Englanti yliopisto opiskelussa

Minee

Pitääkö olla hyvä enkussa et pärjää yliopistossa? Onko paljon kirjoja tai muita materiaaleja enkuks? Mua kiinnostaa eriyisopettajan koulutus ja muista aineista biologia sekä matikka.
Ite oon tosi huono enkus. Lukioo on vielä vuosi jäljellä ja päättötokariin tulos enkusta 5, enkä aio sitä kirjottaa.

Kertokaa omii kokemuksia miten ootte huonolla enkun taidolla pärjänny yliopistossa yms.?
Kiitos vastauksista jo etukäteen

13

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • englannin

      kielen taidolla saattaa olla melkoisen vaikeaa pärjätä yliopistossa. Meillä ainakin ekan ja tokan vuoden kirjat oli kaikki englanninkielisiä, monisatasivuisia järkäleitä. Jos pitää sanakirjan kanssa katsoa joka kolmas sana, ei lukemisesta tule yhtään mitään. Monet luennotkin olivat englanniksi, koska yliopistossa on aika paljon ulkomaalaisia opettajia, tutkijoita ja alojensa guruja, jotka pitävät luentoja.

      • Opiskelijaäijä

        Tenttikirjat on ainakin osaksi englanninkielisiä. Itse lähdin/pääsin opiskelemaan melko heikolla kielitaidolla mutta jo yhdenkin englanninkielisen kirjan läpikahlattuani (kaannos.com auttoi kovasti) huomasin, että kieli- ja lukutaito alkoivat karttumaan ja seuraava kirja suijuikin jo helpommin. Eli ei se opiskelusi siihen kielitaitoon kaadu jos motivaatio on muutoin kohdallaan. Lycka till:)


    • Opiskellut 76

      Vitosen englannilla et pärjää yliopistossa millään. Olen pahoillani.

      Yhteen tenttiin on ihan normaalisti 300-700 sivua englanninkielistä tekstiä. Koko biologian opiskelun aikana vain muutama kirja oli suomeksi.

    • No English, no work

      Come on, ilman englantia eli tämän päivän latinaa ei yliopisto-opiskelussa selviä. Mutta hätä ei välttämättä ole tämännäköinen: ensimmäinen kirja englanniksi tulee varmasti olemaan vaikea, mutta se helpottuu sitten koko ajan. En ole vielä koskaan kuullut yliopisto-opiskelijasta, jonka opinnot olisivat kaatuneet englannin taidon puutteeseen.

      Jos sinulla todella on suuria ongelmia englannin kanssa, niin ei siinä auta kuin alkaa panostamaan siihen tosissaan. Huolehdi nyt lopun lukioajan aikana, että opit englantia jatkuvasti ja tehokkaasti lisää.

    • aika paljon...

      ...myös alasta. Kaikilla aloilla kuitenkin englantia tarvitset, mutta siitä selviää pänttäämällä ja lukemalla. Yliopistossa järjestetään myös englannin kertauskursseja fukseille.

    • Yliopiston lehtori

      Jos pääset yliopistoon sisälle, voi ja joutuu näkemään vaivaa heikon kielitaidon kohentamiseksi. Se voi venyttää vähän opiskelua, mutta on se muiltakin onnistunut.

      Monet kertaavat lukion englantia ja muita kieliä esimerkiksi opiskelupaikkakunnan iltalukioissa, työväen ja kansalaisopistoissa, sekä tietenkin moninaisilla yliopiston järjestämillä kertaus ja täydennyskursseilla. Yleensä vieläpä iltalukion, ja sopimuksen mukaan, muistakin yliopiston ulkopuolisista kursseista saa opintopisteitä, joiden riittävä kerryttäminen on välttämätöntä opintotuen takia.

    • 16+16

      Sanoisin, että sinun kannattaa pyrkiä lukemaan matematiikkaa (ja jos haluat opettajaksi niin sitten opiskele matematiikanopettajaksi; ne otetaan muistaakseni matikan kokeella sisään).

      Itse nimittäin opiskelin Helsingin yliopistossa luonnontieteitä (matikka sivuaineena) ja siellä kirjat tuntuivat olevan enemmänkin oheislukemistoa. Eli luentomateriaaleilla ja muistiinpanoilla saa suhteellisen helposti arvosanaksi 3-4. Veikkaisin että tämä johtuu siitä, että luonnon prosesseissa ei ole kovin paljon väittelynvaraa (= riidan aiheita) kandiopintojen tasolla vaan vasta maisteriopinnoissa tuli kunnolla eteen ratkaisemattomia ongelmia ja ristiriitoja. Eli kun ymmärrät luonnon prosessin tai matikassa ongelmanratkaisun logiikan, ei paljoa tarvitse kirjoja. Ja kun sitä tulee kuitenkin koko ajan luettua vähän, niin kyllä sitten maisteriopinnoissa alkaa kielitaito jo riittämään.

      Mutta suosittelisin, että alkaisit päivittäin lukemaan jotain englanninkielistä netistä (oli se sitten roskalehtiä, laatulehtiä, fanfictionia, keskustelupalstoja, leffa tai peliarvioita tai mitä tahansa muuta joka kiinnostaa edes vähän) niin kyllä siinä vähitellen alkaa lukeminen sujuvoitumaan.

    • pohtiaa

      Pärjää mut sun pitää harjotella kovasti

    • kielen koukerot

      Huonolla kielitaidolla joutuu tekemään paljon enemmän töitä, mutta kyllä se kielitaito siitä pikkuhiljaa kohenee. Eli älä jätä menemättä sen takia. Itse kirjoitin muinoin englannista B:n -nyt FT, väikkäri ja toistakymmentä tieteellistä artikkelia kirjoitettu englanniksi (kielenkorjaukseen saa apua yliopistolla) ja englanninkieliset esitelmätkin sujuvat jo ihan ok ;)

    • kielitajuton bilsari

      Olen opiskellut nyt 2 vuotta biologiaa, enkä ole tarvinnut englantia vielä suunnilleen yhtään. Pakolliset kurssit ovat suomeksi, samoin melkein kaikki muutkin alan kurssit (joitain harvoja enkuksi). Kirjoja ei juuri ole, vaan luentomuistiinpanoilla olen päässyt tentit läpi. Ihan vain pari kertaa olen avannut koko Campbellin Biology -opuksen, joka on ainoa kirja tähän mennessä ja kattaa suurimman osan kursseista.
      Näin siis Itä-Suomen yliopistossa.

      Maisteriopinnoissa voi toki olla sitten toisin, ja tietysti ne pakolliset kielten kurssit hirvittävät.. Olen itsekin ihan surkea kielissä (molemmista nippanappa vitoset, enkusta kirjoitin hikisesti B:n, ruotsia en lainkaan), joten saahan nähdä loppuuko tämä mun opiskelu sitten näihin pakollisiin kieliin :/ En uskalla puhua ollenkaan ääneen kumpaakaan kieltä, joten suullinen ei ainakaan tule onnistumaan. Sääli, olis justiinsa mun ala tämä bilsa.

    • ljhvk

      Kyllä nyt uskoisi diplomi-insinöörialalla olevan suomeksikin materiaaleja. Varsinkin sähköalalla yms. joka keskittyy matematiikkaan ja fysiikkaan.
      Isäni aikana hyvin pärjäsi ilman englantia, ei tarvinnut lukea yhtäkään englanninkielistä opusta ja luennotkin oli suomeksi.

      Nykyään korostetaan kielitaitoa, mutta ei huono englanninkielen taito voi olla este yliopistolle. Jos taas opiskelet pääaineena englantia, silloin varmasti täytyy osata hyvin englantia.

    • Ccccmmmmm

      Jos olet noin huono englannissa ja arvosanasi on 5, on ihan turhaa pyrkiä englantia opiskelemaan yliopistoon. Joku muu sopisi sinulle paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe