Mistä nimi vinttikoira??

Doggy

Niin että tietääkö joku miks greyhound on suomennettu vinttikoira?? En näe muuta yheistä kuin koira -sanan..
Kuinka paljon vinttikoirat tarvii liikuntaa?? Kertokaa vaikka omat liikuntamuodot yms. yms.
Kiinnostus heräämässä=).Varsinkin Hyvinkään vinttikoiraradalla pidetyn koiranäyttelyn jälkeen jäi vinttikoiorat kummittelemaan mieleen=)!

15

5973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afgaanin omistaja

      Vinttikoirat on ihania! Itselläni on afgaanin vinttikoira, mutta rakastan myös esim.salukeja ja venäjänvinttikoiria. Tuota nimen alkuperää minäkin olen usein miettinyt.. yhteinen nimittäjä kaikille vinttikoiraryhmän roduille englanninkielessä on usein sana "hound", mutta.. vaikea ymmärtää mikä sen koiran sinne vinttiin Suomessa ajoi.
      Oma afgaanini on helteillä laiskaa sorttia, eikä kesällä mennä enempää kuin kilometri-pari kolme kertaa päivässä. Vinttikoiran kuin vinttikoiran olisi hyvä päästä juoksemaan myös vapaana, mielellään aidatulla alueella jottei karkaa. Itse käyn koirani kanssa 2-4kertaa viikossa koira-aitauksessa. Varsinkin muiden vinttikoirien kanssa juoksu tekee hyvää! Pienemmät koirat ovat tietysti myös hyvää seuraa, mutta eivät aina pysy vauhdissa mukana kun herra innostuu..Muuten pitkiä lenkkejä kävellen, joskus juosten, pyörän vierelle opettelu on käynnissä.. Uintihan on myös hyvää liikuntaa jos koira vaan tykkää.

      • Salukinomistaja

        Luin jostain, muistaakseni vinttikoiraliiton sivuilta, että vinttikoira-nimi on väännös ruotsin- ja sansankielistä, joissa vinttikoira on "tuulikoira". Siis koira joka juoksee tuulen lailla. Käännösvirhe suomenkieleen siis. Vaikka voihan sitä leikillisesti ajatella, että nimi tulee siitä että niillä on pitkät jalat, jolloin ne ylettävät vintille saakka... :D


      • Salukinomistaja

        Vinttikoiran nimi kai johtuu käännösvirheestä. Ruotsin- ja saksankielissä vinttikoira on "tuulikoira", koska juoksee nopeasti kuin tuuli. Luin joskus tuon muistaakseni Vinttikoiraliiton sivuilta.

        Tulikohan tämä kirjoitus nyt kolmeen kertaan, kun lähettäminen reistaili... Aikaisemmat eivät menneet läpi ennen kun tämän kirjoitin.


      • johku
        Salukinomistaja kirjoitti:

        Vinttikoiran nimi kai johtuu käännösvirheestä. Ruotsin- ja saksankielissä vinttikoira on "tuulikoira", koska juoksee nopeasti kuin tuuli. Luin joskus tuon muistaakseni Vinttikoiraliiton sivuilta.

        Tulikohan tämä kirjoitus nyt kolmeen kertaan, kun lähettäminen reistaili... Aikaisemmat eivät menneet läpi ennen kun tämän kirjoitin.

        Olen kuulut että nimi vinttkoia tulee siitä että vinttikoiralla on pitkät jalat xD Se on kuultu luotetavalta ihmiseltä


      • Pete
        johku kirjoitti:

        Olen kuulut että nimi vinttkoia tulee siitä että vinttikoiralla on pitkät jalat xD Se on kuultu luotetavalta ihmiseltä

        Suora lainaus http://www.nicehouse.fi/lemmikit/koirat/kymppa.htm sivulta:

        Sana vinttikoira tulee saksan sanasta Winthund, mutta nimi ei liity millään tavalla vinttiin. Vaikka Skandinavia ei ole koskaan ollut vinttikoirien kotimaa, on niistä täälläkin vanhoja jälkiä. Tanskan- ja norjankielinen vinttikoirien nimitys Mynde juontuu muinaisskandinaavisesta sanasta mjohundir, joka puolestaan tarkoittaa solakkaa koiraa.

        Tuossa nimessä winthund saattaa olla kirjoitusvirhe, koska sanakirja antaa vastaukseksi windhund, eli tuulikoira.


    • jpn

      Niin liikuntahan riippuu ihan koiran käyttötarkoituksesta,omien koirien liikunnan tarve on suuri koska ne on juoksioita kaikki,elikkä normi päivä ohjelma on aamulenkki noin 3-4km päiväpissit ihan vain omilla kulmilla ja sitten työpäivän jälkeen iltalenkki 3-4km rata harjoitukset 2*viikossa kilpakauden kilpailut,mutta lenkittämisestä pitää tykätä.! En vaihtais koirarotua!

      • Grey

        Tarkentaisin kuitenkin vielä tuota vinttikoiran liikunnan tarvetta. Itse olen harrastanut pienen ikäni saksanpaimenkoiria ja nyt olen onnellinen greyn omistaja. Siinä missä lenkittää yhden sakemannin, voi treenata 10 vinttikoiraa (näin kärjistettynä). Greyllä on 90% lihassoluista ns. nopeita soluja ja on nimenomaan sprintteri. Sen kanssa ei ole tarkoituksen mukaista lenkkeillä kilometritolkulla joka päivä. Harjoittelukaudesta riippuen, talvella enemmän vapaana olemista ja juoksemista ja kisakautena remmilenkkejä 3-4 km päivässä vedot.


    • Amy

      Vinttikora nimi tulee Vintti-juoksuista
      ja koira tietty koirista eli vintti-juoksu-koira
      olisi liian pitkä on se VINTTIKOIRA

    • wimma

      ... nimityksestä winddog(tuulikoira)
      Tai ainakin niin mä olen kuullut.
      Vinttikoirathan juoksee "nopeasti kuin tuuli"

      • pami

        Moi.

        Käy tutustumassa Suomen vinttikoiraliiton sivuihin: http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi Sieltä löydät linkkejä rotujärjestöjen sivuille ja "paremmille" keskustelufoorumeille (toisin sanoen saat asiallista tietoa itse harrastajilta).


      • Mie
        pami kirjoitti:

        Moi.

        Käy tutustumassa Suomen vinttikoiraliiton sivuihin: http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi Sieltä löydät linkkejä rotujärjestöjen sivuille ja "paremmille" keskustelufoorumeille (toisin sanoen saat asiallista tietoa itse harrastajilta).

        Eli se vinttikoira nimihän on tullut siitä mitä te kaikki olette yrittäneet sanoa.. eli
        ruotsalaisesta käännöksestä suomennusvirhe.. se vint tms. on suomennettu "vintti" eikä "tuuli", koska se tarkoittaa kumpaakin. Eli se on täysin suomennos virhe, jota ei ole korjattu koskaan.


    • wHIPPET!

      Tullu ENGLANNINKIELISESTÄ NIMESTÄ WINDHOUND.

    • hghghghghg

      Ne ajo vintillä rottia...

      • joko tai sitten ei.

        Ne mitään rottia ajanu.Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää,että ei vinttikoira nimi tullu siitä
        et ne tekis jotain vintillä.Kannatan jokaista joka sanoo,että se on tuulikoira jollain muulla kielellä!!!!!!!!!!!


      • """"""""
        joko tai sitten ei. kirjoitti:

        Ne mitään rottia ajanu.Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää,että ei vinttikoira nimi tullu siitä
        et ne tekis jotain vintillä.Kannatan jokaista joka sanoo,että se on tuulikoira jollain muulla kielellä!!!!!!!!!!!

        ...kun ei yhtään huumorii ymmärrä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe