Jättäjän

osa...

palstalla on kovin monta aloitusta jätetyistä, heidän tuskastaan ja tunnoistaan.

Olisi kiva kuulla myös teidän jättäjien tuntoja eron hetkellä, aikana. Onko se ollut teille niin helppoa, kuin yleensä jätetyn käsitys on?

Tiedän että jättäjän ei ole varmasti helppo kertoa tuntemuksiaan eikä hän aina halua niitä paljastaa. Tuntemukset ovat varmasti kovin selkeitä, jos suhteessa on ollut väkivaltaa tms. Nämä ovat kuitenkin vain olettamuksia.

Kertokaa rohkeasti!

34

3433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä olisi voinut vaikka

tulla hyvinkin rakentamisen arvoinen suhde. Nautimme toistemme läheisyydestä ja joidenkin asioiden jakamisesta hetken.

Sitten jostain minulle tuntemattomasta syystä (jota olen yrittänyt arvailla, ymmärtää ja käsittää) se toinen alkoi juntata minua henkisesti maahan. Hän kuulemma kertoi vain totuuksia.

Minulle valkeni myös, ettei hänen arvomaailmansa ollutkaan niin samanlainen kuin omani - itse asiassa se olikin täysin erilainen. Huomasin, etten kyennyt sitkeästä yrittämisestä huolimatta ymmärtämään.

Aloin pian voida huonosti. Pyysin reilun kuukauden kestäneen suhteen aloittelun jälkeen lomaa hänestä, jotta voisin koota ajatuksiani ja kysyä itseltäni, onko tämä varmasti sitä mitä haluan, onko tämä hyväksi kummallekin/kaan, pystynkö minä tähän.

Miettimistaukoni jälkeen otin yhteyttä ja kerroin millaisiin ajatuksiin olin päätynyt. Kerroin, että en kykene sellaiseen ja sellaiseen suhteeseen, mutta ... Minulle suututtiin. Ja kun minulle suututtiin, sain päälleni ryöpyn syytöksiä, joiden perusteita en käsittänyt lainkaan.

Lopetin siihen paikkaan koko suhteen. Tiesin joidenkin kokemustenkin viisastuttamana, että minusta ei olisi jatkamaan. Rahkeeni eivät riittäisi.

Podin suruaikaa. Surin sitä, että jouduin hyvästelemään mukavalta tuntuneen alun ja lupaavalta vaikuttaneet tulevaisuudennäkymät. Surin sitä, että jouduin satuttamaan.

Ei, jättäjän osa ei yleensä ole ollenkaan helppo. Jättäjän valituksia harvemmin halutaan kuulla - eikä jättäjä yleensä kehtaa valittaakaan.

• holycow

ei SAA kertoa tuskastaan, koska oletusarvo on, että vain jätetty kärsii ja jättäjä on se kylmä paska, joka vaan ...jättää kaiken ja siirtyy iloisesti rallatellen seuraavaan.

Jättäjä on yleisesti paheksuttu otus, jolla ei ole sanan sijaa - vain jätetty saa itkeä, raivota ja kaivata, käyttäytyä melkeinpä miten vaan naurettavasta säälittävään. Jättäjä taas on helppo nimetä luuseriksi ja duunin kesken jättäväksi epäkypsäksi sen vihreämmän ruohotupon hamuajaksi.

Ei se kuulkaa ihan noin suoraviivaisesti mene.

Minä juuri jätin pitkäaikaisen tyttöystäväni. Olimme kimpassa VUOSIA! Meillä oli mun mielestä perhe ja kaikki noin päällisin puolin oikein hyvin. Kyllä minä häntä ihan oikeasti rakastin ja hänestä tykkäsin, tykkään edellenkin! Ja kunnioitan. Olin jopa onnellinen suurimman osan ajasta, jonka olimme yhdessä.

Tulen aina muistamaan hänet lämpimänä, hyvänä ja rakkaana ihmisenä sekä hyvät hetkemme. Aina. Yhteinen aika EI katoa mihinkään, vaan muistot kulkevat mukanani hautaan saakka. Mua hiukan sieppaakin nämä yliolkaiset oletusanalogiat jättäjästä ja siksi arvostan tällaista aloitusta!

Yksisilmäinen jätetyn raivo ja kaikenkattava katkeruus on tietenkin luonnollinen vaihe surutyössä ja kaipuu kestää kullakin sen ajan minkä kestää. Mutta oletteko koskaan ajatelleet, että jättäjä joutuu menemään kaksinkertaisen tuskan läpi: ensin omansa kun päätyy ehkä pitkänkin prosessin jälkeen eroon ja jättämiseen plus sitten päätöksen julkituomisen jälkeen sen toisen tuskan katseleminen on kaikkea muuta kuin helppoa! Kaikkea muuta. Puhun tässä nyt nimenomaan tällaiseta pitkästä suhteesta, enkä jostain, mikä loppui ennenkuin tajusi minkään alkaneenkaan.

En ala tässä pilkkomaan suhteeni loppumiseen johtaneita syitä ja seurauksia omalta osaltani, ne ovat kuitenkin hyvin yksityisiä asioita palstamatskuksi....

• Catsy_666

"jättäjä joutuu menemään kaksinkertaisen tuskan läpi: ensin omansa kun päätyy ehkä pitkänkin prosessin jälkeen eroon ja jättämiseen plus sitten päätöksen julkituomisen jälkeen sen toisen tuskan katseleminen on kaikkea muuta kuin helppoa!"

No jopas on pirun vaikeaa :o Tuollaisesta varmaan pääsisi pois sillä ettei jättäisi alun pitäenkään!
        Säälipisteitä et minulta ainakaan saa.

• pauline
        Catsy_666 kirjoitti:

"jättäjä joutuu menemään kaksinkertaisen tuskan läpi: ensin omansa kun päätyy ehkä pitkänkin prosessin jälkeen eroon ja jättämiseen plus sitten päätöksen julkituomisen jälkeen sen toisen tuskan katseleminen on kaikkea muuta kuin helppoa!"

No jopas on pirun vaikeaa :o Tuollaisesta varmaan pääsisi pois sillä ettei jättäisi alun pitäenkään!

Olen jättänyt useamman kerran. Joskus on tuntunut pahalta, joskus helpotukselta. Muutama esim.

1) en rakastanut enää. Jätti minut emotionaalisesti täysin kylmäksi. Ahdisti painostamalla ja olemalla koko ajan niin kiinni. Läheisriippuvaisuutta. Eron jälkeen minulla totaalisen paska olo, uhkailuja ja huutoa, vihaa ja paskaa niskaan.

2) väkivaltainen ihminen. Ero tuntui suurelta helpotuksenhuokaukselta. Jätetty vinkui ja inisi ja katui mutta minä haistatin pskat.

Miksei saisi jättää? Jos ei rakasta toista, jos tuntuu ettei tässä suhteessa pääse minnekään, miksei saisi päästää irti? Alussa päätös ehkä tuntuu itsestä ja toisesta hirveältä, mutta kun kykenee näkemään selvästi ja tarkastelemaan suhdetta kauempaa, usein eropäätös saattaakin olla helpotus.

• todellisuudenkaipuu
        pauline kirjoitti:

Olen jättänyt useamman kerran. Joskus on tuntunut pahalta, joskus helpotukselta. Muutama esim.

1) en rakastanut enää. Jätti minut emotionaalisesti täysin kylmäksi. Ahdisti painostamalla ja olemalla koko ajan niin kiinni. Läheisriippuvaisuutta. Eron jälkeen minulla totaalisen paska olo, uhkailuja ja huutoa, vihaa ja paskaa niskaan.

2) väkivaltainen ihminen. Ero tuntui suurelta helpotuksenhuokaukselta. Jätetty vinkui ja inisi ja katui mutta minä haistatin pskat.

Miksei saisi jättää? Jos ei rakasta toista, jos tuntuu ettei tässä suhteessa pääse minnekään, miksei saisi päästää irti? Alussa päätös ehkä tuntuu itsestä ja toisesta hirveältä, mutta kun kykenee näkemään selvästi ja tarkastelemaan suhdetta kauempaa, usein eropäätös saattaakin olla helpotus.

Menehän itseesi ja mieti hetki .....voivoi

• bit

"Jättäjä on yleisesti paheksuttu otus, jolla ei ole sanan sijaa - vain jätetty saa itkeä, raivota ja kaivata, käyttäytyä melkeinpä miten vaan naurettavasta säälittävään."

Itse olen jostain syystä ollut "jättäjä" viimeisintä suhdetta lukuunottamatta. Kun erosin ekasta monivuotisesta kumppanistani, hän todellakin alkoi käyttäytyä kuin pikkukakara, esimerkiksi soitteli sinne ja tänne ja kertoi salaisimpia asioitani, mustamaalasi minut päästä varpaisiin - ja samalla ruinasi takaisin luokseni! Hänen käytöksensä painettiin villasella, sillä olihan sille hyvä syy; minun masennustani tuolloin ei otettu oikein todesta. Kuitenkin koin, että olin mokannut pahan kerran ja monella tavalla, mutta suhteen venyttäminen entisestään olisi vain pahetanut tilannetta. (Nykyään olemme tämän eksän kanssa ihan hyvissä väleissä.)

Seuraavasta vakavasta suhteesta kävelin myös pois, mutta sen verran säyseästi, että ystävyys entisen puolison kanssa ei edes rakoillut. Kuitenkin, nämä suhteet ja niiden päättymiset ovat tehneet hurjan kipeää myös minulle. Ne ovat myös muuttaneet minua kyynisemmäksi sekä murentaneet uskoa itseeni. Joskus jopa ajattelen, että kärsin ansaitsemaani rangaistusta nyt, kun minut törkeästi jättänyt psykopaatti (monien ihmisten arvio) ruikuttaa oven takana herättäen ristiriitaisimpia tunteita ikinä, sillän tämän talon rappukäytävä ei ole edes ainoa, missä hän käy näyttelemässä.

Luulen, että jokainen tapaus on kuitenkin yksilöllinen. Kipeitä tunteita on varmasti kaikilla, ja kaikilla on myös oikeus niihin. Uuden rakkaan kainalossa on vain helpompi fiilistellä kuin yksin.

• sinkka5
        todellisuudenkaipuu kirjoitti:

Menehän itseesi ja mieti hetki .....voivoi

että jättäjän osa ei ole helppo eikä tuskaton.tunnet syyllisyyttä ja olo ahdistunut mutta jos ei ole itsellä hyvä olla kyllä toinen sen huomaa ja vaistoaa tilanteen,silloin on väärin molempia kohtaan yrittää teeskennellä että kaikki hyvin.
        Minä en ainakaan haluaisi suhdetta jossa ollaan koska ei hennota jättää.

• Catsy_666 kirjoitti:

Kommentistasi päätellen et ole joutunut tilanteeseen jossa joudut miettimään, jättääkkö toinen vai jatkaako vain sen takia ettei halua loukata toista, vaikka oma onnellisuus on aikoja sitten hävinnyt johonkin. Eihän kukaan tahallaan halua ketään satuttaa, mutta eihän omille tunteilleen mitään voi. Joskus ne vaan hiipuvat pikkuhiljaa halusi tai ei. Eikä aina tarvii olla uusi ihastus näköpiirissä. Jos niitä tunteita ei enää ole, niin kyllä aika hyvin saa teeskennellä, etteikö toinen huomaa että jokin on pielessä.Luulisi ettei se ero tai jättäminen voi ihan hirveenä yllätyksenä tulla tossa tilanteessa. Tai turvautuuko sitä ajattelemaan, että kyllä se tästä vielä hyväksi muuttuu. No, sellannen ihanne-ero et molemmat huomaa, ettei juttu enää toimi on tietty aika harvinaista. Muttei mahdoton..
        En oo jättäny eikä oo jätetty

• eodem

holycow ammuugasi tämmöistä:

"että jättäjä joutuu menemään kaksinkertaisen tuskan läpi: ensin omansa kun päätyy ehkä pitkänkin prosessin jälkeen eroon ja jättämiseen plus sitten päätöksen julkituomisen jälkeen sen toisen tuskan katseleminen on kaikkea muuta kuin helppoa! Kaikkea muuta. Puhun tässä nyt nimenomaan tällaiseta pitkästä suhteesta, enkä jostain, mikä loppui ennenkuin tajusi minkään alkaneenkaan".

Tähän kommendeeraisin...

Niin, ehkä vain jätetyn odotetaan käyvän lävitse jonkinlaisen irtipäästämis rituaalin. Tai jätetty voi KOKEA, että vain HÄN joutuu sen rähmällään lävitse ryömimään. Mutta, kyllä, näkisin myös, että tuo jättäjä käy lävitse tuon saman prosessin. Olipa sitten kyse pitkästä suhteesta tai suhteesta joka ei vielä edes ymmärtänyt alkaa...

• ja miten
        eodem kirjoitti:

holycow ammuugasi tämmöistä:

"että jättäjä joutuu menemään kaksinkertaisen tuskan läpi: ensin omansa kun päätyy ehkä pitkänkin prosessin jälkeen eroon ja jättämiseen plus sitten päätöksen julkituomisen jälkeen sen toisen tuskan katseleminen on kaikkea muuta kuin helppoa! Kaikkea muuta. Puhun tässä nyt nimenomaan tällaiseta pitkästä suhteesta, enkä jostain, mikä loppui ennenkuin tajusi minkään alkaneenkaan".

Tähän kommendeeraisin...

Niin, ehkä vain jätetyn odotetaan käyvän lävitse jonkinlaisen irtipäästämis rituaalin. Tai jätetty voi KOKEA, että vain HÄN joutuu sen rähmällään lävitse ryömimään. Mutta, kyllä, näkisin myös, että tuo jättäjä käy lävitse tuon saman prosessin. Olipa sitten kyse pitkästä suhteesta tai suhteesta joka ei vielä edes ymmärtänyt alkaa...

sitten jättäjä käy tuon eroprosessin läpi, jos on jo heti löytänyt uuden naisen?

• miten_
        ja miten kirjoitti:

sitten jättäjä käy tuon eroprosessin läpi, jos on jo heti löytänyt uuden naisen?

vastaisit tuohon?

• nyt kumma
        miten_ kirjoitti:

vastaisit tuohon?

ettei kukaan osaa vastata tuohon kysymykseen. Kuinka jättäjä käy eroprosessin läpi jos on heti löytänyt uuden??
        Voiko sitä surutyötä tehdä kun uusi suhde päällä? Ja miten?

• läpi
        nyt kumma kirjoitti:

ettei kukaan osaa vastata tuohon kysymykseen. Kuinka jättäjä käy eroprosessin läpi jos on heti löytänyt uuden??
        Voiko sitä surutyötä tehdä kun uusi suhde päällä? Ja miten?

uuden tyttöystävän kanssa, joka on (myös) siinä ihana ja aikuinen ihminen, että ymmärtää toisella olevan menneisyytensä. Sitäpaitsi mun tapauksessa hän tiesi tilanteen ihan tarkkaan, koskapa olin itse täysin avoin ja rehellinen asioistani.

Surutyötä on tehty jo paljon ENNEN jättämistä, jättäminen ei tullut minulle yllätyksenä, ajankohta tosin tuli: oli pakko vaan toimia. Enkä kadu sekuntiakaan! Tein oikein itseäni kohtaan, mutta tein oikein myös eksääni kohtaan - olen täysin varma siitä. En mäkään tahtoisi, että nykyinen olisi kanssani vaan tavan tai sen takia, että ei pysty jättämään.

Tahdon että me olemme yhdessä juuri niin kauan kuin vapaasti ja pakotta rakastamme toisiamme... emme me tiedä etukäteen kuinka kauan se kestää, sillä ei ole mitään merkitystä! Vain tämä hetki, rakastaminen NYT on tärkeää!

• järkevää
        läpi kirjoitti:

uuden tyttöystävän kanssa, joka on (myös) siinä ihana ja aikuinen ihminen, että ymmärtää toisella olevan menneisyytensä. Sitäpaitsi mun tapauksessa hän tiesi tilanteen ihan tarkkaan, koskapa olin itse täysin avoin ja rehellinen asioistani.

Surutyötä on tehty jo paljon ENNEN jättämistä, jättäminen ei tullut minulle yllätyksenä, ajankohta tosin tuli: oli pakko vaan toimia. Enkä kadu sekuntiakaan! Tein oikein itseäni kohtaan, mutta tein oikein myös eksääni kohtaan - olen täysin varma siitä. En mäkään tahtoisi, että nykyinen olisi kanssani vaan tavan tai sen takia, että ei pysty jättämään.

Tahdon että me olemme yhdessä juuri niin kauan kuin vapaasti ja pakotta rakastamme toisiamme... emme me tiedä etukäteen kuinka kauan se kestää, sillä ei ole mitään merkitystä! Vain tämä hetki, rakastaminen NYT on tärkeää!

"Tahdon että me olemme yhdessä juuri niin kauan kuin vapaasti ja pakotta rakastamme toisiamme... emme me tiedä etukäteen kuinka kauan se kestää, sillä ei ole mitään merkitystä! Vain tämä hetki, rakastaminen NYT on tärkeää!"

Ajatus hetkessä elämisestä on tärkeää, mutta kyllä turvalliseen parisuhteeseen kuuluu vähän pidemmälle ajattelu kuin NYT.

Tämä on ainakin oma mielipiteeni ja vaadin sitä myös suhteessani puolin ja toisin. Suhteestahan voi laatia vaikka kirjallisen sopimuksen, jossa suhteen mahdollinen ero myös käsitellään.

• järkyttynyt
        läpi kirjoitti:

" Sitä mennään
        läpi 7.3.2008 klo 05.03

uuden tyttöystävän kanssa, joka on (myös) siinä ihana ja aikuinen ihminen, että ymmärtää toisella olevan menneisyytensä."

Ei hyvä tavaton sentään! Suhteen alkuun kuuluu SUHTEEN RAKENTAMINEN, eikä vanhan purku! Ei taloakaan aleta rakentamaan ennenkuin vanha talo on purettu pois. Taloa voi tosin paikkailla, mutta ihmissuhdetta ei voi paikkailla toisella suhteella.

• on moneen ...
        järkyttynyt kirjoitti:

" Sitä mennään
        läpi 7.3.2008 klo 05.03

uuden tyttöystävän kanssa, joka on (myös) siinä ihana ja aikuinen ihminen, että ymmärtää toisella olevan menneisyytensä."

Ei hyvä tavaton sentään! Suhteen alkuun kuuluu SUHTEEN RAKENTAMINEN, eikä vanhan purku! Ei taloakaan aleta rakentamaan ennenkuin vanha talo on purettu pois. Taloa voi tosin paikkailla, mutta ihmissuhdetta ei voi paikkailla toisella suhteella.

>> Ei taloakaan aleta rakentamaan ennenkuin vanha talo on purettu pois.

• miten yleensä
        läpi kirjoitti:

kuolleen suhteen päättäjä saa jotenkin aina vihat niskaansa ... Eikö kärsivän hevosenkin lopettaja tee oikein? Oikeammin kuin ne sivusta katsojat, joista ei ole hommaan.

Minusta vaikuttaa siltä, että olet pyrkinyt ottamaan eksäsi tunteet ja hyvinvoinnin hyvinkin asiaksesi. Ja toiminut tosiaan ihan oikein. Sankarillisestikin ehkä - ei tainnut olla helppo ratkaisu?

Olenko oikeilla jäljillä??

• nyt sitten
        miten yleensä kirjoitti:

kuolleen suhteen päättäjä saa jotenkin aina vihat niskaansa ... Eikö kärsivän hevosenkin lopettaja tee oikein? Oikeammin kuin ne sivusta katsojat, joista ei ole hommaan.

Minusta vaikuttaa siltä, että olet pyrkinyt ottamaan eksäsi tunteet ja hyvinvoinnin hyvinkin asiaksesi. Ja toiminut tosiaan ihan oikein. Sankarillisestikin ehkä - ei tainnut olla helppo ratkaisu?

Olenko oikeilla jäljillä??

jättäjästä sankari. Voi tsiisus!

Moni, joka menee heti uuteen suhteeseen jättää edellisen kokonaan käsittelemättä. Ei ehkä osaa edes olla yksin eikä käsitellä asioita. Jos uusi suhde on vain jokin korvike, niin eikö se ole myös väärin tätä uuttaa kohtaan mitä??

Itse en kyllä myöskään pystyisi elämään vain tässä hetkessä. Kyllä suhteeseen kuuluu myös jatkumo ja tulevaisuuden suunnitelmat. Eihän sitä voi elää niin että ajattelee että no tänään ollaan yhdessä mutta huomisesta en tiedä!!

• rakentamisesta
        järkyttynyt kirjoitti:

" Sitä mennään
        läpi 7.3.2008 klo 05.03

...minä en halua että vanhaa taloani puretaan yhtään mihinkään ja tilalle rakennetaan mitään pelkästään ja kokonaan uutta!!! Sehän olisi menneisyyteni kieltämistä! Minä tahdon olla sujut sen kanssa (ja olenkin jo!), käsitellä asiat ja laittaa ne pois omille paikoilleen historiaani. En koko loppuikääni todellakaan meinaa vatkata mennyttä! Olemme sitäpaitsi puolisoni kanssa keskustelleet KUMMANKIN menneisyydestä, käsitelleet KUMMANKIN exäsuhteita, se on ollut toiseen tutustumisessa ihan älyttömän tärkeää!

Mitä tulee tuohon rakentamiseen, niin minä tahdon että taloani remontoidaan huolella - vanha huomioonottaen ja sitä kunnioittaen, MUTTA kuitenkin lahot, toimimattomat ja aikansa eläneet rakenteet uusien ja hyvällä maulla kaikessa rauhassa sisustaen ja laittaen kokonaisuutta kuntoon.

Vaikka rakastankin NYT tässä hetkessä se ei TIETENKÄÄN poissulje suhteen tulevaisuuden ajattelemista. Minä omasta puolestani tahdon olla kauan tämän ihanan ihmisen kanssa! Minä en vaan tahdo etukäteen yhtäkään lupausta vaan ihan yksinkertaisesti yhdessä elämistä eteenpäin TÄMÄNpäivän varoilla - ei huomiselta lainaten.

Sen takia sen suhdepettymyksen kourissa sitten itketäänkin tuskissaan kun LUULTIIN suurempaa ja epätodellisempaa kuin mihin oli rahkeet, valmiudet ja yhtään kenenkään tunteet.

• kraist!
        nyt sitten kirjoitti:

jättäjästä sankari. Voi tsiisus!

Moni, joka menee heti uuteen suhteeseen jättää edellisen kokonaan käsittelemättä. Ei ehkä osaa edes olla yksin eikä käsitellä asioita. Jos uusi suhde on vain jokin korvike, niin eikö se ole myös väärin tätä uuttaa kohtaan mitä??

Itse en kyllä myöskään pystyisi elämään vain tässä hetkessä. Kyllä suhteeseen kuuluu myös jatkumo ja tulevaisuuden suunnitelmat. Eihän sitä voi elää niin että ajattelee että no tänään ollaan yhdessä mutta huomisesta en tiedä!!

"Moni, joka menee heti uuteen suhteeseen jättää edellisen kokonaan käsittelemättä."

Mistäs ihmeestä tuon tiedät? Vai puhutko omasta kokemuksestasi? Kannattaisi ehkä puhuakin vain omasta puolestaan.

Tai ehkä käsitin väärin sen, mitä tarkoitit "käsittelemisellä". Haluatko ehkä valottaa sitä?

"Jos uusi suhde on vain jokin korvike, niin eikö se ole myös väärin tätä uuttaa kohtaan mitä??"

Varmasti on! Mutta ei kai kukaan tässä sellaisesta ollut mitään kirjoittanutkaan ennen tuota huomautustasi.

"Itse en kyllä myöskään pystyisi elämään vain tässä hetkessä. Kyllä suhteeseen kuuluu myös jatkumo ja tulevaisuuden suunnitelmat."

Siis hetkinen ... Elätkö menneisyydessä? Vaiko tulevaisuudessa? Itse en ainakaan omaa mitään sellaisia erityiskykyjä: pystyn ihan totta elämään vain juuri nyt. Tulevaisuus juoksee karkuun niin sanotusti ...

Ei kai tulevaisuutta suunnitella tulevaisuudessa? Itse ainakin suunnittelen tässä ja nyt. Juuri sillä mitä ja miten olen nyt, valmistan sitä tulevaisuutta. Siksi "tässä ja nyt" on niin tärkeää minulle.

"no tänään ollaan yhdessä mutta huomisesta en tiedä!!"

Tulevaisuuden ennustaminen on ainakin minulle ollut aina kauhean hankalaa. Tiedän kyllä erään tapauksen, joka suunnitteli kuukausia etukäteen tietyn tunnekohtauksen saamista tiettynä hetkenä tietyssä tilanteessa. Itse en kykene sellaiseen.

Voin suunnitella kaikenlaista, mutten kuitenkaan omia tai toisen tunteita. Voin suunnitella kylläkin sellaisia asioita, joilla pyrin edesauttamaan tiettyjen tunteiden pysyvyyttä tai kehittymistä. Mutta ihan oikeasti: huomisesta en tiedä.

• joojajuu
        kraist! kirjoitti:

"Moni, joka menee heti uuteen suhteeseen jättää edellisen kokonaan käsittelemättä."

Mistäs ihmeestä tuon tiedät? Vai puhutko omasta kokemuksestasi? Kannattaisi ehkä puhuakin vain omasta puolestaan.

Tai ehkä käsitin väärin sen, mitä tarkoitit "käsittelemisellä". Haluatko ehkä valottaa sitä?

"Jos uusi suhde on vain jokin korvike, niin eikö se ole myös väärin tätä uuttaa kohtaan mitä??"

Varmasti on! Mutta ei kai kukaan tässä sellaisesta ollut mitään kirjoittanutkaan ennen tuota huomautustasi.

"Itse en kyllä myöskään pystyisi elämään vain tässä hetkessä. Kyllä suhteeseen kuuluu myös jatkumo ja tulevaisuuden suunnitelmat."

Siis hetkinen ... Elätkö menneisyydessä? Vaiko tulevaisuudessa? Itse en ainakaan omaa mitään sellaisia erityiskykyjä: pystyn ihan totta elämään vain juuri nyt. Tulevaisuus juoksee karkuun niin sanotusti ...

Ei kai tulevaisuutta suunnitella tulevaisuudessa? Itse ainakin suunnittelen tässä ja nyt. Juuri sillä mitä ja miten olen nyt, valmistan sitä tulevaisuutta. Siksi "tässä ja nyt" on niin tärkeää minulle.

"no tänään ollaan yhdessä mutta huomisesta en tiedä!!"

Tulevaisuuden ennustaminen on ainakin minulle ollut aina kauhean hankalaa. Tiedän kyllä erään tapauksen, joka suunnitteli kuukausia etukäteen tietyn tunnekohtauksen saamista tiettynä hetkenä tietyssä tilanteessa. Itse en kykene sellaiseen.

Voin suunnitella kaikenlaista, mutten kuitenkaan omia tai toisen tunteita. Voin suunnitella kylläkin sellaisia asioita, joilla pyrin edesauttamaan tiettyjen tunteiden pysyvyyttä tai kehittymistä. Mutta ihan oikeasti: huomisesta en tiedä.

"Siis hetkinen ... Elätkö menneisyydessä? Vaiko tulevaisuudessa? Itse en ainakaan omaa mitään sellaisia erityiskykyjä: pystyn ihan totta elämään vain juuri nyt."

Kyky sitoutua suhteeseen on se pointti, jota tässä haetaan. Se ei suinkaan tarkoita elämistä menneessä eikä tulevassa. Eikö poissulje tässä ja nyt elämistä.

• juuri näin
        joojajuu kirjoitti:

"Siis hetkinen ... Elätkö menneisyydessä? Vaiko tulevaisuudessa? Itse en ainakaan omaa mitään sellaisia erityiskykyjä: pystyn ihan totta elämään vain juuri nyt."

Kyky sitoutua suhteeseen on se pointti, jota tässä haetaan. Se ei suinkaan tarkoita elämistä menneessä eikä tulevassa. Eikö poissulje tässä ja nyt elämistä.

joojajuu on juuri oikeilla jäljillä.

• kraist!
        joojajuu kirjoitti:

Ärsyynnyin kenties haluttomuudesta ymmärtää tuossa aikaisemmin. Siitä sarkastiset heitot.

Kyllä, itsekin haluan nimenomaan sitoutua suhteeseen ja minusta tuossa aikaisemminkin kirjoittanut ajoi ihan samaa asiaa takaa.

• kraist!
        kraist! kirjoitti:

Ärsyynnyin kenties haluttomuudesta ymmärtää tuossa aikaisemmin. Siitä sarkastiset heitot.

Kyllä, itsekin haluan nimenomaan sitoutua suhteeseen ja minusta tuossa aikaisemminkin kirjoittanut ajoi ihan samaa asiaa takaa.

Minusta sitoutuminen edellyttää nimenomaan sen miettimistä, miten rakennan suhdetta NYT. Millä asenteella suhtaudun siihen toiseen, miten hoidan suhdetta. Sillä petaan sitä huomista, jossa olemme yhdessä edelleen - vieläpä kohtuullisen toimivassa suhteessa.

• aloittaja

Eli tein tämän aloituksen siksi, että juuri tällä hetkellä itse käyn läpi eroa, ja olen siis jätetyn osassa. Tarkoitus on selvitä tästäkin elämänvaiheesta kuten muistakin tähän asti. Kipeää tekee, mutta halusin tietää jättäjän tuntemuksia, jotta voisin paremmin ymmärtää exääni. Hänen kun ei ole helppo itse niistä tällä hetkellä kertoa.

Olen häntä loukannut syvästi viiltävillä sanoillani tämän prosessin aikana. Toivon hänen kuitenkin myös yrittävän ymmärtää minua, kuten minäkin yritän ymmärtää häntä.

Kiitos että olit

• bit

Yritän ymmärtää eksääni. Onneksi aiheesta on myös kirjallisuutta (narsistinen persoonallisuushäiriö). Omat aikaisemmat kokemukset "jättäjän roolissa" auttavat myös.

Minulla ei ole toivoakaan, että hän ymmärtäisi minua (tai "ykköstä" ja "kolmosta", minä olin "kakkonen"), mutta se että tajuan hänenkin olevan menneisyytensä uhri ja loppujen lopuksi onneton, auttaa kun pahin vihantunne yrttää ottaa vallan.

Kaikkea parasta sinulle!

• holycow

Mikäli sinulla ja exälläsi oli kuitenkin myös syvä ystävyys mukana (jota ei kaikissa suhteissa vaan ole), uskon hänen ymmärtävän kaiken keskellä sinua. Jos on kyse terveestä kumppanuudesta ja terveistä ihmisistä, tapa kommunikoida rakentavasti löytyy vielä ajan myötä.

Puolin ja toisin tulee sanottua koviakin sanoja, mutta se on sallittua - ja pintaa. Syvemmät asiat, kaikki syyt ja muu kasvaminen asiaan tapahtuu vain pitkän prosessin kautta.

Minusta tuo loppulauseesi "kiitos että olit", oli ihanasti sanottu. Toivon sinulle voimaa, sekä raakaa että pitkävaikutteista! Kumpaakin tarvitaan ja kummallakin puolella.

• joojajuu
        holycow kirjoitti:

Mikäli sinulla ja exälläsi oli kuitenkin myös syvä ystävyys mukana (jota ei kaikissa suhteissa vaan ole), uskon hänen ymmärtävän kaiken keskellä sinua. Jos on kyse terveestä kumppanuudesta ja terveistä ihmisistä, tapa kommunikoida rakentavasti löytyy vielä ajan myötä.

Puolin ja toisin tulee sanottua koviakin sanoja, mutta se on sallittua - ja pintaa. Syvemmät asiat, kaikki syyt ja muu kasvaminen asiaan tapahtuu vain pitkän prosessin kautta.

Minusta tuo loppulauseesi "kiitos että olit", oli ihanasti sanottu. Toivon sinulle voimaa, sekä raakaa että pitkävaikutteista! Kumpaakin tarvitaan ja kummallakin puolella.

Mielenkiintoinen ajatus; pahat sanat erossa ovat pintaa ja syvemmät asiat tulevat myöhemmin. Eli siis ne merkitykselliset. Meitä vaan niin usein arvostellaan tuon pintapuolisen käytöksen valossa.

• lähtenyt

olen lähtenyt melkein kaikista naissuhteista, siis lopettanut ne, koska
      - olen ollut perinpohjin onneton ja masentunut siksi, ettei rakkaus ole ollut vastavuoroista
      - suhde ei ole ollut sitä mitä odotan rakkaussuhteelta eikä toisella ole ollut halua viedä suhdetta vakavampaan suuntaan, tai
      - seksi on loppunut tai
      - suhteessa on ollut väkivaltaa tai henkistä sadismia ja ihmeellistä määräilyä
      - joskus vain suhteen "aika" on täyttynyt jommalle kummalle, ja on ollut vain aika jatkaa eteenpäin

joka ikinen kerta päätös lopettaa suhde on ollut pakko tehdä omia tunteita vastaan... on ollut vain pakko riuhtoa itsensä irti tilanteesta, joka on ollut monin tavoin elämän ja onnellisuuden tiellä. ja nyt en tarkoita, että minulla olisi ollut joku toinen oven takana odottamassa, ei. ei ole koskaan ollut.

kerran odotin vuoden, että voisimme puhua ja selvittää asioita.... rakastan omalla tavallani aika monia heistä edelleen.

minusta olisi paljon helpompaa jos tulisin jätetyksi ja toinen osapuoli kertoisi minulle, että "tämä on nyt ohi!" silloin voisin vain jatkaa matkaani eteenpäin.

Jättäjän roolissa - vaikka ero voikin olla ollut molemmilla mielessä jo pitkään - on omien tunteidensa heilahtelujen armoilla ja joutuu vähän väliä miettimään, teinkö sittenkään oikean päätöksen ja kohtaa vääjäämättä päivän, jolloin katuu ja toivoisi voivansa siirtää ajan taaksepäin.

vastuu myöskin suhteen päättymisestä siirretään jotenkin kummallisesti jättäjälle, vaikka todellisuudessa jätetty on ollut hyvin tietoinen suhteen tilasta - ehkä jo pidempään - ja ehkä omalla tai molemmat omalla välinpitämättömyydellään tai muulla on saanut aikaan eron.

suhdetta voisi kuvata shakkipelinä... se vaatii monta siirtoa - molemmilta- tai sitten vain jompikumpi osapuolista luovuttaa, joskus sitten tulee vain tilanne, jossa ollaan kohdassa "shakki" ja se viimeinen siirto on vain yksi siirto muiden joukossa. on helppo paeta vastuuta syyttämällä ja parjaamalla viimeisen siirron tekijää, jos on teeskennellyt sokeaa, kuuroa ja passiivista koko suhteen ajan.... (hieman katkeruutta ilmassa siis täälläkin päässä)

• holycow

kirjoitit aivan kertakaikkisen loistavasti ja viisaasti! Rehellisesti, avoimesti ja TOTTA. Kiitos!

>vastuu myöskin suhteen päättymisestä siirretään >jotenkin kummallisesti jättäjälle, vaikka >todellisuudessa jätetty on ollut hyvin tietoinen >suhteen tilasta - ehkä jo pidempään - ja ehkä >omalla tai molemmat omalla >välinpitämättömyydellään tai muulla on saanut >aikaan eron.
        Nimenomaan! Jos suhteesta tulee kummallekin automaatti on tehtävä ratkaisuja, on PAKKO miettiä tarkkaan onko suhteessa vartta vielä jatkoon. Jos on, silloin nostellaan katit pöydälle ja aletaan ratkoa ongelmia yhdessä. Määritellään koko projekti uudestaan. Se onnistuu harvemmin, koska yleensä tulehtumat, välinpitämättömyys ja saamattomuus päästetään aivan liian pitkälle. Pahimmassa tapauksessa alkaa aggressiivinen syyttelykierros, joka on hyvin viheliäistä ja haavoittavaa kummallekin.

Ellei suhteessa enää ole vartta, se ei enää elä, O.N. erottava. Kummankin takia. Päästettävä kumpikin uusiin mahdollisuuksiin ja omaan elämäänsä, oli se sitten mitä tahansa uudesta suhteesta vapaaseen yksinoloon.

Yleensä jättäjä on se, joka on muutenkin ollut ikäänkuin vastuunkantajana suhteessa - jonkun on tehtävä paskaduunitkin, mutta ennen kaikkea seisoa itsensä ja linjansa takana. Se joka sanoo sitä pakenemiseksi ei tiedä mistä puhuu, ei todellakaan. (Sanoipa exänikin ymmärtävänsä ratkaisuni, vaikka tuska on hänellä vieläkin paikoitellen kova.)

>on helppo paeta vastuuta syyttämällä ja >parjaamalla viimeisen siirron tekijää, jos on >teeskennellyt sokeaa, kuuroa ja passiivista koko >suhteen ajan.... (hieman katkeruutta ilmassa siis >täälläkin päässä)
        Hmmm... katkeruutta voi olla jättäjälläkin!! Juuri tuosta mainitsemastasi syystä, että MIKSI et SINÄ voinut tehdä tätä siirtoa yhtä hyvin - vai olisko pitänyt VIELÄ jatkaa ja pitkittää peliä? Että miksi PAKOTIT mut tähän?

Mutta kaikesta selvitään! Jos on tahtoa löytyy tapakin.

• jonka jätin
        holycow kirjoitti:

kirjoitit aivan kertakaikkisen loistavasti ja viisaasti! Rehellisesti, avoimesti ja TOTTA. Kiitos!

>vastuu myöskin suhteen päättymisestä siirretään >jotenkin kummallisesti jättäjälle, vaikka >todellisuudessa jätetty on ollut hyvin tietoinen >suhteen tilasta - ehkä jo pidempään - ja ehkä >omalla tai molemmat omalla >välinpitämättömyydellään tai muulla on saanut >aikaan eron.
        Nimenomaan! Jos suhteesta tulee kummallekin automaatti on tehtävä ratkaisuja, on PAKKO miettiä tarkkaan onko suhteessa vartta vielä jatkoon. Jos on, silloin nostellaan katit pöydälle ja aletaan ratkoa ongelmia yhdessä. Määritellään koko projekti uudestaan. Se onnistuu harvemmin, koska yleensä tulehtumat, välinpitämättömyys ja saamattomuus päästetään aivan liian pitkälle. Pahimmassa tapauksessa alkaa aggressiivinen syyttelykierros, joka on hyvin viheliäistä ja haavoittavaa kummallekin.

Ellei suhteessa enää ole vartta, se ei enää elä, O.N. erottava. Kummankin takia. Päästettävä kumpikin uusiin mahdollisuuksiin ja omaan elämäänsä, oli se sitten mitä tahansa uudesta suhteesta vapaaseen yksinoloon.

Yleensä jättäjä on se, joka on muutenkin ollut ikäänkuin vastuunkantajana suhteessa - jonkun on tehtävä paskaduunitkin, mutta ennen kaikkea seisoa itsensä ja linjansa takana. Se joka sanoo sitä pakenemiseksi ei tiedä mistä puhuu, ei todellakaan. (Sanoipa exänikin ymmärtävänsä ratkaisuni, vaikka tuska on hänellä vieläkin paikoitellen kova.)

>on helppo paeta vastuuta syyttämällä ja >parjaamalla viimeisen siirron tekijää, jos on >teeskennellyt sokeaa, kuuroa ja passiivista koko >suhteen ajan.... (hieman katkeruutta ilmassa siis >täälläkin päässä)
        Hmmm... katkeruutta voi olla jättäjälläkin!! Juuri tuosta mainitsemastasi syystä, että MIKSI et SINÄ voinut tehdä tätä siirtoa yhtä hyvin - vai olisko pitänyt VIELÄ jatkaa ja pitkittää peliä? Että miksi PAKOTIT mut tähän?

kommentoi suhteenlopetuslausettani sanomalla: "Oikeestaan mä oonki vittuillu viimisen puoli vuotta just siks, että mä saisin sut lopettaan tän suhteen." Hänellä oli myös selkäni takana jo uusi nainen.

• kyllä allekirjoita
        holycow kirjoitti:

tuota että jätetty on ollut tietoinen suhteen tilasta. Voi olla nimittäin niinkin että jätetty on ollut esim. kriisissä, syystä tai toisesta, eikä ole kyennyt näkemään suhteen tilaa. Puhun omasta kokemuksesta. Olen tullut jätetyksi juuri tuona kriisin aikana, silloin kun olisin eniten tukea tarvinnut. En ala tässä kertomaan sen tarkemmin mistä kriisitilanteesta oli kyse, mutta näin kuitenkin oli. Enkä myöskään väitä, että tuolloinen kriisi olisi ollut eromme syy, halusin vaan korjata seikan, että jätetty on ollut tietoinen suhteen laadusta!

• lähtenyt
        kyllä allekirjoita kirjoitti:

tuota että jätetty on ollut tietoinen suhteen tilasta. Voi olla nimittäin niinkin että jätetty on ollut esim. kriisissä, syystä tai toisesta, eikä ole kyennyt näkemään suhteen tilaa. Puhun omasta kokemuksesta. Olen tullut jätetyksi juuri tuona kriisin aikana, silloin kun olisin eniten tukea tarvinnut. En ala tässä kertomaan sen tarkemmin mistä kriisitilanteesta oli kyse, mutta näin kuitenkin oli. Enkä myöskään väitä, että tuolloinen kriisi olisi ollut eromme syy, halusin vaan korjata seikan, että jätetty on ollut tietoinen suhteen laadusta!

niin, myös jättäjä voi olla kriisissä ja monenlaisten paineiden alaisena, joiden kanssa ei ole enää voimavaroja roikkua epämääräisessä suhteessa, varsinkin jos on itse siinä vakavalla mielellä mukana. Joskus on vaan liikaa vaadittu, olla epätietoisuudessa, onko suhdetta ylipäätään vai ei.. silloin on vain pakko tehdä joku liike, jotta tilanne selvenee... jos se ei auta, on vain pakko lähteä... niin tuskallista kun se voi ollakin.

joskus tuntuu, että jotkut haluaisivat sekä syödä kakun ja katsella koko ajan muita kakkuja ja pitää kakun.. valmiina odottamassa... ei sellaista kauhean kauan jaksa.

• Tiu85

Yksinkertaisesti tunsin tuskaa. Tiesin ettei suhteella ollut tulevaisuutta, mutta jos nyt voisin muuttaa menneisyyttä en olisi jättänyt vaan yrittänyt vielä kerran. Kaduttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4170
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3919
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      33
      3416
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2723
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2679
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2502
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      1974
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      7
      1117
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      144
      1092
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      986
    Aihe