utelias

unto

MInkälainen auto on Lancia?

Tämmöinen tietämätön juntti käsittää sen olevan vahvaa sukua Fiiatille ja näin vanhana jenkkifriikkinä olen kyllä vierastanut aina Fiiattia henkeen ja vereen.

Esim Mirafiori,Regata ja Croma ovat aivan käsittämättömän huonoja autoja .

Lancia on jäänyt vieraaksi ainakin minulle varmaan monelle muullekkin.

20

2367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja vielä Lanciankin

      Ihmettelen vain, millä tavoin Mirafiori, Regata ja Croma ovat huonoja autoja? Oletko pitkäänkin omistanut?

      Iltselläni oli kaksikin Mirafioria. 1,6L:llä ajoin 120 000 km. Se oli ikäisekseen aivan loistavan hyvä auto ajaa ja kohtalaisen tilavakin. Se oli myös ketterä ja sieltäoli hyvä näkyvyys. Autossa ei ollut mitään merkittäviä vikoja niinä neljänä vuotena, kun se oli meillä. Mistä jenkkiautosta voisi käsi sydämellä sanoa samaa?

      Jos Mirkku olisi ollut huono, en olisi ostanut sen rinnalle toista. Kuitenkin ostin. Tämä oli mallia 2,0 TC Supermirafiori. Kaiken edellä mainitun lisäksi tämä oli myös hyvin varusteltu ja aivan helvetin ruudikas auto. Tässä jonkin verran keskuslukitus temppuili talvisin. Saksalaiskilpailijat olivat ratkaisseet asian jättämällä keskuslukituksen keksimättä. Kuljettajan istuin oli muhkeasti topattu, mutta rungoltaan heppoinen. Jouduin ottamaan verhoilun pois ja hitsaamaan jakkaraa kasaan. Tällöin aautolla oli ajettu yli 200 000 km. Tällaiset seikat olivat lähinnä koulukuntakysymyksiä, autosta kun oli haluttu tehdä kevyt. Kun myin tämän, ohjaustehostin oli alkanut hieman tiputella öljyä. Kilometrejä oli tuolloin 220 000. Rahaa en käyttänyt tämän auton korjaamiseen yhtään lanttia.

      Ensimmäinen Mirahirviö vaihtui aikanaan Regata 100 S:ään. Jälleen kerran hienosti varusteltu auto, upeat ajo-ominaisuudet, hyvä suorituskyky ja tyylikäs sisustus. Tässä tuppasi olemaan ajoittain käyntihäiriöitä. Tyhjäkäynti vaelteli kosteilla ja kylmillä ilmoilla ja ennen koneen lämpiämistä se ei meinannut jaksaa käydä tyhjäkäyntiä kunnolla, mikä tosin oli aika monen kaasariauton ongelma. Minulla oli kokeiltavana viikonlopun yli Regata 100 ie. Siinä ei ollut tätäkään vikaa. Regatalla ajettiin meillä n. 80 000 km. Regata päätyi käytettynä eräälle puolitutulle, joka ajoi sillä todella kauan. Ruoste siihen iski kyllä ennen pitkää pahasti.

      Cromaan ajoin 2 vuodessa 90 000 km. Se oli työsuhdeauto, joten korjaamkäynnit eivät menneet omasta pussista. Muistan, että tässäkin olisi keskuslukitus ajoittain reistaillut. Jotain ainakin kuskin oven sisältä korjattiin. Sen jälkeen oviverhouspaneeli ei enää koskaan istunut kunnolla paikoilleen. Huolto ei suostunut tekemään sille mitään, sille ei kuulemma voinut mitään. Croma kävi nätisti talvellakin ja oli hieno ja todella tilava auto. Se jäi pois, kun vaihdoin työpaikkaa.

      Seuraava työpaikka antoi alle Saabin. Se oli osittain sama auto kuin em. Croma. Olihan se joiltain osin vielä parempi, mutta olipahan älyttömästi kalliimpikin.

      Jossain vaiheessa ostimme kakkosautoksi 50 000 ajetun Lancia Delta 1,3:n. Siitä voisi vaikka sanoa, että se on kuin Ritmo, mutta vähän kalliimmallatehty. Pienimoottorinen pikkuauto oli jotenkin juhlallisen oloinen sisältä. Ja ajettavuus olisi kestänyt vaikka minkälaisen moottorin. 1,3 ei ollut tykki, mutta kyllä se palveli. Tässä oli startissa lähes aina toooooosi pitkä vieteri, mutta kyllä se käyntiin lähti, vaikka joskus meinasi usko loppua. Kilometrejä tähän ei tainnut kertyä kuin reilut 100 000, kun se myytiin vaimon veljen pojalle. Tämä sai sen kyllä nopeasti huonoon kuntoon. Meiltä lähteissä se oli kuin uusi.

      • unto.

        No en halua tehdä tästä mitään kynnyskysymystä,mutta onhan nuo jenkkiläiset tehty ehkä pikkaisen kestävimmiksi niin tekniikalta- kuin pelleiltäänkin.
        (50-luvulta vielä alkuperäistekniikaltaan olevia ajossa tänäkin päivänä)

        Siis Fiiatithan ruostuu aivan käsittämättömän uusina ja kaikki namiskat sisällä on suurinpiirtein lujuudessa tuommoista perunalastun luokkaa.

        Virtapuolihan ei toimi suurinpiirtein ollenkaan.Jatkuvaa merkkivalojen läiskettä ajossa koko ajan.
        En ole oikeasti omistanut yhtään,mutta olen saanut seurata taistelua aitiopaikalta vaimon sululaisten seurassa.

        Esim Regata toimi jotenkin noin viisi vuotta ja sitten alkoi virtapuolen korjaus josta ei tullut enää loppua koskaan.

        Ja siinä vaiheessa ruoste tuli mukaan ja sitä emme saaneet pysäytettyä millään keinoin.

        Mutta se fiiatista, olin kiinnostunut Lanciasta ja oikeista kokemuksista omistajilta.


      • ja vielä Lanciankin
        unto. kirjoitti:

        No en halua tehdä tästä mitään kynnyskysymystä,mutta onhan nuo jenkkiläiset tehty ehkä pikkaisen kestävimmiksi niin tekniikalta- kuin pelleiltäänkin.
        (50-luvulta vielä alkuperäistekniikaltaan olevia ajossa tänäkin päivänä)

        Siis Fiiatithan ruostuu aivan käsittämättömän uusina ja kaikki namiskat sisällä on suurinpiirtein lujuudessa tuommoista perunalastun luokkaa.

        Virtapuolihan ei toimi suurinpiirtein ollenkaan.Jatkuvaa merkkivalojen läiskettä ajossa koko ajan.
        En ole oikeasti omistanut yhtään,mutta olen saanut seurata taistelua aitiopaikalta vaimon sululaisten seurassa.

        Esim Regata toimi jotenkin noin viisi vuotta ja sitten alkoi virtapuolen korjaus josta ei tullut enää loppua koskaan.

        Ja siinä vaiheessa ruoste tuli mukaan ja sitä emme saaneet pysäytettyä millään keinoin.

        Mutta se fiiatista, olin kiinnostunut Lanciasta ja oikeista kokemuksista omistajilta.

        Niin, ja onhan minulla ollut myös 128. Ja sinulla ei siis ensimmmäistäkään, mutta tietoa on yhtä paljon kuin minulla jenkkipeleistä. No, täytyy sanoa, ettei se kaverini Delta 88 oikein minua vakuuttanut.

        Mutta jos mennään Lanciaan, niin useimmat mallit ovat Fiatin perustalle rakennettuja, mutta suuremmalla budjetilla viimeisteltyjä autoja. Materiaalivalinnat ovat paremmat, melutaso pienempi, varustelu parempi, ulkonäkö arvokkaampi... Voi olla, että joiltain osin on käytetty myös kalliimpia palikoita tekniikkapuolella, mutta kyllä suurin osa siitä, mikä ei näy, on ehtaa Fiatia. Poikkeuksena toki Thesis, jolle ei löydy vastaavaa Fiiua. Myös Kappa on lähempänä Alfa Romeota kuin Fiatia. Jos ennakkoluulot vievät voiton, niin ainahan sitä voi pysyä "jenkeissä":
        http://www.chevrolet.fi/aveo-4d/aveo-4d-index.html


      • unto
        ja vielä Lanciankin kirjoitti:

        Niin, ja onhan minulla ollut myös 128. Ja sinulla ei siis ensimmmäistäkään, mutta tietoa on yhtä paljon kuin minulla jenkkipeleistä. No, täytyy sanoa, ettei se kaverini Delta 88 oikein minua vakuuttanut.

