Kuka tietää mistä

Kuka tietää mistä

Kuka tietää mistä Nikkiset ovat kotoisin alunperin?

32

6903

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulut

että ennen oli kolme ison talon tyttöä ,nikkisiä sukuaan siis raklia jossain leppävirta joroinen välillä.ja ne siskokset ottivat kaikki mustalais miehet,näin minä olen kuullut vanhoilta ihmisiltä joskus.itse en ole nikkisiä mutta yksi sisko nuista olisi myös minun ukin vanhin.ja minä olen nyt 50v

• Kiitos................

Kiitos. Katsoin tuossa suomen karttaa, ja Leppävirta Joroisten välillä on Varkaus, vai onko? Onko tuolta Leppävirralla ollut paljonkin kaaleita ? Onkos se Kaarlo vainaa sieltä?

• ovat

sodankylästä

• Nikkisten sukua

Nikkisistä,

kyllä Nikkiset on kuulemani mukaan kotosin Leppävirta - Joroinen- Heinävesi akselilta. Heinäveden kaaleet on sukua Nikkisille. Nikkiset muuttivat sitten Tornioon ja sieltä Sodankylään ja sitten takasin etelään sieltä Orimattilaan ja Lahteen jossa nyt ovat.

Kyllä niitten suvussa on kaajeita alkujaan ollu ja siitä nimityskin on tullu. Suomessa tuskin on kaaleitte3n sukua jossa ei kaajeita olisi jossakin vaiheessa ollut ja taas toisinpäin lähes jokaisessa suomalaisessa suvussa on ollu joskus joku kaaleita.

Suomalaisia sukunimiäkin on kaaleille siunaantunu ihan mukavasti, on: aaltosia, lahtisia, mäntyniemiä, kovistoja, salojensaaria, vuolasrantoja, kuusistoja, kauhasia, nikkisiä, helmiä jne.

Toisaalta sellaset tunnetut nimet kuin esim. Pertti Palmroth kenkätehtailija on alunperin kaaleitten suku Ruovedeltä, niitten suku tuli eteläpohjanmaalta. Televisiossa on monta tunnettua näyttelijää, jotka on kaaleitten sukua esim. Yrjö Tähtelä ja Anneli Sauli.

No taisin vähän eksyä aiheesta, mutta kyllä Nikkisten nimi on alunperin tullu kaajeilta ja samannimisiä kaajeita löytyy tänä päivänä vielä ympäri suomea.

Minäkin kuullut nämä vanhemmiltani 50v. nainen

• ihmettelevä,,,,

"Heinäveden kaaleet on sukua Nikkisille."
        Mutta heidän sukunimi on "Florin".
        Miten tämän selitätte? Oliko Nikkiset ennen Flonia, vai kuinka? Tiedän kirkonkirjoista, että sieltä on lähtenyt sellainen ihminen kuin:
        Aurora Vilhelmiina//Miina Mariantr. FLORIN S 8.10. 1876.

Tämä Maria Florin on kuollut 30. 7. 1918 Leppävirta.

• mä vaan

Jiri Nikkinen sukua

• Palmrothia

ja mäntyniemet on Lindbergiä.Koivistot on vissiin alunperin Grönstrandia tai Palmrothia .Moni kaaleista on vaihtanu sukunimensä,sitä en tiedä että miksi ovat vaihtaneet

• Anonyymi
        Palmrothia kirjoitti:

ja mäntyniemet on Lindbergiä.Koivistot on vissiin alunperin Grönstrandia tai Palmrothia .Moni kaaleista on vaihtanu sukunimensä,sitä en tiedä että miksi ovat vaihtaneet

ei ole Koivistot vaan ihan suomalainen nimi,

• sukunimet vaihdettu monesti

asunut ennen paljon nikkisiä, kuka muistaa....akseli,niku ym. ym....

• fdslömf

se yks akka joka ei oo nikkisiä tosiaan ja kai tään akan lapset asuu tai ainaki käyvät siellä

• jallu

mikä oli tämä Nikkisen liiga 1800-luvulla, siihen kuului paljon mustalaisia ja paljon heitä karkotettiin Siperiaan.

• jallu

tästä Nikkisen liigasta mitään. Googlesta löytyy vaan nimiä ketä siihen on kuulunut.

• Anonyymi

Nikkiset rosvokopla 3 veljestä kaajeita joku näistä otti mustalaisia akan

• kuullut ja tiedän

oli kysymys mistä nikkiset on lähtösin .niin sodan kylässä ne on asunut paljon myöhemmin kuin mistä tässä on kysymys.edeleen sanon,että nikkiset on lähtösin joroinen leppävirta alueelta..ja kaajeesa on ollut se nikkinen josta on periytynyt kyseinen sukunimi.kuullut ja tiedänkin kun minä olen samaa sukua samojen kaajeitten kautta vaikka en ole nikkisiä 5 sukupolpea sitten.siihen aikaa oli yleistä että mustalais miehet otti talonpoikia koska oli paljon vainoa ja sortoa pääsivät niinsanotusti helponmalla,että monissa suvuissa on kaajeita vaikka moni niin röystäisee suvulaan ,että ei ole kaajeita suvussa ollut ikinä,tosi se on

• haalee kaalee

vieläkin tuota sukua kemijärvellä? puhdasta mustalaista ei ole tänä päivänä suomessa, että sen tiedätte...eri asia myönnättekö...nikkiset oli kauppamiehiä...akselilta ostettiin hevonen

• edvard

nämä on tuttuja ihmisiä
        onhan niissä nyt henäveteläisiäkin tuossa jälkipolvessa,mut ei ne varsinaiset nikkiset niille sukua ollu mainittavammin ainakaan, kun joskus oli siintä puhetta,niin sanoivat vaan olevansa tuttuja ihmisiä
        leppävirran hagerteista oon kuullu, muttta nikkiset on kuulema sodankylästä
        ja eiköhän se ole kaikilla mustalaisilla kaajeitten antamat nimet, ketä viskattu milläkin.
        vaikka on se harvinaisempaa, kun on suomalaine nimi tietenki, se on sitte toine juttu
        mutta lapin kaaleita ovat, mistä sitten muuttivat tukholmaan. kyllä oon paljon niitten kanssa menny
        ja tunnen ihmiset hyvin, vaan mistäpä sitä tarkkaan tietää omiakaa asioitaa saati vieraitten.
        kyllä ne aikuiset oli siinä mustalaisia, kun muutki. ja siellähän hemmi on tietävälässä
        kyllä se lappalaine on kysykää sieltä

• gfdfskjf
        edvard kirjoitti:

nämä on tuttuja ihmisiä
        onhan niissä nyt henäveteläisiäkin tuossa jälkipolvessa,mut ei ne varsinaiset nikkiset niille sukua ollu mainittavammin ainakaan, kun joskus oli siintä puhetta,niin sanoivat vaan olevansa tuttuja ihmisiä
        leppävirran hagerteista oon kuullu, muttta nikkiset on kuulema sodankylästä
        ja eiköhän se ole kaikilla mustalaisilla kaajeitten antamat nimet, ketä viskattu milläkin.
        vaikka on se harvinaisempaa, kun on suomalaine nimi tietenki, se on sitte toine juttu
        mutta lapin kaaleita ovat, mistä sitten muuttivat tukholmaan. kyllä oon paljon niitten kanssa menny
        ja tunnen ihmiset hyvin, vaan mistäpä sitä tarkkaan tietää omiakaa asioitaa saati vieraitten.
        kyllä ne aikuiset oli siinä mustalaisia, kun muutki. ja siellähän hemmi on tietävälässä
        kyllä se lappalaine on kysykää sieltä

niin sanotuista nikkisistä leikkii vaan olevansa sitä samaa porukkaa joka lappia miehitti aikoinaan. eivät oo samaa porukka se sukunimi on jostaki vaan tullu tai vaihettu leikkivät tuommosta ja sitte ollaan maailman napoja. huhhuh

• edvard
        gfdfskjf kirjoitti:

niin sanotuista nikkisistä leikkii vaan olevansa sitä samaa porukkaa joka lappia miehitti aikoinaan. eivät oo samaa porukka se sukunimi on jostaki vaan tullu tai vaihettu leikkivät tuommosta ja sitte ollaan maailman napoja. huhhuh

ei ne nikkiset siellä pohjoskarjalassa ole samoja, kun lapin ihmiset

• jallu
        edvard kirjoitti:

ei ne nikkiset siellä pohjoskarjalassa ole samoja, kun lapin ihmiset

ennen asui helsingissä Ferdinand Nikkimen niminen
        mies jaka kait oli kaaleita, ainakin näin sanoi. Entäs tämä Reima Nikkinen, ainakin aika vaalea, mutta kylläkait hän on kaaleita.

• edvard
        jallu kirjoitti:

mies jaka kait oli kaaleita, ainakin näin sanoi. Entäs tämä Reima Nikkinen, ainakin aika vaalea, mutta kylläkait hän on kaaleita.

on samoja ihmisiä, tätä toista maihtemaasi en tunne.
        ne poismenneet vanhat oli hyviä ihmisiä. ja kyllähän ne kaikki käyttäytyy asiallisesti

• Anonyymi

1800 luvulla Pyhäjärvellä 3 veljestä longströmmejä heillä akat Palm Florin ja nikkinen

• Anonyymi
        jallu kirjoitti:

Reima oli Veertin poika.

• Anonyymi

Jos ei olsi kaajeita suvus niin me oltais niin läheisiä toisilemme ja kipeitä kaikken lisäksi. Olen samaa mieltä et vaikka moni sanoo ettei oo niin valehtelee

• Hästesko

Kyllä Sodankylän Nikkiset oli samaa sukua näitten Heinävesi-Joroinen Nikkisten kanssa. Ovat jo muuttaneet takasi etelään. Kovia hevosmiehiä, varsinkin Olavi. Mukavia ihmisiä ovat.

• Kaalo

Akkii ja Alisaa o ainakii täält meilt päin.

• Kikkinen

Eikö noita oo töysäs.nikkiset aitoja kaaleita!epäilen suuresti?

• Hästesko

Nikkisiä on kyllä ympäri Suomea, mutta kaikki ei ole tietenkään kaaleita.

• Nilkkinen

Naapuri sano tietävänsä mistä nikkinen kotosin

• Anonyymi

Florinit ovat ihan olleet Heinävedellä iät ja ajat. Florinit Heinävedellä kuuluvat yhteen rikkaimpiin romaneihin ja heidän taustatuedoista löytyy hyvinkin paljon varakkaita ja koulutettuja . Heinäveden Florinit ovat sukua Nikkisille . Viimeinen Florinit merkki henkilö oli Kaarlo Florin jota kutsuttiin myös Kalleksi ja vaimo oli Fanni Schwartz Kummatkin kuoli 1995-1997 aikaan . K aarlon isä oli taas Kalle Florin jolla oli useita veljiä jotka menivät naimisiin Nikksten sukuun kuuluvien kanssa. Siitä sukulaisuus pitkällä aika välillä.

• Anonyymi

Nikkiset on kotoisin Pihlajakadulta

• Anonyymi

Nikkisiä oli 60-luvun alkupuolella Sodankylässä. Olivat romaneja ja asuivat kirkonkylällä. Meille ostettiin lehmiä heiltä.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe