian. Tai sitten pysyn Vespassani ja hankin 500 fiiun :)

        Oli mukava saada noita väri- ym. kommentteja sinultakin! Palataan asiaan pääsiäisen jälkeen, sillä huomenna Alfa suuntaa muutamaksi päiväksi pääsiäislomalle.....

        Hyvää pääsiäistä!


    • Veneziano

      ...oletko vielä kuulolla....?

      • amorooso

        Jos kaks ihmistä juttelee ja puhuu asiaa,
        miks mennä väliin sekaamaan?
        Alfaan saa aluvanteita rengasliikkeitä, mutta alfan omat aluvanttet löytää deltta-autosta.
        Istuin suojuksia tekevät liikkeet tekevät sulle, minkä väriset/materiaaliset suojat sulle kyllä.


      • Veneziano
        amorooso kirjoitti:

        Jos kaks ihmistä juttelee ja puhuu asiaa,
        miks mennä väliin sekaamaan?
        Alfaan saa aluvanteita rengasliikkeitä, mutta alfan omat aluvanttet löytää deltta-autosta.
        Istuin suojuksia tekevät liikkeet tekevät sulle, minkä väriset/materiaaliset suojat sulle kyllä.

        Tervetuloa keskusteluun, Amorooso! Millaisella Alfalla itse ajelet? Malli? Väri? Vuosimalli? yms. Hyvää pääsiäistä sullekkin!


      • Janicah-Alfa

        Onpas mukava huomata, että tämä keskustelu on jatkunut... :) Ainakin hieman. Noniin,kuulolla taasen ollaan.


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Onpas mukava huomata, että tämä keskustelu on jatkunut... :) Ainakin hieman. Noniin,kuulolla taasen ollaan.

        Ei ole tullut käydyksi tällä palstalla viikkokausiin, joten en huomannut että olit palannut.

        Tänä aikana on Alfaan vaihtuneet kesärenkaat, se on vahattu ja sisätilat on pesty! Ei uskoisi, että kun läpikäy verhoilut ja lattian kangasmaton pesuaineella mikrokuituliinan kanssa se lämpimässä vedessä välillä huuhtoen, on puolentunnin jynssäämisen jälkeen sangollinen kuramustaa vettä ja sisätilat tuoksuvat kuin uudessa autossa!

        Pesin auton myös päältä ja alustasta painepesurilla ja levitin pintaan Turtle Waxin punaista värivahaa (nyt taisi mennä jo mainostuksen puolelle) ja täytyy sanoa, että tulos ainakin tuossa punaisessa värissä on todella hyvä. Purkin mukana tuli pieni väripuikko, jolla saa mukavasti meikattua pienet kiveniskemät piiloon ennen varsinaista vahausta.

        Ensi viikolla donna menee sitten keväthuoltoon.

        Mitäs sinä? Oletko jo puunannut Alfasi kevätkuntoon ja miten muuten hurisee?

        Jatkammeko keskustelua.......?


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Ei ole tullut käydyksi tällä palstalla viikkokausiin, joten en huomannut että olit palannut.

        Tänä aikana on Alfaan vaihtuneet kesärenkaat, se on vahattu ja sisätilat on pesty! Ei uskoisi, että kun läpikäy verhoilut ja lattian kangasmaton pesuaineella mikrokuituliinan kanssa se lämpimässä vedessä välillä huuhtoen, on puolentunnin jynssäämisen jälkeen sangollinen kuramustaa vettä ja sisätilat tuoksuvat kuin uudessa autossa!

        Pesin auton myös päältä ja alustasta painepesurilla ja levitin pintaan Turtle Waxin punaista värivahaa (nyt taisi mennä jo mainostuksen puolelle) ja täytyy sanoa, että tulos ainakin tuossa punaisessa värissä on todella hyvä. Purkin mukana tuli pieni väripuikko, jolla saa mukavasti meikattua pienet kiveniskemät piiloon ennen varsinaista vahausta.

        Ensi viikolla donna menee sitten keväthuoltoon.

        Mitäs sinä? Oletko jo puunannut Alfasi kevätkuntoon ja miten muuten hurisee?

        Jatkammeko keskustelua.......?

        Minä jo kaipailin Sinua!:) Kävin monesti täällä palstalla, ja tuskailin jo sitä,että nyt kadotin hyvän Alfisti-kaverin. Tottakai,ilomielin jatketaan höpinää!
        Mitäs tänne, Alfassa alla kesäkumit, pysty jo monesti ja viime viikonloppuna vahasin koko komeuden.
        Tulispa jo kunnon kesä, niin pääsis ajelemaan luu ulkona!:)


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Minä jo kaipailin Sinua!:) Kävin monesti täällä palstalla, ja tuskailin jo sitä,että nyt kadotin hyvän Alfisti-kaverin. Tottakai,ilomielin jatketaan höpinää!
        Mitäs tänne, Alfassa alla kesäkumit, pysty jo monesti ja viime viikonloppuna vahasin koko komeuden.
        Tulispa jo kunnon kesä, niin pääsis ajelemaan luu ulkona!:)

        Kiva kuulla, että joku kaipailee! Sitä kun ei nykyisin juurikaan kuule..... Höpinää voidaan minun puolestani jatkaa, sillä olet mukava juttukaveri :)

        Ennen vappua olleina hellepäivinä tuli ajeltua ikkunat auki ja kuumana kesäpäivänä se onkin kaupunkiajossa enemmän sääntö kuin poikkeus, sillä tuossa yksilössä ei ole ilmastointia.

        Jostain kumman syystä raitisilmatuuletus, ainakin kuljettajan kasvoille, on melko olematonta laatua ja siksi hellepäivänä meinaa läkähtyä. Harmi, että ikkunaa ei voi huminan takia pitää auki yli 60km/h nopeuksissa.

        Toden-näköisesti valmistaja on ajatellut, että valtaosa malleista varustetaan ilmastoinnilla, (ainakin keskieuroopan markkinoille) jolloin ilman virtausteholla ei ole niin suurta merkitystä.

        Onko sinun autossasi ilmastointia?


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Kiva kuulla, että joku kaipailee! Sitä kun ei nykyisin juurikaan kuule..... Höpinää voidaan minun puolestani jatkaa, sillä olet mukava juttukaveri :)

        Ennen vappua olleina hellepäivinä tuli ajeltua ikkunat auki ja kuumana kesäpäivänä se onkin kaupunkiajossa enemmän sääntö kuin poikkeus, sillä tuossa yksilössä ei ole ilmastointia.

        Jostain kumman syystä raitisilmatuuletus, ainakin kuljettajan kasvoille, on melko olematonta laatua ja siksi hellepäivänä meinaa läkähtyä. Harmi, että ikkunaa ei voi huminan takia pitää auki yli 60km/h nopeuksissa.

        Toden-näköisesti valmistaja on ajatellut, että valtaosa malleista varustetaan ilmastoinnilla, (ainakin keskieuroopan markkinoille) jolloin ilman virtausteholla ei ole niin suurta merkitystä.

        Onko sinun autossasi ilmastointia?

        Siis ilmastointi.... ?:) Omassa Alfassanikaan ei ole ilmastointia,ikävä kyllä. Ja olen myös huomannut sen,että raitisilmantuuletus on TODELLA olematonta. Vaikka tuuletin olisi täysillä,ei sillä tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta.. Noh,seuraavassa Alfassa sitten onkin jo ilmastointi....


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Siis ilmastointi.... ?:) Omassa Alfassanikaan ei ole ilmastointia,ikävä kyllä. Ja olen myös huomannut sen,että raitisilmantuuletus on TODELLA olematonta. Vaikka tuuletin olisi täysillä,ei sillä tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta.. Noh,seuraavassa Alfassa sitten onkin jo ilmastointi....

        Joo, monasti on tullut harmiteltua että muuten niin hyvässä autoyksilössä ei tuota mukavuusvarustetta ole.

        Mutta siinäkin asiassa on puolensa. Ilmastointia kun tarvitsee meidän oloissamme n. pari-kolme kuukautta vuodessa, niin myös miettii sen lisähinta/tarpeellisuus -suhdetta.

        Laitehan maksaa ylimääräistä, oli se sitten ensiasennuslaite tai jälkiasenteinen. Toimiessaan se vaatii käyttövoimaa, mikä otetaan moottorista, mikä puolestaan lisää polttoaineen kulutusta.

        Lisäksi laite täytyy huoltaa toiminnan takaamiseksi parin vuoden välein, mikä ei ole ihan ilmaista sekään, joten jälleen törmätään tuohon samaan kysymykseen, kuin V6 -moottorin kohdalla: tarvitaanko sitä välttämättä?

        Henkilökohtaisesti arvostan kuitenkin enemmän sellaisia seikkoja, kuin että auto on siisti, timmissä kunnossa, säännöllisesti huollettu ja siinä on alla kunnolliset renkaat, eli että sillä voi koska tahansa lähteä mihin tahansa.

        Oletko muuten miettinyt sitä AREF:iin liittymistä, tai mahdollisesti liittynyt jo?


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Joo, monasti on tullut harmiteltua että muuten niin hyvässä autoyksilössä ei tuota mukavuusvarustetta ole.

        Mutta siinäkin asiassa on puolensa. Ilmastointia kun tarvitsee meidän oloissamme n. pari-kolme kuukautta vuodessa, niin myös miettii sen lisähinta/tarpeellisuus -suhdetta.

        Laitehan maksaa ylimääräistä, oli se sitten ensiasennuslaite tai jälkiasenteinen. Toimiessaan se vaatii käyttövoimaa, mikä otetaan moottorista, mikä puolestaan lisää polttoaineen kulutusta.

        Lisäksi laite täytyy huoltaa toiminnan takaamiseksi parin vuoden välein, mikä ei ole ihan ilmaista sekään, joten jälleen törmätään tuohon samaan kysymykseen, kuin V6 -moottorin kohdalla: tarvitaanko sitä välttämättä?

        Henkilökohtaisesti arvostan kuitenkin enemmän sellaisia seikkoja, kuin että auto on siisti, timmissä kunnossa, säännöllisesti huollettu ja siinä on alla kunnolliset renkaat, eli että sillä voi koska tahansa lähteä mihin tahansa.

        Oletko muuten miettinyt sitä AREF:iin liittymistä, tai mahdollisesti liittynyt jo?

        On kyllä seuraavassa autossani. Itse omistan suuren,n.60-kiloa painavan tanskandoggi-tytön, ja kun hänen kanssaan autoillaan paljon,olisi ilmastointi enemmän kuin tervetullut. Onhan se totta, että kyseistä laitetta ei tarvitse kuin muutaman kuukauden vuodesta, ja hintaakin tulee heti lisää,mutta... Tai sitten me nykyajan ihmiset olemme ihan liian vaativia. Onhan sitä ennenkin pärjätty ilman ilmastointeja,ja pärjätään myös nytkin. :)
        En ole liittynyt vielä AREF:iin,tai mihinkään muuhun Alfa-kerhoon. Kiinnostus tosin olisi kova, joten eiköhän meikäläinenkin siellä vielä joskus nähdä. :)


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        On kyllä seuraavassa autossani. Itse omistan suuren,n.60-kiloa painavan tanskandoggi-tytön, ja kun hänen kanssaan autoillaan paljon,olisi ilmastointi enemmän kuin tervetullut. Onhan se totta, että kyseistä laitetta ei tarvitse kuin muutaman kuukauden vuodesta, ja hintaakin tulee heti lisää,mutta... Tai sitten me nykyajan ihmiset olemme ihan liian vaativia. Onhan sitä ennenkin pärjätty ilman ilmastointeja,ja pärjätään myös nytkin. :)
        En ole liittynyt vielä AREF:iin,tai mihinkään muuhun Alfa-kerhoon. Kiinnostus tosin olisi kova, joten eiköhän meikäläinenkin siellä vielä joskus nähdä. :)

        Hui, sulla on hauveli :) Itselläni on ollut 90 -luvulla kaksikin. Nuorempi oli belgian paimenkoira, musta groenendael, vanhempi ns. "puolibelgari" (emä monirotuinen, isä täysiverinen groenendael) joka oli mahtava persoona! Ruumiinrakenne ja luonne kuin belgarilla, mutta turkki hieman karkeampi, snautserimainen, samoin kuonovärkki.

        Mitä ilmastointiin tulee, niin koiran kanssa se on kesäkuumalla aivan perusteltu varuste. Haukku kun ei oikein osaa sanoa, milloin on liian kuuma. Kannattaa pitää automatkalla aina vesikippo ja -pullo mukana! (pyyhe ja viltti tavaratilaan mukaan! Jos kaveri pitää uimisesta, niin taukopulahdus pitää olon hetken aikaa viileänä lyhyt-turkkisellakin)

        Noista maamme Alfa -kerhoista sen verran, että tämä AREF on suuntautunut enemmän meihin "käyttö Alfa" -kuskeihin ja se toinen, oliko se nyt "Alfa Romeo Club Finland", puolestaan vanhojen autojen entisöintiä harrastaviin.

        Toki me nykyajan ihmiset olemme vaativia, mutta ennen kaikkea erilaisiin hilavipstaakeihin totutettuja. Ajattele millaisilla ajokeilla pärjättiin 20 - 30 -vuotta sitten.

        Nykyihmisiin on vain iskostettu käsitys, autolla ei voi turvallisesti liikkua ellei siinä ole kaikkia nykyajan lisä- ja turvavarusteita.

        Tänään on ollut täällä Hämeessä aurinkoinen ja lämmin ilma ( 18 ). Kävin tuossa kaupungilla ostoksilla ja ajoin luu ulkona ;)

        Kirjoitellaan edelleen!


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Onpas mukava huomata, että tämä keskustelu on jatkunut... :) Ainakin hieman. Noniin,kuulolla taasen ollaan.

        Kyselit tuolla ylempänä keskustelussa kuvia sähköpostiin. Täytyy nolona myöntää, ettei minulla ole ainuttakaan kunnollista kuvaa tuosta ajokista (ehkä pari, missä erottuu pätkä keulaa tai peräpeili kuvan pääasiallisen aiheen ohella)

        Yritän korjata tilanteen kesän aikana, muistuta minua jossain vaiheessa jos unohdan.

        Jatketaan(ko?) keskustelua.....


    • Venaziano

      ...juttukaverini, mihin katosit.......?

      • Janicah-Alfa

        Heipsis, ja anteeksi tämä mystinen katoamiseni.
        Meillä perhepiirissä sattui ikävä tapahtuma, ja sen vuoksi en ole jaksanut/kerennyt käydä täällä.
        Mutta nyt, takaisin kuvioissa ollaan. :)


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Heipsis, ja anteeksi tämä mystinen katoamiseni.
        Meillä perhepiirissä sattui ikävä tapahtuma, ja sen vuoksi en ole jaksanut/kerennyt käydä täällä.
        Mutta nyt, takaisin kuvioissa ollaan. :)

        Anteeksi, ei ollut tarkoitus painostaa. Ihmettelin vain, mihin katosit kun mukava keskustelumme jäi kesken.

        Minunkin osaltani tähän turinaamme tulee nyt n. seitsemän päivän tauko, mutta palaan asiaan 5.6 ja silloin onkin varmasti enemmän kerrottavaa.

        Alfailu -rintamalla ei ole sinänsä tapahtunut uutta paitsi että Donna kävi tutun korjaamon luottomiehellä 125 000 km:n huollossa. Vaunu sai moottoriin Forte -pesun, uudet öljyt, suodattimet, etuvilkkuihin oranssisemmat polttimot ja uuden radion entisen renkan tilalle.

        Huomasin myös autoa pestessäni, että talvi on jälleen irroittanut paikkamaalia etulokasuojan alakulmasta (se kohta, mihin loska talvisin hakkaa) ja helmapellin saumasta takaoven alta (se merkillinen, "vastakarvaan" oleva helmapellin liitoskohta).

        Pitäisi paikata ne kesän aikana, ettei ruostepeikko pääse puraisemaan koria, kun se muuten on pysynyt vielä ruosteettomana.

        Että sellaisia. Palataan ensi viikolla asiaan ja pysyhän kuvioissa, kanssasi on mukava vaihtaa ajatuksia!

        T: Veneziano :)


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Anteeksi, ei ollut tarkoitus painostaa. Ihmettelin vain, mihin katosit kun mukava keskustelumme jäi kesken.

        Minunkin osaltani tähän turinaamme tulee nyt n. seitsemän päivän tauko, mutta palaan asiaan 5.6 ja silloin onkin varmasti enemmän kerrottavaa.

        Alfailu -rintamalla ei ole sinänsä tapahtunut uutta paitsi että Donna kävi tutun korjaamon luottomiehellä 125 000 km:n huollossa. Vaunu sai moottoriin Forte -pesun, uudet öljyt, suodattimet, etuvilkkuihin oranssisemmat polttimot ja uuden radion entisen renkan tilalle.

        Huomasin myös autoa pestessäni, että talvi on jälleen irroittanut paikkamaalia etulokasuojan alakulmasta (se kohta, mihin loska talvisin hakkaa) ja helmapellin saumasta takaoven alta (se merkillinen, "vastakarvaan" oleva helmapellin liitoskohta).

        Pitäisi paikata ne kesän aikana, ettei ruostepeikko pääse puraisemaan koria, kun se muuten on pysynyt vielä ruosteettomana.

        Että sellaisia. Palataan ensi viikolla asiaan ja pysyhän kuvioissa, kanssasi on mukava vaihtaa ajatuksia!

        T: Veneziano :)

        Hei!!
        Ilo on ollut keskustella kanssasi,ja jatketaan sitten samaan malliin. :)
        Täälläkin Alfa on kesäkunnossa, käytin sen huollossa,vahattiin... Kamalasti vaan tekisi mieli vaihtaa uudempaan,mutta toisaalta taas ajattelen että tuollakin vielä ajelisi vuosia...
        Oletkos jonnekin reissuun lähdössä? Mikäli olet,niin oikein iloista reissua!


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Hei!!
        Ilo on ollut keskustella kanssasi,ja jatketaan sitten samaan malliin. :)
        Täälläkin Alfa on kesäkunnossa, käytin sen huollossa,vahattiin... Kamalasti vaan tekisi mieli vaihtaa uudempaan,mutta toisaalta taas ajattelen että tuollakin vielä ajelisi vuosia...
        Oletkos jonnekin reissuun lähdössä? Mikäli olet,niin oikein iloista reissua!

        Joo, muutaman päivän reissulle olen lähdössä, itse asiassa Alfa Romeon kotimaahan ja ehkä sen alkuperäisessä kotikaupungissakin tulee poikettua....

        Mutta palaan asiaan ensi torstaina. Lämmintä viikonloppua sulle:)


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Joo, muutaman päivän reissulle olen lähdössä, itse asiassa Alfa Romeon kotimaahan ja ehkä sen alkuperäisessä kotikaupungissakin tulee poikettua....

        Mutta palaan asiaan ensi torstaina. Lämmintä viikonloppua sulle:)

        Eih,ota mut sinne Italiaan mukaan... :) Mä lupaan olla ihan kiltisti... No heh... Ei vaineskaan, hauskaa lomaa!:)


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Eih,ota mut sinne Italiaan mukaan... :) Mä lupaan olla ihan kiltisti... No heh... Ei vaineskaan, hauskaa lomaa!:)

        Jälleen kotimaan kamaralla! Kirjoittelen myöhemmin lisää kunhan ehdin, nyt pesukone pyörii yms!


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Eih,ota mut sinne Italiaan mukaan... :) Mä lupaan olla ihan kiltisti... No heh... Ei vaineskaan, hauskaa lomaa!:)

        Pyytelen tässä anteeksi, juttua olisi mutta se vähän viipyilee muiden touhujen vuoksi. Mutta pysy kuulolla, kirjoitan heti kun ehdin.......


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Pyytelen tässä anteeksi, juttua olisi mutta se vähän viipyilee muiden touhujen vuoksi. Mutta pysy kuulolla, kirjoitan heti kun ehdin.......

        Ja niitä juttujasi odotellaan... :) Toivottavasti oli kiva reissu.


      • Venezano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Ja niitä juttujasi odotellaan... :) Toivottavasti oli kiva reissu.

        Tuli siis poikettua Italiassa, tarkemmin ottaen Bergamossa, jonne pääsee täältä Tampereelta Ryanairin suoralla lennolla n. kolmessa tunnissa.

        Bergamo on viehättävä kaupunki ja hyvin tyypillinen pohjois-Italialainen -sellainen. Kun nyt kerran Alfa-Romeo -keskustelupalstalla ollaan, täytyy todeta että kyseinen merkki oli todella hyvin edustettuna katukuvassa.

        Yleisimpinä malleina olivat tietysti sielläkin 156:set ja 159 Sportwagonit. Joukkoon mahtui myös muutama 166, GTV, Spider ja pari museoikäistä Giulettaa.

        Yllättäen harvinaisimpina Alfa -malleina olivat 80 -lukuiset 33:nen ja 164, niitä ei silmiini osunut kuin yhdet kumpaistakin. No, Italiassahan ei käyttöautoja elvytetä 20 -vuotta, kuin täällä meillä, vaan 10 - 13 -vuotias alkaa monasti olla jo paalitavaraa.

        Kymmenvuotias auto (Alfakin) alkaa täkälaisestä liikennekulttuurista johtuen olla jo niin hassun näköinen, ettei sitä kannata alkaa enää oikomaan.

        Merkillepantavaa myös on, että Italiassa eivät autot ole juurikaan kuraisia tai ruosteisia, niin kuin meillä. Ne ovat vain naarmuuntuneita, pölyisiä, auringon polttamia ja kyljet/vanteet jarrupölyn mustuttamia.

        Bergamo on ainoastaan reilun 100 000 asukkaan kaupunki, mutta moottoriliikennettä siellä oli moninkertainen määrä vastaavaan meikäläiseen paikkaan verrattuna. Tämän ikävä kyllä huomasi, kun katsoi kaupunki-ilman laatua, etenkin miljoonakaupunki Milanossa.

        Kaupunkinopeudet olivat kovia, mutta nopeatempoisesta rytmistä huolimatta liikennöinti vaikutti sujuvan joustavasti. Jalankulkijat, pyöräilijät, skootteristit, moottoripyöräilijät, kaikki mahtuivat autojen sekaan!

        Muutamassa päivässä ei kuitenkaan ehtinyt tutustua paikkaan kuin vain pintapuolisesti, joten sinne täytyy joskus mennä uudelleen....

        Sillä kaikessa kaoottisuudessaan Italiassa on jotakin erityisen viehättävää. Me suomalaiset voisimme ehkä oppia heiltä ainakin sen, ettei elämän tarvitse olla niin tiukkapipoista ja turhantarkkaa, sillä se sujuu rennomminkin ;)

        Tässä tuli tätä juttua, jatketaan kirjoittelua!


