Onko 9,4 km:n päivittäinen kävely liian paljon 4. luokkalaiselle?
4,7 km/suunta ei oikeuta koulukyytiin eikä ole mahdollista kuljettaa lasta. Raja on 5 km. Toisaalta emme halua opettaa lapsia juoksuttamaan vanhempiaan.
Kesällä voi mennä pyörällä eli silloin ei ole ongelmaa.
Mitä mieltä olette tästä?
9,4 km:n päivittäinen kävely liikaa?
29
4977
Vastaukset
- sillä
reppukin jo painaa tuon ikäisellä aika paljon.
Mikä on lapsen mielipide? Onko lähettyvillä joku toinen luokkakaveri, jotta matkan voisi tehdä edes jonkun kanssa?
Ei tuollainen koulumatka tarkoita sitä, että ollaan juoksuttamassa vanhempia!
Onko joku, joka asuu vielä kauempana ja koulukyyti menee sinne? Olisiko mahdollista ostaa kyseistä palvelua, etä lapsenne otettaisiin kyytiin mukaan? Entä bussit? Onko niitä koulureitille? - Yksi vain
Tuon ikäinen lapsi voi normaalikuntoisena vaivatta juosta tunnissa yli 10 kilometriä. 4,7 km kävelyn 2x päivässä ei pitäisi olla mikään ongelma. Lapsesi saa sitä kaivattua hyötyliikuntaa ja pysyy terveempänä. Tuon ikäisen lapsen kuuluisi liikkua päivässä vähintään kaksi tuntia. Eli tuon kävelyn lisäksi koulussa tai kotona olisi vielä harrastettava liikuntaa. Voiko tuolla matkalla käyttää apuna vaikkapa potkuria tai suksia?
- Yksi vain
Täsmennän vielä, ettei ole mitään fyysistä estettä etteikö terve 4 luokkalainen voisi kävellä tuota matkaa päivittäin. Asia on oikeastaan päin vastoin. Jokaiselle lapselle olisi hyväksi kävellä päivittäin.
- matkan kävelemiseen.
Yksi vain kirjoitti:
Täsmennän vielä, ettei ole mitään fyysistä estettä etteikö terve 4 luokkalainen voisi kävellä tuota matkaa päivittäin. Asia on oikeastaan päin vastoin. Jokaiselle lapselle olisi hyväksi kävellä päivittäin.
Ja sen yksin kulkeminen on tylsää plus että lapsi saattaa kenties unohtua miettimään omiaan ja tahti voi olla aika hidas. Minulla oli lapsuudessa koulumatka vähän päälle viisi kilometriä ja jos koulukyyti jäi joskus tulematta niin matkaan meni ainakin kolme varttia suuntaansa. Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä, liikunta on hyvästä.
- LIIKAA-
Tuollainen vaikuttaa jo oppimissuoriutumiseen.
Itse aikanani kärsin samasta asiasta. Kyllähän se hyvinä päivinä menee, mutta, sittenkun on hiukka kipee, se alkaa tuntua ylitsepääsemättömän raskaalta. Kaikki päivät eivät ole hyviä, ja sellainen keskikevyt flunssa/yskä/nuhakin voi pysyä yllä kuukausi tolkulla kun aina vilustuu uudelleen sateessa/rännässä.
En suosittele.- Kuulostaa oudolta
Melkein viisi kilometriä vaikuttaa aika pitkältä matkalta. Itse en aikuisena suostuisi kävelemään sellaista matkaa. Itse muistan, kuinka 2,5 kilometrin koulumatka oli pitkän oloinen. Onneksi suurimman osan matkasta sai mennä kavereiden kanssa. Kyllä kai lapsen kunto kestää kävellä, mutta tylsää se on.
Mutta eikö se ole pukeutumiskysymys, että tuleeko kipeäksi? Jos on huonot vaatteet, on sama onko matkaa kaksi vai viisi kilometriä. Kylmä voi tulla ja kastuakin saattaa. Jos on oikein varustautunut, ei pitäisi tulla kipeäksi tietyssä säässä tarpomisesta riippumatta siitä pitääkö kävellä viisitoista minuuttia vai yli puoli tuntia.
Itse sairastelin varhaislapsuudessa paljon. Silloin en viihtynyt ulkona enkä harrastanut hyötyliikuntaakaan. Juuri ennen kuin lähdin kouluun, muutimme toiselle paikkakunnalle. Siellä oli aika pitkät välimatkat lapselle tärkeisiin paikkoihin. Jostain syystä sairasteluni loppui siihen. Moni on epäillyt syyksi sitä, että aloin kulkemaan kävellen (tai lumettomaan aikaan pyörällä) tuon 2,5 kilometrin koulumatkan.
Näppituntumalta sanoisin, että ne lapset, joita kuskataan autolla kouluun ja harrastuksiin, sairastelevat paljon enemmän kuin ne, joilla on arjessa hyötyliikuntaa ja sen myötä ulkona oloa.
- anna kävellä vain
naurattaa nuo "urheilua" harrastavat lapset joita viedään oven edestä oven eteen katumaasturilla.
anna kävellä vain. - omakohtainen
Kuljin itse ala-asteella tuollaisen matkan, kesällä pyörällä, talvella potkurilla. Ei ollut liian pitkä matka mielestäni. Sain liikuntaa tarpeeksi ja nyt aikuisena olen siitä hyivn kiitollinen.
- sukset-pyörä-potkukelkka
Herra jumala (huh anteeksi lestaäiti)
Mutta miksi pitää kävelyttää lasta. Opeta hiihtämään. Oletan että jos koulumatka on noin pitkä eikä ole kyytiä niin asutte lumisilla alueilla. NO jos ette niin sitten pyörällä. Nykyään on maastopyöriin saatavana niin hyviä nastarenkaita että niissä on parempi pito kun kesällä hiekalla.
Se että kysymyksesi oli tuo että onko 9.4 km liikaa, niin mielestäni se on, ainakin huonoilla keleillä.
Mutta kelit ei vaikuta mitään kun on hyvä maastopyörä nastarenkain. Nykyään on niin korkeatasoisia vaatteita että ympäri vuoden pärjää.
Kerron näin siksi kun meidän pojat 9 ja 11v pyöräilevät ja hiihtävät kouluun noin 3km matkan joka armas koulupäivä.- Lestadiolainen Oulun suunnalta
Ajattele, jos joudutte ostamaan lapsille pyörät ja kypärätkin - siis ihan kaikille!
Ainakin meidän perheessä oltiin tasa-arvoisia eikä pyöriä ostettu, koska ei ollut mahdollisuutta ostaa kaikille. Ja hyvä näin niin ei se sielun vihollinen päässyt kateudella kiusoittelemaan.
Sitä paitsi kävely on turvallisempaa. - oot lähteny provosoimaan
Lestadiolainen Oulun suunnalta kirjoitti:
Ajattele, jos joudutte ostamaan lapsille pyörät ja kypärätkin - siis ihan kaikille!
Ainakin meidän perheessä oltiin tasa-arvoisia eikä pyöriä ostettu, koska ei ollut mahdollisuutta ostaa kaikille. Ja hyvä näin niin ei se sielun vihollinen päässyt kateudella kiusoittelemaan.
Sitä paitsi kävely on turvallisempaa.Ootko nuin ahtaalla ite?
- kyllä koululaisella
Sitä paitsi kävely on turvallisempaa.pitää polkupyörä olla. Jos lapsilla ei ole pyöriä, olet velvollinen kuljettamaan heidät itse kouluun joka aamu. Miksi tehdä lapsia, jos on niin varaton, ettei muka ole varaa ostaa kaikille edes polkupyörää. Jättäkää se tila-auto ja asuntovaunu ostamatta ja satsatkaa polkupyöriin.
- suurinta ikäluokkaa
Sitä paitsi kävely on turvallisempaa.kuukauden lapsilisillä saa kunnon pyörät. Vai syöttekö rahat?
- Aivan sairasta
Suomessa jokaisen lapsen on saatava peruskoulutus, sen määrää jo lakikin. Jossei oppivelvollisuuttaan suorita koulussa, se on mahdolllista suorittaa kotona. Jos teillä on varaa hankkia lapsia, on myös varaa pitää heistä huoli- lapsi ei ilkeyttään ajattele että olisipa kiva mennä autolla, eikä myöskään laiskuuttaan. Olisitko sinä, arvoisa äiti, itse valmis kävelemään YHTEENSÄ 9,4 KILOMETRIÄ JOKA PÄIVÄ AAMUIN ILLOIN KANTAEN SELÄSSÄSI PAINAVAA REPPUA? Kovin moni aikuinen ei tuosta matkasta selviytyisi (vaikka täällä niin väittävät) ja mitä jos lapsesi katoaa matkalla? Välimatka koulun ja kodin välillä on niin pitkä, että mitä tahansa ehtii sattumaan!
Minusta sinulla on, hyvä äiti, päässä jotain vikaa, jos koet että pieni koululaisesi saa luvan kävellä tuon säässä kuin säässä. Mahtaa olla mukavaa lähteä kuudelta aamulla ja palata samaan aikaan illalla!- Yksi vain
Nyt siis kyseessä oli reilun 4km matka yhteen suuntaan. Ei 9,4. Neljän kilometrin kävely ei ole kummoinenkaan liikuntasuoritus. Koulun suunnistustunnilla voi helpostikkin tulla enemmän kilometrejä samoin hiihtotunneilla. Ja näilläkin voi sattua kaikenlaista, koska opettaja ei ole vieressä vahtimassa.
- lukijaa
Yksi vain kirjoitti:
Nyt siis kyseessä oli reilun 4km matka yhteen suuntaan. Ei 9,4. Neljän kilometrin kävely ei ole kummoinenkaan liikuntasuoritus. Koulun suunnistustunnilla voi helpostikkin tulla enemmän kilometrejä samoin hiihtotunneilla. Ja näilläkin voi sattua kaikenlaista, koska opettaja ei ole vieressä vahtimassa.
siinä että YHTEENSÄ 9,4 km matka.
Mutta siis, minä ainakaan en olisi valmis käveleämään tuollaista matkaa mennen tullen (ja 4,7 km on kyllä vajaa 5 km eikä reilu 4 km) ja joka päivä. Olisitkos sinä? - suojelusenkeli
Näähän on pahasti hörhöjä, jumala, jeesus ja suojelusenkeli autta jos tulee peto = susi tai pedo = pahasetä kumpakin on jumalan tahto koska me ihmiset täällä maallisessa olemme syntisiä.
- Yksi vain
lukijaa kirjoitti:
Mutta siis, minä ainakaan en olisi valmis käveleämään tuollaista matkaa mennen tullen (ja 4,7 km on kyllä vajaa 5 km eikä reilu 4 km) ja joka päivä. Olisitkos sinä?Asiasta on omakohtaista kokemusta kun koulumatka oli 4,85 km pitkä, eli kuljetuskelpoisuudesta jäi 150m vaille. Tämän jälkeen olen ollut yläasteelaisena ja lukiolaisena kesätöissä, jolloin matkaa työpaikalle oli 16 km suuntaansa (32km/päivässä). Tämän tosin pyöräilin. Kerran viikossa piti käydä vielä tarkistamassa yksi mittari, jolloin näinä päivinä pyöräilyä tuli 45km.
Opiskeluaikana kotoani oli 9 km yliopistolle, eikä bussilippuun ollut rahaa. Pyöräilin siis kesät talvet. Joinakin päivänä tuo 18 km matka tuli tehtyä kahteen kertaan.
Se että sinä et olisi valmis kävelemään tuota matkaa, ei tarkoita sitä, etteikö se olisi muille ihan arkipäivää. Lauantaina juuri kävelin 18 km. - Lestadiolainen Oulun suunnalta
Lapset ovat Herran lahjoja ja ne SAADAAN eikä hankita. Ihmisen ei ole lupa puuttua tähän eikä murehtia tätä, koska se on Herran tahdosta kiinni. Toisille Herra suo enemmän ja toisille vähemmän lahjoja.
Se että lapsi kävelee kouluun ei tarkoita sitä, ettei vanhemmat rakasta lasta. - Laiskuri
lukijaa kirjoitti:
Mutta siis, minä ainakaan en olisi valmis käveleämään tuollaista matkaa mennen tullen (ja 4,7 km on kyllä vajaa 5 km eikä reilu 4 km) ja joka päivä. Olisitkos sinä?Olen kauhean laiska liikkumaan, ja olisin tosi tyytyväinen, jos voisin kävellä 4,7 km töihin. Ja sitten takaisin. (Nyt on matkaa 16 km ja se on sitten jo liikaa. On kamalaa, kun on pakko käyttää autoa.)
Kuten aiemmin jo sanottiin, jokaisen lapsen tulisi liikkua vähintään 2 tuntia päivässä. Tuohon matkaan ei kulu edes tuota. Kävellessä kunto kohenee eivätkä flunssatkaan sitten niin usein vaivaa.
Talvipyöräily on lisäksi todettu erityisen terveelliseksi. Nimittäin ainut haitta tuossa kävelyssä on sen hitaus - ei sikäli että aikaa kuluisi liikaa, mutta yksin kulkeminen on kyllä tylsää. Pyörällä se menisi nopeammin. Mutta eikö tosiaan kukaan muu asu samalla suunnalla?
- Kukaan ei
tämmöstä kysymystä esittäissä mainosta omaa vakaumustaan. Joku katkera ihminen ilkeilee. Sääli.
- kävely hyvää liikuntaa
katsokaapa lehtiä: nykylapset ovat rapakunnossa ja terveys siksi huono.
kävely on hyvää liikuntaa ja koulumatkan kävely on vieläpä säännöllistä ja hyötyliikuntaa. kyllä tuon ikäisen on käveltävä, kun jalat on. - eräs vaan
Minusta tuon matkan käveleminen ei ole mikään ylivoimainen suoritus 4 luokkalaiselle, varsinkaan normaaleilla talvikeleillä.
Jos lapsi olisi omani kuljettaisin kuitenkin mahdollisuuksien mukaan ainakin toiseen suuntaan (siis aamulta tai iltapäivällä) pahimmilla lumituiskuilla ja yli 20 asteen pakkasilla. Näillä keleillähän käveleminen on kaikkein kurjinta.- tavallinen ev.lut.
Tosi ala-arvoista arvostella toisen vakaumusta tuolla tavalla! Kukin saa uskoa mihin haluaa, eikä muiden tule arvostella ainakaan boin törkeästi. Tuollaiset mielipiteet olisi fiksua pitää ominaan. Hävettää teidän puolestanne, todellakin!
- jotka tehtailevat lapsia
tavallinen ev.lut. kirjoitti:
Tosi ala-arvoista arvostella toisen vakaumusta tuolla tavalla! Kukin saa uskoa mihin haluaa, eikä muiden tule arvostella ainakaan boin törkeästi. Tuollaiset mielipiteet olisi fiksua pitää ominaan. Hävettää teidän puolestanne, todellakin!
vaikka heillä ei muka ole "varaa" ostaa näille edes polkupyöriä. Olen itse kasvanut seitsemänlapsisessa perheessä 60-luvulla ja kyllä meillä jokainen sai kouluikäisenä oman pyörän, mutta autoa meillä ei tietenkään ollut. Lestadiolaisilla on yksinkertaisesti väärät elämänarvot. Siitä on kysymys.
- raamatun sana
jotka tehtailevat lapsia kirjoitti:
vaikka heillä ei muka ole "varaa" ostaa näille edes polkupyöriä. Olen itse kasvanut seitsemänlapsisessa perheessä 60-luvulla ja kyllä meillä jokainen sai kouluikäisenä oman pyörän, mutta autoa meillä ei tietenkään ollut. Lestadiolaisilla on yksinkertaisesti väärät elämänarvot. Siitä on kysymys.
"jos päästät lapsesi katsomaan naapurin uutta polkupyörää, he tulevat kaikki ja pyytävät sinua ostamaan heille kaikille polkupyörän."
poljupyörä ei korvaa parannuksen armoa. en voisi katsella lapseni ajoa polkupyörällä, jos hän olisi samalla matkalla ikuiseen kadotuksen.
äläkä sinä mene arvostelemaan uskoamme. - panettele
raamatun sana kirjoitti:
"jos päästät lapsesi katsomaan naapurin uutta polkupyörää, he tulevat kaikki ja pyytävät sinua ostamaan heille kaikille polkupyörän."
poljupyörä ei korvaa parannuksen armoa. en voisi katsella lapseni ajoa polkupyörällä, jos hän olisi samalla matkalla ikuiseen kadotuksen.
äläkä sinä mene arvostelemaan uskoamme.ja vääristele ja provoile.
- lestadsiä
niin vanhana jaksaa. ei ole liian pitkä, meillä kävellään 10 km eli 20 km päivässä.
- suurinta ikäluokkaa
toinen vaihtoehto?
Kautta aikojen lapset ovat kävelleet noinkin pitkiä matkoja kouluun. Kunto siinä paranee. Kokeile vaikka itse tekemällä sama lenkki päivittäin, paino laskee ja mieliala nousee.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275