Tapetin maalaus. Pohjatyöt?

Zizustaja

Osaako joku auttaa? Aion maalata tapetin päälle lateksilla. Muutamasta kohdasta on tapetin pintapaperi lähtenyt suikaleina pois ja tapetin paksu aluspahvi näkyy. Kuinka teen pohjatyöt?

1. Ensin yksi maalikerros > sitten tasoitteella tasoitus => lopullinen maali?

2. Ensin tasoitteella tasoitus > sitten maali?

Luulisin, että on hyvä laittaa ensin yksi maalikerros, jotta tasoite tarttuu maaliin, ei huokoiseen pahviin. Onko näin?

18

9093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virhe!!

      ei minkään sortin vinkkejä tapetin päälle maalaavalle. edelleen se pitäis kieltää laissa. ja toiseksi,varsinaisia lateksimaaleja ei ole ennää olemassa,jos käydään pilkkua viilaamaan. jos käyttää nimitystä lateksimaali,saa väärän käsityksen minkälaisia nykyisin vesiohenteiset maalit ovat.

      • Mieltä

        Unohda se tapetin päälle maalaus. Siitä ei koskaan tule hyvä. Revi se tapetti pois, tasoittele mahdolliset kuopat ja reijät ja maalaa sitten.


      • hyvin onnistui

        Olen pari vuotta miettinyt miten uusisin tapetoidut seinät.Olemme valinneet 10 vuotta sitten taloomme borås tapetit,jotka säilyivät tähän asti uuden veroisina.ne oli kiinnitetty liimalla.Yhestä huoneesta poistin tapetin.Meni4!h hioa puhki pinta ennen kun pääsin ne kastelemaan.Joten päätin kokeilla maalata päälle.Hioin boordit pois,tasoitin ja maalasin. tosi hyvä tuli! tapetti suojaa lisäksi levyjä eikä näy ikävät halkeamat,jotka tulee levyyn ajan kanssa,jos maalaa suoraan levylle.mutta jos tapetti lähtee irtoilemaan niin se joutuu todenhäköisesti irroittamaan kokonaan.


      • tyypillinen...
        hyvin onnistui kirjoitti:

        Olen pari vuotta miettinyt miten uusisin tapetoidut seinät.Olemme valinneet 10 vuotta sitten taloomme borås tapetit,jotka säilyivät tähän asti uuden veroisina.ne oli kiinnitetty liimalla.Yhestä huoneesta poistin tapetin.Meni4!h hioa puhki pinta ennen kun pääsin ne kastelemaan.Joten päätin kokeilla maalata päälle.Hioin boordit pois,tasoitin ja maalasin. tosi hyvä tuli! tapetti suojaa lisäksi levyjä eikä näy ikävät halkeamat,jotka tulee levyyn ajan kanssa,jos maalaa suoraan levylle.mutta jos tapetti lähtee irtoilemaan niin se joutuu todenhäköisesti irroittamaan kokonaan.

        mennään sieltä mistä aita on matalin -asenne! laiskojen ja hölmöjen hommaa koko touhu! mutta kuka sitä kieltää tapetoimasta vaikka sanomalehdellä omassa kodissaan, toivottavasti ette rupea tapetoimaan muiden koteja työksenne...


      • Zizustaja
        tyypillinen... kirjoitti:

        mennään sieltä mistä aita on matalin -asenne! laiskojen ja hölmöjen hommaa koko touhu! mutta kuka sitä kieltää tapetoimasta vaikka sanomalehdellä omassa kodissaan, toivottavasti ette rupea tapetoimaan muiden koteja työksenne...

        Kiitos "hyvin onnistui" viestistä. Muut vastaajat keskittyivät epäoleellisuuksiin ja heiltä puuttunee kyky luoviin ratkaisuihin. He toimivat virallisen opin mukaan... kunnes sitä muutetaan!


      • zisustajalle
        Zizustaja kirjoitti:

        Kiitos "hyvin onnistui" viestistä. Muut vastaajat keskittyivät epäoleellisuuksiin ja heiltä puuttunee kyky luoviin ratkaisuihin. He toimivat virallisen opin mukaan... kunnes sitä muutetaan!

        Olen ammattimaalari ja olen joutunut repimään niin paljon tapettia irti,että minun puolestani ne jotka maalaavat tapetin päälle voivat tulla itse repimään irti maalin alla olevaa tapettia.
        kysy keltä tahansa alalla olevalta,voin kertoa että kukaan ei kehota maalaamaan tapetin päälle.


      • Zizustaja
        zisustajalle kirjoitti:

        Olen ammattimaalari ja olen joutunut repimään niin paljon tapettia irti,että minun puolestani ne jotka maalaavat tapetin päälle voivat tulla itse repimään irti maalin alla olevaa tapettia.
        kysy keltä tahansa alalla olevalta,voin kertoa että kukaan ei kehota maalaamaan tapetin päälle.

        Hyvä maalari. Minä maalaan saadakseni seinät halutun värisiksi. En siksi, että joku repii ne irti.

        Tapetti on ensimmäinen kerros gyprocin päällä, joten se voi jäädä "ylimääräiseksi suojakerrokseksi" gyprocin oman paperin lisäksi.


      • pitäisi lailla kieltää
        Zizustaja kirjoitti:

        Hyvä maalari. Minä maalaan saadakseni seinät halutun värisiksi. En siksi, että joku repii ne irti.

        Tapetti on ensimmäinen kerros gyprocin päällä, joten se voi jäädä "ylimääräiseksi suojakerrokseksi" gyprocin oman paperin lisäksi.

        Joku tohelo on siis tapetoinut kipsilevyseinän ilman pohjamaalausta. Hyvä hyvä.
        Toivottavasti tapettisi pysyvät seinässä myös sen jälkeen kun olet maalannut ne.


      • hyvin onnistui
        pitäisi lailla kieltää kirjoitti:

        Joku tohelo on siis tapetoinut kipsilevyseinän ilman pohjamaalausta. Hyvä hyvä.
        Toivottavasti tapettisi pysyvät seinässä myös sen jälkeen kun olet maalannut ne.

        olen itse maalannut ne seinät 10 vuotta sitten!siis pohjamaalannut. meidän tapetti piti olla palstautuvaa,mutta siinä oli joku valmistus virhe.niin kun kirjoitin olen miettinyt asiaa 2 vuotta.kävin värisilmästä kysymässä asiasta. ne ei esim uskoneet että kyseinen tapeetti ei palstaudu,joten vein sinne seinä palan(laaennuksen yhteydessä).myyjä otti yhteyttä valmistajaan ja sieltä sanottiin että kyseisen tapetin päälle saa maalata!


      • hyvin onnistui
        Zizustaja kirjoitti:

        Kiitos "hyvin onnistui" viestistä. Muut vastaajat keskittyivät epäoleellisuuksiin ja heiltä puuttunee kyky luoviin ratkaisuihin. He toimivat virallisen opin mukaan... kunnes sitä muutetaan!

        aikoinaan kaivannut vastavanlaista vastausta.olen just eilen lopetellut urakan.en tietenkään ketään varsinaisesti yllytä näin tekemään.itse yritin asiaa selvittää,kun se meidän tapetti oli tosi tiukassa. jos se olis edes merkkiä näyttänyt irtoamisesta,olin valmis sen irroittamaan.


      • hyvin onnistui
        tyypillinen... kirjoitti:

        mennään sieltä mistä aita on matalin -asenne! laiskojen ja hölmöjen hommaa koko touhu! mutta kuka sitä kieltää tapetoimasta vaikka sanomalehdellä omassa kodissaan, toivottavasti ette rupea tapetoimaan muiden koteja työksenne...

        miehelle että taidankin ryhtyä remontoimaan toisten koteja..kun olisit ajatukseni lukenut.mulla olis kysyttävä ammattilaiselta.ensinnäkin mun tapetin valmistaja antoi luvan maalata sen tapetin päälle,niin käytännössä se on samaa kun lasikuitu tapetti,vaan eri materiaali.koska se on liimattu pohjamaalatun kipsilevyn päälle?toiseksi eikö vanhan lasikuitu tapetin poisto ole vähintään yhtä vaikea kun tavallisen päälle maalatun? kolmanneksi miten toimii aika uusi keksintö(siis oletettavasti uusi)kun tasoitus tapetti.olin kiinnostunut kyselyvaiheessa siitäkin. ja neljänneksi miten muuten pitäs ne maalatun kipsilevyn päälle syntyneet halkeamat korjata.pahimmoilleen ne tule takaisin ja näkyvän seinän joutuu ehkä maalamaan kokonaan että ei kiille eroja näy.ja muuten olen tajunnut tässä yhden hyvän lisä puolen omassa tapetissa verrattuna lasikuitu(jota laitoin siihen huoneeseen josta irroitin tapetin)että jos ja kun kolhuja tulee ja ne joutuu paklamaan niin onpa kiva kun lasikuitu tapetin keskellä naky sileä kohta


      • asdfåpofåals
        hyvin onnistui kirjoitti:

        olen itse maalannut ne seinät 10 vuotta sitten!siis pohjamaalannut. meidän tapetti piti olla palstautuvaa,mutta siinä oli joku valmistus virhe.niin kun kirjoitin olen miettinyt asiaa 2 vuotta.kävin värisilmästä kysymässä asiasta. ne ei esim uskoneet että kyseinen tapeetti ei palstaudu,joten vein sinne seinä palan(laaennuksen yhteydessä).myyjä otti yhteyttä valmistajaan ja sieltä sanottiin että kyseisen tapetin päälle saa maalata!

        "Tapetti on ensimmäinen kerros gyprocin päällä, joten se voi jäädä "ylimääräiseksi suojakerrokseksi" gyprocin oman paperin lisäksi"

        just tossa kirjoitettiin että tapetti on ensimmäinen kerros kipsilevyn päällä.


      • siitä
        Zizustaja kirjoitti:

        Hyvä maalari. Minä maalaan saadakseni seinät halutun värisiksi. En siksi, että joku repii ne irti.

        Tapetti on ensimmäinen kerros gyprocin päällä, joten se voi jäädä "ylimääräiseksi suojakerrokseksi" gyprocin oman paperin lisäksi.

        tulee kun itse tekee eikä ole vertailukohtaa vieressä... suojakerros teoria oli hauska.


      • zisustajalle kirjoitti:

        Olen ammattimaalari ja olen joutunut repimään niin paljon tapettia irti,että minun puolestani ne jotka maalaavat tapetin päälle voivat tulla itse repimään irti maalin alla olevaa tapettia.
        kysy keltä tahansa alalla olevalta,voin kertoa että kukaan ei kehota maalaamaan tapetin päälle.

        Miten selvitän, mitä löytyy tapetin alta?
        Kerran kun poistin tapetin, niin siellä oli lastulevy alla ja sen " paperia" en sitten enää saanutkaan millään irti( tapetinpoistoaine, vesi, erilaiset kaapimet, kynsiharja jne.). Olipa kivan näköistä sitten! Kadutti, kun en maalannut tapetin päälle...


      • jumalauta!
        hyvin onnistui kirjoitti:

        miehelle että taidankin ryhtyä remontoimaan toisten koteja..kun olisit ajatukseni lukenut.mulla olis kysyttävä ammattilaiselta.ensinnäkin mun tapetin valmistaja antoi luvan maalata sen tapetin päälle,niin käytännössä se on samaa kun lasikuitu tapetti,vaan eri materiaali.koska se on liimattu pohjamaalatun kipsilevyn päälle?toiseksi eikö vanhan lasikuitu tapetin poisto ole vähintään yhtä vaikea kun tavallisen päälle maalatun? kolmanneksi miten toimii aika uusi keksintö(siis oletettavasti uusi)kun tasoitus tapetti.olin kiinnostunut kyselyvaiheessa siitäkin. ja neljänneksi miten muuten pitäs ne maalatun kipsilevyn päälle syntyneet halkeamat korjata.pahimmoilleen ne tule takaisin ja näkyvän seinän joutuu ehkä maalamaan kokonaan että ei kiille eroja näy.ja muuten olen tajunnut tässä yhden hyvän lisä puolen omassa tapetissa verrattuna lasikuitu(jota laitoin siihen huoneeseen josta irroitin tapetin)että jos ja kun kolhuja tulee ja ne joutuu paklamaan niin onpa kiva kun lasikuitu tapetin keskellä naky sileä kohta

        Kamalaa luettavaa! Joka ikinen yhdyssana on väärin! Miten sä voit antaa vinkkejä kenellekään, jos et osaa edes kirjoittaa oikein.

        yök


    • yhdys sana

      parhaimmat tekijä ihmiset ei osaa kirjottaa kunnolla mutta tekee sitäkin parempaa kälkeä. niitä ihmisiä oon nähny paljon että mitä parempia on suusta niin sitä huonompia on tekemään. ja tämä pätee joka alaan!

      • tekijäihminen

        Just joo. Osaan kyllä mielestäni ilmaista itseäni myös kirjallisesti, vaikka käsityöammatissa toiminkin. Aloita edes lauseet isolla.


    • 3+2=?

      Ruotsalaiset maala tosi usein tapeetin päälle. He laita myös tosi usein tapeetin suoraan kyprokiin. Olen itse myös tapeetille maalannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe