2kk ja iltaraivarit

mitä tehdä??..

Elikä meillä on 2kk vauva ja joka ikinen ilta saa itku raivarin.. sitä kestää ehkä sen 2 tuntia ja ei hiljene kunnolla mitenkään..ainut miten rauhottuu on kääriä tyttö kapaloon ja laittaa vaunuun ja hyssytellä, mut ei sitäkään viitsisi tehdä kun pian tottuu siihen.. onko joku keino millä voisi estää itkuraivareiden tulon?? ja toinen juttu kun neiti menee nukkumaan vasta 23-02 välillä?? miten saan aikaistettua sitä? just kun mekin sitten joskus siirrytään kiinteisiin niin ei ole kivaa antaa ilta puuroa 22 aikaa illalla.. mitä tehdä??? noi raivarit pitäisi saada ojennukseen??

17

14617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuohon

ja jos on jokin keino miten saan vauvani nukahtamaan annanko huutaa omassa sängyssä vai miten?? tuota vaunu rumbaa ei jaksaisi joka ikinen ilta....

• täällä

Mun tytär on tosin vasta 1 kk ja meillä ei meinaa kanssa iltaisin millään nukahtaa.

Päivällä saan liikkuviin vaunuihin nukkumaan, mutta sisällä ei nukahtaminen onnistu kuin omaa olkapäätäni vasten useiden tuntien taisteluiden jälkeen. Tyttö on kyllä väsynyt mutta ei anna unelle periksi ja sitten väsymystään alkaa itkee. Meillä eilen päästiin ensimmäistä kertaa ennen puoltayötä nukkumaan muuten mennyt lähemmäksi kahta tuo nukahtaminen. Tyttö on siis iltapäiväunien jälkee hereillä yöunille nukahtamiseen asti eli eilenkin klo 17 - 23.30. Musta toi on aika pitkä aika 1 kk ikäiselle. Mä en muuten saa, toisin kuin alkuperäinen kirjoittaja, edes niihin vaunuihin sisällä nukahtamaan illalla. Tänään ajattelin kokeilla sitä kapaloa...

• 1 kk ikäinen vauva

ja itkee joka ilta siinä 9 jälkeen.. Alkaa itku siis noihin aikoihin, ja kestää ehkä 11-puoli 2 asti. Välillä toki rauhoittuu, että ei nyt kokoaikaa huuda. Ilmavaivoja on ainakin ja auttaa/rauhoittaa, kun annan rintaa ja otan olalle ja röyhtäyttelen ja samalla taputtelen selkään ja välillä otan rinnan päälle makaamaan vauvan mahalleen. Olen antanut myös ilmavaiva lääkettä/tippoja maidon seassa. Hieman on itkukohtaukset rauhoittuneet, mutta eivät loppuneet. Aika yleistä taitaa olla muutnkin tän ikäryhmän vauvoilla..
        Jakselemisiin!

• Äiti kahdelle

Ole iloinen, että saat lapsesi jollain keinolla nukahtamaan ja olemaan itkemättä! Muistan vieläkin esikoisen vauva-ajan kun se vaan itki ja itki teki sitä mitä vaan =(

No eipä tämä toinenkaan vauva mikään helposti nukkuva tapaus ole. Ilman äitiä ei nukuta! Ennätys oli kuukauden iässä 20 tunnin putkeen valvominen. Luulin jo, että se vauva ei nuku koskaan =). Nukkumaan minun on pakko mennä aina samaan aikaan kun vauva, nukkuu vain minun kainalossani... Ja se on sit tosiaan ihan kainalossa. Jos menen hiukankin kauemmas niin huutoo alkaa heti. Päivällä nukahtaa noin tunnin kävelemisen jälkeen vaunuihin. Käydään sitten päivisin kahesti kävelemässä ja yöt nukutaan vieretysten =). Kyllä se nukkuminen siitä lähtee sujumaan kun ikää tulee. Ota huomioon, että vauvasi on JO 2 kk!!!

Ja tosta nukkumaamenon aikaistamisesta... Ei taida vielä ton ikäsellä onnistua toi rytmittäminen. Tulee sit vaan aikanaan.

• HOOOOOOOOOOOOOOOOO

meillä tyttö itki tasan 4 kk:teen saakka joka ilta 30min-1 h eri kellonaikaan mutta 21-24 väliin. Ei itkenyt nälkää tai mahaansa mutta sain vain vinkin että tuon ikäiset kehittyvät(suolistot/hermot jne...) että kipuilua voi tulla myös sieltä. Mikään ei auttanut, kapalalointi, tissille/tutille/ omaan sankyyn tai viereeni nukuttaminen..Itki itsensä väsyksiin ja sitten nukahti. Kun tuli 4 kk:ta täyteen, muutos oli hurjaa..iltaitkut jäi kokonaan pois, nukahtaa iltamaidon jälkeen n. 21.30 omaan sänkyyn :) ja on muutenkin niiiiin aurinkoinen tyttö. Se on hyvin raskasta, muistan täysin sen ajan mutta aika tekee tehtävän. VOIMIA!!!! Nyt tyttö kohta 6 kk:ta ja oikein illasta odottaa maidon jälkeen että pääsee omaan sänkyyn:)

• .......

1 ja 2 kk ikäinen on vielä niin pieni että opettelee
        nukahtamista vasta. Ei sitä rytmiä voi vielä opettaa. Oishan se äitistä kiva että osais nukahtaa eikä itkisi/valvoisi. Omani on 4kk ja oli meilläkin vielä 2kk iässä hankalaa. Välillä miettii miksi jo niin pienen pitää osata nukahtaa itse ja pärjätä, se kun tarvitsee vielä paljon turvaa ja syliä. Opetusten aika sitten myöhemmin.

• linnea25

Tervetuloa koliikkikerhoon!

Samaa meillä oli eikä sitä voi kauheasti helpottaa. Se loppuu itsestään siinä 3-4kk vanhana.

Itse annoin 20ml keitettyä vettä ja 10ml vissy- sekoituksen, koska näin saa kunnon röyhyt tulemaan. Nostin sängynpäätyä 20cm korkeammalle. Hieroin vatsaa öljyllä. Heijasin sylissä käärössä ja taputin takapuolelle. Muuta ei oikein voi tehdä. Joskus kylpy auttoi, mutta sekin harvoin.

Tuo rytmi tulee kyllä muuttumaan. Ota käyttöön iltarutiinit ja laita vauva sänkyyn äläkä ota pois. Jos huutaa tarjoa maitoa, mutta jos ei syö niin laita takaisin ja ole hänen vierellään kunnes nukahtaa, silittele ja puhele(näin hän huomaa ettei tarvitse olla yksin). Pikkuhiljaa rytmi muuttuu. Vauva saattaa aluksi kapinoida mutta älä anna periksi. Ota asenne: "Nyt nukutaan!".

Kiinteisiin siirtyminen tasoittaa taas rytmiä. Oma vauvani oli samanlainen. Nyt hän on 8kk. 5kk vanhana hän nukkui 14 tunnin yöunet, kello 19.00.-09.00.

Onnea!

• vauva nyt 3kk

meillä on ollut erittäin raskas poika vauva. ensimmäiset pari viikkoa oli unelma aikaa, ihmettelin kun vauva on niin rauhallinen ja sit ykskaks koko potti suorastaan räjähti. Itkua huutoa ja parkua sitä riitti vuorokauden jokaiseen tuntiin. Käärin poikaa kapaloon,mikä auttoi välillä. Nukutin yöt vaunuun heijaten kapalossa, sekin auttoi aina välillä. Tuli kokeiltua yhtä sun toista, mutta nyt vauva on 3kk ja jo pari viikkoa on ollut ihanaa aikaa, yks kaks vauva vaan oppi nukkumaan omaan sänkyynsä.Käydään iltapesulla, annan unimaidon, tutti suuhun ja sänkyyn, hän todellakin on jäänyt sinne itsekseen nukahtamaan. Rytmi on löytynyt, 2-2.5h valvella ja sit unille, tätäkun noudatan, niin itsekseen nukkuu ja on tyytyväinen.Toivottavasti tätä jatkuu pitkään

• .....

Kauanko antaa huutaa sängyssä? Tämä nimittäin ei nuku ja hiljene ollenkaan...aika raakaa kaikkien kannalta illasta toiseen, tunnista toiseen huudattaa
        pientä joka vielä opettelee elämistä. Ei se kaikilla
        onnistu tuo totutus ja oma sänky jo pienenä. Mikä kiire se on saada itse nukkumaan jne?

• tellu80
        ..... kirjoitti:

Kauanko antaa huutaa sängyssä? Tämä nimittäin ei nuku ja hiljene ollenkaan...aika raakaa kaikkien kannalta illasta toiseen, tunnista toiseen huudattaa
        onnistu tuo totutus ja oma sänky jo pienenä. Mikä kiire se on saada itse nukkumaan jne?

huudata 2kk vauvaa. Sen aika tulee myöhemmin jos rutiinit ei ala itsestään asettumaan paikalleen. Tuon ikäinen on vielä niin sidoksissa syömiseen, mahakivut vaivaa yms. Onhan se kamalaa, jos lapsella on kipuja, huudattaa sängyssä. Minäkin joudun nukuttamaan 2,5kk lastani joko sylissä tai tissillä. Samoin nukutin esikoistanikin. Mielestäni tuon ikäistä nukutetaan just niinkuin vauva itse haluaa. Minä olen ohjaillut vauvan rytmiä rauhoittamalla ympäristön klo 21, imettelen makuulta kun katselen telkkaria, iltakylpy rauhoittaa kummasti, kantelen ja olen höpöttelemättä vauvalle jne. Nykyään hän käykin yöunille klo 21-23 välillä. Malttia...kyllä ne rytmit löytyvät iän myötä.

• linnea25
        ..... kirjoitti:

Se on rankkaa...usko pois minä tiedän. Vauvamme huusi sängyssä kaksi tuntia ja minä istuin korvatulpat korvassa hänen sänkynsä vieressä ja taputtelin hänen takapuoltaan. Viikon sitä kesti kunnes tottui...nyt likka 8kk eikä todellakaan ole mitään traumoja. Niin ovat kehuneet hyvin kehittynyttä ja iloista luonnetta.

• tosiaanko
        linnea25 kirjoitti:

Se on rankkaa...usko pois minä tiedän. Vauvamme huusi sängyssä kaksi tuntia ja minä istuin korvatulpat korvassa hänen sänkynsä vieressä ja taputtelin hänen takapuoltaan. Viikon sitä kesti kunnes tottui...nyt likka 8kk eikä todellakaan ole mitään traumoja. Niin ovat kehuneet hyvin kehittynyttä ja iloista luonnetta.

huudatit parin kk ikäistä vauvaa pari tuntia!!! Mikä ahdistus varmaan on ollut vauvallasi päällä kun kukaan ei "kuullut" avunhuutoja. Eikö tuon ikäiselle pitäisi ennemminkin opettaa että maailma on turvallinen paikka ja äiti/isi on aina läsnä.Sitten kun perusturvallisuus on saavutettu, opetellaan "itsenäistymistä" kuten yksin nukahtamista. Vaikkakaan tyttösi ei ole saanut traumoja niin se ei sano etteikö hän olisi tuntenut turhaan ahdistuneisuutta huutaessaan syliä. Kyllä minäkin jouduin "huudattamaan" esikoistani jossakin vaiheessa mutta paljon paljon vanhempana....siltikin hyvin oppi nukahtamaan itsekseen. Ja huom!!....parin kk ikäisellä lapsella saattaa todellakin olla kipuja mahassa.

• linnea25
        tosiaanko kirjoitti:

huudatit parin kk ikäistä vauvaa pari tuntia!!! Mikä ahdistus varmaan on ollut vauvallasi päällä kun kukaan ei "kuullut" avunhuutoja. Eikö tuon ikäiselle pitäisi ennemminkin opettaa että maailma on turvallinen paikka ja äiti/isi on aina läsnä.Sitten kun perusturvallisuus on saavutettu, opetellaan "itsenäistymistä" kuten yksin nukahtamista. Vaikkakaan tyttösi ei ole saanut traumoja niin se ei sano etteikö hän olisi tuntenut turhaan ahdistuneisuutta huutaessaan syliä. Kyllä minäkin jouduin "huudattamaan" esikoistani jossakin vaiheessa mutta paljon paljon vanhempana....siltikin hyvin oppi nukahtamaan itsekseen. Ja huom!!....parin kk ikäisellä lapsella saattaa todellakin olla kipuja mahassa.

Niinhän sillä todennäköisesti olikin, mutta kun kaikki keinot on koitettu, ei jää muita vaihtoehtoja kuin antaa huutaa vaan ja näyttää että on kuitenkin läsnä. Rytmi tuli siinä sivussa. Älä viitti koliikkilapsen äidille!!!

Ja perusturvallisuus on jo ja pysyy.

Ihme skitsoilua.

• Luuletko
        linnea25 kirjoitti:

Niinhän sillä todennäköisesti olikin, mutta kun kaikki keinot on koitettu, ei jää muita vaihtoehtoja kuin antaa huutaa vaan ja näyttää että on kuitenkin läsnä. Rytmi tuli siinä sivussa. Älä viitti koliikkilapsen äidille!!!

Ja perusturvallisuus on jo ja pysyy.

Ihme skitsoilua.

tosiaan että 2kk ikäisen ainoa keino rauhoittua on huudatus sängyssä. Pitäisko tässä nyt sääliä sinua koliikkilapsestasi ja rankasta vauva-arjesta vai lastasi huudatuksesta? 2kk ikäinen on vielä ympäristöstään riippuvainen ja oppii niiden kautta. Ei ne synny perusturvallisuudentunteen kanssa...se pitää luoda. Mitä sinä viestität huudatuksella lapsellesi...sitä että vaikka koskee niin lohtua ei tule. Sanoit´että lapsesi oli koliikki joten kipujahan sillä oli. Hän siis kivuissaan huusi lohtua äidiltään! Jos susta tuo on hyvä konsti opettaa VASTASYNTYNYT "talon tavoille" niin älä kuitenkaan suosittele samaa rääkkiä muille vastasyntyneiden äideille.Pian kokeilevat hulluja neuvojasi. Minä en jeesustele...minä ainakin yritän auttaa lastani kaikissa kivuissa...vaikkakaan syli ei lopeta itkua mutta se tuo lohtua. JA....esikoistani sain heijata sylissä aamusta iltaan ekat 7kk itkuisuuden takia joten älä sinä perustele koliikilla vastasyntyneen huudatusta. Tuo sinun konstisi on mielestäni viimeinen keino VANHEMMAN lapsen nukuttamiselle ei VASTASYNTYNEEN!!!!!

• mielipiteeni....
        linnea25 kirjoitti:

minunkin mielestäni noin pienen huudatus ja vielä 2 viikkoa, että vauva sitten joutui huomaamaan, että lohtua ei tule. itselläni myös ollut todella mahavaivainen lapsi ja on kyllä kannettu, keinútettu ja heijattu, vaikkei se itkua lopetakaan niin lapsi tuntee olevansa turvassa äidin tai isän sylissä. oma lapseni ainakin tuntui niin kipeeltä, ettei olis tullu mieleen laittaa sänkyyn huutamaan, eihän noin pientä voi opettaa vielä nukkumaan.

• ohi jo

..samat iltarutiinit joka ilta ja aina samaan aikaan. Meiän tyttö oli pienestä pitäen tosi tempperamenttinen ja kovaääninen. Suunnilleen 2 1/2 kuukauden ikään asti tyttö huusi lähes joka ilta naama punaisena illalla juuri kun olisi nukkumaan pitänyt ruveta. Välillä tuntui, että hän oikeasti tukehtuu itkuunsa eikä mitkään hyssyttelyt, kantelut, kapalot tai muut auttaneet. Aloin olla jo todella väsynyt tilanteeseen, kun ei miehestänikään ollut apua tytön nukuttamiseen. Yksi päivä päätin sitten aloittaa tiukat iltarutiinit tytön kanssa: pyllyn pesu, halittelu, yökkärin pukeminen ja iltamaito. Ja nämä sitten aina samassa järjestyksessä, samassa paikassa ja samaan aikaan illasta. Ennen tätä tyttö oli nukahtanut vaihtelevasti klo 22-01 välillä. Nyt aloitin iltarutiinit klo 19.30 ja iltamaidon juomisen klo 20.00. Heti ensimmäisestä illasta alkaen tyttö nukahti melkein kuin unelma ilman hysteeristä huutokohtausta. Olin koko ajan johdonmukainen ja todella tarkka aikatauluista ja iltapuuhien tekemisjärjestyksestä, vaikka mieheni yrittikin välillä saada minut lipsumaan. Reilun kuukauden kuluttua tästä lipsuin puoli tuntia aikataulusta kahtena perättäisenä päivänä ja ilmeisesti tämän seurauksena tyttö sai jälkimmäisenä iltana taas hysteerisen itkukohtauksen, jota ei meinannut saada millään loppumaan. Tuon illan jälkeen pidin taas tiukasti kiinni alkuperäisestä aikataulusta ja rutiineista ja huudot loppuivat kuin seinään. Nyt tyttö on kohta 6 kuukauden ikäinen eikä meidän enää tarvitse noudattaa iltarutiinien aikataulua niin orjallisesti kuin aiemmin. Eli näin meillä. Voimia teille, joilla iltaraivarit jatkuvat! On todella raskasta..

• vauveli

tälläkin. 2 kk nyt ja valvois vaan vaikka klo on 22 ja itse haluis päästä nukkumaan. Nyt olen sitten keksinyt, että syötän maitoa niin paljon kuin vauva jaksaa syödä ja sammuukin siihen. Jos ei niin pimeään huoneeseen menen ja heijaan sylissä niin kauan, että nukahtaa ja sitten vaunuihin, joita vielä heilutan. Tämä systeemi meillä toiminut, pääsee edes n. 22.30 nukkumaan itsekin. Ei itkevää vauvaa kannata laittaa nukkumaan sänkyyn/vaunuihin, mutta jos on tyytyväinen ja hiljaa niin olen silloinkin laittanut vaunuihin, nukahtaa sitten omia aikojaan (tämä on harvinaisempaa). Voisko tuo itkuraivari olla myös yliväsymystä? Meilläkin niitä on just silloin, kun vauva on valvonut esim. 16-22 ja aika pitkä aikahan se on noin pienelle valvoa ilman torkkuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe