Mikä on sinun lempikirjasi??

-S-

Mikä on sinun lempikirjasi,jota voisit suositella minullekkin :D:D alkaa olla luettavat lopussa, kun vain odottelen jatko-osien tulemista!

17

2726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupatiikeri

      Joostein Gaarder : Sofian maailma

      Claudia Schreiber : Emmas Glück (saksankielitaitoiselle) saatavana esim.bookplus

      Isabel Wolff : naisten luettavaa (eri romaaneja) alkuperäiskieli englanti / saatavana myös saksaksi

      Mitch Albom : The five People you meet in heaven tai tuesdays with Morrie

      ... ja monia muita ! :)

      T: Tupatiikeri

    • canaan

      Jotain melko loputtoman tuntuisesta listasta:

      - Donald Westlake: Kuuma kivi, Ottakaa pankki kiinni! ... (huumorilla kirjoitettuja dekkareita, siis rikollisten näkökulmasta)
      - Philip Roth: Portnoyn tauti, Käänteiselämää, ... (koettelee huumorintajua hieman enemmän ja eri tavalla)
      - Jean-Paul Sartre: Altonan vangit, Suljetut ovet, The Devil and the Good Lord (luin sen aikanaan englanniksi enkä tiedä onko suomennettu; osa kirjoista tosin näytelmiä) ...
      - Frans G. Bengtsson 1942: Orm Punainen – Länsireittien merenkulkijoita. Kertomus epäkristilliseltä ajalta. (aikanaan taisi olla aika suosittukin)
      - Irving Stone: Michelangelo, van Gogh / Hän rakasti elämää, Camille Pissarro (taiteilijaelämänkertoja mutta taiteilijan vapaudella kerrottuja)
      - Tom Stoppard: Rosencrantz & Guildenstern Are Dead (näytelmäparodia parista Shakespearin Hamletin sivuhahmosta; siitä tehtiin elokuvakin 1990)

      .....

      • kirja-alessa

        ainakin Ruotsissa. Kyllä siinä sitä jotakin täytyy olla, kun vieläkin myy.


      • kirja-alessa kirjoitti:

        ainakin Ruotsissa. Kyllä siinä sitä jotakin täytyy olla, kun vieläkin myy.

        "Orm Punainen" ja "Orm Punainen kotona ja idän retkillä" samassa kirjassa. Kynteni syyhyävät, minulla on tällä hetkellä vain ensimmäinen Orm-kirja.


    • rapakalja

      Satukirjoista Mihail Bulgakovin 'Saatana saapuu Moskovaan' on ollut ylitse muiden minulla. Kotimaisista pidän eniten Jari Tervon tuotannosta.

      • Voi, niitä on niin monia ja lista tuntuu kasvavan kokoajan, kun jotain hienoa ja mahtavaa saa luettavakseen :) En osaa mitään all time-lemppareita listata, missään järjestyksessä ainakaan.

        Ikuisuuskirja minulle on ehdottomasti Carlos Ruiz Zafonin Tuulen varjo. Olen lukenut sen lukemattomia kertoja ja aina vain paranee :) Hienosti kulkee monta tarinaa rinnakkain, jolloin kirjasta löytää aina jotain uutta ja erilaista.

        Myös Siri Hustvedtin Kaikki mitä rakastin kolahti minuun täysillä. Moni muu tuntuu merkityksettömältä sen lukemisen jälkeen..suosittelen siis jälkiruuaksi jotain kevyttä vielä pitkän aikaa tämän loppumisen jälkeenkin :) Diane Setterfieldin Kolmastoista kertomus on kirjoja rakastavalle mielenkiintoinen matka pohtimaan omia motiivejaan lukijana. Hieno kirja ja kiehtova tarina.

        Suomalaisista Pasi Ilmari Jääskeläisen Lumikko ja yhdeksän muuta on ehdottomasti lukemisen arvoinen, mukavasti erilainen teos. Myös Riikka Pulkkisen Raja liikautti minussa joitain palasia, aika ratkaisevallakin tavalla. Juha Itkonen on myös jokaisella teoksellaan onnistunut vakuuttamaan minut uudelleen.

