On se kumma ettei refluksin hengenahdistukseen ja yskään ole markkinoilla mitään lääkettä.
Nuo happosalpaajat ei auta lainkaan ylärefluksiin, ja kuka on niin pöljä että menee refluksileikkaukseen hengenahdistuksen vuoksi?
Onko kenelläkään noiden astmapiippujen tai muiden astmalääkkeiden käyttö auttanut?
Refluksin hengenahdistus, yskä
33
31088
Vastaukset
- monet oireet
Sain ns. refluksitaudin diagnoosin, jota tulisi lääkitä päivittäin. Lääke Lansoprazol ratiopharm.
Käytän sitä silloin kun tuntuu pahasti närästävän, en joka päivä.
Oireeni olivat kuristava ote ruokatorven ympärillä.
Ruoka pysähtyy tai juuttuu paikoilleen, ei voi juoda . On vain käytävä yskimässä limaan pussittunut ruoka pois Wc-pönttöön. Lima ei edes maistu miltään.
Joskus iltaisin saattaa tuntuä puristava tunne rinnassa, se ei säteile käsivarteen kuten sydänvaivoissa.
Minulle on tullut selväksi, ettei saa olla stressiä, ei kiirettä ruoka-aikaan, ei kielteisiä tunteita eikä pahaa mieltä, harmia.
Eli on otettava RAUHALLISESTI, syötä tomaatteja ja kurkkua paljon joka päivä= muuttaa ruokatavat emäsvoittoiseksi, jolloin närästyskin katoaa.
Me itse olemme parhaat lääkärimme, kun kuuntelemme kehomme viestejä.
Paranemista vaivastasi.- yksilöllisyys
Kannattaa tsekata tosiaan ruokavalio
yksillöllisesti - multa lähti ensimmäisenä
kurkku ja tomaatti pois, koska ne on
perinteisiä takaisinvirtauksenaiheuttajia. - silölistä
Minulla ei tomaatti ja kurkku sovi
mitenkään. Onhan ne toki perinteisiä
refluksiaiheuttajiakin. Bananaani
sopii toisilla erinomaisesti närästyksen
poistoon, toisilla se aiheuttaa
mittavan närästyskohtauksen.
Joten yksilöllistä diettiä kannattaa
hakea! - galhu
tiesitkö että on olemassa vaiva joka kramppaa ruokatorven sulkijan niin ettei ruoka mene siitä läpi?vaivasi kuullostaa enemmän siltä kun refluksilta..
- refluksikurkku
Toisenlaisia kokemuksia ...
Minulla oli toistakymmentä vuotta
satunnaista hengenahdistusta , joka (kun fyysistä
vikaa ei löydetty) määritelttin stressiperäiseksi.
En koskaan hyväksynyt diagnoosia ja oikeassa näemmä olinkin. Aloitin Nexiumin viime vuonna ja
hengenahdistus loppui siihen. Edelleen kuulostelen tuttua tunnetta mutta eipä ole tullut
edes isoimissa stressitilanteissa (tai niiden jälkeen). Kohtauksia ei tosin aikaisemminkaan esiintynyt näissä tilanteissa tai niiden jälkeen.
Nyt vasta olen lukenut että syy joko pieni
määrä ruoka-ainesta keuhkojen puolella tai
jonkun tietyn alueen hermoärsytys, joka laukaisee supistumisen.
Leikkausta ei kunnallisen puolella suostuta tekemään pelkän hengenahdistuksen vuoksi.
Tuskin myöskään yksityisellä. Astman kohtauslääkettä voi käyttää avaavana lääkityksenä, jos kohtaus menee pahaksi.
Astmapuolen palstoilla on enemmän tietoa
refluksin ja astman yhteyksistä.
Happosalpaajathan tosiaan pienentää hapon
määrää, ei muuta. Takaisinvirtausta tapahtuu
tietenkin edelleen ala-/yläosiin/molempiin.- refluksikurkku
minkälaisen ruokaremontin olet tehnyt?
- kokeilla
gluteenitonta ruokavaliota. Eihän sitä tiedä auttaako mutta kannattaa kokeilla viikon-parin ajan.
Mulla oli tosi keljut refluksivaivat ja kun tiesin että edessä olisi letkun nieleminen, niin ajattelin ensin kokeilla tätä vehnätöntä ja ohratonta (kalja) ruokavaliota. Kas kummaa: niin vaan katosivat vaivat, iso maha jopa sappivaivat. Sekin leikkaus oli jo sovittu.
Tästä kaikesta on aikaa jo 5 vuotta ja voin hyvin. - refluksi
se tekee olon vielä huonommaksi,kirvelee kurkkua eikä hengenahdistus lopu.
Mitä enempi puhun niin sitä pahempi yskä,kun annan äänen levätä yskäkin helpottuu,koko ajan puhuessa enempi hengästyn.
Nii,missä viipyy lääke refluksiyskään kun ei Nexiumikaan auta.
Olen yskin kohta 20vuotta eikä loppua näy,eli miten vaan.Lääkäri kans sano että kun ei ole astmaa niin turhaa käyttää astmalääkettä,vaikka refluksi tekeekin hengenahdistusta ja toisaalta Nexiumi kuivattaa suutä joten ei ainakaan yskää helpota.- refluksikurkku
Harmi, että sinulla se lääke ei tepsi!
Mulla onneksi aina auttoi avaava lääke.
Sanoit että olet yskinyt tämän takia 20v- minkälaisia muutoksia kurkussasi ja äänihuulissasi tästä syystä on havaittu? - refluksi
refluksikurkku kirjoitti:
Harmi, että sinulla se lääke ei tepsi!
Mulla onneksi aina auttoi avaava lääke.
Sanoit että olet yskinyt tämän takia 20v- minkälaisia muutoksia kurkussasi ja äänihuulissasi tästä syystä on havaittu?refluksin aiheuttamia valkoisia möykkyjä oli äänihuulissa,myös nielemisvaikeuksista kärsin ja välillä tuntuu että ei toimi kurkku eli kuin vuotava seula,eli tämä on stressaava tauti.
Ihmettelen kun vaan Nexium päivässä ja 40mg,on lääke nykyisin mutta tulee mieleen että pitäsköhän kokeilla 2kpl päivä eli aamulla yksi ja illalla yksi,tai sitten menen taas lääkäriin.
Tämä refluksi vaivaa kurkussa koko ajan,ei ole polttavaa närästystä. - refluksikurkku
refluksi kirjoitti:
refluksin aiheuttamia valkoisia möykkyjä oli äänihuulissa,myös nielemisvaikeuksista kärsin ja välillä tuntuu että ei toimi kurkku eli kuin vuotava seula,eli tämä on stressaava tauti.
Ihmettelen kun vaan Nexium päivässä ja 40mg,on lääke nykyisin mutta tulee mieleen että pitäsköhän kokeilla 2kpl päivä eli aamulla yksi ja illalla yksi,tai sitten menen taas lääkäriin.
Tämä refluksi vaivaa kurkussa koko ajan,ei ole polttavaa närästystä.Minulla myös on pelkästään laryngofaryngeaalista
refluksia, johon se perinteinen närästys ei kuulukaan. Nielemisoireita taudin huonoissa
vaiheissa (mm. spasmeja ja kouristuksia esiintyi pahimmillaan). Vuoden ajan tiukalla ruokavaliolla ja lääkitys (2 x Nexium)- oireet lievittyneet
selvästi mutta kurkkumuutos lähes samanlainen
(äänihuulet ok).
Yleensä ylärefluksiin pitäisi
tutkimusten mukaan määrätä heti alusta alkaen
kaksinkertainen lääkitys (3-6 kk) ja katsoa jatkoa sitten. Tämä käy kaikista tutkimuksista, jota on ylärefluksista tehty. Suomessa olen
nähnyt ainoastaan yhden artikkelin (Turussa toimivan Mehiläisen Elina Sala), jossa asiasta mainittiin.
Onko sinulla siis äänihuulikyhmyjä?
Oletko ollut puheterapiassa asian vuoksi?
Joudutko työssäsi käyttämään ääntäsi? - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
refluksin aiheuttamia valkoisia möykkyjä oli äänihuulissa,myös nielemisvaikeuksista kärsin ja välillä tuntuu että ei toimi kurkku eli kuin vuotava seula,eli tämä on stressaava tauti.
Tämä refluksi vaivaa kurkussa koko ajan,ei ole polttavaa närästystä.Eli painaako sua vatsaan mitenkään? Mulla kun painaa vatsaan, niin silloin on enemmän hengenahdistusta.
Onko tuo vatsa ihan ok sulla eli oirehtiiko se mitenkään?
Mullakaan ei ole polttavaa närästystä, mutta vatsa on turvoksissa ja "joku" (olisko sitten se palleatyrä?) painaa vatsaan, ei aina mutta päivittäin kylläkin, ja voi olla että on väärä tunne mutta kun olen syönyt se vatsaan painaminen loppuu. - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
Eli painaako sua vatsaan mitenkään? Mulla kun painaa vatsaan, niin silloin on enemmän hengenahdistusta.
Onko tuo vatsa ihan ok sulla eli oirehtiiko se mitenkään?
Mullakaan ei ole polttavaa närästystä, mutta vatsa on turvoksissa ja "joku" (olisko sitten se palleatyrä?) painaa vatsaan, ei aina mutta päivittäin kylläkin, ja voi olla että on väärä tunne mutta kun olen syönyt se vatsaan painaminen loppuu.onkin,jos on tyhjä vatsa niin silloinkin on täysinäinen olo ja kun istun pitää olla tuolin selkänojassa tukeva tyyny että ylävatsa ei ole kasassa sillä silloin tulee hengenahdistusta.
- Outo lintu
refluksi kirjoitti:
onkin,jos on tyhjä vatsa niin silloinkin on täysinäinen olo ja kun istun pitää olla tuolin selkänojassa tukeva tyyny että ylävatsa ei ole kasassa sillä silloin tulee hengenahdistusta.
Muistelin että sulla ei ole palleatyrää, mulla on, eli jos näin on, se "painaminen" ei johdu palleatyrästä vaan jostain muusta.
- refluksi
Outo lintu kirjoitti:
Muistelin että sulla ei ole palleatyrää, mulla on, eli jos näin on, se "painaminen" ei johdu palleatyrästä vaan jostain muusta.
palleatyrä mutta ylimäärästä on noin 10kg-15kg ylipainon takia,varmaan sitä sisäistä rasvaa ja se ahistaa.
Kumpa saisikin itsensä normaalipainoiseksi,sekin varmaan syy miksi vaivoja on.
Pitää nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja ensimmäisenä tarkistaa jääkaappi,mitä siellä on :)
Vaikka lääkäri on sanonut että ei se refluksia poista, vaikka laihduttaa mutta olo helpottuu, koska vatsan sisäinen paine lisää refluksia.Minulla on ylärefluksia eli vaivat on kurkussa.On tutkittu ja on ollut äänen hoitoa jos vaikka mitä mutta vaiva on ja pysyy. - hengenahdistuksia
refluksi kirjoitti:
palleatyrä mutta ylimäärästä on noin 10kg-15kg ylipainon takia,varmaan sitä sisäistä rasvaa ja se ahistaa.
Pitää nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja ensimmäisenä tarkistaa jääkaappi,mitä siellä on :)
Vaikka lääkäri on sanonut että ei se refluksia poista, vaikka laihduttaa mutta olo helpottuu, koska vatsan sisäinen paine lisää refluksia.Minulla on ylärefluksia eli vaivat on kurkussa.On tutkittu ja on ollut äänen hoitoa jos vaikka mitä mutta vaiva on ja pysyy.Tossa viikko pari sitten yritin virittää keskustelua täsät hengenahdistuksesta. Sitä kun on monenlaista. Eli joillakin se tuntuu kurkun ja joillakin selvästi vatsan alueella. Itselläni on tutkimukset tehty, eikä refluksia tms. ole, vaan vaiva on toiminnallinen ja hengenahdistus erittäin voimakasta välillä. Olisin kaivannut näistä asioista muioden kokemuksia, että voisimme itse kukin löytää kohtalotoverimme ja ehkä heiltä saada vinkkejä ja kokeilemisen arvoisia jippoja vaivojemme helpotukseen. Ehkä se vielä joskus onnistuu.
- Outo lintu
hengenahdistuksia kirjoitti:
Tossa viikko pari sitten yritin virittää keskustelua täsät hengenahdistuksesta. Sitä kun on monenlaista. Eli joillakin se tuntuu kurkun ja joillakin selvästi vatsan alueella. Itselläni on tutkimukset tehty, eikä refluksia tms. ole, vaan vaiva on toiminnallinen ja hengenahdistus erittäin voimakasta välillä. Olisin kaivannut näistä asioista muioden kokemuksia, että voisimme itse kukin löytää kohtalotoverimme ja ehkä heiltä saada vinkkejä ja kokeilemisen arvoisia jippoja vaivojemme helpotukseen. Ehkä se vielä joskus onnistuu.
keskustella hengenahdistuksesta, koska siitä niin paljon kärsin.
Viime syksynä viimein ja vihdoin paljastettiin että mulla on refluksi. Nuorempana hengenahdistusta hoidettu onnistuneesti astmapiipun kanssa. Nyt hengenahdistus yhdistetty refluksiin, en tiedä onko totta vai ei. Rasitustestissä olin, ei rasitusastmaa. Voiko normaali astma olla eri kuin rasitusastma. Kun menee makuulle, hengenahdistus vähenee ja lopulta poistuu. Vatsaan painaa ja silloin aina hengenahdistus, siksi itsekin epäilen refluksin yhdeksi oireeksi koska on myös rintakipua ja kurkkukipua ajoittain. Jännää on että kun on hengenahdistusta, ei ole kurkkukipua, ja kun olen kotona, hengenahdistusvaivoja minulla hyvin vähän ja töissä taas aika paljon. Lenkillä hengenahdistusta aika vähän myös.
Kyllä minä kaipaisin jippoja miten hengenahdistus selätetään. Vastaukseksi ei minulle kelpaa refluksileikkaus tai refluksilääkkeet, kun kerran ei ilmeisesti ole keksitty lääkettä millä refluksihengenahdistuksen saisi pois, jos tämä nyt sitten ikinäkään liittyy refluksiin, tämä hengenahdistus.
Olen mukana, jos virittelet hengenahdistuskeskustelua! - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
Vaikka lääkäri on sanonut että ei se refluksia poista, vaikka laihduttaa mutta olo helpottuu, koska vatsan sisäinen paine lisää refluksia.Minulla on ylärefluksia eli vaivat on kurkussa.On tutkittu ja on ollut äänen hoitoa jos vaikka mitä mutta vaiva on ja pysyy.ehkä 2-3 kiloa ylipainoa, mutta silti painaa vatsaan. Muistaakseni olin jo ihannepainossa jossain vaiheessa kiinni, mutta silti oli hengenahdistusta ja yskää.
Tässä ei ole mitään logiikkaa!
Jotkut sanovat että kun vatsa toimii hyvin, se vähentää refluksipainetta. Eilen toimi hyvin, oli vähemmän vaivoja kuin tänään. - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
ehkä 2-3 kiloa ylipainoa, mutta silti painaa vatsaan. Muistaakseni olin jo ihannepainossa jossain vaiheessa kiinni, mutta silti oli hengenahdistusta ja yskää.
Jotkut sanovat että kun vatsa toimii hyvin, se vähentää refluksipainetta. Eilen toimi hyvin, oli vähemmän vaivoja kuin tänään.eli ei se paino olekkaan sitten ratkaseva tekijä,itse kärsin todella tästä hengenahdistuksesta,nytkin tuntuu että ylävatsallapainon tunne ja henkeä ahdistaa.
En ole syönyt paljoa,mutta tuntuu kuin olisin ahminut paljon ruokaa.
Kumpa tähän löytys apu jostain,itsellä myös työssä vaivaa enempi ja kun kotona olen ihan rauhassa,kännykkä kiinni,niin olo helpottuu.
Ettei vaan olis stressiä sittenkin,ja se jo kun pieni alkoholimäärä vie hengenahdistuksen pois.
Eilen söin maustamatonta ruokaa ja pieniä määriä säännööllisin väliajoin,eikä aamulla ollut olo sellanen kun yleensä,mutta yskin kuitenkin ja aina kun nousen ylös niin yskin hetken että henki taas kulkee.
Aamuyskää on koko ajan. - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
eli ei se paino olekkaan sitten ratkaseva tekijä,itse kärsin todella tästä hengenahdistuksesta,nytkin tuntuu että ylävatsallapainon tunne ja henkeä ahdistaa.
En ole syönyt paljoa,mutta tuntuu kuin olisin ahminut paljon ruokaa.
Kumpa tähän löytys apu jostain,itsellä myös työssä vaivaa enempi ja kun kotona olen ihan rauhassa,kännykkä kiinni,niin olo helpottuu.
Ettei vaan olis stressiä sittenkin,ja se jo kun pieni alkoholimäärä vie hengenahdistuksen pois.
Eilen söin maustamatonta ruokaa ja pieniä määriä säännööllisin väliajoin,eikä aamulla ollut olo sellanen kun yleensä,mutta yskin kuitenkin ja aina kun nousen ylös niin yskin hetken että henki taas kulkee.
Aamuyskää on koko ajan.joka toinen aamu, refluksitauti mulla tietysti on mutta stressi pahentaa yskää, siitä on omakohtainen kokemus. Kun stressitabletit käytössä, yskää vähemmän jos lainkaan.
Tästä on monta kertaa kirjoitettu kanssasi, mutta uskon että stressi pahentaa sulla tuota yskää. Stressi ei vie koko yskää kokonaan pois, mutta suurimman osan kyllä siitä.
Mulla on muuten aivan nuo samat oireet kuin sullakin.
Eniten ärsyttää tuo vatsaan painaminen, joka alkaa kuin ajastettuna klo 15:sta aikoihin. - Somacin
Outo lintu kirjoitti:
ehkä 2-3 kiloa ylipainoa, mutta silti painaa vatsaan. Muistaakseni olin jo ihannepainossa jossain vaiheessa kiinni, mutta silti oli hengenahdistusta ja yskää.
Jotkut sanovat että kun vatsa toimii hyvin, se vähentää refluksipainetta. Eilen toimi hyvin, oli vähemmän vaivoja kuin tänään.käyttäjiä? Vaikuttaako hangenahdistukseen mitenkään?
- Outo lintu
Somacin kirjoitti:
käyttäjiä? Vaikuttaako hangenahdistukseen mitenkään?
Hengenahdistusta on ajoittain mutta eikös se kuulu refluksiin? Somac voi tietysti viedä hengenahdistusta myös pois, minulla ei ole vienyt, ainakaan kokonaan, vaikka parempi olo onkin kun käytän Somacia. Nexium ja etenkään Lanzoprasol eivät auttaneet minulla.
- edelleen
Minun vaivani on selkeästi ylävatsalla tuntuva paine, joka aiheuttaa hangenahdistuksen. olen jo varmaan vuoden ajan syönyt määrällisesti pieniä annoksia. En ole saanut selville, mikä pahentaa, ehkä peruna ja kaikki rasvainen. Nyt tilanne ollut niin tukala, etten uskalla enää syödä mitään kiinteää, ainoastaan mehuja ja kiisselelitä. Olen nyt pannut merkille, että aamulla tyhjällä vatsalla olo on pahin. Joskus, kun vatsa turpoaa oikein kunnolla, ympärysmitta navan yläpuolelta kasvaa 15cm. Liikun säännöllisesti ja ruokamäärät ovat mitä ovat. Paino nousee koko ajan, vaatteiden tuumakoko kasvaa tasaisesti. Olo on ajoittain sellainen, ettei oikein jaksaisi olla olemassakaan, kun kaikki energia menee "olemiseen". Vatsa yms. on ultrattu, yläpuoli on tähystetty nyt, alapuoli muutama vuosi sitten, Ei minkäänlaista vikaa. Eli minulla ei ole em. yskää tms. vähän ehkä röyhtäyttelee välillä. Nexiumia yms. olen kokeillut. Vatsa toimii huonosti, siihen on Movicol. Painoindeksi nippa nappa lievä ylipaino. Ajattelin seuraavaksi, että pudotan painoa radikaalisti ja kokeilen, helpottuuko elämä yhtään. Painon pudotus on erittäin vaikeaa, kun näilläkin ruokamäärillä paino vain nousee. Mutta ainon yrittää, koska jotain helpotusta on pakko saada.
P.S. tähystyslääkäri puhui ylä- ja alavatsan "rytmihäiriöstä", onko jollekin tuttu juttu?- Outo lintu
mulla refluksitauti palleatyrä, ja mulla on myös tuo ylävatsalla tuntuva kova paine, ja minulla on myös kovavatsaisuutta, välillä ummetusta.
Eikö tosiaan löytynyt refluksitautia?
Voiko tällaiset vaivat johtua muustakin kuin refluksitaudista?
Voiskohan olla että jos vatsa toimii huonosti, niin se lisää vatsan turpoamista ja se taas hengenahdistusta. Ei minullakaan ollut yskää alussa kun oli hengenahdistusta mutta nyt on tullut kuvioihin myös yskä, mutta se on minulla aika minimaalista kuitenkin. - refluksi
tähystetty viimeksi-05,ja silloin lääkäri totes että lievää refluksia ja ei usko että oireeni siitä pelkästään johtuu.
Sen jälkeen löyty sappikivet ja ne poistettu,mutta samat oireet jatkuu,kerran toinen lääkäri sano että vatsan turvotus ja siellä oleva ilma voi olla syynä,näihin oireisiini.
En tiedä,kaikki mahdolliset kokeet tehty,ei astmaa,ei rasitusastmaa,ei mitään sairautta todettu,mutta stressiä on ollut kyllä ihan liiankin kanssa,vaikka kuinka kauan.
Syön mitä vaan,oireet ei häviä. - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
tähystetty viimeksi-05,ja silloin lääkäri totes että lievää refluksia ja ei usko että oireeni siitä pelkästään johtuu.
Sen jälkeen löyty sappikivet ja ne poistettu,mutta samat oireet jatkuu,kerran toinen lääkäri sano että vatsan turvotus ja siellä oleva ilma voi olla syynä,näihin oireisiini.
En tiedä,kaikki mahdolliset kokeet tehty,ei astmaa,ei rasitusastmaa,ei mitään sairautta todettu,mutta stressiä on ollut kyllä ihan liiankin kanssa,vaikka kuinka kauan.
Syön mitä vaan,oireet ei häviä.todettu lokakuussa 2007, ja se tässä ihmetyttääkin että lievu refluksi (palleatyrä tosin myös, mutta sekin on pieni)ja silti tällaiset vaivat!
Ja on satoja, satoja ihmisiä ellei peräti tuhansia joilla löydetty lievä refluksi, ja silti ei vaivoja juuri mitään; Ei hengenahdistusta, ei kurkkukipua, ei rintakipua, ei yskää, ei mitään!
Siksi tämä hengenahdistus-juttu tuntuu niin oudolta.
- refluksi
luullu olevani outo lintu,kun en saa apua mistään ja vaivat jatkuu.
Olkoon,hyväksyn ja sopeudun.- Olisipa pysyvää
Minulla on refluksi myös. Yskää on varsinkin yöllä, sekä kuorsausta. Vatsan turvottelua välillä kovastikkin.
Nyt olen muutamana päivänä ottanut Molkosania kolmesti päivässä. Viimeisen otan noin puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Yskä on poissa ja mies sanoi että en ole kuorsannut pariin yöhön. Tuota Molkosania otan ruokalusikallisen lasillisessa vettä. Vatsan turvotus on myös poissa. Tuntuu kuin olisin laihtunut. Hienoa :-)
- Turvotus pois
Eikö teistä kukaan ole vielä kokeillut ilmavaivojen poistoa, siihen löytyy ainakin kahdenlaisia lääkkeitä: vatsan ilmavaivoihin Disflatyl purutabl. ja suolistoon Cuplaton sekä Minifom.
Vatsan turvotus on läheiselläni aiheuttanut hengenahdistusta ja noilla pillereillä on ollut pikaisesti auttava vaikutus. Hän otti joskus molemman tyyppisiä pillereitä, koska on vaikea tietää kumpi paremmin auttaa, ja oli jo kehno olo istua sillä vatsalla.
Ruokavalio varmaankin olisi hyvä miettiä, voisiko sitä rukkaamalla saada paremman olon myös ilman pillereitä. Sappikivioireita voi kuulemma tulla esim. kahvista, kaalista, omenista, rasvaisista ruoista, paistetusta ruoasta, kovin maustetusta ruoasta, alkoholista ym. - uusi sairausko?
minulla todettu lievä refluksi, jos sekään, eri lääkärit kertoo eri lailla, viimeksi tätystyksen tulos, eli ei ollut löysä vatsanportti, mutta siitäkin sain kuulla toiselta lääkäriltä, et se aukee ajoittain ja silloin kun tehtiin tähystys se oli tiukka...
mutta itse olen nyt aloittanut allergialääkityksen apteekin käsikauppatuotteella ja olo helpottunut, ei ole hengenahdistusta,
tästäkin aimemmin eräs toinen lääkäri totes, et mulla keuhkot tukossa ja ei ole refluksia vaan allergiaa...
Ilmavaivat kyllä lisää yskimistä, nukun yöt kohotetulla sängyn yläosalla, ja se on hyväksi, mutta mikähän sairaus tämä on kun yskin, yskin ja vielä kerran yskin, mutta kukaan ei "ymmärrä yskääni",lääkärit on eri mieltä, mikä minulla on?- Ratkaisuja etsimässä
Pitkäaikaiseen jatkuvaan yskimiseen ja vatsan turvotukseen löysin hyvän linkin: http://www.kolumbus.fi/hans/m100f.htm Siinä on suomeksi oikein hyvästi ohjeet ja esim. oireet kuvattu refluksitaudista, joka tähän oireyhtymään voisi liittyä. Jos refluksi aiheuttaa yskimistä, se olisi ihan varmasti syytä hoitaa kuntoon.
Toinen mielenkiintoinen tieto on se, että jos miettii vatsan kuntoa ja helikobakteeria, sen voi todeta verinäytteellä, ks. GastroPanel, monet yksityiset lääkäriasemat tekevät niitä. Helikobakteerihan on häädettävissä.
Kokeilemme myös Molkosania, mutta se kokeilu on vasta alullaan (3 x ruokalusikallinen lasilliseen vettä/pv). Ilmeisesti Aloe-vera tai omenaviinietikka myös korjaisivat vatsan/suoliston pH:n paremmiksi, jolloin turvotus katoaisi ja ehkä painokin laskisi.
- Nexiumsomacrennie
Vierailen helpottunein tuntein ensimmäistä kertaa näillä refluksikeskustelu sivustoilla :-)! Refluksitauti todettu gastroskopiassa virallisesti kesäkuun alussa. Närästystä on ollut ikuisuuden. Inhottava palan tunne kurkussa. Hengen helvetillistä ahdistusta ( nytkin parhaillaan...). Nielemisongelmia. Ruoka juuttumassa kurkkuun. Käheyttä. Mahan hillitöntä paisumista. Hajoilevat hampaat. Nexium ei mulla tunnu auttavan, aloitan tänään kokeiluluontoisesti Somacin. Aamuinen lääkärissä käyntini oli surkuhupaisa :-D! Nuori naislääkäri ei ollut IKINÄ kuullut refluksitaudin aiheuttamasta hengenahdistuksesta. Eikä pitänyt kurkussa tuntuvaa möykkyäkään perinteisenä oireena. Itse asiassa täti ei tuntunut tietävän koko sairaudesta yhtään mitään, sanoipa vielä että ei se Somac sinulla tehoa jos ei tehonnut markkinoiden tehokkain Nexiumkaan. Jaapa jaa...:-P. Leikkausta tyrkytti. Suhtautui huvittuneesti mainintoihini luontaistuotteista ja niiden hyvästä vaikutuksesta (kokeilkaapa Digest Spectrumia :-D!), ja homeopatia höpinöille nauroi lähes ääneen. Se saikin olla viimoinen kerta lääkärissä tämän vaivan tiimoilta. Toistaiseksi ainakin :-P. Käski lopettaa kahvin juonnin :-O! Ihanko totta?? Eipä olekaan mieleen juolahtanut että kaffi saattaa närästää. kas kun ei ehdottanut Samariinia. Mutta joo, näillä mennään ja eteenpäin sinnitellään, ihanaa kun en ole veneessäni yksin :-). Ylipainoa ei ole ollut koskaan ja ikääkin vasta kolkyt ja risat... Tsemppiä :-)!!!
- SuoRef
Nexiumsomacrennie, et ole yksin vaivoinesi. Meitä on satoja tuolla refluksiyhteisön www.refluksi.fi puolella. Refluksin oireistot ja yhteys astmaan myöskin hyvin kuvattuna. Piipahdahan sielläkin kertomassa tarinasi, jos ehdit!
Hengenahdisitusta voipi perinteisesti aiheutua sekä ylösnousu ruokatorven alaosassa vagushermon kautta että mahan sisällön ihan konkreettinen tihkuminen keuhkojen puolelle. Itselläni hengenahdistus meni ohi salpaajilla. Kohtauksiin auttaa myös astmaan tarkoitettu avaava lääke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676