Eli ongelmani on satunnaisesti tulevat JÄRKYTTÄVÄT mahakrampit joita seuraa vesiripuli. Ongelmat alkoivat muutama vuosi sitten kun kohtauksia tuli vain pari kertaa vuodessa mutta nyt niitä on alkanut tulla todella usein.
Minulla on todettu IBS, eli ärtyneen suolen oireyhtymä (paksusuoli tähystetty, keliakia-, laktoosi, heliko- yms testit otettu) koska mitään muuta vikaa ei olla löydetty.
Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa ja yrittänyt yhdistää nuo kohtaukset johonkin ruokaan mutta ei, niissä ei ole MITÄÄN loogisuutta. Yleensä kohtaukset tulivat 30 minsan sisällä syömisen jälkeen mutta nyt ne ovat alkaneet tulla milloin tahansa.
Se kipu joka kohtaukseen liittyy on aivan käsittämätön. Edes puolentoista tunnin tähystys runnominen ilman mitään kipulääkkeitä ei ole MITÄÄN verrattuna noihin kramppimaisiin kipuihin. Tuntuu että pyörtyy ja oksentaa yhtäaikaa kivun takia. Mutta sitten kivut häviävät kunhan pääsee vessaan ja ripuloi mahan tyhjäksi. Heti sen jälkeen on vähä heikko olo mutta periaatteessa muuten ihan kunnossa.
Olen lähdössä matkalle ensi viikolla, ja koska mulla yleensä on tämä vaiva ainakin kerran reissun aikana, tietenkin jännittää taas.
Onko muilla mitään tällaista? syön visibliniä ja muuten minulla toimii vatsa yleensä tosi hyvin, ei pahemmin ripulin tai ummetuksen kanssa ongelmia.
Lääkärin mukaan minulla on todella mutkainen suoli, joten mietin että voisiko se ruoka jäädä jotenkin sinne mutkiin jumiin ja sitten se aiheuttaa nuo krampit ja ripulin vai mikä...lääkärit eivät ole osanneet tätä vaivaa selittää :(
ripuli ja kovat krampit
4
4292
Vastaukset
- ei ymmärrä..
onpas sulla ongelma.. :/
vaikea mennä sanomaan tuosta kun en ole lääkäri mutta vatsakramppei mullakin on ollut mut mul on taas kroonista tulehusta ja ahtaumia.. :(
ei kun sulle jaksamisia muuta en osaa sanoa tai auttaa.. :( - voishan se
kaverillani oli tuommoisia oireita muutaman vuoden, kunns monien tutkimuksien jälkeen hänellä todettiin crohnin tauti. toisaalta tuo voisi olla ihan vaan ärtynyt paksusuoli, sen oireet voi olla niin erilaiset, ja ainakin itselläni ollut juuri tuommoisia. mulla auttoi kaiken vehnä-pullamössön pois jättäminen, (leivät, pullat, pastat, valkoinen riisi, sokeri) korkeintaan välillä jotain kokojyvätuotteita. lisänä olen ottanut välillä maitohappobakteereita, mutta nekään eivät ole olleet tarpeen, kun olen saanut syömiseni pidettyä kurissa, eli nuo turhat hiilarit pois-pois, ja tilalle kasviksia ja hedelmiä reilusti, yhdistettynä luonnollisiin rasvoihin (öljyt, pähkinät) ja protskuihin. maha tykkäsi siitä tosi paljon, lisäetuna laihduin muutaman extra-kilon.
- alkup.
Olen itse asiassa tuota miettinyt, syön paljon leipää ja sokeria päivittäin karkin tai suklaan muodossa. lapsuudesta asti olen ollut kauhea sokeriaddikti.
ainut paha juttu on se että tuntuu etten täyty kunnolla ilman hiilareita. liikun aika paljon ja en haluaisi menettää yhtään painoa. rasvasesta ruuasta tulee paha olo joten en oikein tiedä mitä syödä että sais samalla tavalla energiaa kun hiilareista. no se on kai tottumiskysymys, olen vaan niin jämähtänyt tietynlaiseen , tässä tapauksessa vääränlaiseen, ruokavalioon.
no pitää kokeilla jos pystyis muuttaa asian :)
- ärtyvä
Kuulostaa tarinalta, jonka on kokenut ärtyvän suolen oireyhtymän diagnoosin saaneet.
Oireisiin auttaa, kun et stressaa. Lääkkeistä auttaa Librax ja Litalgin. Ei suositeltavaa, mutta ehdota lääkärille Libraxia, kun kuvailit kipuja voimakkaiksi.
Voisit pyytää myös reseptille Questran -jauhetta. Ei "pörähdä" vatsassa heti syönnin jälkeen. (määrätään mm.sappihapporipuliin) Vältä ruisleipää, kaalia, herneitä, papuja ja banaania. Jätä pois vähäksi aikaa karkki ja pulla.
Ärsyttävä vaiva toden teolla, sinulla menossa huono jakso. tsemppiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014718Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?242439HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652341- 1231659
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271433Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101173- 121045
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73906- 99823