Itsensä irtisanominen?

...DeeRock...

Nykyinen työ tappaa hitaan varmasti. Työ on vakituinen ja loppua ei näy (kuin mielenterveydelleni). Jos sanon itseni irti, olen sen kahden kuukauden irtisanomisajan töissä. Ja sitten jos jää työttömäksi niin tulee 12 viikon karenssi? Koska on itse lähtenyt vakityöstä... näinkö?

Jos en ole saanut sillä välin jostain syystä uutta työpaikkaa niin saako sossusta kuitenkin toimeentulotukea vaikka olisikin karensissa?

14

9845

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sossusta taida

koko kolmen kuukauden toimeentuloa maksaa, jonkun tietyn ajan vain. Mutta sullahan tulee kuitenkin lopputili ja siinä on lomatienestit mukana ym. Niin, hanki vaan uus duuni........ EI KANNATA TULLA TYÖNVÄLITYKSEEN KARENSSIA HAKEEN:::::::::

• vakituinen

Suosittelen vaihtelevia määräaikaisia!

Sopivat ainakin minulle erinomaisesti.

• ...DeeRock...

Eui mulla työntekoa vastaan mitään ole eikä vakityötäkään kunhan se on itselle mielekästä.

Mutta, entä jos mä lähen nykyisestä työstä toiseen työhön vaikka pariksi viikoksi, niin tuleeko siltikin sen loputtua 12 viikon karenssi? Vai onko 7 päivää kun se työ oli määräaikainen?

• se, että sulla
        ...DeeRock... kirjoitti:

Eui mulla työntekoa vastaan mitään ole eikä vakityötäkään kunhan se on itselle mielekästä.

Mutta, entä jos mä lähen nykyisestä työstä toiseen työhön vaikka pariksi viikoksi, niin tuleeko siltikin sen loputtua 12 viikon karenssi? Vai onko 7 päivää kun se työ oli määräaikainen?

vakituisen jälkeen joku määräaikainen joka on lyhyempi kuin karenssin aika tai vaikka olisi pitempi kuin tuleva karenssi, niin se ei estä karenssin syntymistä. Samoin jos karenssin aikana otat jonkun lyhyen työn, se ei katkaise karenssia. Ja siksi toisekseen vaikka olisit ollut ilmoittautumatta irtisanomisen jälkeen, saanut jonkun määräaikaisuuden muutamaksi kuukaudeksi jonka jälkeen menet työvoimatoimistoon ilmoittautumaan, niin jos vaan kerrot että juu mulla oli siinä yks paikka mut irtisanoin itteni tai siis esität sen työtodistuksen jossa päättymisen syy on oma pyyntö, niin asia menee toimikuntaan ja määrätään siltä menneeltä ajalta karenssi - siis vaikka se koko 3 kk olisi jo kulunut ja vaikka olisit ollut työssä jne....... Näin on juu! Usko pois!

• vakituinen
        ...DeeRock... kirjoitti:

Eihän työpaikan vaihto aiheuta karenssia!

Jos vaihtojen välillä lomailee niin lomakorvauspäivät eivät ole karenssia.

Onko työpaikan vaihto käsitteenä outo?
        Määräaikaisiata saa helpommin vaihtelua.

Etkö voi laskea minkään muun varaan kuin työttömyyskorvauksen?

• JOs lähtee
        vakituinen kirjoitti:

Eihän työpaikan vaihto aiheuta karenssia!

Jos vaihtojen välillä lomailee niin lomakorvauspäivät eivät ole karenssia.

Onko työpaikan vaihto käsitteenä outo?
        Määräaikaisiata saa helpommin vaihtelua.

Etkö voi laskea minkään muun varaan kuin työttömyyskorvauksen?

vakituisesta ja olettaa että muutaman viikon tai kuukauden määräaikaisuus poistaa karenssin joka vakipaikasta lähtiessä tulee, niin väärässä on!

• Irtisanoutuminen...
        ...DeeRock... kirjoitti:

...Mutta, entä jos mä lähen nykyisestä työstä toiseen työhön vaikka pariksi viikoksi, niin tuleeko siltikin sen loputtua 12 viikon karenssi? Vai onko 7 päivää kun se työ oli määräaikainen?...

Erokarenssin pituus on 90 kalenteripäivää ja se voidaan määrätä alkamaan vain sen työsuhteen päättymisestä, mistä on irtisanottu.

Jos siis eroat työstä 1.4. alkaen (siis viimeinen työsuhteessa oleva päivä on 31.3.), niin karenssi alkaa 1.4. ja päättyy 29.6. Sen jälkeen tulee viikon omavastuuaika.

Jos menet määräaikaiseen työhön kahdeksi viikoksi eli aj. 1.4.-14,4., niin tuo ei muuta tilannetta mihinkään muutoin, kuin taloudellinen tilanteesi tietysti on parempi, kun saat parin viikon palkan. Karenssi näet kuluu työssäolosta lukuunottamatta. Työkkäri ei luovu noin lyhyen työsuhteen vuoksi karenssinantomahdollisuudesta, vaan antaa karenssin taannehtivasti, vaikka se alkaakin ennen sinun työkkäriin ilmoittautumista. Karenssinantoinnokkuuden selittää se, että aikaisempi karenssi vaikuttaa raskauttavasti uudessa karenssitilanteessa. Työkkärissä ei sanktiot vanhene.

Kannattaisi siis yrittää saada pidempi työsuhde, niin kenties välttäisit karenssin kokonaan.

Entäpä jos hakisit sairauslomaa?

• vakituinen
        JOs lähtee kirjoitti:

vakituisesta ja olettaa että muutaman viikon tai kuukauden määräaikaisuus poistaa karenssin joka vakipaikasta lähtiessä tulee, niin väärässä on!

Hittojako siitä karenssista kannattaa jankuttaa!

Jos ei viihdy työssään niin vaihtaa vauhdissa toiseen.
        Määräaikaisia on helpompi saada.
        Jos viihtyy niin yrittää vakinaistaa.

Eikös se 10kk/2vuotta päde edelleen?
        En ole testannut.

Ylipäätään ajatusmaailmasta.
        Oma työsopimukseni purettiin perusteitta.
        Sain 6kk:n palkan kompensationa ja vastaavan päivärahattoman ajan liittoni kassasta.

Tuntuu siltä että karenssien kyttääjät jotka luottavat työkkärin kaikkivoipaisuuteen ( voimattomuuteen ), olisivat pitäneet lomaa sen puoli vuotta ja sitten ilmoittautuneet työkkäriin.

Minä ilmoittauduin heti.
        13 huilipäivän jälkeen minulle tarjottiin työkkärin ohi 4kk:n määräaikaisuutta joka käytännössä kesti 7kk.
        Sen jälkeen olen tehnyt eri pituisia määräaikaisia ja kerran nollannut laskurin vakituisessa työssä. Pätkätkin olisivat yhteen laskettuina riittäneet.

Karenssista en ole välittänyt pätkääkään.
        Kassan päivärahoilla olen lomaillut itse hankkimieni pätkien välissä.

Hieman kun tarkistaa omia reunaehtojaan ja asenteitaan niin ei karenssit eivät ole päällimmäinen mielenkiinnon kohde!

• Päiväraha...
        vakituinen kirjoitti:

Hittojako siitä karenssista kannattaa jankuttaa!

Jos ei viihdy työssään niin vaihtaa vauhdissa toiseen.
        Määräaikaisia on helpompi saada.
        Jos viihtyy niin yrittää vakinaistaa.

Eikös se 10kk/2vuotta päde edelleen?
        En ole testannut.

Ylipäätään ajatusmaailmasta.
        Oma työsopimukseni purettiin perusteitta.
        Sain 6kk:n palkan kompensationa ja vastaavan päivärahattoman ajan liittoni kassasta.

Tuntuu siltä että karenssien kyttääjät jotka luottavat työkkärin kaikkivoipaisuuteen ( voimattomuuteen ), olisivat pitäneet lomaa sen puoli vuotta ja sitten ilmoittautuneet työkkäriin.

Minä ilmoittauduin heti.
        13 huilipäivän jälkeen minulle tarjottiin työkkärin ohi 4kk:n määräaikaisuutta joka käytännössä kesti 7kk.
        Sen jälkeen olen tehnyt eri pituisia määräaikaisia ja kerran nollannut laskurin vakituisessa työssä. Pätkätkin olisivat yhteen laskettuina riittäneet.