        Mutta jos mennään Lanciaan, niin useimmat mallit ovat Fiatin perustalle rakennettuja, mutta suuremmalla budjetilla viimeisteltyjä autoja. Materiaalivalinnat ovat paremmat, melutaso pienempi, varustelu parempi, ulkonäkö arvokkaampi... Voi olla, että joiltain osin on käytetty myös kalliimpia palikoita tekniikkapuolella, mutta kyllä suurin osa siitä, mikä ei näy, on ehtaa Fiatia. Poikkeuksena toki Thesis, jolle ei löydy vastaavaa Fiiua. Myös Kappa on lähempänä Alfa Romeota kuin Fiatia. Jos ennakkoluulot vievät voiton, niin ainahan sitä voi pysyä "jenkeissä":
        http://www.chevrolet.fi/aveo-4d/aveo-4d-index.html

        No ei nyt vetäistä heti hernettä nenään,jos se oma auto ei olekkaan kaikkien mielestä maailman paras.Ei minunkaan.

        Lanciasta,voisko olla vähän niinkuin Skoda-Audi autot,että paljon samaa,mutta uudemmat releet löytyy Audista ja imago tietysti vaikea saada samalle tasolle?

        Jos otetaan merkit keulasta pois erot suurimmalta osin lähinnä kosmeettisia.

        En missään nimessä luovu keäautosta,joka on oikea jenkki,eikä noita himmeleitä,joissa on chevyn merkki,mutta talviautoksi olen etsinyt jotain hiukankaan eksoottisempaa,kuin nuo tavis japsi-euro merkit.


      • Ja mikähän
        unto kirjoitti:

        No ei nyt vetäistä heti hernettä nenään,jos se oma auto ei olekkaan kaikkien mielestä maailman paras.Ei minunkaan.

        Lanciasta,voisko olla vähän niinkuin Skoda-Audi autot,että paljon samaa,mutta uudemmat releet löytyy Audista ja imago tietysti vaikea saada samalle tasolle?

        Jos otetaan merkit keulasta pois erot suurimmalta osin lähinnä kosmeettisia.

        En missään nimessä luovu keäautosta,joka on oikea jenkki,eikä noita himmeleitä,joissa on chevyn merkki,mutta talviautoksi olen etsinyt jotain hiukankaan eksoottisempaa,kuin nuo tavis japsi-euro merkit.

        Malli nyt lanciasta kiinnostaa?

        Tuossahan nuo pääerot jo tulivat, mutta ei nuo fiatitkaan niin kovia enää ole ruostumaan kuin 70 luvulla.
        Yleensä taitaa olla tuo ruostuminen kiinni siitä ettei niitä kukaan viitti pestä tai muuten puunata ikänä.
        Mutta en kyllä kauhean huonossa hapessa olevaa mareaakaan ole muistaakseni nähnyt,
        mutta esim. valkoisia johtotähtiä, ruskein valuvin raidoin kyllä.
        Tuon croman sähköistä ei kyllä kolmen eri version perusteella ei ole pahaa sanottavaa.
        Tosin yhdessä oli iskaran laturi laitettu boschin tilalle, ja tyhjäkäynnillä se vilkutti latausvaloa vikamonitorissa.


      • unto
        Ja mikähän kirjoitti:

        Malli nyt lanciasta kiinnostaa?

        Tuossahan nuo pääerot jo tulivat, mutta ei nuo fiatitkaan niin kovia enää ole ruostumaan kuin 70 luvulla.
        Yleensä taitaa olla tuo ruostuminen kiinni siitä ettei niitä kukaan viitti pestä tai muuten puunata ikänä.
        Mutta en kyllä kauhean huonossa hapessa olevaa mareaakaan ole muistaakseni nähnyt,
        mutta esim. valkoisia johtotähtiä, ruskein valuvin raidoin kyllä.
        Tuon croman sähköistä ei kyllä kolmen eri version perusteella ei ole pahaa sanottavaa.
        Tosin yhdessä oli iskaran laturi laitettu boschin tilalle, ja tyhjäkäynnillä se vilkutti latausvaloa vikamonitorissa.

        Esim.Integrale

        kyllä ne fiiut vielä -80 luvulla ruostui ja nopeasti.

        Kerran lähdimme juhannusjuhlille emännän veljen Regatalla ja voin sanoa,että oli ikimuistoinen reissu.
        Vettä tuli,kuin aisaa ja ensimmäinen vika tuli
        ,kun takaikkuna ei noussut enää ylös.

        Aikansa sitä raplattuamme tämä kovamuovinen namiska tietysti meni täysin pirstaleiksi.

        Seuraavana latauksen valo alkoi ensin hiilua,sitten välkkyä ja lopussa paloi jo koko ajan.

        Jossain vaiheessa moottori alkoi nykiä,ilmeisesti vettä saaneena ja kuivaushommia riitti.

        Lämmityslaitteen hienot säätimet jumiutui jossain vaiheessa ja lämmintä ei saatu lopuksi tulemaan,koska hanan säädin ripsahti kappaleiksi,lasit alkoi todellisen huurtumisen paitsi takalasi,joka lämpesi sähköllä ja jopa toimi.

        Minulla on ollut jonkunlainen korjaamontapainen lähes koko ikäni ja siellä sateessa seisominen lankesi tietysti minun osaksi.

        Auto oli noin puolitoista vuotta vanha,vuosimallia en muista ja ajettu oli pahasti alle satatonnia.

        Jotenkin en koskaan autoliikkeissä ole lämmennyt noihin fiiuihin,lieneekö nuo huonot muistotkin osa syynä.


      • oli juttu
        unto kirjoitti:

        Esim.Integrale

        kyllä ne fiiut vielä -80 luvulla ruostui ja nopeasti.

        Kerran lähdimme juhannusjuhlille emännän veljen Regatalla ja voin sanoa,että oli ikimuistoinen reissu.
        Vettä tuli,kuin aisaa ja ensimmäinen vika tuli
        ,kun takaikkuna ei noussut enää ylös.

        Aikansa sitä raplattuamme tämä kovamuovinen namiska tietysti meni täysin pirstaleiksi.

        Seuraavana latauksen valo alkoi ensin hiilua,sitten välkkyä ja lopussa paloi jo koko ajan.

        Jossain vaiheessa moottori alkoi nykiä,ilmeisesti vettä saaneena ja kuivaushommia riitti.

        Lämmityslaitteen hienot säätimet jumiutui jossain vaiheessa ja lämmintä ei saatu lopuksi tulemaan,koska hanan säädin ripsahti kappaleiksi,lasit alkoi todellisen huurtumisen paitsi takalasi,joka lämpesi sähköllä ja jopa toimi.

        Minulla on ollut jonkunlainen korjaamontapainen lähes koko ikäni ja siellä sateessa seisominen lankesi tietysti minun osaksi.

        Auto oli noin puolitoista vuotta vanha,vuosimallia en muista ja ajettu oli pahasti alle satatonnia.

        Jotenkin en koskaan autoliikkeissä ole lämmennyt noihin fiiuihin,lieneekö nuo huonot muistotkin osa syynä.

        on ollut "huonoa tuuria" vanhalla fiatilla. Ritmokin oli huono auto mutta kyllä sillä pääsi aina paikasta toiseen. Sähkö vikaakin oli, jopa kerran joutui virranjakajan vaihtamaan. Ja lopulta pellit antoi periksi. Mutta eihän auto ole kuin vasta 25 vuotta vanha.
        Integraleja (Delta 79-92) ei taida saada kovin halvalla ja joutuu hakemaan rajojen ulkopuolelta 5000euroa ja päälle.
        Niiden valmistus on loppu.


      • Ne integraletkin olemaan
        unto kirjoitti:

        Esim.Integrale

        kyllä ne fiiut vielä -80 luvulla ruostui ja nopeasti.

        Kerran lähdimme juhannusjuhlille emännän veljen Regatalla ja voin sanoa,että oli ikimuistoinen reissu.
        Vettä tuli,kuin aisaa ja ensimmäinen vika tuli
        ,kun takaikkuna ei noussut enää ylös.

        Aikansa sitä raplattuamme tämä kovamuovinen namiska tietysti meni täysin pirstaleiksi.

        Seuraavana latauksen valo alkoi ensin hiilua,sitten välkkyä ja lopussa paloi jo koko ajan.

        Jossain vaiheessa moottori alkoi nykiä,ilmeisesti vettä saaneena ja kuivaushommia riitti.

        Lämmityslaitteen hienot säätimet jumiutui jossain vaiheessa ja lämmintä ei saatu lopuksi tulemaan,koska hanan säädin ripsahti kappaleiksi,lasit alkoi todellisen huurtumisen paitsi takalasi,joka lämpesi sähköllä ja jopa toimi.

        Minulla on ollut jonkunlainen korjaamontapainen lähes koko ikäni ja siellä sateessa seisominen lankesi tietysti minun osaksi.

        Auto oli noin puolitoista vuotta vanha,vuosimallia en muista ja ajettu oli pahasti alle satatonnia.

        Jotenkin en koskaan autoliikkeissä ole lämmennyt noihin fiiuihin,lieneekö nuo huonot muistotkin osa syynä.

        Aikamoisissa hinnoissa tuolla ulkomaillakin.
        Itseasiassa Suomesta taitaa saada halvemmalla.
        Tässä yksi "helmi".
        http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=2286264&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=14700&makeModelVariant1.modelId=4&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&maxMileage=30000&customerIdsAsString=&lang=en&pageNumber=1


    • erillainen se on

      vähän Alfaan voi verrata mutta hieman tyylikkäämmin varusteltu. Alfa on urheilulisempi... Mutta Fiat onkin jo eri auto.

    • löytyy

      www.lancia.com

    • Fiatisti 643

      Ainakaan 90-luvun fiateista ei ole pahaa sanottavaa. Onpa pihassa ollut cromaakin pari kappaletta varoituksista ja "esson baari" jutuista huolimatta oli todella hyviä käyttöautoja. Kovilla pakkasilla käynnistyvyys oli kuin taikuutta. Avaimeen hipaisu riittia ja auto kävi. Tekniikka toimi moitteett vielä puoli miljoonaa ajetussa ja korikin oli takakaaria lukuunottamatta mainiossa kunnossa ikäisekseen (siis 15v). Ne sähköt...toimivat minulla moitteetta vaikka laitteita oli PALJON. Itseasiassa olen todennut että italialaisissa autoissa on paljon paremmat sähköt kuin yhdessäkään tietämässä japanilaisessa (varomaton kommentti tänne, mutta kokemustakin on sanojen taakse.)

      Lanciaan on nykyisin tultu seottua nimenomaan sen takia että käyttää fiatin VAHVAA ja halvalla pidettävää tekniikkaa, kunhan pysyy delta-auton varaosista kaukaa. Kori kestää jos on edes vähän pidetty huolta. Valitettavasti joukossa on huonosti pidettyjä autoja.

      Vanhoissa lancioissa on yleensä harvinaisia herkkujakin. mm. nahkasisustaa, optoelektronisia mittareita, sähköhydraulinen alusta, absit, ilmastoinnita ja jopa takapenkit voi olla sähkösäätöiset...siis parin tonnin autossa paremma varusteet kuin monessa nykyautossa. Tosin dedrat olivat usein aika karvalakki mallisia mitä suomeen on eksynyt, mutta ilman varusteita sitäkin luotettavampia.

      Varsinainen luxus auto pikkurahalla.

      • Jakoavain

        Olen ollut autokorjaajana kohta 30 vuotta ja siitä Norjassa n.10 vuotta,ja sanon kyllä,että kuka väittää Fiatin "sähköjen" olevan huippuluokkaa,ei tiedä autoista suurinpiirtein mitään.

        Fiatin viat ovat olleet -70,-80,-90 luvulla 90%:sesti sähköissä.

        Ei edes rapeat ranskalaiset autot ole "sähköiltään" niin huonosti viimeisteltyjä.

        Toki voi olla yksi kaksi hiukan parempaa,mutta meillä niitä on useita kymmeniä joka kuukausi ja jotain on jo nähty.

        Cromassa on lisäksi ollut paljon ongelmia takajarruissa,sekä ruostepeikko vaanii vääjäämättä.

        Mitä tukee Lanciaan niin sama pa... paremmalla maineella,ei kannata ostaa käyttöautoksi ikinä.


      • noihan onkin
        Jakoavain kirjoitti:

        Olen ollut autokorjaajana kohta 30 vuotta ja siitä Norjassa n.10 vuotta,ja sanon kyllä,että kuka väittää Fiatin "sähköjen" olevan huippuluokkaa,ei tiedä autoista suurinpiirtein mitään.

        Fiatin viat ovat olleet -70,-80,-90 luvulla 90%:sesti sähköissä.

        Ei edes rapeat ranskalaiset autot ole "sähköiltään" niin huonosti viimeisteltyjä.

        Toki voi olla yksi kaksi hiukan parempaa,mutta meillä niitä on useita kymmeniä joka kuukausi ja jotain on jo nähty.

        Cromassa on lisäksi ollut paljon ongelmia takajarruissa,sekä ruostepeikko vaanii vääjäämättä.

        Mitä tukee Lanciaan niin sama pa... paremmalla maineella,ei kannata ostaa käyttöautoksi ikinä.

        JO museo pelejä...


      • r1150r

        En allekirjoita mainintaa Dedrojen karvalakkimalleista. Koskee ehkä 1,6-malleja mutta omistin kaksikin 2-litraista, joista toinen oli "Digi-Dedra". Aikalaisiinsa verrattuna varustelu oli aika muikea vaikka ilmastointi ja absit vielä puuttuivatkin. Tuo ´90 digi oli paremmin varusteltu kuin ´92 tavallinen 2.0 i.e. Uudemmasta puuttui lähinnä sumuvalot sekä sähköllä säädettävät, lämmitettävät ja taittuvat peilit. Molemmissa oli automaattinen lämmitys ja alcantara-verhoilu. ´92 oli jo uuden maahantuojan aikaan tuotuja ja varustelulla oli saatu hintaa petrattua lama-Suomen olosuhteisiin.

        Kaikista sähköisistä varusteista huolimatta ei niissä ollut sen ihmeempiä vikoja kuin muissakaan autoissa. Merkkivalot eivät joutavaa palaneet. Luukkuihin menevien johtojen kanssa oli hieman työtä. Auto olivat minulle tullessaan 7 ja 14-vuotiaita ja ajettu 200 ja 130 tkm. Lancioista saamieni hyvien kokemusten perusteella nykyinen autoni on ´04 Alfa 156.


      • <<<<<
        r1150r kirjoitti:

        En allekirjoita mainintaa Dedrojen karvalakkimalleista. Koskee ehkä 1,6-malleja mutta omistin kaksikin 2-litraista, joista toinen oli "Digi-Dedra". Aikalaisiinsa verrattuna varustelu oli aika muikea vaikka ilmastointi ja absit vielä puuttuivatkin. Tuo ´90 digi oli paremmin varusteltu kuin ´92 tavallinen 2.0 i.e. Uudemmasta puuttui lähinnä sumuvalot sekä sähköllä säädettävät, lämmitettävät ja taittuvat peilit. Molemmissa oli automaattinen lämmitys ja alcantara-verhoilu. ´92 oli jo uuden maahantuojan aikaan tuotuja ja varustelulla oli saatu hintaa petrattua lama-Suomen olosuhteisiin.

        Kaikista sähköisistä varusteista huolimatta ei niissä ollut sen ihmeempiä vikoja kuin muissakaan autoissa. Merkkivalot eivät joutavaa palaneet. Luukkuihin menevien johtojen kanssa oli hieman työtä. Auto olivat minulle tullessaan 7 ja 14-vuotiaita ja ajettu 200 ja 130 tkm. Lancioista saamieni hyvien kokemusten perusteella nykyinen autoni on ´04 Alfa 156.

        OMAT KOKEMUKSET PERUSTUVAT SIIHEN ETTÄ NÄHNYT YHDEN YKSILÖN MM TAKSISSA < KAPPA JA IHAILLUT DELTAA JA DELTAN RALLIVERSIOITA..OLISI UPEAA OMISTAA THEMA.DEDRA.DELTA.037 RALLY.STRATOS.THEMA.


    • 2300 suora kuutonen

      Minulla on Mobilisti lehti nro 6/1996, jossa on koeajossa kuusisylinterinen Fiat 2300 S Coupe vm.63. Lehti kirjoittaa Fiatista mm. näin: ..."Tiekohtaisen rajoituksen mukainen matkanopeus tuntuu pian auton ominaisuuksiin nähden selvästi liian alhaiselta..aavistelen takapuolituntumalla auton omimman matkanopeuden asettuvan todennäköisesti jonnekin sadankuuden, -seitsemänkympin heitteille.
      Siirtäessäni jalkani nopeasti kaasupolkimelta jarrulle totean tehostettujen levyjarrujen (kaikissa neljässä pyörässä) kestävän vertailun mihin hyvänsä nykyautoon".
      .."suurillakin matkanopeuksilla ajaminen on hyvin vaivatonta ja miellyttävää".
      "Fiat 2300 S Coupe tarjoaa tavalliselle kuolevaiselle mahdollisuuden päästä hyvin lähelle sitä supermergantroidista elämystä, jonka vanhat Ferrarit, Maseratit tai Lamborghinit voisivat tarjota...Lisäksi Fiat Coupet ovat kokoonpanotyönsä laadun puolesta todennäköisesti edellä kaikkia edellä lueteltuja himoituimpia aikalaisiaan".
      Tässä on vielä joidenkin kilpailijoiden (v.1965) teho hv/SAE, huippunopeus ja hinta MK:

      Fiat 2300 S Coupe: 150, 205 mitattu, valm.ilm. 195, 32900.
      Alfa Romeo 2600 Sprint: 165, 200, 38500.
      BMW 3200 CS: 180, 200, n.50000.
      Dodge Dart GT V8: 180, 190, 22900.
      Ford Mustang V8: 220, 180, 20700.
      Jaguar MK II 2,4 L: 120, 170, 22900.
      Porsche 356 SC: 107, 185, 25000.
      Porsche 911: 130, 210, 39600.
      Volvo P 1800 S: 108, 175, 23900.
      Lisäksi tuon ajan kansanauto VW 1200 "kupla": 41,5, 115, 7250.

      Tämän lisäksi Fiat valmisti 60-ja 70-luvuilla muitakin todella hienoja ja kalliita malleja. Eipä tainnut jenkkiautojen ominaisuudet olla lähimainkaan samaa luokkaa, kuten ei useiden eurooppalaistenkaan. Ja eikös Fiat valmistanut 1900-luvun alussa pelkästään kalliimman puoleisia "paremman luokan autoja". Fiatista sanottiin 1920-luvulla "se hienompi Ford". Tuolloinhan Fordin T-malli oli todella yleinen.

      • mmmmm..........

        Missähän ne on tänään ne Fiatit???

        60-70-luvun jenkkejä pyörii kesällä aika mukavasti ja hinnat nousee jatkuvasti....


      • 2300 suora kuutonen
        mmmmm.......... kirjoitti:

        Missähän ne on tänään ne Fiatit???

        60-70-luvun jenkkejä pyörii kesällä aika mukavasti ja hinnat nousee jatkuvasti....

        Näitä isoja fiiuja on tehty kylläkin huomattavasti vähemmän kuin jenkkiautoja ja vielä vähemmän tuotu meille. Tosin suomessakin toimii ainakin Fiat 130 omistajien kerho. Mutta runsaammin on tehty pikkufiateja ja onhan noita liikenteessäkin. Muutama päivä sitten näin samana päivänäkin 2 kpl satakaksseiskoja. Lehdestä luin että Italiassa on vielä vanhoja 500:ia arviolta n. 600 000 kpl. Eli onhan noita vanhoja lujia Fiateja vielä. Muistelen v.1974 TM:n kestotestissä olleen Fiat 600:sta sanottavan "legendaarisen kestävä" tai jotain sinne päin.


      • fiatjeps
        2300 suora kuutonen kirjoitti:

        Näitä isoja fiiuja on tehty kylläkin huomattavasti vähemmän kuin jenkkiautoja ja vielä vähemmän tuotu meille. Tosin suomessakin toimii ainakin Fiat 130 omistajien kerho. Mutta runsaammin on tehty pikkufiateja ja onhan noita liikenteessäkin. Muutama päivä sitten näin samana päivänäkin 2 kpl satakaksseiskoja. Lehdestä luin että Italiassa on vielä vanhoja 500:ia arviolta n. 600 000 kpl. Eli onhan noita vanhoja lujia Fiateja vielä. Muistelen v.1974 TM:n kestotestissä olleen Fiat 600:sta sanottavan "legendaarisen kestävä" tai jotain sinne päin.

        näkyy vielä sillon tällön liikkeellä ihan ajossakin

        ja ruostumisesta: 1988 unski on päässyt kahdenkymmenen vuoden kunnioitettavaan ikään ja juhlan kunniaksi pohjassa oli 1. reikä

        se on vähän kiinni siitä miten sen autosi suojaat

        tämäkin oli paikassa johon suojaus ei ylety


    • &lt;&lt;&lt;&lt;

      ITSE MUISTAN LANCIAN MARTINIT RALLIAUTOT

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe