1.Kun/jos menitte lääkäriin tehtiinkö teille jokin hormonitesti ja jos tehtiin paljonko maksoi? (oliko julkinen vai yksityinen)
2.Korvaako kela tai vakuutus? Jos hirsutismia ei todettaiskaan niin korvaako vakuutus?
3.Jos hormonitestiä ei tehty, niin mitä muuta? Tuliko kalliiksi? Riittääkö riittävä "oma näyttö" esim. diane novan saamiseen?
(Mulla esim. voimakkaampaa karvoitusta vatsassa ja käsissä kuin äidilläni, vertailtu paljon. Omasta mielestäni hurja karvoitus kasvoissa siis leuassa ja ylähuulessa mutta äiti ei myönnä sen olevan pahaa johtuu kai siitä että ajelen, vahaan ja nypin paljon. Menkat tulee joskus myöhässä joskus ajoissa. Heittoa vain 3-7 päivää. En tiedä onko merkitsevää mutta toinen rintani on melkein kaksi kuppikokoa suurempi kuin toinen. Nämä kaikki vaivat siis on sika häiritseviä. V....... ihan sikana)
4.Mikä on paras lääkäri? Varaanko jonkun erikoislääkärin ja onko naislääkäri kenties ymmärtävämpi kuin mies?
(Mulla luultiin vuosi sitten että mulla olis ollu syöpä rinnassa ja tehtiin mammografia ja se toinen testi mikä nyt liene olikaan. Johtu siis tästä koko erosta. Kuitenkin lähetettiin kotiin koska olin niin nuori, lääkärit ajattelivat että kyllä se tasottuu vaikka olin jo 18v. ja kehitys selkeästi loppunut joskus 15v. Nyt oon 19v. ja karvotus lisääntyy kamalasti, pian 20v.)
ARVOSTAN ERITTÄIN PALJON YKSITYISKOHTASIA OMIA KERTOMUKSIA ASIASTA. MITEN TOIMITTE VINKKEJÄ JA KAIKKEA MUUTA ASIAAN LIITTYVÄÄ TÄRKEITÄ JUTTUJA!!! KIITOS JO ETUKÄTEEN MINUA JA MUITA TÄSSÄ KAMALASSA ASIASSA AUTTAVIA KOHTALOTOVEREITA!!!
hirsutismista kysymyksiä...
19
3612
Vastaukset
- PCOS
Oliskohan taustalla PCOS. Googletappa tietoa hakusanoilla PCO (polykystiset munasarjat) tai PCOS (polykystisten munasarjojen oireyhtymä). Jälkimmäiseen liittyy mm. hirutismia, hiustenlähtöä, ym. Molempiin liittyy vuotohäiriöitä, hedelmättömyyttä, ym. Useat PCO-potilaat ovat myös ylipainoisia, yksi syy lienee se että PCO:hon liittyy usein ns. insuliiniresistenssi (lihoo tavallista herkemmin). Lihavuus taas pahentaa oireita.
1. Minulla jossain vaiheessa määritettiin verestä hormoonit (opiskelijaterveyshuollossa). Mutta hoito aloitettiin jo aiemmin Diane Novalla. Uskoisin, että saat sen ihan puhumalla, koska esim. hirutismin oireet kyllä lääkäri näkee jos on muitakin oireita (pitkä kierto, välivuotoja, kipua munasarjojen kohdalla, ym.), niin kuvaile nekin. Polykystiset munasarjat gyne näkee ultralla. Aikoinaan kävin julkisella puolella (ja jouduin kokeilemaan useita e-pillereitä), mutta vasta gyne teki diagnoosin ja määräsi Diane Novat. Jos mahdollista suosittelen suoraan menoa gynen vastaanotolle.
2. Jos sinulla on erillinen sairasvakuutus, niin se saattaa korvata hoidot (selvitä asia vakuutusyhtiöstäsi). Kela korvaa osin ja omavastuu jää itselle (gynekäynnit, e-pillerit, ym.)
3. Minulle Diane nova määräättin jo ennen kuin todettiin PCOS (hormooniarvojen perusteella kai se lopullinen diagnoosi tehtiin, vaikka oireetkin täsmäsi)
4. Itselläni on ollut molempia lääkäreitä ja sanoisin, että miesgynekologit ovat asiantuntevampia (käyn useamman kerran vuodessa kontrollissa, tosin en PCOS:n takia) - Carvalita
Minulla on jonkin asteista hirsutismia, ei vaikea, myönnän sen itsekin, mutta häiritsevää kuitenkin.
Kankeita tummia/mustia partamaisia karvoja kasvaa jonkin verran leuassa ja yksittäin muutamia kappaleita poskilla.
Lisäksi tummia, vähän pehmeämpiä ja vaaleampia karvoja kasvaa ylähuulella, leuassa ja poskilla "partajouhien" seassa, alavatsalla ja muutama yksittäinen rinnoissa.
Ja näiden lisäksi vielä kohtuullisen vaaleita, mutta pitkiä karvoja kasvaa jälleen poskilla, leuassa, käsivarsissa ja nilkoissa.
Kärsin hiustenlähdöstä ja kainalo/häpykarvoitukseni näyttävät harvakasvuisina lähinnä säälittäviltä.. Kuukautiseni ovat olleet aiemmin hyvin epäsäännölliset, mutta ovat nyt viime aikoina säännöllistyneet, ehkä lievän painonpudotuksen ansiosta, ehkä eivät.
1. Kävin terveyskeskuslääkärin vastaanotolla. Ja tehdyt hormonitestit (prolaktiini, testosteroni ja jotain muita) sisältyivät maksamaani vuosimaksuun.
Mielestäni nuo hormonit kannattaa käydä testauttamassa julkisen kautta ja mennä sitten tarvittaessa testitulosten kanssa yksityiselle puolelle. Määrävät sieltä jotain lisää testejä jos tarvitsee, mutta tulee sinulle paljon halvemmaksi.
2. Yksityisellä käynnistä Kela korvaa aina pienen osan (esim. 90e lääkärinpalkkioista -toimistokuluja ei hyväksytä mukaan- taitaa Kelalta saada jotain 15e paikkeille takaisin. Ei siis kovin paljon.).
Vakuutuksen osalta sinun täytyy itse selvittää tilanne, koska kaikki riippuu vakuutuksesta jonka olet sattunut valitsemaan itsellesi.
3. Hormonitestin lisäksi tehtiin sisätutkimus ja sisäultraus munasarjojen ym. tilan selvittämiseksi. Munasarjoissani oli jonkin verran 'rakkuloita' ja muutama niistä oli isohko, mutta ei kuulemma oikein riittävää pco:hon (?).