Karenssista en ole välittänyt pätkääkään.
        Kassan päivärahoilla olen lomaillut itse hankkimieni pätkien välissä.

Hieman kun tarkistaa omia reunaehtojaan ja asenteitaan niin ei karenssit eivät ole päällimmäinen mielenkiinnon kohde!

...Tuntuu siltä että karenssien kyttääjät jotka luottavat työkkärin kaikkivoipaisuuteen ( voimattomuuteen ), olisivat pitäneet lomaa sen puoli vuotta ja sitten ilmoittautuneet työkkäriin...

Työsuhteen jälkeen jos haluaa 'lomailla', niin ei kannata paljoa yli neljän kuukauden, sillä muuten menettää päivärahaoikeuden. Päivärahaan oikeuttava työssäoloehto on nimittäin voimassa vain puoli vuotta. Jos tänä aikana ei ole työssä, työkkärin kirjoilla tai sitten poissaololle ns. pätevä syy (sairaus, pienen lapsen hoito, omaishoito, opiskelu), niin joutuu ansaitsemaan päivärahaoikeuden uudestaan.

• varautua jo

Saat irtisanoutuessasi loppupalkan, lomarahat ja kenties vielä jotain muitakin korvauksia. Nämä otetaan tulona toimeentulotukea laskettaessa ja niitä jaksotetaan n.3 kk tai niin kauan kuin jaksotettavaa riittää. Eli homma ei toimi niin, että nyt irtisanot itsesi, saat karenssin etkä saa työttömyyspäivärahaa ja menet sitten sossuun itkemään, ettei sinulla ole rahaa. Varautuminen on päivän sana. Jos suunnittelet jo nyt, että aiot irtisanoutua, niin laitahan jo valmiiksi rahaa jemmaan että selviät karenssin ajan taloudellisesti. Toimeentulotukea et todennäköisesti tule saamaan.

Kelasta voit työttömäksi jäätyäsi hakea asumistukea, mutta varaudu, että sielläkin päätös saattaa kestää viikkoja, jopa kuukausia. Rahaa ei siis tipu taivaasta. Ja miksi pitäisikään, kun vakityöpaikasta irtisanoudut ja aiheutat itse itsellesi tilanteen, jossa et saa mitään korvauksia?!

Hommaa uusi työpaikka ennenkuin irtisanoudut tai sitten säästä pirusti rahaa, että pärjäät.

• Kysyn vaan

.. vakituisesta paikasta pääse millään pois? kuin vaihtamalla työpaikkaa? jos tuntuu ettei enää pysty olemaan siellä töissä..

• ......
        Kysyn vaan kirjoitti:

.. vakituisesta paikasta pääse millään pois? kuin vaihtamalla työpaikkaa? jos tuntuu ettei enää pysty olemaan siellä töissä..

...kärsimällä sen karenssiajan. Toinen vaihtoehto on juuri tuo jo edellä mainittu keino vaihtaa toiseen, johonkin lyhytaikaiseen hommaan ja sitten työkkärissä vaikka selitellä, että työn piti kestää pidempään, mutta ei niillä sitten ollutkaan tarjota kuin muutaman viikon pesti.
        Toinen vaihtoehto on hakea työuupumuksen tms. tähden todella pitkä sairasloma, ja etsiä sinä aikana uusi homma. Tämä on sinänsä typerä vaihtoehto, koska näin etenkin pienyritysten työnantajat kärsivät turhaan/kohtuuttomasti ylimääräisistä menoista, mutta ikävä mielestäni tuo karenssi on niin epäreilu järjestelmä, että turha valittaa. On se kumma, kun yritykset voivat potkia porukkaa pihalle ihan miten lystäävät, mutta jos joku haluaa itse lopettaa työn, rangaistaan siitä kohtuuttomasti.

• jos mahdollista
        ...... kirjoitti:

...kärsimällä sen karenssiajan. Toinen vaihtoehto on juuri tuo jo edellä mainittu keino vaihtaa toiseen, johonkin lyhytaikaiseen hommaan ja sitten työkkärissä vaikka selitellä, että työn piti kestää pidempään, mutta ei niillä sitten ollutkaan tarjota kuin muutaman viikon pesti.
        Toinen vaihtoehto on hakea työuupumuksen tms. tähden todella pitkä sairasloma, ja etsiä sinä aikana uusi homma. Tämä on sinänsä typerä vaihtoehto, koska näin etenkin pienyritysten työnantajat kärsivät turhaan/kohtuuttomasti ylimääräisistä menoista, mutta ikävä mielestäni tuo karenssi on niin epäreilu järjestelmä, että turha valittaa. On se kumma, kun yritykset voivat potkia porukkaa pihalle ihan miten lystäävät, mutta jos joku haluaa itse lopettaa työn, rangaistaan siitä kohtuuttomasti.

Uskoisin, että paras vaihtoehto olisi seuraava:

Irtisanot itsesi vakityöstäsi. Sitä ennen haet mitä tahansa määräaikaistyötä 3 kuukaudeksi (tai menet vuokravälitysfirmojen listoille, Kela ei tiedä jos kieltäydyt töistä). Otat sen verran tunteja kuin haluat/saat, jos taloudellinen tilanne antaa myöten, niin voit tehdä töitä vain 2-3 päivää viikossa ja ottaa rennosti. Kolmen kuukauden jälkeen työsuhteesi määräaikaisessa työpaikassa päättyy sinusta johtumattomasta syystä. Ja koska on kulunut 3kk kun irtisanouduit vakityöstäsi, karenssi on jo ohi ja sen jälkeen voit lomailla täysipäiväisesti työttömyystuilla.
        Potkuja ei kannata yrittää hankkia, koska jos saat potkut sinusta johtuvan syyn takia, et saa tukia.
        Onnistuisikohan työsopimuksen muuttaminen määräaikaseksi? En tiedä miten tuo toimisi käytännössä vai toimisiko ollenkaan.

• Onnistuakin
        jos mahdollista kirjoitti:

Uskoisin, että paras vaihtoehto olisi seuraava:

Irtisanot itsesi vakityöstäsi. Sitä ennen haet mitä tahansa määräaikaistyötä 3 kuukaudeksi (tai menet vuokravälitysfirmojen listoille, Kela ei tiedä jos kieltäydyt töistä). Otat sen verran tunteja kuin haluat/saat, jos taloudellinen tilanne antaa myöten, niin voit tehdä töitä vain 2-3 päivää viikossa ja ottaa rennosti. Kolmen kuukauden jälkeen työsuhteesi määräaikaisessa työpaikassa päättyy sinusta johtumattomasta syystä. Ja koska on kulunut 3kk kun irtisanouduit vakityöstäsi, karenssi on jo ohi ja sen jälkeen voit lomailla täysipäiväisesti työttömyystuilla.
        Potkuja ei kannata yrittää hankkia, koska jos saat potkut sinusta johtuvan syyn takia, et saa tukia.
        Onnistuisikohan työsopimuksen muuttaminen määräaikaseksi? En tiedä miten tuo toimisi käytännössä vai toimisiko ollenkaan.

...Onnistuisikohan työsopimuksen muuttaminen määräaikaseksi? En tiedä miten tuo toimisi käytännössä vai toimisiko ollenkaan...

Voi onnistuakin. Saattaa olla, että tuo on paljonkin käytetty keino. Se vain edellyttää sitä, että työnantaja lähtee mukaan kuvioon, eikä jälkikäteen esim. ilmoita työkkäriin, että työsopimus muutettu työttömän tahdosta määräaikaiseksi.

Tuttavani toimi juuri noin. Hänellä oli vakisopimus ja hän oli ollut työpaikassa jo runsaan vuoden. Hän halusi vaihtaa paikkakuntaa. Työnantajan taholta kirjoitettiin työtodistukseen, että työsuhde päättyi määräaikaisuuden vuoksi. Ongelmia ei tullut.

On ainakin yksi työttömyyskassa, joka saattaa vaatia työsopimuksen nähtäväkseen. Vaan kelläpä sellaisia enää olisi tallella... Ja sitäpaitsi, eihän kirjallinen työsopimus ole pakollinen. Pienet yritykset taitavat useinkin jättää kirjallisen työsopimuksen tekemättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      49
      6396
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      89
      4516
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      51
      4259
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      24
      3368
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      200
      3058
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2792
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2649
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2646
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      155
      1599
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      327
      1528
    Aihe