tyhmä

kysymys.

mikä saa turbo-ahtimen pyörimään. pakokaasujen virtaus vai lämpötila????

18

1615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se...

      varmaanki se virtaus on...

    • >>TurbotOn<<

      Kun puristettu polttoaineen ja ilman seos syttyy palotilassa se lämpenee ja samalla laajenee.Tällöin jo syntynyt "pakokaasu" pyrkii pois palotilasta josta poispääsy mahdollistuu vain pakokanavan kautta.Tämä "poisvirtaus" pyörittää turboahdinta.Eli saivartelemalla voi todeta,että juuri LÄMPÖ saa turboon vauhtia.

      Eli pelkistetty vastaus itse kysymykseen on,sekä että! : )

      • xyzxyz

        Lämpöhän on sivutuote, eikä se pyöritä mitään.


      • >>TurbotOn<<
        xyzxyz kirjoitti:

        Lämpöhän on sivutuote, eikä se pyöritä mitään.

        Ilman lämpöä(palotapahtuma)ei ole pakokaasuja,eikä myöskään pakokaasujen virtausta joka turboahdinta pyörittää.Vai meinaatko että pakokaasut syntyvät jostain tyhjästä?


      • Nimetön
        xyzxyz kirjoitti:

        Lämpöhän on sivutuote, eikä se pyöritä mitään.

        youtubeltakin löytyvä "puu"turbo. Sehän pyörii lämmön avulla. Tosin ensin pitää auttaa paineilmalla. Johan aikoinaan "enkelikello" pyöri kynntilöiden lämmön avulla.


      • lämpö vaikuttaa
        Nimetön kirjoitti:

        youtubeltakin löytyvä "puu"turbo. Sehän pyörii lämmön avulla. Tosin ensin pitää auttaa paineilmalla. Johan aikoinaan "enkelikello" pyöri kynntilöiden lämmön avulla.

        Kyllä lämmöllä on tärkeä osa.
        Jos sylinteristä tulisi kylmää ilmaa, niin ahtimen siivet kyllä jonkin verran pyörisivät. Mutta kun sylintereistä tuleekin kuumaa paineellista pakokaasua, joka menomatkallaan jäähtyy, niin sen kaasun tilavuus kasvaa, ja sen vauhti lisääntyy. Eli kaasun paine- ja lämpöenergia muuttuu kaasun liike-energiaksi, josta sitten ahtimen siivet nappaavat osan.
        Näin opetettiin jo kauan sitten lentosotakonekoulun suihkumoottoriopin tunnilla ja sitä samaa myöhemmin autopuolen laitoksessa.


      • xyzxyz
        lämpö vaikuttaa kirjoitti:

        Kyllä lämmöllä on tärkeä osa.
        Jos sylinteristä tulisi kylmää ilmaa, niin ahtimen siivet kyllä jonkin verran pyörisivät. Mutta kun sylintereistä tuleekin kuumaa paineellista pakokaasua, joka menomatkallaan jäähtyy, niin sen kaasun tilavuus kasvaa, ja sen vauhti lisääntyy. Eli kaasun paine- ja lämpöenergia muuttuu kaasun liike-energiaksi, josta sitten ahtimen siivet nappaavat osan.
        Näin opetettiin jo kauan sitten lentosotakonekoulun suihkumoottoriopin tunnilla ja sitä samaa myöhemmin autopuolen laitoksessa.

        No lämpökö sitä moottoriakin pyörittää ?
        Ainoa mitä lämmöstä tässä on hyötyä, se laajentaa pakokaasujen tilavuutta. Syntyy suurempi virtaus
        turbolle.

        Turbohan pyörii vaikka kylmällä paineilmalla, virtausta lisäämällä turbon kierrokset nousevat.


      • xyzxyz
        xyzxyz kirjoitti:

        No lämpökö sitä moottoriakin pyörittää ?
        Ainoa mitä lämmöstä tässä on hyötyä, se laajentaa pakokaasujen tilavuutta. Syntyy suurempi virtaus
        turbolle.

        Turbohan pyörii vaikka kylmällä paineilmalla, virtausta lisäämällä turbon kierrokset nousevat.

        luepa alkuperäinen kysymys.
        kaasuvirtaus pyörittää turboa, ei lämpö


      • Polttoaineen
        xyzxyz kirjoitti:

        luepa alkuperäinen kysymys.
        kaasuvirtaus pyörittää turboa, ei lämpö

        ja ilmanseoksen syttymistä(LÄMPÖÄ)ei synny kaasuvirtausta!!!Juuri sylinterissä tapahtuva polttoaineen ja ilman syttyminen saa aikaaan pakokaasut ja sitä kautta niiden ulosVIRTAUKSEN!! Eli juuri LÄMPÖ on se mikä saa turbon alunperin pyörimään.Vai tiedätkö auton tai moottorin jonka pakokaasut olisivat KYLMIÄ??????


      • soppaa
        Polttoaineen kirjoitti:

        ja ilmanseoksen syttymistä(LÄMPÖÄ)ei synny kaasuvirtausta!!!Juuri sylinterissä tapahtuva polttoaineen ja ilman syttyminen saa aikaaan pakokaasut ja sitä kautta niiden ulosVIRTAUKSEN!! Eli juuri LÄMPÖ on se mikä saa turbon alunperin pyörimään.Vai tiedätkö auton tai moottorin jonka pakokaasut olisivat KYLMIÄ??????

        lisää...jos pakokaasujen lämpötilaa, saadaan reilusti pudotettua sylinterissä, esim. tehokkaalla välijäähdytyksellä. laskeeko ahtimen pyörimisnopeus?


      • viilentää
        soppaa kirjoitti:

        lisää...jos pakokaasujen lämpötilaa, saadaan reilusti pudotettua sylinterissä, esim. tehokkaalla välijäähdytyksellä. laskeeko ahtimen pyörimisnopeus?

        imuilmaa eikä siis pakokaasuja.Kylmemmällä imuilmalla saadaan palotilaan enemmän ilmaa ja samalla sinne voidaan syöttää myös enemmän polttoainetta.


      • xyzxyz
        Polttoaineen kirjoitti:

        ja ilmanseoksen syttymistä(LÄMPÖÄ)ei synny kaasuvirtausta!!!Juuri sylinterissä tapahtuva polttoaineen ja ilman syttyminen saa aikaaan pakokaasut ja sitä kautta niiden ulosVIRTAUKSEN!! Eli juuri LÄMPÖ on se mikä saa turbon alunperin pyörimään.Vai tiedätkö auton tai moottorin jonka pakokaasut olisivat KYLMIÄ??????

        taisi mennä puurot ja vellit sekaisin.
        Et osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi.
        LÄMPÖ on hukkatuote polttomoottorissa


      • xyzxyz
        soppaa kirjoitti:

        lisää...jos pakokaasujen lämpötilaa, saadaan reilusti pudotettua sylinterissä, esim. tehokkaalla välijäähdytyksellä. laskeeko ahtimen pyörimisnopeus?

        miksi yrittää laskea pakokaasujen lämpötilaa.
        Pariin otteeseen on todettu, että lämpö nostaa pakokaasujen tilavuutta --> kaasujen virtaus nopeutuu.

        Tutkitaampa polttomootorin teoriaa, polttoainetta polttaessä syntyy lämpöä, joka on hukkaa.

        Vain pieni osa esim bensan enegiasta siirtyy sinne vetäviin pyöriin.


        Muistakaapa: on erikokoisia ahtimia


      • >>TurbotOn<<
        xyzxyz kirjoitti:

        taisi mennä puurot ja vellit sekaisin.
        Et osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi.
        LÄMPÖ on hukkatuote polttomoottorissa

        Kun polttomoottorin polttoaineen ja ilmanseos syttyy ja laajenee palotilassa syntyy LÄMPÖÄ.Ymmärrätkö tämän?

        Syttyessään tämä seos palaa ja tuottaa nk.työtahdin jonka voimasta mäntä lähtee alaspäin.Tämän jälkeen mäntä poistotahdin aikana työntää pakokaasut pakokanavan kautta pakosarjaan ja ahtimelle.Ymmärsitkö tämän?

        Tämä pakokaasujen virtaus siis pyörittää turboahdinta!

        Lämpö on tosiaan kyllä ottomoottorin hukkaenergiaa jota ei saada talteen ja osittain siksi hyötysuhde on niinkin huono kuin se on.

        Eli jos alussa ei moottorissa/palotilassa synny lämpöä ei myöskään synny pakokaasuja eikä näin ollen niiden virtausta eikä myöskään ahdin pyöri/toimi.

        Tämä opetetaan jo peruskoulussa fysiikan tunneilla kun mottoritekniikan alkeisiin perehdytetään.Ja ketkä pidemmälle ovat asiaa opiskelleet tai muuten vaan moottoritekniikka kiinnostaa tämä on päivänselvää pässinlihaa.


      • lainaus,
        viilentää kirjoitti:

        imuilmaa eikä siis pakokaasuja.Kylmemmällä imuilmalla saadaan palotilaan enemmän ilmaa ja samalla sinne voidaan syöttää myös enemmän polttoainetta.

        uusi moottoritekniika virittäminen ja säätäminen kirjasta."ahtoilman jäähdytyksellä saavutetaan suuremman moottoritehon lisäksi toinenkin merkittävä etu, nimittäin parempi moottorin ja ahtimen luotettavuus. karkeana peukalosäätönä voidaan pitää sitä että moottorin ahtoilman lämpötilan alentuessa pakokaasun lämpötila putoaa likimain saman verran, mikä puolestaan tekee elämän selvästi helpommaksi pakoventtiileille ja niiden istukoille, ahtimelle pakosarjalle sekä moottorin jäähdytysjärjestelmälle kokonaisuudessaan"


      • haee
        >>TurbotOn<< kirjoitti:

        Kun polttomoottorin polttoaineen ja ilmanseos syttyy ja laajenee palotilassa syntyy LÄMPÖÄ.Ymmärrätkö tämän?

        Syttyessään tämä seos palaa ja tuottaa nk.työtahdin jonka voimasta mäntä lähtee alaspäin.Tämän jälkeen mäntä poistotahdin aikana työntää pakokaasut pakokanavan kautta pakosarjaan ja ahtimelle.Ymmärsitkö tämän?

        Tämä pakokaasujen virtaus siis pyörittää turboahdinta!

        Lämpö on tosiaan kyllä ottomoottorin hukkaenergiaa jota ei saada talteen ja osittain siksi hyötysuhde on niinkin huono kuin se on.

        Eli jos alussa ei moottorissa/palotilassa synny lämpöä ei myöskään synny pakokaasuja eikä näin ollen niiden virtausta eikä myöskään ahdin pyöri/toimi.

        Tämä opetetaan jo peruskoulussa fysiikan tunneilla kun mottoritekniikan alkeisiin perehdytetään.Ja ketkä pidemmälle ovat asiaa opiskelleet tai muuten vaan moottoritekniikka kiinnostaa tämä on päivänselvää pässinlihaa.

        esim 10 kuutiota tuottava paineilmakompressori
        ja turbo. syötä paineilmaa turboon.
        Voit todeta turbon alkavan pyöriä.

        Vastaapa kysymykseen miksi turbo alkaa pyörimään, vaikka ei ole lämpöä ???


      • "Fiksu" kaveri
        haee kirjoitti:

        esim 10 kuutiota tuottava paineilmakompressori
        ja turbo. syötä paineilmaa turboon.
        Voit todeta turbon alkavan pyöriä.

        Vastaapa kysymykseen miksi turbo alkaa pyörimään, vaikka ei ole lämpöä ???

        sekoittaa ja vertaa paineilmakompressoria polttomoottoriin ja sen turboahtimeen!!!!Heheh : )

        Kerropa sinä nero miksi hiustenkuivaajan propelli pyörii??

        Huhhuh mitä porukkaa ja mitä juttua!!!!


    • Et oo tosissas

      Mietis nyt vähän asiaa oikeen ajatuksella!

      Saatanan nintendo/ pleikkarisukupolvi on juur noin tyhmää sakkia.

      Missäs olit silloin ku aivoja jaettii, sait vaan rumat kuoret ja vielä liian isot!!!

      TYHMÄ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      40
      3470
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      13
      2858
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2544
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      62
      2060
    5. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      18
      2031
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      2017
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      56
      1871
    8. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1656
    9. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1518
    10. Kenet molemmat

      Sä haluat mies?
      Ikävä
      17
      1385
    Aihe