        Ehkäpä näistä kaikki ovat tuttuja, mutta siinä ainakin tällä hetkellä mieleeni tulevia hienouksia :)


    • huumoria...

      yleensä Veikko Huovisen kirjat ovat vitsikkäitä. Ihan ääneen nauran, kun luen. Tietysti ovat "yliampuvia", mutta nauruhermoja kutkuttavia. Jos tykkäät koirista, Kylän koirat Huoviselta on herkullista luettavaa.xDD

    • mielestäni todellakin tähän mennessä Nancy. Se oli jotenkin raaka ja surilinen tarina sekä tietenkin tosi tapahtumiin perustuva kertomus. Muutaman kerran jo olen lukenut sen ja silti se vain jaksaa aina olla yhtä hyvä

    • tällä hetkellä

      Deborah Spungenin kirjaa "Nancy", jossa äiti kertoo Sex Pistolsin Sid Viciousin tyttöystävän Nancyn elämänkerran. En meinaa saada silmiäni irti kirjasta, todella koskettava ja hyvin kirjoitettu! Ehkä jopa paras, mitä olen koskaan lukenut. Suosittelen!

    • bittersweetie

      Andrei Makine: Ranskalainen testamentti
      -koskettava kertomus pojasta, joka häilyy kahden kulttuurin ja kahden todellisuuskäsityksen välillä...klassikko

      J.M. Coetzee: Michael K:n elämä
      -yksilön ja yhteiskunnan ristiriidoista, rujonkaunis tarina

      John Berendt: Keskiyö hyvän ja pahan puutarhassa
      -viihdyttävä, todella erikoisia henkilöitä pursuava kertomus Savannahista

      Magda Denes: Järkyttävä, hauska ja liikuttava j-uutalaistytön elämänkerta toisen maailmansodan aikaan muistaakseni Puolassa

      W.G. Sebald: kauneimpia kirjoja, joita olen lukenut, valokuvat tuovat oman ulottuvuuden kerrontaan, joka koskee ihmisyyttä

      "Kevyempää", mutta silti syvällistä ihmissuhdekerrontaa kannattaa lukea esim. Anne Tylerilta, Amy Tanilta tai Carol Shieldsiltä

      Fantastista fantasiaa: Taru sormusten herrasta, Potterit

    • "Viisasteleva sydän" (ja tietenkin muutkin Austenit).

      • Lämminmies

        Olisin paljosta paitsi ilman " KALLEA" Kalle palkitsee lukijan . On hyväksi tuntea tuo sukupolvi ja ikäluokka 1919


    • romantiikkaaa

      Yksin ehdoton suosikkini on
      Diana Gabaldonin muukalais-sarja
      -Aikamatkailua, rakkautta ja seikkailua 1700 luvun skotlannissa. mammuttikirjasarja. ah

    • guillotine

      * kaikkien aikojen paras kirjani: Linnan "Täällä pohjantähden alla"

      * viime aikojen suosikkini: Arne Nevanlinnan "Marie"

      * lempijoukko: kaikki Mika Waltarin kirjat

    • Lukumato

      Doris Lessing: Lähimmäinen
      Wally Lamb: Dolores ja lentävä jalka
      Selma Lagerlöf: Jerusalem
      Aino Kallas: Sudenmorsian

      • Naikkone08

        Wally Lamb: Dolores ja lentävä jalka.
        Ei paras mitä olen lukenut mutta niin hyvä!


    • Kirjaa pukkaa

      Paras kirjasarja, jonka olen lukenut:

      Helen Dunmore: INGO (meren kansa, vuorovetten vartija, syvyyksien salaisuus, aaltojen kutsu)

      Erittäin hyvin kirjoitettua kaunokirjallisuutta, jota suosittelen ehdottomasti lukemaan:)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe