Niin että tietääkö joku miks greyhound on suomennettu vinttikoira?? En näe muuta yheistä kuin koira -sanan..
Kuinka paljon vinttikoirat tarvii liikuntaa?? Kertokaa vaikka omat liikuntamuodot yms. yms.
Kiinnostus heräämässä=).Varsinkin Hyvinkään vinttikoiraradalla pidetyn koiranäyttelyn jälkeen jäi vinttikoiorat kummittelemaan mieleen=)!
Mistä nimi vinttikoira??
15
6548
Vastaukset
- afgaanin omistaja
Vinttikoirat on ihania! Itselläni on afgaanin vinttikoira, mutta rakastan myös esim.salukeja ja venäjänvinttikoiria. Tuota nimen alkuperää minäkin olen usein miettinyt.. yhteinen nimittäjä kaikille vinttikoiraryhmän roduille englanninkielessä on usein sana "hound", mutta.. vaikea ymmärtää mikä sen koiran sinne vinttiin Suomessa ajoi.
Oma afgaanini on helteillä laiskaa sorttia, eikä kesällä mennä enempää kuin kilometri-pari kolme kertaa päivässä. Vinttikoiran kuin vinttikoiran olisi hyvä päästä juoksemaan myös vapaana, mielellään aidatulla alueella jottei karkaa. Itse käyn koirani kanssa 2-4kertaa viikossa koira-aitauksessa. Varsinkin muiden vinttikoirien kanssa juoksu tekee hyvää! Pienemmät koirat ovat tietysti myös hyvää seuraa, mutta eivät aina pysy vauhdissa mukana kun herra innostuu..Muuten pitkiä lenkkejä kävellen, joskus juosten, pyörän vierelle opettelu on käynnissä.. Uintihan on myös hyvää liikuntaa jos koira vaan tykkää.- Salukinomistaja
Luin jostain, muistaakseni vinttikoiraliiton sivuilta, että vinttikoira-nimi on väännös ruotsin- ja sansankielistä, joissa vinttikoira on "tuulikoira". Siis koira joka juoksee tuulen lailla. Käännösvirhe suomenkieleen siis. Vaikka voihan sitä leikillisesti ajatella, että nimi tulee siitä että niillä on pitkät jalat, jolloin ne ylettävät vintille saakka... :D
- Salukinomistaja
Vinttikoiran nimi kai johtuu käännösvirheestä. Ruotsin- ja saksankielissä vinttikoira on "tuulikoira", koska juoksee nopeasti kuin tuuli. Luin joskus tuon muistaakseni Vinttikoiraliiton sivuilta.
Tulikohan tämä kirjoitus nyt kolmeen kertaan, kun lähettäminen reistaili... Aikaisemmat eivät menneet läpi ennen kun tämän kirjoitin. - johku
Salukinomistaja kirjoitti:
Vinttikoiran nimi kai johtuu käännösvirheestä. Ruotsin- ja saksankielissä vinttikoira on "tuulikoira", koska juoksee nopeasti kuin tuuli. Luin joskus tuon muistaakseni Vinttikoiraliiton sivuilta.
Tulikohan tämä kirjoitus nyt kolmeen kertaan, kun lähettäminen reistaili... Aikaisemmat eivät menneet läpi ennen kun tämän kirjoitin.Olen kuulut että nimi vinttkoia tulee siitä että vinttikoiralla on pitkät jalat xD Se on kuultu luotetavalta ihmiseltä
- Pete
johku kirjoitti:
Olen kuulut että nimi vinttkoia tulee siitä että vinttikoiralla on pitkät jalat xD Se on kuultu luotetavalta ihmiseltä
Suora lainaus http://www.nicehouse.fi/lemmikit/koirat/kymppa.htm sivulta:
Sana vinttikoira tulee saksan sanasta Winthund, mutta nimi ei liity millään tavalla vinttiin. Vaikka Skandinavia ei ole koskaan ollut vinttikoirien kotimaa, on niistä täälläkin vanhoja jälkiä. Tanskan- ja norjankielinen vinttikoirien nimitys Mynde juontuu muinaisskandinaavisesta sanasta mjohundir, joka puolestaan tarkoittaa solakkaa koiraa.
Tuossa nimessä winthund saattaa olla kirjoitusvirhe, koska sanakirja antaa vastaukseksi windhund, eli tuulikoira.
- jpn
Niin liikuntahan riippuu ihan koiran käyttötarkoituksesta,omien koirien liikunnan tarve on suuri koska ne on juoksioita kaikki,elikkä normi päivä ohjelma on aamulenkki noin 3-4km päiväpissit ihan vain omilla kulmilla ja sitten työpäivän jälkeen iltalenkki 3-4km rata harjoitukset 2*viikossa kilpakauden kilpailut,mutta lenkittämisestä pitää tykätä.! En vaihtais koirarotua!
- Grey
Tarkentaisin kuitenkin vielä tuota vinttikoiran liikunnan tarvetta. Itse olen harrastanut pienen ikäni saksanpaimenkoiria ja nyt olen onnellinen greyn omistaja. Siinä missä lenkittää yhden sakemannin, voi treenata 10 vinttikoiraa (näin kärjistettynä). Greyllä on 90% lihassoluista ns. nopeita soluja ja on nimenomaan sprintteri. Sen kanssa ei ole tarkoituksen mukaista lenkkeillä kilometritolkulla joka päivä. Harjoittelukaudesta riippuen, talvella enemmän vapaana olemista ja juoksemista ja kisakautena remmilenkkejä 3-4 km päivässä vedot.
- Amy
Vinttikora nimi tulee Vintti-juoksuista
ja koira tietty koirista eli vintti-juoksu-koira
olisi liian pitkä on se VINTTIKOIRA - wimma
... nimityksestä winddog(tuulikoira)
Tai ainakin niin mä olen kuullut.
Vinttikoirathan juoksee "nopeasti kuin tuuli"- pami
Moi.
Käy tutustumassa Suomen vinttikoiraliiton sivuihin: http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi Sieltä löydät linkkejä rotujärjestöjen sivuille ja "paremmille" keskustelufoorumeille (toisin sanoen saat asiallista tietoa itse harrastajilta). - Mie
pami kirjoitti:
Moi.
Käy tutustumassa Suomen vinttikoiraliiton sivuihin: http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi Sieltä löydät linkkejä rotujärjestöjen sivuille ja "paremmille" keskustelufoorumeille (toisin sanoen saat asiallista tietoa itse harrastajilta).Eli se vinttikoira nimihän on tullut siitä mitä te kaikki olette yrittäneet sanoa.. eli
ruotsalaisesta käännöksestä suomennusvirhe.. se vint tms. on suomennettu "vintti" eikä "tuuli", koska se tarkoittaa kumpaakin. Eli se on täysin suomennos virhe, jota ei ole korjattu koskaan.
- wHIPPET!
Tullu ENGLANNINKIELISESTÄ NIMESTÄ WINDHOUND.
- hghghghghg
Ne ajo vintillä rottia...
- joko tai sitten ei.
Ne mitään rottia ajanu.Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää,että ei vinttikoira nimi tullu siitä
et ne tekis jotain vintillä.Kannatan jokaista joka sanoo,että se on tuulikoira jollain muulla kielellä!!!!!!!!!!! - """"""""
joko tai sitten ei. kirjoitti:
Ne mitään rottia ajanu.Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää,että ei vinttikoira nimi tullu siitä
et ne tekis jotain vintillä.Kannatan jokaista joka sanoo,että se on tuulikoira jollain muulla kielellä!!!!!!!!!!!...kun ei yhtään huumorii ymmärrä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005207777- 2322692
- 262591
- 1611950
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51612Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621188IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41165