KULTAINENNOUTAJA, TUMMA VAI VAALEA

OIKEA VÄRI ???

No niin,
siispä kumpi on se ainoa oikea väri?

Olemme hankkimassa kultsua, ja miehen mielestä värillä ei ole väliä, mutta itse pidän henk.koht.
tummam kultaisista.

Ja ennen kun joku taas kerkiää, niin kyllä, tietysti minulle on ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä koiran terveys ja hyvät sukujuuret.

Olemme mieheni kanssa jo löytäneet kaksi hyvää kasvattajaa,
toisella vaaleita ja toisella tummia pentuja.
Molemmilla pentueilla on hyvät ja täysin terveet vanhemmat, näyttelylinjaisia joista pidänkin enemmän,
nyt vain pitäisi päättää väri.

Joten miten mielestänne tuo väri vaikuttaa esim. näyttelyissä, vai onko se tuomarista kiinni?
Pärjäävätkö tummat vaaleita paremmin?
Ja taas tiedän, että tuomari katsoo muutakin kuin vain väriä.

Entäpä sitten metsästyksessä?
Olen kuullut että tummemmat ovat suositumpia, onko näin?
Onko se tumman kultainen väri enemmänkin maaston mukainen,
etteivät sorsat heti huomaa koiraa?

Jos löytyy mieleipiteitä ja kokemuksia,
niin ihan mielenkiinnolla odottelen postia.
Kiitokset etukäteen.

24

7694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      tummempi on tänä päivänä Suomessa harvinaisempi, koska väritrendi suosii tällä hetkellä vaaleaa. Kuitenkin moni kaipaa jo tuota tummempaa alkuperäistä kultasävyä takaisin, tuo kermahan on sellainen myöhemmin tullut sävy. Itse, jos pelkkää väriä vain katson, pidän enemmän kuitenkin tuosta kermasta, en tiedä miksi sattuu omaan silmään paremmin. Ota se sävy, joka on mielestäsi kauniinpi, jos pentueet muuten ovat tasavertaisia. Väri ei, jos on kaunis ja rodunmukainen, vaikuta näyttelyarvosteluihin, muuta kuin joku tuomari tykkää toisesta ja joku muu toisesta sävystä.

    • suosituimpia

      Näin ainakin meillä.
      Minäkin pidän enemmän tummista, kuin ihan vaaleista kultsuista.
      Jotkut viisaat sanovatkin tummia kultsuja
      80-luvun kultaisiksi, voipi pitääkkin paikkansa,
      sillä en silloin nähnyt yhtään vaaleaa kultaistanoutajaa.
      Tummat, eli kullanväriset ovat ehdottomasti kauniimpia.
      Mutta, sinähän sen päätät, ja se on makuasia.

      • mmjklms

        tumma Kultsu tai vaalea sitten ehkä sitten Tumma Kultainen noutaja


    • ------------

      Kaikkein kaunein väri on kulta, toisinsanoen se sinun käyttämä sana tumma kulta.
      Otimme pari vuotta sitten kultaisennoutajan, jonka papereissa luki värinä kulta,
      mutta ei siittä kultaista tullut, vaaleaksi jäi valitettavasti,
      mutta silti rakastamme häntä kuin omaa lasta.
      Jos joskus edes harkitsemme toisenkin koiran ottamista, niin väriä katsomme hiukan tarkemmin.
      Korvista sen huomaa pienellä pennulla.

      • ----------

        Tumma Ja Kulta Koska olisi Ihanaa Omistaa Tumma Kultn Pentu Lola ja vaalea Moona


    • eppulainen

      eka oli aivan vaalea, nykyinen vaaleanruskea mutta rek. kerma ja seuraava tulee olemaan kulta. ihan vain siksi että tykkään että koirani erottuvat helposti toisistaan.

    • ------------------------

      Kerroit että yksi koiristasi on vaaleanruskea, mutta rekattu kuitenkin kermaksi,
      tiedätkö, sattuuko näitä niin sanottuja värivirhearviointeja useinkin, niin tarkoitan että eikö sitä tulevaa väritystä pysty vielä pienen pennun kohdalla ennustamaan,
      eikö myöhemmin voi väriä muuttaa rek.todistukseen?

      • eppulainen

        vaan sävyero. ihan kuin kultaakin löytyy todella tummaa ja sitten sellaista selkeän ruskeaa. kermaa löytyy myös niin vaaleaa, että vain korvat ovat rusehtavat, ja tämä kerma on senvärinen kokonaan ja korvat hieman tummemmat. selkeästi kuitenkin vaaleampi kuin yksikään kullanvärinen.

        pennusta yleensä voi päätellä että turkki muuttuu korvien väriseksi, muttei yleensä tummemmaksi.


    • jke

      Se että "metsästyksessä tummemmat ovat suositumpia", johtuu siitä, että metsästyksessä käytetään nimenomaan metsästyslinjaisia noutajia joissa on vielä jäljellä tuo tumman kultainen alkuperäinen väri.

      Väri ei sinäällään ole syy koiran parempiin/heikompiin taipumuksiin noutometsästyksessä. Metsästyslinjaisilla kultsuilla näitä taipumuksia on jalostamalla ylläpidetty (samalla väri on säilynyt), näyttelylinjaisilla ei.

      Metsästyslinjaiset taitava olla todella vaikeasti saatavilla Suomesta.

    • "Mallun tilanne"

      Lueskelin tuossa jokin aika sitten erään "jalkani amputoitiin"- miehen kertomusta,
      jolla on/oli kultainennoutaja narttu, nimeltään Marjatta, "Mallu".
      Sinun "Eppulainen"-nimimerkkisi oli myös siellä keskustelusivulla jokusen kerran, joten tiedätkö, mikä on tuon Mallun tilanne nykyään?
      Ei ole uutta kirjoitusta ollut vähään aikaan.
      Haitko sen koirulin itsellesi vai onko asia vielä avoin?
      Ja miten jakselee Mallun omistaja Topias?

      • eppulainen

        mitään uutta ei ole kuulunut, toivottavasti koti löytyy ja tieto siitä tulisi tännekin... mielelläni kodin antaisin ja varmasti moni muukin, toisaalta laumassamme on jo 2 koiraa ja kolmas tulossa. tuolle "laiskalle" ukolleni Mallua kyselin, kun ei osaa itse koiraa kouluttaa niin siinä olisi ollut täydellinen otus.

        tänneään kun ei ihan heti tule laitettua omia yhteystietojaan...


      • moi vaan.

        Olin tuon Topiaksen avustajana ja hoitajana kun onnettomuus sattui Topiakselle.
        Minä olen se henkilö joka kirjoitin Kultsusivuille tuon Mallun ja Topiaksen yhteisen tarinan,
        Topias saneli ja minä kirjoitin.

        Valitettavasti Topias on jo poistunut keskuudestamme.
        Mallu oli Topiaksen vierellä loppuun asti,
        voisin vaikka vannoa että Mallu itki hiljaa... ja ihan tulee tippa minullekkin silmään taas kun asiaa mietin.
        Mallua ja Topiasta sanottiinkin "aviopariksi", mutta Topias korjasi aina, että ei noin hyvä nainen tälläistä vanhaa ukkoa huoli ;)

        Topiaksen poismeno oli Mallulle kova paikka, ja Mallu lakkasi syömästä, eikä edes juonut, joutui sittemmin tiputukseen, jonka ansiosta ihme kyllä selviytyi.

        Nyt kuitenkin Mallu on taas metsästytouhuissa mukana ja voi oikein hyvin.
        Mallulle on jopa tulossa perheenlisäystä nyt elokuun lopussa,
        joten metsästykset siirtynevät ensivuoteen.

        Mallun uusi omistaja on koiraansa oikein tyytyväinen, eikä mikään ihme.
        Mallu on kaikkien aikojen paras hurtta.

        Olen käynyt Mallua pari kertaa katsomassa uudessa kodissaan.


    • lueskellessani

      huomasin kanssa, että siittä nartusta kannattaisi pitää kiinni,
      on varmasti hyvä koira jollekkin tosimetsästäjälle.
      Harmi ettei ole kuulunut mitään tietoja vähään aikaan.
      Seuraillaan tilannetta!

    • mitä tapahtui...

      kuka on mallu, josta nyt viimeksi puhuttiin?
      missä tämmönen asustaa, ja etsiikö vielä kotia?

      • eppulainen

        kultainen noutaja palstalla, otsikko "jalkani amputoitiin"


    • tumma kauniimpi

      Pidän eniten tummemmista kultsuista,
      mielestäni nuo vaaleat eivät ole ollenkaan "kultaisia noutajia", vaaleista pitäisi käyttää sanaa "valkoinennoutaja"

    • isabella.savela

      Onko sinulla vaikeuksia? jos on niin minäpä autan miksi sen nimi on kultainen noutaja? Yritä ajatella minkä väristä kulta on? kullan väristä ja kultahan on yleensä vähän vaalean väristä joten olsi parasta ottaa vaalea väri koska yleensä näyttelyissä tuomarit pitävät enemmän vaaleasta väristä. tässä oli minun vinkkini

      • vaaleus

        minulla on kullan värinen kultsu, ja otti tosiaan aikansa löytää tuota ihanaa vanhanajan tummaa kultaa.
        Ja mitä tulee näyttelyihin, niin siellähän on vain yksi ihminen jolla on valta päättää, mikä kultsuista pärjää, ja mikä ei.
        Valitettavasti ei ole vielä järjestetty ns."yleisöäänestystä" siittä mitä mieltä kultsujen väristä on kansa.
        Kun kuljen "kylillä" oman kultsuni kanssa, niin minulta usein kysellään milloin aion teettää pentuja, ja tuleeko niistä sitten varmasti saman värisiä kuin oma koiranikin on ?!
        Kyllä tulee, sillä valittu isä on myös tummaa kultaa.
        Mutta muistakaa terveys aina ensin.


    • 8888

      Molemmat...Mun mielestä Tummat Kultsut Ovat todella Ihania

    • Niipsuti

      Varsinaisesti väri ei vaikuta siihen miten koira pärjää metsällä. Ei. Siihen vaikuttaa se, onko noutaja näyttely- vai metsästyslinjainen. Eli "värillä ei ole väliä", suvulla kylläkin :)

      Näyttelyyissä sama juttu, ei niitä tuomareita erityisen kovasti kiinnosta onko koirasi tummempi vai vaaleampi, se on lähinnä mielipide kysymys. Enemmän vaikuttaa koiran malli (näyttely-, vai metsästyslinjainen). Joten tässäkään "värillä ei ole väliä".

      Vain se linja ratkaisee! :)

    • mirame79

      Mulla on ollut ihan vaalea kultsu kohta 12 vuotta ja nyt on 4 viikon päästä tulossa hieman tummempi,metsästyslinjainen.Kun oltiin pentuja katsomassa mulla silmä hakeutui vaistomaisesti vaaleisiin ja miestä taas miellytti hieman kultaisemmat enemmän.Itse en ihan tummista pidä,mutta kai tuokin on niin tottumiskysymys mulla kun tuota "valkoista" ukkoa jo niin kauan katsellut :) Loppu pelissä mulle ihan sama minkä värinen pentu sieltä saadaan,kunhan se on kultsu! :) Onnea pennun hankintaan :)

    • KOIRAJOKUPÄIVÄ

      VAALEA ILMAN MUUTA. MUN SUURI UNELMA....

    • jslkfjlfsjsfljfsljs

      Minusta molemmat ovat hyviä. Itselläni on ollut sellainen mantelinvärinen ja nyt aika vaalea kerma. Ajattelin aina ottaa sen kullanvärisen, mutta ei löytynyt, mutta kyllä se tämä kermakin on kaunis, ihana ja terve.

    • Anonyymi

      Nyt ihastuimme tummiin noutajiin, mutta emme löydä jalostaija ketkä tekee just tummia. Nähtiin sellaisia ja silmätkin kuin meikattuja. Onko jollakin tietoja tummien jalostajista? Kiitos etukäteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe