Naisten ilta

Maalaismies*

Uskokaa tai älkää, vietin eilen radion ääressä naisten iltaa. Sitähän toimittaa maan mainio Päivi Istala. Aiheena oli perhe ja työttömyys. Käsiteltiin Kemijärven ja Summan tehtaiden lopetuksista aiheutuvaa työttömyyttä.

Kun 2400:lta kemijärviseltä vedetään ykskaks matto alta elämän elinehtojen suhteen, se on suhteessa sama, jos 100 000 hesalaista jäisi kerralla työttömäksi. Vsta 1965 Stora Enson vaikutus on säteillyt maakuntaan 30%:n teholla ajatellen taloutta ja työllisyyttä.

Työttömyyden kanssa tekemisiin joutuneet soittivat kertoen kokemuksistaan ja mielialoistaan. Arvatkaa, soittiko yksikään poliitikko tai Stora Enson edustaja?

11

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      Stora Enson potkittuja oli 240. Tarkentakaa tietävät! Vaikutus pienelle kaupungille joka tapauksessa on murskaava.

      • Pirkko3

        Vaikutus perheille liian rankkaa, monella kouluikäisiä lapsia, velkaa juurirakennetusta talosta.
        Pakko muutto jonnekin työn perässä, mistä sitä sitten sattuu saamaan. Ympäristön vaihto on jo rankka, mutta toivoa vaan täytyy että jokaiselle löytyy se paikka ja työ.
        Voimia ja uskallusta heille


      • Maalaismies*
        Pirkko3 kirjoitti:

        Vaikutus perheille liian rankkaa, monella kouluikäisiä lapsia, velkaa juurirakennetusta talosta.
        Pakko muutto jonnekin työn perässä, mistä sitä sitten sattuu saamaan. Ympäristön vaihto on jo rankka, mutta toivoa vaan täytyy että jokaiselle löytyy se paikka ja työ.
        Voimia ja uskallusta heille

        USA:ssa keski-ikäisten miesten itsemurhat ovat lisääntyneet. Asiantuntijat arvelevat yhdeksi syyksi työn perässä juoksemisen. Paineet kasvavat liian suuriksi.


      • Pirkko3
        Maalaismies* kirjoitti:

        USA:ssa keski-ikäisten miesten itsemurhat ovat lisääntyneet. Asiantuntijat arvelevat yhdeksi syyksi työn perässä juoksemisen. Paineet kasvavat liian suuriksi.

        Suomessa on kyllä hädässä oleville avustukset ja ketään ei jätetä oman onnensa nojaan,,mutta henkistä pahoinvointia ei kukaan varmaan ymmärrä.
        Sekin pitäis olla jokaiselle tarvitsevalle saatavissa, kuka sitä vaan haluaa.
        Kynnys kuitenkin apua tarvitsevalle aina liian korkea.
        Sekin että kaikessa säästetään ja tuumitaan aivan liikaa.


      • Maalaismies*
        Pirkko3 kirjoitti:

        Suomessa on kyllä hädässä oleville avustukset ja ketään ei jätetä oman onnensa nojaan,,mutta henkistä pahoinvointia ei kukaan varmaan ymmärrä.
        Sekin pitäis olla jokaiselle tarvitsevalle saatavissa, kuka sitä vaan haluaa.
        Kynnys kuitenkin apua tarvitsevalle aina liian korkea.
        Sekin että kaikessa säästetään ja tuumitaan aivan liikaa.

        Eilisessä radioillassa oli keskustelijana kirkon edustaja. Sieltä päin on tullut ainoa kriisiapu. Paradoksaalista tässä on juuri uutisista tullut tieto, että Suomi on rankattu ykköseksi taloudellisen kilpailukyvyn suhteen EU:ssa. Meillä siis menee hyvin. Onhan se uskottava, koska Saksasta tullut tutkimus niin osoittaa.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Eilisessä radioillassa oli keskustelijana kirkon edustaja. Sieltä päin on tullut ainoa kriisiapu. Paradoksaalista tässä on juuri uutisista tullut tieto, että Suomi on rankattu ykköseksi taloudellisen kilpailukyvyn suhteen EU:ssa. Meillä siis menee hyvin. Onhan se uskottava, koska Saksasta tullut tutkimus niin osoittaa.

        Suomi on kai niitä Euroopan helpoimpia maita pistää työtekijöitä ulos ja lopettaa tuottaviakin firmoja ilman sanktioita.
        Sehän jo kertoo, miksi tuottavuus yrityksissä kasvaa.
        Ja me suomalaiset hurrataan.
        Me ollaan parhaita!
        Politikoillehan tuollainen uutinen on mannaa.


    • Ruuneperi*

      Ei riitä, että yhtiö tuottaa voittoa, sen on tuotettava voittoa ahneiden osakkeenomistajien vaatimalla tavalla.

      On tunnettua, että amerikkalaiset eläkeläisetkin sijoittavat ráhastojaan Suomeen.

      Liian huonosti tuottava yhtiö saneerataan ja näin tuottavauus kasvaa. Henkilökuntaaa joutuu kadulle ja saneeraajasta tulee vähintään suomenkuulu.

      Kemijärven kohdalla oli tilanne kovin outo. Oliko tehdas jo tuottanut riittävästi? Olisiko tuotannon jatkaminen aikaansaanut hintoja alentavaa ylituotantoa.

      Valtionyhtiöt on viety Pörssiin. Poliitikoilla ei ole enää vastuuta. Uutisissakin kuultu suomalainen ylitehokkuus on saavutettu jonkun kustannuksella.

    • Suomalaiset ovat hyväksyneet Markkinatalouden omaksi järjestelmäkseen.

      Liian monella menee hyvin eikä kehitystä haluta eikä pystystä estämään.

      Kokoomus on tämän kehityksen aikaansaanut.

      Gallupeista nähdään mikä puolue on suomalaisten mielestä paras.

      Kokoomus on omiensa sanoin kuvattuna arvopuolue. Koti, uskonto ja Isänmaako ne ovat? Muillakin samat.

      Puolueen ohjelmassa mainitaan, että kokoomus huolehtii myös vähäosaisistaan!

      Kysyn: Mitenhuolehtii? Huonostiko vai hyvin?

      • mieku

        Jukra miten helppoa se on kun tietää mistä mikin aina johtuu.
        Vai onko niin että mihin palava tulitikun hiili kallistuu ?? se....se se on!


      • Mallamargareetta

        Asiaintila on pitkän kehityksen tulosta, ja demarithan ovat olleet päällepäsmäreinä iät ja ajat. Olisikohan Paperiliiton aikaansaama monia muita vastaavia aloja parempi palkkauskin eräs syy.
        Ylituotantoa varmaan maailmalla on, ja se pudottaa hintoja, tehtaiden lopetuspäätöksiin sekin vaikuttaa.
        Kemijärveläisiä työttömiä ja heidän perheitään tuskin lohduttaa, vaikka tehtaan lopettamisen syylliset nimettäisiin. Kysymys on kuitenkin leivästä. Omakotitaloa on vaikea saada kaupaksi ainakaan kunnolliseen hintaan työttömyyspaikkakunnalla. Sinänsähän suomalaisten on perinteisesti pitänyt lähteä työn perässä kotikonnuiltaan ja enimmäkseen ruuhka-Suomeen, jossa asunnot ovat riistohinnoissa.Kemijärven omakotitalon hinnalla saanee Helsingistä kaksion.


      • Mallamargareetta kirjoitti:

        Asiaintila on pitkän kehityksen tulosta, ja demarithan ovat olleet päällepäsmäreinä iät ja ajat. Olisikohan Paperiliiton aikaansaama monia muita vastaavia aloja parempi palkkauskin eräs syy.
        Ylituotantoa varmaan maailmalla on, ja se pudottaa hintoja, tehtaiden lopetuspäätöksiin sekin vaikuttaa.
        Kemijärveläisiä työttömiä ja heidän perheitään tuskin lohduttaa, vaikka tehtaan lopettamisen syylliset nimettäisiin. Kysymys on kuitenkin leivästä. Omakotitaloa on vaikea saada kaupaksi ainakaan kunnolliseen hintaan työttömyyspaikkakunnalla. Sinänsähän suomalaisten on perinteisesti pitänyt lähteä työn perässä kotikonnuiltaan ja enimmäkseen ruuhka-Suomeen, jossa asunnot ovat riistohinnoissa.Kemijärven omakotitalon hinnalla saanee Helsingistä kaksion.

        En nyt puolustele tai syyttele mitään puoluetta, mutta Suomessa ei ole ainakaan sotien jälkeen yksikään puolue voinut päättää yksi asioista, vaan päätökset ovat olleet demokraattisia lehmänkauppoja enemmän tai vähemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe