Deprakinesta vielä .....

lääke vaihdokas...

Sairatuin kesällä -07 epilepsiaan ja heti lääkäri määräsi trileptalia. Kohtaukset eivät loppuneet, niin loppu vuodesta toiseksi lääkkeeksi kepraa. Eikä vieläkään ole kohtaukset loppuneet (n. 9 kohtausta/kk). Niinpä kävin tämän viikon maanantaina Kys:ssä ja vaihtoivat trileptalin deprakineen.Kertokaa kokemuksia trileptalin "purkamisesta" ja deprakinen aloituksesta. Onko sivuoireita? Jännittää valtavasti tämä muutos, koska se on ensimmäinen ja kuulee kaikenlaista....Onko deprakinea käyttäneillä millaisia sivuvaikutuksia? Painoa lääkäri pyysi tarkkailemaan, hiusten lähtöä ym...
Viime yön valvoin ja mietin, kyllä oli opiskelupäivä väsyttävä, iltaan kuitenkin meni.Eikä ole vielä tullut yhtään kohtausta tänä päivänä.

12

5705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anni74

deprasta
      paino nousi 10kg, hormoonitominta meni päin honkkelia ja elin kuin jossain horroksessa.

Olin 15v kun mulla lääke aloitettiin enkä tiennyt että mun olo ois lääkkeestä johtunut.En osannut vaatia lääkkeen vaihtoa. depra purettiin 4- vuotta sitten. sen jälkeen "heräsin" ja kroppa alko pelaamaan kunnolla.

lami tuli uudeksi lääkkeeksi ja silloin kaikki oli hyvin ja olo oli hyvä . Mutta lamista lähti teho ja keppra lisättiin rinnalle..siitä lähti taas uusi ruljanssi uusien sivuvakutksien kanssa.

• keskusteltu

keskusteluja

deprakine tappaa tunteet 21.02.2008:
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=3000000000000011&posting=22000000032991824

deprakine ja alkoholi, sekaisin bob 6.2.2008:
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=3000000000000011&posting=22000000032601079

deprakine vei yöunet, kokemuksia?? 31.01.2008:
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=3000000000000011&posting=22000000032413283

kova ahdistus deprakinesta 26.01.2008:
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=3000000000000011&posting=22000000032297431

Laaja linkki deprakinesta 01.02.2008:
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=3000000000000011&posting=22000000032467240

deprakine 20.11.2007
      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=3000000000000011&posting=22000000030771632

tuossa muutamia linkkejä missä on keskustelua deprakinesta ihan lähikuukausina pelkästään.

suomi24 voi myös hakea hakusanoilla keskusteluista laajalti.

mutta aiheeseen TÄNÄÄN, olen syönyt muutaman kuukauden deprakinea, hiukset on alkaneet kasvaa paremmin, ei suinkaan pudonneet, turvonnut olo on ollut, välissä vaatteet eivät mahdu päälle - kiloja voi tulla 20-30kg alussa jos ei tarkoin valvo itseään ja mitä syö. pahoinvointia on myös ollut ja vatsa ollut sekaisin, parissa kuukaudessa tottuu lääkkeeseen.
      minulle sopinut paremmin haittavaikutusten puolesta kuin aikaisemmin kokeillut lääkkeet.
      kohtaukset eivät ole täysin poissa kyllä vielä, mutta annos on aika alhainen.

• tyttö-80

Olen tällä palstalla monesti kertonut ja kyselly Deprakinesta. Itsellä neljän ja puolen vuoden kokemus. Kohtaukset lähti heti, kun annos nostettiin tarpeeks suureks (3 kertaa 500 mg). Se johti kovaan pahoinvointiin, mutta ei nyt pilannu koko elämää. Annosta laskettiin 2 kertaa 500mg. Huono-oli lähti melkein kokonaan, mutta kohtaukset ei tullu takas! Nyt neljä vuotta ilman kohtauksia.
      Hiukset vähän ohentunu, paino ennenmminki laskenu. Hormoonitoiminta normaali. Lääke on jättänyt pienen väsymyksen, mutta muuten saan olla onnellinen, koska kohtaukset Deprakine on pitäny kurissa.

• lekureita

Tuntuu käsittämättömältä, että karbamatsepiini (Trileptal) vaihdetaan ns. kakkoslääkkeeseen (deprakineen). Karba pitäisi vaihtaa joko toiseen karba-valmisteeseen tai okskarbaan mielestäni.

Minulla oli aikanaan sekä Trileptal että Deprakine, ja Deprakinesta oli pelkkää haittaa. Se lisäsi kohtauksia entisestään. Edeltänyt "kakkoslääke" oli Barbiphenyl. Deprakine vaihdettiin Rivatriliin, mutta Trileptal on edelleen.

• eräs gaijin

on okskarba (kuin myös Apydan). Mun käsitykseni mukaan Depra ei oo karban "kakkoslääke" koska karba ja okskarba on pääasiallisesti (ei tietenkään aina) paikallisalkuisiin kohtauksiin ja Deprakine suoraan yleistyviin. Eihän se aina niin suoraan mene mutta periaatteena.

Olikohan kuitekin niin, että Depra voi joskus toimia paikallisalkuisiin mutta karbat ei "ollenkaan" suoraan yleistyviin. No, ehkä tarkoititkin juuri tätä:)

• Itse oon todennu deprakinen hyväksi lääkkeeksi, se riippuu vähän annostuksestakin et onko tullu noita sivuoireita vai ei. Mun tapauksessa jos annos on iso, niin väsyneeks on tuntenu ja joskus oli vähä hiusten lähdön kanssa ongelmaa. Mut ny ku sopiva annostus, ei ongelmaa. :)

• löytyyköhän sopivaa???

Minulle ei deprakine sopinut ollenkaan. Mullakin on trileptal ja keppra sitten vaihdettiin deprakineen 2x 500 mg. Sivuoireina tuli jo aloituksesta toisena päivänä pahoinvointi sekä ripulointia ja väsymystä. Ehdin syödä 3,5 päivää ja soitin lääkkeen määränneelle lääkärille oireista, hän käski heti lopettaa lääkityksen. Sekä mennä heti samana päivänä maksa-arvo kokeisiin labraan. Onneksi arvot olivat normaalit, mutta lääkitys lopetettiin ja jatketaan entisillä tabuilla, samalla annostuksella. Toivottavasti mullekkin löytyy sopiva lääkitys, kun trileptal ei saa kohtauksia kuriin. Pelottaa jo etukäteen seuraava lääkekokeilu, huh huh...

• yks epileptikko

Mulla on käytössä Kepra 1500 x2 ja Deprakine 300 ja 600. Ensimmäiset 4 kuukautta oli karmean ökkö olo, mutta sitten sain närästyslääkettä joka on auttanut. Ei ole paino noussut (no varmaan kun ei tehnyt mieli syödä mitään kun oli paha olo, mut ei myöskään laskenut) Hiukset on edelleen päässä eikä sillä saralla ole mitään uutta. Väsynyt olen, mutta siihen voi olla muitakin syitä. Joudun toisinaan ottamaan lisäksi Diapamia "alkavaan" omituiseen epi-oireeseen, se auttaa myös.

• Onnekas...

Itselläni todettiin epilepsia v. 2006 ja siitä lähtien syöny deprakinea aamuin illoin. Nykyään 2x 500mg alkuun toki vähemmän. Ainoat sivuvaikutukset mitä deprakinesta itselleni tuli olivat muutamina alkukuukausina "hyper" aktiivisuus ja ruokahalun kasvu :D

• viiivavaan

ite syön depraa 2x800 (alussa 2x500) ja sivuvaikutuksia ei mielestäni ole ollut , ehkä vähän massaa tullut mutta ei kiloittain

• Hugo.

Itse olen popsinut tunnollisesti ja pienestä 11-vuotiaasta lähtien ja iän mittaan on tullut kalju ja kaljan juonnin myötä maha ja voin kuvitella olevani raskaana. Olen katos vauvakuumeessa;). Liikunnan myötä paino lähtee ja terveellisellä ruualla.

Vatsa on kuralla välillä, mutta mahdotonta sanoa mistä se johtuu. Ripulilääke auttaa siihen ja ei tule ainakaan nestehukka.

Eniten minua depprakinessa ärsyttää, että sitä syödään, vaikka ei tiedetä ainakaan käsittääkseni, että miten se kemiallisesti vaikuttaa aivoissa tai missä nyt vaikuttaako eli siis vaikutusmekanismi on tietämätön ja sen lääkeperuste on siinä, että on todettu olevan hyödyllinen epilepsiassa. Siis kokemuksen kautta eli empiiristä tietoa kai.

Olen syönyt yli 30 vuotta Depprakinea ja aivan mahdotonta sanoa, että miten olisi ilman sitä. Unohdan kyllä aika monesti ottaa lääkkeet ja joitain oireita saattaa tulla ja otan sitten lääkkeen, mutta itse Depprakinen unohtaminen ei lääkärien mukaan ole hirveän vaarallista vaan ottaa sitten seuraavan annoksen normaalisti.

Tiedän yhden tapauksen, joka jätti Depprakinen syömättä, koska paino nousi ja hiukset kuulemma lähti. Mitä itse naisista tiedän, niin kaikilla on painon nousua joskus ja hiuksia on viemärit täynnä heidän vierailun jälkeen ja he eivät todellakaan syö Kepraa. Tässä tapauksessa taisi vielä olla, että Depprakine auttoi epilepsiaan, mutta itse jätti pois, kun hiukset tippu kuulemma ja paino nousi. Naurattavaa minusta. Ensisijaista on kuitenkin tehokas lääke kohtausten kannalta.

Tämä tapaus jatkaa lääkekokeilujaan ja saa kohtauksia vieläkin ja kun kohtaukset hänellä kestävät vielä yli puoli tuntia (status epilepticus), niin oljenkorjen varassa on henki. Missä vaiheessa elämä ei ole enää elämisen arvoista?

• Toiveikkaana

Minullekin määrättiin kolme vuotta sitten ensimmäisen epilepsiakohtauksen saatuani Trileptalia. Ei sopinut minulle, huimasi ja oksetti koko ajan. Sitten alettiin Debrakine, 300mg aamuin ja illoin. Hiukan väsytti mutta ei mitään ihmeempää. Puoli vuotta sitten sain uuden kouristus- tajuttomuuskohtauksen ja annostus lisättiin 500mgaan aamuin illoin. Aloin väsyä ja muuttua apaattiseksi. Mikään ei kiinnosta ja nukkuisin koko ajan. Paino on noussut tänä puolessa vuodessa kolme kiloa ja elämänilo on poissa. Nyt lähdetään vaihtamaan lääke Keppraan ja toiveet on korkealla. Tsemppiä sinulle ja toivotaan että sopiva lääkitys löytyy, meille molemmille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 527
      8208
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      234
      2778
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2621
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      165
      2045
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1921
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1755
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1646
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1262
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1208
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1195
    Aihe