      • Janicah-Alfa
        Venezano kirjoitti:

        Tuli siis poikettua Italiassa, tarkemmin ottaen Bergamossa, jonne pääsee täältä Tampereelta Ryanairin suoralla lennolla n. kolmessa tunnissa.

        Bergamo on viehättävä kaupunki ja hyvin tyypillinen pohjois-Italialainen -sellainen. Kun nyt kerran Alfa-Romeo -keskustelupalstalla ollaan, täytyy todeta että kyseinen merkki oli todella hyvin edustettuna katukuvassa.

        Yleisimpinä malleina olivat tietysti sielläkin 156:set ja 159 Sportwagonit. Joukkoon mahtui myös muutama 166, GTV, Spider ja pari museoikäistä Giulettaa.

        Yllättäen harvinaisimpina Alfa -malleina olivat 80 -lukuiset 33:nen ja 164, niitä ei silmiini osunut kuin yhdet kumpaistakin. No, Italiassahan ei käyttöautoja elvytetä 20 -vuotta, kuin täällä meillä, vaan 10 - 13 -vuotias alkaa monasti olla jo paalitavaraa.

        Kymmenvuotias auto (Alfakin) alkaa täkälaisestä liikennekulttuurista johtuen olla jo niin hassun näköinen, ettei sitä kannata alkaa enää oikomaan.

        Merkillepantavaa myös on, että Italiassa eivät autot ole juurikaan kuraisia tai ruosteisia, niin kuin meillä. Ne ovat vain naarmuuntuneita, pölyisiä, auringon polttamia ja kyljet/vanteet jarrupölyn mustuttamia.

        Bergamo on ainoastaan reilun 100 000 asukkaan kaupunki, mutta moottoriliikennettä siellä oli moninkertainen määrä vastaavaan meikäläiseen paikkaan verrattuna. Tämän ikävä kyllä huomasi, kun katsoi kaupunki-ilman laatua, etenkin miljoonakaupunki Milanossa.

        Kaupunkinopeudet olivat kovia, mutta nopeatempoisesta rytmistä huolimatta liikennöinti vaikutti sujuvan joustavasti. Jalankulkijat, pyöräilijät, skootteristit, moottoripyöräilijät, kaikki mahtuivat autojen sekaan!

        Muutamassa päivässä ei kuitenkaan ehtinyt tutustua paikkaan kuin vain pintapuolisesti, joten sinne täytyy joskus mennä uudelleen....

        Sillä kaikessa kaoottisuudessaan Italiassa on jotakin erityisen viehättävää. Me suomalaiset voisimme ehkä oppia heiltä ainakin sen, ettei elämän tarvitse olla niin tiukkapipoista ja turhantarkkaa, sillä se sujuu rennomminkin ;)

        Tässä tuli tätä juttua, jatketaan kirjoittelua!

        Kuulostaa aivan ihanalta! Itse asustelin vuoden Espanjassa, ja sielläkin oli Alfa Romeot melkoisen hyvin edustettu. En sitten tiedä,sainko sieltä kipinän ostaa oma Alfa.
        Etelän maissa ilmapiiri on hieno.(Tosin siellä on myös monia epäkohtia.) Me suomalaiset ollaan aikalailla kaavoihimme kangistuneita..
        Kävin jo tänä aamuna ajelemassa Alfallani sellaiset 200km.. Meillä näitä kilometrejä tulee kiitettävästi...


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Kuulostaa aivan ihanalta! Itse asustelin vuoden Espanjassa, ja sielläkin oli Alfa Romeot melkoisen hyvin edustettu. En sitten tiedä,sainko sieltä kipinän ostaa oma Alfa.
        Etelän maissa ilmapiiri on hieno.(Tosin siellä on myös monia epäkohtia.) Me suomalaiset ollaan aikalailla kaavoihimme kangistuneita..
        Kävin jo tänä aamuna ajelemassa Alfallani sellaiset 200km.. Meillä näitä kilometrejä tulee kiitettävästi...

