Kävin juuri neuvolassa ja sain itseäni tyrmistyttävää tietoa kertoessani että poikani istuu jo potalla, istunut 7kk ikäisestä lähtien. Ei vielä kuulemma saisi, voi vaikuttaa negatiivisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen! Vasta puolitoista-kaksivuotiaana voi tarjota pottaa. Onko kellään enempää tietoa tästä asiasta ja mistä voisi löytää tietoa tuosta tutkimuksesta? Tämän tutkimuksen perusteella on mielestäni jotenkin myöhään tuo pottaharjoittelu... Mielipiteitä?
Liian varhain potalla?
15
2063
Vastaukset
- Vaippateollisuus jyllää
Vaippateollisuuden tarkoitushakuiset tutkimustulokset näin ovat "osoittaneet".
Lapsi voi istua potalla heti kun osaa istua. Sitä nuoremmat voidaan pissattaa riiputtamalla pöntön/altaan päällä. Niissä maissa missä vaippoihin ei ole varaa ovat vauvat "sisäsiistejä" jo pienestä pitäen. Heidät pissatetaan ja kakatetaan aina kun ilmoittavat vessahädästään.
Googleta vaipaton vauva, niin löytädät paljon lisää tietoa.- ap.
Jäi vielä sanomatta, että pottaharjoittelua aion jatkaa tuosta neuvolasta saamastani neuvosta huolimatta :) Ja heitin terkkarille kysymyksen ilmaan että olenko minä huonosti kasvanut kun minua on harjoitettu potalle yhtä nuorena kuin lastani, johon hän nopeasti vastasi että näin hänen täytyy sanoa (niistä tutkimuksista)...
- on,
Varmasti asiasta tulee nyt riita täällä palstalla, mutta totta on, ettei lapsi vielä ymmärrä pottaa tuossa iässä. Voi "vahingossa" tehdä asiat siihen kun äiti ennakoi hyvin pissan tulon tai kakan, mutta lapsi tajuaa potan merkityksen vasta 1.5 v alkaen. Ja tämä on totta. Jotkut tutkimukset sanovat (siis ihan oikeat tutkimukset, ei pelkästään vaippateollisuus, vaan lastenlääkärit) että lapselta voi viivästyä kehitys (tuskin kasvu ;) jos potattaa liian aikaisin. Mutta mikäli lapsi tykkää pottailla niin mikäs siinä. Sisäsiistiksi hän ei kuitenkaan opi ennen sitä 1.5v-2v vaikka pottatreenit aloittaisit jo 3-kuisena. Niinkuin sanoin, silloin kyseessä on äidin ennakoitavuus.
- ap.
Mitä kehityksen viivästymiä tuosta sitten voi tulla? Jos lapseni ei ole vastentahtoisesti potalla, eikä häntä siellä määrättömästi "istuteta". Ei hän siitä vielä mitään ymmärräkään, sehän on selvä, mutta se, mitä haittaa siitä konkreettisesti voi tulla? Sitä tietoa kun en oikein meinaa mistään saada/löytää.
- Nea Nepuski
Kyllä meidän likka tietää mitä tehdä kun pöntölle mennään. Yllensä aina tulee pissat ja aina ison hymyn kera. Oikein kihertää aina kun muistaa että tämä oli se juttu josta äiti piti. Enää en itse hihku riemusta joka kerta kun pissa tulee, mutta tyttö aina! Ja ei kyllä mitenkään hihku kun vaippaan pissaa. Ei osaa pidättää eikä mitenkään viestiä hädästään, mutto uskon tosiaan että tietää kyllä mitä pöntöllö tehdään. Välillä huomaa että oikein pinnistää ja saa pari tippaa tulemaan, vaikka ei ilmeiseti ollut edes hätä. Niin ja ikää 10kk.
- mamma2007
Tiedän 3 tapausta kun lapsilta on jätetty vaipat pois ennen 1,5 vuotta! Mieheni serkku jäi vaipat pois 1,2kk iässä ja osasi ilmoittaa kakka ja pissa kun pti päästä. ja mieheni siskon tyttö oli 1,3v kun jäi vaipat pois ja siskoni tytöllä oli ikää 1,2v kun jo pysyi tyttö kuivana... Että en usko tohon!!!
- hmmmmmm....
Noin 1,5 vuotiaana lapsi oppii hallitsemaan virtsarakkoa, voi siis pidättää ja pissata kun itse tahtoo. ja noin kaksi vuotiaana hän oppii hallitsemaan peräsuolta.. Luultavasti neuvolassa tarkoitettiin sitä, että joillakin lapsilla liian aikaisin aloitettu potalla istuskelu sitten hidastaa sitä oikeaa pottaharjoittelua. Meillä kävi näin. laitoin 8kk potalle aina heräämisten jälkeen ja mielellään istuikin ja joskus pissa tuli joskus ei. mutta sitten yhtäkkiä vajaa 2 vuotiaana kieltäytyi täysin, ja meitä neuvottiin lopettamaan pottailut. lopulta vasta 3,5 vuotiaana lapsi halusi itse vessaan ja suoraan pöntölle.
- alotettu pottailu 7kk
Nyt neiti kakkii vain pottaan! Ilmottaa mulle ähkimällä ja katseellaan. Jos en vie potalle jää kakit tulematta ei suostu vaippaan päästää. Tää on kokeiltu :) ikää meillä reipas 8kk.
Tota en usko et siitä jotain haittaa on koska neiti itse tahtoo sinne potalle ja tykkää sielä istuskella :)Jos tää väkisin tehtäis niin sit uskoisin siitä tulevan potta trauma....
Ei ne vauvat tyhmiä oo kyl ne ymmärtää asioita yllättävän paljon....jopa oppii sen et tietty ote vauvauinnis niin sit sukelletaan ei tarvi ees mitään sanaa sanoa!
Et kyl siitä potalla käynnistä on jotain apua myöhempään vaiheeseen. - tutkimusta kaivattaisiin!
Lasten kuivaksioppimisesta on harmittavan vähän tutkimusta, voi kun sitä tehtäisiin! Nykyään tunnutaan nojaavan edelleen siihen yhteen Brazeltonin tutkimukseen, joka "sattumoisin" julkaistiin samana vuonna kuin ensimmäinen kertakäyttövaippa tuli markkinoille. Brazelton on myös pampersin Parenting Instituten leivissä, siis ei todellakaan mikään riippumaton taho...
Brazelton varmaankin teki lapsille palveluksen aikana, jolloin vessaharjoittelua saatettiin tehdä rangaistuksen ja pakottamisen keinoin. Lopputulos on kuitenkin aika hurja kun vuonna 1957 yli 90% lapsista oli kuivia puolentoista vuoden iässä, niin nykyään vain 60% on sitä kolmen vuoden iässä! Onkohan tosiaan mahdollista että lapsella ei alle kahden vuoden ole pidätyskykyä tai tajua ulostamisestaan?
Itse väitän että tämä on pitkälti kertakäyttövaippateollisuuden syytä tai ansiota. Pissa ja kakka on kääritty huolella pois vanhempien näkyvistä ja ajatuksista, ja vaipat on tehty niin pintakuiviksi että lapsi voi tosiaan unohtaa kastelleensa vaipan. Lapsi oppii ensimmäiset pari vuotta tekemään tarpeensa ainoastaan alleen, ja sitten yhtäkkiä vasta tarjotaan toista vaihtoehtoa.
Oma kokemukseni on se, että lapsi oppii kyllä paljon luultua aiemmin sekä pidättämään, että tiedostamaan hätänsä ja pissaamisen/kakkaamisen. Voisikohan esimerkiksi olla niin että lantionpohjan pidättämiseen tarvittavat lihakset tarvitsevat harjoitusta, eivätkä vain kypsy itsekseen ajan kuluessa?
Meidän lapset ovat kyllä pikkuvauvasta lähtien viestineet vessahädästään, jos sitä vain on halunnut ja suostunut huomaamaan. Ei vauva vahingossa pissaa hoitopöydälle joka kerta kun vaippa avataan, vaan siksi ettei halua tehdä tarpeitaan housuunsa. Ja sylissä ei ainakaan ole haluttu pissata, vaan on kiemurreltu ja pyritty pois, vaikka itketty kunnes on päästy vessaan. Tottakai nämä viestit myös pian katoavat jos niitä ei kuunnella, mutta jos lapsi tulee kuulluksi tässä asiassa niin hän jatkaa hädästään viestimistä.
Meillä ei siis ole eletty vaipattomasti, mutta koko ajan on annettu mahdollisuus tehdä tarpeita myös lavuaariin/pottaan tms., ja on pyritty vastaamaan selkeisiin pissallepääsypyyntöihin. Vaippaan kakkaaminen on loppunut noin 4kk:n paikkeilla. Ensimmäinen lapsi alkoi vuoden iässä mennä itse potalle, tai ainakin tulla pyytämään vaipan vaihtoa heti jos vaippa kastui, kaksi täyttäessään hän oli kokonaan kuiva. Ja siis mitään "pottaharjoittelua" ei ole tehty, potan käyttötarkoitus vaan on ollut vauvasta lähtien selvä ja sinne on saanut mennä kun haluaa. (toinen pottailija ei vielä mene itse minnekään, mutta kakkaa ainoastaan ja pissaakin usein pottaan)
En siis usko että lapselle tehdään MITÄÄN vahinkoa, jos pottaa esitellään jo pienestä lähtien. Pakkoa tai rangaistusta tai mitään sellaista ei tietysti saa käyttää, mutta pelkällä mahdollisuuden tarjoamisella ei tehdä mitään vahinkoa. Jännä että neuvolatkin suhtautuvat noin erilailla, samassa vaiheessa kun meillä on kysytty että kai potta on jo hankittu!- mieleen, että...
...meidän neitokainen ei ole koskaan tehnyt yöllä vaippaan mitään. Eli aamulla kun herää, niin vaippa on kuiva, jos heti menee katsomaan. Pissailee sitten reilusti vasta hetken päästä heräämisestään. Ja tällaista on ollut syntymästään asti. Enpä vain ole älynnyt, että olisin vienyt lapsen vessaan pisille, vaan olen antanut pissiä vaippaan...Eli jollei lapsilla olisi jo varhain jonkinasteista pidätyskykyä, niin miten 10-11 tunnin unetkin voi nukkua kuivana...?
- maikki77
ja oikein hyvin on mennyt. miellä tulee aamupisutkin hyvin pottaan ja vaippa lähes kuiva. kakkahommat sujuu hienosti pottaan kun aina ruokailujen jälk käydään potalla. Kyllä sinne pottaan on varmasti kivempi tehdä pisut ja kakat kuin vaippaan! Niin ja kun meillä vielä viihdytään potalla.
Kannattaa suodattaa neuvoloiden juttuja terveellä järjellä, mm. muotia kun ovat nyt tyyliin ei tuttia vauvalle tai ei vettä vauvalle- arvoiset jutut. - 4:n äiti
Terve lapsi oppii kyllä pidättämään vaikka vastasyntyneenä, jos häntä vaan motivoidaan siihen. Mutta jo niinkin "vähäinen" vaiva kuin allergiat voivat sekoittaa tuon pidätyskyvyn.
Ja tuossa kuivaksi oppimisessa on myös huomioitava psyykkinen puoli. Uhmaikäisen lapsen opettaminen kuivaksi voi olla lievästi sanottuna haastavaa. Ja vauvasta asti potatetulla lapsella pottalakko voi olla se ensimmäinen "oire" uhmaiän lähestymisestä.
Ja sellaisen olen huomannut, että neuvolan terkkarit eivät oikeen ole sisäistäneet keskiarvon käsitettä. EI oikeen hyväkytä sitä, että joku lapsi oppii jotain aikaisemmin kuin lapset keskimäärin, mutta jos menee reilusti yli keskiverron ennen kuin lapsi jotian oppii, niin se ei mitään haittaa.
Vielä 10 vuotta sitten lapset oppivat kuivaksi keskimäärin 2 vuotiaana, ja siitähän terkkarit saivat päähänsä neuvoa äitejä, että alle 2 vuotiaana ei kannata edes yrittää opettaa lasta kuivaksi, jolloin nykyisin lapset oppivat keskimäärin 3 vuotiaina kuivaksi. - ap.
Edelleenkin olen vailla sitä faktatietoa, mitä haittaa tällainen voi aiheuttaa ja mistä siihen löytäisin oikeaa tietoa? Mll:n sivuillakin oli vain ohjeita pottaharjoitteluun ja lähde merkittynä, mutta pitääkö tässä raahautua jonnekin kirjastoon etsimään tuo tutkimus?
- Sieltä löytyy
Googleta se vaipaton vauva ja lue vastaan tulevat sivustot. Sieltä löydät perustelut sille, ettei potatuksesta ole mitään haittaa.
- ap.
Sieltä löytyy kirjoitti:
Googleta se vaipaton vauva ja lue vastaan tulevat sivustot. Sieltä löydät perustelut sille, ettei potatuksesta ole mitään haittaa.
Eli googletin vaipaton vauva, löysin jotain tietoa mutta tuota nimenomaista tietoa siisteyskasvatuksen liian aikaisin aloittamisen haitoista (oli joku Gilbert tämä tutkija), siitä ei löydy sen kummempaa tietoa kuin suunnilleen: älä tee näin vaan näin. Eli joo, saa ilmeisesti päästää tuon neuvolan tiedon suodattimen läpi ja unohtaa. Varma olen siitä, ettei pojalleni mitään haittaa tule kun pottaan hätänsä päästää jo 9kk:n ikäisenä! Olisi vain ollut kiva tietää, miten tuota asiaa on tutkittu ja ne haittavaikutukset :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793