Haluaisin kuulla muiden äitien kokemuksia sairaslomasta raskauden aikana.
Juteltuani ihmisten kanssa, olen huomannut että toiset ovat sitä mieltä että ilman muuta kannattaa jäädä sairaslomalle jos tuntee yhtään tarvitsevansa sitä, koska tässä tilassa on niin harvoin ja siitä pitää saada nauttia. Toiset taas vaikuttavat olevan sitä mieltä että on raskauden hyväksikäyttöä, jos jää raskaan työn vuoksi sairaslomalle..
Itse koen tarvitsevani sairaslomaa (siivous)työn fyysisen ja henkisen raskauden vuoksi. Olen hyvin uupunut enkä jaksa vapaa-aikanani mitään, en mielestäni pysty nauttimaan tarpeeksi tästä ihanasta ajasta.
Minkälaisista syistä olette muut jääneet sairaslomalle? Onko kenelläkään ollut "syyllinen" olo lomalle jäännin takia? Mulla on vähän, vaikka vauva on tärkein ja tiedän et kova stressi ei tee hyvää vauvalle. Raskausviikkoja alkaa olla 20..
Sairausloma raskauden aikana
22
24549
Vastaukset
- mukaan...
Itse ekassa raskaudessa varmaan ekan kerran oli rv:lla 21 saikulla ja sit pysyvästi jäin saikulle rv 28. Olen fyysisesti raskaassa hoitotyössä. Nyt olen rv:lla 14 ja öistä aion neuvotella taas oh:n kanssa etten tarttis tehdä niitä vkon 20 jälkeen. Niin, olen muuten keisairleikattu ja toivon, ettei sen takia tai muunkaan takin tuu mitään ihmeitä tähän raskauteen ja sinne samoille viikoille voin olla töissä. Mutta jos alkaa supistuksia tulee ja se tekee muutoksia kohdunkaulaan jne. niin sitten saikulle lepäämään. Jotenkin tuntuu, että tän toisen kanssa on jo mahakin enemmän näkyvissä jo aikaisemmilla viikoilla, niinhän sitä sanotaan, että tokassa näkyy jo aiemmin, en tiedä sitten miten sekin vaikuttaa töissä jaksamiseen ja tuleva kesä, jos on kuuma. Luulen, että kesäkuun puolessa välissä ollaan jo kotona.
- Onnellinen murehtija
Kiitos sulle tarinastasi! Eli omaa vointia seuraten.. Ei munkaan pitäsi ajatella liikaa mitä muut ovat asiasta mieltä. Ihana kuulla toisenkin kokemuksia/ ajatuksia..
- ikävä kyllä
Jotkut ovat "elämänsä kunnossa" koko raskausajan, joten eivät vain yksinkertaisesti tarvitse mitään sairaslomaa, ja pystyvät tosiaan nauttimaan koko raskausajasta. Joillakin taas on kaikenlaista vaivaa pitkin raskautta niin että nauttimisesta ei voi puhua, vaikka sitä sairaslomaa saisikin.
Eli jos sinä koet tarvitsevasi sairaslomaa, olet siihen oikeutettu, vaikka siskosi tekisi samoilla viikoilla ylitöitä ja tanssisi vapaa-aikoina balettia.- -a-
Ei sairaslomaa pidä sen takia ottaa että voi kotona makoilla ja ihastella kasvavaa masua, vaikka muuuten olisi hyvä olo. Tottakai jos on raskas työ joka aiheuttaa särkyä tai kipuja tai muuta vaaraa vauvalle niin silloin sairasloma on ihan paikallaan.
Se riippuu ihan tilanteesta, mutta minusta on väärin olla sairaslomalla vain siksi, että raskaus on lyhyt aika ja siitä pitää voida nauttia. Kyllä siitä voi nauttia sitten töiden jälkeenkin. Mutta kuten sanoin, riippuu millainen työ on.
- Muutaman kerran elämässä
Itse olin jo viikosta 7 kolme viikkoa sairaslomalla huonovointisuuden takia. Ei tullu töistä mitään, ku yökki kokoajan. Sitten olen joutunut olemaan useamman viikon päänsärkyjen takia. On ollu flunssaa... Nyt on kurkku kipeä. Tuntuu että oon ollu saikulla enemmän ku töissä! Nyt ois viis viikkoa töitä ennen vuosilomia ja perään äippälomat. Ajattelin jäädä silti pari viikkoa ennen sairaslomille. Koska työni on fyysisesti raskasta ja joudun nostelemaan paljon. Nyt on alkanu väsyttää, niin että viimeviikolla meinasin nukahtaa töissä. En halua itseäni kiusata, vaan nauttia tästä ajasta. Tämä on esikoiseni ja haluan että tästä jää hyvät muistot, jotta sitä innolla sitten toista lähtee yrittämään. =)Välillä tuntuu joku pisto omassatunnossa, mutta sen äkkiä pyyhkii pois. Minkäs sille mahtaa jos ei pysty olemaan töissä. Meillä niin iso firmakin, että pärjäävät hyvin ilman minua!
- minä myös
Olen myös erittäin alussa vkoja jotain 6. Työni on erittäin raskasta ja ns. miesvaltainen ala. Työtehtäväni ovat vaativia.
Erityisäitiyspäivärahaa tulen luultavasti hakemaan mutta erittäin rankkaa on juuri tämä alku kun tietää ettei jaksa ja vatsa sanoo samaa. Vuotoja on alkanut tulemaan mutta tuntuu olevan yhteiskunnan käsitys se että ekalla kolmanneksella äidin ja "pikkuisen" pitää pärjätä tilanteesta kuin tilanteesta.
Se kiire ja työn ylivoimaisuus menevät nykyään ihmisen jaksamisen edelle. Inhottaa, surettaa, potuttaa se että sairaslomaa myöntävillä on tiukat käsitykset siitä onko ihminen kykenevä työhän.
Minä koko ikäni työssä olleena ei voi käsittää miten tiukalle ihminen laitetaan ja rivien välistä lääkärissä voi lukea että ethän sinä ole sairas.
Onko näin että ne "turhaa" sairaslomaa hakevat pitäisi möyhiä että ne työssä käyvät jotka tosiaan tarvitsisivat sitä hengähdystä saisivat luvan levätä. Lääkäreillä tuntuu olevan kiintiöt kuinka paljon päivässä tai viikossa voi myöntää sairaslomaa huolimatta yksilön jaksamisesta.- ---
Jos työsi on sellainen, että se oikeuttaa erityisäitiyslomaan, voit käsittääkseni hakea sitä jo heti alkuraskaudesta. Tai riippuu kai vähän siitä, mikä siitä työstä tekee raskaudelle haitallisen. Jos kyse on kemikaaleista tai huonosta hengitysilmasta, kannattaa se erityisäitiysloma hakea mahdollisimman ajoissa, koska ne kemikaalit voivat aiheuttaa keskenmenon.
- työstähän EI erityisäitiys
--- kirjoitti:
Jos työsi on sellainen, että se oikeuttaa erityisäitiyslomaan, voit käsittääkseni hakea sitä jo heti alkuraskaudesta. Tai riippuu kai vähän siitä, mikä siitä työstä tekee raskaudelle haitallisen. Jos kyse on kemikaaleista tai huonosta hengitysilmasta, kannattaa se erityisäitiysloma hakea mahdollisimman ajoissa, koska ne kemikaalit voivat aiheuttaa keskenmenon.
päivärahoille pääse. Pitää olla muuta mukana.
- pikku myy81
minä kyllä olen sitä mieltä että sairaslomalla saa olla. itse olen maatalon emäntänä ja odotan kolmatta lasta rvko 14, ja tämän huushollin pyörittämine yksin on aika saavutus, joten en koe yhtään olevani huonompi vaikka jään lepo lomalle, koska se lataa akkuja ja omapahan lupa lötköillä hiukan, kyllä noita töitä saa niska limassa paiskia.
- nelliinaa
Itse olen kans siivous hommissa ja olen ollut jo muutaman kerran töistä pois.Viikkoja on nyt 25. Mun mielestä raskaan työn takia poissaolemisen ymmärtää, meillä esimies sanoi että pidä lomaa niin kauan kun tarvii ja olin 2 viikkoa töistä poissa saman syyn vuoksi kuin sinä, eli väsytti koko ajan eikä mitään jaksanut töiden jälkeen tehä. Pahinta oli kun homat alkoivat kärsimään väsymyksen takia. Joten suosittelen saikkua jos yhtään tuntuu siltä.
- Onnellinen murehtija
Kiva kuulla että sulla on noin hyvä esimies.
Meillä taas esimies ei välitä yhtään mun tilasta. Ei ole halua hommata mulle paikkaa, jossa olisi helpompi olla ja terveellisempi hengitysilma. Siivoan teollisuudessa.. Se tekeekin tilanteesta inhottavan kun tuntee olevansa "petturi" kun lähtee sairauslomalle ja jättää työnantajan pulaan, kun työvoimapula on niin kova.
Olen kuitenkin päättänyt nyt ajatella vain itseäni ja omaa rakasta masuvauvaani =)
Kiitos sulle ja muillekin vastauksista!
- neljä viikkoa
saikkua ennen ä-lomaa, koska liikkuminen tuli tukalaksi - hermopinteitä lantiossa. Oli ihmeen vähän syyllinen olo, koska olin etukäteen niin usein kuullut, että saikkua voi joutua ottamaan. Tokihan elättelin toiveita, että minun ei tarvitsisi ja saikulle jäädessäni jossittelin, että jos olisin tehnyt työtä, jossa ei tarvitsisi säntäillä paikasta toiseen pitkin päivää ja joutua milloin tahansa fyysistä reaktiokykyä vaativiin tilanteisiin, istumatyötä siis, olisinko sairaslomaa "ansainnut". Täytyy kai ajatella kuitenkin niin, että lomahan annetaan niistä hommista, jossa olet, eikä muusta, joten kannattaa ottaa asia vastaan positiivisin mielin ilman syyllisyyttä. Mutta fiilis saikun pituuden (=koko loppuaika töissä) kuultuani oli aika mielenkiintoinen; koskaan ennen en ole ollut saikulla kolmea päivää pidempään, joten pientä asennoitumista se vaati, ja omalla kohdallani tämä taisi näkyä siinä, että selittelin asiaa ihan liikaa. Opehommissa kun "kaikki" on aina vaiheessa ja aina "voisit tehdä enemmän" tai "informoida asioista paremmin" tai revetä vielä siihen tai tuohon, vaikka et oikeasti voisikaan, niin riittämättömyyden tunteeseen syyllistyvälle moinen loma oli tietynlainen opettelun paikka. Näin jälkikäteen ajatellen kuitenkin täysin perusteltu ja teki varmasti hyvää vauvalle. :D
Onnea raskauteesi ja hyviä lomia!- Onnellinen murehtija
Kiitos ja aurinkoisia kevätpäiviä =)
- Työnantajaansa tympääntynyt
Onnellinen murehtija kirjoitti:
Kiitos ja aurinkoisia kevätpäiviä =)
Saatteko saikkua noin vain jos siltä tuntuu? Olen rv 33 ja töissä psyk.sairaalassa jossa psykoottisia potilaita. Viikko sitten en saanut saikkua univaikeuksien vuoksi. Tänään sain ja kun kiikutin todistuksen työnantajalle niin sanottiin, että loma ei luultavasti ole palkallista, koska raskaus ei ole sairaus ja lisättiin, että kotiin saat toki lähteä. Hermohan siinä meni. No kaiken tämän jälkeen ja kiivaan keskustelun päätteeksi sairausloma on palkallista. En olisi sen uskonut olevan noin vaikeaa.
- piiskuri22
Työnantajaansa tympääntynyt kirjoitti:
Saatteko saikkua noin vain jos siltä tuntuu? Olen rv 33 ja töissä psyk.sairaalassa jossa psykoottisia potilaita. Viikko sitten en saanut saikkua univaikeuksien vuoksi. Tänään sain ja kun kiikutin todistuksen työnantajalle niin sanottiin, että loma ei luultavasti ole palkallista, koska raskaus ei ole sairaus ja lisättiin, että kotiin saat toki lähteä. Hermohan siinä meni. No kaiken tämän jälkeen ja kiivaan keskustelun päätteeksi sairausloma on palkallista. En olisi sen uskonut olevan noin vaikeaa.
Ei raskaus ole mikään sairaus. Jutelkaa aina työnantajan kanssa että jos sairausloma voidaan estää siirtämällä kevyempiin töihin.
- Eräs odottaja
piiskuri22 kirjoitti:
Ei raskaus ole mikään sairaus. Jutelkaa aina työnantajan kanssa että jos sairausloma voidaan estää siirtämällä kevyempiin töihin.
Raskaus ei ole mikään sairaus, mutta ei sitä sairauslomaakaan myönnetä raskauden takia, vaan tässä tapauksessa univaikeuksien. Jossain muussa tapauksessa pahoinvoinnin ja jossain muussa selkäsärkyjen tai mikä milloinkin syynä on. Sairauksia voi tulla vaikka on raskaana ja jopa herkemmin silloin. Ei se raskaus ole mikään syy olla hoitamatta niitä sairauksiaan vaikka lomalla, jos tarpeen.
- Hanna
Olen 32-vuotias äiti Keski-Suomesta. Odotan nyt toista lastani ja raskausviikot ovat tällä hetkellä 11 6. Ensimmäinen lapseni on 10-vuotias edellisestä avioliitostani. Tämä uusi raskaus on todellinen "onni" minulle ja nykyiselle miehelleni. Yli kahden vuoden odotus palkittiin nyt helmikuun alussa iloisella yllätyksellä. Odotusaika on mennyt onnellisessa huumassa, tosin myös huolta on ollut matkan varrella sikiön hyvinvoinnista.
Etenkin huolta on aiheuttanut viikko sitten otettu sikiöseulonta. Siinä todettiin pikkuisellamme hieman niskaturvoketta, joka tosin on aika normaalia raskauden tässä vaiheessa. Tämä tulosten odottaminen on vaan niin kamalaa, kun toivoo, että kaikki olisi vaavilla kunnossa. Onko kellään samanlaisia kokemuksia?
Nyt olen tämän viikon sairaslomalla väsymyksen ja pyörryttämisen vuoksi. Olo ollut tosi uupunut töissä ja en ole juurikaan ehtinyt lepäämään töiden jälkeenkään. Veriarvot onneksi ok. Onko kukaan teistä ollut väsymyksen takia sairiksella?- Hämeessä näin
Vanha ketju, mutta vastaanpa nyt kuitenkin jos joku näitä myös lueskelee...
Itse olin viikoilla 10-14 niin väsynyt, että töissä kahvitauolla meinasin tuoliin torkahtaa. Unohtelin asioita ja olen töissä pankissa, jossa tietyt asiat vaan on hoidettava ja niitä ei voi unohdella. Neuvolaan soitin itku kurkussa, että olen loppu. Mutta mitäs sanottiinkaan...raskaus ei ole sairaus. "Koita ottaa töissä kevyemmin" ja hemoglobiini oli ok. Olipa kiva huomata kuinka neuvolan terkkarilla ei ollut minkään valtakunnan käsitystä siitä, miten stressaava ja henkisesti raskas työ minulla oli ja minkälaista vastuuta kannan työni puolesta. Ja minusta se ei ole muita työntekijöitä kohtaan reilua, jos minä vaan lorvin, koska lääkäri käski ottaa kevyemmin. Sama stressikin siinä sitäpaitsi on kannettavana ja eikä meillä voi töissä oikeasti mennä vapaamatkustajana.
Minusta on ihanaa, jos joillekin tuon kamalan väsymyksen ja uupumuksen perusteella kirjoitetaan saikkua. Se on täysin oikeutettua! Täällä päin vaan neuvolassa hoetaan raskaus ei ole sairaus. Tämän olen todennut jokaisen vaivan kohdalla, joita tässä raskaudessa on ilmennyt reippaasti sen edetessä. Seuraavasta vaivasta menen suoraan yksityiselle hakemaan apua. - Eräs odottaja
Hämeessä näin kirjoitti:
Vanha ketju, mutta vastaanpa nyt kuitenkin jos joku näitä myös lueskelee...
Itse olin viikoilla 10-14 niin väsynyt, että töissä kahvitauolla meinasin tuoliin torkahtaa. Unohtelin asioita ja olen töissä pankissa, jossa tietyt asiat vaan on hoidettava ja niitä ei voi unohdella. Neuvolaan soitin itku kurkussa, että olen loppu. Mutta mitäs sanottiinkaan...raskaus ei ole sairaus. "Koita ottaa töissä kevyemmin" ja hemoglobiini oli ok. Olipa kiva huomata kuinka neuvolan terkkarilla ei ollut minkään valtakunnan käsitystä siitä, miten stressaava ja henkisesti raskas työ minulla oli ja minkälaista vastuuta kannan työni puolesta. Ja minusta se ei ole muita työntekijöitä kohtaan reilua, jos minä vaan lorvin, koska lääkäri käski ottaa kevyemmin. Sama stressikin siinä sitäpaitsi on kannettavana ja eikä meillä voi töissä oikeasti mennä vapaamatkustajana.
Minusta on ihanaa, jos joillekin tuon kamalan väsymyksen ja uupumuksen perusteella kirjoitetaan saikkua. Se on täysin oikeutettua! Täällä päin vaan neuvolassa hoetaan raskaus ei ole sairaus. Tämän olen todennut jokaisen vaivan kohdalla, joita tässä raskaudessa on ilmennyt reippaasti sen edetessä. Seuraavasta vaivasta menen suoraan yksityiselle hakemaan apua.Minä soitin ensimmäistä neuvola-aikaa joskus 12. raskausviikon kieppeillä ja terveydenhoitaja kysyi puhelimessa, millainen oloni on. Kerroin, että väsyttää kauheasti ja pahoinvointiakin on. Hän kysyi heti, että tarvitsenko sairauslomaa, hän voi kirjoittaa heti kolme päivää. Sanoin etten halua (meillä kaikki työni olisi kasaantunut minulle ja olisin ollut entistä ylityöllistetympi niiden päivien jälkeen), mutta jokaisella käynnilläni koko raskauden ajan hän kysyi joko nyt olen valmis ottamaan lomaa väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Usein jopa saarnasi siitä, että omaa kroppaa täytyy kuunnella ja väsymys on merkki siitä, että nyt täytyy levätä. Jäin lopulta sairauslomalle ja sitten en töihin enää palannutkaan ennen äitiysloman alkua.
Ihan kiva, että sitä lomaa suorastaan tyrkytettiin, koska minä en ainakaan olisi varmasti millään luovuttanut, jos ei olisi niin moneen kertaan sanottu, että silloin kuuluu jäädä lomalle kun kunto ei kestä.
- lähimamma
Itse jäin viikko aikaisemmin äippäloman alkua äitiyslomalle. Kun sain ajan terveyskeskuslääkärille, tuntui että hän ei ottanut minua ollenkaan tosissaan. Ei hipaissutkaan minua, vaikka olisin toivonut tutkimusta, sillä lähinnä kipujen takia tätä sairaslomaa pyytämään lähdin. Olin yötöissä ja oli nuo kovat helteet silloin, mikä vaikeutti nukkumista päivisin. Loppujen lopuksi lääkäri kirjoitti sairaslomaa raskauden aikaiseen väsymykseen ja minä menin itku silmässä tihrustellen, kun harmitti se, ettei kipujani noteerattu. Jotenkin sairaslomalle jääminen tuntui luovuttamiselta ja häviöltä, varsinkin kun sairaslomaa kirjoitettiin väsymykseen, ei kipuihin (liitoskivut).
Yökkö kaverit olivat sitä mieltä monesti, että mitä minä enää edes teen yö-töissä, kun raskaus jo niin pitkällä, mutta se oli ainut aika, jolloin kykenin liikkumaan ja toimimaan ilman helle-rasitetta :D. Toimi minulle paremmin, kuin päivä- ja ilta-vuorot. Toimi niin kauan, kun rupesi lantioon koskemaan, mikä vaikeutti nukkumista vielä helteen lisäksi.
Jos tuntuu ettet jaksa (henkisesti tai fyysisesti), hae sairaslomaa, nauti odotuksesta! Jos lyhyestä sairaslomasta ei hyötyä, yritä sopia parempia työaikoja..:) Jaksuja!- Itse olin..
viimeiset puolitoista kuukautta sairaslomalla pahojen selkäkipujen vuoksi. Ei yksinkertaisesti pystynyt olla puolta tuntia töissä kun kipu oli jo sietämätöntä joten ei ollut muuta vaihtoehtoa. Ja kivut johtui todellakin raskaudesta, koska vielä sairaslomalla ollessakin pahenivat, vaikka olin ollut jo pari viikkoa pois töistä. Nyt yritän saada selkää muutenkin parempaan kuntoon (töissä ollessa kipeytyi jo ennen raskauttakin aika usein) ettei tarvitsisi olla sairaslomalla ainakaan noin pitää aikaa sitten jos/kun on uudelleen raskaana.
- äiti myöskin
itse olen psykiatrisella puolella töissä ja meillä työnantaja suosittelee, että heti plussaamisen jälkeen jätetään yövuorot pois ja on mahdollisuus päästä työkiertoon helpompaan ja turvallisempaan yksikköön töihin. Meillä valvotaan yksin ja työnantaja sanoi, että on niin iso riski olla raskaana tekemässä yövuoroja kun asiakkaan on niin arvaamattomia. Turvalaitteet ja hälytysnapit on toki tehokkaita ja muiden yksiköiden yököt tulevat paikalle sekunneissa hälytyksen saatuaan. Mutta siltikin se voi olla jo liian myöhäistä. Hänellä omaa kokemusta sen verran, että hänen entinen työkaverinsa menetti kaksosista toisen mahaan kohdistuneen potkun takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757