        Italia on mukava maa, jos se sopii omalle luonteellesi. Olet myös oikeassa, että kaikkialla on epäkohtia, niin myös Italiassa.

        Lomaretki on myös huono tapa arvostella matkakohteen todellista hyvyyttä/huonoutta. Lomallahan liikut vapaasti, ilman arjen stressiä ja sen sitoumuksia, pois omista ympyröistäsi.

        Sitä helposti unohtaa, että arki on arkea kaikkialla, iloineen ja murheineen. Tottakai kaupunkien keskustat ja matkailijoille suunnatut kohteet ovat hienoja, sillä niitähän muukalaisille halutaan näyttää. Mutta kävelehän hieman laitakaupungilla....

        Tottakai saat kahviloissa ja ruokapaikoissa ystävällisen hymyn ja palvelua, olethan turisti joka kotimaassaan kertoo, millaista kohtelua sai ja millainen matkakohde oli.

        Bergamo on sikäli erilainen, ehkä "aito" (mitä sillä sitten tarkoitetaankin) Italialainen kaupunki, sillä siellä on harvaa "keskiverto" turistia kiinnostavaa nähtävää.

        Ei hienohiekkasia merenrantoja, ei hotellirivistöjä aamuneljään auki olevine yökerhoineen ja juottoloineen.

        Englantia puhutaan harvassa paikassa ja niissäkin melko huonosti, joskin uskon kyseisen taidon paranevan vuosien mittaan nuorempien sukupolvien ja kansainvälistymisen myötä.

        Ainoat asiat, joita henkilökohtaisesti ko. maassa, voiko nyt sanoa, inhoan ovat piraattituotteita kauppaavat tummaihoiset katukaupustelijat (mikä tosin ei ole maan vika) ja paikallisen television hömppäohjelmisto.

        Paikallisesta tv-tarjonnasta pystyn katsomaan enintään uutiset, säätiedoituksen ja jonkun dokumentin, mutta erilaisissa paikallisissa "kymppitonneissa" yms. viihdeohjelmissa menee kyllä hermot.

        No, se siitä! Muuten, tiedustelisin sulta, voisimmeko jatkaa keskusteluamme em. aiheista sähköpostitse (sulla oli luukku-osoite tuolla alussa)mikäli sulle vain sopii?

        T:Veneziano


      • Veneziano
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Kuulostaa aivan ihanalta! Itse asustelin vuoden Espanjassa, ja sielläkin oli Alfa Romeot melkoisen hyvin edustettu. En sitten tiedä,sainko sieltä kipinän ostaa oma Alfa.
        Etelän maissa ilmapiiri on hieno.(Tosin siellä on myös monia epäkohtia.) Me suomalaiset ollaan aikalailla kaavoihimme kangistuneita..
        Kävin jo tänä aamuna ajelemassa Alfallani sellaiset 200km.. Meillä näitä kilometrejä tulee kiitettävästi...

        Viitaten tuohon viimeiseen viestiini, kirjoitellanko vielä?


      • Janicah-Alfa
        Veneziano kirjoitti:

        Viitaten tuohon viimeiseen viestiini, kirjoitellanko vielä?

        Heips,ja anteeksi että tämä vastaaminen kestää täällä päässä aina näin kauan kesäkiireiden takia... Ja muuttokin on pian edessä, joten pitänee Alfakin pakata monesti täyteen tavaraa.. Vaikka onneksi on edes farkku käytössä.
        Mitenkäs teidän kesä on mennyt?


      • Janicah-Alfa
        Janicah-Alfa kirjoitti:

        Heips,ja anteeksi että tämä vastaaminen kestää täällä päässä aina näin kauan kesäkiireiden takia... Ja muuttokin on pian edessä, joten pitänee Alfakin pakata monesti täyteen tavaraa.. Vaikka onneksi on edes farkku käytössä.
        Mitenkäs teidän kesä on mennyt?

        ... Ja sähköpostia saa laittaa!:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe