Aina puhutaan opettajien stressaavasta työstä, mikä pitää paikkansa, mutta huomaako kukaan ajatella, että ei se koulunkäyntiavustajan työkään niin herkkua aina ole?
Kun olet koulunkäyntiavustaja, sinun pitää olla koko ajan valmis muuttamaan suunnitelmasi työpäivän suhteen. Aamulla et tiedä, pidätkö koko päivän sijaisuuksia vai autatko oppilaita vai kenties siivoat jotain varastoa tai siivoat opettajien jälkiä opettajainhuoneessa.
Työ on seilaamista opettajan ja oppilaan välillä. Yhtäkkiä joudut pitämään täysin vieraan luokan tunteja jossain aineessa ja kun pääset välitunnille, niin kimppuusi hyökkää pari kolme opettajaa, yhden oppilas lintsaa, toisella on ollut kiire ja täytyisi monistaa ja kolmannella on juuri nyt kokous ja pitäisi pitää hänen tuntinsa. Sitten kun istut siinä alas niin olet laiska! Sanot suurimmalle osalle opettajista ensin itse päivää, joku onneton uskollinen hyvätapainen tervehtii sinua ensin! Keskusteluun sinua ei huolita, ei edes kahvitauolla. Jos istut yksin kahviossa, niin jos joku kuppikuntaopettaja istuu toiseen pöytään, niin muut perässä, eihän sitä nyt avustajan kanssa kehtaa istua. Olet ilmaa! Jos istut tietokoneen ääressä ja teet työtäsi, eli teet jollekin opettajalle materiaalia, niin yhtäkkiä joku opettaja keskeyttää työsi ja käskee siivota. Et saa osallistua avustettavia oppilaita koskeviin palavereihin, koska olet avustaja ja et ole luotettava eli puhut kaikki asiat koko kylälle heti kun ovi käy päivän päätteeksi. Silti sinun pitää tietää oppilaista ja osata huomioida se ja se asia ja kun olet pihalla kuin lumiukko, et hoida hommiasi. Palavereissa puhutaan asioista jotka koskevat sinua, mutta kuulet asiasta puskista, eli et saa osallistua omaa työtäsi koskeviin palavereihin myöskään. Mielipiteitäsi kuuntelee yksi opettaja koko opettajakunnasta. Jos huoli herää jostain oppilaasta ja tiedät että vaistoat oikein, sillä ei ole mitään merkitystä, koska et ole opettaja, niin et voi tietää mistään mitää, vaikka sinulla olisi kuinka monta muuta tutkintoa tahansa. Jätä aivot suosiolla kotiin! Niitä ei saa käyttää.
Aina kun menet pitämään tunnin, niin joka ainoa luokka koettelee sinut joka kerta, koska olet sijainen. Silti saatat onnistua, mutta ai niin, siitä pitää olla hiljaa.
Sitten tosi usein pidät oppitunnista noin 40 min, eli joku ope ei pääse tunnille, toinen opettaja tulee ja aloittaa tunnin sanomalla päivää, heittää monisteet oppilaille ja hiihtää pois, avustaja valvoo tunnin, ja ei tule sijaisen palkkaa.
Eniten ärsyttää opettajien kaikkitietävä asenne kaikesta. Avustajan elämänkokemuksella ja erityisosaamisilla ei ole mitään käyttöä, koska niitä ei hyödynnetä ja avustajalla ei saa olla omia aivoja. Miksi usein kuitenkin avustaja on se, jolle oppilaat tulevat juttelemaan ja avustaja huomaa sellaistakin, mitä opettaja ei oikeesti ehdi huomaamaan.
Onneksi on oppilaat, nuorten kanssa on hienoa työskennellä. Ja onneksi siellä opettajienkin joukossa on joku, joka pitää vertaisenaan työkaverina.
Heittopussina oleminen
4
979
Vastaukset
- toisenlaisen asenteen!
Arvosta työtäsi ja kieltäydy siivoamisesta,sanot, että ei kuulu toimenkuvaasi!
Kerro rehtorille, että sinun kuuluu olla mukana palavereissa, varsinkin jos olet henk.koht. avustaja.
Ja avustajan hommahan on olla siellä missä tarvitaan!
ja voisit vielä miettiä oletko oikealla alalla.
Arvosta työtäsi niin sinuaklin arvostetaan! - itsekin kouluavustajana ollut
olin vuoden kouluavustajana lukion jälkeen ja voin sanoa että kouluavustaja on todellakin vain opettajia varten. koulunkäyntiavustaja saattaa saadaa palkkaa tai enemmän arvostusta, mutta kouluavustajat olivat todellakin ihan paskaa..
kyseisessä koulussa avustajien piti maksaa kouluruoasta vaikka työskentelivät kokopäiväisesti työmarkkinatuella eli n 300e/kk, muissa turun kouluissa ei tarvinnut maksaa koska siellä asiaa osattii katsoa läpi sormien...keittäjä omien sanojensa mukaan ei suostunut antamaan kenellekään mitään ilmaiseksi ku ei hänkään saa..niin onhan se mukavaa kun kuukauden "suuri" palkka meni ruokailuihin..- monessa koulussa
Olen ollut opettajana monessa koulussa ja aina olen joutunut ruoan maksamaan. Vieläkö jossakin koulussa saa ruoan ilmaiseksi?
- mini
monessa koulussa kirjoitti:
Olen ollut opettajana monessa koulussa ja aina olen joutunut ruoan maksamaan. Vieläkö jossakin koulussa saa ruoan ilmaiseksi?
Moi
niin, mutta opettajan virassa olevan olisi minun mielestäni syytä huomioida se että nuori aivan oikein elää työmarkkinatuella, hyvin pienellä palkalla ja suuressa kaupungissa elävän on sinniteltävä tuolla rahamäärällä.
kuulin että eräs ihminen oli todellakin elänyt eurolla päivä kun teki tuota kasvatusalan työmarkkinaa.
kysynpä vain onko siinä mitään mieltä? ! ravinto vaikuttaa meidän psykofyysiseen kokonaisuuteen eli olemme paremmalla mielellä kun olemme syöneet yhden lämpimän aterian.
jos se täytyy säästää bussilippua varten, niin kysyn missä mennään?
itse 9 kk työmarkkinatukea tehneenä tiedän että tingin tästä ja maksoin ruuan, mutta söin paikan päällä.
itse asiassa minusta olisi edes kohtuullista tiristää hinnasta ja ottaa huomioon tulo ja kuitenkin nähdä työmarkkinatukelainen työstään suoriutuvana.
Työvoimatoimistosta kun kuuluu langan päästä : olet työssä et pidä lomia, koska et ole oikea työntekijä. -Jää tunne ja pala kurkkuun, koska muistaa että työtä on tehty viisi päivää viikossa ja mukisematta. Työkaverien ja alansa eksperttien tulisikin kannatella meitä pieniä ihmisiä, ja arvostaa työtämme oikeina työntekijöinä. Joskus elekin saa tunteen aikaan, olen osa työyhteisöä työntekijänä-
"Mikäköhän sitä keittäjää oikeasti vaivasi" /: D
tsemppiä kuitenkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029