Otsikko kertookin jo kaiken.
Mistä johtuu se kun turbo sanoo "pshiu"?
44
28536
Vastaukset
- pera
...turboahtimen hukkaportti tasaa painetta, eli päästää ylimääräiset pois. Siitä niiskaus.
Korjatkaa jos olen väärässä, oi viisaammat:)- TO85
...siipi sakkaa, siit kuuluu kans samanoloinen ääni. Varsinkin jos on vapaavirtaus suodatin ja painetta nostettu. Dumpvalve päästää myös tziiihhh-äänen...jos semmonen on autoon asennettu.
- Ahdettu
TO85 kirjoitti:
...siipi sakkaa, siit kuuluu kans samanoloinen ääni. Varsinkin jos on vapaavirtaus suodatin ja painetta nostettu. Dumpvalve päästää myös tziiihhh-äänen...jos semmonen on autoon asennettu.
ei pelkästään dumppi, nimim. toisessa autossa näin on.
- Joku
Se syntyy just siitä kun päästää kaasusta ni se päästää paineet ulos.
- krisu_92
voi olla ett dumppi (voi olla myös ilman pumppia) pitää paineet liian korkella ett tulee liikaa painetta ahtimeen nii se painaa ilman takas ahtimeen se voi tuhota turbon että se rupee ottamaan öljyä
- 13 + 9
Ahdettu kirjoitti:
ei pelkästään dumppi, nimim. toisessa autossa näin on.
BOV... Bypass... Dumppi.... Omassani on Bypass ja jälkiasennettu bov venttiili. Bypass ei muuten kuulunut ennen kuin laittoi vapaavirtaussuodattimen.
- Turbo urbo
siitä kun hykkaportii aukeaa ja menee kiinni jolloinka paineisku palaa kompuran siiville ja syntyy värähtelyjä!
- T5
kuuluva ääni tulee, kun kaasuläppä menee kiinni ja paine isku kulkee väliä siipi-kaasuläppä ja törmää siipiin.
- Xenon
Hukkaportti toimii muuten eri puolella turboa kuin kompura, eli pakopuolella... Kaasuläpän avautuminen ja sulkeutuminen on lähempänä totuutta...
- jjj
Siis näistä vastauksista huomaa mitä uunoja täällä pyörii...!
Hukkaportti ei todellakaan pidä sitä ääntä mitä kuvailit vaan se on ns. dump valve joka päästä paineet pihalle kun helpottaa kaasusta esim vaihtaessa vaihdetta. Ja siis tarkoitan sellaista dump valvea joka päästää paineet pihalle eikä takaisin imupuolelle. Idea tällä dump valvella on se että kun kaasuläppä sulkeutuu nopeasti niin paine kasvaa putkistossa ja pyrkii vaikeuttamaan turbon pyörintää, päästämällä paineet pihalle helpotetaan siis turbon pyörimistä ja vähennetään turbon viivettä vaihtaessa vaihdetta. Tällä venttiilillä ei ole mitään tekemistä ahtopaineen säädössä vaan se tapahtuu ohjaamalla pakokaasuja joko turbolle tai sen ohi, ja tämän nimi on hukkaportti. Yleisesti ottaen hukkaportit ovat täysin äänettömiä koska turbon ohi ohjatut pakokaasut menevät pakoputkistoon ja vaimenevat siten. Erillinen hukkaportti taasen yleensä päästää pakokaasut suoraan ilmoille ja siitä taas syntyy mukavaa pauketta. erillistä hukkaporttia näkee harvoin kadulla pyörivissä turbovehkeissä.
Toivottavasti tästä saitte nyt hiukan käsitystä miten turbo vehkeet pelaa...! :-)- Codeman
Onko tämä samainen dump valve ääni kun "Getaway in Stockholm 2" Cosworth Escortista kuuluu päästäessä kaasua?
Kuulin että joissain laitteissa on myös ylimääräinen bensansyöttö pakosarjaan jotta turbo pyörisi myös kaasua päästäessä ja siten pitäisi tehoja vaihtaessa. Onko tämä idea vain keksittyä vai onko näitä käytetty? - saab
Codeman kirjoitti:
Onko tämä samainen dump valve ääni kun "Getaway in Stockholm 2" Cosworth Escortista kuuluu päästäessä kaasua?
Kuulin että joissain laitteissa on myös ylimääräinen bensansyöttö pakosarjaan jotta turbo pyörisi myös kaasua päästäessä ja siten pitäisi tehoja vaihtaessa. Onko tämä idea vain keksittyä vai onko näitä käytetty?paukkujärjestelmä,pitääahtimensiivetpyörimässäja paineetkorkealla.
- Abt_a
Codeman kirjoitti:
Onko tämä samainen dump valve ääni kun "Getaway in Stockholm 2" Cosworth Escortista kuuluu päästäessä kaasua?
Kuulin että joissain laitteissa on myös ylimääräinen bensansyöttö pakosarjaan jotta turbo pyörisi myös kaasua päästäessä ja siten pitäisi tehoja vaihtaessa. Onko tämä idea vain keksittyä vai onko näitä käytetty?Ei helkkarissa sinne pakosarjaan mitään bensaa syötetä. Ajatelkaa nyt pakosarjan lämpötilaa ja miettikää millaisella suutinratkaisulla sinne saataisiin turvallisesti bensaa palamaan...
Rallimiehet puhuvat paukkusysteemistä. Käytännössä systeemi toimii siten, että kaasua kevennettäessä sytytystä myöhäistetään sen verran, että palaminen viivästyy ja tapahtuu osittain pakoventtiilin auetessa. Pakokaasuilla on silloin suuri virtausnopeus ja se pitää turbon pyörimässä, paineet koholla ja vasteen hyvänä.
Kun katselet esim. Grönholmin ajoa, kaveri kääntää napista heti maaliintulon jälkeen. Tämä kytkee paukkusysteemin pois päältä ja moottorin ohjauksen "siirtymä"-moodiin. Siviilikäytössä systeemi on kokolailla turha. - Turbo urbo
"Siis näistä vastauksista huomaa mitä uunoja täällä pyörii...!"
Kyllä se ääni kuule tulee muualta kuin kuvaamastasi venttiilistä. - jjj
Turbo urbo kirjoitti:
"Siis näistä vastauksista huomaa mitä uunoja täällä pyörii...!"
Kyllä se ääni kuule tulee muualta kuin kuvaamastasi venttiilistä.En jaksa täällä netissä kinata asiasta mutta jos haluat olla sitä mieltä niin ok. Mutta suosittelisin tutustumaan aiheeseen ennenkuin alat asiantuntijaksi paikallisen huoltoaseman pihassa.
- Il Mostro
jjj kirjoitti:
En jaksa täällä netissä kinata asiasta mutta jos haluat olla sitä mieltä niin ok. Mutta suosittelisin tutustumaan aiheeseen ennenkuin alat asiantuntijaksi paikallisen huoltoaseman pihassa.
mistä puhuu.
- tietämätön
Il Mostro kirjoitti:
mistä puhuu.
Kaikki otti heti kannan että se on dump valve! IHME HOMMA! mutta eihän sitä välttämättä edes ole kyseisessä autossa joka kysyi että mistä se ääni tulee?
- Turbo urbo
jjj kirjoitti:
En jaksa täällä netissä kinata asiasta mutta jos haluat olla sitä mieltä niin ok. Mutta suosittelisin tutustumaan aiheeseen ennenkuin alat asiantuntijaksi paikallisen huoltoaseman pihassa.
vuodesta -89 aktiiviharrastuksena korkeasti viritetyt turbo-kärryt, esim 2.2 l, 830 hv. Se siitä huoltoasemanpiha-asiantuntijuudesta... Palatakseni alkup. kysymykseen: "Mistä johtuu se kun turbo sanoo "pshiu"?" Oletin kysyjän tarkoittavan ääntä joka yleisesti kuvitellaan tulevan hukkaportista!
- Ahdettu
tietämätön kirjoitti:
Kaikki otti heti kannan että se on dump valve! IHME HOMMA! mutta eihän sitä välttämättä edes ole kyseisessä autossa joka kysyi että mistä se ääni tulee?
jossei ole dumppia niin bypass melkein varmasti on ja kovilla paineilla kyllä sekin sihahtelee varsin kuuluvasti vaikkei ulkoilmaan niitä paineita sihautakkaan. Aika moni sanoo kaikken tyyppisiä venttiileitä dumpeiksi vaikkei ne niitä olekaan.
- Ahdettu
Turbo urbo kirjoitti:
vuodesta -89 aktiiviharrastuksena korkeasti viritetyt turbo-kärryt, esim 2.2 l, 830 hv. Se siitä huoltoasemanpiha-asiantuntijuudesta... Palatakseni alkup. kysymykseen: "Mistä johtuu se kun turbo sanoo "pshiu"?" Oletin kysyjän tarkoittavan ääntä joka yleisesti kuvitellaan tulevan hukkaportista!
Meinaan, miten ihmeessä se hukkaportti, joka siis ohjaa pakosarjasta (pakosarjan jälkeen) kaasuja turbon ohi, tekee paineiskun _IMUPUOLEN_ siipiin? Aika ihmeellinen 2.2L ja yli 800 hp harrastaja olet, jos et edes tiedä mikä on pako ja mikä imupuoli. Kompressorihan on se kylmä puoli, joka sitä imupuolen ilmaa ahtaa. Mitään kovinkaan isoja paineiskuja ei myöskaan voi pakopuolen siipiin tulla kun osa paineesta lasketaan ohi, jos ilmaa virtaa itse moottorista pakosarjaan...
Tokihan hukkaportin aukeaminen ja kiinni meneminen muuttavat pakovastusta ja tämä voi heijaistua moottorin läpi imupuolelle saakka painemuutoksena, moottori kun tällöin ottaa vähemmän hanakasti sitä ilmaa vastaan, mutta että tuo vastuksen muutos riittäisi pitämään korvin kuultavaa ääntä imusiivissä? Huh huh.
Niin kuin jjj sanoi, psiu ääni tulee sieltä imupuolen dumpista tai bypassista. Tai sitten jossain on painevuoto, joka suhahtaa. - Mika
Ahdettu kirjoitti:
Meinaan, miten ihmeessä se hukkaportti, joka siis ohjaa pakosarjasta (pakosarjan jälkeen) kaasuja turbon ohi, tekee paineiskun _IMUPUOLEN_ siipiin? Aika ihmeellinen 2.2L ja yli 800 hp harrastaja olet, jos et edes tiedä mikä on pako ja mikä imupuoli. Kompressorihan on se kylmä puoli, joka sitä imupuolen ilmaa ahtaa. Mitään kovinkaan isoja paineiskuja ei myöskaan voi pakopuolen siipiin tulla kun osa paineesta lasketaan ohi, jos ilmaa virtaa itse moottorista pakosarjaan...
Tokihan hukkaportin aukeaminen ja kiinni meneminen muuttavat pakovastusta ja tämä voi heijaistua moottorin läpi imupuolelle saakka painemuutoksena, moottori kun tällöin ottaa vähemmän hanakasti sitä ilmaa vastaan, mutta että tuo vastuksen muutos riittäisi pitämään korvin kuultavaa ääntä imusiivissä? Huh huh.
Niin kuin jjj sanoi, psiu ääni tulee sieltä imupuolen dumpista tai bypassista. Tai sitten jossain on painevuoto, joka suhahtaa.Ei mulla ole omassa kotterossa mitään Bypass tai dumpvalvea, mutta kun täysiltä ahtopaineilta nostaa kaasulta jalan niin turbosta kuuluu ulahdus, joka tulee siitä kun kaasuläpän sulkee niin paine tulee takas imupuolensiipiin ja se sakkaa.. Siinä olet oikeassa ettei hukkaportilla ei tosiaankaan ole asiaan mitään vaikutusta... (rakennettu 2,1 litran turbo intercooler)
- jjj
Ahdettu kirjoitti:
jossei ole dumppia niin bypass melkein varmasti on ja kovilla paineilla kyllä sekin sihahtelee varsin kuuluvasti vaikkei ulkoilmaan niitä paineita sihautakkaan. Aika moni sanoo kaikken tyyppisiä venttiileitä dumpeiksi vaikkei ne niitä olekaan.
Olet oikeassa että perinteisempi by passi pitää myöskin vaimennettuna samantyylistä sihahdusta mutta omassa autossani missä oli boschin muovinen vakiona niin ääntä ei kuullut lainkaan ennenkuin ilmansuodatinkotelo paranneltiin virtaavammaksi. Nyt kun asensin amworksin dumpin niin äänet ovat aivan eri kalipeeria ja ääneen kuulee erittäin hyvin pitemmältäkin matkalta kun esim 1bar ylipaineesta vaihtaa vaihdetta.
Ja täytyy korjata muuten sitä ehkä hieman prosoivaa kommentia täällä olevien tietämisestä...on täällä uusista viesteistä päätellen kavereita jotka on perehtynyt asiaan. - Ahdettu
Mika kirjoitti:
Ei mulla ole omassa kotterossa mitään Bypass tai dumpvalvea, mutta kun täysiltä ahtopaineilta nostaa kaasulta jalan niin turbosta kuuluu ulahdus, joka tulee siitä kun kaasuläpän sulkee niin paine tulee takas imupuolensiipiin ja se sakkaa.. Siinä olet oikeassa ettei hukkaportilla ei tosiaankaan ole asiaan mitään vaikutusta... (rakennettu 2,1 litran turbo intercooler)
Turbon sakkausääni ei ainakaan omasta mielestä ole mikään "psiuuu" vaan nimenomaan ulahdus tai enneminkin jopa kirahdus. Ja turbo tykkää _tosi hyvää_:o) Kyllä se "psiu" on ennemmin dumppi kuin sakkausääni. Alkuperäinen kirjoittaja voisi toki valaista, onko tuo ääni enemmän sellainen suhahtava vai kirkuva.
Onkos sulla muuten joku syy, miksei ole dumppia? Ahtojen nousuun vaihtaessa se nyt ei niin karseesti vaikuta, mutta säästäisi turboa. - että sillai
Ahdettu kirjoitti:
Turbon sakkausääni ei ainakaan omasta mielestä ole mikään "psiuuu" vaan nimenomaan ulahdus tai enneminkin jopa kirahdus. Ja turbo tykkää _tosi hyvää_:o) Kyllä se "psiu" on ennemmin dumppi kuin sakkausääni. Alkuperäinen kirjoittaja voisi toki valaista, onko tuo ääni enemmän sellainen suhahtava vai kirkuva.
Onkos sulla muuten joku syy, miksei ole dumppia? Ahtojen nousuun vaihtaessa se nyt ei niin karseesti vaikuta, mutta säästäisi turboa.Olisko siitä mahdollista oikein saada oikein äänimateriaalia niin voitaisiin pitää vaikka levyraati ja arvostella sitten että mikä kumma se ääni oikein on?
- jaska
että sillai kirjoitti:
Olisko siitä mahdollista oikein saada oikein äänimateriaalia niin voitaisiin pitää vaikka levyraati ja arvostella sitten että mikä kumma se ääni oikein on?
Huvittaa ku kylillä ajelee joku turbo viritys ja vaihdetta vaihtaessa kuuluu dumpin ääni nii poijat tuumaa: hukkaportti vaa laulaa...
- Der Meister
jaska kirjoitti:
Huvittaa ku kylillä ajelee joku turbo viritys ja vaihdetta vaihtaessa kuuluu dumpin ääni nii poijat tuumaa: hukkaportti vaa laulaa...
Wastegate= Hukkaportti
Dumpvalve= ???
By pass valve= ???
Siitä sopii ihmetellä, että miks porukka sekottaa noi toisiinsa. - 17+5
Mutta sekotetaan pakkaa:
Valmet traktoreissa ei ole hukkaporttia, bybassia tahi dumppia, silti holsetti päästää sen niin ihanan volahduksensa ilmoille, eli onko nyt kyse sakkauksesta? Ja nimenomaan tämän tekee tehdas-asenteinen holset, ei switcher jota myös ko. moottoreissa tapaa. Onko siis kyse väärin mitoitetusta turbosta ? - reisper
Codeman kirjoitti:
Onko tämä samainen dump valve ääni kun "Getaway in Stockholm 2" Cosworth Escortista kuuluu päästäessä kaasua?
Kuulin että joissain laitteissa on myös ylimääräinen bensansyöttö pakosarjaan jotta turbo pyörisi myös kaasua päästäessä ja siten pitäisi tehoja vaihtaessa. Onko tämä idea vain keksittyä vai onko näitä käytetty?Ei bensaa sinne syötetä, mut jossai vanhois ralliautois oli et imusarjaa suihkutettii ihan prikaus vettä ni se jelppas vissii vähä.
- Jarno
Se EI ole hukkaportti =)
Ääni syntyy kun kompressori pyörii suurella nopeudella ja kaasuläppä suljetaan nopeasti. Tällöin kompressori jatkaa ilman pumppaamista, mutta koska turbon pyörintänopeus alkaa laskea hiljalleen, tippuu ilmanpaine heti ahtimen jälkeen. Samaan aikaan ahdettu ilmamassa joka on ollut ahtimen ja kaasuläpän välissä törmää kaasuläppään aiheuttaen paineen kasvun kaasuläpän edessä. Paine-eroista johtuen ilma alkaa siirtyä taaksepäin takaisin ahtimelle törmäten nopeasti pyöriviin kompressorisiipiin. ääni kuuluu kun ilma ryntää edes takaisin ahtimen siipien ja kaasuläpän välillä. Tätä tapahtuu niin kauan kuin turbo pyörii tai kunnes kaasuläppä taas avataan. Koska turbon pyörintänopeus hidastaa koko ajan, alenee äänen taajuus jatkuvasti. Vaikkakin ääni kuullostaa kivalta, on se itse asiassa vaaraksi turbon laakereille. Tämä kaikki on estettävissä vaihtoilmaventtiilillä.- Subaru impreza wrx sti
se "zuhhh" ääni kuuluu Dump valvesta, eli dumpista, joka päästään kaasuläppään törmäävän ahdetun ilman ulos.
"fu-tu-tu-tuff" on sakkausta, ahdettu ilma kulkee edestakaisin turbon siipien välillä.
Ja moni puhuu täällä että sen "zuhhh" äänen päästää by-pass venttiili. By-passista ei kuulu minkäänlaista ääntä. Venttiili päästää "ylimääräisen" ahdetun ilman takaisin imupuolelle.
- turbo-mies
entä mistä se johtuu ku turpo sanoo vuh vuh?
- ime mun munaa jooseppi
oot laittanu liikaa koiranruokaa tankkiin
- reisper
Silloin turpo imee siipensä :)
- Ku
Kolomosen kautta nelosen puhaltimella sierra jättää sen, aivan vakio! Sit ku ruuvataa sitä vähä nii se lähtee psfffff pihihihi psfffff pihihihi xD
- ......
Vittu jätkät teidän kans, kyl te sellasii urpoja ootte! Sehän on pakoputken paukkulaakeri joka ääntelee. Ei näin.
- pruuum pshii pruum..
...... kirjoitti:
Vittu jätkät teidän kans, kyl te sellasii urpoja ootte! Sehän on pakoputken paukkulaakeri joka ääntelee. Ei näin.
ootte kyllä hauskoja kavereita :D
- tässä se psiuuh
http://www.youtube.com/watch?v=QoJJvqp0z7M&NR=1&feature=fvwp
jotain 1:00-1:05 "pssiiuuhh" ja 2:21-2:23... tuota alkuperäinen kysyjä kaiketi tarkoitti ? !
http://www.youtube.com/watch?v=mpmIl2xZIAg
tää taas on muutenvaan hullu! :D - jenkki turbo
nooh kun täällä on tätä viisasta porukkaa niin kertokaas sit edullisin tehon lisäys ja kiihtyvyys 2,5i turbo koneeseen
jenkkiläinen kone.jotenkin lähtee mut ei vie tukkaa mennessä viel,joten pitäs saada tehoa ,ajattelin itse et jos nakkais toisen turbon ja jos niin miten se kävis päinsä ja miten se pitäs asentaa ja kannattaako se.mietin myös isompaa turboa ,mut ei ole asiantuntija niin en tiedä mitä kannattis tehdä.170hv nyt.- tehova
lisää bensaa ja ahtoja!
- joko
Dum / bypass / bov venttiili pihauttaa paineet.. osta oma ja kokeile :)
http://www.carft.fi
tuolta ainaki saat... - ytuitjy5657y
ääni tulee siitä kun painat kaasuu !!!!!!!!!
- PoisPuhallusVenttiil
BlowOff Valve.
- joo mutta
olen sitäkin miettinyt että jos kerran se sakkaus ääni tulee ainoastaan ilman dumppia kun ahto ilma palaa takaisin turbolle osutessaan kaasuläppään niin minkä takia myös monet ns kilpa autot vaikka driftingissä pitävät sakkaus ääntä eikä pelkkää pihahdusta vai onko niissä sittenbjo sen verran kovat ahtopaineet ja dumpissa sen verran jäykkä jousi että dumppi aukeaa ja menee kiinni muutaman kerran jonka johdosta melkein samalainen ääni kun turbon sakkaessakin ja voihan ne sakatakkin mutta kuulostaa vaan hullulta kilpa autossa
- nainen ratissa?
Kyllä se tulee sieltä pelkääjän paikalta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621562Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271522Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251242- 1281125
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1741087Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3101027- 781026