Kävin viime viikolla laboratoriokokeissa ja tulos: TSH 14,5 ja T4v 10,5. Söin viime vuonna tyroksiinia noin 9 kuukautta ja voin äärimmäisen huonosti, sain mm. närästyksen, joka johti astmaattiseen yskään, turposin liki kahdeksan kiloa nesteitä (jotka lähtivät pois heti, kun lopetin lääkityksen), olin koko ajan ahdistunut, vatsa ripulilla enkä kyennyt nukkumaan. T4v-arvo oli silloin korkeimmillaan 14.
Voin nyt varsin hyvin. Mitään vajaatoiminnan oireita ei ole. Ei väsytä, hiukset pysyy päässä, kynnet kasvavat vauhdilla, iho on hyvässä kunnossa, paino on pysynyt normaalina, kaikki laboratorioarvot, kuten kolesteroli, ovat normaalit. Epäilenkin, että kehoni on jotenkin tottunut nykyiseen tilanteeseen.
En haluaisi aloittaa lääkitystä uudelleen, sen verran kammottavia kokemukset viime vuodelta olivat. Olenko hullu, jos kieltäydyn lääkityksestä ja vain seuraan tilannetta laboratoriokokein aika ajoin? Miksi tekisin oloni surkeaksi, kun nyt voin aivan hyvin? Ketään samassa tilanteessa olevia?
Voin nyt varsin hyvin. Mitään vajaatoiminnan oireita ei ole. Ei väsytä, hiukset pysyy päässä, kynnet kasvavat vauhdilla, iho on hyvässä kunnossa, paino on pysynyt normaalina, kaikki laboratorioarvot, kuten kolesteroli, ovat normaalit. Epäilenkin, että kehoni on jotenkin tottunut nykyiseen tilanteeseen.
En haluaisi aloittaa lääkitystä uudelleen, sen verran kammottavia kokemukset viime vuodelta olivat. Olenko hullu, jos kieltäydyn lääkityksestä ja vain seuraan tilannetta laboratoriokokein aika ajoin? Miksi tekisin oloni surkeaksi, kun nyt voin aivan hyvin? Ketään samassa tilanteessa olevia?
Vastaukset 3
Vanhimmat
Mikset kokeilisi armouria ja pienellä annostuksella. Yleensä pilataan homma liian nopealla nostolla. Armour on ei-synteettinen joten sitä sietää paremmin. Sen voi imeyttää suun limakalvoilla jolloin ei tule närästystä. Thyroxin voi ärsyttää vatsaa.
Millainen sun thyroxin aloitusannos oli?
Aloitusannos oli 25 mikrogrammaa, mikä nosti oudosti TSH-arvon korkeimmilleen eli 17:sta. Annosta lisättiin, ja söin lopulta kokonaista 0,1mg tablettia, jolloin närästys ja turvotus olivat pahimmillaan ja sain astmaattisen yskän. Lääkäri ei osannut sanoa asiaan mitään muuta kuin että arvot ovat "täydelliset", eli TSH oli alle 1 ja T4v 14. Minulla paloi tuolloin kuitenkin pinna parin kuukauden yskimisen ja huonovointisuuden jälkeen ja ajoin lääkityksen alas itse. Unohdin muuten mainita edellisessä kirjoituksessani, että migreenitkin muuttuivat lääkityksen aikana jokaviikkoisiksi, joten se oli sitten se viimeinen niitti.
Armouria voisin harkita kokeilevani, mutta pelkään, ettei se ole synteettistä parempaa. Pitäisi kai mennä yksityiselle kuitenkin juttelemaan tästä tilanteesta jossain välissä, terveyskeskuslääkärin kanssa en jaksa enää kinastella.
Mene yksityiselle,terveyskeskuslääkärit ihan perseestä,tekevät enemmän haittaa,kuin hyötyä,minä menin yksityiselle,kun en saanut apua,johan rupes toimimaan,mutta kokeissa käyn oman lääkärin kautta,ei tarvi maksaa,aika fiksua,eikö.