koneen äänieristys on tullut tiensä päähän repsottavine eristeineen. Eristys on aiemmin tehty ilmeisesti bitumimatolla ja sen päälle liimatulla eristematolla. Miten asia kannattaisi tänä päivänä hoitaa ja mista tarvikkeet?
Koneen äänieristys
11
5292
Vastaukset
- Hakro
Lyijykumimatto on tietääkseni tehokkain materiaali äänieristykseen varsinkin veneessä, jossa paino ei ole mikään ongelma. Autoissa käytettävät eristemateriaalit, joita on tarjolla monenlaisia, ovat yleensä liian kevyitä pysäyttääkseen ääntä.
Tähän hätään en osaa sanoa, missä lyijykumimattoa myydään, mutta ehkä google auttaa.- minor700
matto on paras, mutta luulen ettei sitä saa ostaa mistään myrkyllisyyden vuoksi
Meluton siellä Espoossa myy hyvää tavaraa.
- vaikuttaa
Jossakin lehdessä oli joitakin vuosia sitten vertailtu noita materiaaleja (olisikohan ollut kippari tai TM?). Nuo Meluton oy:n tekemät tuotteet oli pärjänneet hyvin, mutta toisaalta siinä testissä oli myös sellaiseen tulokseen päästy että mitä paksumpi eriste sitä paremmin se myös toimii: Myös ihan tavalliset rouhepuristematot (onko oikea nimitys?) toimivat hyvin, jos paksuutta riittä. Ohuin (10mm) on lähes sama kuin ei eristettä olisikaan, mutta 30-50mm oli jo hyvä. Olikohan niin, että bilteman 30mm itseliimautuvat levyt oli todettu parhaiksi hinta/laatusuhteeltaan. Sieltä ei taida paksumpia saadakaan.
- Hakro
Eristeen paksuus on tottakai olennainen tekijä. Ohuempaa eristettä voi laittaa useamman kerroksen, jos saa tarttumaan. Eristeiden kiinnipysyminen ylipäätään on ongelma.
Toinen ongelma on se, että monissa veneissä moottoritila on ilman eristeitäkin liian ahdas ajatellen tilan jäähdytystä. Paksu eristekerros vielä pahentaa tätä ongelmaa, koska useimmiten eriste joudutaan laittamaan sisäseinämiin. Juuri tästä syystä ehdotin lyijykumimattoa.
- on hyvä
eriste. Laitoin koneen vaihdon yhteydessä vuosi sitten ns.jätepaloista, joita saa Vantaan tehtaalta halvemmalla kuin uutta täysmittaista. Kiinnitys kannattaa suunnitella hyvin, ettei levyt irtoa.
- on hyvä
todeta vielä, että Meluttoman 30 mm levy riittää hyvin. Se on kerrosrakenteinen, keskellä tehoeristävä kova levy (siis ei kovalevy).
- pilssin kautta salnokiin
Kiinnostaisi myös kokemukset pilssin kautta kulkevien äänien poistosta. Millä tukitaan , jos tukitaan konekopan alta pilssiin johtavat aukot?
- fe 741 -- yhteyttä pilssiin,
vaan jättäisin ne aukot avoimiksi. Syy: imuilman saanti ja samalla pilssin tuuletus/kuivatus. Sen sijaan laittaisin äänieristysmattoa myös turkkilevyjen alapuolelle. Näin omassa veneessäni on ratkaistu eikä moottorin ääni häiritse. Moottorilla ei ole muuta imuilman kanavaa eikä sitä varten tarvita läpivientiä ulos. Ilmansaanti on silti aivan riittävä. Tämä kompromissiratkaisu on mielestäni hyvä, ehkä sinunkin kannattaa kokeilla ensin samaa.
Mahdollisimman tehokkaan äänieristyksen kannalta konekoppa tietenkin täytyisi eristää jokseenkin ilmatiiviisti ja järjestää imuilmalle oma kanavansa - niinkuin aikaisemmin joku totesi. Mutta onkohan se sittenkään tarpeen?
- Tomas från Vestervik
Jos kodin nurkista löytyy vanhoja patjoja ja tyynyjä. Niin niillä on hyvä ympäröidä kone. Eikä tule edes kalliiksi. Säästetyllä rahalla voi ostaa vaikka Lapin kultaa
Parhaan melun vaimennuksen saat kun mittaat äänen voimakkuuden eri taajuuksilla ja sen perusteella valitset sitten eristemateriaalit.
Korkea taajuisille äänille käy lähes mikä eriste vain, mutta matalataajuisille äänille ei ole muuta mahdollisuutta kuin hyvin painavat eristeet, "raskasmatot".
Asiantuntevissa liikkeissä kyllä osataan melko paljon arvioida mitä milläkin materiaalilla kannattaa eristää ja heiltä varmaan saa mittaus apuakin.
Kaikki ilmareiät ja pienetkin raot pitää tiivistää hyvin ja paloilman sekä jäähdytysilman saanti omia äänieristettyjä kanavia pitkin, kuten missä tahansa ilmastoinnissa.
Moottorissa pitää olla mahdollisimman pehmeät tyynyt ja jos on akseliveto niin vakionopeusnivelakseli on välttämätön jotta ei tulisi tärinä ääniä.
Näin lyhyesti kerrottuna melunvaimennus pitää hoitaa.- Meri_mersu
Moottorin tuottaminen korkeiden ja matalien äänien käyttäytyminen on hyvin erilaista. Matalat äänet ovat ns. runkoääniä, jotka kulkevat rakenteita pitkin, kun taas korkeat äänet ovat ilmaääniä, jotka vaativat ilmaa kulkeakseen.
Ensimmäinen tehtävä on eristää moottori hyvin rungosta asianmukaisten kumityynyjen avulla. Myös joustava kumivaimennettu kytkin moottoriakseliin vähentää runkoäänien siirtymistä.
Sen lisäksi mataliä ääniä voi hieman yrittää vaimentaa vaimennusmatoilla, joita on sekä lyijykumisia, että bitumisia. Vaimennusmatot estävät hyvin myös suurien pintojen toimimisen kaiuttimina, joten kaikki moottorikopan sisäpinnat kannattaa vaimentaa.
Korkeat äänet kulkevat siis ilmaa myöden ja niiden tärkein vaimennustapa on konekopan ilmatiiviys. Moottorin ilmuilma otetaan sisään vaimennetun putken (vs. auton äänenvaimenta) kautta. Siis kunnon tiivisteet luukun reunoihin ja silikonia kaikkiin piuhojen läpivienteihin yms. Pienikin reikä vuotaa ääntä helposti.
Konekoppa kannattaisi myös rakentaa niin, ettei siinä ole yhdensuuntaisia seiniä. Niillä on inhottava taipumus alkaa värähtelemään tietyllä taajuudella, kun seinien väliin muodostuu sopiva seisova aalto. Yhdensuuntaisten seinien lisäksi kannattaa konekopan seiniä tukea rimoin, jotta niiden "rumpukalvopinta" olisi mahdollisimman pieni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst24914351Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1483827PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283722Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1661519Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3691464En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O171432Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn481263Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81041Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok45938En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔93783