Alinopeutta autoilevat porilaiset

kauheaKankkunen

Onko Porissa Suomen "hitaimmat" autoilijat? - Kyllä, näin uskaltaisin väittää, asuttuani viim. 10 vuoden aikana Porin lisäksi useassa muussa kaupungissa ympäri Suomea.

Jostain syystä Porissa on tyypillistä, että madellaan jopa alle nopeusrajoitusvauhdin ns. valtaväylillä vaikka liikennettä on vähän. Valtaväylä on oman määritelmäni mukaan katu tai tie, joka kulkee kaupungin läpi ja jonka varrella EI OLE pihoja, leikkialueita, lapsia jne. Näillä kaupungin läpi kulkevilla valtaväylillä on nopeusrajoitus 50 tai 60 km/h.

Jos lähdetään Pohjois-Porista, niin viimeistään Linannsillalla juuttuu alle 50 km/h ajavan perään. Tämä on erikoista, kun liikennettä täällä pikkukaupungissa on usein naurettavan vähän. Nämä hitaasti ajavat ovat henkilöautoja; rekka-autot ja pakettiautoto ajavat aina pientä ylinopeutta, kuten normaaliin Suomalaiseen liikennekäyttäytymisen kuuluu. Taksit ajavat vielä kovempaa, mutta poliisithan ei heitä sakota, joten ajakoot.

Kun matka jatkuu Paanakedonkatua Ulvilantielle, muuttuu nopeusrajoitus 60 km/h:ssa. Miksi ihmeessä ihmiset ajavat keskellä päivää, poutasäässä, kuivalla asfaltilla mittarinopeudella 55 km/h? Tätä tapahtuu päivittäin, ei vain silloin tällöin. Mikä teillä on? Miksi ette aja edes nopeusrajoituksen mukaan tai sitten TODELLISTA nopeutta n. 5 km/h päälle nopeusrajoituksen? Liikenne ei todellakaan ole sujuvaa varsinkaan tällä Ulvilantiellä! Ohittaa ei juurikaan voi, koska vastaantulevaa liikennettä on kuitenkin jonkin verran.

Voisiko Porin liikkuva poliisi alkaa jakaa huomautuksia alinopeutta pääväylillä ajaville? Jos keli on pouta ja tie kuiva, on alinopeutta vaikea perustella (siis pääväylillä).

Missä sitten ajetaan kovempaa? No, Tampereella ja Jyväskylässä on liikenteessä paljon "virkeämpi" meininki kuin Porissa. Tampereella 70 km/h rajoitus tarkoittaa sitä, että 80 km/h ajava ei suinkaan ole nopein tiellä. Nopeusrajoitukset ylitetään kautta linjan 10 km/h, ja liikenne sujuu hyvin!

Entä pääkaupunkiseutu? Länsiväylällä on 80 km/h rajoitus, mutta kaikki ajavat 100 km/h. Poliisi ei sakota ketään, kun kaikki ajavat samaa vauhtia ja liikenne sujuu joustavasti.

Mutta entä pieni Pori? Täällä ajetaan kaupunkia puhkovilla valtaväylillä alhaisesta liikennetiheydestä huolimatta alinopeutta! En ymmärrä miksi, ja siihen asti tulen ohittamaan myös kaupunkialueella olosuhteiden salliessa kaikki ALINOPEUTTA autoilevat. Voitte vapaasti vilkuttaa pitkiä ajovalojanne, minulla on oikeus sujuvaan liikkennöintiin! Tekin voisitte lopettaa niiden ristisanatehtävien täyttämisen ajon aikana ja antaa radion nappuloiden olla rauhassa; keskittykää kunnolla ajamiseen, niin 10 km/h kovempi vauhti olisi silti turvallisempaa.

Pahoittelen vielä tänään klo. 10.30 Linannsiltaa pohjoiseen ajanutta Mazda-autoilijaa, jos egosi sai kolauksen. Todellinen vauhtisi oli GPS-navigaattorini mukaan 45 km/h, 50 km/h alueella. Siksi ohitin sinut vauhdilla. Pitkien valojen vilkutus ei taustapeiliäni sulata, joten tuollainen liikennekäytös on aivan turhaa! Olisit sinäkin voinut tyhjällä tiellä ajaa liikenteen sujumiseksi edes nopeusrajoitus 5 km/h vauhtia (eli 55 km/h, joka on mittarissasi kain noin 60 km/h, riippuen mittarivirheestäsi). Tarkistuta nopeusmittarisi tai hanki satelliittipaikannukseen perustuva nopeusmittari. Saadaan vähän sujuvuutta Porinkin liikenteeseen.

57

3416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten kipeä

      Y-ri-tän vas-ta-ta niin, et-tä jo-pa si-nun pi-täi-si ym-mär-tää. Kun tu-let poh-joi-ses-ta Lin-nan-sil-lal-le, muut-tuu no-peus-ra-joi-tuk-sek-si 40 ki-lo-met-ri-ä tun-nis-sa. Kes-kus-tas-sa ra-joi-tus on 30 ki-lo-met-ri-ä tun-nis-sa. No-peus-ra-joi-tus on suu-rin sal-lit-tu no-peus, ei mi-ni-mi-no-peus.
      Kun sit-ten tuon lai-nen i-di-oot-ti a-jaa pik-ku-lap-sen pääl-le, ei au-ta se-li-tyk-set val-ta-väy-lis-tä.
      On-nek-si po-lii-si an-taa tuol-lai-sel-le pel-lel-le kol-mes-ta muik-ka-ris-ta pol-ku-pyö-rän, saat sii-nä sit-ten o-hi-tel-la.

      • kauheaKankkunen

        Missasit kirjoitelmani hengen. Unohda Linnansilta ja vastaa vaikkapa siihen, miksi Ulvilantiellä (iso, suora tie) ajetaan 60 km/h rajoitusalueella alinopeutta?

        Ulvilantiellä siis nimenomaan.

        Eikä tämä ole ainut paikka.

        Pohjoinen ohikulkutie on myös aina tulppana olevia autoilijoita täynnä, vaikka siellä on nykyinsin vain kaksi kameratolppaa.

        Viimeviikolla Porin Poliisilaitoksella työskentelevä ystäväni myönsi, että myös hän kiihdyttää yleensä kameratolpan jälkeen siihen 5-10 km/h ylinopeuteen! Tämä siis poliisi suosittelee kaikille kansalaisille, tosin täysin epävirallisesti.


      • kauheaKankkunen

        Muuttuupa hyvinkin 40 km/h alueeksi, mutta vasta Linnasilan jälkeen.

        Eli pohjoisesta lähestyvä saa tykittää koko sillan viellä 50 km/h. Vasta sillan jälkeisestä liikenneympyrästä alkaa 40 km/h aluenopeusrajoitus.


      • Anonyymi
        kauheaKankkunen kirjoitti:

        Missasit kirjoitelmani hengen. Unohda Linnansilta ja vastaa vaikkapa siihen, miksi Ulvilantiellä (iso, suora tie) ajetaan 60 km/h rajoitusalueella alinopeutta?

        Ulvilantiellä siis nimenomaan.

        Eikä tämä ole ainut paikka.

        Pohjoinen ohikulkutie on myös aina tulppana olevia autoilijoita täynnä, vaikka siellä on nykyinsin vain kaksi kameratolppaa.

        Viimeviikolla Porin Poliisilaitoksella työskentelevä ystäväni myönsi, että myös hän kiihdyttää yleensä kameratolpan jälkeen siihen 5-10 km/h ylinopeuteen! Tämä siis poliisi suosittelee kaikille kansalaisille, tosin täysin epävirallisesti.

        Koita nyt sinäkin päättää kummassa päässä ajelet linnansillalla vai ulvilantiellä jollei kumpikaan ole mieluisa on täällä vaihtoehtoja mee pruuvaamaan länsitielle,ihme höntti koko rääpäle.


    • kai seuraa päänsärkyä :o)

      ja sitten vielä toisella tapaa: suuressa osaa porin keskustaa on 30km/h nopeusrajoitus.

      • kauheaKankkunen

        Esim. Isolinnakatu on lähes kokonaan 30 km/h aluetta.

        Puhun nyt ydinkeskustan ulkopuolella olevista "valtaväylistä" ja niillä ajettavasta alinopeudesta.

        Näitä valtaväyliä ovat mm. Ulvilantie (60 km/h rajoitus), Outokummuntie, Mastojentie.

        Tuo Mastojentie muutebn myös ärsyttää. Koko matkan Prismasta Väinölän kirkolle pitää köröttää niin tasan 50 km/h mittarissa (todellinen nopeus alle 50 km/h), että huhu, huh.

        Näillä kohdin voisi ihan hyvin ajaa esim. 60 km/h, JOS sää on poutaa ja tienpinta kuiva! Ja pitää silmät auki! (eikä säädä radiota koko ajan tai täytä ristisanatehtäviä ajaessaan, tai kirjoita tekstiviestejä)


    • mutta on siinä muttakin

      Olen samaa mieltä, minulla vain tulee "vastaan" näitä tapauksia matkalla Porin Leppäkorvesta esimerkiksi keskustaan. Maantiekadulla on 50km/h nopeusrajoitus. Joka ikinen päivä joku köröttelee siellä 40 vauhtia enkä usko, että aina eteeni osuu joku ulkopaikkakuntalainen joka ei tiedä rajoitusta. Parhaimmat vauhdit saa tietysti niiden 30km/h ajavien perässä.

      Täytyy silti sanoa, että ymmärrän kyllä kuskeja, jotka ajavat 80km/h rajoitusalueella alle sen erityisesti talvella. On paljon kuskeja, jotka eivät vain yksinkertaisesti uskalla ajaa edes sitä 80 vauhtia.

      Mutta siitäkin huolimatta, että itsellä on tulipalokiire tai muuten hermot kireällä sen alinopeutta ajavan takana, en ala yleensä ohittelemaan. Voihan tämä nopeuttaa liikennettä. Mutta mietipä tilanne, jossa ohitat jonkun hidastelevan. Sinun takanasi ajanut voi saada myös päähänsä lähteä ohittamaan hidastelijaa. Kohta kaikki ohittelevat ja vaaratilanteet lisääntyvät. Erityisesti näin talvella, kun voi olla salakavalia liukkaita kohtia, tulee väärälle kaistalle luisumisia. Vielä joskus sinä voit olla se luisuja, jolla oli niin kiire ja oli vain pakko päästä sen hitaan mummeliajajan ohi. Siinä ei paljon naurata.

      Kuitenkin edelleen, onnea vaan sinullekin ja kaikille muille, jotka Porissa ajelevat. Aina löytyy niitä erimielisyyksiä. Toiset ajaa 48km/h 50 alueella ja toiset 54km/h. Katsos, kun kaikkien autojen nopeusmittarit eivät näytä samaa nopeutta (näin olen kuullut) ja kaikilla ei välttämättä ole sitä navigaattoria. Tosin eihän siihen navigaattoriin mitään perhevolvoa tai mersua tarvita. ;)

      • kauheaKankkunen

        Kirjoitat asiaa.

        Juuri tästä asiasta on kyse: "Maantiekadulla on 50km/h nopeusrajoitus. Joka ikinen päivä joku köröttelee siellä 40 vauhtia enkä usko, että aina eteeni osuu joku ulkopaikkakuntalainen joka ei tiedä rajoitusta. Parhaimmat vauhdit saa tietysti niiden 30km/h ajavien perässä."

        En kehota ketään käyttämään tilanteeseen sopimatonta ajonopeutta. Ajonopeushan valiltaan aina mm. kelin ja päivänvalon määrän mukaan. Ainoastaan täysi idiootti ajaa samaa vauhtia yöllä, pimeässä, jäisellä tiellä, lumiseteessa tai keskellä poutaista päivää, kuivalla asfaltilla.

        Juuri tästä kirjoitin. Miksi ajetaan alinopeutta suurehkoilla teillä, KUN keliolosuhteet ovat kesäiset (keskellä päivää, kuivalla asfaltilla, hyvällä näkyväisyydellä)?

        Sään mukaan pitää ja kuuluukin ajaa hiljaa, joskus 50 km/h alueella 20 km/h on liian kova vauhti! (Jos sumussa näkyvyys 5 metriä). Mutta älkää hyvät ihmiset keskellä kirkasta päivää, kuivalla asfaltilla arastelko käyttää nopeusrajoituksen sallimaa todellista nopeuutta (eli pidätte mittarissanne ainakin 5 km/h yli rajoituksen).


      • kauheaKankkunen

        että en käyttäydy liikenteessä sopimattomasti tai vaarallisesti. Taajama-alueella ohitan muita autoilijoita kohtalaisen harvoin, mutta joskus sitä tapahtuu.

        Suurin ärsymykseni kohdistuukin näihin yksikaistaisin tiehin (vrt. Ulvilantie), joilla joku hidas oikeasti hidastaa kaikkien matkanteon.

        Jos kaikki valtaväylät olis kaksikaistaisi (siis kaksi kaistaa molemppin ajosuuntiin), niin ohittaminen ja ajoturvallisuus olisivat paljon parempia. Joku voisi sitten köröttää 60 km/h alueella vaikka sitä 50 km/h vauhtia, ja ohi pääsisi helposti riskiä ottamatta ja tuottamatta.

        Huomatkaa kaikki lukijat, että kehotan reippaaseen ajoon vain sellaisilla tieosuuksilla, joilla kevyenliikenteen kulkijat tms. eivät vaarannu! Pikkuteillä ja keskustassa mennän tietenkin hiljaa, ettei mummut jää alle!

        Jään odottelemaan, että Ulvilantien rajoitus nostetaan 70 km/h:iin. (joka tosin on turha toivo)


      • että varaisit
        kauheaKankkunen kirjoitti:

        että en käyttäydy liikenteessä sopimattomasti tai vaarallisesti. Taajama-alueella ohitan muita autoilijoita kohtalaisen harvoin, mutta joskus sitä tapahtuu.

        Suurin ärsymykseni kohdistuukin näihin yksikaistaisin tiehin (vrt. Ulvilantie), joilla joku hidas oikeasti hidastaa kaikkien matkanteon.

        Jos kaikki valtaväylät olis kaksikaistaisi (siis kaksi kaistaa molemppin ajosuuntiin), niin ohittaminen ja ajoturvallisuus olisivat paljon parempia. Joku voisi sitten köröttää 60 km/h alueella vaikka sitä 50 km/h vauhtia, ja ohi pääsisi helposti riskiä ottamatta ja tuottamatta.

        Huomatkaa kaikki lukijat, että kehotan reippaaseen ajoon vain sellaisilla tieosuuksilla, joilla kevyenliikenteen kulkijat tms. eivät vaarannu! Pikkuteillä ja keskustassa mennän tietenkin hiljaa, ettei mummut jää alle!

        Jään odottelemaan, että Ulvilantien rajoitus nostetaan 70 km/h:iin. (joka tosin on turha toivo)

        matkallesi vähän enemmän aikaa, etkä marisi olemattomia täällä.
        Tuokin ongelmasi on siis helppo ratkaista varaamalla tarpeeksi aikaa.
        Hauska termi tuo "alinopeus" sulla, lakikaan moista ei tunne, ja nuo nopeusrajoituksetkin tarkoittavat vain suurinta sallittua ajonopeutta, ei siis nopeutta jota jokaisen täytyisi noudattaa, tiesitkö moista vai oliko aivan uutta tietoa sinulle.

        Pahimmat vaara tekijät liikenteessä ovat juuri sinunlaisesi narisijat jotka eivät osaa arvioida matkalle tarvittavaa aikaa.

        Eli vähän vaikea uskoa ettet käyttäydy liikenteessä sopimattomasti, johan olet sen kertonut tekeväsi näissä kirjoituksissasi.


      • kupari
        että varaisit kirjoitti:

        matkallesi vähän enemmän aikaa, etkä marisi olemattomia täällä.
        Tuokin ongelmasi on siis helppo ratkaista varaamalla tarpeeksi aikaa.
        Hauska termi tuo "alinopeus" sulla, lakikaan moista ei tunne, ja nuo nopeusrajoituksetkin tarkoittavat vain suurinta sallittua ajonopeutta, ei siis nopeutta jota jokaisen täytyisi noudattaa, tiesitkö moista vai oliko aivan uutta tietoa sinulle.

        Pahimmat vaara tekijät liikenteessä ovat juuri sinunlaisesi narisijat jotka eivät osaa arvioida matkalle tarvittavaa aikaa.

        Eli vähän vaikea uskoa ettet käyttäydy liikenteessä sopimattomasti, johan olet sen kertonut tekeväsi näissä kirjoituksissasi.

        Tää tällainen jauhaminen, jota kirjoittaja esittää ei voi olla kuin nimimerkki opasteen tuotantoa. Kaikki muut tajuavat kirjoituksen aloittanjan pointin, joka on sataprosenttisesti asiaa joka sana.
        Kun ajat 10 kmh ylinopeutta saat takuulla klapun Porissa jos partio vastaan tulee, mutta kun häiritset muuta liikennettä 10 kmh alinopeudella kukaan ei puutu ongelmaan.
        Kuten kirjoittaja toteaa, niin liikenteen joustavuus on oltava numero ykkönen ei se että tuiotetaan sokeasti siihen virheellistä nopeutta näyttävään mittariin.

        Voin vakuuttaa että, olen eräänkin hiustupon ohimoilta nyhtänyt kun edelläajava autoilia odottelee milloin minkäkin hyttysen tienylitystä ja ajelee 25-30 kmh Turvallista matkaa sano team ahma.


      • sunnuntaiajeliat!!
        kupari kirjoitti:

        Tää tällainen jauhaminen, jota kirjoittaja esittää ei voi olla kuin nimimerkki opasteen tuotantoa. Kaikki muut tajuavat kirjoituksen aloittanjan pointin, joka on sataprosenttisesti asiaa joka sana.
        Kun ajat 10 kmh ylinopeutta saat takuulla klapun Porissa jos partio vastaan tulee, mutta kun häiritset muuta liikennettä 10 kmh alinopeudella kukaan ei puutu ongelmaan.
        Kuten kirjoittaja toteaa, niin liikenteen joustavuus on oltava numero ykkönen ei se että tuiotetaan sokeasti siihen virheellistä nopeutta näyttävään mittariin.

        Voin vakuuttaa että, olen eräänkin hiustupon ohimoilta nyhtänyt kun edelläajava autoilia odottelee milloin minkäkin hyttysen tienylitystä ja ajelee 25-30 kmh Turvallista matkaa sano team ahma.

        rikesakon raja on 15km/h...matelia!


    • raumlainen pikaliitäjä

      teilläpäinkin lunta ? Silloin varsinkin meilläpäin ajetaan alinopeutta, vaikka muulloinkin menee hermot :)

      • etenkin silloin

        Porissa ajetaan kyllä lumisateellakin ylinopeutta (ne KIIIIIIIREISET) ja alinopeutta. Pelottavaa kerrassaan, kun lunta tulee.


      • kauheaKankkunen
        etenkin silloin kirjoitti:

        Porissa ajetaan kyllä lumisateellakin ylinopeutta (ne KIIIIIIIREISET) ja alinopeutta. Pelottavaa kerrassaan, kun lunta tulee.

        Aloituksessani ihmettelin vain niitä autoilijoita, jotka suuremmilla asfaltoiduilla väylillä (joilla 50, 60 tai 70 km/h rajoitus) ajavat KESÄKELILLÄ alinopeutta. Sitä siis ihmettelin ja ihmettelöen edelleen.

        Tietenkin lumisateessa ja liukkaalla pitää ajaa alle nopeusrajoituksen vauhdin! Senhän sanoo terve järkikin.

        Tuntuu vain siltä, että nämä samat tyypit, jotka kesäkelillä ajavat alinopeutta (esim. 45 km/h 50 km/h alueella), niin ajavat ihan samaa vauhtia kurveissa, risteyksissä ja liukkaalla. On täysin edesvastuutonta ajaa ensin alinopeutta ja sitten suhauttaa vaarallisesta risteyksestä hidastamatta läpi!

        Minä ajan "turvallisissa" tiekohdissa pientä ylinopeutta, mutta korostetusti ajan "ylihiljaa" risteykset, liikenneympyrät ja vaaralliset kohdat. Autolla ajaessa nopeutta pitää muuttaa dynaamisesti, ei ajaa kaupungn joka kohdassa sitä samaa 45 km/h vauhtia, joka tuntuu tosin olevan yllättävän monen porilaisen lempinopeus, olipa päivä tai jäinen yö.


    • mutta,,

      Totta puhut. Ihmettelen vain sitä, että jos päiväsi menee pilalle tai ärsyynnyt kun edellä ajava ajaa n. 5 km/h vähemmän kuin sinä, niin kyllä pitää olla aika heikkohermoinen. Vaikka suositus olisi ajaa sitä n. 5 km/h enemmän kuin mitä on suurin sallittu ajonopeus niin täysin sallittua on myös ajaa tasan sitä rajoitusta mikä alueella vallitsee, jos haluaa.

      Itse ajelen sujuvasti ja niin, ettei liikenne ruuhkaannu. Ohittelen nätisti jos tie on yksisuuntainen ja kaistoja on kaksi, mutta vaarallista on taajamalla lähteä ohittelemaan miten sattuu. Yleensä kun joku köröttelee hiljaa edessä kannattaa katsoa kuka siellä ratissa on, yleensä siellä ajelee joku n. 75-v vanha mies. Vaikka he yleensä ovatkin vaaraksi liikenteelle huonontuneen ajotaidon ja liikennesääntöjen osaamattomuuden (ja tietysti hitauden) takia, niin hiljaisen ajamisen ymmärtää. Liikenteessä on myös paljon uusia kuskeja, jotka ovat juuri saaneet ajokortin, niin hekin ajavat tietysti vähän varovaisemmin (lukuunottamatta niitä joitakin poikia, jotka luulevat itsestään liikoja ja kaahailevat miten sattuu). Eli erilaisia kuskeja riittää liikenteessä paljon!

      Mutta suosittelisin sinua malttia liikenteessä, koska minua itseä ärsyttää heikkohermoiset, jotka omien kiireidensä takia heristelevät keskisormea, tööttäilevät ja aiheuttavat hermostuksissaan vaarallisia (mm. ohitustilanteita) taajamissa.

      Sujuvuutta ja malttia liikenteeseen niin vältytään onnettomuuksilta!

      • uusi kaistajärjestelmä

        Haluaisin vielä lisätä tuohon edelliseen tekstiini sen, että jos joku ärsyttää niin se Isolinnankadun muuttunut kaistajärjestelmä Sokoksen vieressä ennen liikennevaloja.

        Ihmiset ajavat vanhan muistinsa mukaan, eivätkä huomaa katsoa viivoja maassa tai opatuskylttiä, missä on kuvattuna miten kaistat nykyään menee. Uusi järjestelmä on ollut siinä jo vaikka kuinka kauan ja edelleen siinä saa varoa, koska saa jonkun kylkeen! Ja sekin vielä, että väärin ajajat hermostuvat oikein ajavalle ja näyttävät keskisormea ja soittavat tööttiä vielä seuraavassakin risteyksessä! Silmät ummessa ei kannata ajaa vaan olla tarkkana jos liikennejärjestelmä vaihtuu!

        Ärsyttävin juuri tässä kohtaa on se kun itse tulet oikeanpuoleista kaistaa joka johtaa suoraan keskimmäiselle kaistalle (ENNEN SE OLI TOISINPÄIN), ja siinä kun ajat oikeaoppisesti melkein joka kerta saa varoa koska joku tulee vasemmalta kylkeen!


      • kauheaKankkunen
        uusi kaistajärjestelmä kirjoitti:

        Haluaisin vielä lisätä tuohon edelliseen tekstiini sen, että jos joku ärsyttää niin se Isolinnankadun muuttunut kaistajärjestelmä Sokoksen vieressä ennen liikennevaloja.

        Ihmiset ajavat vanhan muistinsa mukaan, eivätkä huomaa katsoa viivoja maassa tai opatuskylttiä, missä on kuvattuna miten kaistat nykyään menee. Uusi järjestelmä on ollut siinä jo vaikka kuinka kauan ja edelleen siinä saa varoa, koska saa jonkun kylkeen! Ja sekin vielä, että väärin ajajat hermostuvat oikein ajavalle ja näyttävät keskisormea ja soittavat tööttiä vielä seuraavassakin risteyksessä! Silmät ummessa ei kannata ajaa vaan olla tarkkana jos liikennejärjestelmä vaihtuu!

        Ärsyttävin juuri tässä kohtaa on se kun itse tulet oikeanpuoleista kaistaa joka johtaa suoraan keskimmäiselle kaistalle (ENNEN SE OLI TOISINPÄIN), ja siinä kun ajat oikeaoppisesti melkein joka kerta saa varoa koska joku tulee vasemmalta kylkeen!

        Hyviä pointteja sinulla.

        Varovaisuutta ja malttia kaikille (myös itselleni).

        Mutta mites ne kaistat nykyään menee? Isolinnankadulla Sokoksen ja Alkon jälkeisissä liikennevaloissa vasemmanpuoleisin kaistoista jatkaa suoraan (ja vain suoraan). Eikös keskimmäinen jatku suoraan tai käänny oikealle ja oikeanpuoleisin kääntyy vain oikealle?

        Tämän risteyksen moni vielä selvittää, mutta sitten kun ollaan kortteli edempänä Isolinannkadun päässä, sinä linja-autoaseman kulmassa, niin moni ei tajua, että Isolinnankadun vasemmanpuoleisin kaista muuttuu vasemmalle kääntymisen jälkeen keskimmäiseksi kaistaksi! Tässäkin pitää aina varoa oikeaa kylkeä, kun liikennevaloissa joku on ollut Isolinnakadun päässä vieressä (oikealla puolella) ja vasemmalle kääntymisen jälkeen tulee keskikaistalle (eli kaistalle joka jatkaa suoraan kohti Kuninkaanhaan koulua ja uimahallia).

        Nämä ovat kaksi vaikeaa risteystä!

        Voisiko Satakunnan Kansa sivuillaan julkaista havainnollisen kartta-/nuolikuvan, miten nämä ongelmaristeykset ajetaan? Auttaisi monia, myös minua, varmistamaan miten siinä ajetaan!


      • kauheaKankkunen

        "Mutta suosittelisin sinua malttia liikenteessä, koska minua itseä ärsyttää heikkohermoiset, jotka omien kiireidensä takia heristelevät keskisormea, tööttäilevät ja aiheuttavat hermostuksissaan vaarallisia (mm. ohitustilanteita) taajamissa."

        Olet oikessa. Kun nyt tarkemmin mietin, miksi Porissa ärsyynnyn enemmän kuin Tampereella tai Helsingissä asuessani tajusin juuri sen, että siellä monet kadut on niin isoja, että on kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Aina pääsee ohi, tai ainakin psykologisesti nopeammalle kaistalle. Se helpottaa mentaalisesti. Porin yksikaistaisilla tiellä ja kaduilla ärsyyntyy helpommin kun tietää, ettei pääse ohi vaikka toinen ajaa "liian hiljaa".

        Ongelmani on siis psyykkinen.


      • .... :)
        kauheaKankkunen kirjoitti:

        Hyviä pointteja sinulla.

        Varovaisuutta ja malttia kaikille (myös itselleni).

        Mutta mites ne kaistat nykyään menee? Isolinnankadulla Sokoksen ja Alkon jälkeisissä liikennevaloissa vasemmanpuoleisin kaistoista jatkaa suoraan (ja vain suoraan). Eikös keskimmäinen jatku suoraan tai käänny oikealle ja oikeanpuoleisin kääntyy vain oikealle?

        Tämän risteyksen moni vielä selvittää, mutta sitten kun ollaan kortteli edempänä Isolinannkadun päässä, sinä linja-autoaseman kulmassa, niin moni ei tajua, että Isolinnankadun vasemmanpuoleisin kaista muuttuu vasemmalle kääntymisen jälkeen keskimmäiseksi kaistaksi! Tässäkin pitää aina varoa oikeaa kylkeä, kun liikennevaloissa joku on ollut Isolinnakadun päässä vieressä (oikealla puolella) ja vasemmalle kääntymisen jälkeen tulee keskikaistalle (eli kaistalle joka jatkaa suoraan kohti Kuninkaanhaan koulua ja uimahallia).

        Nämä ovat kaksi vaikeaa risteystä!

        Voisiko Satakunnan Kansa sivuillaan julkaista havainnollisen kartta-/nuolikuvan, miten nämä ongelmaristeykset ajetaan? Auttaisi monia, myös minua, varmistamaan miten siinä ajetaan!

        Kannattaa käydä itse katsomassa se kyltti niistä kaistoista siinä isolinnankadulla enne sokosta, oikeastaan sokosen kulmassa. Siinä näkyy miten ne menee. Itse puhuin siitä, että oikeanpuoleinen kaista ajautuu automaattisesti keskimmäiseksi kaistaksi (siinä alkon kohdalla), josta taas saa jatkaa liikennevaloista suoraan (sinne seuraavaan risteykseen linja-auto aseman kulmalle)tai vasemmalle mikonkadulle. Ennen oli niin, että vasemmanpuoleinen kaista ajautui automaattisesti siihen keskimmäiselle kaistalle.

        Kannattaa tosiaan käydä katsastamassa itse tilanne koska luulen, että minun selityksistäni ei välttämättä asia aukene niin hyvin.

        Ja mitä siihen keskusteluun maltillisuudesta ja varoivaisuudesta liikenteessä tuli niin mukavaa kun otit asiani ja pointtini asiallisesti. Täällä yleensä saa haukut niskaan kun menee sanomaan jotain vaikkei pahaa tarkottaisikaan :) ymmärrän mitä tarkoitit, että Helsingissä ja muualla isoimmissa kaupungeissa on tiet erilaisempia ja kaistoja on monia, joten täällä ei päde sama juttu kun siellä :)


      • kauheaKankkunen
        .... :) kirjoitti:

        Kannattaa käydä itse katsomassa se kyltti niistä kaistoista siinä isolinnankadulla enne sokosta, oikeastaan sokosen kulmassa. Siinä näkyy miten ne menee. Itse puhuin siitä, että oikeanpuoleinen kaista ajautuu automaattisesti keskimmäiseksi kaistaksi (siinä alkon kohdalla), josta taas saa jatkaa liikennevaloista suoraan (sinne seuraavaan risteykseen linja-auto aseman kulmalle)tai vasemmalle mikonkadulle. Ennen oli niin, että vasemmanpuoleinen kaista ajautui automaattisesti siihen keskimmäiselle kaistalle.

        Kannattaa tosiaan käydä katsastamassa itse tilanne koska luulen, että minun selityksistäni ei välttämättä asia aukene niin hyvin.

        Ja mitä siihen keskusteluun maltillisuudesta ja varoivaisuudesta liikenteessä tuli niin mukavaa kun otit asiani ja pointtini asiallisesti. Täällä yleensä saa haukut niskaan kun menee sanomaan jotain vaikkei pahaa tarkottaisikaan :) ymmärrän mitä tarkoitit, että Helsingissä ja muualla isoimmissa kaupungeissa on tiet erilaisempia ja kaistoja on monia, joten täällä ei päde sama juttu kun siellä :)

        OK, nyt ymmärsin.

        Puhut kaistajärjestelyistä siinä kohtaa, kun Isolinnankadun Alkon kohdalla kaksi kaistaa muuttuu kolmeksi. En itsekään ole ollut ihan varma miten se menee. Jos ajan Isolinnankadulla vasenta kaistaa siinä FilmTownin ja Sokoksen kohdalla, niin yleensä silti vilkautan vilkkua kerran, kun jättäydyn vasemmanpuoleisimmalle kaistalle niissä Alkon jälkeisissä liikennevaloissa. Vilkutus on siis turha, jos vasen kaista jatkuu vasempana kaistana ja oikea kaista muuttuu liikennevaloissa keskimmäiseksi kaistaksi. Kiitos selvityksestäsi!

        Pitää minunkin nyt keskittyä merkkien seuraamiseen enemmän, kun en noita opasteita ole huomannut. Keskityn siinä FilmTownin kohdalla aina jalankulkijoiden tarkkailuun, kun tien yli menee kaksi suojatietä ajoradan korotetulla kohdalla...


      • syvältä
        kauheaKankkunen kirjoitti:

        OK, nyt ymmärsin.

        Puhut kaistajärjestelyistä siinä kohtaa, kun Isolinnankadun Alkon kohdalla kaksi kaistaa muuttuu kolmeksi. En itsekään ole ollut ihan varma miten se menee. Jos ajan Isolinnankadulla vasenta kaistaa siinä FilmTownin ja Sokoksen kohdalla, niin yleensä silti vilkautan vilkkua kerran, kun jättäydyn vasemmanpuoleisimmalle kaistalle niissä Alkon jälkeisissä liikennevaloissa. Vilkutus on siis turha, jos vasen kaista jatkuu vasempana kaistana ja oikea kaista muuttuu liikennevaloissa keskimmäiseksi kaistaksi. Kiitos selvityksestäsi!

        Pitää minunkin nyt keskittyä merkkien seuraamiseen enemmän, kun en noita opasteita ole huomannut. Keskityn siinä FilmTownin kohdalla aina jalankulkijoiden tarkkailuun, kun tien yli menee kaksi suojatietä ajoradan korotetulla kohdalla...

        Pori on kaupunki, jossa opetetaan ajamaan väärin jo katusuunnittelun toimesta. Katusuunnittelulla ei MITÄÄN käsitystä miten opastetaan ihmisiä ajamaan oikein. Täällä opetetaan ajamaan väärin!

        Liikennesääntöjen mukaan uusi kaista tulee aina vasemmalle puolelle, eli kun kahdesta kaistasta tulee kolme, uusin kaista tulee vasemmalle. Oikeanpuoleinen säilyy oikeanpuoleisena ja vasemmanpuoleisesta tulee keskimmäinen, näin sen kuuluisi mennä ja menee muualla mutta ei Porissa. Näin Sokoksen/Alkon edessä ajettiin aiemmin, kunnes katusuunnittelu keksi että tässä pitää ajaa "väärin" ja kohtaan tarvitaan opastemerkki. (Laskekaas muuten eri liikenne- opastemerkkien määrä siinä kadunpätkällä).

        Vastaava risteys ollut aiemmin Vähälinnankadulla, kun ylitettäessä valtakatu kahdesta kaistasta on tullutkin kolme. Tässä porilaiset ovat ennen ajaneet väärin, nyt risteystä muutostöillä "korjattiin" hieman ja oikeanpuolimmaisesta kaistasta on saatu oma erkanemiskaista. Mikonkadulla kaksi kaistaa muuttuu kolmeksi siinä Andalucian/Moojunglejaneclub20 kohdalla, mutta nyt rakennustöiden takia siinä vain kaksi kaistaa.

        Huvittavin risteys Porissa on Itsenäisyydenkadun risteys josta käännytään Vähälinnankadulle. Kyseessä on ilmeisesti Suomen ainoa valo-ohjattu risteys, jossa saa ohi valo-ohjauksen kääntyä vasemmmalle. No, käännyttäessä vasemmalle Vähälinnankadulle, on ensin kolmio eli pitää varoa pyöräilijöitä, mutta tämän jälkeen on oma kiihdytyskaista sujuvan liikenteen auttamiseksi, mutta valtaosa haluaa vaihtaa kaistaa heti risteysalueella ja kohta menee tukkoon. Eli ensin omaa kaistaa eteenpäin, vauhti oikealle tasolle vrt muu liikenne ja sitten kaistanvaihto.

        Muistakaa autoilijat että risteysalueilla kaistanvaihto on kielletty.

        Katusuunnittelun kukkanen löytyy torilta, jossa pysäköintialueelta (Eteläkauppatori) tultaessa on etuajo-oikeus, kun Antinkadulla on kolmiot molemmista suunnista tultaessa. Ehdotomasti Porin paras paikka uusia peltiä, tätä käytän minäkin!

        Niin ja löytyyhän Porista liikenneympyrä, josta yhtäkkiä loppuu yksi kaista! Tämä on tietysti poliisilaitoksen ympyrä.

        Miten muuten ryhmittytään risteykseen, jossa on kaksi kaistaa? Oikein olisi ja mm. valtakunnallisessa lehdessä poliisi opasti seuraavasti: oikeanpuoleiselle suoraan menevät ja oikealle kääntyvät ja vasemmanpuoleiselle (risteävän liikenteen takia) vasemmalle kääntyvät. Nyt voitte miettiä, kuinka monessa risteyksessä opastetaan täällä taas väärin.

        Ei ihme että ulkopaikkakuntalaisille kannattaa suositella jäämistä vaikka Raumalle tai Tampereelle, täällä on todella vaikea ajaa oikein.

        Suurin miinus porilaisille autoilijoille tulee suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä, tässä hyvä ratsian/tehovalvonnan paikka poliisille. Aina vaaratilanne, jossa jalankulkijalle voi käydä todella ikävästi.

        Jos tuntui vaikealta, älä tule Poriin tai käytä julkista joukkoliikennettä.


      • kauheaKankkunen
        syvältä kirjoitti:

        Pori on kaupunki, jossa opetetaan ajamaan väärin jo katusuunnittelun toimesta. Katusuunnittelulla ei MITÄÄN käsitystä miten opastetaan ihmisiä ajamaan oikein. Täällä opetetaan ajamaan väärin!

        Liikennesääntöjen mukaan uusi kaista tulee aina vasemmalle puolelle, eli kun kahdesta kaistasta tulee kolme, uusin kaista tulee vasemmalle. Oikeanpuoleinen säilyy oikeanpuoleisena ja vasemmanpuoleisesta tulee keskimmäinen, näin sen kuuluisi mennä ja menee muualla mutta ei Porissa. Näin Sokoksen/Alkon edessä ajettiin aiemmin, kunnes katusuunnittelu keksi että tässä pitää ajaa "väärin" ja kohtaan tarvitaan opastemerkki. (Laskekaas muuten eri liikenne- opastemerkkien määrä siinä kadunpätkällä).

        Vastaava risteys ollut aiemmin Vähälinnankadulla, kun ylitettäessä valtakatu kahdesta kaistasta on tullutkin kolme. Tässä porilaiset ovat ennen ajaneet väärin, nyt risteystä muutostöillä "korjattiin" hieman ja oikeanpuolimmaisesta kaistasta on saatu oma erkanemiskaista. Mikonkadulla kaksi kaistaa muuttuu kolmeksi siinä Andalucian/Moojunglejaneclub20 kohdalla, mutta nyt rakennustöiden takia siinä vain kaksi kaistaa.

        Huvittavin risteys Porissa on Itsenäisyydenkadun risteys josta käännytään Vähälinnankadulle. Kyseessä on ilmeisesti Suomen ainoa valo-ohjattu risteys, jossa saa ohi valo-ohjauksen kääntyä vasemmmalle. No, käännyttäessä vasemmalle Vähälinnankadulle, on ensin kolmio eli pitää varoa pyöräilijöitä, mutta tämän jälkeen on oma kiihdytyskaista sujuvan liikenteen auttamiseksi, mutta valtaosa haluaa vaihtaa kaistaa heti risteysalueella ja kohta menee tukkoon. Eli ensin omaa kaistaa eteenpäin, vauhti oikealle tasolle vrt muu liikenne ja sitten kaistanvaihto.

        Muistakaa autoilijat että risteysalueilla kaistanvaihto on kielletty.

        Katusuunnittelun kukkanen löytyy torilta, jossa pysäköintialueelta (Eteläkauppatori) tultaessa on etuajo-oikeus, kun Antinkadulla on kolmiot molemmista suunnista tultaessa. Ehdotomasti Porin paras paikka uusia peltiä, tätä käytän minäkin!

        Niin ja löytyyhän Porista liikenneympyrä, josta yhtäkkiä loppuu yksi kaista! Tämä on tietysti poliisilaitoksen ympyrä.

        Miten muuten ryhmittytään risteykseen, jossa on kaksi kaistaa? Oikein olisi ja mm. valtakunnallisessa lehdessä poliisi opasti seuraavasti: oikeanpuoleiselle suoraan menevät ja oikealle kääntyvät ja vasemmanpuoleiselle (risteävän liikenteen takia) vasemmalle kääntyvät. Nyt voitte miettiä, kuinka monessa risteyksessä opastetaan täällä taas väärin.

        Ei ihme että ulkopaikkakuntalaisille kannattaa suositella jäämistä vaikka Raumalle tai Tampereelle, täällä on todella vaikea ajaa oikein.

        Suurin miinus porilaisille autoilijoille tulee suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä, tässä hyvä ratsian/tehovalvonnan paikka poliisille. Aina vaaratilanne, jossa jalankulkijalle voi käydä todella ikävästi.

        Jos tuntui vaikealta, älä tule Poriin tai käytä julkista joukkoliikennettä.

        Siinä tuli ne pahimmat liikenteen solmukohdat selvitettyä.

        Kiitos!


    • ....

      Olen tästä ennenkin valittanut, mutta Porissa ei todellakaan osata ajaa autoa. Pahin kohta on tuo citymarketin vieressä oleva ympyrä kun ihmiset meinaavat kylkeen tulla ympyrästä kun ajat suoraan citymarketin vierustaa.

    • Vartija29

      Olen poikkeus. En aja ikinä alinopeutta.

      • kauheaKankkunen

        Vartijat yleensäkin ajavat reippaasti. Käskyttävät päivystyskierroksella autojaan aivan oikeaoppisesti.

        Siitä huilimatta, että esim. taksit ja yövartijat (sekä jakeluautojen kuljettajat) usein ajavat reippaasti, niin vaaratilanteita ei aiheudu. Kuskit kun yleensä keskittyvät siihen ajamiseen, eivätkä häslää jotain muuta.

        Nämä hitaasti matelevat henkilöautot ovat riski itselleen ja muille, kun kuskin huomio tuntuu usein olevan kännykässä, radion säätimissä tai maisemien ihailussa yleensä. Ei ihme, että vauhti hiipuu nopeusrajoituksen alle, kun keskitytään muuhun kuin ajamiseen.


    • anskuli81

      niin sun kanssas samaa mieltä...

    • tänne sen vuoksi

      että saatais olla rauhassa ja piittaamatta Helsingin ja muiden betonilabyrinttien neuroottisista kaahaajista, jotka kuvittelee säästävänsä elämänsä aikana jotain pitämällä maksiminopeuden joka paikassa.

      Ei silti haittaa, se on kiireisten verenpaineet jokka nousee, ei meiän.

      • Sininen Luola

        Anna sydämesi ajatella ja järkesi toteuttaa.
        Kaikki eivät ole ralliajajia.Kaikki eivät ole priimakunnossa, mutta ajokunnossa ovat.Kaikki eivät ole porilaisia,kaikki eivät tunne kaupunkia. Tarvitsemme tänne myös vieraita.

        Kun ajaa rauhallisesti, tuskin vahinkoa tulee, väistä toiselle kaistalle.
        Minua ei ole koskaan hermostuttanut liian hiljaa ajavat.Sitäpaitsi:tämä on vanhusten kaupunki. Hieman sallivuutta, please.
        Mahdumme tänne hyvin. Mitä aiot tehdä sillä viidellätoista sekunnilla jonka voitit ohittaessasi minut ennen liikennevaloja? Luitko lapselle satuja? Tuskin.
        Suhteellisuudentaju ei mitään maksa, mutta näyttää siltä, että sillä on kova hinta.


      • sää Kankkunen
        Sininen Luola kirjoitti:

        Anna sydämesi ajatella ja järkesi toteuttaa.
        Kaikki eivät ole ralliajajia.Kaikki eivät ole priimakunnossa, mutta ajokunnossa ovat.Kaikki eivät ole porilaisia,kaikki eivät tunne kaupunkia. Tarvitsemme tänne myös vieraita.

        Kun ajaa rauhallisesti, tuskin vahinkoa tulee, väistä toiselle kaistalle.
        Minua ei ole koskaan hermostuttanut liian hiljaa ajavat.Sitäpaitsi:tämä on vanhusten kaupunki. Hieman sallivuutta, please.
        Mahdumme tänne hyvin. Mitä aiot tehdä sillä viidellätoista sekunnilla jonka voitit ohittaessasi minut ennen liikennevaloja? Luitko lapselle satuja? Tuskin.
        Suhteellisuudentaju ei mitään maksa, mutta näyttää siltä, että sillä on kova hinta.

        paska!


      • t.mäkinen
        Sininen Luola kirjoitti:

        Anna sydämesi ajatella ja järkesi toteuttaa.
        Kaikki eivät ole ralliajajia.Kaikki eivät ole priimakunnossa, mutta ajokunnossa ovat.Kaikki eivät ole porilaisia,kaikki eivät tunne kaupunkia. Tarvitsemme tänne myös vieraita.

        Kun ajaa rauhallisesti, tuskin vahinkoa tulee, väistä toiselle kaistalle.
        Minua ei ole koskaan hermostuttanut liian hiljaa ajavat.Sitäpaitsi:tämä on vanhusten kaupunki. Hieman sallivuutta, please.
        Mahdumme tänne hyvin. Mitä aiot tehdä sillä viidellätoista sekunnilla jonka voitit ohittaessasi minut ennen liikennevaloja? Luitko lapselle satuja? Tuskin.
        Suhteellisuudentaju ei mitään maksa, mutta näyttää siltä, että sillä on kova hinta.

        joo 15sekunttia siinä tosiaankin säästää HAHAHAHAhaaAAHa. sehän täällä entiten vittuttaakin kun joku matelee edellä alinopeutta vaikka palaa vihreä valo ja itse tiedät ehtiväsi siitä jos vain ajaisit EDES rajoitusten mukaan.

        tähän eikai kellään ole mitään lisättävää!


      • jos on
        t.mäkinen kirjoitti:

        joo 15sekunttia siinä tosiaankin säästää HAHAHAHAhaaAAHa. sehän täällä entiten vittuttaakin kun joku matelee edellä alinopeutta vaikka palaa vihreä valo ja itse tiedät ehtiväsi siitä jos vain ajaisit EDES rajoitusten mukaan.

        tähän eikai kellään ole mitään lisättävää!

        neljänkympin rajoitus ja ajat kahtakymppiä, silloinhan ajat rajoituksen mukaan.
        Tämä oli pakko lisätä, kun et itse huomannut asiaa!


      • legendaarinen ympyrä
        jos on kirjoitti:

        neljänkympin rajoitus ja ajat kahtakymppiä, silloinhan ajat rajoituksen mukaan.
        Tämä oli pakko lisätä, kun et itse huomannut asiaa!

        "Olen tästä ennenkin valittanut, mutta Porissa ei todellakaan osata ajaa autoa. Pahin kohta on tuo citymarketin vieressä oleva ympyrä kun ihmiset meinaavat kylkeen tulla ympyrästä kun ajat suoraan citymarketin vierustaa.

        AIVAN. koska te juntit opitte että YMPYRÄSTÄ CITYMARKETTIIN PÄIN POISTUESSANNE TEIDÄN PITÄÄ VÄISTÄÄ?! yleensähän näin ei ole, mutta siinä nyt sattuu olemaan se kaista päättyy- liikennemerkki mitä ette ilmeisesti näe. tiedän mitä kommentteja tähänkin tulee, kun ette sitä tunnu oppivan ikinä. jatkuvasti saa nauraa kun siinä melkein kolisee.


      • kauheaKankkunen
        sää Kankkunen kirjoitti:

        paska!

        ...mutta jätän kuitenkin väliin tällä kertaa.


      • kauheaKankkunen
        Sininen Luola kirjoitti:

        Anna sydämesi ajatella ja järkesi toteuttaa.
        Kaikki eivät ole ralliajajia.Kaikki eivät ole priimakunnossa, mutta ajokunnossa ovat.Kaikki eivät ole porilaisia,kaikki eivät tunne kaupunkia. Tarvitsemme tänne myös vieraita.

        Kun ajaa rauhallisesti, tuskin vahinkoa tulee, väistä toiselle kaistalle.
        Minua ei ole koskaan hermostuttanut liian hiljaa ajavat.Sitäpaitsi:tämä on vanhusten kaupunki. Hieman sallivuutta, please.
        Mahdumme tänne hyvin. Mitä aiot tehdä sillä viidellätoista sekunnilla jonka voitit ohittaessasi minut ennen liikennevaloja? Luitko lapselle satuja? Tuskin.
        Suhteellisuudentaju ei mitään maksa, mutta näyttää siltä, että sillä on kova hinta.

        Niin, mutta Suomen (ja Porin) liikenteeseen voisi kesäkeleillä(!) saada vähän sellaista eurooppalaista mentalitetttia. Hyvässä siis.

        Ajonopeus valitaan sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. ja sitten annetaan palaa. Joku on joskus kirjoittanut:

        "Ei 10 km ylinopeus ole köröttelyä,muutakuin silloin jos nopeusrajoitus on laskettu liijan alas, Suomessa on!
        Käykää nyt Etelä-Euroopassa vähän ajelemassa,käypi pian niinkuin minulle Italiassa motarilla, ajelin noin 150 km/t poliisi auto tuli
        takaa vilkutti pitkiä valoja, meni menojaan ja katosi horisontiin!"

        Että edes ripaus tällaista henkeä Suomen Poriinkin.


      • kauheaKankkunen

        Ei ole kyse "betonilabyrinttien neuroottisista kaahaajista, jotka kuvittelee säästävänsä elämänsä aikana jotain pitämällä maksiminopeuden joka paikassa."

        Kyse on siitä, että liikutaan reippaasti, sään ja kelin niin salliessa. Kuten joku on joskus kirjoittanut:

        "Ei ole epäilystäkään etteikö Suomessa olisi todella alhaiset nopeusrajoitukset, mutta myös ihmiset noudattavat niitä orjallisesti ja vielä muutenkin ajavat kuin aivokuolleet; esim. kiihdyttäessään epätaloudellisen hitaasti ja ottaessaan mutkat noin 1/3 siitä vauhdista millä muualla ne ajetaan."

        "Lisäksi vielä valvonta on aivan erilaista. Kun k-euroopassa ajaa (muutamia maita lukuunottamatta) urheiluautolla reipasta mutta vastuullista tahtia niin ei poliisit tule ollenkaan häiritsemään. Päinvastoin, jos on oikein harvinainen tai muuten hieno auto he saattavat jopa kannustaa painamaan kaasua!"

        "Usein olen ajanut Ranskassa 130km/h rajoitetulla moottoritiellä monen muun auton tavoin tasaista 155km/h todellista matkanopeutta välillä nopeammille tietä antaen samalla kun Gendarme:t köröttelee oikeanpuoleisimmalla kaistalla muina miehinä näistä välittämättä. Onhan nyt alettu kiristää nopeusvalvontaa varsinkin kovista ylinopeuksista Ranskassa kuten monessa muussakin maassa, mutta ei tilanne ole läheskään sama kuin Suomessa. Eihän siellä voi edes saada samoja kymppitonnien sakkoja vaikka ylittäisi paljonkin rajoituksen."


      • .....
        legendaarinen ympyrä kirjoitti:

        "Olen tästä ennenkin valittanut, mutta Porissa ei todellakaan osata ajaa autoa. Pahin kohta on tuo citymarketin vieressä oleva ympyrä kun ihmiset meinaavat kylkeen tulla ympyrästä kun ajat suoraan citymarketin vierustaa.

        AIVAN. koska te juntit opitte että YMPYRÄSTÄ CITYMARKETTIIN PÄIN POISTUESSANNE TEIDÄN PITÄÄ VÄISTÄÄ?! yleensähän näin ei ole, mutta siinä nyt sattuu olemaan se kaista päättyy- liikennemerkki mitä ette ilmeisesti näe. tiedän mitä kommentteja tähänkin tulee, kun ette sitä tunnu oppivan ikinä. jatkuvasti saa nauraa kun siinä melkein kolisee.

        Kerrankin joku samaa mieltä kanssani! On se kumma kun ihmiset eivät noin selkeässä kohdassa osaa ajaa. Uskaltaisin sanoa et lähes sata prosenttia ajaa tuodda kohdassa väärin, yli puolet ainakin reippaasti.


      • POLIISI vastaa
        Sininen Luola kirjoitti:

        Anna sydämesi ajatella ja järkesi toteuttaa.
        Kaikki eivät ole ralliajajia.Kaikki eivät ole priimakunnossa, mutta ajokunnossa ovat.Kaikki eivät ole porilaisia,kaikki eivät tunne kaupunkia. Tarvitsemme tänne myös vieraita.

        Kun ajaa rauhallisesti, tuskin vahinkoa tulee, väistä toiselle kaistalle.
        Minua ei ole koskaan hermostuttanut liian hiljaa ajavat.Sitäpaitsi:tämä on vanhusten kaupunki. Hieman sallivuutta, please.
        Mahdumme tänne hyvin. Mitä aiot tehdä sillä viidellätoista sekunnilla jonka voitit ohittaessasi minut ennen liikennevaloja? Luitko lapselle satuja? Tuskin.
        Suhteellisuudentaju ei mitään maksa, mutta näyttää siltä, että sillä on kova hinta.

        "En itse käyttäisi lainkaan termiä "alinopeus", sillä on muistettava, että nopeusrajoitus -liikennemerkillä määritelty nopeus on kyseisen tieosuuden suurin sallittu ajonopeus, ei suinkaan se nopeus, jota on pakko ajaa. Ajoneuvon nopeus on aina sovitettava tilanteen (esim. tien kunto, keli, liikenneolot, sää, näkyvyys, auton kuorma, kuorman laatu huomioiden) mukaiseksi. Jokaisen kuljettajan on pidettävä nopeus sellaisena, että hän hallitsee ajoneuvonsa ja tällöin tulevat esille myös henkilökohtaiset ominaisuudet, jolloin nopeus voi olla paljonkin suurinta sallittua alhaisempi.

        Ei voida lähteä siitä, että määrättäisiin tietty vähimmäisnopeus, joita kaikkien tulisi ajaa, juuri edellä oleviin seikkoihin viitaten. Liikennevirrassa on ja tulee aina olemaan myös ajoneuvoja, joille on säädetty erilaisia ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia eli koskaan ei päästä ns. tasanopeuteen tästäkään johtuen. Toki muuta liikennettä hitaammin ajavalle on tieliikennelainsäädännössä myös velvotteita, eli on pidettävä etäisyydet sellaisina, että ohittaja pääsee tarvittaessa ajoneuvojonossa olevien väliin ja tarvittaessa vilkkaassa liikenteessä mahdollisuuksien mukaan annettava tietä ja hiljentämällä helpotettava ohitusta ja tarvittaessa väistettavä esim. pientareelle. Muutoinkin aina ajoneuvoa tulee kuljettaa niin lähellä tien oikeata reunaa kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Poliisi ei voi luvata tai kehoittaa autoilijoita ajamaan esim. 10 km/h yli sallitun. Pieneltäkin tuntuva nopeuden lisäys vaikuttaa kuitenkin moneen asiaan; esim. pysähtymismatkaan sillä on huomattava vaikutus. Esimerkkinä esim. useissa taajamissa oleva 40 km/h nopeusrajoitus. jos autoilija ajaakin 10 km/h ylinopeutta eli 50 km/h, tarkoittaa se sitä, että siinä tilanteessa, missä neljääkymppiä ajanut on pysähtynyt, viittäkymppiä ajava ajaa vielä 38 km/h nopeutta ja voi vain arvata, mitä seurauksia on esim. jalankulkijaan törmäämisessä tällä nopeudella. Nopeuden kasvaessa mahdollisessa onnettomuustilanteessa vauriot ovat huomattavasti vakavampia, nopeuden kasvaessa jarrutusmatkat kasvavat, on vaikeampaa tehdä havaintoja liikenteestä ja reagoida niihin jne eli kyllä nopeusrajoitusten takana on aina liikenneturvallisuusnäkökulma."

        Erkki Alanen
        komisario


      • ajavainen
        legendaarinen ympyrä kirjoitti:

        "Olen tästä ennenkin valittanut, mutta Porissa ei todellakaan osata ajaa autoa. Pahin kohta on tuo citymarketin vieressä oleva ympyrä kun ihmiset meinaavat kylkeen tulla ympyrästä kun ajat suoraan citymarketin vierustaa.

        AIVAN. koska te juntit opitte että YMPYRÄSTÄ CITYMARKETTIIN PÄIN POISTUESSANNE TEIDÄN PITÄÄ VÄISTÄÄ?! yleensähän näin ei ole, mutta siinä nyt sattuu olemaan se kaista päättyy- liikennemerkki mitä ette ilmeisesti näe. tiedän mitä kommentteja tähänkin tulee, kun ette sitä tunnu oppivan ikinä. jatkuvasti saa nauraa kun siinä melkein kolisee.

        Ympyrästä pitäisikin melkein perustaa oma keskustelu, niin paljon tuo aiheuttaa hämminkiä. Ei todella osaa porilaiset siinä ajaa, ilmeisesti eivät tunne liikennemerkkejä.


    • rodeoratsastajareimanen

      Paskaa.

      Kaikki ajaa ihan saatanasti ylinopeutta kokoajan.
      siksipä onkin hullunhauskaa katsella poliisin sakottavan apinoita jotka ei tajua liikennesääntöjä :))

      Itse ajan aina 5kmh ylinopeutta, mutta en enempää, johtuen siitä että mulla ei ole kiire.Osaan lähteä ajoissa että kerkeän lain sallimalla nopeudella 5kmh menoihini.

      Vituttaa perässäroikkuvat apinat jotka ovat myöhään lähteneet liikkeelle laiskuuttaan.

      Siinäpähän roikutte, oma on häpeänne.

      Minä ajan turvallisesti,juuri oikeaa nopeutta enkä saa sakkoja tai kuten te apinat, tapa ketään tai aiheuta onnettomuuksia.

      En ole koskaan saanut sakkoja, en yli tai alinopeudesta.En liioin ole aiheuttanut tai ollut osallisena liikenneonnettomuudessa,ikinä.
      Ja olen ajanut helvetin monta vuotta.

      Olisiko omassa asenteessa kankkupojalla muuttamista?Jos jättäsit sen iskäs bemarin talliin ja ostat bussilipun?

    • dhgsjkg

      MIeluummin ainakin itse ajan kaupungilla vähän hiljempaa kun on noita läheltä piti-tilanteita tullut koettua aika paljon. Tietänet myös että täällä Porissa ei aina tunneta sanaa väistämis- tai pysähtymisvelvollisuus... Kyllä sen verran pitää olla aikaa varattuna ettei hermojaan menetä kun joku ajaa hiljempaa.

      • wdcd

        Kyllä mulle merkitsee ainakin enemmän oma terveys ja henki kuin jonkun hidastelut. On sitä ennenkin perille päästy!!!


    • ammattitaidotonta

      Laitan tämän nyt avaukseksi uudesta, jotta viesti ei häviä tuonne joukkoon.

      Pori on kaupunki, jossa opetetaan ajamaan väärin jo katusuunnittelun toimesta. Pääajatus pitäisi olla että opastetaan ajamaan oikein. Mutta ei, täällä katusuunnittelulla ei MITÄÄN käsitystä miten opastetaan ihmisiä ajamaan oikein, päinvastoin täällä opetetaan ajamaan väärin!

      Liikennesääntöjen mukaan uusi kaista tulee aina vasemmalle puolelle, eli kun kahdesta kaistasta tulee kolme, uusin kaista tulee vasemmalle. Oikeanpuoleinen säilyy oikeanpuoleisena ja vasemmanpuoleisesta tulee keskimmäinen, näin sen kuuluisi mennä ja menee muualla, mutta ei Porissa. Näin Sokoksen/Alkon edessä ajettiin aiemmin (siis oikein), kunnes katusuunnittelu keksi, että tässä pitää ajaa "väärin" ja kohtaan tarvitaan opastemerkki. (Laskekaapas muuten eri liikenne- opastemerkkien määrä siinä kadunpätkällä).

      Vastaava risteys ollut aiemmin Vähälinnankadulla, kun ylitettäessä valtakatu kahdesta kaistasta on tullutkin kolme. Tässä porilaiset ovat ennen ajaneet väärin, nyt risteystä muutostöillä "korjattiin" hieman ja oikeanpuolimmaisesta kaistasta on saatu oma erkanemiskaista. Mikonkadulla kaksi kaistaa muuttuu kolmeksi siinä Andalucian/Moojunglejaneclub20 kohdalla, mutta nyt rakennustöiden takia siinä vain kaksi kaistaa.

      Huvittavin risteys Porissa on Itsenäisyydenkadun risteys josta käännytään Vähälinnankadulle. Kyseessä on ilmeisesti Suomen ainoa valo-ohjattu risteys, jossa saa ohi valo-ohjauksen kääntyä vasemmmalle. No, käännyttäessä vasemmalle Vähälinnankadulle, on ensin kolmio eli pitää varoa pyöräilijöitä, mutta tämän jälkeen on oma kiihdytyskaista sujuvan liikenteen auttamiseksi, mutta valtaosa haluaa vaihtaa kaistaa heti risteysalueella ja kohta menee tukkoon. Eli ensin omaa kaistaa eteenpäin, vauhti oikealle tasolle vrt muu liikenne ja sitten kaistanvaihto.

      Muistakaa autoilijat, että risteysalueilla kaistanvaihto on kielletty.

      Katusuunnittelun kukkanen löytyy torilta, jossa pysäköintialueelta (Eteläkauppatori) tultaessa on etuajo-oikeus, kun Antinkadulla on kolmiot molemmista suunnista tultaessa. Ehdotomasti Porin paras paikka uusia peltiä, tätä käytän minäkin! Eli kun tulet Antinkatua pitkin sinun pitää varoa Eteläkauppatorilta tulevia!

      Niin ja löytyyhän Porista liikenneympyrä, josta yhtäkkiä loppuu yksi kaista! Tämä on tietysti poliisilaitoksen ympyrä.

      Miten muuten kuuluu ryhmittymään risteykseen, jossa on kaksi kaistaa? Oikein olisi ja mm. valtakunnallisessa lehdessä poliisi opasti seuraavasti: oikeanpuoleiselle suoraan menevät ja oikealle kääntyvät ja vasemmanpuoleiselle (risteävän liikenteen takia) vasemmalle kääntyvät. Nyt voitte miettiä, kuinka monessa risteyksessä opastetaan täällä taas väärin.

      Nopeusrajoituksista puhuttaessa ajatelkaa Konepajarantaa joka muuttuu sitten Ruosniementieksi, tässä on rajoitus 40 km/h, muuttuu 50 km/h:ksi Pappilanpuistikon risteyksen jälkeen, mutta moni kiihdyttää vauhdin 60 km/h jo siinä Eluxin portilla. Sitten se kysymys, miksi tuossa on edelleen 40 km/h? Aivan, siinä on koulu 1-6 luokkalaisille ja tarha eli lapsia paljon. Muuten lapset kulkevat siinä myös klo 16:00 jälkeen kaikenmaailman kerhoissa ja liikuntaryhmissä koululla. Ei niitä Prihtin puimureita tarvitse varoa, vaan niitä lapsia!

      Ei ihme että ulkopaikkakuntalaisille kannattaa suositella jäämistä vaikka Raumalle tai Tampereelle, täällä on todella vaikea ajaa oikein.

      Suurin miinus porilaisille autoilijoille tulee suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä, tässä hyvä ratsian/tehovalvonnan paikka poliisille. Aina vaaratilanne, jossa jalankulkijalle voi käydä todella ikävästi.

      • Papparainen Parkanosta

        Mutta takuuvarmasti tyhmimmät. Vilkunkäyttö mm. aivan hakusessa, pelkäävätkö kulumista, vai onko tosiaan niin kuin eräs autoileva Porilainen tuumi, että vittuako se muille kuuluu minne mää meen. Taidatkos tuon selvemmin ilmaista millä tasolla liikutaan.


      • eikä muuksi muutu..!

        Sinun tekstisi on täynnä todella hyviä pointteja! Täällä on vaan pakko opetella ajamaan tyhmien sääntöjen mukaisesti ja muistaa miten niissä kuuluu ajaa :D Huolellisuutta tarvitaan lisää mm. kaistojen vaihdossa ja suojatien eteen pysähtyessä kun toinen auto päästää jalankulkijaa tien yli.

        Tosin, ei näitä Porin heikkouksia liikennesäännöissä tule niinkään miettineeksi, jos ei käy muissa kaupungeissa ajelemassa ja tiedä, miten oikeiden sääntöjen mukaan järjestelyt kuuluisivat mennä. Täällä vaan mennään niinkuin hyvältä tuntuu ja on totuttu.

        Ja niinkuin edellinen kirjoittaja "Papparainen Parkanosta" muistutti miten huolimattomia vilkun käytössä ollaan niin sekin on aivan totta. Liikenneympyrässä mikään muu ei ärsytä niin paljon kuin se, että ei viitsitä vilkuttaa poistuessa ympyrästä. Monesti tulee odotettua turhaan kun katsoo, että mihin se yks on nyt tossa menossa. Ja muissakin paikoissa, EI SE VILKKU RIKKI MENE!

        En tiedä onko näiden miljoonien yksisuuntaisien katujen takana jokin ajatus sujuvuudesta tai muusta, mutta kyllä joskus ärsyttää, kun satut olemaan juuri paikassa A ja haluaisit tiettyyn paikkaan B, niin joudut kiertämään muutamakin korttelia vaikka ne paikat olisivat aivan vierekkäin. Tuli juuri mieleen sellainen esimerkki, että olisit autolla vaikka Sokoksen tai Promenadin edustalla ja haluaisit päästä pysäköimään vaikka Anttilan taikka Filmtownin eteen. Sinne halutessasi joudut kiertämään torin kautta, jotta pääset Isolinnankadulle, joka on yksisuuntainen. Hassua tämä, yksisuuntaisten ja liikenneympyröiden luvattu kaupunki!


      • lazarus
        eikä muuksi muutu..! kirjoitti:

        Sinun tekstisi on täynnä todella hyviä pointteja! Täällä on vaan pakko opetella ajamaan tyhmien sääntöjen mukaisesti ja muistaa miten niissä kuuluu ajaa :D Huolellisuutta tarvitaan lisää mm. kaistojen vaihdossa ja suojatien eteen pysähtyessä kun toinen auto päästää jalankulkijaa tien yli.

        Tosin, ei näitä Porin heikkouksia liikennesäännöissä tule niinkään miettineeksi, jos ei käy muissa kaupungeissa ajelemassa ja tiedä, miten oikeiden sääntöjen mukaan järjestelyt kuuluisivat mennä. Täällä vaan mennään niinkuin hyvältä tuntuu ja on totuttu.

        Ja niinkuin edellinen kirjoittaja "Papparainen Parkanosta" muistutti miten huolimattomia vilkun käytössä ollaan niin sekin on aivan totta. Liikenneympyrässä mikään muu ei ärsytä niin paljon kuin se, että ei viitsitä vilkuttaa poistuessa ympyrästä. Monesti tulee odotettua turhaan kun katsoo, että mihin se yks on nyt tossa menossa. Ja muissakin paikoissa, EI SE VILKKU RIKKI MENE!

        En tiedä onko näiden miljoonien yksisuuntaisien katujen takana jokin ajatus sujuvuudesta tai muusta, mutta kyllä joskus ärsyttää, kun satut olemaan juuri paikassa A ja haluaisit tiettyyn paikkaan B, niin joudut kiertämään muutamakin korttelia vaikka ne paikat olisivat aivan vierekkäin. Tuli juuri mieleen sellainen esimerkki, että olisit autolla vaikka Sokoksen tai Promenadin edustalla ja haluaisit päästä pysäköimään vaikka Anttilan taikka Filmtownin eteen. Sinne halutessasi joudut kiertämään torin kautta, jotta pääset Isolinnankadulle, joka on yksisuuntainen. Hassua tämä, yksisuuntaisten ja liikenneympyröiden luvattu kaupunki!

        Lukekaa kaaharit " poliisi vastaa " kirjoitus ja rauhoittukaa!

        Vaikka pori onkin yksisuuntaisten katujen ja liikenneympyröiden helvitillinen labyrintti, niin säännöt pätevät täälläkin.
        Liikennekulttuuri on porissa alkeellista, koska täällä on viimeksi noustu merestä!

        Koittakaa opetella ajelemaan täällä niin pärjäätte puuvillatehtaan pohjoispuolellakin.


    • arvokas lasti

      Tämä äiskä on autoillut viitisentoista vuotta ja muut autossa istujat ovat suurin syy siihen, miksi en aja ylinopeutta. Mittarin mukaan näin tosin tapahtuu; kun se näyttää 58 km/h niin todellinen nopeus on 50 km/h (viime viikolla viimeksi tarkastettu).

      En ole huippukuski enkä mikkohirvonen, eikä kukaan ole etanaksikaan kutsunut mutta lakeja ja sääntöjä noudatan. Sakkoja en ole saanut koskaan ja kiireeltä vältyn lähtemällä aina etuajassa. Hermot saa menemään muutenkin kuin liikenteessä vaikka sielläkin välillä kiehahtaa.

      Tutulta kuulostavat nuo edellä mainitut Porin ongelmakohdat. Laitanpa oman lusikkani soppaan ja kysyn, mitä veikkaatte; moniko autoilija tiputtaa nopeutensa 20 km/h Uudenkoiviston koulun viereisessä risteyksessä?

    • sensen

      Täysin paikkansa pitävää saarnaa. Ei vain millään mahdu kaikkien kalloon tuo sujuva liikenne. Täytyy ajella hiljaa ettei vain saa sakkoja..

      • RAUMALAINEN:))

        Miettikäähän vähän urpot, varsinkin sinä joka mesoot että ajakaa ylinopetta 5km/h tunnissa!!! mitä ajan säästöä sä saavutat sillä kaupunki etäisyyksillä!Osaatko laskea mitä säästät sillä ajallisesti 5-10 kilometrin matkalla..??? Muutamia sekunteja vai peräti minuutin, jos vielä otetaan huomioon esim liikenne valot joihin joudut pysähtymään...???


    • Anonyymi

      Väinölä Pori joko ihminen ajeli 1000

    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta Porissa on pakko ajella hitaammin, jollei halua rikkoa autoaan, ei noilla perunapelloilla mitään rallia voi vetää, kadut ja tiet ovat niinkö entisessä Neuvostoliitossa, tai voi Venäjällä edelleen olla tiet samassa kunnossa.

      • Anonyymi

        Minä olen sattumoisin ketjun aloittaja. Paljon on virrannut vettä Kokemäenjoessa tämän ketjun elinaikana.

        Oma liikennekäyttäytymiseni on muuttunut tänä aikana päinvastaiseksi. Ajan mielelläni vähän alle rajoituksen tai max. rajoituksen mukaan. Syynä juurikin se, että tiet ovat nykyään niin heikossa kunnossa, että kuoppien väistely ja oman auton suojelu vie kaiken huomion. Talvella Porissa täristävät hoitamattomat tiet, kesällä lumen ja jään alta paljastuu lohkeillut ja halkeillut asfaltti, jossa on käsittämättömän suuria kuoppia mitä yllättävimmissä paikoissa.

        Aja hiljaa ja suojele autoasi, on minun ohjeeni, vaikka onkin täysin aloitukseni vastainen. Näin ne ajat muuttuvat kuin ihmisetkin.


      • Anonyymi

        Samassa kunnossa,josta evakot lähti.Pieni osa kävi myöhemmin seuduilla.


    • Anonyymi

      Aja hiiiljaaa isi nyt vaain...

    • Anonyymi

      Siellä taas jotain jäätyneitä bensa ja diesel autoja, joissa paskat renkaat yms

      • Anonyymi

        Bensa-autolla ajan edelleen. Renkaat ovat parhaat mitä rahalla saa eli Nokian Hakkapeliitta R3 nastattomat talvirenkaat eli ei ole ajonopeus siitä kiinni.


    • Anonyymi

      Jos yllämainitulla suhaajalla on jonnekkin kiirus eikö pitäisi matkalle lähteä jonninverran aikaisemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16843
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4584
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2627
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1918
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1559
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      395
      1504
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1379
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1283
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      17
      1004
    10. Onko PS kaaoksessa?

      Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      992
    Aihe