Selviteltiin myös kuukautiskierto, vuotomäärät ja -päivät, kivut ja kivuttomuudet jne. Lääkäri katsoi karvoitustilannetta ja koska näin 30-vuotiaanakin vielä kärsin aknesta niin sitäkin tutkailtiin. Lisäksi rinnoistani tulee eritettä ja se asia mietittiin myös (mammografia ja ultrakuvat oli otettu jo aiemmin, ei syöpää/kasvaimia, vain rakkuloita, jotka voisivat liittyä pco:hon tai vastaavaan).
Ilmeisesti yksityisellä laskutetaan ultran käytöstä lisähintaa, mutta en tiedä paljonko. Sen hinta kuten labrojen hinnatkin pitäisi periaatteessa saada etukäteen tietoon jos kyselee yksityisen ajanvaraus/toimisto/neuvontanumerosta.
4. Paras lääkäri? Riippuu lääkäristä. Minulla oli hyvä terveyskeskuslääkäri (nainen). Mutta olen joskus käynyt myös yksityisellä gynekologilla (nainen) ja hän oli myös hyvä. Julkisella puolella olen käynyt miesgynekologilla, ja oli varmasti ammattilainen, mutta en pitänyt hänen tyylistään "työskennellä" alapäässäni. Se oli epämiellyttävää. Mutta saattoi johtua ihan ko. henkilöstä eikä niinkään siitä, että hän oli mies.
Lopuksi: Olisin saanut karvoitusongelmaan ja akneen e-pillerit ihan jo sen käynnin perusteella, ilman labrojakin. Mutta käynnin yhteydessä ilmeni, että verenpaineeni on liian korkea (ja myöhemmin selvisi sekin, että veressäni on aika paljon trombosyyttejä, jotka ilmeisesti ovat niitä jotka aiheuttavat tukoksia sopivissa olosuhteissa), joten en sitten kuitenkaan saanut pillereitä. Mahdollisuus niihin on, jos saan verenpaineen laskemaan. Siihen asti joudun kärsimään karvoista ja kaikesta muustakin.
Näin minun kohdallani.
Jos sinulla ei ole verenpaineongelmia eikä liikaa sukurasitteita tietyille vaivoille, niin en usko, että sinulla on mitään vaikeuksia saada vaikkapa niitä Diane Novia.- suruNa 29v.
Kuullosti kovin tutuilta nuo sinun vaivasi. Itsellänikin on lievää (?) liikakarvaisuutta, iho-ongelmia, vaikeaa hiustenlähtöä, karvakatoa tietyistä paikoista, munasarjoista löytynyt kysta. Rinnoistani tulee myöskin eritettä. Mitään diagnoosia en ole näistä saanut. Kuukautiset ovat olleet vuosia poissa, mikä johtunee käyttämistäni minipillereistä ja ehkä näistä ongelmistani. Kilpirauhasen vajaatoimintaa on, mutta se on hoidossa.
Kiinnostaisi kovasti tietää millaiset sinun (ja muidenkin) testosteroniarvot ovat olleet (Testo-V)? Minulla testosteroni oli 29. Lääkärit ovat tuota vähätelleet, vaikka selvästi kohollaanhan tuo on. Miten teillä toisilla?
Minullekaan eivät estrogeenia sisältävät e-pillerit kuten Diane Nova sovi (verenpaine, ylipaino). Sen sijaan käytössäni on hieman erityyppinen lääkevalmiste nimeltä Spiresis, jota halusin kokeilla lähinnä hiustenlähtöön. Se on varsinaisesti sydän-/verenpainelääke, mutta toimii ilmeisesti heikkona antiandrogeenina. En ole siitä ainakaan vielä apua saanut, mutta jatkan kokeilua, sillä se on käsittääkseni ainut ei hormonaalinen lääke, joka voi naisihmistä näissä asioissa auttaa. Kaikillehan ei tietysti tuokaan sovi. - nalle22
suruNa 29v. kirjoitti:
Kuullosti kovin tutuilta nuo sinun vaivasi. Itsellänikin on lievää (?) liikakarvaisuutta, iho-ongelmia, vaikeaa hiustenlähtöä, karvakatoa tietyistä paikoista, munasarjoista löytynyt kysta. Rinnoistani tulee myöskin eritettä. Mitään diagnoosia en ole näistä saanut. Kuukautiset ovat olleet vuosia poissa, mikä johtunee käyttämistäni minipillereistä ja ehkä näistä ongelmistani. Kilpirauhasen vajaatoimintaa on, mutta se on hoidossa.
Kiinnostaisi kovasti tietää millaiset sinun (ja muidenkin) testosteroniarvot ovat olleet (Testo-V)? Minulla testosteroni oli 29. Lääkärit ovat tuota vähätelleet, vaikka selvästi kohollaanhan tuo on. Miten teillä toisilla?
Minullekaan eivät estrogeenia sisältävät e-pillerit kuten Diane Nova sovi (verenpaine, ylipaino). Sen sijaan käytössäni on hieman erityyppinen lääkevalmiste nimeltä Spiresis, jota halusin kokeilla lähinnä hiustenlähtöön. Se on varsinaisesti sydän-/verenpainelääke, mutta toimii ilmeisesti heikkona antiandrogeenina. En ole siitä ainakaan vielä apua saanut, mutta jatkan kokeilua, sillä se on käsittääkseni ainut ei hormonaalinen lääke, joka voi naisihmistä näissä asioissa auttaa. Kaikillehan ei tietysti tuokaan sovi.eiks toi spiresis oo määrätty siihen verenpaineen laskuun avuksi? kun spiresis nimittäin on nesteenpoistolääke...
- suruNa 29v.
nalle22 kirjoitti:
eiks toi spiresis oo määrätty siihen verenpaineen laskuun avuksi? kun spiresis nimittäin on nesteenpoistolääke...
Niin, nesteenpoistolääkehän Spiresis on, mutta gynekologi määräsi sen minulle ihan hiusteenlähtöön ja karvan kasvun hillitsemiseen. Olihan puhetta siitäkin, että se voisi laskea verenpainettakin, mutta valitettavasti ei ole siihen paljoakaan vaikuttanut. Yleensä vereenpaineen hoidossa tarvitseekin kai käyttää useampaa eri lääkettä, näin olen ymmärtänyt.
Jotkut lääkärit ovat olleet typertyneitä kuullessaan sydänlääkkeen käytöstä hiustenlähtöön. Ja kuullostaahan se aika erikoiselta.. - PCOS
suruNa 29v. kirjoitti:
Minullekaan eivät estrogeenia sisältävät e-pillerit kuten Diane Nova sovi (verenpaine, ylipaino). Sen sijaan käytössäni on hieman erityyppinen lääkevalmiste nimeltä Spiresis, jota halusin kokeilla lähinnä hiustenlähtöön. Se on varsinaisesti sydän-/verenpainelääke, mutta toimii ilmeisesti heikkona antiandrogeenina. En ole siitä ainakaan vielä apua saanut, mutta jatkan kokeilua, sillä se on käsittääkseni ainut ei hormonaalinen lääke, joka voi naisihmistä näissä asioissa auttaa. Kaikillehan ei tietysti tuokaan sovi.minulla tuo arvo oli noin kymmenen vuotta sitten reilusti yli 100 (muistaakseni oli jossain 150 paikkeilla) eli naisen viitearvoon nähden selkeästi koholla (max arvo naisilla on joidenkin taulokoiden mukaan 20pmol/l ja joidenkin 30pmol/l). Muistaakseni lähinnä lääkäri sitä ihmetteli, että kiertoni oli lyhyt eikä minulla jäänyt kuukautisia väliin. Tuon jälkeen hormooniarvoja ei ole otettu...
- oikeastaan
suruNa 29v. kirjoitti:
Niin, nesteenpoistolääkehän Spiresis on, mutta gynekologi määräsi sen minulle ihan hiusteenlähtöön ja karvan kasvun hillitsemiseen. Olihan puhetta siitäkin, että se voisi laskea verenpainettakin, mutta valitettavasti ei ole siihen paljoakaan vaikuttanut. Yleensä vereenpaineen hoidossa tarvitseekin kai käyttää useampaa eri lääkettä, näin olen ymmärtänyt.
Jotkut lääkärit ovat olleet typertyneitä kuullessaan sydänlääkkeen käytöstä hiustenlähtöön. Ja kuullostaahan se aika erikoiselta..Minä käytän Spiresistä nimenomaan verenpainelääkkeenä toisen lääkkeen kanssa. Tietääkseni Spiresis on nimenomaan nesteenpoistolääke, jonka eräs sivuvaikutus on testosteronin väheneminen. Siihen perustunee karvoituksen väheneminen ja naisten hiustenkasvun paraneminen. Miehillä taas rinnat alkavat kasvaa. Ymmärtääkseni tuo ei ole mikään sydänlääke, mutta käyttämäni toinen verenpainelääke on sellainen. Minulla kokeiltiin ensin pelkkää Spiresistä verenpaineeseen, mutta se ei riittänyt yksin, vaan tarvittiin toinen lääke lisäksi ennen kuin verenpaine laski.
Jotkut lääkärit eivät voi ymmärtää että lääkkeellä voi hoitaa muutakin kuin juuri sitä sairautta johon se on kehitetty. Kyllähän miehetkin kasvattavat hiuksiaan eturauhassyöpälääkkeellä. - Carvalita
suruNa 29v. kirjoitti:
Minullekaan eivät estrogeenia sisältävät e-pillerit kuten Diane Nova sovi (verenpaine, ylipaino). Sen sijaan käytössäni on hieman erityyppinen lääkevalmiste nimeltä Spiresis, jota halusin kokeilla lähinnä hiustenlähtöön. Se on varsinaisesti sydän-/verenpainelääke, mutta toimii ilmeisesti heikkona antiandrogeenina. En ole siitä ainakaan vielä apua saanut, mutta jatkan kokeilua, sillä se on käsittääkseni ainut ei hormonaalinen lääke, joka voi naisihmistä näissä asioissa auttaa. Kaikillehan ei tietysti tuokaan sovi.omia tuloksiani ja netistä lisää tätä asiaa. Minulta ei näköjään ole otettu kuin S-TESTO ja sen näyttäisi laboratorio-ohjekirjan mukaan olevan riittämätön tai epävarma testi käytettäväksi..
Mukavaa, että tuokin tuli ilmi nyt. Tuon testin tulos on kuitenkin alarajalla viitearvoissa 0.8. Tiedä sitten mitä merkitsee karvoituksen kannalta..?
Minä epäilen myös kilpirauhasen vajaatoimintaa osittain hiusten lähdön syyksi. Viitearvoissa mennään kuitenkin sielläkin S-TSH 3.86 ja S-T4V 12. TSH-arvo joka ylittää 2.5 saattaa kilpirauhasliiton mukaan aihettaa oireita. Tästä sanoin lääkärillekin, mutta eipä häntä juuri kiinnostanut. Mainitsi vain ohimennen ettei kaikkea netistä lukemaansa kannata uskoa ja lääkäri on se, joka tekee diagnoosit.
Minut jätettiin aivan tyhjän päälle koko asian kanssa, kun verenpaine todettiin. Verenpaineen seurantaa ehdotettiin ja lääkitystä voitaisiin harkita. Mutta siihen se kuitenkin kaikki jäi. Itse olen paineita mittaillut, ja samoissa ne pysyy. Ja terveydentila on sellainen muutenkin tällä hetkellä, ettei hermot lepää lainkaan missään vaiheessa, joten ei paineetkaan laske. Samoin muu elämä on jonkinlaisessa yhdessä suuressa kriisissä ja paineita tulee sieltäkin. - suruNa 29v.
oikeastaan kirjoitti:
Minä käytän Spiresistä nimenomaan verenpainelääkkeenä toisen lääkkeen kanssa. Tietääkseni Spiresis on nimenomaan nesteenpoistolääke, jonka eräs sivuvaikutus on testosteronin väheneminen. Siihen perustunee karvoituksen väheneminen ja naisten hiustenkasvun paraneminen. Miehillä taas rinnat alkavat kasvaa. Ymmärtääkseni tuo ei ole mikään sydänlääke, mutta käyttämäni toinen verenpainelääke on sellainen. Minulla kokeiltiin ensin pelkkää Spiresistä verenpaineeseen, mutta se ei riittänyt yksin, vaan tarvittiin toinen lääke lisäksi ennen kuin verenpaine laski.
Jotkut lääkärit eivät voi ymmärtää että lääkkeellä voi hoitaa muutakin kuin juuri sitä sairautta johon se on kehitetty. Kyllähän miehetkin kasvattavat hiuksiaan eturauhassyöpälääkkeellä.Täytyisi kai minunkin kysyä Spiresiksen rinnalle jotain toista lääkettä, niin saisi tämän verenpaineenkin hoitoon.
Spiresiksen pakkausselosteessa mainitaan käyttöaiheiksi turvotuksen vähentäminen sydän-, munuais-, maksa- ja muiden sairauksien hoidossa sekä kohonneen verenpaineen laskeminen. Tuosta on jäänyt mieleen että se on "sydänlääke", kun sitä kaiketi mm. sydämen vajaatoimintaankin käytetään.
Ensi viikolla saan uudet labratulokset. Sitten näen onko Spiresiksen kokeilu vähentänyt testosteronia, kuten tässä toivottu on. - suruNa 29v.
PCOS kirjoitti:
minulla tuo arvo oli noin kymmenen vuotta sitten reilusti yli 100 (muistaakseni oli jossain 150 paikkeilla) eli naisen viitearvoon nähden selkeästi koholla (max arvo naisilla on joidenkin taulokoiden mukaan 20pmol/l ja joidenkin 30pmol/l). Muistaakseni lähinnä lääkäri sitä ihmetteli, että kiertoni oli lyhyt eikä minulla jäänyt kuukautisia väliin. Tuon jälkeen hormooniarvoja ei ole otettu...
Kiitos vastauksestasi.
Sinulla on kyllä ollut vapaa testosteroni todella reippaasti kohollaan. Ainakin omaan arvooni verrattuna. Ajattelin tosiaan että tuo oma 29 olisi paha. Mutta enpä minä näistä juurikaan ymmärrä. Muistelin nähneeni, että jossain taulukossa viitearvon yläraja olisi ollut 10pmol/l. En ole varma. Yleisimmin se taitaa olla tuo 20pmol. - suruNa 29v.
Carvalita kirjoitti:
omia tuloksiani ja netistä lisää tätä asiaa. Minulta ei näköjään ole otettu kuin S-TESTO ja sen näyttäisi laboratorio-ohjekirjan mukaan olevan riittämätön tai epävarma testi käytettäväksi..
Mukavaa, että tuokin tuli ilmi nyt. Tuon testin tulos on kuitenkin alarajalla viitearvoissa 0.8. Tiedä sitten mitä merkitsee karvoituksen kannalta..?
Minä epäilen myös kilpirauhasen vajaatoimintaa osittain hiusten lähdön syyksi. Viitearvoissa mennään kuitenkin sielläkin S-TSH 3.86 ja S-T4V 12. TSH-arvo joka ylittää 2.5 saattaa kilpirauhasliiton mukaan aihettaa oireita. Tästä sanoin lääkärillekin, mutta eipä häntä juuri kiinnostanut. Mainitsi vain ohimennen ettei kaikkea netistä lukemaansa kannata uskoa ja lääkäri on se, joka tekee diagnoosit.
Minut jätettiin aivan tyhjän päälle koko asian kanssa, kun verenpaine todettiin. Verenpaineen seurantaa ehdotettiin ja lääkitystä voitaisiin harkita. Mutta siihen se kuitenkin kaikki jäi. Itse olen paineita mittaillut, ja samoissa ne pysyy. Ja terveydentila on sellainen muutenkin tällä hetkellä, ettei hermot lepää lainkaan missään vaiheessa, joten ei paineetkaan laske. Samoin muu elämä on jonkinlaisessa yhdessä suuressa kriisissä ja paineita tulee sieltäkin.Juu, nämä hormoniasiat on aika vaikeita. Pitäisi saada asioita ajamaan pätevä asiaan perehtynyt lääkäri. Itse näitä nyt ei voikaan tajuta, mutta kun vaikuttaa ettei lääkäritkään oikein tiedä tai aina edes halua oikeasti auttaa..?!
Niin kuin nuo kilpirauhasarvosikin.. Noilla arvoilla pitäisi kyllä saada koelääkitys ja menemällä hyvälle sisätautilääkärille/endokrinologille varmaankin saisitkin. Omaa vajaatoimintaani on ALIhoidettu kunnallisella puolella. Viimeisimmät arvoni olivat TSH 2.6 ja T4V 11.6. Nämä lukemat eivät tunnu hyviltä, eikä kyllä olokaan.
Minäkin olen jäänyt aika lailla tyhjän päälle verenpaineasian kanssa. Aluksi sitä mittailtiin terveysasemalla ja oli puhetta lääkityksestäkin. Lopulta terveydenhoitaja neuvoi hankkimaan oman mittarin, minkä teinkin. Nyt olen aika passiivisesti kotona itse mittaillut, tuntuu aika turhalta koko homma. Samoin täällä terveysongelmat ja muut stressaavat kovasti, olen varsinainen hermokimppu. Stressaamisen vaikutus paineisiin tiedetään.. - Carvalita
suruNa 29v. kirjoitti:
Juu, nämä hormoniasiat on aika vaikeita. Pitäisi saada asioita ajamaan pätevä asiaan perehtynyt lääkäri. Itse näitä nyt ei voikaan tajuta, mutta kun vaikuttaa ettei lääkäritkään oikein tiedä tai aina edes halua oikeasti auttaa..?!
Niin kuin nuo kilpirauhasarvosikin.. Noilla arvoilla pitäisi kyllä saada koelääkitys ja menemällä hyvälle sisätautilääkärille/endokrinologille varmaankin saisitkin. Omaa vajaatoimintaani on ALIhoidettu kunnallisella puolella. Viimeisimmät arvoni olivat TSH 2.6 ja T4V 11.6. Nämä lukemat eivät tunnu hyviltä, eikä kyllä olokaan.
Minäkin olen jäänyt aika lailla tyhjän päälle verenpaineasian kanssa. Aluksi sitä mittailtiin terveysasemalla ja oli puhetta lääkityksestäkin. Lopulta terveydenhoitaja neuvoi hankkimaan oman mittarin, minkä teinkin. Nyt olen aika passiivisesti kotona itse mittaillut, tuntuu aika turhalta koko homma. Samoin täällä terveysongelmat ja muut stressaavat kovasti, olen varsinainen hermokimppu. Stressaamisen vaikutus paineisiin tiedetään..Olen välillä jo täysin väsynyt taistelemaan terveysjuttujen ja lääkäreiden kanssa. Yksityiselle menisin mieluusti, jos rahavarat antaisivat paremmin periksi. Joissakin asioissa on ollut pari kertaa pakko käydä siellä puolellakin, mutta nyt on taas sellainen tilanne, ettei millään riitä rahat.
En tiedä itkeäkö vai nauraa joskus lääkäreiden kanssa. Suvussani on kilpirauhasvaivaisia ja senkin kerroin lääkärille, mutta kun viitearvojen sisällä pysyin niillä koetuloksilla, niin ilmeisesti ei tarvinnut mitään tehdä. Pitää yrittää vielä päästä jonkun toisen vastaanotolle. Sinä siis voit huonosti jo noilla kertomillasi arvoilla? Minusta on jo monet vuodet tuntunut, että mikään ei jaksa huvittaa eikä kiinnostaa. En tee mitään mitä ei ole aivan pakko. Nukun huonosti, jaksan päivät huonosti. Aina väsyttää. Hiukset lähtee, iho kuivaa, itkettää ihan pikku asiatkin, masentaa ja järkikään ei tunnu oikein toimivan niin kuin ennen.. Järjenjuoksuun saattaisi ulkoilu auttaa, mutta kun ei jaksa ollenkaan. Pienen kävelymatkan jälkeen on niin umpiväsynyt, että viimeinenkin järjenjuoksu tuntuu loppuvan. Tuntuu, että elämä on aivan pysähdyksissä. Pitäisi tehdä suunnitelmia ja päätöksiä (lisäopintojen, työn, asuinpaikan ja monen muun asian suhteen) tulevaisuutta varten, mutta ei jaksa ajatella..
Uskon että olen myös masentunut ja siksikin väsynyt, mutta suurimmaksi osaksi luulen masennuksen johtuvan kaikkien näiden ongelmien kanssa painimisesta. Lähtisiköhän tämä väsymyksen kanssa taistelu aukeamaan, jos saisi vaadittua joltain edes kokeille lääkityksen kilpirauhasongelmaan?
Ja todellakin, verenpaine ei laske, jos eivät muut stressin aiheet ainakin vähene. En vain haluaisi alkaa kokeilemaan ja sovittelemaan vielä verenpainelääkitystäkin ja sen sivuvaikutuksia tässä rumbassa. Varsinkin jos en saa mitään apua niihin vaivoihin joista stressaamalla verenpaine kohoaa.. - testaukset
suruNa 29v. kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Sinulla on kyllä ollut vapaa testosteroni todella reippaasti kohollaan. Ainakin omaan arvooni verrattuna. Ajattelin tosiaan että tuo oma 29 olisi paha. Mutta enpä minä näistä juurikaan ymmärrä. Muistelin nähneeni, että jossain taulukossa viitearvon yläraja olisi ollut 10pmol/l. En ole varma. Yleisimmin se taitaa olla tuo 20pmol.Testosteronia testataan erilaisin menetelmin. Tässä viitearvot parista mittaustavasta.
S-Testo:
miehet 10 - 38 nmol/l
naiset 0.4 - 2 nmol/l
S-TestoVl:
miehet 155 - 800 pmol/l
naiset 9 - 30 pmol/l - suruNa 29v.
Carvalita kirjoitti:
Olen välillä jo täysin väsynyt taistelemaan terveysjuttujen ja lääkäreiden kanssa. Yksityiselle menisin mieluusti, jos rahavarat antaisivat paremmin periksi. Joissakin asioissa on ollut pari kertaa pakko käydä siellä puolellakin, mutta nyt on taas sellainen tilanne, ettei millään riitä rahat.
En tiedä itkeäkö vai nauraa joskus lääkäreiden kanssa. Suvussani on kilpirauhasvaivaisia ja senkin kerroin lääkärille, mutta kun viitearvojen sisällä pysyin niillä koetuloksilla, niin ilmeisesti ei tarvinnut mitään tehdä. Pitää yrittää vielä päästä jonkun toisen vastaanotolle. Sinä siis voit huonosti jo noilla kertomillasi arvoilla? Minusta on jo monet vuodet tuntunut, että mikään ei jaksa huvittaa eikä kiinnostaa. En tee mitään mitä ei ole aivan pakko. Nukun huonosti, jaksan päivät huonosti. Aina väsyttää. Hiukset lähtee, iho kuivaa, itkettää ihan pikku asiatkin, masentaa ja järkikään ei tunnu oikein toimivan niin kuin ennen.. Järjenjuoksuun saattaisi ulkoilu auttaa, mutta kun ei jaksa ollenkaan. Pienen kävelymatkan jälkeen on niin umpiväsynyt, että viimeinenkin järjenjuoksu tuntuu loppuvan. Tuntuu, että elämä on aivan pysähdyksissä. Pitäisi tehdä suunnitelmia ja päätöksiä (lisäopintojen, työn, asuinpaikan ja monen muun asian suhteen) tulevaisuutta varten, mutta ei jaksa ajatella..
Uskon että olen myös masentunut ja siksikin väsynyt, mutta suurimmaksi osaksi luulen masennuksen johtuvan kaikkien näiden ongelmien kanssa painimisesta. Lähtisiköhän tämä väsymyksen kanssa taistelu aukeamaan, jos saisi vaadittua joltain edes kokeille lääkityksen kilpirauhasongelmaan?
Ja todellakin, verenpaine ei laske, jos eivät muut stressin aiheet ainakin vähene. En vain haluaisi alkaa kokeilemaan ja sovittelemaan vielä verenpainelääkitystäkin ja sen sivuvaikutuksia tässä rumbassa. Varsinkin jos en saa mitään apua niihin vaivoihin joista stressaamalla verenpaine kohoaa..Minulle nämä kaikenlaiset terveysjutut ovat olleet silkkaa työtä viimeisimpien vuosien ajan. Palkkaa siitä ei valitettavasti saa, vaan päinvastoin rahaa palaa. Melkein jo itselleni lupasin, että jatkossa koitan vaan sietää vaivoja ja hakeudun lääkärille vasta jos on ihan pakko. Mutta kuinka ollakaan, ensi viikolla on kolme lääkäriaikaa. Ei jaksaisi, mutta pakkohan se on näitä asioita hoitaa (esim. jatkotutkimus papa 3:n takia tärkeä)
Kyllähän nuo kilpirauhasen vajaatoiminnan oireilta kuullostaa mitä kuvailit. Kannattaa tosiaan yrittää päästä toisen lääkärin vastaanotolle. Voisi hyvinkin olla, että olosi helpottuu tyroksiinilääkityksellä, jos se nyt on vajaatoimintaa ja jos se hoidetaan kunnolla. Minulla on lääkityksestä huolimatta paljon vajisoireita. Olen ymmärtänyt että TSH saisi lääkityksellä laskea lähes mittaamattomiin ja T4V on usein reippaastikin yli 15. Täytyy ehkä itsekseen hienosäätää lääkitystä ja maksaa sitten itsensä kipeeksi yksityisen labrassa uusia arvoja nähdäkseen. Varma en voi kyllä olla, että ovatko monet oireeni, ainakaan kaikki, vajaatoiminnasta johtuvia vai muista sairauksista tai lääkkeistä. Minulla tosiaan on sekä fyysisen puolen sairauksia ja mt-ongelmiakin, ja näihin lääkityksiä.
Uusien lääkitysten aloittaminen on aina vähän rankkaa, etenkin jos on sellainen kuin minä, että pelkää kovasti sivuvaikutuksia. Kyllä korkea verenpainekin pelottaa, mutta olen nyt yrittänyt pärjätä pelkällä käyttämälläni nesteenpoistolääkkeellä. Elämäntavoissa on parannettavaa ja sitä stressiä jos saisi vähennettyä.. Minulla ei edes pitäisi olla suurempaa aihetta stressiin kuin nämä terveysjutut (ne riittää!), mutta kyllähän taloudellinen tilanne, sosiaaliset suhteet yms. aiheuttavat huolta..
No, tulipas taas avauduttua.. Toivottavasti löydät hyvän lääkärin, joka ottaa oireesi todesta ja saat apua vaivoihisi. Hyvää viikonloppua sinne! :) - Carvalita
suruNa 29v. kirjoitti:
Minulle nämä kaikenlaiset terveysjutut ovat olleet silkkaa työtä viimeisimpien vuosien ajan. Palkkaa siitä ei valitettavasti saa, vaan päinvastoin rahaa palaa. Melkein jo itselleni lupasin, että jatkossa koitan vaan sietää vaivoja ja hakeudun lääkärille vasta jos on ihan pakko. Mutta kuinka ollakaan, ensi viikolla on kolme lääkäriaikaa. Ei jaksaisi, mutta pakkohan se on näitä asioita hoitaa (esim. jatkotutkimus papa 3:n takia tärkeä)
Kyllähän nuo kilpirauhasen vajaatoiminnan oireilta kuullostaa mitä kuvailit. Kannattaa tosiaan yrittää päästä toisen lääkärin vastaanotolle. Voisi hyvinkin olla, että olosi helpottuu tyroksiinilääkityksellä, jos se nyt on vajaatoimintaa ja jos se hoidetaan kunnolla. Minulla on lääkityksestä huolimatta paljon vajisoireita. Olen ymmärtänyt että TSH saisi lääkityksellä laskea lähes mittaamattomiin ja T4V on usein reippaastikin yli 15. Täytyy ehkä itsekseen hienosäätää lääkitystä ja maksaa sitten itsensä kipeeksi yksityisen labrassa uusia arvoja nähdäkseen. Varma en voi kyllä olla, että ovatko monet oireeni, ainakaan kaikki, vajaatoiminnasta johtuvia vai muista sairauksista tai lääkkeistä. Minulla tosiaan on sekä fyysisen puolen sairauksia ja mt-ongelmiakin, ja näihin lääkityksiä.
Uusien lääkitysten aloittaminen on aina vähän rankkaa, etenkin jos on sellainen kuin minä, että pelkää kovasti sivuvaikutuksia. Kyllä korkea verenpainekin pelottaa, mutta olen nyt yrittänyt pärjätä pelkällä käyttämälläni nesteenpoistolääkkeellä. Elämäntavoissa on parannettavaa ja sitä stressiä jos saisi vähennettyä.. Minulla ei edes pitäisi olla suurempaa aihetta stressiin kuin nämä terveysjutut (ne riittää!), mutta kyllähän taloudellinen tilanne, sosiaaliset suhteet yms. aiheuttavat huolta..
No, tulipas taas avauduttua.. Toivottavasti löydät hyvän lääkärin, joka ottaa oireesi todesta ja saat apua vaivoihisi. Hyvää viikonloppua sinne! :)sinulle suruNa 29v. :)
Joskus tuntuu tosiaan, että työstä tämä terveysrumba käy..
Olisihan se ihanaa viimein taas kokea se olotila, että nauttii elämästään, on kiva tehdä asioita ja kaikki on jokseenkin mallillaan. Tällä hetkellä kun tuntuu, että vain raahautuu päivästä toiseen, on väsynyt, itkuinen, mikään ei jaksa innostaa ja ainoa mitä jaksaa vapaalla tehdä on syöminen ja nukkuminen.
Pitää tässä koittaa päästä vielä juttelemaan lisää kilpirauhasasioista jonkun toisen lääkärin kanssa. Jos saisi edes kokeille se tyroksiinin. Näkeehän sen sitten helpottaako missään vai onko ihan yhtä tyhjän kanssa.
Minäkin pelkään lääkkeiden sivuvaikutuksia (yksi ikävä kokemus säikäytti) ja siksi "koekaniinin" osa ei oikein innosta. Verenpaine- ja nesteenpoistolääkitystä käyttävillä sukulaisilla ja tuttavilla on osalla tuntunut olevan kovasti vaikeuksia löytää sopivaa lääkettä ja annostusta.
Verenpaine olisi tärkeä saada hallintaan, mutta en oikein tiedä miten se onnistuisi. Liikuntaa pitäisi harrastaa ja painoa saada pois, mutta kun ei jaksa.. Eikä aikaisempi reilu painonpudotus tiputtanut paineita ollenkaan. Silläpä tässä tuntuukin, että olisiko kilpirauhanen sitten se avainsana, jolla saisi puhtia muuhunkin.. Ei se lääkitys kuitenkaan verenpaineeseen suoranaisesti auta? Tarkoitan, että kilpirauhasen vajaatoiminta ei varmaan aiheuta verenpaineen kohoamista, edes lievästi?
En uskokaan että maailmani paranisi täydelliseksi tyroksiinilla, koska ongelmia on joka suunnalla ja verenpainetta kertyy kaikista ongelmista. Omalla kohdalla on myös vähän mt-ongelmaa (=lievää masennusta ja pakko-oireita, ei lääkitystä, terapia kiinnostaisi mutta tuntuu liian raskaalta tässä vaiheessa..) joka osin tosiaan johtuu varmasti näistä muista terveysongelmista. Gynellä on viime aikoina tullut käytyä melko usein eri ongelmien kanssa. Migreeni vaivaa (stressin syytä osin sekin). On pari fyysistä ongelmaa jotka vaivaavat aika ajoin jne. Tähän sitten kaupan päälle kaikki ei-terveysongelmat. Olematon parisuhdekin takkuilee kun on aina niin väsynyt ja lisäksi naistenvaivat haittaavat. Mutta tämä on kai sitä, mitä toiset kutsuvat elämäksi :) .
Hyvää jatkoa sinulle :) . Ja voimia kestää ja selvittää papa-asiat kuntoon. Toivottavasti saat myös kilpirauhasoireet ym. hallintaan. Lääkitykset voivat tosiaan mennä hankalaksi suunnitella niin, että ne toimivat, jos joutuu useita lääkkeitä käyttämään samaan aikaan. - ei aina auta
Carvalita kirjoitti:
sinulle suruNa 29v. :)
Olisihan se ihanaa viimein taas kokea se olotila, että nauttii elämästään, on kiva tehdä asioita ja kaikki on jokseenkin mallillaan. Tällä hetkellä kun tuntuu, että vain raahautuu päivästä toiseen, on väsynyt, itkuinen, mikään ei jaksa innostaa ja ainoa mitä jaksaa vapaalla tehdä on syöminen ja nukkuminen.
Pitää tässä koittaa päästä vielä juttelemaan lisää kilpirauhasasioista jonkun toisen lääkärin kanssa. Jos saisi edes kokeille se tyroksiinin. Näkeehän sen sitten helpottaako missään vai onko ihan yhtä tyhjän kanssa.
Minäkin pelkään lääkkeiden sivuvaikutuksia (yksi ikävä kokemus säikäytti) ja siksi "koekaniinin" osa ei oikein innosta. Verenpaine- ja nesteenpoistolääkitystä käyttävillä sukulaisilla ja tuttavilla on osalla tuntunut olevan kovasti vaikeuksia löytää sopivaa lääkettä ja annostusta.
Verenpaine olisi tärkeä saada hallintaan, mutta en oikein tiedä miten se onnistuisi. Liikuntaa pitäisi harrastaa ja painoa saada pois, mutta kun ei jaksa.. Eikä aikaisempi reilu painonpudotus tiputtanut paineita ollenkaan. Silläpä tässä tuntuukin, että olisiko kilpirauhanen sitten se avainsana, jolla saisi puhtia muuhunkin.. Ei se lääkitys kuitenkaan verenpaineeseen suoranaisesti auta? Tarkoitan, että kilpirauhasen vajaatoiminta ei varmaan aiheuta verenpaineen kohoamista, edes lievästi?
En uskokaan että maailmani paranisi täydelliseksi tyroksiinilla, koska ongelmia on joka suunnalla ja verenpainetta kertyy kaikista ongelmista. Omalla kohdalla on myös vähän mt-ongelmaa (=lievää masennusta ja pakko-oireita, ei lääkitystä, terapia kiinnostaisi mutta tuntuu liian raskaalta tässä vaiheessa..) joka osin tosiaan johtuu varmasti näistä muista terveysongelmista. Gynellä on viime aikoina tullut käytyä melko usein eri ongelmien kanssa. Migreeni vaivaa (stressin syytä osin sekin). On pari fyysistä ongelmaa jotka vaivaavat aika ajoin jne. Tähän sitten kaupan päälle kaikki ei-terveysongelmat. Olematon parisuhdekin takkuilee kun on aina niin väsynyt ja lisäksi naistenvaivat haittaavat. Mutta tämä on kai sitä, mitä toiset kutsuvat elämäksi :) .
Hyvää jatkoa sinulle :) . Ja voimia kestää ja selvittää papa-asiat kuntoon. Toivottavasti saat myös kilpirauhasoireet ym. hallintaan. Lääkitykset voivat tosiaan mennä hankalaksi suunnitella niin, että ne toimivat, jos joutuu useita lääkkeitä käyttämään samaan aikaan.Minullakin yritettiin ensin verenpaineen saamista kuriin painon pudotuksella. Niin kauan kuin paino laski, verenpainekin oli hyvä. Mutta kun painon putoaminen pysähtyi, verenpaine nousi taas takaisin samalle korkeudelle. Sitten lääkäri uskoi ja määräsi verenpainelääkkeet. Monia lääkkeitä olen kokeillut ja joissakin on ollut ongelmia. Joskus tuli painajaisia, jokin taas turvotti nilkat ja sen muistona on pahat maksaläikät nilkoissa. Nykyinen nesteenpoistaja ja beetasalpaaja on ollut hyvä, vaikkakin paineet on juuri ja juuri ohjearvon rajalla.
Minulla on aika runsas lääkitys erilaisiin sairauksiin, joten omalääkäri saa taiteilla tarkasti että ne sopivat yhteen. - Carvalita
ei aina auta kirjoitti:
Minullakin yritettiin ensin verenpaineen saamista kuriin painon pudotuksella. Niin kauan kuin paino laski, verenpainekin oli hyvä. Mutta kun painon putoaminen pysähtyi, verenpaine nousi taas takaisin samalle korkeudelle. Sitten lääkäri uskoi ja määräsi verenpainelääkkeet. Monia lääkkeitä olen kokeillut ja joissakin on ollut ongelmia. Joskus tuli painajaisia, jokin taas turvotti nilkat ja sen muistona on pahat maksaläikät nilkoissa. Nykyinen nesteenpoistaja ja beetasalpaaja on ollut hyvä, vaikkakin paineet on juuri ja juuri ohjearvon rajalla.
Minulla on aika runsas lääkitys erilaisiin sairauksiin, joten omalääkäri saa taiteilla tarkasti että ne sopivat yhteen.Tuo onkin hyvä jos on omalääkärisysteemi. Täällä ei tahdo päästä samalle lääkärille aina kun olisi käyntiä. Joka kolmannella kerralla ehkä onnistaa ja pääsee sille jolle haluaa, muuten on pakko mennä sille, jolle sattuu aikoja olemaan. Ja jos on lääkitystä, ja joka kerralla eri lääkäri, niin ongelmia tahtoo tulla. Muutenkin olisi monien ja toisiinsa liittyvien ongelmien kanssa mukava käydä samalla lääkärillä, niin ei tarvitsisi aina alusta asti kaikkea kerrata ja yrittää selittää. Lääkäri näkisi paremmin kokonaisuuden kun potilas on tutumpi..
Minulla ei laskeneet paineet edes painoa pudottaessa. Suolaa vähensin ja rasvojakin jonkin verran (snacksit, valmisruoat, leivänpääliset..). Otin käyttöön oliiviöljyn ja oikean voin muiden rasvojen sijaan (leivälle en laita levitteitä ollenkaan). Lisäsin kasviksia, vähensin hiilihydraatteja, lisäsin kanaa ja kalaa, suolaakin tosiaan vähensin ja korvasin sen osin muilla mausteilla. Ei vaikutuksia.
Liikuntaa pitäisi jaksaa alkaa harrastamaan, että jos se auttaisi. Yritin jonkun aikaa sitäkin, arkiliikunnan lisäyksenä, kun aiemmin pudotin painoa, mutta ei liikunnalla ollut vaikutuksia paineisiin. Olin vain entistä väsyneempi kun vähän liikuin. Raikasta ilmaa toki sain, ja se oli ihan positiivista, mutta kaikki energia katosi vähänkään liikkuessa. Lääkärin mielestä liikkumalla piti nimenomaan saada energiaa..
Hankalaa.. Edelleen toivon, että saisin ne pillerit kokeiltavaksi karvoitusongelmaan ja akneen. Jatkuva (päivittäinen) kasvokarvojen nyppiminen, varsinkin leuasta, on masentavaa. En ole mies joten en halua, että minulla kasvaa parta..! Muun karvoituksen kanssa tulee toimeen, kun ne eivät näy juurikaan muille (paitsi miesystävälle), mutta kasvojen karvat näkyvät päivittäin kaikille kanssaihmisille. Enkä haluaisi enää kärsiä teini-ikään kuuluvasta aknestakaan. Sain siitä aivan tarpeekseni jo silloin teini-iässä. Olisivathan ne pillerit mukava olla myös varsinaisessa tarkoituksessaankin, niin helpottaisi kumien kanssa pelaamisen osaltakin. - suruNa 29v.
Carvalita kirjoitti:
sinulle suruNa 29v. :)
Hyvää jatkoa sinulle :) . Ja voimia kestää ja selvittää papa-asiat kuntoon. Toivottavasti saat myös kilpirauhasoireet ym. hallintaan. Lääkitykset voivat tosiaan mennä hankalaksi suunnitella niin, että ne toimivat, jos joutuu useita lääkkeitä käyttämään samaan aikaan.Niin, ei se kilpirauhasen vajaatoiminta kai yleensä verenpaineen kohoamista aiheuta. Muistelen lukeneeni että verenpaine (ja pulssi) olisivat vajaatoimintaa sairastavalla ennemminkin matalia. Minulla on kyllä aina ollut tuo pulssikin korkeanpuoleinen.
Ei minunkaan aiemmat painonpudotukset ole verenpaineeseen juurikaan vaikuttaneet. Ei myöskään tupakoinnin lopettaminen. Tietysti olisi muuten tärkeää päästä tästä huomattavasta ylipainosta. Ja tupakka on pahasta. Lääkitys taitaa olla ainut saada paineet alemmas. Äidillänikin lääkitys on, sukurasitekin siis vielä.
Aamulla minulla on aika kolposkopiaan, pelottaa vähän koepalojen otto ja jännittää mitä tutkimuksesta selviää. Jäin koneelle, vaikka pitäisi jo mennä nukkumaan. Luulempa vaan ettei uni tule :/
Hyvää jatkoa sinullekin :) Ja paljon voimia terveysrumbaan. Toivottavasti meille kummallekin koittaa pian aika jolloin elämä tuntuu taas mielekkäältä ja asiat sujuu.. - Carvalita
suruNa 29v. kirjoitti:
Niin, ei se kilpirauhasen vajaatoiminta kai yleensä verenpaineen kohoamista aiheuta. Muistelen lukeneeni että verenpaine (ja pulssi) olisivat vajaatoimintaa sairastavalla ennemminkin matalia. Minulla on kyllä aina ollut tuo pulssikin korkeanpuoleinen.
Ei minunkaan aiemmat painonpudotukset ole verenpaineeseen juurikaan vaikuttaneet. Ei myöskään tupakoinnin lopettaminen. Tietysti olisi muuten tärkeää päästä tästä huomattavasta ylipainosta. Ja tupakka on pahasta. Lääkitys taitaa olla ainut saada paineet alemmas. Äidillänikin lääkitys on, sukurasitekin siis vielä.
Aamulla minulla on aika kolposkopiaan, pelottaa vähän koepalojen otto ja jännittää mitä tutkimuksesta selviää. Jäin koneelle, vaikka pitäisi jo mennä nukkumaan. Luulempa vaan ettei uni tule :/
Hyvää jatkoa sinullekin :) Ja paljon voimia terveysrumbaan. Toivottavasti meille kummallekin koittaa pian aika jolloin elämä tuntuu taas mielekkäältä ja asiat sujuu..Toivottavasti kolposkopia sujui hyvin, tai miten sen nyt voisi sanoa.. :)
Olen itsekin käynyt kolposkopiassa aika vasta oireilujen vuoksi, mutta mitään ei selvinnyt. Oireet jatkuvat, mutta koepaloista ei löytynyt kondyloomaa, eikä tässäkään asiassa saa mitään apua, kun ei löydy mitään mitä hoitaa.. Epäilen kyllä edelleen kondyloomaa, ja luulen että sitä ei vain ollut juuri niissä kahdessa kohdassa, joista koepalat otettiin.. Tämäkin kiristää omia hermoja ja vähän parisuhteen välejäkin, ja lisää siten verenpainetta.
No, minullakin on sukurasitteena verenpaine, joten ei siitä sitten varmaan pääse ilman lääkkeitä.. =/ Painon tiputus olisi muussakin mielessä kohdallani hyväksi, kuin vain verenpaineen vuoksi, sillä onhan tuota edelleen runsain mitoin liikaa, vaikka poiskin on jotain saatu (takaisinkin on tullut jo yli 10 kiloa murehtiessa ja apatiassa :( ).
Onneksi en ole tupakkaan jäänyt koskaan koukkuun. Se tästä vielä riesana puuttuisi, kun se pitäisi kuitenkin olla ensimmäiseksi lopettamassa näillä vaivoilla. En kadehdi lainkaan sinunkaan osaa, kun olet siinäkin mielessä joutunut koville, että tupakoinnin lopetus on rankka homma.
Eilen aamulla viimeksi mittasin verenpaineen ja tuloksena oli vieläkin sellaiset 148/ 96 (aamutulos, ennen minkään erityisemmän tekemistä ja aamukahvia). Alempana kuin viimeksi, mutta vieläkin aivan liian korkealla. Vuoden vaihteessa huiteli 180/119 paikkeilla ajoittain, mahdollisesti korkeammallakin.. Ei siis onnistu vielä lähellekään saada pillereitä..
Mutta kyllä aurinko paistaa vielä joskus risukasoihinkin. Uskotaan näin. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649