rahasto-osuus lahjaksi

Nimetön

Niin, mitä mieltä olette, jos kummipojalle laittaisi lahjaksi jostain rahastosta osuuden. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Ehkä sitten rippijuhlissa vois korkata sen.

6

1248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä ja kummitäti

...mutta vaatii varmaankin "hyväksynnän" lapsen vanhemmilta samaan tapaan kuin esim. pankkitilin avaaminen.

• huh hei

Jo pari rahastoa kaatunut. Niin näitä julkisten rahoituslaitosten tarjoamia PIENEN riskin rahastoja.

Osta vaan kunnon possu, mihin kerätä rahat.

• muu säästäminen

kuulostaa hyvältä. Mutta kannattaa toki selvittää riskit ettei lahja katoa ilmaan.

Ja sitten tuosta iästä jona se lahja "korkataan". Itse en kyllä antaisi suurta summaa 15vuotiaalle. Silloin on vielä rahankäytössä tärkeintä tämä hetki eikä tulevaisuutta mietitä. Itse en ainakaan pitäisi ajatuksesta että rahat käytettäisiin pleikkapeleihin tai ääriesimerkkinä vaikkapa viikonloppu känneihin. Mites olis vähintään 18v ikä (ajokortti, omaan autoon säästäminen) tai jopa 20vuoden ikä (opiskelun rahoittaminen) tai jopa pesämuna omaan asuntoon sitten vielä vanhempana. Itse olen eritttäin onnellinen siitä ettei minun annettu penskana käyttää lapsilisärahoja sarjiksiin ja smurffeihin vaan rahoitin niillä 2vuoden opiskelut (lainaa ei tarvinut ottaa lainkaan).

Tilin avaamiseen tulet tarvitsemaan vanhempien luvan ja samalla olisi varmasti hyvä keskustella rahojen käytöstä ja siitä, kuka rahat saa nostaa.

• ei_rahastoja

Huono idea. Perusteluna on kulut. Fiksuin veto olisi mielestäni ostaa osakkeita ja siirtää ne arvopaperikeskukseen. Toimenpide maksaa 25e, mutta mitään kuluja ei tule koko säilytysaikana. Mietipä jos olisit saanut 10 nokian osaketta 15 vuotta sitten - olisit miljonääri. No tietysti ei välttämättä käy niin hyvin, mutta harva osake katoaakaan (älä osta benefonia).

• anskuleena

Aloita vain jatkuva rahastosäästäminen, mutta anna rahat lapselle vasta täysi-ikäisenä tai jopa myöhemmin. Aikaa on paljon, alussa voit säästää osakerahastoihin, joissa on suurin tuotto-odotus. Säästää voit omaan tahtiisi, kuukausittain tai vähemmän.

• sanoisin näin

Mitä teetkin, varaudu pahimpaan!

Pyrin säästömuodosta riippumattomiin ohjeisiin:

1.
      Jos säästöaikana saa nostaa varoja, määrittele nostosumma euroja/vuosi tai x/100 osaa nostohetkeen mennessä kertyneistä varoista per kalenterivuosi.

2.
      Säästöaikaisten nostojen väli oltava vähintään 120 päivää.

3.
      Ensisijaisesti vain lahjoituksen saaja saa nostaa varoja. Toissijaisesti vain molemmat vanhemmat yhdessä(=yksittäiselle huoltajalle ei nosto-oikeutta).

4.
      Jos on vain yksi huoltaja, ovat rahasi jo todennäköisesti kulutettu:(

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1157
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      45
      599
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      548
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      513
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      504
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      502
    Aihe