Autolla ajamisesta Azoreilla

tinsu

Lomailemme Ponta Delgadassa 14.4. alkaen viikon.
Vuokraamme auton kahdeksi päiväksi, onkohan sopiva aika että ehtii nähdä suht paljon? Jostakin luin, että Ponta Delgadasta on vain puolen tunnin ajomatka Furnasiin. Onko näin?
Tiet kai ovat hyvässä kunnossa, mutta tekevätkö korkeuserot paljon lisää " matkaa"? Uskaltaako heikkohermoinen ajaa yleensä korkeilla teillä?
Mitkä seudut/kaupungit/kylät pitäisi ainakin nähdä?
KIITOS TIEDOISTA!

9

2681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parissa päivässä autolla kiertäen ehtii nähdä saaremme päänähtävyydet. Siitä minulla on itsellä kokemus viime kesältä.

      Maisemallisesti kauneinta ovat saaremme itä- ja koillisosat, reitti Ponta Delgada - Lagoa - Vila Franca do Campo - Ponta Garça - Furnas - Povoação -Faial da Terra - Água Retorta - Nordeste ja sieltä pohjoisrantaa pitkin esim. Ribeira Granden kautta takaisin Ponta Delgadaan.

      Käynnin Lagoa do Fogolla voi yhdistää retkeen saaremme länsi- ja luoteisosaan, jossa pääasiallinen kohde on Sete Cidadesin kaksoiskraaterijärvi ja Sete Cidadesin pikkukylä. Samalla matkalla voi myös tutustua Caldeira Velhaan Ribeira Granden lähellä.

      Lagoa do Fogo on usein usvan peitossa. Vuori, Serra de Água de Pau, jolla tämä kraaterijärvi sijaitsee, näkyy Ponta Delgadaan.

      Suosittelen ajoa Sete Cidadekseen reittiä Ponta Delgada - Relva - Feteiras - Ginetes - Várzea, josta käännytte oikealle kohti Sete Cidadesia. Tämä rantatie on kaunis ja matkalla saattaa nähdä vielä hyvin perinteistä azorilaista elämänmuotoa, mm. aaseja ja maitokuskeja tonkkineen.

      São Miguelin saari on pinnanmuodoiltaan kumpuilevaa, korkein huippu, Pico da Vara on noin 1100 m korkea. Turistille helpoimmin havaittavat Jyrkänteet ovat saaremme rannoilla eivätkä tiet kulje kovin lähellä merta, eivät ainakaan jyrkänteiden reunoilla. Muistini mukaan etäisyys tiestä rantaan on yleensä varsin turvallinen.

      Yllä mainitsin sekä suurempia että pienempiä paikkoja, joilla matkailijat yleensä vierailevat. Matkan varrella on runsaasti näköalapaikkoja, jotka alkavat sanalla Ponta. Teiden kupeessa on myös runsaasti lepopaikkoja, jopa näköalapaikoilla grillausmahdollisuuksin.

      Furnaksen "kraaterikylä" on tuliperäisyytensä ja vehmautensa vuoksi erittäin mielenkiintoinenen. Siellä voi helposti viettää päivän, etenkin jos poikkeaa samalla Lagoa do Fogolla ja/tai Caldeira Velhassa (rehevien saniaispuiden ympäröimä mineraalivesiallas). Etenkin tutustumisen arvoinen on Terra Nostran vanha puistomainen kasvitieteellinen puutarha.

      Portugalilaiset rakastavat vauhdin hurmaa. Niinpä turistin on syytä päästää sopivassa paikassa takana kärkkyvä azorilainen autoilija ohitseen. Liikenne on joustavaa yhteispeliä eikä tiukkapipoista säännöistä kiinnipitoa. Jalakulkijalla annetaan kernaasti mahdollisuus ylittää tie.

      Pysäköityyn autoon ei kannata jättää mitään näkyville ja arvoesineet on joka tapauksessa syytä jättää hotelliin ja pitää kamera aina mukanaan.

      • tinsu

        Tuhannesti kiitoksia reittiehdotuksista! Suuri apu kun tuijotellaan täällä karttaa ja suunnitellaan!
        Hienoa myös, että aina jaksat vastailla usein samantapaisiinkin kysymyksiin joita tuntuu nyt riittävän monella! KIITOS!!!!


    • Lyijyjalka

      Lisäkysymys: onko paljon moottoriteitä tai muita hyväkuntoisia teitä, joilla voi paahtaa 100 kmh. Esim. paljon mahtaa noin suunnilleen kestää esim. Ponta Delgada - Nordeste? Elikkäs pitäneekö lähteä aamuhämärissä köröttämään, että ehtii ennen pimeätä takaisin?

      • Tässä viestiketjussa kuvaamallani reitillä Ponta Delgasta Nordesteen taitaa olla pätkä moottoritietä Ponta Delgadan ja Lagoan välillä. Moottoritietä on myös Ponta Delgadan ja Ribeira Granden välisellä osuudella.

        Nordesteen on Ponta Delgadasta matkaa kai runsaat 80 km. Luonnonnkauneus eivät ole Nordesten kuntakeskuksen taajamassa vaan Ponta Delgadan ja kyseisen taajaman välillä.

        On pikemminkin syytä valita pikkuteitä, sillä niillä kohtaa paikallista elämänmenoa. Tiet ovat itäsuunnalla suhteellisen hyvässä kunnossa. Pohjoisrannikkolla välillä Mosteiros - Ribeira Grande on hieman epätasaista, mutta sielläkin pärjää.

        Täällä etäisyydet ovat sen verran pieniä, että päivän ajomatkan aikana ehtii nähdä paljon. Aurinko nousee Ponta Delgadan horisontissa tällä hetkellä pian seitsemän jälkeen ja laskee vajaat 12 tuntia myöhemmin, joten valoisa aika on ihan mukavan pituinen.

        Teiden kunnosta ja ajokukokemuksista on Azorit-palstalla kirjoiteltu aikaisemminkin. Nämä viestit löytyvät tämän palstan alussa olevalla hakutoiminnolla, joka tuo esiin myös ne viestit, joita ei enää näytetä.


    • sissi

      ..en minäkään ollut mikään rautahermoinen, vaan hengissä selvittiin. Kaupungissa on erittäin kapeat kadut ja mielestäni paljon yksisuuntaisia katuja. Kun löydät kaupungista ulos, niin eniten oikeastaan jännitystä toi lehmälaumat - ei niinkään korkeuserot. "Lehmäparvi" voi pyrähtää moottoritielle paimen perässä juosten. Kannattaa olla varuillaan ja seurata liikennemerkkejä (kolmio missä lehmänkuva;)
      Mukavia ajopäiviä!

      • capricorn82

        Uskaltaako vuokrata auton Azoreilla ja lähteä itsenäisesti tutkimaan saarta? En ole aiemmin ulkomailla vuokrannut autoa, joten hieman harkitsevainen ja pelokas olen ajamaan vieraassa maassa ja paikassa. Vuokrahinnat eivät ole korkeita ja säästäisi ison summan verrattuna jos kävisi Hispanian retkillä.


      • capricorn82 kirjoitti:

        Uskaltaako vuokrata auton Azoreilla ja lähteä itsenäisesti tutkimaan saarta? En ole aiemmin ulkomailla vuokrannut autoa, joten hieman harkitsevainen ja pelokas olen ajamaan vieraassa maassa ja paikassa. Vuokrahinnat eivät ole korkeita ja säästäisi ison summan verrattuna jos kävisi Hispanian retkillä.

        Autoilukulttuurista Portugalissa on käyty keskustelua aika paljonkin tällä palstalla. Myös Azorien erikoispiirteitä on käsitelty. Nämä keskustelut löytyvät tämän palstan alussa olevalla hakutoiminnolla.

        Myös omatoimiretkeilyn ja Hispanian retkille osallistumisen eroja on näillä sivuilla käsitelty.

        Jos matkaajia on vähintään kaksi samasta perheestä, niin autonvuokraus puhtaasti taloudellisessa mielessä kannattaa. Oma kulkuneuvo tuo myös joustavuutta retkien suunnitteluun esim. sään suhteen. Tämä toki edellyttää sitä, että pystyy saamaan selvää paikallisista sätiedotuksista joko televisiossa tai lehdissä.

        Omatoimiretkeilijä toimii myös omana oppaanaan. Matkanjärjestäjän retkillä tietoa kohteista antavat matkanjärjestäjän oppaat.

        Kolmas vaihtoehto on taksin käyttö, josta siitäkin on hiljattain tällä palstalla kerrottu.
        Sareltamme löytyy taksinkuljettajia, jotka ovat perehtyneet kiertoajeluihin ja ovat samalla varsin asiantuntevia oppaita. He tuntevat saaremme tiet kuin omat taskunsa ja ajavat varsin rauhallisesti. Minulta saa tällaisten taksien yhteystietoja.

        Teimme juuri sukulaistemme kanssa parina päivänä noin 7,5 tunnin retket, joista maksoimme kummastatakin 120 euroa. Taksa on 16 euroa/t. Sen lisäksi täällä on tapana antaa 10 prosentin tippi. (Kummatkin ilmeisesti hieman pyöristivät hintoja alaspäin.) Neljän hengen lounaaat maksoivat 47,50 e ja 48,50 e tipit mukaanlukien. Ilmeisesti selvisimme jonkin verran halvemmalla kuin mitä olisimme maksaneet matkanjärjestäjän vastaavista palveluista. Lisäksi meillä oli mahdollisuus pysähtyä siellä, missä halusimme ja kuljettajilta tuli runsaasti tietoa ja ehdotuksia mielenkiintoisista pysähtymispaikoista. Sitä paitsi valitsimme sääennusteen mukaisesti juuri viikon aurinkoiset päivät retkillemme

        Lounaat olivat ihan kunnon lounaita, eli halvemmallakin voi toki syödä.

        Portugalilainen autoilija rakastaa vauhdin huumaa. Hän ajaa kovaa, on hieman kärsimätön ja ohittaa varomattomasti. Mutta samalla hän erittäin joustava ja autoilijoiden kesken on hyvä yhteispeli. Tietyissä tapauksissa hän on myös kärsivällinen, esim. Ponta Delgadan kapeilla yksisuuntaisilla kaduilla hän odottaa kiltisti, niin että edellä oleva autoilija purkaa kuormansa kotiin ja parkkeeraa autonsa. Toisin kuin keskiverto suomalainen autoilija, hän pysähtyy suojatien eteen nähdessään jalankulkijan olevan aikeissa ylittää katua.

        Tiet São Miguelilla ovat yleisesti ottaen erittäin hyvässä kunnossa. Ne ovat paikka paikoin pinnanmuodoista johtuen mutkaisia ja mäkisiä. Mielestäni viitoitus on aika hyvä, vaikka muistan jonkun olleenkin toista mieltä. Liikenne taajamien ulkopuolella on aika vähäístä. Tosin paikalliset ajavat sielläkin kovaa, mutta heidät kannattaa vain päästää sopivassa tilanteessa ohi. Niin meidän taksimmekin tekivät.

        Teillämme kuljetetaan silloin tällöin lehmiä laitumelta toisella. Tällaiseen kuljetukseen autoilija saattaa törmätä. Tien päällä liikkuvista lehmistä tosin varoitetaan merkeillä aivan samoin kuin Suomessa hirvistä.

        Koska maatalous tuottaa noin 70 prosenttia saartemme kansantuotteesta, tiellä liikkuu paitsi lehmiä myös traktoreita työkoneineen sekä pieniä tavarakuljetukseen käytettäviä mopoajoneuvoja. Jonkun verran ajetaan myös moottoripyörillä sekä skoottereilla. Polkupyöräilijöitä näkyy vain nimeksi ja he ovat 99 prosenttisesti turisteja.

        Monet matkailijat vuokraavat auton käyttöönsä ja olen saanut sen kuvan, että he ovat varsin tyytyväisiä autolla liikkumiseen saarellamme.

        Huomatkaa, että autoon ei kannata jättää mitään omaisuutta näkyviin, kun se on parkissa.

        Säästäminen liikkumisessa on suhteellinen käsite. Tarvittaessa saaremme päänähtävyydet kiertää parissa päivässä. Jos retket tekee kiireettä, niihin kuluu 7-7,5 tuntia/päivä. Jos retkistä selviää huoletta ja vaivatta taksin käytöllä runsaalla 100 eurolla per päivä, valitsen itse ilman muuta taksin auton- vuokrauksen sijasta, mutta jokainen päättää itse kohdaltaan omilla kriteereillään.


      • dive poin
        masseur kirjoitti:

        Autoilukulttuurista Portugalissa on käyty keskustelua aika paljonkin tällä palstalla. Myös Azorien erikoispiirteitä on käsitelty. Nämä keskustelut löytyvät tämän palstan alussa olevalla hakutoiminnolla.

        Myös omatoimiretkeilyn ja Hispanian retkille osallistumisen eroja on näillä sivuilla käsitelty.

        Jos matkaajia on vähintään kaksi samasta perheestä, niin autonvuokraus puhtaasti taloudellisessa mielessä kannattaa. Oma kulkuneuvo tuo myös joustavuutta retkien suunnitteluun esim. sään suhteen. Tämä toki edellyttää sitä, että pystyy saamaan selvää paikallisista sätiedotuksista joko televisiossa tai lehdissä.

        Omatoimiretkeilijä toimii myös omana oppaanaan. Matkanjärjestäjän retkillä tietoa kohteista antavat matkanjärjestäjän oppaat.

        Kolmas vaihtoehto on taksin käyttö, josta siitäkin on hiljattain tällä palstalla kerrottu.
        Sareltamme löytyy taksinkuljettajia, jotka ovat perehtyneet kiertoajeluihin ja ovat samalla varsin asiantuntevia oppaita. He tuntevat saaremme tiet kuin omat taskunsa ja ajavat varsin rauhallisesti. Minulta saa tällaisten taksien yhteystietoja.

        Teimme juuri sukulaistemme kanssa parina päivänä noin 7,5 tunnin retket, joista maksoimme kummastatakin 120 euroa. Taksa on 16 euroa/t. Sen lisäksi täällä on tapana antaa 10 prosentin tippi. (Kummatkin ilmeisesti hieman pyöristivät hintoja alaspäin.) Neljän hengen lounaaat maksoivat 47,50 e ja 48,50 e tipit mukaanlukien. Ilmeisesti selvisimme jonkin verran halvemmalla kuin mitä olisimme maksaneet matkanjärjestäjän vastaavista palveluista. Lisäksi meillä oli mahdollisuus pysähtyä siellä, missä halusimme ja kuljettajilta tuli runsaasti tietoa ja ehdotuksia mielenkiintoisista pysähtymispaikoista. Sitä paitsi valitsimme sääennusteen mukaisesti juuri viikon aurinkoiset päivät retkillemme

        Lounaat olivat ihan kunnon lounaita, eli halvemmallakin voi toki syödä.

        Portugalilainen autoilija rakastaa vauhdin huumaa. Hän ajaa kovaa, on hieman kärsimätön ja ohittaa varomattomasti. Mutta samalla hän erittäin joustava ja autoilijoiden kesken on hyvä yhteispeli. Tietyissä tapauksissa hän on myös kärsivällinen, esim. Ponta Delgadan kapeilla yksisuuntaisilla kaduilla hän odottaa kiltisti, niin että edellä oleva autoilija purkaa kuormansa kotiin ja parkkeeraa autonsa. Toisin kuin keskiverto suomalainen autoilija, hän pysähtyy suojatien eteen nähdessään jalankulkijan olevan aikeissa ylittää katua.

        Tiet São Miguelilla ovat yleisesti ottaen erittäin hyvässä kunnossa. Ne ovat paikka paikoin pinnanmuodoista johtuen mutkaisia ja mäkisiä. Mielestäni viitoitus on aika hyvä, vaikka muistan jonkun olleenkin toista mieltä. Liikenne taajamien ulkopuolella on aika vähäístä. Tosin paikalliset ajavat sielläkin kovaa, mutta heidät kannattaa vain päästää sopivassa tilanteessa ohi. Niin meidän taksimmekin tekivät.

        Teillämme kuljetetaan silloin tällöin lehmiä laitumelta toisella. Tällaiseen kuljetukseen autoilija saattaa törmätä. Tien päällä liikkuvista lehmistä tosin varoitetaan merkeillä aivan samoin kuin Suomessa hirvistä.

        Koska maatalous tuottaa noin 70 prosenttia saartemme kansantuotteesta, tiellä liikkuu paitsi lehmiä myös traktoreita työkoneineen sekä pieniä tavarakuljetukseen käytettäviä mopoajoneuvoja. Jonkun verran ajetaan myös moottoripyörillä sekä skoottereilla. Polkupyöräilijöitä näkyy vain nimeksi ja he ovat 99 prosenttisesti turisteja.

        Monet matkailijat vuokraavat auton käyttöönsä ja olen saanut sen kuvan, että he ovat varsin tyytyväisiä autolla liikkumiseen saarellamme.

        Huomatkaa, että autoon ei kannata jättää mitään omaisuutta näkyviin, kun se on parkissa.

        Säästäminen liikkumisessa on suhteellinen käsite. Tarvittaessa saaremme päänähtävyydet kiertää parissa päivässä. Jos retket tekee kiireettä, niihin kuluu 7-7,5 tuntia/päivä. Jos retkistä selviää huoletta ja vaivatta taksin käytöllä runsaalla 100 eurolla per päivä, valitsen itse ilman muuta taksin auton- vuokrauksen sijasta, mutta jokainen päättää itse kohdaltaan omilla kriteereillään.

        Tulin hiljattain kahden viikon lomalta sao miguelin saarelta. Ajoimme vaimoni kanssa autolla n. 400km ja skootterilla reilut 200km jonka saa keskustasta 25€/vrk. Masseurin vastaus oli lähes kaikenkattava. Tosi tien kunnosta täytyy sanoa että niin itä kuin läsipäässäkin saarta on pitkiä pätkiä erittäin huonokuntoista asfalttitietä. Pääsääntöisesti oli kuitenkin ilo ajella hyväkuntoisilla teillä.
        Ajovaloja ei käytetä päivisin ja jos käyttää tunnistavat paikalliset siitä turistin. Vastaan tuleva vilkuttaa yleensä valoja jos tulossa on jokin este esim. lehmiä. Räikkää käytettään usein. Sillä ilmoitetaan esim. kävelijöille että mutkan takaa tulee auto. Liikenne on vähemmän kurinalaista kuin suomessa ja onnettomuudet ovat ilmeisen yleisiä. Itse näimme yhden kolarin ja 3:ssa eri paikassa saarta huomasin tuulilasin sirpaleita vielä ajoradallakin.


      • dive poin kirjoitti:

        Tulin hiljattain kahden viikon lomalta sao miguelin saarelta. Ajoimme vaimoni kanssa autolla n. 400km ja skootterilla reilut 200km jonka saa keskustasta 25€/vrk. Masseurin vastaus oli lähes kaikenkattava. Tosi tien kunnosta täytyy sanoa että niin itä kuin läsipäässäkin saarta on pitkiä pätkiä erittäin huonokuntoista asfalttitietä. Pääsääntöisesti oli kuitenkin ilo ajella hyväkuntoisilla teillä.
        Ajovaloja ei käytetä päivisin ja jos käyttää tunnistavat paikalliset siitä turistin. Vastaan tuleva vilkuttaa yleensä valoja jos tulossa on jokin este esim. lehmiä. Räikkää käytettään usein. Sillä ilmoitetaan esim. kävelijöille että mutkan takaa tulee auto. Liikenne on vähemmän kurinalaista kuin suomessa ja onnettomuudet ovat ilmeisen yleisiä. Itse näimme yhden kolarin ja 3:ssa eri paikassa saarta huomasin tuulilasin sirpaleita vielä ajoradallakin.

        Portugalin liikenneonnettomuustilastoja on käsiteltyjä näillä sivuilla aikaisemmin. Ne ovat valitettasti EU:n synkimpiä. Yleisimmät syyt onnettomuuksiin ovat liian kova nopeus, kuljettajan virharviointi ja alkoholi. Portugalilaiset itse syyttävät tyypillisesti onnettomuuksista teiden huonoa kuntoa.

        São Miguelilla ja etenkin Ponta Delgadassa käytetään "porsaita" teillä monin paikoin vauhdin hillitsemiseksi.

        Azoreilla kuolee liikenneonnettommuksissa vuosittain vajaa kolmekymmentä ihmistä. Asukkaita yhdeksällä saarellamme on n. 240 000; autoja on runsaasti, tarkkaa lukua en tiedä.

        Koko Portugalin vuosittainen liikennekuolemien lukumäärä on noin 850. Portugalissa on n. 10,5 miljoonaa asukasta.

        Azorilla käyvät suomalaiset ovat varmasti ajaneet monissa ajokulttuureissa ja selviävät varsin hyvin myös ajomeiningistä täällä, sillä ei se niin hirveää ole. Yllä olevat luvut ovat kuitenkin faktaa.

        Taksin ja bussiretkien lisäksi saareemme voi tutustua myös reittibusseilla. Bussiliikennettä São Miguelillä on käsitelty aikaisemmissa keskusteluissa, mutta voin toki kertoa siitä uudelleen, jos joku haluaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe