Koneen äänieristys

Volvopenta md5a

koneen äänieristys on tullut tiensä päähän repsottavine eristeineen. Eristys on aiemmin tehty ilmeisesti bitumimatolla ja sen päälle liimatulla eristematolla. Miten asia kannattaisi tänä päivänä hoitaa ja mista tarvikkeet?

11

5251

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakro

      Lyijykumimatto on tietääkseni tehokkain materiaali äänieristykseen varsinkin veneessä, jossa paino ei ole mikään ongelma. Autoissa käytettävät eristemateriaalit, joita on tarjolla monenlaisia, ovat yleensä liian kevyitä pysäyttääkseen ääntä.

      Tähän hätään en osaa sanoa, missä lyijykumimattoa myydään, mutta ehkä google auttaa.

      • minor700

        matto on paras, mutta luulen ettei sitä saa ostaa mistään myrkyllisyyden vuoksi
        Meluton siellä Espoossa myy hyvää tavaraa.


    • vaikuttaa

      Jossakin lehdessä oli joitakin vuosia sitten vertailtu noita materiaaleja (olisikohan ollut kippari tai TM?). Nuo Meluton oy:n tekemät tuotteet oli pärjänneet hyvin, mutta toisaalta siinä testissä oli myös sellaiseen tulokseen päästy että mitä paksumpi eriste sitä paremmin se myös toimii: Myös ihan tavalliset rouhepuristematot (onko oikea nimitys?) toimivat hyvin, jos paksuutta riittä. Ohuin (10mm) on lähes sama kuin ei eristettä olisikaan, mutta 30-50mm oli jo hyvä. Olikohan niin, että bilteman 30mm itseliimautuvat levyt oli todettu parhaiksi hinta/laatusuhteeltaan. Sieltä ei taida paksumpia saadakaan.

      • Hakro

        Eristeen paksuus on tottakai olennainen tekijä. Ohuempaa eristettä voi laittaa useamman kerroksen, jos saa tarttumaan. Eristeiden kiinnipysyminen ylipäätään on ongelma.

        Toinen ongelma on se, että monissa veneissä moottoritila on ilman eristeitäkin liian ahdas ajatellen tilan jäähdytystä. Paksu eristekerros vielä pahentaa tätä ongelmaa, koska useimmiten eriste joudutaan laittamaan sisäseinämiin. Juuri tästä syystä ehdotin lyijykumimattoa.


    • on hyvä

      eriste. Laitoin koneen vaihdon yhteydessä vuosi sitten ns.jätepaloista, joita saa Vantaan tehtaalta halvemmalla kuin uutta täysmittaista. Kiinnitys kannattaa suunnitella hyvin, ettei levyt irtoa.

      • on hyvä

        todeta vielä, että Meluttoman 30 mm levy riittää hyvin. Se on kerrosrakenteinen, keskellä tehoeristävä kova levy (siis ei kovalevy).


    • pilssin kautta salnokiin

      Kiinnostaisi myös kokemukset pilssin kautta kulkevien äänien poistosta. Millä tukitaan , jos tukitaan konekopan alta pilssiin johtavat aukot?
      - fe 741 -

      • yhteyttä pilssiin,

        vaan jättäisin ne aukot avoimiksi. Syy: imuilman saanti ja samalla pilssin tuuletus/kuivatus. Sen sijaan laittaisin äänieristysmattoa myös turkkilevyjen alapuolelle. Näin omassa veneessäni on ratkaistu eikä moottorin ääni häiritse. Moottorilla ei ole muuta imuilman kanavaa eikä sitä varten tarvita läpivientiä ulos. Ilmansaanti on silti aivan riittävä. Tämä kompromissiratkaisu on mielestäni hyvä, ehkä sinunkin kannattaa kokeilla ensin samaa.

        Mahdollisimman tehokkaan äänieristyksen kannalta konekoppa tietenkin täytyisi eristää jokseenkin ilmatiiviisti ja järjestää imuilmalle oma kanavansa - niinkuin aikaisemmin joku totesi. Mutta onkohan se sittenkään tarpeen?


    • Tomas från Vestervik

      Jos kodin nurkista löytyy vanhoja patjoja ja tyynyjä. Niin niillä on hyvä ympäröidä kone. Eikä tule edes kalliiksi. Säästetyllä rahalla voi ostaa vaikka Lapin kultaa

    • Parhaan melun vaimennuksen saat kun mittaat äänen voimakkuuden eri taajuuksilla ja sen perusteella valitset sitten eristemateriaalit.

      Korkea taajuisille äänille käy lähes mikä eriste vain, mutta matalataajuisille äänille ei ole muuta mahdollisuutta kuin hyvin painavat eristeet, "raskasmatot".

      Asiantuntevissa liikkeissä kyllä osataan melko paljon arvioida mitä milläkin materiaalilla kannattaa eristää ja heiltä varmaan saa mittaus apuakin.

      Kaikki ilmareiät ja pienetkin raot pitää tiivistää hyvin ja paloilman sekä jäähdytysilman saanti omia äänieristettyjä kanavia pitkin, kuten missä tahansa ilmastoinnissa.

      Moottorissa pitää olla mahdollisimman pehmeät tyynyt ja jos on akseliveto niin vakionopeusnivelakseli on välttämätön jotta ei tulisi tärinä ääniä.

      Näin lyhyesti kerrottuna melunvaimennus pitää hoitaa.

      • Meri_mersu

        Moottorin tuottaminen korkeiden ja matalien äänien käyttäytyminen on hyvin erilaista. Matalat äänet ovat ns. runkoääniä, jotka kulkevat rakenteita pitkin, kun taas korkeat äänet ovat ilmaääniä, jotka vaativat ilmaa kulkeakseen.

        Ensimmäinen tehtävä on eristää moottori hyvin rungosta asianmukaisten kumityynyjen avulla. Myös joustava kumivaimennettu kytkin moottoriakseliin vähentää runkoäänien siirtymistä.

        Sen lisäksi mataliä ääniä voi hieman yrittää vaimentaa vaimennusmatoilla, joita on sekä lyijykumisia, että bitumisia. Vaimennusmatot estävät hyvin myös suurien pintojen toimimisen kaiuttimina, joten kaikki moottorikopan sisäpinnat kannattaa vaimentaa.

        Korkeat äänet kulkevat siis ilmaa myöden ja niiden tärkein vaimennustapa on konekopan ilmatiiviys. Moottorin ilmuilma otetaan sisään vaimennetun putken (vs. auton äänenvaimenta) kautta. Siis kunnon tiivisteet luukun reunoihin ja silikonia kaikkiin piuhojen läpivienteihin yms. Pienikin reikä vuotaa ääntä helposti.

        Konekoppa kannattaisi myös rakentaa niin, ettei siinä ole yhdensuuntaisia seiniä. Niillä on inhottava taipumus alkaa värähtelemään tietyllä taajuudella, kun seinien väliin muodostuu sopiva seisova aalto. Yhdensuuntaisten seinien lisäksi kannattaa konekopan seiniä tukea rimoin, jotta niiden "rumpukalvopinta" olisi mahdollisimman pieni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      258
      5286
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      54
      2546
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      81
      2225
    4. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      392
      1559
    5. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      98
      1244
    6. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      29
      1133
    7. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      1079
    8. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      243
      911
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      175
      905
    10. Haapaveen nähtävyys?

      Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      39
      854
    Aihe