määrittele käsite pintakaasu

kaasu-erkki

Automiehet puhuvat pintakaasusta, mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan? Esim. missä menee pintakaasun raja kierrosten suhteen? Vai onko käsite pintakaasu ihan perstuntuma-suure?
Ei muuten kiinnostaisi, mutta eräskin jamppa sanoi, että audin A6 3,0 tdi kulkee mukavammin pintakaasulla, kuin bmw 530 d....

8

8440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpäniinkin

      Pintakaasu on niinkuin nimikin sanoo sellainen, että kaasu on ajon aikana painettuna vaan n. 10-20 mm (arvio).

      Yleisesti jos moottorissa on potkua riittävästi, niin auto kulkee kevyesti "pintakaasulla".

      Tähän liittyy sekin asia, että jos on iso moottori, niin kulutus ei välttämättä ole isompi verrattuna pienempään koneeseen.

      • 3 litran bensansäästö!!!

        Jurismia -TV-sarjassa pojat ajoivat jenkillä, kuulemma pintakaasulla kulutus oli 42 ltr/100 km ja normaalikaasulla 45 ltr/100 km. Joten pintakaasulla ajettaessa voi säästää 3 ltr/100 km!!!


      • Mauni
        3 litran bensansäästö!!! kirjoitti:

        Jurismia -TV-sarjassa pojat ajoivat jenkillä, kuulemma pintakaasulla kulutus oli 42 ltr/100 km ja normaalikaasulla 45 ltr/100 km. Joten pintakaasulla ajettaessa voi säästää 3 ltr/100 km!!!

        mutta olette väärässä: bensaa kului normaaliajossa 49 litraa satasella ja pintakaasulla vain 45. Siinä on HUIKEE ero.


    • pintakaasusta

      on minun mielestä se minkä auto kulkee tasaisella ilman kiihtymistä ja vauhdin hidastumista ja sitten, kun tulee mäki niin vääntävä kone jaksaa mennä sen mäenpäälle lisäämättä juurikaan kaasua niin silloin voi puhua, että nuosee mäkeenkin pintakaasulla...

    • Puntoliitäjä

      semmonen, että moottori ei vedä eikä lykkää.

    • kylpyammeeseen ja

      pieraiset veteen. Si nousee pintaan. Siis on pintakaasua.

    • lobo2434

      Pintakaasulla Ferrari kulkee 120km/h, Lada 40km/h ja mopo 10km/h. Laske noista mikä Sinulla on.

      • tyhmäpoika munaa

        nolopoika kaivaa 2008 vuoden provopaskan esiin ja kirjottaa itsekkin tuubaa.
        Ei taida pojalla olla vielä ajokorttia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe