hammaskivestä kysymys

eläinlääkärillä käytiin tänään rokotuksia ottamassa ja koirilla on pikkusen hammaskiveä.
sanoiu että sitä voi itsekkin raaputella pois mutta en tajunnut kysyä että millä sitä raaputetaan. tietääkö joku?

9

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pukeli 1

      pennin kolikolla tai sitten jos sinulla on sellainen vekotin millä työnnetään kynsinauhoja alemmaksi, niin se käy oikein hyvin.
      Itse olen käyttänyt kynsiviilaakin niin, että olen pitänyt teräosaa lähes kokonaan sormien välissä ja naps, hammaskivi irtoaa.
      Olisi kyllä hyvä jos eläinlääkäri ajoittain putsaisi hampaat sillä sisäosista sitä on melko mahdoton kotikonstein poistaa.

      • hammaskiveä on niin vähän ja ulkopuolella joissakin hampaissa. ei siis mitään paniikkia.
        mutta parempihan tietty jos itse voi poistaa noin niinkuin säännöllisesti.
        eikö hampaan pinta vahingoitu kun sitä raaputtaa?


    • Riva

      minä olen putsanut yli 20 vuotta omilta ja kasvateilta ja tuttavien koirilta kyretillä hammaskiven. Halvemmaksi tulee kysyä hammaslääkäriltä poistettuja kyrettejä,koska ne on ihan hyvä koiran hampaille.Ja koska se on tarkotettu hampaille niin se on turvallinen hammaskiilteelle.

    • Tuo kolikko on yksi vaihtoehto,kuten jo mainittiin,ja esim.pieni lusikka.Tosin chihun suu on aikas pieni.
      Suomessa on myös saatavana jostain eläintarvikeliikkeistä tuohon hommaan pieni,ainakin näppärän näköinen vehje.Sopii pieneenkin suuhun varmaankin.En ole kokeillut.

      Minulla on tuo ainokainen,jolla on tullut ikuna hammaskiveä,tuo pieni papparainen.Siltä putsaankin säännöllisesti myös itse.Minulla on käytössä ihan ihmishampilääkärin instrumentit ("piikit"),joilla putsaan.Tehokkaat on,mutta en suosittele,ellei ole taatusti varmakätinen,ja koira hyvin hallinnassa paikalla pysyen.Noita vehkeitä kun ei parane lipsautella.

      Ei ole meille ainakaan sanottu,että hampaille jotain huonoa on ollut,kun itse rapsuttelen.
      Itse ainakin olen tyytyväinen,kun on auttanut ihan merkittävästi.Tosin muu hoito mukaanlukien.

      • Hyvä aine.Monella olen kuullut auttavan,ainakin jonkunasteisesti.
        Meillä myös käytössä.

        Tyyristä,jos joutuisi isolle käyttämään,kirpuille ei.
        Ja kannattaa muistaa,että jos on häikkää kilpirauhasessa,niin käyttöä kannaattaa miettiä.Kantaville en antaisi lainkaan.


      • molossi kirjoitti:

        Hyvä aine.Monella olen kuullut auttavan,ainakin jonkunasteisesti.
        Meillä myös käytössä.

        Tyyristä,jos joutuisi isolle käyttämään,kirpuille ei.
        Ja kannattaa muistaa,että jos on häikkää kilpirauhasessa,niin käyttöä kannaattaa miettiä.Kantaville en antaisi lainkaan.

        selkeästi vähentynyt tuon aineen käyttöön oton jälkeen. Puruluita ei kannata unohtaa (tai luita).


    • rompelo

      kävin apteekista ostamassa aikoinani juuri tähän tarkoitukseen olevan "raudan".Isommista apteekeista saa,kun vaan kysyy koiran hammaskivenpoistoon tarkoitettua välinettä.

    • Mä olen saanut meijän eläinlääkäriltä käytöstään poistaman hammaskiviraudan, ja noita tosiaan myy apteekit ja jotku eläinlääkäriasemat...kätevä vehe....kannattaa kuitenkin varoa kun putsaa koiran hampaita kotikonstein, ettei mene sorkkimaan ikenenalta...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe