Hei!
neuvoja miten saan saniaisen viihtymään. kuinka usein pitää kastella ja suihkuttaa lehtiä ? Mulla aina lehdet tummuu ja tippuu ja on kuolemassa. kastelen noin kerran viikossa. Mikä on oikea hoito saniaiselle?
saniainen
6
6422
Vastaukset
- saniainen on jääräpää
töissä meillä ne viihtyy hyvin ja kasvaa aina vaan isommaksi ja tuuheammaksi (avara tila, tuuletusta sopivasti ja kosteutta) mutta kotona en ole onnistunut yhtäkään pitämään hengissä !
ohjeitten mukaan olen antanut olla rauhassa yhdessä paikassa ja sumutan ja vaikka mitä, ei onnistu.
ohjeitten mukaan multa saa (vähän?) kuivahtaa välillä ja saa antaa joka päivä sumutusta. silti ei onnistu.
töissä niihin ei edes kiinnitetä joka päivä huomiota, mutta ne senkun rehottavat.
olen tullut tulokseen, että saniainen on jääräpää, ja oikullinen kuin kissa !
ehkä se pitää unohtaa ainakin viikoksi, niin se elpyy - huomiota saadakseen. - viihtyy viileässä
Minulla oli vuosien ajan sama ongelma keskuslämmitteisessä talossa. Hoidin saniaista kuin silmäterääni ja suihkuttelin sitä niin paljon, että muu ympäristö ei moisesta juuri olisi välittänyt.
Jo toivoni menettäneenä laitoin kasvin patiolle toissa syksynä ja itse asiassa lähes unohdin sen sinne. Talvisin siellä on hieman yli 10 astetta ja valoisaa. Mutta mitä löysinkään pari kuukautta sitten? Uskomattoman nopeasti pitkällisen kitumisensa jälkeen rehevöityneen pitkäsulkaisen saniaisen. Pitänee muistaa tulevaisuudessa, etten 'ylihoida' sitä taas... - anoka
Saniaisia niin pohjois -itä kuin
eteläpuolellakin taloa, riippuvat katosta,
enkä juuri ole "huomaavinani", koska eivät
tykkää liiasta paapomisesta. Saniaiseni
ovat kaikki samasta jaettuja/´poikasista´
ainakin nämä tekevät ilmajuuriin alkuja,
joita olen sitten jakanut kavereillekkin.
Viime kesänä huoma´sin ´äiti´-saniaisen
tunkevan ruukun pohjarei´istä yhtä tainta,taimen
otin erikseen ja ´äidin
laitoin keskeltä vaan kahtia ja molemmat
omiin purkkeihinsa, kumpikin kukoistaa.
Suihkutan kun muistan ja kerta/vko.ssa vettä,
kesällä pari kertaa. Jos hyvä multa niin
ei tarvi lannotusta. Ja muutenkin vähän,
sillon ainakin ´ruskistelee´. Siis ei liikaa
rakkautta eikä ´substralia´.- ----
Saniainen kun on suokasvi, sitä ei voi ylikastella. Minä aina nakkaan sille vettä kun muistan, yritän ettei pääse kauheesti kuivumaan koskaan. Hyvin on rehottanut vuosikausia.
- Lipetti
Kiitos neuvoista
- Lipetti
Mitä saniaisten ilmajuurille pitäs tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5224368Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183481Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842302Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762179Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571373
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021301Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281- 651204
- 841134