valinnan

vaikeus

Kaksi tasavahvaa venettä, joista vaikea valita: Silver Hawk 540 ja Buster X. Kertokaa kokemuksia.

18

2863

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneilijä85

      buster x:ssä ainakin erinomainen runko, hämmästyttävän pehmeä myös vähän kovemmassa kelissä. kokemukseni perustuu muutamaan tuntiin merellä viime kesänä tuttava pariskunnan veneellä. jäi kaikin puolin positiivinen kuva busterin x:stä. kone oli 75hv honda, toimi erinomaisesti sekin

      silveristä ei ole omakohtaista kokemusta muuten kun sharkista viiden vuoden takaa, ihan kiva peli sekin oli, tosin jonkun verran isompi kun mainitsemasi silver.

      kesää odotellessa,
      veneilijä85

    • tasavahva

      Muuten varmaan tasavahvoja, mutta sisutushan on täysin erilainen ja käytöstä mielestäni riippuu kumman valitsee.

      Busteristahan saa niitä muovilaatikoita siirretyksi tarpeettomina rannalle, mutta toisaalta sitten sisustus on koko ajan kotikutoisen näköinen.

      Ja kannattaa katsella viimeistelyä hieman tarkemmalla silmällä. Uuden ostaneet eivät aina ole pelkästään kehuneet veneen saatuaan.

    • hoppia

      Njaa - itellä on kesän ajettu Hawk DC 90hp honda.
      Ihan mukava kiulu, ei siinä mitään... muttei nyt mitenkään autuaaksitekevän ihmeellinen. Isoimmat ongelmat on ehkä Silverin pikkuisen kevyt viimeistely/suunnittelu? Eli mainostetaan kaikenkestävänä, ts. tanakkana veneenä, mutta sitte heloitus on vähän heppoista, kaiteet kiinni popniiteillä jnejne.. eli ei ihan satasella vakuuta. Tälläisessä kevyessä käytössä varmaan ihan ok - mutta ammattikäyttöön ihan liian heppoista. Puhumattakaan nyt vaikka sellaisesta kauneusvirheestä, että pulpettien pleksit on kiinni pulteilla joissa ei ole mitään lukkoprikkoja tms vastaavia - eli käytännössä 10h ajon jälkeen saat kiristää ihan sormivoimin pleksien ruuvit etteivät putoa pois. Hoituu tietysti pienellä jälkivarustelulla, mutta kuvaa hyvin sitä tasoa millä veneen tekoon on keskitytty.

      Ajettavuudeltaan ok, voi räimiä kohtuu suureenkin aallokkoon (siis suureen ja suureen, vene kuitenkin on vain 540 pitkä, joten suuri on suhteellinen käsite tässä mielessä) ilman että sisuskalut vaihtaa paikkaa. Hitaassa ajossa ongelmallinen suuntavakavuus - eli tyhjäkäyntinopeudella ei mene suoraan metriäkään vaan hakee aivan koko ajan johonkin suuntaan... rasittava vekotin siinä mielessä. Toi petraantuu kyllä sillä että pakkaat kamat keulaan jolloin painopistettä saa vähän eteenpäin.. tai otat kevyemmällä koneella. Ja trimmit vois tietty olla ihan paikallaan, niin sais pienen sivutuuleen nojaamisenkin korjattua. Liukuun lähtee aika kivuttomasti isollakin kuormalla - ainakin tolla 90hp hondalla on noussut 6 hengen kuormallakin ihan räväkästi. Ja mitä kovempaa ajat, sitä mukavammalta se tuntuu... vene on oikeastaan parhaimmillaan kun pääsee yli 30kn nopeuksiin... alle 20kn on jo ihan hirveää perän roikottamista... 24-26kn sopiva matkavauhti.

      Pulpetit on kohtuu tilavia, suojaavat hyvin, ja niitten takaa näkee hyvin. Kuskin pulpettiin lisäksi mahtuu ihan heittämällä tommonen 7-8" kaikuplotteri ja jää vielä tilaa. Kokopehmustetut penkit on kivat&hyvät ja pulpettien/penkkien mitoitus on sikäli hyvä että siinä mahtuu pyörimään suuntaan jos toiseenkin jopa tällainen vähän isompi kaveri. Säilytystilaa on kohtuullisesti, ainoa ongelma on että mitään pitkää et saa laatikoihin mahtumaan (teleskooppimelastakin piti katkaista vartta 10cm että sai sen säilöön sivulaatikkoon lukkojen taakse).

      Jos silveriin päädyt, niin panostaisin suht kevyeen koneeseen (kuitenkin minimi 80hp) ja tsekkaisin rungon suht tarkkaan ostohetkellä (rungoissa ollut jonkun verran laatuongelmia.. kuulemma.. itsellä ei mitään ihmeellistä ole eteen tullut).

      Hyvä peli Hoppia on, ja tää kevään odottelu on ihan tuskaa.. :)

      • veneilijä85

        Siinäpä tuli harvinaisen hyvä ja asiallinen kommentti omista kokemuksista, tuollaista tälle palstalle nimen omaan tarvitaan. Tuo että pystyy omaa venettä hieman kriittisin silmin katsoa ja vielä jakaa rehellisiä kokemuksia omasta veneestä vaatii jonkin verran pokkaa, tai ainakin siltä vaikuttaa näitä juttuja lueskellessa. :)

        eli, kiitos tuosta! sai minutkin ihan oikeasti mukavalle tuulellu kun tuollaista sai lukea, vaikka en venettä olekkaan vaihtamassa eikä siinä mielessä intresseissä. mutta tuollaisia käyttäjän rehellisia kommentteja ja kokemuksia saa harvakseltaan kuulla! itse ajelen amt:llä, jos jotakin kiinnostaa kokemukset siitä pyrin yhtä lailla samanlaiseen vastaukseen kun tuon hawkin omistaja!

        ei muuta kun kesää odotellessa jälleen,
        veneilijä85


      • miten busteristit
        veneilijä85 kirjoitti:

        Siinäpä tuli harvinaisen hyvä ja asiallinen kommentti omista kokemuksista, tuollaista tälle palstalle nimen omaan tarvitaan. Tuo että pystyy omaa venettä hieman kriittisin silmin katsoa ja vielä jakaa rehellisiä kokemuksia omasta veneestä vaatii jonkin verran pokkaa, tai ainakin siltä vaikuttaa näitä juttuja lueskellessa. :)

        eli, kiitos tuosta! sai minutkin ihan oikeasti mukavalle tuulellu kun tuollaista sai lukea, vaikka en venettä olekkaan vaihtamassa eikä siinä mielessä intresseissä. mutta tuollaisia käyttäjän rehellisia kommentteja ja kokemuksia saa harvakseltaan kuulla! itse ajelen amt:llä, jos jotakin kiinnostaa kokemukset siitä pyrin yhtä lailla samanlaiseen vastaukseen kun tuon hawkin omistaja!

        ei muuta kun kesää odotellessa jälleen,
        veneilijä85

        Odotellaan tulisiko joltakin Busteristilta vastaavaa raporttia. Muistaisiko joku esim. paljastaa, että pohjavaneri mädäntyy alle 10 vuodessa. Pikkaisen epäilen, että odotamme turhaan, mutta olisihan se mukava yllätys.

        Todennäköisesti kohta alkaa tulemaan toisenlaisia Buster-tekstejä ;)


      • jälleenmyyjällä

        Silverit kasataan muuten sitten vasta jälleenmyyjällä. Eli kaiteet katteet pleksit sunmuut tulevat irto-osina ja veneliike vastaa niiden kiinnityksistä. Ottaisin venemyyjääsi niskasta kahdella kädellä...
        Syynä kasaamisjärjestelmään on logistiikka, sillä veneet pakataan tehtaalla nippuihin päällekkäin jolloin katteita tms ei voi olla kiinnitettyinä


    • ...kokemustaa...

      Noista kahdesta olen ajanut vain hawkilla, joka oli 60hv:lla varsin yllätyksetön perusvarma menijä, samansunntaisia on olleet myös x:llä ajaneiden kommentit busasta. Sisältähän nuo ovatkin sitten eri maailmoista; X alumiini, muovi, vaneri ja hawk lujitemuovikaukalolla. Jotenkin tuo silverin lasikuitusisusta tuntuu sokaisevan monet pitämään sitä automaattisesti hienommin viimeisteltynä, mutta itellä ainakin osuu aina silmään noita puutteita muuten siistissä ja asiallisessa veneessä. Eikä tuo busterikaan toki ole mikään siististi viimeistelty, mutta ainakin toi X on mielestäni asiallinen, karuhko ja selkeä tiloiltaan ja pidänkin sitä tämän hetken bustereista onnistuneimpana. Itse arvostaisin siinä just sitä muunneltavuutta, mutta toisaalta silverin isoja säilytystilojakin kaipaisi. JOS ite olisin hankkimassa tuommoisilla rahoilla uutta venettä, olisi x ainakin vaihtoehtona ja sitten saattaisin kuitenkin päätyä johonkin lasikuitupaattiin...

    • Vaikeus

      Kiitos loistavista kommenteista. Silverin omistajan vastaus oli jopa aivan erityiskiitoksen ansaitseva. Suurkiitos!!

      Valintaprosessi on vieläkin hieman kesken. Käytännöllinen minä kallistuu Busterin puoleen juuri muunneltavuutensa takia. Silver on jotenkin tyylikkäämpi, hieman leveämpi ja pitempikin.

      Hintataso on jokseenkin samaa luokkaa, Silver hivenen edullisempi.

      Silveriin suunniteltu moottori on Mercury 80 hp ja Busteriin 80 hv Jammu. Jammu Buster tuntuu varmemmalta ratkaisulta mielikuvana kuin Silver ja Mercury. Tunne ei perustu mihinkään faktaan, enempi mielikuva, jolle en tiedä perustetta.

      Honda 90 olisi yhtenä vaihtoehtona Silveriin. Pitkä takuu puoltaisi Hondaa.

      Pitänee vielä hetki pohtia

      • merkki987

        Jos katsot noiden moottoreiden kopan alle, niin huomaat, että ovat lähtöisin samalta valimolta. Onhan siellä ympärillä olevissa osissa toki eroja. Kumman hyväksi?? Enpä tiedä.

        Uusi Honda on ilmeisen kehittynyt ja kevyt moottori. Kokemusta sen luotettavuudesta ei ole, mutta ovathan Hondat olleet yleensä kestäviä ja toimivia sen jälkeen kun lastentaudit on toisena kesänä saatu pois.


      • hoppia

        Mercun 80hp - 175kg
        Hondan 90hp - 165kg
        Suzuki 90hp - 190kg
        Yamaha 80hp - 170kg
        Evarin 90hp - alle 150kg.
        Tohatsu 90hp - alle 150kg.

        Hondaan päädyin itse takuun & uuden laihaseosmallin takia. Meitsillä Honda polttanut haukan perässä luokkaa 11-14L/h riippuen vähän siitä mitä on touhuttu - eli aika kevyellä menee. Vakio alurusetilla haukka ottaa 2päällä n.36kn ja kestää riuhtoa & trimmailla miten ylös tahansa.. eli suht onnistunut setti.. puhumattakaan tosiaan siitä että kippo oikeasti l-ä-h-t-e-e tarvittaessa vaikka kuormaa olis enemmänkin.

        Lisäksi tosta Hondan uudesta 90hp mallista saatiin jaappanin poikien toimesta viime kesän lopulla käyntihäiriöt korjattua, joten lienee aika turvallinen hankinta tänä päivänä jo. Hondan uudet mallithan perinteisesti käy aina huonosti suomibensalla alkuun kunnes niihin saadaan tehtaalta uudet säädöt suomea varten.

        Kannattaa toki ajaa molemmat veneet jos vain mahdollista - katsoa miten sopii käteen & miten niissä mahtuu oleilemaan... ynnä kiinnittää huomiota just tohon uisteluvauhdin suuntavakavuuteen. Toki - kaikki tämän tyypin veneethän ovat enemmän tai vähemmän levottomia runkonopeuksilla.

        Ei muuta kun Lykkyä veneen hankintaan!


      • ???? oletko saanut
        hoppia kirjoitti:

        Mercun 80hp - 175kg
        Hondan 90hp - 165kg
        Suzuki 90hp - 190kg
        Yamaha 80hp - 170kg
        Evarin 90hp - alle 150kg.
        Tohatsu 90hp - alle 150kg.

        Hondaan päädyin itse takuun & uuden laihaseosmallin takia. Meitsillä Honda polttanut haukan perässä luokkaa 11-14L/h riippuen vähän siitä mitä on touhuttu - eli aika kevyellä menee. Vakio alurusetilla haukka ottaa 2päällä n.36kn ja kestää riuhtoa & trimmailla miten ylös tahansa.. eli suht onnistunut setti.. puhumattakaan tosiaan siitä että kippo oikeasti l-ä-h-t-e-e tarvittaessa vaikka kuormaa olis enemmänkin.

        Lisäksi tosta Hondan uudesta 90hp mallista saatiin jaappanin poikien toimesta viime kesän lopulla käyntihäiriöt korjattua, joten lienee aika turvallinen hankinta tänä päivänä jo. Hondan uudet mallithan perinteisesti käy aina huonosti suomibensalla alkuun kunnes niihin saadaan tehtaalta uudet säädöt suomea varten.

        Kannattaa toki ajaa molemmat veneet jos vain mahdollista - katsoa miten sopii käteen & miten niissä mahtuu oleilemaan... ynnä kiinnittää huomiota just tohon uisteluvauhdin suuntavakavuuteen. Toki - kaikki tämän tyypin veneethän ovat enemmän tai vähemmän levottomia runkonopeuksilla.

        Ei muuta kun Lykkyä veneen hankintaan!

        tarjouksia hinnoista?


      • Valita
        ???? oletko saanut kirjoitti:

        tarjouksia hinnoista?

        Hinnat hieman vaihtelevat ja tarjolla on myös joitakin ylivuotisia veneitä ja moottoreita. Lisäksi meillä on oma varusteluettelo, joka lisää hintaa melkoisesti. Pelkät vene ja moottoripaketti n 20 500 /- 1 000 €. Mikäli joku osaa antaa vinkkiä edullisesta myyjästä, niin otan nöyrän kiitollisena tiedon vastaan.

        Onko todella niin, että Yamaha ja Mercury käyttävät samaa lohkoa? Kuulostaa kyllä ihan järkevältä.

        Kiitos asiallisista ja hyvistä neuvoista..


      • hoppia
        ???? oletko saanut kirjoitti:

        tarjouksia hinnoista?

        Silver Hawk DC ja Honda BF 90 DK0 LRTW 20500,-
        Moottoriasennus 100,-
        Takakuomu asennettuna (sis. tuulisuoja) 950,-
        Takatyynyt asennettuna 250,-
        Pehmustetut istuimet ja suojahuput 500,-
        4 kpl vapatelineitä 150,-
        Rekisterivarustus 150,-
        Lowrance 7200 C kartta asennus 1400,-
        Traileri Aku 1300 VTP 1700,-


      • hoppia
        hoppia kirjoitti:

        Silver Hawk DC ja Honda BF 90 DK0 LRTW 20500,-
        Moottoriasennus 100,-
        Takakuomu asennettuna (sis. tuulisuoja) 950,-
        Takatyynyt asennettuna 250,-
        Pehmustetut istuimet ja suojahuput 500,-
        4 kpl vapatelineitä 150,-
        Rekisterivarustus 150,-
        Lowrance 7200 C kartta asennus 1400,-
        Traileri Aku 1300 VTP 1700,-

        Ja trailerihan oli siis 1000nen aku, ei 1300.


    • on valinta

      Helppo valinta.

      Mulle ei kelpaisi kumpikaan maksalaatikkovuoka ..

      • mutta mitä

        Minäkin olen pitäytynyt ja pitäydyn lasikuidussa jatkossakin, mutta se on oma valintani. Jos joku toinen haluaa alun niin se on hänen valintansa eikä minulle kuulu pätkääkään.


    • veneilijä-Make

      Ei ole kokemusta kyseisistä malleista, mutta molemmista merkeistä on. Hyviä veneitä varmasti molemmat, mutta Silverin lasikuitu sisustus ei ole minun mielestäni erityisen kätevä. Silver näyttää sisältä kyllä veneliikkeessä hyvältä, mutta käytössä valkoinen lasikuitusisus on aina likaisen näköinen ja kengät vetää mustaa viivaa valkoiseen pintaan.

    • Silver Hawk

      Ostettu uutena 2006. Moottorina Suzuki DF90.
      Olisin ostanut Yamahan F80 koneella, mutta viimemetreillä myyjä ehti myyymään tuon Yamahan ja tarjosi Suzukin samaan pakettihintaan (19500 asennuksineen ja pikkulisukkeineen). Moottorina Suzuki tuntuu oikein laadukkaalta ja ruutia on sopivasti. Painava konehan se on mutta se ei ole vielä suuremmin haitannut.

      Mielestäni ei pidä paikkaansa, että valkoinen lasikuitusisuta näyttää aina likaiselta. Tarpeen vaatiessa peseminen on helppoa (patjoja kun ei ole). Minulle tuo yhtenäinen lasikuitusisusta oli yksi ostokriteeri verrattuna Busteriin. 2006 Buster vaihtoehto olisi ollut L tai XL. L oli mielenkiintoinen mutta pienten lasten kanssa veneillessä Hawk tarjosi mielestäni suurempaan hintaansa nähden riittävästi lisää venettä. XL oli sitten taas pykälää kalliimpi ja sitä eroa en tohtinut enää maksaa (muutoin olisi ollut kaiketi parempi tai ainakin tilavampi vene). Hawk oli siis sopiva kompromissi Buster mallien välissä. X mallista ei ole kokemusta. Vähän kuitenkin vierastan irroitettavia laatikoita niin käteviä kuin ne saattavat ollakin. Neliömäinen laatikko ei mielestäni ole monikäyttöinen muodoltaan säilytystilana.

      Pidän Silver Hawkia edelleen hyvänä veneenä. Itse en ole katunut ostosta. Hoppian hyvät kommentit pitänevät paikkaansa. En tiedä sitten onko tuossa kokoluokassa venettä missä ei olisi moitittavaa. Koneeksi ostaisin ehkä tulevan painonpudotuksen kokeneen Suzuki DF90 (n. 1500 cm3) tai sitten uuden Hondan 90.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe