Olin juuri reissussa Etelä-Euroopassa ja tietenkin refluksitautini paheni tuon viikon aikana kun en pystynyt syömään mahalleni ystävällisiä ruokaa. Loma meni pidemmin odotellessa kotiin pääsyä kaurapuurolautasen ääreen.
Haluaisin kuulla vinkkejä muilta refluksitautisilta miten selviätte ulkomailla matkustelusta? en haluaisi lopettaakaan rakasta harrastustani refluksitaudin takia..
Refluksitauti+matkustaminen
14
1226
Vastaukset
- refluksikurkku
Miehellä UC ja minulla refluksi.
Matkalle lähdettäessä leseet/hiutaleet/Ryvitat mukaan ellei tiedetä, että
määränpäässä kyseisiä aineita saa varmasti.
Yleensä pyritään ottamaan huoneistohotelli/
huoneisto, jotta päästään syömään meille
tervellisempää ruokaa. Ruoan tekemiseen ei
käytetä paljon aikaa (kumpikin tekee usein omansa). Eka päivänä bongataan
monipuolisin kauppa ja tyydytään tarvikkeisiin
mitä löytyy. Joskus haetaan oppaista
(Let's go to .... sarja tai netti) etukäteen
paikan tietoja. Sängyn päädyn saa kohotettua
eri pyynnöstä (refluksia esiintyy ympäri maailmaa).
Kyseinen menetelmä on parempi kuin yrittää
tasapainottaa kurkku/ruokatorvi uudelleen
vain parin viikon reissun takia. Vaikka osa
ruokakulttuurista jää ehkä kokematta (rehellisesti sanoen osa taitaisi jäädä ihan muutenkin), nautitaan matkasta täysillä
muuten.- refluksi
vielä tiennyt yskäni syytä,epäilin ilmastoa ja kaikkea mahdollista.
Kerran 2 viikon lomalla Thaimaassa,huomasin että ihan samanlaista yskimistä oli sielläkin,ja en voinut mennä ravintolaan syömään jo pelkästään ne mausteiset tuoksut ja eritysesti kävi kurkunpäähän ne "raketit",jota räjähteli niissä,onko ne jotain uskonnollisia juttuja vai "suitsukkeitako" liene.
Mutta kaikki kävi henkeen ja yskin,jostain kumman syystä lentokoneessa ei ole huno olla,olen paljon matkustellut lentämällä.
Myös risteilyilla on ihan samaa yskimistä ja varmasti vaikuttaa ruoka,sillä ei sais syödä kun mautonta ja rasvatonta,mutta ei sitä aina jaksa vaan syö kaikkea,kunnes taas yöt on yhtä rykimistä. - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
vielä tiennyt yskäni syytä,epäilin ilmastoa ja kaikkea mahdollista.
Kerran 2 viikon lomalla Thaimaassa,huomasin että ihan samanlaista yskimistä oli sielläkin,ja en voinut mennä ravintolaan syömään jo pelkästään ne mausteiset tuoksut ja eritysesti kävi kurkunpäähän ne "raketit",jota räjähteli niissä,onko ne jotain uskonnollisia juttuja vai "suitsukkeitako" liene.
Mutta kaikki kävi henkeen ja yskin,jostain kumman syystä lentokoneessa ei ole huno olla,olen paljon matkustellut lentämällä.
Myös risteilyilla on ihan samaa yskimistä ja varmasti vaikuttaa ruoka,sillä ei sais syödä kun mautonta ja rasvatonta,mutta ei sitä aina jaksa vaan syö kaikkea,kunnes taas yöt on yhtä rykimistä.Oletko tarkkaillut milloin et yski?
Mua yskii tai hengenahdistaa 80% yhdestä päivästä, toisena päivänä yskä/hengenahdistus alkaa vasta pääosin iltapäivällä, eli taukojakin on.
Olisi kyllä kiva tietää mistä tämä yskiminen ja hengenahdistus johtuu, kun ruuat ja juomat päivä toisensa jälkeen on samat.
Toki, jos iltapala on enemmän kuin kaksi leipää, niin sitten tulee hengenahdistus, mutta vaikuttaisi minusta, puhun siis itsestäni, että tuo refluksiyskä on osin stressiperäistä. Refluksiyskää on, mutta sitten kun sitä refluksiyskää on, rupeaa jotenkin stressaamaan sitä eli "ylihengittämään", jolloin yskää tulee lisää ja lisää. Tämä on mun diagnoosini, no huomenna on taas käynti vatsakirurgilla, jännityksellä odotan mitä se tuumailee, tuleeko uusia lääkkeitä mahdollisesti vai alkaako ehdottamaan leikkausta, josta, onneksi, saan tehdä itse päätöksen. Tuon vatsaan painaminen myös risoo ja ärsyttää, suorastaan turhauttaa!
Eilen kysyin tyttäreltäni kokeisiin, eli jouduin puhumaan, kurkku tuli sairaan kipeeksi mutta meni ohi kun ei tarvinnut enää höpöttää... - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
Oletko tarkkaillut milloin et yski?
Mua yskii tai hengenahdistaa 80% yhdestä päivästä, toisena päivänä yskä/hengenahdistus alkaa vasta pääosin iltapäivällä, eli taukojakin on.
Olisi kyllä kiva tietää mistä tämä yskiminen ja hengenahdistus johtuu, kun ruuat ja juomat päivä toisensa jälkeen on samat.
Toki, jos iltapala on enemmän kuin kaksi leipää, niin sitten tulee hengenahdistus, mutta vaikuttaisi minusta, puhun siis itsestäni, että tuo refluksiyskä on osin stressiperäistä. Refluksiyskää on, mutta sitten kun sitä refluksiyskää on, rupeaa jotenkin stressaamaan sitä eli "ylihengittämään", jolloin yskää tulee lisää ja lisää. Tämä on mun diagnoosini, no huomenna on taas käynti vatsakirurgilla, jännityksellä odotan mitä se tuumailee, tuleeko uusia lääkkeitä mahdollisesti vai alkaako ehdottamaan leikkausta, josta, onneksi, saan tehdä itse päätöksen. Tuon vatsaan painaminen myös risoo ja ärsyttää, suorastaan turhauttaa!
Eilen kysyin tyttäreltäni kokeisiin, eli jouduin puhumaan, kurkku tuli sairaan kipeeksi mutta meni ohi kun ei tarvinnut enää höpöttää...eli iltapäivällä viimeistään alkaa "röhinä" ja kurkunselvitys.
Nyt kyllä kurkku ei ole yhtään punainen,ihme kyllä ja vaikka söin etikkakurkkua ja punajuurta aamiaisessa,ei polttele eli välillä on hyviä kausia joskin yskää jonkin verran joka päivä.
En tupakoi,ja joka aamu yskin.Vatsa on jotenkin nyt rauhottunut,ei turvotusta ehkä siksi ei ole niin ähky olo.
On hyvä tietää,miten lääkäri sanoo,onko eikkaus edessä?
Minulle viimeksi sano että sairaalaan tutkimuksiin ja leikkaukseen kun ei kerta Nexium auta,tähystys olis ensin,mutta katson vielä jonkin aikaa. - Outo lintu
refluksi kirjoitti:
eli iltapäivällä viimeistään alkaa "röhinä" ja kurkunselvitys.
Nyt kyllä kurkku ei ole yhtään punainen,ihme kyllä ja vaikka söin etikkakurkkua ja punajuurta aamiaisessa,ei polttele eli välillä on hyviä kausia joskin yskää jonkin verran joka päivä.
En tupakoi,ja joka aamu yskin.Vatsa on jotenkin nyt rauhottunut,ei turvotusta ehkä siksi ei ole niin ähky olo.
On hyvä tietää,miten lääkäri sanoo,onko eikkaus edessä?
Minulle viimeksi sano että sairaalaan tutkimuksiin ja leikkaukseen kun ei kerta Nexium auta,tähystys olis ensin,mutta katson vielä jonkin aikaa.on jonkinlaisessa harkinnassa?
Minulla leikkaus ei ole harkinnassa, lääkärit täällä ovat epäileväisiä elämänlaadun paranemisesta, päinvastoin toitotetaan koko ajan niistä leikkauksen jälkeisistä vaivoista, mutta katsotaan nyt mitä vatsakirurgilla on mielessä. - eivät kirjoittele?
Outo lintu kirjoitti:
on jonkinlaisessa harkinnassa?
Minulla leikkaus ei ole harkinnassa, lääkärit täällä ovat epäileväisiä elämänlaadun paranemisesta, päinvastoin toitotetaan koko ajan niistä leikkauksen jälkeisistä vaivoista, mutta katsotaan nyt mitä vatsakirurgilla on mielessä.Tuttavapiirissäni on onnistuneita leikkauksia.
Minut on onnistuneesti leikattu. Lääkärit sanoivat,että leikkauksissa on aina riski.
Refluksileikkauksien onnistumisprosentti osaavilla vatsakirurgeilla on ihan hyvä. - refluksi
eivät kirjoittele? kirjoitti:
Tuttavapiirissäni on onnistuneita leikkauksia.
Minut on onnistuneesti leikattu. Lääkärit sanoivat,että leikkauksissa on aina riski.
Refluksileikkauksien onnistumisprosentti osaavilla vatsakirurgeilla on ihan hyvä.enää leikkauksiin,ja antaa olla,pitää elää vaivansa kanssa,ei tässä muu auta.
- refluksi
refluksi kirjoitti:
enää leikkauksiin,ja antaa olla,pitää elää vaivansa kanssa,ei tässä muu auta.
refluksi elämääni ja hyväksyn lopulta,luovutan ei ole apua löytynyt.
- refluksi
refluksi kirjoitti:
refluksi elämääni ja hyväksyn lopulta,luovutan ei ole apua löytynyt.
refluksi elämääni,tiedän että olet ja pysyt,hyväksyn!
En ole saanut apua mistään,ja siksi sopeudun.
- refluksi
kyllä sellanen vaiva että pienessä ajassa muuttuu,oli aamulla ähky olo ja kun laitoin isomman aamiaisen eli paistettu kananmuna,punajuurta,kurkkua,etikkaliemessä,sillä tuorekurkku ei sovi.
Nyt on taas sellanen olo että ei hengenahdistusta,vaikka tuntuu "pumppaamista"jo ruokatorven alaosassa,mutta henki kulkee.
Stressi selvästi pahentaa oireita ja jos jotain stressaavaa,menee toipumiseen aikaa sillä tuntuu että koko kroppa on väsynyt.
Mutta,mitäs nyt.,..yskittää taas...,pahimmillaan yskäkohtaus joka 5 minuutti.- sisältö?
syöt varmaankin normaalisti terveellisemmin
refluksin kannalta, eikö niin?
Jos aamiaiseesi käytit paistettua kananmunaa
ja etikkakurkkua, ei ihme jos tuntuu
jo pumppaamista.
- refluksi
ei kyllä stressiä nyt ole ja kurkkuun nousi limaklöntti,eli refluksia varmasti on,aamiaiseta on tunti.Piti taas yskiä ja nyt tuntuu kurkku karhealle,eli on tässä takaisinvirtausta selvästi.Ja kutinaa kurkussa taas?
- Outo lintu
on aika ajoin itsellänikin.
- refluksi
kuplii kurkussa,samalla henkeä ahdistaa,kuuluu kurinaa eli ruoka seilaa edestakas taas..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421674Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo103995